Proturbo  Autodiagnoosi

Range Rover Classic Vogue SE 3,9Efi -90

  • 54 Vastauksia
  • 14517 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Paikalla B30A

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1051
  • www.vrcf.fi
Range Rover Classic Vogue SE 3,9Efi -90
« : 13.07.2019, 20:40:25 »
Esitellään tätäkin Iisakin kirkkoa. Kyseessä on Valkoinen Classic Range vm -90, automaatti ja ilmastoitu(ei toimi) mutta tässä ei ole ABS-jarruja eikä katteja. Joka on vain hyvä asia. Rangen ABS jarrut on todella hyvät ja tehokkaat, sähköpumpulla tehostetut mutta vanhemmiten vikaantuessaan voi olla painajainen ainakin taloudellisesti. Normijarrutkin on oikein hyvät, levyt joka nurkassa.

Tämä tuli haettua Range-krapulan tiimoilta 2014 tosta etelä-Helsingistä Suomenlahden toiseltapuolen, ihan suomipoika autoa kauppasi ja autokin on alunperin suomiauto. Mullahan oli jo 2000-luvun alkupuolella tämmöinen Classic mutta se tuli hävitettyä jo -04 kun piti saada P38 eli II-koppainen Range, joka on edelleen mulla käyttöpelinä. Classic on oikeasti hauska auto joten semmoista teki kokoajan mieli, tosin nyt harrastepeliksi.

Ex omistajan ottama kuva kotipihaltaan.


Edellinen omistaja oli autoa korjauttanut korjaamolla oikein rahaa vastaan ja ruostekorjauksiakin oli tehty. Valitettavasti myöhempi tarkastelu mun toimesta paljasti että korjaukset olivat enemmänkin kosmeettisia ja ns. ratsupaikkaa oli jokapaikassa. Kaikki kauheus ei toki ollut tullut yhdessä yössä vaan autoa enemmän pajoittaessa löysin useamman vuosikerran paikkauksia kaikista Rangen tyypillisistä mätäpaikoista, ja nämä ovat yksi tyypillinen mätäpaikka koko auto. Päältä pysyvät siisteinä kiitos alumiinisten koripanelien mutta alta nämä voivat olla täysin mätiä.
No, mätäähän tästäkin yksilöstä löyty/löytyy runsaasti mutta auto tuli kuitenkin ostettua koska yleisilme ja habitus oli ryhdikäs eikä auto oltu pilattu liiallisilla purkkavirityksillä yms.

Ihan alkumetreillä autoa tuli laiteltua pienimuotoisesti kun halusin ajellakkin.
Ohjaustehostimen pumppu tuli käytettä palasina kun se vuoti aika reilusti ja akselistefaa ei pysty vaihtamaan purkamatta koko pumppua.  Virranjakaja tuli avattua kun sieltä löytyi perinteinen vaiva, ennakkolimppujen jouset irti. Tätä ei ihan helposti huomaa ajossa mutta se pieni oire on jonka huomaa jos huomaa. Samalla uusi alipainekello jakajan kylkeen, tämäkin on yleensä näissä rikki jos ei ole hiljattain vaihdettu. Myös sytkäpuola tuli laiteltua asiaankuuluvaksi, tässä kuuluu olla ihan omansa Bosch puola. Nyt oli joku Sierran puola...
Jäähdyttimen ropelli meni vaihtoon koska siinä oli ilkeitä repeämiä, muovinen. Vuotavat pakosarjat tilkitty uusilla tiivareilla, eikä tästäkään selvitty ilman vaarnajumppaa. Akun vaihdoin heti oston jälkeen koska epäilys sen kelvottomuudesta oli ilmeinen, lautallakin jännäsin lähteeköhän käyntiin.
Lämmityslaitteen puhaltimelle uusi etuvastus, se on näissä yleinen vikapaikka. Jos huonosti käy niin sitä ei saa vaihdettu ilman isompaa purkamista, sijaitsee tuulilasin ja konepellin välissä olevan decker-panelin alla. Ilmanottoaukoista sen saa vaihdettua, jos saa, mutta voi olla tekemätönkin paikka ja sitten on irroitettava konepeltikin. Myös tämän etuvastuksen liitin saattaa olla korin sisäpuolella eikä sitä saa läpiviennistään esiin jolloin vaihtoehdot on joko katkoa johdot ja laittaa jatkot tai sitten purat lämmistyslaitteen pois. Se ei ole kivaa.
No, mulla on käärmekädet ja tuurikin oli mukana joten vastuspaketti onnistui vaihtaa siitä postiluukun kokoisesta ilmanotosta.
Konepelti ei ollut pysynyt kunnolla kiinni aikoihin joten lukkolaitteen kunnollinen puhdistus ja rasvaus, sekä konepellin säätely oli tehtävä.

Etuakselille tukivarsiin ja panhardiin uudet puslat, napoihin tiivistettä koska navoista vuoti öljyt ulos. Ohjausiskari ja muutenkin napojen laakerointien hipistelyä koska kaikki ei siellä ollut ihan kunnossa kun tuli koettua motarilla se "death wobble" , ei enää ikinä, kiitos.

Soittimen vaihdoin pienempään koska näiden asennuskolo on todella matala ja soitin jää pullottamaan jos laitat tavallisen. Tavoilleni uskollisena ostin halpismankun.  8)

Tossa noi veljekset kuitenkin ovat rinnakkain jokunen vuosi sitten.


Poseerauskuva ehjän etuspoikan asennuksen jälkeen.


Kesäisempi kuva kiilloittelujen jälkeen ja kylille lähdössä.


Jatketaan kirjailua kun joudetaan... auto ollut nyt projektina jo pitkään kun ne alussa mainitut ruostevauriot rupesivat häiritsemään. Auto on käytännössä hitsattava ympäri ja mm. tuulilasinkarmikin meni vaihtoon. Karmirempan yhteydessä tuli ulkokuori tuunattua mustalla katolla, tämä oli vähän semmoinen varovainen kokeilu kun Rangessa kuuluu olla floating roof (kattopelti korinvärinen ja pilarit mustat) ja mahis siihen että tulee tyhmän näköinen on olemassa. Omaan silmää muutos miellytti joten musta katto sai jäädä, tähän oli alunperin pontena se että halusin eroon kattoluukusta. Siitä on näissä monenlaista harmia, eikä se edes toiminut niin umpikatto vaan pään päälle.
Tämmöisiä varaosiahan pitää jokaisella brittiautoilijalla olla varastossa...

Kivaahan se on kun kaikki mun autot on bensa V8:lla. Jos ei lasketa tota Lontoossa olevaa Jaggea joka V6.
Jonkilainen värisuora kun koot menevät 3,0 -> 3,5 -> 3,9 -> 4,6   :))



« Viimeksi muokattu: 13.07.2019, 20:51:05 kirjoittanut B30A »
RR P38A -97 4.x V8 CNG bi-fuel käyttöWC, RRC 3,9SE -90, Jaguar S-Type 3.0 Sport -01 RHD (UK), RR P38A -95 raato, Rover P6 2000TC -72 varaosiksi, Rover P6 3500Efi -72 "pikkuauto", Volvo V70 2,5tdi A -99 629tkm(nyt lentää manuaalina), Jaguar XJ-S V12 -89 "Kisu", Clean car, sick mind.

Poissa Bäri

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 157
  • www.vrcf.fi
Vs: Range Rover Classic Vogue SE 3,9Efi -90
« Vastaus #1 : 13.07.2019, 21:24:01 »
Näissä vehkeissä on omanlaisensa sielukkuus. Sulla näköjää on joka autossa kunnon moottori.  ;D

Paikalla B30A

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1051
  • www.vrcf.fi
Vs: Range Rover Classic Vogue SE 3,9Efi -90
« Vastaus #2 : 14.07.2019, 11:31:31 »
Näissä vehkeissä on omanlaisensa sielukkuus. Sulla näköjää on joka autossa kunnon moottori.  ;D

Kyllä, brittiautoissa on sielu jonka kanssa on opittava elämään tai muuten yhteiselo muuttuu hälvetiksi. Kaikki vaikeudet kuitenkin unohtuvat kun päästelee maantiellä menemään. (Ihan aina ei toki pääse) Varuillaan on toki oltava, juonivat kuitenkin jotain omistajansa pitämiseksi virkeänä.
Kaikissa nimissäni olevissa, ja ajokunnossa olevissa on vähintään viisi sylinteriä. Noi veekoneet on toki oikeesti mun mutta juipin D5 on pieni poikkeus rivistöön, auto on toki nuorukaisen mutta finanssisyistä meikäläisen nimi seisoo papereissa.
RR P38A -97 4.x V8 CNG bi-fuel käyttöWC, RRC 3,9SE -90, Jaguar S-Type 3.0 Sport -01 RHD (UK), RR P38A -95 raato, Rover P6 2000TC -72 varaosiksi, Rover P6 3500Efi -72 "pikkuauto", Volvo V70 2,5tdi A -99 629tkm(nyt lentää manuaalina), Jaguar XJ-S V12 -89 "Kisu", Clean car, sick mind.

Paikalla B30A

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1051
  • www.vrcf.fi
Vs: Range Rover Classic Vogue SE 3,9Efi -90
« Vastaus #3 : 14.07.2019, 20:52:02 »
Jatketaan, jutut ei mene kronologisessa järjestyksessä mutta se ei liene tärkeää.

Aloitetaan siitä mainitusta tuulilasinkehyksestä, muistaakseni alkuperäinen suunnitelma oli vaan vaihtaa se mainittu kattopelti. Pellin irroituksen jälkeen näki tommosen kevyesti ahavoituneen alueen lasin yläkarmissa... Peltiä ei ollut enää ollenkaan, muhennosta ja sikamassaa.




Lisäbonuksena oikea A-pilari oli mädäntynyt pistehitseistä sillai että ulko-, ja sisäpinnat olivat tuulilasin tiivisteen alta kokonaan irti toisistaan. Vasen oli onneksi hyvä koska purkuautossa se vasen oli vähän lommoutunut. (kolaripeli)
Kehys siis vaihtoon vasemmasta ylänurkasta oikeaan alanurkkaan, helppo juttu.  ::)


[ihttps://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=731&pictureid=166914mg][/img]

Siinäpä se, romulavalle mars.


Ehjän karmin sovittelua. Kehyksen alanurkka tossa A-pilarissa vähän ikävä kun oli saatava leikattua tarpeeksi alhaalta että sais kaiken kupan pois. Kojalauta alkoi jo olemaan edessä ja ite pilarinkin muotoilu rupeaa aiheuttamaan vaivaa tuossa ovisaranan kiinnityksen kohdalla. Ajoin niin alhaalta poikki kun vain kojelautaa irroittamatta mahtui.


Lopulta karmi oli paikoillaan ja sai maalin päällensä.




Pohjalle happomaali ja pintaan alkuperäisen kaltainen satiinimusta + satiinilakka. Amatöörille ihan ok lopputulos.

Tuulilasin kanssa tuli vaikeuksia. Ostin uuden tiivisteen ja kiilakumit, alunperin olin laittamassa orkkislasia mutta se pirulainen halkesi kiveniskemästä asennuksen loppumetreillä. Sain edullisesti eräältä alanmieheltä ehjän ja hyvän lasin mutta sekään ei mennyt paikoilleen. Lopulta kärräsin koko hoidon lasiliikkeeseen, sielläkin tovi manailtiin mutta lopulta lasi oli karmissa. Ehjänä.

Muutaman tunnin kattopellin vaihto vähän venähti.  V:>

RR P38A -97 4.x V8 CNG bi-fuel käyttöWC, RRC 3,9SE -90, Jaguar S-Type 3.0 Sport -01 RHD (UK), RR P38A -95 raato, Rover P6 2000TC -72 varaosiksi, Rover P6 3500Efi -72 "pikkuauto", Volvo V70 2,5tdi A -99 629tkm(nyt lentää manuaalina), Jaguar XJ-S V12 -89 "Kisu", Clean car, sick mind.

Paikalla B30A

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1051
  • www.vrcf.fi
Vs: Range Rover Classic Vogue SE 3,9Efi -90
« Vastaus #4 : 16.07.2019, 16:24:10 »
Lisähöpinöitä matkanvarrelta.

Mainitsin tuossa aiemmin ohjaustehostimen pumpun korjauksesta. Vikana oli ilkeä vuoto akselitiivisteestä. Näihin on saatavilla tiivistesarja, joka tosin on koko komeudessaan vain se stefa ja säiliön iso o-rengas, jotain kuitenkin ja näistä tämmöiset vuotaa. Pumppu on vähän samantyylinen kuin ameriikkalaisissa yleisesti näkyvä pisara-malli, tämä vaan on pyöreä mutta ideana sama, pumppu on säiliönä toimivan peltikuoren sisällä.
Hyvinkin simppeli laitos. Purkamiseen ei kovin suuria lahjoja tarvittu, ainoastaan akselilla olevat pari lukkorengasta oli vähän miettimistä aiheuttavia koska niiden poisto vaati ikäänkuin oikeassa järjestyksessä suoritetut voimistelut.




Tavoite tuli saavutettua, vuoto loppui ja pumppu teki töitä remontin jälkeenkin. Ihan kuivaksi pumpun alue ei tullut kun imuletku on hyvinkin kovettunutta ja tahtoo mehiä vaikka kuinka kiristelisi. Tämä jäi silloin laittamatta mutta mistään varsinaisesta vuodosta ei kuitenkaan ole kyse.

Yksi lisäkuva silloisista auton ulkokuoren siistimisistä. Maalipinta on ok vanhaan autoon, tosin takapäätä on maalailtu. Jotenkin hirmuisen tuhruisen näköinen tämä oli kuitenkin ja innostuinkin oikein kliinerillä putsimaan ja "hey presto"... alkuperäinen Chamonix white sieltä harmauden alta löytyikin. Tämähän on vähän semmoinen uusien Audien kaltainen todella valkoinen valkoinen, auto kun seisoo kirkkaassa auringonpaisteessa niin oikein silmiin sattuu se valkoisuus.  8)
Tossa vaan näytekuva jossa näkyy decker-panelissa raja käsitellyn ja käsittelemättömän pinnan välillä, olin varsin tyytyväinen vaikkei tähän mitään kovin erikoisia materiaaleja käytetty.


Muistetaan tämäkin. Muutama synttäri tuollekkin väliaikaiselle verolle on tullut lisää...


Etuakselia vaivannut öljyvuotokin selkis kun räjäytti navat. Navoissa omat pienet öljytilansa, ja usein vuotavat. Paras on laittaa rasvat niin pysyy sisällä, ellei sitten käy kuten tässä(kin) oli. Vetarin stefa rikki ja peräöljyt pääsee sinne napaan, vuotaa ulos ja tuo rasvat mukanaan. Tämähän käryää jarruissa ja sotkee vanteen-renkaan.
Nämä tuli korjattua uusilla tiivisteillä ja johan rupes liukasteet pysymään omilla osastoillaan. Samalla jotain muutakin pikku hifistelyä eli napojen kääntölaakerien shimmaus, mainitsin jo death wobblet jotka näihin saa aikaiseksi kun on sopivasti väljää sekä navan laakerointi liian löysällä.



Kääntölaakerit on ikäänkuin pienien akselitumppien välissä puristuneena, ja ne tumpit on speciaalipulteilla kiinni navassa. Senkkikantainen kuusiokolo. Eiköhän täälläkin ollut joku jo käynyt kuten sen ihanan immen tykönä... porattu on.  >:(


Sisätilojakin on tullut siistittyä. Se hitsiläisen kattoverhous on edelleenkin vaiheessa mutta ainakin kattoluukuton ja suht ehjä pahvi on jo olemassa, ei tarttis kuin ehostaa se ja vetää joku karva päälle.

Keskikonsoli oli aika kolhittu. Kulumaa ja kolhuja ohuessa vinyylissä, sekä cubby boxin takaseinä korjattu mutta se vinyylipinta jätetty korjaamatta.
Pienen harjoittelun tuloksena konsolissa oli kohtuullisen onnistunut uusi vinyyli. Tiukimmat mutka tuotti hankaluuksia kun ei osaa mutta onneksi näkyvät alueet on ok. Pääasia että on yhtenäinen ja ehjä.
Cubby boxin kansi vielä vanhaa kamaa, se on ehjä mutta nyt tietysti erivärinen.



Joskus on kyllä korjattava noi rumasti halkeilleet "puupanelit", ulkona seisoskelu ei niidenkään tilaa ole juuri parantanut. Tiedä sitten mitä niillekkin keksisi. Vanhemmissa vuosimalleissa on oikeaa puuta mutta harmillisesti ei ole koko settiä tallessa tähän ehostettavaksi. Nämä uudemmat on jotain ohutta viilua, joka voisi toki olla korvattavissa jollain kun joutaa ruveta laittelemaan.





RR P38A -97 4.x V8 CNG bi-fuel käyttöWC, RRC 3,9SE -90, Jaguar S-Type 3.0 Sport -01 RHD (UK), RR P38A -95 raato, Rover P6 2000TC -72 varaosiksi, Rover P6 3500Efi -72 "pikkuauto", Volvo V70 2,5tdi A -99 629tkm(nyt lentää manuaalina), Jaguar XJ-S V12 -89 "Kisu", Clean car, sick mind.

Paikalla B30A

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1051
  • www.vrcf.fi
Vs: Range Rover Classic Vogue SE 3,9Efi -90
« Vastaus #5 : 16.07.2019, 16:55:04 »
Tällä hetkellä autossa on meneillään mittavat ruostekorjaukset joita tehdään kun jaksetaan/ehditään. Talvisin ei juuri tapahdu kun toi mun paja on silloin varattu pikkuautolle jota ei raatsi ulkona makuuttaa talvella.
Kuten mainittu, korikehikko vaatii käytännössä ympärihitsauksen mittavien ruostevaurioiden ja hyvinkin epätasaista laatua olevien aikaisempien korjauskerrostumien vuoksi.

Oikea etunurkka on jo vaihdettu, korjauspalana, pl silmäkulma jonka korjasin kun silloin motivaatiohetkellä ei ollut tuota koteloa kauppiaalla hyllyssä. Sisälokari tuli kokonaisena palana.
Jonkinverran askaretta toki, eikä tilannetta helpottanut rintapellin/jalkatilan ruostevauriot. (Rangen vakiopaikka)





Korikorvake oli lähinnä muisto vain. Tämä on aika ikävän lähellä runkopalkkia, tietysti, joten uuden rakentelu oli vähän semmoista ähräämistä kun ei tullut purettua koko keulaa pois. Jos olisi tiloja niin alunperin olisi pitänyt nostaa kone ja kaikki pois tieltä. Mutta kun säilytystiloja ei oikein ole niin ei auta.

 
Muutama metri MIG lankaa paloi mutta lopulta lokari, lamppukotelo ja se korikorvake on valmis.


Etunurkkaan tuli väkästeltyä akkutelinekkin, vanha kun oli mädäntynyt lokarin kanssa kilpaa. Oma design tarjolla olevista materiaalista.


Tästä oli hyvä jatkaa kohti perää. Jalkatilan lattia ja etu alanurkka sekä a-pilarin alapää, sekä tietysti koko helmakotelo. Oikealle tein kaikki suorasta pellistä... Hirvee homma kun ei oo vehkeitä. Vasemmalle on jo ostettuna valmiit palat etunurkasta helmakotelon takapäähän asti.  :idiot2:





Tällä hetkellä projekti on tuon c-pilarin ja takalokarin kohdalla menossa hiljalleen. Lokari näistä mätänee turvavyön kiinnityksen kohdalta ja c-pilari mätänee alapäästään, osasyynä rakenne ja tilannetta pahentaa mainitut kattoluukun poistoletkut jotka tulevat tänne. Ei paljo tarvinnut kättä heilauttaa kun koko pilarin pohja lähti letkun kanssa irti. Ruoste myös kiipeää takakontin sivuseinässä olevan takapenkin kiinnityksen ansiosta ylöspäin kohti takasivuikkunaa. Kaksoispeltirakenne, takaselkänojan lukkolaite paksummassa pellissä, joka taas koripellissä pisteillä. Siellä on ruosterotan hyvä asustella piilossa vuosikausia. Tästä lisää myöhemmin.

Auto on kuitenkin hengissä ja edistyykin, hitaasti, mutta kuitenkin.
« Viimeksi muokattu: 16.07.2019, 22:47:36 kirjoittanut B30A »
RR P38A -97 4.x V8 CNG bi-fuel käyttöWC, RRC 3,9SE -90, Jaguar S-Type 3.0 Sport -01 RHD (UK), RR P38A -95 raato, Rover P6 2000TC -72 varaosiksi, Rover P6 3500Efi -72 "pikkuauto", Volvo V70 2,5tdi A -99 629tkm(nyt lentää manuaalina), Jaguar XJ-S V12 -89 "Kisu", Clean car, sick mind.

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: Range Rover Classic Vogue SE 3,9Efi -90
« Vastaus #6 : 22.07.2019, 23:10:49 »
Hatunnosto, serkun verme sai leimalla hylyn korikorvakkeista ja sitä kun ruvettiin perkaamaan niin sehän oli vielä pahempi kun tämä, ja leimassa ollut peli viä sillon... Takakontin lattian kun nyppää irti niiteistään niin voi tulla paha mieli, siinä autossa kun sen teki niin sortui koko takapoikkipalkki kun luukun päälle erehtyi istumaan  ;D. Kova meno hitsata tommonen vielä kasaan, ja kun tuo näyttäis kovasti tehdyn ns kaikkien taiteensääntöjen mukaan  O0
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Range Rover Classic Vogue SE 3,9Efi -90
« Vastaus #7 : 23.07.2019, 01:03:03 »
No huh huh, nämäkö on näin rapsakoita pohjaltaan! :o

Eipä paljoa tunnu missään tuo oma "myrsky ja mylväys" viimeviikolta, kun näitä kuvia kattelee. :2funny: Hatunnosto täältäkin!


Miten meinasit suojata/maalata noita rakenteita? Vai äkkiä valmiiksi ja kiertoon?

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: Range Rover Classic Vogue SE 3,9Efi -90
« Vastaus #8 : 23.07.2019, 23:12:54 »
Taitaa olla maastureista nämä pajerotkin ja L200 kovia ruostumaan myös.

