Proturbo  Autodiagnoosi

Range Rover Classic Vogue SE 3,9Efi -90

  • 54 Vastauksia
  • 14615 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa B30A

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1054
  • www.vrcf.fi
Vs: Range Rover Classic Vogue SE 3,9Efi -90
« Vastaus #30 : 22.05.2020, 09:26:58 »
Nyt olis aiemmin pohjamaalissa olleet etulokarit ja silmänpohjat mustattu ja vois ajatella kasaavansa keulaa vähäsen.

Lukkopellin voi maalata myöhemminkin, kattelin jo uusia tarrojakin siihen niin olis sitten siisti. Mutta ei nyt mennä vielä niin pitkälle kun auton elvytys on muutenkin kesken.
RR P38A -97 4.x V8 CNG bi-fuel käyttöWC, RRC 3,9SE -90, Jaguar S-Type 3.0 Sport -01 RHD (UK), RR P38A -95 raato, Rover P6 2000TC -72 varaosiksi, Rover P6 3500Efi -72 "pikkuauto", Volvo V70 2,5tdi A -99 629tkm(nyt lentää manuaalina), Jaguar XJ-S V12 -89 "Kisu", Clean car, sick mind.

Poissa kartano 850

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 276
  • www.vrcf.fi
Vs: Range Rover Classic Vogue SE 3,9Efi -90
« Vastaus #31 : 22.05.2021, 23:37:04 »
mitäs classicille kuuluu ? itselläkin työn alla vastaavan värinen classic range perinteisten mätä paikkojen suhteen. ;)

Poissa B30A

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1054
  • www.vrcf.fi
Vs: Range Rover Classic Vogue SE 3,9Efi -90
« Vastaus #32 : 23.05.2021, 11:17:56 »
mitäs classicille kuuluu ? itselläkin työn alla vastaavan värinen classic range perinteisten mätä paikkojen suhteen. ;)

Tuolla se seisoksii "pihan perällä", ei ole unohdettu. Vuoroaan odottelee, Kisun kun saa vielä leimattua niin voisi hinata Rankun esiin ja jatkaa sitäkin, harmillisesti tälle ei nyt riitä sisätiloissa paikkaa niin ulkona säävarauksella joutuu tekemään.

Mukava kuulla että näitä pelastetaan ja pidetään hengissä, tsemppiä hitsailuun...  O0 Onko muuten 3,5 vai 3,9 laitos??
« Viimeksi muokattu: 23.05.2021, 11:20:20 kirjoittanut B30A »
RR P38A -97 4.x V8 CNG bi-fuel käyttöWC, RRC 3,9SE -90, Jaguar S-Type 3.0 Sport -01 RHD (UK), RR P38A -95 raato, Rover P6 2000TC -72 varaosiksi, Rover P6 3500Efi -72 "pikkuauto", Volvo V70 2,5tdi A -99 629tkm(nyt lentää manuaalina), Jaguar XJ-S V12 -89 "Kisu", Clean car, sick mind.

Poissa kartano 850

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 276
  • www.vrcf.fi
Vs: Range Rover Classic Vogue SE 3,9Efi -90
« Vastaus #33 : 09.07.2021, 21:41:26 »
Joo kyllä nämä vanhat ranget ovat enemmän kuin pelastimisen arvoisia. liian monta tuhottu ja hävitetty omani on lähes tulkoon vastaava kuin sinun vm90 3.9 koneella automaatti lotjulla. Lisävarusteet vakionopeudensäädin jälkiasennus ja ilmastointi. päivitteleppä heti kun edistyy mukavaa seurailla ja saada inspiraatiota omaankin möhkön tekoon.

Poissa B30A

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1054
  • www.vrcf.fi
Vs: Range Rover Classic Vogue SE 3,9Efi -90
« Vastaus #34 : 09.07.2021, 22:48:49 »
Tänään rupesinkin vuoden tauon jälkeen tekemään tällekkin jotain. Ei oikein ole ollut aikaa vaikka nyt on ulkonakin ollut vähintäänkin välttävät työolosuhteet.

