Samppasport  Futurez

Ctek laturin liittimen asennus V70 -05

  • 50 Vastauksia
  • 41906 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: Ctek laturin liittimen asennus V70 -05
« Vastaus #15 : 16.12.2010, 11:04:15 »
Mielestäni tuossa ei makseta pelkästä nimestä vaan laturisarjasta joka on tarkoitettu autoon asennettavaksi. Kyllähän ctekin saa onnistuneesti laitettua autoon, en sitä kiellä mutta työtä on enemmän kuin calix/defa linjalla. Varsinainen akkulaturi ei myöskään vaadi sisäpistoketta kuten ctek vai onko joku niin uskalias että laittaa ctekin suoraan konetilaan?

Onhan tuo Ctek myös soveltuva kiinteään asennukseen. IP65 eristetty/suojattu eli soveltuu ulkokäyttöön.
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa pn

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 3
  • www.vrcf.fi
Vs: Ctek laturin liittimen asennus V70 -05
« Vastaus #16 : 16.12.2010, 11:19:58 »
Onhan tuo Ctek myös soveltuva kiinteään asennukseen. IP65 eristetty/suojattu eli soveltuu ulkokäyttöön.
Kyllä, laturi soveltuu myös kiinteään asennukseen ulkotiloihin tuolla suojausluokalla mutta edelleen se vaatii olemassa olevan sisäpistokkeen jos laturin laittaa ohjaamoon. Jos tuo löytyy valmiina on Ctek asennus helppo mutta vastaan on tullut autoja joissa ei ole ollut sähkölämmitintä ollenkaan taikka pelkkä lämmitys ilman sisäpistoketta. Tällöin autolaturin liittäminen on helpompaa ja tulee suunnilleen samanhintaiseksi kuin Ctek+haaroitus sisäpistokkeelle.

Kumpikin tapa on toimiva joten jää ostajan/asentajan valtaan kumpaa suosii, pääasia on että akku latautuu :).

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12485
Vs: Ctek laturin liittimen asennus V70 -05
« Vastaus #17 : 16.12.2010, 12:08:32 »
Entäs jos haluaa käyttää sisälämppäriä? Silloin ei taida tuon Ctekin asennus olla niin helppo?
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa Teutori

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1136
  • MB CLK Coupe, kesällä Honda
Vs: Ctek laturin liittimen asennus V70 -05
« Vastaus #18 : 16.12.2010, 12:57:59 »
Entäs jos haluaa käyttää sisälämppäriä? Silloin ei taida tuon Ctekin asennus olla niin helppo?
Silloin tuon Ctek:in 230V:n lähtö otetaan sisätilapistokkeen navoista suoraa  ::) en tässä nyt ketään laittomuuksiin kehoita,,,,
MB CLK  -04  MB A160 -04
Pösö XR -04  Honda CBR 1000F -94
Ex:ät  BMW 318 - 04 Volvot S60 2.5T-04  S80 -99 855 Tdi -97  ja pari 440:stä

Poissa V70 bi-fuel

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 25
  • www.vrcf.fi
Vs: Ctek laturin liittimen asennus V70 -05
« Vastaus #19 : 23.01.2011, 16:57:20 »
Tässä yksi hyvä konsti miten itse toteutin laturin (CTEK3600) kytkemisen:

Autossa oli säteilylämmitin ja sisäpistorasia. Lisäsin siihen sitten letkulämmittimen (hyvä sijoitus!) lisäämään moottorin lämmitystä. Sisäpistorasiaan laitoin sukohaaroittimen (2-osainen) ja siitä sitten vedin (tarpeeksi jykevän) tavallisen 3-osaisen jatkohdon peräkonttiin akun oikealle puolelle (jatkojohto pelkääjän puolelle verhouksen alle). CTEK:in kiinteät liittimet kiinni akun napoihin ja CTEK:n verrkojohto kiinni 3-osaiseen pistrasiaan. CTEK siis lataa akkua aina, kun lohkoläämmitin on pelittämässä. Talvellahan sitä akkulaturia tarvitsee ja mulla tuo lokilämmittimen käyttö riittää hyvin pitämään akun latuksen ylhäällä. Jos käyttää Ardicia, niin silloin tarvinnee latailla akkua enempi. Sisätilalämmitin ottaa sähkönsä edelleen sisäpistorasiasta (jako 2 sukoon). Lämmityspistorasian vikavirtasuojakytkin (30mA) tietenkin havaitsee jos jokin menee 230V AC puolella pieleen ja laukaisee syötön pois. Hyvin on pelittänyt ja en näe mitään laitonta kyseisessä asennuksessa. Auto V70 2007 Classic. En sano, että jokin muu asennus on huono, mutta juuri tämä sopii minulle parhaiten.... Nimimerkki: "Sähköasentaja"  ;D

Poissa VolvoPeikko

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 6
Vs: Ctek laturin liittimen asennus V70 -05
« Vastaus #20 : 28.01.2011, 19:57:20 »
Hyvin laitoit kuvat.
Itte meinaan laittaa Ctek.in kiinteästi ( joskaan ei välttämättä laillisesti ) eli otan 220 tuolle sisätilan lämppärin rasialta suoraa sen nastoista, jolloin aina kun auto on lämmityksessä, niin akkukin latautuu,,,jos vielä kytkimen laittais väliin.
Niinpä. Itse hommasin tuommoisen CTEK Zafir 90, joka on käytännössä sama, kuin Xs3600, mutta 90Ah asti ja virtaa on 3,3A. Mukana tuli lappu, jossa sanottiin, että vaikka vekotin on tehty toimimaan jopa -20C, niin EU:n yhtenäisdirektiivien mukaan sitä ei saa käyttää alle 0-lämpötilassa. Samaten kiinteä asennus konepellin alle on kielletty - pitää olla joko kabiinissa tai kontissa.

Vaan paljonhan nuita näkyy olevan kiinteinä... ::)
S60 2.4B, 125kW, -01 Lahti
On autoja ja sitten on Volvoja. Autoissa on vikoja - Volvoissa ominaisuuksia

Poissa Hese_57

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 64
  • Ylöjärvi - Skoda Octavia -14
Vs: Ctek laturin liittimen asennus V70 -05
« Vastaus #21 : 29.01.2011, 09:58:53 »
Tässä yksi hyvä konsti miten itse toteutin laturin (CTEK3600) kytkemisen:

 Sisäpistorasiaan laitoin sukohaaroittimen (2-osainen) ja siitä sitten vedin (tarpeeksi jykevän) tavallisen 3-osaisen jatkohdon peräkonttiin akun oikealle puolelle (jatkojohto pelkääjän puolelle verhouksen alle).

Lämmityspistorasian vikavirtasuojakytkin (30mA) tietenkin havaitsee jos jokin menee 230V AC puolella pieleen ja laukaisee syötön pois. Hyvin on pelittänyt ja en näe mitään laitonta kyseisessä asennuksessa.  Nimimerkki: "Sähköasentaja"  ;D

Noin minäkin tekisin. Mutta tuo jatkojohto onko se enää jatkojohto koska se on kiinteenä asennuksena verhouksen alla. Mitähän sähkömääräykset sanovat, vaatisiko myös suojaputken asennukseen?
NSU Prinz -64 -> Sunbeam 1250 -72 -> Sunbeam Alpine -71 -> Sunbeam 1600 -78 -> Talbot 1510 GLS -84 -> Volvo 740 GLE -84 -> Citroen XM -90 -> Peugeot 406 -99 -> Peugeot 206 Gti -04 -> Volvo V50 -05 -> Skoda Octavia TSI Elecant -12 > Skoda Octavia -14 > Opel Grandland X 225 PHEV -21 >???

