Autodiagnoosi  Carcom Oy

Turbon ääni kantautuu voimakkaasti sisään (suhinaa tai vinkumista)

  • 55 Vastauksia
  • 46539 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Joonas

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 5
  • www.vrcf.fi
Laitetaan vielä päivitystä.

Soittelin auton entiselle (ja ainoalle) omistajalle. Kuulemma tuo vihellys on ollut autossa ihan alusta alkaen. Autolla on ajettu vähän päälle 110000km, joten tuskinpa se tulee tuosta hajoamaan enään.
Autoa ei ole lastutettu.

Katsotaan jos tästä saisi kaupat sovittua. :)

Poissa john_anthony

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 158
  • Volvo S80 T6 -01
Ei noissa kilometreissä vielä pitäs olla turbossa mitään vikaa, kyllä itse ainakin uskaltaisin ostaa. Itselläni T6:ssa kuuluu pieni vihellys pienemmillä kierroksilla, ja mielestäni saa kuuluakkin, se on se voiman ääni ;) Eikähän tuossakaan vielä turboissa mitään vikaa, vaikka ajettu kuitenkin jo 227 000km, ja tehot todellakin tallella! Ahdinhan tosiaan on kuluva osa, ja jossain vaiheessa sen joutuu kuitenkin vaihtamaan, joten sikäli en olisi suurimmalti siitä huolissani, pääasia kuhan vaihdelaatikko toimii moitteetta.

Poissa vpr

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 6
  • www.vrcf.fi
Lainataas tätä ketjuu kun hiukan samantapanen vika omassa volvossa. Eli turbon suhinat ja muitakin ääniä kuuluu sisälle ajossa. Tota läpivientikumia oon ite epäillyt. Osaisko joku sano tosta kuvasta että onko toi ihan ookoo? Eniten ihmetyttää toi "holkki" mikä on tossa kumin päällä ihan irrallaan :)


Poissa iisakki889

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 153
  • www.vrcf.fi
Tuo holkki kuuluu tuon kumin alle.

Poissa vpr

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 6
  • www.vrcf.fi
Tuo holkki kuuluu tuon kumin alle.

Ok. Saakos ton holkin painettuu läpi tosta yläkautta vai miten toimitaan?

Poissa iisakki889

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 153
  • www.vrcf.fi
Enpä oo ihan varma ite joudouin kuukaus sitten vaihtamaan tuon ratin nivelakselin mikä tuossa kuvassakin näkyy. Jos ei saa painettua sitä kumin läpi niin se nivel pitää irrottaa. Laita ohut kerros vaseliinia holkin rulliin ennen asentamista.

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
mahtuu tuosta läpi, holkin (neulalaakeri) paikka on kumin sisällä ihan siinä yläosassa, eli ei siis sen syvemmälle saa laittaa.

Poissa travol

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 80
  • www.vrcf.fi
Terve, vanha aihe mutta upataan nyt, eli mulla -07 dieseli ja moottoria kuormittaessa kuuluu kapiniin ahtimen suhina melkoisen selvästi, joku oli aiemmin kirjoittanut että suihkun vuoto palotilaan voi tämän aiheuttaa...? Saako suuttimien kunnon kuinka tarkistettua? Selviääkö paluu linjoista mittaamalla tämä..?
Volvo V70 D5 -07, Volvo V70, 2.4 -02,Volvo V40, 1.8 -97
Volvo 440, 2.0 -95, Volvo 360, 2.0 x2 -86

Poissa Vollemies

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 626
  • www.vrcf.fi
Paluuvirtauksen voi mitata mutta se taas ei kerro vuotoa sylinteriin päin. Sylinteriin vuotavan venttiilin voisi nähdä ahtopaineen nousuna, kun kone puhaltaa tyhjäkäynnillä kuumempaa ulos ja ahdin alkaa heräillä siihen. Täällä on myös neuvottu, että kun katsoo hehkutulppia niin märkä hehku juoruaa tyypillisesti vuotavasta suuttimesta. Voi kuseva venttiili tehdä kunnon nakutuksenkin, joka särkee sitten koneen, jos ei korjaa. Railpaine nousee kaasua painettaessa tyhjäkäynnin noin 350 baarista päälle tuhanteen ja jotenkin kuvittelisin, että vuoto ja nakutus tietty saattaisi kasvaa kovemmalla paineella, jolloin kuormitettaessa nakutus ehkä ilmenisi ennen kuin tyhjäkäynnillä.

Turbon ääni kuormitettuna liittyy mielestäni enemmän siihen vehkeeseen itseensä kuin koneen injektoreihin. Eikös sen pidä vähän viheltääkin, kun sisällä vatkain ottaa kierroksia. :smitten: Sihinä taas on merkki ilmavuodosta.
« Viimeksi muokattu: 05.04.2014, 22:25:33 kirjoittanut Vollemies »

Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2123
  • Tampere - Pori
Paluuvirtauksen voi mitata mutta se taas ei kerro vuotoa sylinteriin päin. Sylinteriin vuotavan venttiilin voisi nähdä ahtopaineen nousuna, kun kone puhaltaa tyhjäkäynnillä kuumempaa ulos ja ahdin alkaa heräillä siihen. Täällä on myös neuvottu, että kun katsoo hehkutulppia niin märkä hehku juoruaa tyypillisesti vuotavasta suuttimesta. Voi kuseva venttiili tehdä kunnon nakutuksenkin, joka särkee sitten koneen, jos ei korjaa. Railpaine nousee kaasua painettaessa tyhjäkäynnin noin 350 baarista päälle tuhanteen ja jotenkin kuvittelisin, että vuoto ja nakutus tietty saattaisi kasvaa kovemmalla paineella, jolloin kuormitettaessa nakutus ehkä ilmenisi ennen kuin tyhjäkäynnillä.

Turbon ääni kuormitettuna liittyy mielestäni enemmän siihen vehkeeseen itseensä kuin koneen injektoreihin. Eikös sen pidä vähän viheltääkin, kun sisällä vatkain ottaa kierroksia. :smitten: Sihinä taas on merkki ilmavuodosta.

Aika paljon saa vuotaa tyhjäkäynnillä suutin, että ahdot nousee. Jos vuoto on suurta käryttää sitten niin maan perusteellisesti tai jos on dpf niin tukossa on... Suuttimen vuoto sylinteriin päin näkee suuttimien korjausarvoista, paitsi jos kaikki vuotavat, jolloin vertailua ei voida suorittaa, harvoin silti näin on.
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

Poissa travol

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 80
  • www.vrcf.fi
Vähän ehkä huonosti kuvailin suhinaa, eli tyhjäkäynnillä tai paikallaan kaasutellessa ei suhinoita kuulu, mutta esimerkiksi 8kymppiä mäkeen ajettaessa suhina kuuluu kun moottorilta vaaditaan voimaa. Nakutusta en ole huomannut, ja auto lähtee loistavasti kylmästä ja lämpimästä käyntiin, ja ei se kyllä käryäkkään ihmeellisemmin.


Täytyy aloittaa kunnolla tutkimalla mahdolliset vuodot ahto putkissa, nopealla vilkaisulla ei vuotoja löytyny.

Tehot kyllä tuntuisi olevan tallella, tai voihan olla että vain tuntuu kun ei paremmasta tiedä  ;D

se miksi suhinoitakin rupesin miettimään ja kuuntelemaam johtuu kun polttoaineen kulutusta ihmetellyt ja miettinyt että voisiko näillä olla jokin yhteys, jos vaikka suihkut holvaisi ainetta, mutta luulisi ettei auto toimisi kuin enkeli jos suihkut olisi viturallaan  ???
Volvo V70 D5 -07, Volvo V70, 2.4 -02,Volvo V40, 1.8 -97
Volvo 440, 2.0 -95, Volvo 360, 2.0 x2 -86

Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2123
  • Tampere - Pori
Vähän ehkä huonosti kuvailin suhinaa, eli tyhjäkäynnillä tai paikallaan kaasutellessa ei suhinoita kuulu, mutta esimerkiksi 8kymppiä mäkeen ajettaessa suhina kuuluu kun moottorilta vaaditaan voimaa. Nakutusta en ole huomannut, ja auto lähtee loistavasti kylmästä ja lämpimästä käyntiin, ja ei se kyllä käryäkkään ihmeellisemmin.


Täytyy aloittaa kunnolla tutkimalla mahdolliset vuodot ahto putkissa, nopealla vilkaisulla ei vuotoja löytyny.

Tehot kyllä tuntuisi olevan tallella, tai voihan olla että vain tuntuu kun ei paremmasta tiedä  ;D

se miksi suhinoitakin rupesin miettimään ja kuuntelemaam johtuu kun polttoaineen kulutusta ihmetellyt ja miettinyt että voisiko näillä olla jokin yhteys, jos vaikka suihkut holvaisi ainetta, mutta luulisi ettei auto toimisi kuin enkeli jos suihkut olisi viturallaan  ???

En myös usko suutinvikaan autossasi. Läpiviennit kajuuttaan on varmasti käyty läpi??
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

Poissa Vollemies

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 626
  • www.vrcf.fi
Jos vuoto on suurta käryttää sitten niin maan perusteellisesti

Tuo dieselin läpitulo pakokaasuihin vaikuttaisi kovasti loogiselta. Ellei sitten jokin katti niitä hapeta niin perusteellisesti, että dieselin käry häviäisi. Luulisi ainakin kylmänä vähän aikaa kitkuavan, sillä vuotaahan se sitten pakotahdin aikaankin jos kerran on vuotaakseen. Polttoainettahan ei pakokaasuissa normaalisti ole käytännössä ollenkaan.

Sylinteri johon polttoainetta vuottaa potkii vastaan ja loppujen pitää kompensoida tämä negatiivinen työ, jotta kone voi käydä. Pitäisi puhaltaa kuumempaa ulos ja ymmärtääkseni ahtimen pitäisi pyöriä kovempaa, kuin täysin terveessä koneessa.

Tuo onkin sitten kätsyä, jos jollakin testerillä näkee vian suoraan  S*

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Tuo onkin sitten kätsyä, jos jollakin testerillä näkee vian suoraan  S*

Suutin testi, jossa mitataan tarvittavaa korjausarvoa, että saadaan ylläpidettyä joka sylinterillä oikea moottorin pyörimisnopeus, ei tokikaan ole ihan absoluuttinen suutinvian määrittäjä, koska onhan myös muitakin syitä, kuin suutin, miksi moottori ei kiihtyisi riittävästi sytytyksen jälkeen

Poissa Vollemies

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 626
  • www.vrcf.fi
Hmm. Tuohan on ihan mielenkiintoista jo ihan tieteellisestä näkökulmasta. Eli tuo perustuu siis ilmeisesti moottorin pyörimisnopeusanturilta saatuihin käyntinopeuden muutostietoihin eli siihen kuinka mikäkin paukku antaa kampiakselille vauhtia. Moottorin pyörimisnopeus muistuttanee jonkinlaista "pitsilaitakäyrää" suoraan anturilta luettuna yhden kierroksen aikana. Vauhtipyörässä oli muistaakseni kymmeniä lukuhampaita.

Vuotava suutinhan ilmeisesti yleensä toimii normaalisti suuttimena, vuotaa vaan sitten enemmän tai vähemmän jatkuvasti läpi. Jos yksi sylinteri iskee vuodon vuoksi vastaan, tarvitsee se sitten enemmän paukkua oikealla aikaa, jotta antaisi vauhtia niin kuin pitäisi. Tai sitten suuttimen ominaisuudet voivat varmaankin muuttua myös niin, että sitä täytyy vaan yksinkertaisesti käskyttää antamaan enemmän, jotta antaisi toivotun määrän.  Näiden erottaminen ei varmasti ole kovin helppoa mutta periaatteessa suutin vaihtokunnossa joka tapauksessa, jos kovin poikkeaa tavoitearvoista.

Mahdoinkohan päätellä oikein tai edes sinne päin  ::)

Onko auton oma moottorinohjaus niin viisas, että se analysoi näitä jotenkin jatkuvasti ja korjaa tilanteen mukaan vai muutetaanko noita "korjauskertoimia" vain korjaamotesterin välityksellä käynnin säätämiseksi tasaiseksi?

Vai kytketäänkö testerillä ruiskutussuuttimia yksi vuorollaan pois ja katsotaan kuinka moottorin käyntirytmi muuttuu?

 

Samppasport  Futurez