Aloitin kevyesti ilmanottokaukalon siivoamisella ja pohjan saumakittien pois jyystämisellä. Näissähän on koko tuulilasin leveydeltä kaukalo jossa asuu mm. pyyhkimien vivustot ja konepellin kevitysjouset, alueen peittää ruuvikiinnitteinen decker-panel. Pohjalla kulkee peltisauma jossa tietysti sellainen aikakaudelle tyypillinen mädättävä saumakitti. Onneksi kitit eivät olleet niin pahana kun odotin, vaan kittien saatua kyytiä alta paljastui tervettä peltiä.  Putsaamisen jälkeen koko alue ruosteenestopohjamaalilla holvaten, seuraavaksi uusi kitti saumaan kun maali on kuivahtanut.

Ruostetöitäkin pitää jatkaa, se ei ihan vielä lopu... Kannoin uuden helmakotelon osat työmaalle ja rupesin kuutioimaan sovittelua. Kuten ketjusta selviää niin koko vasen helma, ja suurin osa vasemmasta lattiasta on rälläköity pois. Nyt tarviaa jo ruveta rakentelemaan toi helmakotelo paikoilleen että saa uuden lattian johonkin kiinni. Eikä se irrallaan pelkästään katosta roikkuva b-pilarikaan olisi pahitteeksi kiinnittää johonkin.
« Viimeksi muokattu: 10.07.2021, 09:22:38 kirjoittanut B30A »
RR P38A -97 4.x V8 CNG bi-fuel käyttöWC, RRC 3,9SE -90, Jaguar S-Type 3.0 Sport -01 RHD (UK), RR P38A -95 raato, Rover P6 2000TC -72 varaosiksi, Rover P6 3500Efi -72 "pikkuauto", Volvo V70 2,5tdi A -99 629tkm(nyt lentää manuaalina), Jaguar XJ-S V12 -89 "Kisu", Clean car, sick mind.

Poissa B30A

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1054
  • www.vrcf.fi
Vs: Range Rover Classic Vogue SE 3,9Efi -90
« Vastaus #35 : 11.07.2021, 20:26:51 »
Päivän aloitus oli ilmanottokaukalon pohjasauman kittaus, aikaavievää puuhaa kun sellaista lierukittiä solkottaa saumaan peitteeksi ja koittaa kierrellä kaikki nurkat huolella.

Helmakotelon hitsailin yhdeksi kokonaisuudeksi kun ensin sovittelin sitä autoon. Uudessa helmassa, joka tulee kahtena palana, on ne korikorvakkeet valmiina sisäpellissä. Ruuvasin sen rungon korvakkeisiin väliaikaisten kumityynyjen kanssa ja totesin että mitat/muodot ovat tarpeeksi oikein jonka jälkeen pellit pajaan ja hitsiliimalla yhdeksi kotelopalkiksi.
Kumityynyinä toimii jääkiekot jotka sahattu sopivan kokoisiksi, korkeus näet on juuri oikea kun sitä vertaa oikeisiin tyynyihin joissa on alla ja päällä isot "prikat".  En ole raaskinut vielä ostaa kaikkia tyynyjä, ne maksaa jonkin verran holkkeineen kaikkineen joten limpuilla testataan ja joskus sitten boutiquesta ne uudet joka paikkaan.

Kovin on kuuma touhuta, tänään ei kyllä ollut paarmoista vaivaa.
RR P38A -97 4.x V8 CNG bi-fuel käyttöWC, RRC 3,9SE -90, Jaguar S-Type 3.0 Sport -01 RHD (UK), RR P38A -95 raato, Rover P6 2000TC -72 varaosiksi, Rover P6 3500Efi -72 "pikkuauto", Volvo V70 2,5tdi A -99 629tkm(nyt lentää manuaalina), Jaguar XJ-S V12 -89 "Kisu", Clean car, sick mind.

Poissa B30A

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1054
  • www.vrcf.fi
Vs: Range Rover Classic Vogue SE 3,9Efi -90
« Vastaus #36 : 14.07.2021, 23:52:54 »
Helteestä ja muista touhuista huolimatta tämä on edistynyt. Ilmanottokaukalon vuosikertakitit olivat kuivuneet joten sai sudittua sauman päälle pohjamaalia.

Helmakotelo tuli tosiaan soviteltua, ja se on nyt pultattu korvakkeisiin sekä hitsattu B-pilarin alapäähön. Tässä vaiheessa oli hyvä hetki kokeilla miten ovet istuvat koska B-pilarin asento on aika tärkeässä asemassa niiden asettumisessa. Onneksi mittailut ja kokeilut olivat onnistuneet ja kylkilinjasta tuli suora, säätämään ovia joutuu mutta muuten ne menevät ok.
Eilen iltasella ja tänään leikkelin lattiaan tulevat kaksi isoa palaa valmiiksi. Kun puuhapaikka kääntyi iltapäivällä varjoon rupesin suunnitelemaan niiden hitsausta paikoilleen, ensin toki tarmokas ajelu teräsharjoilla kaikki kittijämät ja irtoruosteet vanhan lattian liitosalueelta pois. Vasen lattiahan vaihtuu edestä takapenkin edustan pokkaukseen asti, noin 25cm leveydeltä helmakotelosta, kahtena palana.

Juuri kun olin liekeissä ja taaempi pala täppäilty muutamasta kohdasta, langansyöttö tilttasi. Perskules, mikäs nyt tuli? Lankakela oli haljennut reunuksen ja keskirummun saumasta, lanka painunut lankakerroksien läpi ja jämähtänyt aika tiukasti. Tyhjää kelaa johon langan olisi voinut syöttää ei tähän hätään löytynyt joten housut ylös ja napit kiinni. Huomenna ostamaan uus kela.

Kela oli jo alunperinkin saanut tällin, ongelmaksi tämä muuttui nyt kun lankamäärä oli kulunut hieman alle puoleen ja yksi lankasäie jaksaa painua lankakerroksen läpi ja samalla keskirummun halkeamaan.  :buck2:
« Viimeksi muokattu: 17.07.2021, 10:39:28 kirjoittanut B30A »
RR P38A -97 4.x V8 CNG bi-fuel käyttöWC, RRC 3,9SE -90, Jaguar S-Type 3.0 Sport -01 RHD (UK), RR P38A -95 raato, Rover P6 2000TC -72 varaosiksi, Rover P6 3500Efi -72 "pikkuauto", Volvo V70 2,5tdi A -99 629tkm(nyt lentää manuaalina), Jaguar XJ-S V12 -89 "Kisu", Clean car, sick mind.

Poissa B30A

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1054
  • www.vrcf.fi
Vs: Range Rover Classic Vogue SE 3,9Efi -90
« Vastaus #37 : 17.07.2021, 10:53:59 »
Eilen sai uuden lankakelan myötä hitsailtua etulattian peltivalmiiksi B-pilarin kohdalla kulkevaan poikittaiskoteloon asti. A-pilarin alapää vielä nakerreltava mutta siihen liittyy vielä helmakotelon pään sulkeminenkin.

Päivällisen jälkeen vaihtui päälle timpurin haalarit koska frouva haluaa khh:n hukkanurkkaukseen hyllykön, pellintyöstö vaihtui siis puuntyöstöön. Kävin naapurilta lainaamassa sirkkelin koskapa omani meni syksyllä lopullisesti basmaatiksi eikä uutta ole tullut laitettua.
No, ukko sanoi että käy sieltä hakemassa vaan. Löytyy varastokontista. Autolla tonne on mentävä, ja onneksi meninkin... epäilyksen osui oikeaan ja kontissa möllötti semmoinen kunnollinen rakennussirkkeli. Melkoinen punnerrus autoon, eikä se tietenkään mahdu ilman jalkojen irroitusta.
Kannoin tuon sitten frouva kanssa illalla pajaan yöksi, nainen ihmetteli että miten sait tämän autoon yksinään? Ei ollut paljoa vaihtoehtoja, toisaalta nämä aina välillä herättävät vastapuolta siihen että simppeliltä näyttävät hommelit eivät käy sormia napsauttamalla.
RR P38A -97 4.x V8 CNG bi-fuel käyttöWC, RRC 3,9SE -90, Jaguar S-Type 3.0 Sport -01 RHD (UK), RR P38A -95 raato, Rover P6 2000TC -72 varaosiksi, Rover P6 3500Efi -72 "pikkuauto", Volvo V70 2,5tdi A -99 629tkm(nyt lentää manuaalina), Jaguar XJ-S V12 -89 "Kisu", Clean car, sick mind.

Poissa B30A

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1054
  • www.vrcf.fi
Vs: Range Rover Classic Vogue SE 3,9Efi -90
« Vastaus #38 : 18.07.2021, 16:40:17 »
Kaiken muun random yleistouhotuksen lisäksi sain kuskinpenkin etukiinnityksen nakerreltua asennuskuntoon. Tämähän oli ikävästi ruostunut noin 15mm korkeudelle asti sen lisäksi että lattiaan vastaavat lirpakkeet olivat häipyneet, kiitos lattiasta kiivenneen kupan ja kroonisesti märkinä pysyneiden mattojen/fyllien ansiosta. (näin ruosteinen koppa ei ole ollut vesitiivis vuosisatoihin)

Koska raadin elämä on silkkaa tyhjyyttä ilman kuvia ruosteisesta british steelistä niin roiskaistaan ruudulle pari sellaista, ennen ja jälkeen.


RR P38A -97 4.x V8 CNG bi-fuel käyttöWC, RRC 3,9SE -90, Jaguar S-Type 3.0 Sport -01 RHD (UK), RR P38A -95 raato, Rover P6 2000TC -72 varaosiksi, Rover P6 3500Efi -72 "pikkuauto", Volvo V70 2,5tdi A -99 629tkm(nyt lentää manuaalina), Jaguar XJ-S V12 -89 "Kisu", Clean car, sick mind.

Poissa B30A

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1054
  • www.vrcf.fi
Vs: Range Rover Classic Vogue SE 3,9Efi -90
« Vastaus #39 : 25.07.2021, 22:32:11 »
Tuolinjalka hitsautui lauantaina lattiaan.

Tänään aloittelin vielä käsittelemättömien lattian hitsisaumojen peittoon kittaamisen. Sitten alkoi helmakotelon etupään ja a-pilarin alapään yhdistämisen sekä kotelon sulkemisen suunnittelu.
Touhuilun lopuksi käsissä oli muotoilututkielmat jotka yhdistämällä tuo etunurkka sulkeutuu, kotelon etuseinän ja sisäsyrjän hitsasin irrallaan yhdeksi kokonaisuudeksi joka yllätyksekseni sopi vielä paikoilleenkin...  :o Kyseinen osa sisältää kotelon etuseinän ja sisäsyrjän korikorvakkeelle asti eli noin 15cm palan. Sain näin yhden sauman pois auton alla hitsattavien listasta, nyt tuossa ei tarvitse kuin  pikkuinen laippa yhdistää korikorvakkeeseen auton alla. Loput saa tehtyä menemättä sinne kotelon taakse.

Kuvassa näkyvä iso rako menee kiinni kun a-pilarin alapään korjauspalan painaa tiukasti paikoilleen, sovituksista tuli kohtuulliset kun palikat pysyvät omillaan tuossa. A-pilarin sisäpuolella vielä sellaine parin spadduaskin kokoinen pala irti lattiasta, se menee viimeiseksi niin saa kateltua erityisesti nuo pilarin alapään saumat sisäpuoleltakin.


« Viimeksi muokattu: 28.08.2021, 18:07:18 kirjoittanut B30A »
RR P38A -97 4.x V8 CNG bi-fuel käyttöWC, RRC 3,9SE -90, Jaguar S-Type 3.0 Sport -01 RHD (UK), RR P38A -95 raato, Rover P6 2000TC -72 varaosiksi, Rover P6 3500Efi -72 "pikkuauto", Volvo V70 2,5tdi A -99 629tkm(nyt lentää manuaalina), Jaguar XJ-S V12 -89 "Kisu", Clean car, sick mind.

Poissa B30A

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1054
  • www.vrcf.fi
Vs: Range Rover Classic Vogue SE 3,9Efi -90
« Vastaus #40 : 13.08.2021, 17:02:39 »
Hitsailin tänään tuon A-pilarin alapään valmiiksi, maalia niskaan ja sitten lounastauon jälkeen pohtimaan takapään korjaamista.

Takalattian viistosti ylöspäin nousevaa osaa oviaukosta en aluksi meinannut poistaa kun se ei ole mätä, mutta tarkempi tutkimus osoitti että takakontin lattian ja lokarin puolelta on kuppa hiipinyt saumoihin -> pois tämäkin pala. Toisaalta nyt on mukavampi rakennella lokaria, se kun on pilaantunut melkein kokonaan. Muuta säästettävää tuossa ei ole kuin kurakaari, harmillisesti nämä ovat kalliit korjauspalat joten koitettava pajoittaa ite.  :-\
Stekkailin nopeasti korjauspalojen tarjontaa ja niinhän se oli kuin muistelinkin ellei jopa kalliimpaakin kuin aiemmin. Vähintään +£700 ilman rahteja yms lisäkuluja olisi takapään korjauspalat joilla saisi tehtyä korin kyljet takaoven aukosta taaksepäin, molemmille puolille. Ei toki ihan tähtitieteellinen summa mutta nyt ei tommosia rahoja ole irrallaan missään.
Auoin paikkoja vähän enemmän ja aika nopeasti tuli selväksi ettei tossa kannata juuri säästellä. Lattipelti lokarin aukon ympärillä - takakontin irtolattian välillä on niin mätä kans että taidan leikata koko roskan kokonaisuutena huispois, sisälokarissa on sen verran ehjää peltiä jäljellä että sen ympärille saanee rakenneltua uutta. Muodot eivät ole vaikeat pl. toi C-pilarin alapäähän vastaava lokarin pää. Sen jos tekee huonoksi niin ei mene ovi kiinni.  :buck2:
Takakontin sivuseinä on alhaalta mätä koko matkalta, toki siellä on sisäpuolelle oikein siisti ratsupaikka... on se prkl. pitänyt sinnekkin rapata tommosta shittiä. Toi C-pilarin alapää on oviaukon puolelta kitattu joskus kuppareiät piiloon, epäilin tätä jo oikeallakin puolella mutta tässä sen näki selvästi kun kitti on tursunnu pilarin sisään ruostereiästä. Hienoja ihmisiä nämä jotka korjaavat kitillä yms. alueita joissa esimerkiksi turvavyön kiinnityksiä.

Irroitin takakontin lattiankin tänään, reuna-alueiden korjaamista varten ja samalla todetakseni että runkokin on sitten joskus tehtävä toisesta vastaavasta joka on tallessa. Tämä yksilö on myös rungoltaan niin tilkkutäkki ettei viitti edes ajatella sen korjailua, yhden paikan olen sinne jo aiemmin hitsannut...
Takakontin lattiaa tukevat peltipalkit on nekin niin rapeat että ainut lääke on tehdä nekin uusiksi, ovat sentäs helposti irroitettavissa.

Homma siis riittää, koska oikealla puolella on samat hommat vielä odottamassa. Siellä olen korjaillut tohon lokariin asti, takanurkkaan asti mätä sieltäkin.




Saapa nähdä milloin tällä pääsee taas kurvailemaan.  ELK
« Viimeksi muokattu: 14.08.2021, 11:35:54 kirjoittanut B30A »
RR P38A -97 4.x V8 CNG bi-fuel käyttöWC, RRC 3,9SE -90, Jaguar S-Type 3.0 Sport -01 RHD (UK), RR P38A -95 raato, Rover P6 2000TC -72 varaosiksi, Rover P6 3500Efi -72 "pikkuauto", Volvo V70 2,5tdi A -99 629tkm(nyt lentää manuaalina), Jaguar XJ-S V12 -89 "Kisu", Clean car, sick mind.

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Range Rover Classic Vogue SE 3,9Efi -90
« Vastaus #41 : 13.08.2021, 17:23:35 »
Ja tämäkö on niin tervepeltinen yksilö, että kannatti aloittaa? :idiot2: Nyt ei kyllä kehtaa enään luovuttaakkaan...

Poissa B30A

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1054
  • www.vrcf.fi
Vs: Range Rover Classic Vogue SE 3,9Efi -90
« Vastaus #42 : 13.08.2021, 18:12:17 »
Ja tämäkö on niin tervepeltinen yksilö, että kannatti aloittaa? :idiot2: Nyt ei kyllä kehtaa enään luovuttaakkaan...

Jos asianlaita olisi selvinnyt aiemmin niin olisi mennyt purkuun. Harmillisesti ehti jo tehdä niin paljon kaikkea ennekuin pahimmat mädät tuli esiin niin eipä sitä enää luovuteta, eikä ole varsinaisesti mitään deadlinea ja kun tarpeeksi kyllästyttää niin työnnetään sivuun odottamaan inspiraatiota.
Yllättävän pahasti tämä kyllä mätinyt, vaikka se on kyllä tiedossa että ruosteettomia nämä eivät ole.
RR P38A -97 4.x V8 CNG bi-fuel käyttöWC, RRC 3,9SE -90, Jaguar S-Type 3.0 Sport -01 RHD (UK), RR P38A -95 raato, Rover P6 2000TC -72 varaosiksi, Rover P6 3500Efi -72 "pikkuauto", Volvo V70 2,5tdi A -99 629tkm(nyt lentää manuaalina), Jaguar XJ-S V12 -89 "Kisu", Clean car, sick mind.

Poissa Julma-Henri

  • Mr. Vika Koodi
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4644
  • Leuka rinnassa kohti uusia pettymyksiä...
Vs: Range Rover Classic Vogue SE 3,9Efi -90
« Vastaus #43 : 13.08.2021, 21:44:06 »
Ja tämäkö on niin tervepeltinen yksilö, että kannatti aloittaa? :idiot2: Nyt ei kyllä kehtaa enään luovuttaakkaan...

Tuppaa nämä maasturit olemaan semmosia että kun niitä alkaa parsimaan niin sitä riemua riittää. Sama kävi mulla discoveryn kans. Ei pitäny olla kuin helmat uusia, mutta niin se pikkusen levis. Käytännössä vanhaa jäi kardaani tunneli +10cm lattiaa molemmin puolin. Ja osa tuli peltiä.

Ja kun sitten se kaikki muu mukavuus näiden brittien kans  :2funny:
"Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki"

V70 945 S70 Kuvia

Poissa B30A

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1054
  • www.vrcf.fi
Vs: Range Rover Classic Vogue SE 3,9Efi -90
« Vastaus #44 : 15.08.2021, 21:10:44 »
Epävirallisen taidetakomon päivän saldo oli parin korjauspalan muotoutuminen. Ton viiston palan lisäksi kanttailin kontin lattia-aukon reunan "Z"-profiilit, ja longistelin ton lokariaihion Bilteman pyöreää jakkaraa vasten. Tuore pelti luo aina pientä valopilkkua projektiin.
RR P38A -97 4.x V8 CNG bi-fuel käyttöWC, RRC 3,9SE -90, Jaguar S-Type 3.0 Sport -01 RHD (UK), RR P38A -95 raato, Rover P6 2000TC -72 varaosiksi, Rover P6 3500Efi -72 "pikkuauto", Volvo V70 2,5tdi A -99 629tkm(nyt lentää manuaalina), Jaguar XJ-S V12 -89 "Kisu", Clean car, sick mind.

 

Carcom Oy  Ateho