Poissa V70 bi-fuel

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 25
  • www.vrcf.fi
Vs: Ctek laturin liittimen asennus V70 -05
« Vastaus #22 : 29.01.2011, 10:58:01 »
Se on aikalailla sama juttu kun jos "piilotat" / laitat kotona olohuoneessa jonkin stereoitten 230V AC jatkojohdon maton alle.  ;)

Tietenkin olisi hyvä käyttää maalaisjärkeä siinä piilottamisessa autossa sitä verhoilun alle, elikkä jos epäilee että se hankaantuu / nirhaantuu poikki jostakin kohdasta, niin silloin itse käyttäisin jotakin suojaputkea.Mutta jos sen laittaa jonnekin suojaputkeen, niin siitä tulee liian paksu ja ei oikein istu hyvin mattojen alle. Muistaakseni "pahin kohta" (johto taipui eniten)oli siinä kun se menee hytin puolelta peräkontin puolelle, mutta siellä kontin etu/oikeassa nurkassa oli muistaakseni jokin kolonen josta sen sai uitettua kontin puolelle. Itse en kääntele takaselkänojaa ales, joten se ei pääse minulla vaurioitumaan siitä kohtaa. Ylimääräiset kiepit jatkojohdosta laitoin nippusiteellä kiepille sinne loppupäähän. Taisi olla kolme kierrosta. Koska kyseinen laturi otttaa hyvin vähän virtaa, niin jatkojohto ei sen takia tarvitse olla näkyvillä, elikkä ei tarvitse ajatella jatkojohdon lämpiämistä tms. Mutta tietenkin jatkojohto pitää olla mekaanisesti riittävän paksua / hyvälaatuista.  :)

Kyllä se on vielä jatkojohto, vaikka se verhouksen alla olisikin, mutta ei se KIINTEÄ asennus ole. Jos tekisimme kiinteän asennuksen, laittaisimme syöttävään päähän jakorasian esim huppuliittimineen, josta sitten vaikka MMJ:llä (tai MCMK:lla)veisimme peräkonttiin, jonne sitten asentaisimme pinnallisen sukopistorasian laturia varten. Itse en sellaista tekisi omaan autooni. Nuo taipuisammat jatkojohdot ovat ihan hyviä, kunhan vain tietäisi niitten pakkaskestävyyden (taipuisuuden kylmällä kelillä. Niitten kanssa pitää olla tietenkin varovainen -30 asteen pakkasessa ja jättää taivuttelu lämpimimmille säille.

Poissa Teutori

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1136
  • MB CLK Coupe, kesällä Honda
Vs: Ctek laturin liittimen asennus V70 -05
« Vastaus #23 : 29.01.2011, 14:49:58 »
No, lähdetään siitä, että vakuutusyhtiöiden, ja muidenkin instanssien mielipide on se, että kaikki muu auton lämmitys/latauslaitteissa on kiellettyä, paitsi lämmityslaitteen/laturin valmistajan omat hyväksytyt liittimet/kytkennät.
Jos esim. auto palaa, ja huomataan että siellä ei ole ollut hyväksyttyjä liitososia. niin vakuutus ei korvaa senttiäkään ( mm.jakorasia autossa kiinteästi, ja johdot huppuliittimillä ei ole hyväksytty asennus ).
No, jokainen ottaa riskin niinkuin minäkin  :)
« Viimeksi muokattu: 29.01.2011, 14:51:51 kirjoittanut Teutori »
MB CLK  -04  MB A160 -04
Pösö XR -04  Honda CBR 1000F -94
Ex:ät  BMW 318 - 04 Volvot S60 2.5T-04  S80 -99 855 Tdi -97  ja pari 440:stä

Poissa V70 bi-fuel

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 25
  • www.vrcf.fi
Vs: Ctek laturin liittimen asennus V70 -05
« Vastaus #24 : 29.01.2011, 21:47:31 »
Totta puhut, en kiistä. Mutta jos vermeet kytketään riittävän jykevin jatkojohdoin, viedään kaapelit oikeista kohdista, otetaan huomioon kaapelin neliöt, suojataan tarvittaessa, tarvittavat liitokset tehdään harkiten ja hyvin, jne, jne, niin en näe mitään estettä, miksei akkulaturia voi kytkeä kuten minä sen tein. Kuitenkin haluan huomauttaa, että JOKAINEN ON ITSE VASTUUSSA omista viritelmistään ja lopujenlopuksi kantaa vastuun omista asennuksistaan. Juuri, kuten tämän EU:n myötä sähköasennuksille Suomen armaassa maassa on tapahtunut, elikkä lopullinen vastuu on siirretty työnjohdolta asentajille, joiden PITÄÄ tuntea säännöt ja asennustavat ja tehdä vielä kaikenmaailman pöytäkirjat / mittaukset asennuksistaan varustettuna omalla allekirjoituksellaan. Tarkoitan nyt 230V AC asennuksia! Autossa käytetään DC järjestelmää ja noita 12V systeemejä saa tehdä kuka haluaa oman mielensä mukaan omaan autoonsa. Jos auto palaa, niin sitten tietenkin vakuutusyhtiöt tekevät omat tarkastukset ja jos sieltä löytyy HUONOJA / LAINVASTAISIA asennuksia (230V AC), niin totta perkeleessä vakuutusyhtiöt pesee kätensä sitten ko. tapauksesta. Jos ei tiedä, mitä saa tehdä ja ei tiedä asioita, niin sitten on parempi antaa homma sellaiselle, joka tietää....  ;)

Lasseter

  • Vieras
Vs: Ctek laturin liittimen asennus V70 -05
« Vastaus #25 : 31.01.2011, 14:49:00 »
No, laitetaan että Motonetista saa tuollaisen kun Ctek XS3600 12V/3,6A hintaan 49,90€  ;)

Motunetosta saa kynpin halvemma sen kiinteästi asennettavan Ctekin "ylläpitolaturin". Se on ihan sama laturi - siitä vain puuttuu kaikki namiskuukkelit joita "kiva kaveri" voisi painella.

Elikkä se on aina valmis 12V hommiin kunhan vaan seinään tökkää ja toisessa päässä on tolkuissaan oleva akku. Semmosen minä asentaisin, säästyy kynppikin.

Poissa aale75

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 2
  • www.vrcf.fi
Vs: Ctek laturin liittimen asennus V70 -05
« Vastaus #26 : 15.02.2011, 22:31:30 »
Itse mietin kans ctek vai jokin muu, päädyin defaan tietty pikkasen arvokkaampi mut eipä tarvi miettii et korvaako mikään jos sattuu jotain...

Poissa aale75

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 2
  • www.vrcf.fi
Vs: Ctek laturin liittimen asennus V70 -05
« Vastaus #27 : 18.02.2011, 15:30:55 »
Defalainen asennettuna kaikineen härpäkkeineen 270eur.

Poissa Silverfang

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 329
  • EX: S60 2.4i -02
Vs: Ctek laturin liittimen asennus V70 -05
« Vastaus #28 : 18.02.2011, 20:06:47 »
Hyvä tollanen lohkolämmittimen kanssa samalla lataava systeemi. Ei tarvi miettiä onko akku vajaa vai täynnä ja pelata erillisen laturin kanssa. Tässä kehitys on mennyt hyvään suuntaan ja tietty rahapussia saa raottaa vähän enemmän  ;)
EDIT: Akun lämmitin vielä niin kylmän aiheuttamat murheet on mennyttä aikaa  ::)
« Viimeksi muokattu: 18.02.2011, 20:41:13 kirjoittanut Silverfang »

The moose

  • Vieras
Vs: Ctek laturin liittimen asennus V70 -05
« Vastaus #29 : 18.02.2011, 20:22:24 »
No on se defa musta pikkasen yksinkertasempi laittaa ajon jälkeen tolppaan kun toi ctek viritys ja saa helposti sitten jatkettua muutakin lämmitintä jos tarvii.

Mutta halpahan tuo on.

defassa muutama boonus toiminto jos haluaa..

 

Elekma  Autoracing