Paikalla B30A

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1051
  • www.vrcf.fi
Vs: Range Rover Classic Vogue SE 3,9Efi -90
« Vastaus #9 : 23.07.2019, 23:32:35 »
Kyllä nää Classicit on tosi mätiä jos ei ole korjattu/korjattu kunnolla. Monelle Rangesta haaveilevalle karvas totuus paljastuu leimalla tai jonkin muun rempan yhteydessä, ja kun kauppiaatkin myyvät näitä "alumiinikorisina".

Taiteen säännöistä en tiedä mutta yritys on kova korjailla kunnolla kun itelle tekee, mitään näyttelyhifistelyä ei kuitenkaan kun käsipelillä muotoillut korjauspalat saattavat vähän poiketa alkuperäisestä enkä koe tarvetta tehdä liian hienoa.
Koitan maalata kunnolla, sisäpuolella kelpaa nämä Hammeriten sun muut vaikkei ne ihan parasta a-ryhmää olekkaan mutta sinkkipohjamaali auttaa ja se ettei ole tarkoitus ajaa talvella suolassa. Mun kokemukset on sellaisia että kesäpirssit säilyy ihan ok kevyemmilläkin aineilla ja jos jo esiintyvän ruosteen saa mahd tarkkaan pois, se suola on s**tanasta. Hitsisaumat vedän eräällä 2K-kittimassalla piiloon niin ei pääse ruoste pureutumaan väkisinkin epätasaiseen pintaan. Tämä kitti ei ole automarket kamaa vaan tuolta duunin puolelta pa-tankki kittiä joka on on aika hyvää ja tiukaan pureutuvaa kamaa sekä pysyy joustavana ikuisuuksiin.
Noi rakenteiden sisäpuolet on vaan holvattava koteloöljyillä yms, onneksi niihin saa aika hyvin tehtyä aukkoja joista luputtaa kamaa sisään.

Mun pitää kans kontin lattia kohta porata irti, osittain onkin jo. Lokareiden ja lattian nurkissa on sen verta lahoa että lattian irroitus tekee vähän tilaa korjailla. Runko tässä on vielä "ok", ite oon iskarikorvakkeen kohdan hitsannut jokunen vuosi sitten mutta tallessa on toinen runko joka on ajatuksena siivota ja korjata irtaallaan -> sitten vaan kori pois ja ehjä runko alle. Mut kunhan tää kori valmistuis joskus.

Tylyintä näiden ruostumisessa on se että semmoiset vähäpätöisetkin kohdat kuin turvavöiden kiinnitykset ruostuvat. Takavyöt ruostuvat siitä oviaukossa olevasta lokarista irti, ja etuvyöt voivat olla ihan pyhällä hengellä kiinni kun b-pilarin alapää irtoaa lattiasta.

Mutta joo. Niin ne mätivät noi Mitsut, Nissanit ja Tojotatkin.

Land Rover on tehnyt ton seuraavan kopan, II / P38A, tosi hyväksi. Se on melkein V/S 70 verrattavissa, toissijaiset kohteet ruostuu mutta korikehikko säilyy hienosti. Seuraava koppa, III / L322 onkin taas ruostuva.  :'(
« Viimeksi muokattu: 23.07.2019, 23:46:06 kirjoittanut B30A »
RR P38A -97 4.x V8 CNG bi-fuel käyttöWC, RRC 3,9SE -90, Jaguar S-Type 3.0 Sport -01 RHD (UK), RR P38A -95 raato, Rover P6 2000TC -72 varaosiksi, Rover P6 3500Efi -72 "pikkuauto", Volvo V70 2,5tdi A -99 629tkm(nyt lentää manuaalina), Jaguar XJ-S V12 -89 "Kisu", Clean car, sick mind.

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Range Rover Classic Vogue SE 3,9Efi -90
« Vastaus #10 : 25.07.2019, 11:13:29 »
Sepäse noiden ruosteiden suojaamisessa on, mitä pitäisi käyttää jotta kestäisi "edes" viisi vuotta murehtimatta näissä "käyttöpeleissä".

Omien kokemuksien mukaan sinkki-spray, jos sen saa puhtaalle pinnalle tasaisesti ohuina kerroksina kuivumaan, on ihan pätevä pohja. Sen päälle pitäisi saada vain jokin kosteudelta sulkeva maali (tai jopa ihan vain lakka) ja sen päälle sitte reilusti kotelosuojaa ja iskumassaa.

Mutta kun siihen ei mikään maali oikein tartu kunnolla, niin vähän huono näkyvien osien kanssa. Sitten kun koettaa netistä tänäpäivänä etsiä "kunnon maalia" tms. panssarimaalia, joka oikeasti tarttuu kuin kuppa ******n, niin on mielipiteitä ja litkuja enemmän kuin laki sallii ja näistä ainakin 90% ihan yhtä surkeaa kuin se motonetin halvin pohjamaali spray-kannussa.

Kaverilla oli joskus puolustusvoimilta "lainattua" maalia, mitä käytettiin esim. miinaraivureiden ketjujen "kotelon" maalaamiseen. Se on pysynyt kuin tauti 940:n pohjassa. Haisi ihan kamalalle ja oli semmoista "vettä" levittää pensselillä. En tiedä mitä maalia oli, koska ei siinä etikettejä ollut ja kyseinen kaverikin hävinnyt olemasta.

Periaatteessahan vaikka paljas pelti kestää ruostumatta, jos sen saa öljyttyä. Jos sen kokonaisuutenaan saa hitsaussaumoja myöten "suljettua" jollain vahamaisella aineella niin, ettei vesi tai happi pääse sinne kalvon alle, ei se mihinkään ruostu. Kestäähän peltilevytkin ulkosäilytystä melko hyvin, jos niissä on varastorasva pinnassa.


Autolle tosiaan isointa myrkkyä on se talvisin tiellä oleva mössö, jossa on paljon hienoa hiekkaa ja suolaa. Käy semmonen "soodapuhallus" pohjassa ettei mitään järkeä ja sitten se p**ka jää pohjaa seisomaan ja "muhimaan". Tuota pari vuotta, niin auto kuin auto on täysin morjens, jos sinkki pääsee kulumaan puhki.

Poissa make s70

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 177
  • www.vrcf.fi
Vs: Range Rover Classic Vogue SE 3,9Efi -90
« Vastaus #11 : 25.07.2019, 18:42:31 »
On kyllä aikamoiset pelti hommat mutta jälestä päätellen ei olla niin sanotusti ensimmäistä kertaa pappia kyydissä

Poissa Bäri

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 157
  • www.vrcf.fi
Vs: Range Rover Classic Vogue SE 3,9Efi -90
« Vastaus #12 : 21.08.2019, 22:26:50 »
Täytyy jollai sairaalla tavalla tykätä noista ruostehommista kun kattoo miten paljon on saanu parsia autoa kasaan.  ;D

Ei tosin itseä ne ensin vitutti, mut tässä ajan saatossa kun on päässy jyvälle hitsaamisen saloihin on noista hommista ruvennut tykkäämään. Noi paikkaukset kestää just niin kauan kun on jaksanu vaivaa nähdä.
Ite oon sisäpuolelta suojannut wurthin ruosteprimerilla ja sit ihan jumalattomasti öljyä perään. :)

Paikalla B30A

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1051
  • www.vrcf.fi
Vs: Range Rover Classic Vogue SE 3,9Efi -90
« Vastaus #13 : 22.08.2019, 08:35:55 »
En erityisesti tykkää ruostehommista, varsinkaan noista jotka pitää tehdä auton alla kun ei ole kunnon nosturia.

Toki sitten kun on valmista niin on ihan mukavaa kun on saanut jotain aikaiseksi mutta kyllä näiden vanhojen parsimisen pääasiallisena innoittajana on niiden säilyttäminen omaksi ja oikeamielisten iloksi. Sekä tottakai valtiovallan kiusaksi.  ::)
(joku perversio on kyllä pakko olla, en tunnusta)

Korjasin vuosia sitten kaverin faijan F*rd Exploreriin molemmat helmat edestä taakse/oven alareunasta ympäri lattiaan... ei enää ikinä. Tommonen auto, joka muutenkin vähän niin ja näin. Täysin mädäntyneet kotelot joiden korjaus piti olla se perinteinen "parit laput takapäähän". Kun muovirumisteet irroitti niin koko helma tipahti sen mukana.
RR P38A -97 4.x V8 CNG bi-fuel käyttöWC, RRC 3,9SE -90, Jaguar S-Type 3.0 Sport -01 RHD (UK), RR P38A -95 raato, Rover P6 2000TC -72 varaosiksi, Rover P6 3500Efi -72 "pikkuauto", Volvo V70 2,5tdi A -99 629tkm(nyt lentää manuaalina), Jaguar XJ-S V12 -89 "Kisu", Clean car, sick mind.

Paikalla B30A

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1051
  • www.vrcf.fi
Vs: Range Rover Classic Vogue SE 3,9Efi -90
« Vastaus #14 : 15.04.2020, 17:49:10 »
Tämäkin tuli heräteltyä. Josko saisi projektia etenemään, tosin toistaiseksi pihalla kun juipin Sierra on tallissa pajoituksessa. Meinasin nyt näprätä tuota oikeaa etukulmaa kun siinä on vielä kaikenlaista mekaanistakin asentelua, paisarin ja jarruputkien yms muodossa.
EDIT: projektikuvia on matkanvarrella hävinnyt ketjusta kun toi tuulinen Rover Ystävien palsta on ollut välillä rikki ja muutoksenkin kourissa, katotaan jos sais niitä värkättyä takas jossain vaiheessa kun tämä on taas aktiivinen. Kaikkihan tykkää katella ruostekorjauksista kuvia.  *kahvia->

Mut joo. Tekemistä kyllä riittää eikä auto ole yhtään parantunut pihassa seisoksiessaan, kumma kyllä. Ulkona ei huvita könytä auton alla, ja kun peltityövehkeet on nyt varattu Sierran kanssa niin aloitellaan keulasta purkamalla kuskinpuoleista nurkkaa että pääsee sit sen kimppuun. Apparin nurkkaa parturoin vähän irtokamasta että tulis lisätilaa hoidella uuden lokarin ja uusiksi rakennetun korikorvakkeen alueet pintakäsittelyn osalta mahdollisimman huolella. Lähinnä ilmastoinnin letkuja ja kuivainpurkkihässäkän poistin kun ne on pahasti tiellä tuossa.
Olin jo innoissani laittelemassa jarruletkujakin lopulliseen asennukseen, eli ne putki-letku liitokset kunnolla kiinni lokarin korvakkeeseen ja kolusin eräistä irtoletkuista ne mutterit... mutta nepä ovat tietysti väärää kokoa eli antaa olla vielä  :-\

Tuossa nyt teaseriksi verrokkikuvat vas vs. oikea. Ruosteinen lokari on pääasiassa paikoista rakennettu tilkkutäkki ja pahoin ruostunut, asiaa ymmärtämättä voisin sanoa että kyllä toi oikeapuoli on huomattavasti kivemman näköinen. Tuo ruoste ei ole pintaruostetta... erityisesti takaosastaan lokari on ihan mätä ja kuvan oikeassa reunassa olevien liittimien alta voi työntää käden läpi.




Mut juu, tähän on kokonainen kulmapala ostettu ja se odottelee varastossa asennusta. Tuliseinään asti uutta kamaa, kuten toisellekkin puolelle. Lokarin aukkoon näissä tulee turretit, eli iskaritornit jotka ovat ihan pulttikiinnityksellä rungossa. Sellaisetkin on uudet jo hommattu, alkuperäistä paksummasta matskusta ja sinkityt. Noi orkkikset on ihan aunuksesta, paloista kasatut ihan tehtaankin puolesta ja erityisesti kiinnityslaipan hitsaus turretin torniosaan on käsittämätön... turrerin sisäpuolella on noin sentin kaulus joka kerää kaiken kuran ja moskan. Yllätys että tuosta ne ruostuvat puhkipoikki. Muutenkin tommoset pisteillä kasatut peltipömpelit.
 
https://bearmach.com/front-shock-absorber-turret-suitable-for-defender-discovery-1-and-range-rover-classic-vehicles-galvanised-nrc6372g

Kalliita eivät ole, ja suhteellisen simppelit vaihtaa. Jos noi kiinnitysvaarnojen mutterit aukeaa ehjänä, jos ei niin sitten on irroitettava jousi kun se vaarnojen kiinnityslaippa on irtokäikäle  jousien ja jousikorvakkeen välissä.
Turretit voi korvata aftermarket osilla jotka tehty putkesta tai latasta. Jotenkin en vaan halua tähän niitä kun olisi ajatus pitää mahdollisimman orkkiksen näköisenä ja noi inan topakammat tuli ostettua eräältä toiselta hurahtaneelta ns. edullisesti.
« Viimeksi muokattu: 16.04.2020, 09:56:34 kirjoittanut B30A »
RR P38A -97 4.x V8 CNG bi-fuel käyttöWC, RRC 3,9SE -90, Jaguar S-Type 3.0 Sport -01 RHD (UK), RR P38A -95 raato, Rover P6 2000TC -72 varaosiksi, Rover P6 3500Efi -72 "pikkuauto", Volvo V70 2,5tdi A -99 629tkm(nyt lentää manuaalina), Jaguar XJ-S V12 -89 "Kisu", Clean car, sick mind.

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron