Autodiagnoosi  Carcom Oy

Ctek laturin liittimen asennus V70 -05

  • 50 Vastauksia
  • 41908 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Ctek laturin liittimen asennus V70 -05
« : 06.12.2010, 00:08:05 »
Nykyautot tarvitsevat mahdottomat määrät virtaa ja mikäli auto on lyhyessä ajossa, ei auton oma laturi kertakaikkiaan ehdi lataamaan akkua riittävästi.
Omalla kohdallani lyhyen ajomatkan lisäksi polttoainekäyttöinen lisälämmitin tekee ajoittaisen akun lataamisen tarpeelliseksi.

Ostin Ctek XS 3600 laturin

Maksimi latausvirta laturilla on 3,6A. Mikäli 90Ah akkuni varaustila olisi enää 40% täydestä, teoriassa akku täyttyisi tuolla laturilla 15 tunnissa.
Sopii kaikille 1,2 - 120Ah lyijyakuille

Laturin mukana tuli kiinteästi asennettavaksi tarkoitettu liitin/johto
Asensin laturin mukana tulleen liittimen autooni kiinteästi, helppo tökätä laturi tarvittaessa autoon kiinni.
Ymmärtääkseni ctek:iin on saatavilla noita kiinteästi asennettavia johtoja irtonaisenakin, oli voi asentaa vaikka kaikkiin talouden autoihin ja latailla sitten tarpeen mukaan yhdellä laturilla mitä autoa haluaa.
Hoituuhan se lataus helposti myös käyttäen haenleukapäistä johtoa, joka mukana tulee

Valitsin liittimen paikaksi vasemman ajovalon ja lokasuojan välisen tilan, halutessani saan liittimen vedettyä tuosta konepellin ulkopuolelle lampun päälle, mikäli en halua aina konepeltiä avata.
Pidemmillä johdoilla sen saa vaikka roikkumaan maskista tai muualta helposti käytettävästä paikasta.


Johtoon tein jatkot lämmittämällä kutistettavilla putkiabikoilla, sen kummemmin en johtoja kiinnittänyt, kun liittimen kohta tuli kätevästi tuon johtokourussa olevan muovin kohtaan ja ne sai kiilattua sen taakse.


+ johdolle läpivienti sulakerasian kulmasta läpivientikumin kautta. Maajohdon kiinnitys 6mm rengasliitimellä auton omaan maadoituspisteeseen.


+ johdon kuljetus sulakerasian ympäri, lyhempi reissu tulisi kiertää juuri toista kautta, mutta itse päätin laittaa tätä kautta.
Huomaa tarkastella johdon reititys siten, että johto ei pääse tärinän vaikutuksesta hinkkaantumaan puhki, etenkään metallia vasten. Käytä nippusiteitä tarvittaessa johdon kiinnityksessä.


Sulakkeen asennus + johtoon, asenna sulake aina mahdollisimman lähelle paikkaa josta jännite johtoon otetaan, laturin max latausvirta on 3,6A joten oikean kokoinen sulake olisi 5A tai max. 7A, sellainen tuohon tuleekin, kunhan kaupassa käyn, nyt oli käytettävissä vain 10A sulake.


+ johdon läpivienti ulos sulakerasiasta, kiinnitys auton + pisteeseen 8mm rengasliittimellä



Kun vedät + johdon jonnekkin, asenna AINA sulake, määritä sulakkeen oikea koko käytettävän laitteen mukaan


Virta on teho jaettuna jännitteellä

Esimerkiksi
100W polttimo tarvitsee virtaa 8,33 amppeeria
100W : 12V = 8,33A

8,33A virralle oikea sulakekoko lienee 15A, jollon mahdollisesti lampun kylmänä syttyessään ottama suurempi virta ei pääse rikkomaan sulaketta.

Poissa Teutori

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1136
  • MB CLK Coupe, kesällä Honda
Vs: Ctek laturin liittimen asennus V70 -05
« Vastaus #1 : 06.12.2010, 11:56:25 »
Hyvin laitoit kuvat.
Itte meinaan laittaa Ctek.in kiinteästi ( joskaan ei välttämättä laillisesti ) eli otan 220 tuolle sisätilan lämppärin rasialta suoraa sen nastoista, jolloin aina kun auto on lämmityksessä, niin akkukin latautuu,,,jos vielä kytkimen laittais väliin.
« Viimeksi muokattu: 06.12.2010, 14:10:04 kirjoittanut Teutori »
MB CLK  -04  MB A160 -04
Pösö XR -04  Honda CBR 1000F -94
Ex:ät  BMW 318 - 04 Volvot S60 2.5T-04  S80 -99 855 Tdi -97  ja pari 440:stä

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: Ctek laturin liittimen asennus V70 -05
« Vastaus #2 : 06.12.2010, 13:05:58 »
Hyvin laitoit kuvat.
Itte meinaan laittaa Ctek.in kiinteästi ( joskaan ei välttämättä laillisesti ) eli otan 220 tuolle sisätilan lämppärin rasialta, jolloin aina kun auto on lämmityksessä, niin akkukin latautuu,,,jos vielä kytkimen laittais väliin.

Itsekkin kyllä voisin ajatella ctek:n kiinteää asennusta sisäpistokkeeseen, kun pääsääntöisesti aina lämmitän ardic:lla, niin ei tarvi sisätilalämppärille töpseliä.

Muistahan laittaa sulake vaikka otatkin sähkön sisäpistokkeesta :)

procar

  • Vieras
Vs: Ctek laturin liittimen asennus V70 -05
« Vastaus #3 : 06.12.2010, 13:13:08 »
asiaa sivuten että minkäs hintanen tuo c-tekki on? Calixin 4Ah laturin saa paikasta riippuen 100-130€ kun taas esim defan vastaava tais olla yli 300€..

Poissa Teutori

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1136
  • MB CLK Coupe, kesällä Honda
Vs: Ctek laturin liittimen asennus V70 -05
« Vastaus #4 : 06.12.2010, 13:16:55 »
Itsekkin kyllä voisin ajatella ctek:n kiinteää asennusta sisäpistokkeeseen, kun pääsääntöisesti aina lämmitän ardic:lla, niin ei tarvi sisätilalämppärille töpseliä.

Muistahan laittaa sulake vaikka otatkin sähkön sisäpistokkeesta :)
Muistathan, että loppupeleissä olen sähköasentaja  :D,,,,,vaikka ei se mitään todista, no muistan kai.
MB CLK  -04  MB A160 -04
Pösö XR -04  Honda CBR 1000F -94
Ex:ät  BMW 318 - 04 Volvot S60 2.5T-04  S80 -99 855 Tdi -97  ja pari 440:stä

Poissa Teutori

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1136
  • MB CLK Coupe, kesällä Honda
Vs: Ctek laturin liittimen asennus V70 -05
« Vastaus #5 : 06.12.2010, 13:21:57 »
asiaa sivuten että minkäs hintanen tuo c-tekki on? Calixin 4Ah laturin saa paikasta riippuen 100-130€ kun taas esim defan vastaava tais olla yli 300€..
No, laitetaan että Motonetista saa tuollaisen kun Ctek XS3600 12V/3,6A hintaan 49,90€  ;)
« Viimeksi muokattu: 06.12.2010, 13:23:51 kirjoittanut Teutori »
MB CLK  -04  MB A160 -04
Pösö XR -04  Honda CBR 1000F -94
Ex:ät  BMW 318 - 04 Volvot S60 2.5T-04  S80 -99 855 Tdi -97  ja pari 440:stä

Poissa Silverfang

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 329
  • EX: S60 2.4i -02
Vs: Ctek laturin liittimen asennus V70 -05
« Vastaus #6 : 06.12.2010, 13:31:10 »
asiaa sivuten että minkäs hintanen tuo c-tekki on? Calixin 4Ah laturin saa paikasta riippuen 100-130€ kun taas esim defan vastaava tais olla yli 300€..

CTEK XS3600 maksaa n.50 € Motonetissä. Vastaavia "älylatureita" on markkinoilla monella muullakin merkillä. CTEK lienee varma hankinta pitkän linjan valmistajana. Isompia CTEK:in malleja voi käyttää kätevästi myös virtalähteenä. Ei huvita enää vanhanajan muuntajia ostella kun ko. laitteita on saatavilla  :)

Poissa jaskajokunen

  • :nohnoh
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6582
  • 1% Hybridi
Vs: Ctek laturin liittimen asennus V70 -05
« Vastaus #7 : 06.12.2010, 13:41:05 »
Vaihtoehtoja Itselle ostin noita bentoneita loppuunmyynnistä vajaalla 20€ kpl. Hyvin ovat toimineet varastossa ylläpitolatureina.
V70 -00 HYL-sy  &  V40 -99 Wladde ja V40td -99 Eikka -99
V90-19 T8
Die weisheit: nicht hören, nicht sehen und nicht sprechen  Kylmämies

hevonen

  • Vieras
Vs: Ctek laturin liittimen asennus V70 -05
« Vastaus #8 : 06.12.2010, 14:26:55 »
Joo, varauduttu on jo -80 ja -90 luvuilla.
Laitoin tavallisen akkulaturin repsikan jalkatilaan, latauspiuhat läpiviennistä kiinteästi akulle ja töpseli laturista auton sisäpistorasiaan johon tökkäsin haaroituskappaleen että saa sisälämppärinkin toimintaan. :hello:
Sulakehan tuolle tsydeemille oli tolpassa.
Latas aina kun auto oli piuhassa.

Aina pyöritti hyvin. Laillisuudella niin väliä ollut, ei mitään turhia vakuutuksia halvoissa ritsoissa...

Mikä ihmeen CTEK, tulee vaan mieleen voortin zetek perkl... :facepalm:  ;D
« Viimeksi muokattu: 06.12.2010, 14:30:57 kirjoittanut (Miksu) »

Poissa Teutori

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1136
  • MB CLK Coupe, kesällä Honda
Vs: Ctek laturin liittimen asennus V70 -05
« Vastaus #9 : 06.12.2010, 14:50:24 »
Joo, varauduttu on jo -80 ja -90 luvuilla.
Laitoin tavallisen akkulaturin repsikan jalkatilaan, latauspiuhat läpiviennistä kiinteästi akulle ja töpseli laturista auton sisäpistorasiaan johon tökkäsin haaroituskappaleen että saa sisälämppärinkin toimintaan. :hello:
Sulakehan tuolle tsydeemille oli tolpassa.
Latas aina kun auto oli piuhassa.

Aina pyöritti hyvin. Laillisuudella niin väliä ollut, ei mitään turhia vakuutuksia halvoissa ritsoissa...

Mikä ihmeen CTEK, tulee vaan mieleen voortin zetek perkl... :facepalm:  ;D
Näinhän se meni, ei siinä mitään.
Tuon Ctek:in sisäisestä kytkennästä en ole varma, että laukaiseeko latauksen pois silloin, jos tuo 12V:n puoli joutuu oikkariin.
MB CLK  -04  MB A160 -04
Pösö XR -04  Honda CBR 1000F -94
Ex:ät  BMW 318 - 04 Volvot S60 2.5T-04  S80 -99 855 Tdi -97  ja pari 440:stä

Poissa 531

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 24
Vs: Ctek laturin liittimen asennus V70 -05
« Vastaus #10 : 12.12.2010, 22:27:12 »
Näinhän se meni, ei siinä mitään.
Tuon Ctek:in sisäisestä kytkennästä en ole varma, että laukaiseeko latauksen pois silloin, jos tuo 12V:n puoli joutuu oikkariin.

Lataus katkee kyllä jos akulle menevät piuhat on oikosessa.
940 B230ft aw71l, 740 b200e m47, v70 d5244t aw55-50 awd

Poissa pn

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 3
  • www.vrcf.fi
Vs: Ctek laturin liittimen asennus V70 -05
« Vastaus #11 : 13.12.2010, 14:06:35 »
asiaa sivuten että minkäs hintanen tuo c-tekki on? Calixin 4Ah laturin saa paikasta riippuen 100-130€ kun taas esim defan vastaava tais olla yli 300€..
Jatkoa asian sivuun, nykyisellään myös defaa irtoaa tuohon sataseen, esim. Motonetista.

Poissa Teutori

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1136
  • MB CLK Coupe, kesällä Honda
Vs: Ctek laturin liittimen asennus V70 -05
« Vastaus #12 : 13.12.2010, 15:02:44 »
Jatkoa asian sivuun, nykyisellään myös defaa irtoaa tuohon sataseen, esim. Motonetista.
Juu, kyllä, mutta tuo CTEC XS3600 on tosiaan vajaat 50€ ja on hyväksi todettu, no tietenkin, jos haluaa maksaa Defa:n tai Calix:in nimestä, niin miksei siitä sitten maksaisi 50€ enemmän.  ;) Aivan valintakysymys, mutta minä en maksaisi.
« Viimeksi muokattu: 13.12.2010, 15:05:05 kirjoittanut Teutori »
MB CLK  -04  MB A160 -04
Pösö XR -04  Honda CBR 1000F -94
Ex:ät  BMW 318 - 04 Volvot S60 2.5T-04  S80 -99 855 Tdi -97  ja pari 440:stä

Poissa Grimmy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 417
  • V70II T5 -> D5
Vs: Ctek laturin liittimen asennus V70 -05
« Vastaus #13 : 15.12.2010, 11:40:44 »
No on se defa musta pikkasen yksinkertasempi laittaa ajon jälkeen tolppaan kun toi ctek viritys ja saa helposti sitten jatkettua muutakin lämmitintä jos tarvii.

Mutta halpahan tuo on.

Poissa pn

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 3
  • www.vrcf.fi
Vs: Ctek laturin liittimen asennus V70 -05
« Vastaus #14 : 16.12.2010, 10:29:48 »
Juu, kyllä, mutta tuo CTEC XS3600 on tosiaan vajaat 50€ ja on hyväksi todettu, no tietenkin, jos haluaa maksaa Defa:n tai Calix:in nimestä, niin miksei siitä sitten maksaisi 50€ enemmän.  ;) Aivan valintakysymys, mutta minä en maksaisi.
Mielestäni tuossa ei makseta pelkästä nimestä vaan laturisarjasta joka on tarkoitettu autoon asennettavaksi. Kyllähän ctekin saa onnistuneesti laitettua autoon, en sitä kiellä mutta työtä on enemmän kuin calix/defa linjalla. Varsinainen akkulaturi ei myöskään vaadi sisäpistoketta kuten ctek vai onko joku niin uskalias että laittaa ctekin suoraan konetilaan?

 

KL-varaosat  Race.fi