Kulkukoira  Proturbo

Käsijarru ei pidä uusista kengistä huolimatta

  • 44 Vastauksia
  • 51970 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa FormulaVee

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 60
Vs: Käsijarru ei pidä uusista kengistä huolimatta
« Vastaus #15 : 10.11.2011, 22:18:03 »
Autoissa on nykyisin (tai jo viimeiset 40 vuotta ollut ) kaksipiirijarrut ja kyllä se pysähtyminen hoituu ilman käsijarrua vikatapauksessakin. Tietysti jos käy ihan äärimmäisen huono tuuri, niin silloin käsijarru voi olla tarpeen.

Vauhdissa käsijarrua on viimeksi tarvinnut n. 25 vuotta sitten kun piti näyttää pimuille rallinajotaitoja.

Tietenkin tuo katsastusmiehen kokeilutapa vaatii renkaan pyörimisen. Mutta ei siinä rumpu ehdi paljoa kulua ;)
- V70 -

Poissa Teutori

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1136
  • MB CLK Coupe, kesällä Honda
Vs: Käsijarru ei pidä uusista kengistä huolimatta
« Vastaus #16 : 11.11.2011, 18:38:01 »
Ei sellaista ookkaan, mutta olishan se kiva, jos se pysäyttääs auton :D
Mutta yhtäkaikki..  kyseisen auton käsijarrukengät on kyllä olleet jo rikki ennen jarrudynotestiä, ei siitä mihinkään pääse.
:2funny: joo, noinhan se menee, mutta kun nyky auton " kässäri " on "seisontajarru",,,,, 8) tulee ikävä kunnon takavetoisia tuolta vuosikymmenien takaa, joilla tosiaan sai käännettyä auton kurviin kunnolla käsijarrulla  :'(
Nythän tuo Vollenkin on pelkästään seisontajarru,,ei kestä repiä paljon muuten kun katsastuksessa kerran vuoteen.
MB CLK  -04  MB A160 -04
Pösö XR -04  Honda CBR 1000F -94
Ex:ät  BMW 318 - 04 Volvot S60 2.5T-04  S80 -99 855 Tdi -97  ja pari 440:stä

Poissa Teutori

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1136
  • MB CLK Coupe, kesällä Honda
Vs: Käsijarru ei pidä uusista kengistä huolimatta
« Vastaus #17 : 11.11.2011, 18:41:30 »


Tietenkin tuo katsastusmiehen kokeilutapa vaatii renkaan pyörimisen. Mutta ei siinä rumpu ehdi paljoa kulua ;)
No, ei siinä rumpu kulukkaan, vaan käsijarrukenkien pinnat irtoaa  ;),,,,tuohan on " seisontajarru"  :)
MB CLK  -04  MB A160 -04
Pösö XR -04  Honda CBR 1000F -94
Ex:ät  BMW 318 - 04 Volvot S60 2.5T-04  S80 -99 855 Tdi -97  ja pari 440:stä

Poissa Jouk

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 50
Vs: Käsijarru ei pidä uusista kengistä huolimatta
« Vastaus #18 : 15.11.2011, 09:37:32 »
eipä se katsastuksen moka ollut, se kitkapintojen irtoaminen olisi ollut täysin vääjäämättä edessä pian jokatapauksessa.
Ja muutenkin, seisontajarrulla täytyy kyetä pysäyttämään auto vauhdista järkevän matkan aikana, se ei tarkoita tokikaan äkkinäistä jarrun lukkoon vetämistä kahvasta niin paljon, kuin hampaista lähtee.
No höpöhöpö.

Jos tämä sinun itse kuvittelemasi fantasia olisi totta, niin aika harva mersu tai uusi VAGgine pääsisi katsastuksesta läpi. Noissa kun ei ole kovin perinteistä "käsijarrua"; mersussa se perinteinen jalkaversio ja esim. Passatissa sähkölinen seisontajarru. Lopputulos noitten päällelaittamisesta kesken vauhdin on, noh sanotaanko "mielenkiintoinen"... ::)

Lisäksi merkistä ja mallista riippuen käsijarrun vetäminen kesken ajon saa esim. ajonvakautuksen vikatilaan (näin mm. vuosituhannen vaihteen Mazdoissa, ESP vikavalo palaa samantein kun iskee vauhdissa "käkkärin" päälle vaikka 626:ssa jossa luistonhallinta).

Ja voin melkein lyödä vetoa että saan pinnat irti mistä tahansa samanikäisestä Volvosta kunhan pääsen tarpeeksi "hinuttelemaan" jarrudynolla... :P
« Viimeksi muokattu: 15.11.2011, 09:45:56 kirjoittanut Jouk »
Ex- (Lunastettu 4/2013)
... sekä 2.8 V6-30V-4WD-VW bensakrematorio torsenilla

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: Käsijarru ei pidä uusista kengistä huolimatta
« Vastaus #19 : 15.11.2011, 16:56:05 »
No höpöhöpö.

Jos tämä sinun itse kuvittelemasi fantasia olisi totta, niin aika harva mersu tai uusi VAGgine pääsisi katsastuksesta läpi. Noissa kun ei ole kovin perinteistä "käsijarrua"; mersussa se perinteinen jalkaversio ja esim. Passatissa sähkölinen seisontajarru. Lopputulos noitten päällelaittamisesta kesken vauhdin on, noh sanotaanko "mielenkiintoinen"... ::)

Lisäksi merkistä ja mallista riippuen käsijarrun vetäminen kesken ajon saa esim. ajonvakautuksen vikatilaan (näin mm. vuosituhannen vaihteen Mazdoissa, ESP vikavalo palaa samantein kun iskee vauhdissa "käkkärin" päälle vaikka 626:ssa jossa luistonhallinta).

Ja voin melkein lyödä vetoa että saan pinnat irti mistä tahansa samanikäisestä Volvosta kunhan pääsen tarpeeksi "hinuttelemaan" jarrudynolla... :P

No höpöhöpö itsellesi senkin höpsö
Sanoinko tosiaan epäselvästi, että sitä ei tarvi vetää hampaat irvessä (lukkoon saakka)  eikä etenkään vauhdissa se olisi tyhmää??.. dyno on sitten ihan eri juttu, kuin se vauhti, mitä itse kuvittelet tässä ajettavan
Jalkatoimisissa on ymmärtääkseni aina se käsikahva, josta voi estää sen polkimen lukituksen
Sähköversioissa taasen löytyy monen monesta autosta vaiheistettua voimaa, mikäli pyörät pyörii, 1 kliksautus on voima x1, toinen kliksaustus on voima x2 jne..
Dynolla ei oo vielä yhdestäkään ajonvakautusherjaa syttynyt, niiden aktivoituminen kun normaalisti vaatii muutaman kilometrin tunnissa olevan ajonopeuden ja yleensäkkin se herja katoaa kyllä, kun vika poistuu tai auto käynnistetään uudelleen, eli mitään vahinkoa ei valojen syttyminen saanut aikaan, vaikka se auton omistajasta saattoi pahalta tuntuakkin, kun valo hetken siellä killitti.

Tuohon sun viimeiseen lauseeseen kyllä pitää sanoa että heh heh..   oliko vielä niin, että kun sulle annetaan plasmaleikkuri ja tarpeeksi aikaa, niin saat melkein mitä vain tuhottua, jopa sen metrin ratakiskon pätkän?

Poissa Jouk

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 50
Vs: Käsijarru ei pidä uusista kengistä huolimatta
« Vastaus #20 : 16.11.2011, 11:13:11 »
Sanoinko tosiaan epäselvästi, että sitä ei tarvi vetää hampaat irvessä (lukkoon saakka)  eikä etenkään vauhdissa se olisi tyhmää??.. dyno on sitten ihan eri juttu, kuin se vauhti, mitä itse kuvittelet tässä ajettavan

Sanoit että:
Ja muutenkin, seisontajarrulla täytyy kyetä pysäyttämään auto vauhdista järkevän matkan aikana, se ei tarkoita tokikaan äkkinäistä jarrun lukkoon vetämistä kahvasta niin paljon, kuin hampaista lähtee.
... johon totesin että on oma fantasiasi jos kuvittelet että katsastus (tai joku muu instanssi) vaatii että auto "täytyy kyetä pysäyttämää vauhdista".

Mikä tuossa on epäselvää? (Jos yritit sanoa että tämä on vain sinun mielipiteesi asiasta, niin joo - kyllä se sillon oli täysin epäselvästi sanottu tuossa katsastus-jutun yhteydessä...)


Btw, miksi seisontajarrulla pitäisi kyetä pysäyttämään nykyaikainen auto - vai puhutko vain Volvoista? Onko näissä jotenkin toimimattomat jarrusysteemit jossa kaikki jarrut menee vuodon, tms takia? Ja tosiaan, missä seisoo mustaa valkoisella tuosta auton pysäyttämisvaatimuksesta seisontajarrulla? ::)

Itse en käytä vauhdissa käsijarrua kummassakaan autossa; Volvossa noiden jarrupintojen heikkouden takia enkä VAGgineessa sen takia että takapäästä lähtee veto kun iskee käsijarrun nelarissa päälle (kaasulla on paljon hauskempaa pelleillä talvella ;D ).
Ex- (Lunastettu 4/2013)
... sekä 2.8 V6-30V-4WD-VW bensakrematorio torsenilla

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: Käsijarru ei pidä uusista kengistä huolimatta
« Vastaus #21 : 16.11.2011, 21:20:39 »
Sanoit että:... johon totesin että on oma fantasiasi jos kuvittelet että katsastus (tai joku muu instanssi) vaatii että auto "täytyy kyetä pysäyttämää vauhdista".

Mikä tuossa on epäselvää? (Jos yritit sanoa että tämä on vain sinun mielipiteesi asiasta, niin joo - kyllä se sillon oli täysin epäselvästi sanottu tuossa katsastus-jutun yhteydessä...)


Btw, miksi seisontajarrulla pitäisi kyetä pysäyttämään nykyaikainen auto - vai puhutko vain Volvoista? Onko näissä jotenkin toimimattomat jarrusysteemit jossa kaikki jarrut menee vuodon, tms takia? Ja tosiaan, missä seisoo mustaa valkoisella tuosta auton pysäyttämisvaatimuksesta seisontajarrulla? ::)

Itse en käytä vauhdissa käsijarrua kummassakaan autossa; Volvossa noiden jarrupintojen heikkouden takia enkä VAGgineessa sen takia että takapäästä lähtee veto kun iskee käsijarrun nelarissa päälle (kaasulla on paljon hauskempaa pelleillä talvella ;D ).


Mistä ihmeestä sä haluat mustaa valkoisella? Luitko edes tätä keskustelua, ennen kuin aloit hakkaamaan näppäimistöä?
Koitas nyt vielä kerran lukea tämä keskustelu ihan alusta, jatka vasta sen jälkeen tuota jauhantaasi.

Poissa Soakki

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 20
  • www.vrcf.fi
Vs: Käsijarru ei pidä uusista kengistä huolimatta
« Vastaus #22 : 03.02.2013, 23:03:56 »
Huomasin itseni siteerattuna aloitusviestissä ja arvioisin kirjoitushetkestä olevan noin 3v. Käsijarru toimii edelleen täydellisesti näillä alkuperäisillä osilla :)
240 F+T -90, 242 DL -80, 245 -92, V70 2.5T -08, XC90 D5 -07, V70 P2 T5 -00

Poissa jip59

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 328
  • Tervajoki "Pohojammaalla"
Vs: Käsijarru ei pidä uusista kengistä huolimatta
« Vastaus #23 : 03.02.2013, 23:40:41 »
No höpöhöpö.

Jos tämä sinun itse kuvittelemasi fantasia olisi totta, niin aika harva mersu tai uusi VAGgine pääsisi katsastuksesta läpi. Noissa kun ei ole kovin perinteistä "käsijarrua"; mersussa se perinteinen jalkaversio ja esim. Passatissa sähkölinen seisontajarru. Lopputulos noitten päällelaittamisesta kesken vauhdin on, noh sanotaanko "mielenkiintoinen"... ::)

Lisäksi merkistä ja mallista riippuen käsijarrun vetäminen kesken ajon saa esim. ajonvakautuksen vikatilaan (näin mm. vuosituhannen vaihteen Mazdoissa, ESP vikavalo palaa samantein kun iskee vauhdissa "käkkärin" päälle vaikka 626:ssa jossa luistonhallinta).

Ja voin melkein lyödä vetoa että saan pinnat irti mistä tahansa samanikäisestä Volvosta kunhan pääsen tarpeeksi "hinuttelemaan" jarrudynolla... :P
Taitaa muuten vieläkin lukea "lakikirjoissa" jotka säädöksissään autoihin vaatii että henkilöauossa on oltava hydrauliset kaksipiirijarrut ja lisäjarruna mekaanisesti toimiva seisontajarru jota voi käyttää hätätilanteessa pysäyttämiseen jos nestejarrut eivät toimi.
Tuohon pykälään vedoton ovat katsurit myös seisontajarrun rullilla testanneet.
Tosin viimeisintä tietoa ei asiasta ole koska joihinkin nykyautoihin on käsijarrukahvan ja pyörien väliseen ketjuun sotkettu sähköjohtoja lisäämään toiminnan epävarmuutta. >:(
Ei savua ilman kokeilua...
V70 D5 -05

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: Käsijarru ei pidä uusista kengistä huolimatta
« Vastaus #24 : 05.02.2013, 22:18:40 »
Tulikin jo toisessa ketjussa kommentoitua että autojen käsijarrut on taantunu. 70-luvun kiesien kanssa sai joka katastukseen repareerata käsijarrua. Niiden saakelin väkäspyörien lipsuttelut muistaa ikuisesti;-) ja nyt sitten kun on tätä moternia tekniikkaa alla niin.. käsijarru ei ota kunnolla (huokaus). Rempattu vajaa vuosi sitten merkkihuollossa, jee
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa jampattelija

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 19
  • www.vrcf.fi
Vs: Käsijarru ei pidä uusista kengistä huolimatta
« Vastaus #25 : 17.08.2015, 07:54:52 »
Mites testaako ne katsastuksessa käsijarrun pidon taaksekkinpäin vai pelkästään eteenpäin?

Poissa anssi68

  • Hallituksen jäsen
  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5102
  • Volvo taka ja etuvetoisena
Vs: Käsijarru ei pidä uusista kengistä huolimatta
« Vastaus #26 : 17.08.2015, 08:15:56 »
Mites testaako ne katsastuksessa käsijarrun pidon taaksekkinpäin vai pelkästään eteenpäin?

Eteenpäin..
Käyttis:   Volvo V70 2,5T 2007
Harraste: Volvo 240 GL 1988

Poissa Juhizz

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2351
    • VolvoRyhmä@Facebook
Vs: Käsijarru ei pidä uusista kengistä huolimatta
« Vastaus #27 : 17.08.2015, 11:05:15 »
Rullat pyörii aina niin että renkaat pyörii menosuuntaan. Siis eteenpäin :)

Onko katsureilla tiedossa ja / tai onko heitä kukaan "ohjeistanut" että Volvoissa nuo kärmärit on vähän niin ja näin? Vai veteleekö ne surutta ja paukahtaa jos paukahtaa?

Poissa anssi68

  • Hallituksen jäsen
  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5102
  • Volvo taka ja etuvetoisena
Vs: Käsijarru ei pidä uusista kengistä huolimatta
« Vastaus #28 : 17.08.2015, 11:22:03 »
Rullat pyörii aina niin että renkaat pyörii menosuuntaan. Siis eteenpäin :)

Onko katsureilla tiedossa ja / tai onko heitä kukaan "ohjeistanut" että Volvoissa nuo kärmärit on vähän niin ja näin? Vai veteleekö ne surutta ja paukahtaa jos paukahtaa?

Viime kerralla piti sanoa, ettei testata rullilla, vaan aja edessä olevalle luiskalle ja katso pito siinä..

Kyllä piti rullien kautta viedä ja ei mukamas pidä tarpeeksi=hylky..

En hyväksynyt sitä ja sanoin ottavani konttorin päällikön juttusille, kummallisesti alkoi käsijarru pitää..

Jotenkin on jäänyt sellainen mielikuva, että volvolta on tullut jossain vaiheessa tieto "pysäköintiavustimen" eikä käsijarrun toiminnan testaamisesta katsastuksessa..
Käyttis:   Volvo V70 2,5T 2007
Harraste: Volvo 240 GL 1988

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: Käsijarru ei pidä uusista kengistä huolimatta
« Vastaus #29 : 18.08.2015, 00:05:25 »
Viime kerralla piti sanoa, ettei testata rullilla, vaan aja edessä olevalle luiskalle ja katso pito siinä..

Kyllä piti rullien kautta viedä ja ei mukamas pidä tarpeeksi=hylky..

En hyväksynyt sitä ja sanoin ottavani konttorin päällikön juttusille, kummallisesti alkoi käsijarru pitää..

Jotenkin on jäänyt sellainen mielikuva, että volvolta on tullut jossain vaiheessa tieto "pysäköintiavustimen" eikä käsijarrun toiminnan testaamisesta katsastuksessa..

Merkillistä että kun suomi on ihan tässä naapurissa ja ihan asialliset määrät täällä Volvoja myyty niin miten ei ole menny palaute perille. Että käsijarru sucks, korjatkaa ennenkuin joku jenkkimuori loukkaa ihtensä ja sitte saatte juosta. Tämä suomen katastushan on käsijarrulle melkoinen happotesti. Lienekö missään noin penkitetään käytettyjä
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron