Jatketaan juttua täältäkin, alkuvuodesta vaihdoin 2014 F31 Bemarista 5-koneiseen T5:een. Paras asia on se että Volvo menee suoraan eikä vaadi jatkuvaa paimentamista, Bemu oli nelivetoinen (renkaat+kulmat ok) mutta silti aavistuksen rasittava pidemmillä matkoilla.
Geartronic vaihtaa ihan nätisti, ZF oli aavistuksen sulavampi. Se mikä itseäni ärsytti oli Bemun pyrkimys jyryyttää liian pienellä vaihteella, usein ajoin sport- moodissa tai vaihtelin ratin läpysköillä. Geartronic pitää kierrokset taajamassa paremmin sopivalla tasolla, vetoa on hyvin jo 1500 kierroksella eikä meno tunnu vaikealta.
Kulkupuoli noissa on aika samoissa, volvo tuntuu aavistuksen ripämmältä kun vakio BMW lähdettäessä vauhdista esim. ohituksiin. Mulla oli 328:ssa kiinni JB4- boksi ja tehoa n. 300 hv, sen kanssa BMW:n meno oli todella reipasta. Volvoon on harkinnassa Rican softa josta positiivisiä kokemuksia aiemmassa V70:ssä. Kulutus on aika samoissa, 9 litran pintaan.
Vitoskoneen ääni on hieno, BMW:ssä kutoskoneen murinat tulivat kaiuttimien kautta. Valitettavasti Volvoon ei löydy putkea kuin Heicolta ja muutenkin aftermarket osia on aika rajoitetusti
Takatiloiltaan Volvo on pienempi, lapset enää erittäin harvoin kyydissä joten V40 riittää. Taakse mahtuu 185 cm niin ettei pää osu kattoon. Sisäilmeeltään Volvo on modernimpi, suurta eroa ei laatuvaikutelmassa ole. BMW oli erittäin hyvin varusteltu mm. individual- nahkoilla mutta Volvonkin perusnahat näyttävät ihan kelvollisilta. Autossani on Premium Sound - popit, BMW:n Harman Kardonit olivat selvästi paremmat. Tykkään R-designin ulkonäöstä, puhtaana hieno musta väri on suosikkini, BMW oli mustana M-sporttina paremman näköinen.
Suurimpana syynä vaihtoon oli BMW:n 2-litraisen N20- koneen kestävyys. Tyyppivikana noissakin on jakopää ja öljypumppu (ohjurit ja ketjut), eikä kone virityskohteena ole kovin kestävä Jenkkien kokemusten perusteella. Jos autoa olisin pitänyt pidempään olisin tehnyt ennakoivasti jakopään. BMW:tä en enää ottaisi kuin 3-litraisena.