KL-varaosat  Race.fi

Turbon ääni kantautuu voimakkaasti sisään (suhinaa tai vinkumista)

  • 55 Vastauksia
  • 46374 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Ymmärtääkseni tuota korjausta tapahtuu kokoaika.
Samaan hommaanhan tuo perustuu, kuin bensakoneen palamiskatkosdiagnoosi, eli mitataan vauhtipyörän kiihtyvyyttä paukun jälkeen.
Joo, vauhtipyörän anturiltahan tuo tieto tulee, skoopilla mitattuna hampaan signaalin amplitudi "aaltoilee" ja toki myös taajuus laskee ja nousee, eli pyörintänopeus vaihtelee kokoaika.

Taajuuttahan sieltä taidetaan ohjausyksiköllä mitata, mutta omin silmin näkee tuon jännitteen muutoksen helpommin.

Vähän huonohko kuva, näyttää selkeämmältä, jos olisi useamman kierroksen mittaus kuvassa

Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2119
  • Tampere - Pori
Suuttimia verrataan toisiin kokoajan moottorin käydessä ja korjausarvojen summa on nolla. Esim 2. suuttimen korjausarvo on +0.85 niin 4. suuttimen korjausarvo on -0.85, näin siis esimerkin omaisesti. Se miten valitaan oletettu ehjä suutin johon verrataan niin sitä en tiedä. Jos kaikki suuttimet vuotavat niin korjausarvot saattavat olla ihan normaalit, mutta tuo tilanne on harvinaisempi.
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

Poissa Vollemies

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 626
  • www.vrcf.fi
 -H-

Mahtaako olla mitään toivoa nähdä noita parametreja tavallisilla harrastaja testereillä? Itselläni on Maxidiag Elite.

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
-H-

Mahtaako olla mitään toivoa nähdä noita parametreja tavallisilla harrastaja testereillä? Itselläni on Maxidiag Elite.

Mun mielestä se oli vidallakin ihan eritystoiminto, eikä pelkästään parametriarvo, joten en usko, että tuolla maxidiagilla onnistuu...  tosin, kannattaa omaan vehkeeseen tutustua sen verran hyvin, että tietää, mitä sieltä löytyy :)

Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2119
  • Tampere - Pori
Autocomillakin onnistuu jos Vidaa ei ole..
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

Poissa D5S60

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 66
  • www.vrcf.fi
Nostellaan vanhaa aihetta!

Kyselen nyt foorumilaisilta vähän varmuuden vuoksi,että onkos tämmöinen ääni normaali https://www.youtube.com/watch?v=hVr90pccDSY

Lähinnä tää kuuluu,kun ihan kylmällä koneella ajaa tasaisella kierroksella 1500-2000rpm välillä. Lämpimällä koneella ääni on jo vaimeampi eikä sitä edes isommin huomaa,ellei tosissaan tarkkaan kuuntele.

Kyllä kait nää turbot autoissa enemmän tai vähemmän viheltää,mutta onko tollainen vihellys jo selvä merkki ehtoo puolella olevasta turbosta? Ei sinällään olisi ihme,kuiteskin alkuperäinen turbo (uskoisin näin) ja ajettu jo 316tkm. Vetoja löytyy,ahtaa hyvin,ei savuta. Eikä öljyäkään näyttäs vuotavan,saatika syövän koko kone muutenkaan nimeksikään!

Mutta mielipiteitä,että kannattaako tuosta vielä isommin huolestua vai joko ois syytä lähteä ahdinkaupoille? Onko kellään muutenkaan kokemusta,mitä nää D5 163hp koneen ahtimet maksaa? Käsittääkseni ovat Garretin GT2052v mallia ellen täysin erehdy?

Poissa D5S60

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 66
  • www.vrcf.fi
Ja lisätään että normaalissa kiihdytyksessä ei mitään tollasta vihellystä sisälle asti kuulu. Esim. kiihdytetään 40km/h asti 2 vaihteella ja ajetaan sillä vaihteella ja nopeudella hetken aikaa ja sitten kun laskee vapaalle,niin kuuluu tollanen vihellys. Lähinnä kylmällä koneella edelleen.. ripeämmissä kiihdytyksissä ei kuulu mitään tollasta vihellystä.
« Viimeksi muokattu: 14.03.2016, 17:18:45 kirjoittanut D5S60 »

Poissa jukkaksa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 106
Mulla kuulunut kyseinen ääni myös kylmänä sen vajaa 100tkm.En tiedä onko kuulunut jo ed.omistajalla.Lämpöisellä moottorilla ääni vaimenee miltei kokonaan.Ääntä vois kuvailla, kuin hälytysajoneuvo menis parin korttelin päässä.Tehot tallessa, ei syö öljyä.Kilometrit 445th. Turbo alkuperäinen.

Poissa D5S60

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 66
  • www.vrcf.fi
Sinällään en itse niin huolissaan ole,kun tuo ääni ei ole mitenkään jatkuvaa ja kuulu aina kiihdyttäessä jne. Sitten jos tuo vihellys alkaa reilusti voimistua ja kuuluis ihan jatkuvasti,niin sitten alkais olla turbon vaihto varmaan edessä. Isompia oireita jos olis (savutus muun muassa),niin se tietysti selvä merkki..

Muilta vielä komentteja/kokemuksia asiasta?  :) Moottorille tuosta ei taida olla mitään haittaa,ei sen puoleen,joten ihan tuon takia turboa vielä vaihtoon laita.

« Viimeksi muokattu: 14.03.2016, 17:59:35 kirjoittanut D5S60 »

Poissa D5S60

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 66
  • www.vrcf.fi
Eikö kellään ole mitään kokemusta? Suorilta vaan kattomaan turbohuoltoa/vaihtoa vai kovaa ajoa vaan lähinnä? Ei oo turbo koneista niinkään kokemusta,joten tuo ääni on vähän sellanen ettei oikein itte osaa sanoa tarkalleen onko tuo niin akuutti. Kait sitä sitten on vaikea sanoa ennen kun turbo on irroitettu ja tarkastettu?

Poissa Mr.Q

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 67
  • www.vrcf.fi
Alapuolelta pääset turboon hyvin käsiksi ja peilillä/lampulla näet siivet.
Jos paskana niin tuolla hoitui nopeasti ja edukkaasti.
http://www.virtalaracing.com/

Poissa Buster

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 146
  • www.vrcf.fi
Kyllä mun paloauto viheltää pakkasilla selvästi kovempaa kuin tuossa videolla.  Enään tuskin kaikki hevoset tallissa mutta auto toimii niin kuin pitää. Samalla ahtimella rullattu 400tkm. Ei muuta kuin kovaa ajoa.

Poissa D5S60

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 66
  • www.vrcf.fi
Joo,kyllä nyt toistaiseksi mennään ilman ahtimen vaihtoa ja ajellaan rauhassa. Kattelee nyt,jos jossain vaiheessa alkaa tosissaan pitää meteliä jatkuvasti,niin vaihtoon. Varsinkin jos vikatilaan heittää,niin siinähän ei ole mitään arpomista sitten. Eipä tuo vielä kovissa kiihdytyksissä ole alkanut oirehtimaan. Näillä mennään,antaa nyt kylmänä vihellellä rauhassa,kun muita oireita ei ole :)

Ja ahtimen hintoja+työt päälle tuossa jo tiedustelin,ei nyt mikään tolkuttoman kallis projekti. Kuluva osahan tuo on,niin menee joskus vaihtoon joka tapauksessa.

Poissa time

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 191
  • www.vrcf.fi
Saattas olla menny jäätä siipiin ja siipi taipunut/lohjennut, ei ole harvinainen vika. Pientä epätasapainoakin voi olla tullut ja kuluttaa siten laakerointia.

Poissa remes

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3463
Sain vihdoin aikaiseksi taltioitua materiaalia tämän oman D5:n vinkunasta/sirinästä. Olen pistänyt merkille että meteli alkaa kun ahdot ovat jossain 0,4bar --> mutta ääni katoaa jossain vaiheessa kunhan vaan kierrokset ja ahdot nousee ja jatkaa vedättämistä. Sama ääni seuraa kun moottorijarrutuksella ahdot nousevat samoihin lukemiin, eli tietyissä tilanteissa tarpeeksi moottorijarrutusta tai kevyttä kaasun painallusta vinkuna on suorastaan v#ttumaisesti koko ajan läsnä.

Tämä ei siis ole mitenkään satunnaista vaan metakka kuuluu joka ikisessä moottorijarrutuksessa ja kiihdytyksessä, apulaitehihna irroitettuna on testattu eikä ääni poistu. Paikallaan polkiessa saa aikaan pienen vinkaisun eli tilanteen "päälle saaminen" vaatii moottorin kuormitusta. Olemme polkeneet autoa paikallaan muutamankin kaverin toimesta ja jokaisen (minunkin) mielipide on että vinkaisu kuuluu koneen takaa eli mun mielestä turbosta. Kabiiniin ääni kuuluu todella selvästi.

Tuossa videon pätkä missä varsinkin ylämäkeen polkaisun yhteydessä ääni kuuluu selvästi, tuohon muuhun rutinaan on syynä vielä hieman muokkaamista vaativa putkisto/kannake: https://www.youtube.com/watch?v=tcP7svgUsk4

Ääni voimistui kun putkiston etupätkä tehtiin uusiksi 3" ilman katalysaattoreita, olisiko vika nyt jumittavissa johdinsiivissä jotka pystyisi puhdistamaan vai onko puhallin kuolemassa viimeisen kerran? Minkään väristä savua ei ainakaan peilistä erota. Auto on ollut minulla 179tkm -->, tällä hetkellä melkein 320tkm ja onhan tuo monoakin joskus saanut... Putkiston lisäksi ainoat muutokset ovat SharkPerformance softa ja KL Racing kuuleri.
V40 T2 -17
Kuvat

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron