Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S/V60, XC60 (2018->); S/V90, XC90 (2016->) => Aiheen aloitti: Ryde85 - 13.02.2022, 10:17:04

Otsikko: Plugareiden rehellinen kulutus ja range
Kirjoitti: Ryde85 - 13.02.2022, 10:17:04
Nyt kun alkaa plugareiden omistajia täällä foorumillakin olla, niin kerättäisiinkö tähän vähän todellisia kulutuksia ja rangeja.
Otsikko: Vs: Plugareiden rehellinen kulutus ja range
Kirjoitti: jaskajokunen - 13.02.2022, 11:27:41

(https://i.ibb.co/cxDvCGs/Screenshot-20220129-083250.jpg) (https://ibb.co/cxDvCGs)

(https://i.ibb.co/ZGB0mXB/Screenshot-20220213-112238.jpg) (https://ibb.co/ZGB0mXB)

Pari kuvakaappausta , joulukuun viimeisellä viikolla ostettiin , kokonaisajomatka sen jälkeen 1268km. Toista tankillista ajetaan. Duunimatkaan n.33km  tuo akku riittää lähes joka päivä, ainoastaan kovilla pakkasilla meni viimeiset kilometrit bensalla. Töissä latausmahdollisuus :D
Otsikko: Vs: Plugareiden rehellinen kulutus ja range
Kirjoitti: Ryde85 - 13.02.2022, 17:02:17
Näkeekö sovelluksesta sähkönkulutusta kilowatteina per 100km??

33km sähköajoa 10kwh akulla on 33kwh/100km eli noin 4€ kotilatauksella. Eli 2 litraa saisi bensaa sillä, joten keskikulutus 6,8 litraa bensalla laskettuna.

Onhan se vähemmän kuin vastaava bensamoottorinen kaupunkiajossa ja kesäkelissä menee vielä vähemmällä.

Saisi autonvalmistajat ilmoittaa siinä wltp-kulutuksessa myös sähkömoottorin kulutuksen, ei ne kilowatit ilmaiseksi sinne akkuun tule.

Eli esim. 2l/100km bensaa + 33kw/100km sähköä. Sehän olisi todellisuus.
Otsikko: Vs: Plugareiden rehellinen kulutus ja range
Kirjoitti: Niclashki - 13.02.2022, 18:30:50
Se olisi hyvä, jos näin näyttäisi. Tähän laskentaa vielä tuo oman soppansa se, että auto ottaa seinästä saadun energian lisäksi äkkiä jarrutus energiasta sen muutaman kilowatin lisää latausta ja tällä taas pääsee ajamaan pidemmälle sähköllä. Tuo volvo cars sovellus kyllä näyttää matkakohtaisesti ajopäiväkirjassa, paljon on mennyt sähköä, paljon otettu talteen, paljon mennyt polttoainetta mahdollisesti yms. Mutta tuollaiseen isompaan yhteenvetoon esim kk tasolla tuo softa ei tuo koonti näkymää. Tämä olisi kyllä hyvä lisä.
Otsikko: Vs: Plugareiden rehellinen kulutus ja range
Kirjoitti: eke - 13.02.2022, 20:03:43
Ajopäiväkirjasta näkee päivän  ajotiedot 100 päivää taaksepäin , kesto , matka , polttoaineen kulutus , sähkönkulutus , sähköenergian talteenotto .matkan  alku ,loppu ja mittarilukema . Jos haluaa tilastoa , pitää ne manuaalisesti kerätä , (ellei joku tietokoneguru ole tehnyt jotain !)
Omalla on nyt 41000 km ajettu , aikalailla säännölliset ajot , kesällä parhaimmillaan sähköllä 82% , nyt samat ajot 71% ,Polttoaineen keskikulutus auton näytön mukaan 4,8L/100km . Kesän jäljiltä se oli 3,8L/100km . Range on riippuvainen eniten lämpötilasta , ajotapa ja nopeus tulee sitten . Näin talvella saa vähän lisää sähköllä ajoa kun esilämmittää bensalämppärillä auton niin että on latauspiuha kiinni .
Kesällä , sähköenergian talteenoton kanssa , menee sen n.40km . Nyt talvella pakkasella 25-35km.  Neliveto ja power asetuksilla ja "raskaalla kaasujalalla " näihin lukemiin ei pääse ! Hetkelliset kulutukset näkyy hyvin keskinäytöstä  , siitä voi tarkkaila ajotapaa , ja näkee mikä vaikuttaa mihinkin kulutukseen .Pelkällä bensalla ajo nyt talvella maantiellä 7,4-8,4L/100km
 
Otsikko: Vs: Plugareiden rehellinen kulutus ja range
Kirjoitti: volvoandy - 03.02.2024, 00:50:01
Pistänpä tänne myös XC60 T8 2020 yksilön tietoja...
Vuoteen tuli ajoa n. 21000tkm ja spritmonitor.de sekä allekirjoituksesta näkee kokonaiskulutukset. Elikä lyhyesti : vuoden aikana pelkkä bensan kulutus siis n. 4,72L ja Sensuksen mukaan nyt 4,9L Olen kyllä aika tyytyväinen ottaen huomioon viime kesän bändireissun 4 ukkoa + raskas kärry Oulu-Savonlinna-Oulu meni n. 10L keskikulutukseen ja kovilla pakkasilla 2023-2024 reilu 7,5L webasto päällä. Kauas on jääty valmistajan n. 2,1 - 3,4L WLTP tasosta, mutta on ollut huima vähennys edellisen V90CC n. 6,9L keskikulutuksesta. Aiempi omistaja ruoåttalainen ingenjööri ajeli 81000km 0,6L (on todettu ruoåttiksi kåytyjen sähköpostikeskustelujen perusteellå...) pelkästään sähköllä eli bensamoottori on ainakin meillä tosi vähän ajettu... Tykkään silti ja kaverilla Toyota RAV4 plugari 2021 ja olisko litran verran keskikulutusero. Tohootta ei ilmoita sähkön käyttöä keskikulutukseen eli arvostan Sensus-systeemin laskualgoritmeja kyllä 100%. Ei noita muuten pysty ja jaksa seurailla  :P Olen ainakin rehellinen, kun tänne laitan todelliset kulutukset!
Otsikko: Vs: Plugareiden rehellinen kulutus ja range
Kirjoitti: MakeV70D - 03.02.2024, 10:32:52
Viimeisessä sovellus päivityksessä katosi keskimääräisen sähkönkäytön seuraamisen mahdollisuus. Tai eihän se näyttänyt silloinkaan kuin prosentteina sähköllä kuljetun matkan. Nyt vain matkakohtaisesti näet kW. Sentään bensan kulutusta voi vielä seurata. Todennäköisesti minulla keskikulutus tulee olemaan pitkällä aikavälillä 6L/100km + sähköt.
Otsikko: Vs: Plugareiden rehellinen kulutus ja range
Kirjoitti: volvoandy - 03.02.2024, 10:49:04
Viimeisessä sovellus päivityksessä katosi keskimääräisen sähkönkäytön seuraamisen mahdollisuus. Tai eihän se näyttänyt silloinkaan kuin prosentteina sähköllä kuljetun matkan. Nyt vain matkakohtaisesti näet kW. Sentään bensan kulutusta voi vielä seurata. Todennäköisesti minulla keskikulutus tulee olemaan pitkällä aikavälillä 6L/100km + sähköt.
No yllättävää tuo V60 suhteen silti, kun nimenomaan tuota T6 V60senä eniten mietin autoa hankittaessa! Tuleeko siis enemmän matka-ajoa kuin kaupunkipätkää tms? Eihän tuota muuten voi perustella, koska teoreettisesti V60 pitäs viedä jonkin verran vähemmän kuin XC60 sen korinkin mataluuden suhteen?
Otsikko: Vs: Plugareiden rehellinen kulutus ja range
Kirjoitti: MakeV70D - 03.02.2024, 11:12:17
Riippuu lämpötilasta missä autolla ajetaan ja paikasta. Etelässä missä talvi on lyhyt ja leuto, voit päästä johonkin 4 alkavaan keskikulutukseen. Mutta jos pohjoisessa asut ja 6kk keskilämpötila on miinuksen puolella, niin yli 6 menee ajoit miten tahansa. Varsinkin kun moottorille tulee joka kerta kylmästartti. Minullakin tammikuussa kovimpien pakkaspäivien kulutus oli 11L/100km. Maantieajossakin 7,5L kun akusta ei tullut tehoa ulos juuri mitään.
Otsikko: Vs: Plugareiden rehellinen kulutus ja range
Kirjoitti: Jameson73 - 03.02.2024, 18:45:59
Velimies oli juuri autonhankintapuuhissa kohderyhmänä plugarit. V60 oli kuulemma yksi vaihtoehto, mutta autokauppias oli käännyttänyt pään sanomalla, että Volvossa on niin lyhyt sähkörange. Valinta oli sityen kohdistunut Outlanderiin, jossa joku 12-14kWh akku lähteestä riippuen. Epäilen, ettei se Mitsussa paljoa pitempi ole. No, neliveto nyt kuitenkin.
Otsikko: Vs: Plugareiden rehellinen kulutus ja range
Kirjoitti: volvotdi - 03.02.2024, 23:04:29
Velimies oli juuri autonhankintapuuhissa kohderyhmänä plugarit. V60 oli kuulemma yksi vaihtoehto, mutta autokauppias oli käännyttänyt pään sanomalla, että Volvossa on niin lyhyt sähkörange. Valinta oli sityen kohdistunut Outlanderiin, jossa joku 12-14kWh akku lähteestä riippuen. Epäilen, ettei se Mitsussa paljoa pitempi ole. No, neliveto nyt kuitenkin.

Kyllä Mitsu sen 50km kesällä menee ja neliveto toimii eikä ole sellainen kömpelö kuin Volvossa.
Otsikko: Vs: Plugareiden rehellinen kulutus ja range
Kirjoitti: VäLKKy - 03.02.2024, 23:15:01
Itsellä tuon toisen korsernin plugarin keskari aika tarkkaan 3l/100km noin 30 tkm matkalla. Sopii tosi hyvin omiin ajoihin.
Otsikko: Vs: Plugareiden rehellinen kulutus ja range
Kirjoitti: Kuhaz - 04.02.2024, 02:30:45
Pistänpä tänne myös XC60 T8 2020 yksilön tietoja...
Vuoteen tuli ajoa n. 21000tkm ja spritmonitor.de sekä allekirjoituksesta näkee kokonaiskulutukset. Elikä lyhyesti : vuoden aikana pelkkä bensan kulutus siis n. 4,72L ja Sensuksen mukaan nyt 4,9L Olen kyllä aika tyytyväinen ottaen huomioon viime kesän bändireissun 4 ukkoa + raskas kärry Oulu-Savonlinna-Oulu meni n. 10L keskikulutukseen ja kovilla pakkasilla 2023-2024 reilu 7,5L webasto päällä. Kauas on jääty valmistajan n. 2,1 - 3,4L WLTP tasosta, mutta on ollut huima vähennys edellisen V90CC n. 6,9L keskikulutuksesta. Aiempi omistaja ruoåttalainen ingenjööri ajeli 81000km 0,6L (on todettu ruoåttiksi kåytyjen sähköpostikeskustelujen perusteellå...) pelkästään sähköllä eli bensamoottori on ainakin meillä tosi vähän ajettu... Tykkään silti ja kaverilla Toyota RAV4 plugari 2021 ja olisko litran verran keskikulutusero. Tohootta ei ilmoita sähkön käyttöä keskikulutukseen eli arvostan Sensus-systeemin laskualgoritmeja kyllä 100%. Ei noita muuten pysty ja jaksa seurailla  :P Olen ainakin rehellinen, kun tänne laitan todelliset kulutukset!

Siis 4,9litraa keskikulutus. Siihen päälle sähköt (bensaksi muutettuna 1,5-2litraa / 100km, jos sähkö maksaa 12,5c/kwh siirtoineen ja veroineen ja kulutus 22-30kwh/100km) päälle. Yht noin 6,9 l / 100km?

Eihän tuo auto laske tuohon keskikulutukseen sähköä?
Otsikko: Vs: Plugareiden rehellinen kulutus ja range
Kirjoitti: Kuhaz - 04.02.2024, 02:35:43
Kyllä Mitsu sen 50km kesällä menee ja neliveto toimii eikä ole sellainen kömpelö kuin Volvossa.

Mulla oli uutena ostettu 20vm Outlander. Meni sen 45km kesällä. Neliveto tosiaan hyvä kun etu ja taka-akselilla sähkömoottori. Ajotuntumaa nyt ei voi kauheasti kehua ja yleistä laatu vaikutelmaa. Volvo xc60/90 ihan eri maata tässä suhteessa.
Otsikko: Vs: Plugareiden rehellinen kulutus ja range
Kirjoitti: volvoandy - 04.02.2024, 15:56:08
Siis 4,9litraa keskikulutus. Siihen päälle sähköt (bensaksi muutettuna 1,5-2litraa / 100km, jos sähkö maksaa 12,5c/kwh siirtoineen ja veroineen ja kulutus 22-30kwh/100km) päälle. Yht noin 6,9 l / 100km?

Eihän tuo auto laske tuohon keskikulutukseen sähköä?

Kyllä Sensus järjestelmä siitä keskinäytöstä laskee (jotenkin...) sen sähkön käytön myös, koska ratin takana mittaristossa tripissä jne on pelkkä bensankulutus/mikäli nollailee tankkausten väleillä ja Sensus laskee koko ajan nollauksesta/auton olemassaoloajasta sen bensan+sähkön. Meillä se edellinen 1. omistaja oli ajanut vain 0,6L keskikulutuksen (asia vahvistettu sähköpostikeskusteluna) eli käytännössä pelkällä sähköllä ja vähän bensaa päälle peräti 81tkm. Sitten kun auto tuli meille ja nollasin sen koko Sensuksen, niin siitä lähtien on ilmoittanut sen mitä meillä mennyt eli nyt kaikki yhteensä 4,9L. Välillä käynyt jopa 4,3 - 4,5L. Bensankulutus on ollut nyt n. 4,7L kun katson Drivvo-ohjelmalla sitä koko ajan joka tankkaukset ja tuo Sensuksen mukaan näytettävä bensa+sähkö tarkoittaisi sitä, että se sähkön käyttö lisää kulutusta vain ehkä 0,2L satasella. Näin olen sen ainakin itse ajatellut.
Otsikko: Vs: Plugareiden rehellinen kulutus ja range
Kirjoitti: Kuhaz - 04.02.2024, 16:26:29
Kyllä Sensus järjestelmä siitä keskinäytöstä laskee (jotenkin...) sen sähkön käytön myös, koska ratin takana mittaristossa tripissä jne on pelkkä bensankulutus/mikäli nollailee tankkausten väleillä ja Sensus laskee koko ajan nollauksesta/auton olemassaoloajasta sen bensan+sähkön. Meillä se edellinen 1. omistaja oli ajanut vain 0,6L keskikulutuksen (asia vahvistettu sähköpostikeskusteluna) eli käytännössä pelkällä sähköllä ja vähän bensaa päälle peräti 81tkm. Sitten kun auto tuli meille ja nollasin sen koko Sensuksen, niin siitä lähtien on ilmoittanut sen mitä meillä mennyt eli nyt kaikki yhteensä 4,9L. Välillä käynyt jopa 4,3 - 4,5L. Bensankulutus on ollut nyt n. 4,7L kun katson Drivvo-ohjelmalla sitä koko ajan joka tankkaukset ja tuo Sensuksen mukaan näytettävä bensa+sähkö tarkoittaisi sitä, että se sähkön käyttö lisää kulutusta vain ehkä 0,2L satasella. Näin olen sen ainakin itse ajatellut.

Paljonko sinun sähkö maksaa? Jos kulutus on 25kwh/100km ja sähkö maksaa esim 6c/kwh + siirto 6c/kwh + vero niin se on 3€. Paljonko saat 3€ bensaa? Noin 1,85 litrahinnalla noin 1,62 litraa. Aika kaukana tuommoiset 0,2 kulutukset. Eihän se auto tiedä minkä hintaista sähköä sinä sille lataat.
Otsikko: Vs: Plugareiden rehellinen kulutus ja range
Kirjoitti: VäLKKy - 04.02.2024, 22:43:15
Eiköhän toi 0,2l/100km ole vaan auton mittaaman ja todellisen lasketun kulutuksen ero...
Otsikko: Vs: Plugareiden rehellinen kulutus ja range
Kirjoitti: volvoandy - 05.02.2024, 19:31:47
Eiköhän toi 0,2l/100km ole vaan auton mittaaman ja todellisen lasketun kulutuksen ero...
Voihan se noinkin olla. En ole vaan koskaan tajunnut sitä, koska siinä on aina ollut noin pieni muutaman desin ero. Se kaikki bensat nyt 4,72L ja Sensuksen 4,9L ovat kyllä koko ajoajalta mitä auto meillä ollut eli melko tasan vuosi ja 21tkm nyt ajeltu. Sähkön kulutuksen käyttöä autosta ainakaan ei voi juuri kuin palkeilla tarkkailla, veikkaan yleensä että on jossain n. 20kWh/100km molemmin puolin se kulutus. Melko paljon silti pääsee pelkällä sähköllä töihin ja takaisin, yleensä joka päivä vaikka kuinka olisi pakkasta. Joskus höräyttää moottoria, mutta senkin saa nyt etänä lämpimäksi, niin pitäis lyhentyä nekin ajopätkät. Tänään testasin eka kertaa bluetooth-palikkaa ja Car Scanner Pro -ohjelmaa. Ei maksanut kuin 5,49€ Play -kaupasta ja saa vaikka sun minkälaista livedataa autosta talteen. Onko se Volvo On Call -ohjelman mittausalgoritmi sitten niin, että se ilmoittaa bensan ja sähkön kulutuksen yhdessä vai jääkö se joka paikasta pois, vissiin...?
Otsikko: Vs: Plugareiden rehellinen kulutus ja range
Kirjoitti: Rytkonen - 10.02.2024, 18:49:11
7 litraa sataselle näyttää Volvo Cars sovellus. En tiedä mille ajalle tuo on, trippimittarissa on noin 9500km. Viime talven jäljiltä oli muistaakseni alle 6 litraa sama lukema, eli tuon verran vaikuttaa rikkinäinen Webasto ja -35 pakkaset. Auto on käytännössä aina laturissa, kun seisoo pihassa. Samalla ajoprofiililla mk1 XC60 D5 näytti jotain 7,5-8 litraa talven jäljiltä muistaakseni.

Mutta minkä polttoaineessa säästää niin muualla sitten saa maksaa. :D

Viimeisen puolen vuoden viat tässä minun yksilössä:
- Lasinpesimen moottori (350€ töineen)
- Erad voimansiirto (3500-4000€ töineen)
- Webasto (2000€?)
- Tällä hetkellä ilmajousitus ei toimi, kerran käyty pajalla ja vika uusiutui.

Tähän mennessä kaikki menneet Selektiin, mutta ilman takuuta olisi ollut melko halpaa lystiä.

Yksi C40 Twin ehti mennä sivu suun tuon uusiutuneen ilmajousiongelman takia, ei oikein perä lintassa kehtaa autoa viedä vaihtoon.
Otsikko: Vs: Plugareiden rehellinen kulutus ja range
Kirjoitti: Ribbe - 12.02.2024, 09:20:08
-25C pakkasilla ei edes anna ajaa sähköllä :(. Bensakulutus oli 17km työmatkalla vaivaiset 13l/100km
Otsikko: Vs: Plugareiden rehellinen kulutus ja range
Kirjoitti: MakeV70D - 13.02.2024, 15:36:32
-25C pakkasilla ei edes anna ajaa sähköllä :(. Bensakulutus oli 17km työmatkalla vaivaiset 13l/100km
Sama täällä, yli 10L/100km menee v60T8. Eipä ole ikinä ollut -69 Amazonin jälkeen näin paljon litroja vievää autoa, vaikka on ollut 3L kutosia suoria ja V-koneita. Varmaan osasyynä on tässä on se että sähköpuolessa on vikaa, joka korjataan takuuuseen kuukauden päästä. On kuulemma sähköautomekaanikoilla pitänyt kiirettä. Melko varmaa on paluu dieselvehkeisiin seuraavassa autossa.
Otsikko: Vs: Plugareiden rehellinen kulutus ja range
Kirjoitti: Aeroad - 13.02.2024, 16:34:36
Jep, nyt on taas aamuisin ollut noin 20 astetta pakkasta, niin muinaisella D5-hybridillakin työmatka menee löpöllä. VoCin mukaan 22 km työmatkalla on palanut 1,4 litraa löpöä. Esilämmitystä tuo ei liene osaa laskea, joten puolituntia webastoa vaatii vielä oman osansa...

Nyt kävin tankilla, kun tätä nurkka-ajelua pakkasessa oli vedetty yhteensä 470km., niin tankkiin meni vajaa 32 litraa, eli kulutus oli noin 6,7l/100km. Lienee suurin  lukema omien 50tkm ajojen aikana.

Kesällä vastaavassa ajossa on parhaimmillaan päästy 30 litralla 1500km
Otsikko: Vs: Plugareiden rehellinen kulutus ja range
Kirjoitti: Kuhaz - 13.02.2024, 19:51:31
Siis eikö nämä mene ollenkaan sähköllä näillä kovemmilla pakkasilla vaikka ajaa pidempää matkaa ja akustossa virtaa? Moottori käy yhtäsoittoa vaikka vedät 200km? Luulisi että se nyt edes välillä hybridi/pure moodilla menisi sähköllä
Otsikko: Vs: Plugareiden rehellinen kulutus ja range
Kirjoitti: Aeroad - 13.02.2024, 20:40:55
Jep, tuo on -20 on ainakin d5-hybridille sellainen lämpötila, että ei enää mene sähkölle. Noin -15 asteessa menee välillä hetken sähköllä, mutta maantiellä mosa käynnistyy herkästi. Purelle kytkeminen aiheuttaa vain ilmoituksen, että lämpötila estää puren käyttämisen.

Eikä se patteri kovin pitkään kovalla pakkasella maantiellä kestä, kun vehje lopulta suostuu menemään sähkölle... Putoaahan se range täyssähkössäkin noin puoleen luvatusta  :P
Otsikko: Vs: Plugareiden rehellinen kulutus ja range
Kirjoitti: Kuhaz - 13.02.2024, 21:22:07
Entäs T8? Kokoajan autonvaihtokuume laskee :D
Otsikko: Vs: Plugareiden rehellinen kulutus ja range
Kirjoitti: volvotdi - 13.02.2024, 22:04:24
Entäs T8? Kokoajan autonvaihtokuume laskee :D

Kyllä T8 ainakin meillä -20 pakkasessa vetää 20km sähköllä ja sitten vasta käynnistää moottorin ja pätkii sitä sitten alamäissä. Lähtö lämpimästä tallista. Toinen puoli päivästä lähtö kylmästä ja 30min esilämmitys. Lähtee sähköllä ja 5km jälkeen moottori käynnistyy ja käy lämpimäksi ja taas loput mennään sähköllä samalla tavalla pätkien. Purella en ole huomannut mitään muuta eroa kuin laskee alustaa ja näin saa pienemmän ilmastuksen.
Otsikko: Vs: Plugareiden rehellinen kulutus ja range
Kirjoitti: MakeV70D - 13.02.2024, 23:12:34
Ja sähkön kokonaiskulutustahan ei näissä ei saa selville ilman erillistä mittaria joka mittaa ladatun sähkön määrän.
Otsikko: Vs: Plugareiden rehellinen kulutus ja range
Kirjoitti: Ribbe - 14.02.2024, 07:04:44
Entäs T8? Kokoajan autonvaihtokuume laskee :D
Tänään oli -14 ja polttomoottori käynnistyi mutta antoi sitten ajella hetken päästä sähköllä. Ei vain antanut täyttä tehoa aina. Jos on lämpimempää kuin -10 astetta niin antaa ajaa täysin sähköllä. Omassa S90 ajotietokone laskee mukaan myös webaston kulutuksen. Täysin sähköllä ajaessa 18km työmatkan kulutus on 1.5l/100km. Ja tuo tulee siis esilämmityksestä sekä ajonaikaisesta lämmityksestä.
Otsikko: Vs: Plugareiden rehellinen kulutus ja range
Kirjoitti: Aeroad - 14.02.2024, 10:32:05
Jep, tänä aamuna tuli ajettua 33km ja lähtö tapahtui kotipihasta -10 asteen lämpötilassa. Esilämmitys oli päällä noin 20min ja mosa lähti käyntiin heti, kun painoi start-nappia. Kone kävi noin kilometrin, kunnes siirtyi sähkölle. Sähköä riitti noin 25km ja loppumatka mentiin hybrid-tilassa vuorotellen sähköllä ja mosalla. VoCin mukaan tällä matkalla paloi löpöä 0,6 litraa ja sähköä kului 6,7kWh ja sen talteenottoa tapahtui 0,9kWh.

Jos kone lähtee suoraan sähköllä käyntiin aamulla ja patteri riittää perille asti, niin VoC ilmoittaa polttoaineen kulutukseksi <0,1litraa, joka on minimi. Siihen ei vaikuta onko konetta esilämmitetty, joten epäilen, että VoC ei osaa huomioida sitä...
Otsikko: Vs: Plugareiden rehellinen kulutus ja range
Kirjoitti: Ribbe - 14.02.2024, 11:59:09
Jep, tänä aamuna tuli ajettua 33km ja lähtö tapahtui kotipihasta -10 asteen lämpötilassa. Esilämmitys oli päällä noin 20min ja mosa lähti käyntiin heti, kun painoi start-nappia. Kone kävi noin kilometrin, kunnes siirtyi sähkölle. Sähköä riitti noin 25km ja loppumatka mentiin hybrid-tilassa vuorotellen sähköllä ja mosalla. VoCin mukaan tällä matkalla paloi löpöä 0,6 litraa ja sähköä kului 6,7kWh ja sen talteenottoa tapahtui 0,9kWh.

Jos kone lähtee suoraan sähköllä käyntiin aamulla ja patteri riittää perille asti, niin VoC ilmoittaa polttoaineen kulutukseksi <0,1litraa, joka on minimi. Siihen ei vaikuta onko konetta esilämmitetty, joten epäilen, että VoC ei osaa huomioida sitä...
S90 ajotietokone näyttää polttoaineen kulutuksen sataselle vaikka polttomoottori ei olisi käynnistinyt ollenkaan. Mutta VoC näyttää just samaa kuin sinulla.
Otsikko: Vs: Plugareiden rehellinen kulutus ja range
Kirjoitti: volvotdi - 14.02.2024, 17:14:26
S90 ajotietokone näyttää polttoaineen kulutuksen sataselle vaikka polttomoottori ei olisi käynnistinyt ollenkaan. Mutta VoC näyttää just samaa kuin sinulla.

Saman näyttää XC90, mutta ajattelin  sen johtuvan webaston käytöstä…
Otsikko: Vs: Plugareiden rehellinen kulutus ja range
Kirjoitti: MakeV70D - 22.02.2024, 19:09:00
Jos ajopäiväkirjasta katsoo niin sähköä kului tänään 6,9 + talteenotettu 0,9kwh täydestä tyhjäksi. Auto on vm20 eli 11.4kwh akulla varustettu. Missä loput akkukapasiteetista on?
Otsikko: Vs: Plugareiden rehellinen kulutus ja range
Kirjoitti: volvoandy - 22.02.2024, 22:28:31
Jos ajopäiväkirjasta katsoo niin sähköä kului tänään 6,9 + talteenotettu 0,9kwh täydestä tyhjäksi. Auto on vm20 eli 11.4kwh akulla varustettu. Missä loput akkukapasiteetista on?
Vai oliko siis 11,6kWh? Se netto noissa on käsittääkseni 9,1kWh eli siellä on joku reilu pari kWh jotain "puskuria" tms. hitaisiin parkkipaikka-ajoihin tms. Tuo reservi ei liittyne mitenkään siihen awd kytkeytymiseen "constant awd" tai "power" moodeissa eli se järjestelmä kyllä syöttää sen virran suoraan läpi takasähkömoottorille/erad. Tuosta virtaerosta olisi kyllä kiva itsekin lisää tietää, että mikä se "varareservi" tms siellä tosiaan on ja mihin sitä tarvitaan tai käytetään? Onko se myös tallessa auton muille sähköjärjestelmille (lämmitys/ilmastointi, webasto tms) mitä saatetaan tarvita? Eli se akku ei ikinä mene aivan täysin tyhjäksi. Voi se olla myös joku suojamekanismi ettei akku kulu liikaa eli ei anna sen koskaan täysin purkautua tai kulua loppuun nollille. Enpä tuota ole paljoa itekään miettinyt, ihan mutulla mennään :idiot2:
Otsikko: Vs: Plugareiden rehellinen kulutus ja range
Kirjoitti: MakeV70D - 23.02.2024, 14:33:13
Vai oliko siis 11,6kWh? Se netto noissa on käsittääkseni 9,1kWh eli siellä on joku reilu pari kWh jotain "puskuria" tms. hitaisiin parkkipaikka-ajoihin tms. Tuo reservi ei liittyne mitenkään siihen awd kytkeytymiseen "constant awd" tai "power" moodeissa eli se järjestelmä kyllä syöttää sen virran suoraan läpi takasähkömoottorille/erad. Tuosta virtaerosta olisi kyllä kiva itsekin lisää tietää, että mikä se "varareservi" tms siellä tosiaan on ja mihin sitä tarvitaan tai käytetään? Onko se myös tallessa auton muille sähköjärjestelmille (lämmitys/ilmastointi, webasto tms) mitä saatetaan tarvita? Eli se akku ei ikinä mene aivan täysin tyhjäksi. Voi se olla myös joku suojamekanismi ettei akku kulu liikaa eli ei anna sen koskaan täysin purkautua tai kulua loppuun nollille. Enpä tuota ole paljoa itekään miettinyt, ihan mutulla mennään :idiot2:

Niimpä se taisi olla tuo akku 11,6kWh. Mutta joka tapauksessa auton laskurin mukaan akusta ei saa irti enempää kuin 6,1kWh, tänään antoi samat lukemat. Jos tuosta on käytettävissä 9,1, niin n. 3kWh on häipynyt 112tkm matkalla taivaan tuuliin, eli alkaisi olla alle sen mikä on hyväksyttävä kapasiteetin muutos.
Otsikko: Vs: Plugareiden rehellinen kulutus ja range
Kirjoitti: Kuhaz - 23.02.2024, 18:49:26
Melko raju kapasiteetin lasku
Otsikko: Vs: Plugareiden rehellinen kulutus ja range
Kirjoitti: VäLKKy - 24.02.2024, 23:44:00
Vai oliko siis 11,6kWh? Se netto noissa on käsittääkseni 9,1kWh eli siellä on joku reilu pari kWh jotain "puskuria" tms. hitaisiin parkkipaikka-ajoihin tms.

Ei vaan on ihan perus juttu noissa akuissa että sitä ei päästetä aivan tyhjäksi eikä myöskään ladata aivan täyteen. Auton näyttäessä 0% tai 100% on siinä vielä jokunen prosentti marginaalia akun kannalta katsottuna.
Otsikko: Vs: Plugareiden rehellinen kulutus ja range
Kirjoitti: VäLKKy - 24.02.2024, 23:45:42
Niimpä se taisi olla tuo akku 11,6kWh. Mutta joka tapauksessa auton laskurin mukaan akusta ei saa irti enempää kuin 6,1kWh, tänään antoi samat lukemat. Jos tuosta on käytettävissä 9,1, niin n. 3kWh on häipynyt 112tkm matkalla taivaan tuuliin, eli alkaisi olla alle sen mikä on hyväksyttävä kapasiteetin muutos.

En lähtisi ihan tuolla perusteella tekemään noin radikaaleja johtopäätöksiä...
Otsikko: Vs: Plugareiden rehellinen kulutus ja range
Kirjoitti: volvoandy - 25.02.2024, 14:25:01
En lähtisi ihan tuolla perusteella tekemään noin radikaaleja johtopäätöksiä...
Enpä minäkään kyllä. Siitähän sitä voi vähän kuutioida, että mitä siellä vielä on kapasiteettia eli katselee sitä rangea esim. kesällä optimiolosuhteissa n. +15-20C keleillä ja koettaa rauhassa ajaa ilman ilmastointeja tms testipätkän tasaisella kaasulla/cruisella ja jos pääsee lähelle valmistajan ilmoittamaa (mikä se nyt olikaan jotain 40-45km kai 11,6kWh akustolla, en tarkalleen muista tai edes tiedäkään...) niin ei pitäis olla huolta. Mutta jos range putoaa säännöllisesti jääden johonkin vain 20-25km kelillä kun kelillä, niin sitten olisin enemmän huolissani. Meillä se range on vaihdellut talvesta kesään pure-moodissa katsoen jostain 23 - 39km välillä. Ikinä ei ole näyttänyt heti suoraan yli 40:ä. Pari kertaa olen ajanut yli 40km. On se meilläkin saattanut ehkä jo 5km verran kulahtaa se akusto. Sitä ns. SOH (State Of Health) arvoahan ei näe mistään ja sen varmisti myös Volvon omamekaanikko, että eivät vissiin Volvollakaan saa nykyään millään softalla sitä kunnolla katottua. Vastahan oli TM:ssä juttua, että EU-direktiivi tai määräys on kai tulossa, että autoista pitää olla jatkossa luettavissa se akun todellinen SOH arvo eli mitä siellä oikeasti on vielä kapasiteettia jäljellä. Tämä saattaa koskea kyllä vain sähköautojen akkuja ja tulevaisuudessa uutena myytäviä, mutta luulisin tuon säännön pätevän myös käytettyihin ja lataushybrideihinkin mikäli se direktiivi tms otetaan käyttöön ja jos autosta sen pystyisi vain jotenkin luotettavasti lukemaan. Joitakin firmoja on jo olemassa, joiden palvelun kautta saa sen "akuston todellisen terveyden" luettua, mutta ne olivat aika kalliinpuoleisia eli en lähtisi niitä palveluita nyt heti ostamaan.
Otsikko: Vs: Plugareiden rehellinen kulutus ja range
Kirjoitti: eviltwin - 28.02.2024, 21:44:19
V60 T6 long range ~8400km tripillä keskikulutus nyt ajotietokoneen mukaan 1,9l/100km. Tulee ladattua kotona ja töissä, kotona lämmin talli. Lämpimästä lähdettäessä menee vaikka akullisen sähköllä, kylmästä kun lähtee niin yleensä 5-10km ajattaa hybriditilassa eka bensalla. Lämpimämmällä kelillä tullut silloin tällöin käytettyä polttomoottoria lämpimäksi jottei jämähä
Otsikko: Vs: Plugareiden rehellinen kulutus ja range
Kirjoitti: Markus - 29.02.2024, 11:56:48
V60 T6 long range ~8400km tripillä keskikulutus nyt ajotietokoneen mukaan 1,9l/100km. Tulee ladattua kotona ja töissä, kotona lämmin talli. Lämpimästä lähdettäessä menee vaikka akullisen sähköllä, kylmästä kun lähtee niin yleensä 5-10km ajattaa hybriditilassa eka bensalla. Lämpimämmällä kelillä tullut silloin tällöin käytettyä polttomoottoria lämpimäksi jottei jämähä
Miten kylmässä Long Range suostuu kulkemaan sähköllä? Ilmeisesti näiden akuistossa ei ole lämmitystä?
Kulkeeko se kylmänä lähtiessä hybrid-tilassa siis niin, että moottori on vain tyhjäkäynnillä, mutta takapää silti vetää?
Itse olen ajanut yhden kerran V60 T6 LR:ää, ja silloin n.6-8 asteen pakkasessa autoliikkeen pihasta lähdettäessä auto suostui kulkemaan käytännössä koko muutaman kymmenen km testilenkin ajan sähköllä Pure-tilassa.

Itsellä todennäköisesti seuraava auto on V90 Long Range-tekniikalla, mutta yritän päästä toimintalogiikasta kiinni.
Otsikko: Vs: Plugareiden rehellinen kulutus ja range
Kirjoitti: Taonen - 29.02.2024, 13:02:09
Jos ajopäiväkirjasta katsoo niin sähköä kului tänään 6,9 + talteenotettu 0,9kwh täydestä tyhjäksi. Auto on vm20 eli 11.4kwh akulla varustettu. Missä loput akkukapasiteetista on?

Ei sinulle, eikä kenellekään muullekaan henkilökohtaisesti, mutta omana mielipiteenäni sanoisin, että vuosikausia kestäneen ja pakkosyötöllä median välityksellä ihmisille lobatussa mielikuvitusmaailmassa, luulisin.
Otsikko: Vs: Plugareiden rehellinen kulutus ja range
Kirjoitti: eviltwin - 29.02.2024, 13:25:41
Miten kylmässä Long Range suostuu kulkemaan sähköllä? Ilmeisesti näiden akuistossa ei ole lämmitystä?
Kulkeeko se kylmänä lähtiessä hybrid-tilassa siis niin, että moottori on vain tyhjäkäynnillä, mutta takapää silti vetää?
Itse olen ajanut yhden kerran V60 T6 LR:ää, ja silloin n.6-8 asteen pakkasessa autoliikkeen pihasta lähdettäessä auto suostui kulkemaan käytännössä koko muutaman kymmenen km testilenkin ajan sähköllä Pure-tilassa.

Itsellä todennäköisesti seuraava auto on V90 Long Range-tekniikalla, mutta yritän päästä toimintalogiikasta kiinni.

Havaintoja (omia):
- yleensä aina kylmästä lähtiessä (kun alkaa olla pakkasen puolella), kytken sovelluksesta lämmityksen päälle 5-15min jolloin moottori yleensä käynnistyy ajaksi x. Tällöin latauskaapelin olen käynyt etukäteen irroittamassa jotta moottori voi käynnistyä -> ajastuksella saa lämmityksen myös kaapelin ollessa kiinni, mutta tällöin moottori ei käynnisty (vain sähkölämmitin eli hytti). Lämmityksellä moottorin kanssa varmistanut että myös moottori on hieman lämmennyt -> esim. jos enemmän pakkasta ja lähtee hybridi-moodilla, ei ole koneelle niin raakaa lähteä liikkeelle jos auto nyt haluaa sen muutaman kilometrin polttomoottorilla vetää
- kysymys, miten kylmässä lr suostuu kulkemaan sähköllä: jos lähden lämpimästä tallista, saan ainakin varmuudella pure-tilan päälle jolloin auto kulkee vaikka 35 pakkasessa akun tyhjäksi saakka -> HUOM tällöin auton sisällä ei meinaa lämpötila riittää ja lasit pysyä huuruttomina (tässä tapauksessa olisi mielestäni fiksua "pakottaa" moottori käyntiin esim 4-vetomoodilla tai akun käyttö "holdiin" n. 5km, tämän jälkeen vaihtaa hybridille/ottaa holdin pois niin sopivassa kohtaa siirtyy automaattisesti käyttämään sähköä -> saa lämmöt riittämään ja moottorille "mieluisampi" jatkaa käyntiä akun loppumisen jälkeen jos pidempi matka...). Eli kyllä: auto kulkee sähköllä kovassakin pakkasessa mikäli on saanut käyttää moottoria x kilometriä -> oman kokemukseni mukaan kovemmilla pakkasilla polttomoottori käy 5-10km
- TOISAALTA mielestäni lämpimästä lähdettäessä -> auto kulkee suoraan hybridi-tilassakin sähköllä akullisen verran, tällöin saattaa siis hytissä tulla viileät olosuhteet mikäli kova pakkanen. Omat työmatkat sen pituisia että akullinen riittää kylmälläkin yhteen sivuun (suoraa tietä akulla pääsee kovemmalla pakkasella 40-50km)
- jos lähtee yhtään kovemmalla pakkasella kylmästä: moottori käynnistyy startatessa (jos ei ole vaihtanut pure-tilaan ennen kuin jarrupoljin pohjassa+virrat päälle) ja moottori käy taas sen 5-10km kunnes heittää sähkölle
- edelliseen lisätäkseni, en ole nyt 100% varma mutta mielestäni pure-tilan saa kovemmallakin pakkasella päälle jos kytkee pelkän virran ensin (ei paina jarrua), tämän voisin huvikseen vielä testata jos vielä pakastuu ;)
- moottorin äänet ei isommin hyttiin kuulu + hybriditilassa ei kierroslukumittari näy -> mielestäni kuitenkin kylmästä lähdettäessä moottori oikeasti vetää, ei ole tyhjäkäynnillä
- akun lämmityksestä paha mennä sanomaan

Ajatelmia ajatuksen virtana!
Otsikko: Vs: Plugareiden rehellinen kulutus ja range
Kirjoitti: MakeV70D - 29.02.2024, 15:15:15
No jos teidän mielestä akun kapasiteetti 6,1 kwh kuulostaa pieneltä, mitä ajopäiväkirjan mukaan antaa ulos, niin millaisia lukemia teillä auto näyttää? Omastani voin sanoa monen päivän mittaustuloksena tuon lukeman 100->0%. Kilometrejä pystyi ajamaan 26,9km ja siitäkin mentiin vähän matkaa bensalla kun motarille kiihdytti. Keli +1 astetta.
Otsikko: Vs: Plugareiden rehellinen kulutus ja range
Kirjoitti: Ribbe - 01.03.2024, 07:15:12
No jos teidän mielestä akun kapasiteetti 6,1 kwh kuulostaa pieneltä, mitä ajopäiväkirjan mukaan antaa ulos, niin millaisia lukemia teillä auto näyttää? Omastani voin sanoa monen päivän mittaustuloksena tuon lukeman 100->0%. Kilometrejä pystyi ajamaan 26,9km ja siitäkin mentiin vähän matkaa bensalla kun motarille kiihdytti. Keli +1 astetta.
Tänä aamuna 15.5km pelkällä sähköllä, mukaan lukien 8km motaria. Kulutus 3.6 kWh ja näytti että rangea olisi ollut jäljellä vielä 26km.
Otsikko: Vs: Plugareiden rehellinen kulutus ja range
Kirjoitti: LendZi - 04.03.2024, 10:30:21
No jos teidän mielestä akun kapasiteetti 6,1 kwh kuulostaa pieneltä, mitä ajopäiväkirjan mukaan antaa ulos, niin millaisia lukemia teillä auto näyttää? Omastani voin sanoa monen päivän mittaustuloksena tuon lukeman 100->0%. Kilometrejä pystyi ajamaan 26,9km ja siitäkin mentiin vähän matkaa bensalla kun motarille kiihdytti. Keli +1 astetta.

Pystytkö mittaamaan ladatun sähkön määrää? Siitähän sen todellisen kapasiteetin saisi selville.
Otsikko: Vs: Plugareiden rehellinen kulutus ja range
Kirjoitti: Markus - 05.03.2024, 09:52:36
Kiitoksia eviltwin vastauksista!
HUOM tällöin auton sisällä ei meinaa lämpötila riittää ja lasit pysyä huuruttomina (tässä tapauksessa olisi mielestäni fiksua "pakottaa" moottori käyntiin esim 4-vetomoodilla tai akun käyttö "holdiin" n. 5km, tämän jälkeen vaihtaa hybridille/ottaa holdin pois niin sopivassa kohtaa siirtyy automaattisesti käyttämään sähköä -> saa lämmöt riittämään ja moottorille "mieluisampi" jatkaa käyntiä akun loppumisen
Eikö sisällä lämmöt riitä, jos kytkee "lisälämmittimen" eli sähkövastuksen päälle? Ainakin siinä LR:ssä, jota ajoin, oli lisälämmitin kytketty päälle, ja kabiinissa oli kyllä sähköajollakin ihan lämmin.
- edelliseen lisätäkseni, en ole nyt 100% varma mutta mielestäni pure-tilan saa kovemmallakin pakkasella päälle jos kytkee pelkän virran ensin (ei paina jarrua), tämän voisin huvikseen vielä testata jos vielä pakastuu ;)
Jos pystyt vielä tänä talvena testaamaan, niin olisi kiva  :)
Otsikko: Vs: Plugareiden rehellinen kulutus ja range
Kirjoitti: MakeV70D - 21.03.2024, 18:00:23
Rehellinen maantiekulutus keskinopeudella 87kmh oli parin sadan km matkalla 6,7L. Eli minkä pitempää matkaa ajat, sen kovempi kulutus. Kaupunkipyöritys on vienyt 4,5L. Laturissa kiinni aina kun voi. Range on nyt nollakelissä n.30km.
Otsikko: Vs: Plugareiden rehellinen kulutus ja range
Kirjoitti: j3steri - 21.03.2024, 18:16:51
311km maantieajoa kitkarenkailla nopeudella 85km/h,  keskikulutus 6,3l. Lähdössä range 42km. Autona V90T6
Otsikko: Vs: Plugareiden rehellinen kulutus ja range
Kirjoitti: MakeV70D - 22.03.2024, 19:25:33
311km maantieajoa kitkarenkailla nopeudella 85km/h,  keskikulutus 6,3l. Lähdössä range 42km. Autona V90T6

Aika paljon rangea vrt omaan. Millä akulla? Ikinä ei ole yli 38km näyttänyt, vaan useimmiten n.30km.
Otsikko: Vs: Plugareiden rehellinen kulutus ja range
Kirjoitti: j3steri - 22.03.2024, 21:21:29
Aika paljon rangea vrt omaan. Millä akulla? Ikinä ei ole yli 38km näyttänyt, vaan useimmiten n.30km.
Olisko tässä nyt sitten 11,6kwh? Purella näyttää 42km. Auto vm.-21
Otsikko: Vs: Plugareiden rehellinen kulutus ja range
Kirjoitti: volvotdi - 22.03.2024, 21:48:20
Minun XC90 T8 -16 sähkörange hämmästyttää. Lähtö aina lämpimästä tallista ja näytteitä 10kpl kummastakin tavasta:

1. Lisälämmitin aktivoitu, 22-26km
2. Lisälämmitin deaktivoitu, 17-19km

Äkkiseltään väittäisin menevän toisinpäin kun auto ei edes puhalla lämmintä kun lisälämmitin ei ole aktivoitu sähköajolla, joten sähkönkulutus ei ainakaan lämmölle mene. Erikoista. Tänään koitin Purella ja 23km lisälämmitin aktivoituna.
Otsikko: Vs: Plugareiden rehellinen kulutus ja range
Kirjoitti: miikka555 - 23.03.2024, 08:18:51
Kävin 300km suuntaansa. Lähtiessä oli akun range n. 20km, navilla kohteeseen, 5.7 l/100km jäi kulutukseksi. Tyhjällä akulla takaisin sama matka, samalla ajotavalla 7.1.
Sähköä meni VOCin mukaan mennessä 8.6kWh (regen 5.3), tullessa 3.8 (regen 3.8). 2020 S60 T8 Polestar kyseessä.

Otsikko: Vs: Plugareiden rehellinen kulutus ja range
Kirjoitti: TOK - 23.03.2024, 12:51:45
Minun XC90 T8 -16 sähkörange hämmästyttää. Lähtö aina lämpimästä tallista ja näytteitä 10kpl kummastakin tavasta:

1. Lisälämmitin aktivoitu, 22-26km
2. Lisälämmitin deaktivoitu, 17-19km

Äkkiseltään väittäisin menevän toisinpäin kun auto ei edes puhalla lämmintä kun lisälämmitin ei ole aktivoitu sähköajolla, joten sähkönkulutus ei ainakaan lämmölle mene. Erikoista. Tänään koitin Purella ja 23km lisälämmitin aktivoituna.

Se lisälämmitys vaikuttaa jäähdytysnesteen kautta myös akuston lämpötilaan ja siitä saadaan paremmin energia ulos?
Otsikko: Vs: Plugareiden rehellinen kulutus ja range
Kirjoitti: volvotdi - 23.03.2024, 13:02:16
Se lisälämmitys vaikuttaa jäähdytysnesteen kautta myös akuston lämpötilaan ja siitä saadaan paremmin energia ulos?

Tämä on ainoa selitys minkä itsekin ajattelin olevan, mutta tallissa 18C vaikuttaisiko noin paljoa… voi silti olla.
Otsikko: Vs: Plugareiden rehellinen kulutus ja range
Kirjoitti: MikaV60 - 24.03.2024, 00:38:05
XC60 T8 2020. Työmatka 70km / suunta ja molemmissa päissä latausmahdollisuus. Työmatkasta 50km on moottoritieajoa ja loput 20km sekalaista tietä. Kulutus on ollut talvella työmatka-ajossa 3,9l - 4,1l / 100km + sähköä noin 8 kW / suunta.
Otsikko: Vs: Plugareiden rehellinen kulutus ja range
Kirjoitti: MakeV70D - 24.03.2024, 10:00:27
Olisko tässä nyt sitten 11,6kwh? Purella näyttää 42km. Auto vm.-21
Sama akku pitäis olla minun autossa VM.20.
Otsikko: Vs: Plugareiden rehellinen kulutus ja range
Kirjoitti: MakeV70D - 24.03.2024, 10:04:08
Kesä näyttää onko akusta 1/3 kuollut vai jotain muuta...
Otsikko: Vs: Plugareiden rehellinen kulutus ja range
Kirjoitti: j3steri - 24.03.2024, 11:13:43
Kesä näyttää onko akusta 1/3 kuollut vai jotain muuta...

Onko sulla auton ohjelmistot päivitetty? Muistelisin, että jollain oli tullut ohjelmistopäivityksen myötä pari- kolme kilsaa lisää rangea
Otsikko: Vs: Plugareiden rehellinen kulutus ja range
Kirjoitti: MakeV70D - 24.03.2024, 21:14:05
Onko sulla auton ohjelmistot päivitetty? Muistelisin, että jollain oli tullut ohjelmistopäivityksen myötä pari- kolme kilsaa lisää rangea
Vasta kävi korjauksessa joten ohjelmat on tuoreet, kait. Ja auto väittää että ohjelmistot ok
Otsikko: Vs: Plugareiden rehellinen kulutus ja range
Kirjoitti: TOK - 24.03.2024, 22:51:55
Kesä näyttää onko akusta 1/3 kuollut vai jotain muuta...

Varmaan tiedät että akustosta ei oteta varausta ulos niin paljon kuin speksien mukaan on. Siitä jätetään puskuria molempiin päihin akuston eliniän pidentämiseksi.
Otsikko: Vs: Plugareiden rehellinen kulutus ja range
Kirjoitti: gubbe - 25.03.2024, 09:28:22
V60 11,6 kwh akun käytettävissä olevaa energiaa ei ole näköjään merkitty Volvon teknisiin tietoihin, mutta LR-mallien koknaisenergia on 18,8kwh ja käytettävissä oleva 14,9kwh.  V60 D6 /D5 koknaisenergia 11,2 kwh ja käytettävissä oleva 8,0 kwh. 2020-21 mallien lienee aavistuksen enemmän kuin D6 käytettävissä oleva.

E:korjattu D6 käytettävissä oleva energia.
Otsikko: Vs: Plugareiden rehellinen kulutus ja range
Kirjoitti: volvoandy - 28.03.2024, 02:23:36
Tulipa testattua sellainen, että pari päivää sitten autotalliin tullessa auton hybridiakku oli ihan nollissa ja sain ajetuksi auton kuitenkin täysin sähköllä talliin.
Käytän latauksessa 3-vaihevirtaa ja on sellainen Nordic Plug voimavirtapalikka, jossa se latausnäyttö osoittaa eri lailla ne ampeerit ja voltit ehkä mitä auto
itsessään voi vastaanottaa ja mikä on todellinen latausteho kW arvona.
Laitoin auton yöksi lataukseen ja aamulla otin tämän kuvan mikä on tässä viestissäni. Jos 2020 vm. XC60 T8n nettoakkukapasiteetti on suunnilleen se 9,1kWh
mitä ei juuri missään mainita, niin tämän kuvan perusteella "kokonaislatauskapasiteetti" on siis 16A virralla 3-vaiheesta siis 26,27kWh aamulla ja latausaika oli
ainakin ihan linjassa tuo n. 2h 46min. Tuon 26,27kWh kun jakaa tuolla 3-vaihevirran laskennalla siis 3:lla, niin saamme ladatuksi virraksi n. 8,76kWh. Tämän
perusteella "tyhjän" akun kapasiteetista n. 9,1kWh on kulunut akustossa jotain n. 4-5% eli kun latasi täyteen, niin meni tuo n. 8,76kWh. Eli sen perusteella akku
on kuitenkin kohtuu terve ja ottaa vastaan siis tyhjänä tuon n. 8-9kWh eli sillä mennään. En ole kokeillut samaa 8A Volvon omalla latauskaapelilla, mutta luulen
tuon latausarvon olevan suunnilleen sama latasi sitten miten ja millä piuhalla vaan...
(https://i.ibb.co/PgppWR5/lataustiedot-3-vaihevirta-2024.jpg) (https://ibb.co/PgppWR5)
Olishan se kiva, että autovalmistajat olisivat kehittäneet jo aiemmin kuin mitä nyt esim. vain Mersulla on sellaisen 20-30kWh akuston, niin pääsis autolla sen +100-150km
sähköllä ja polttomoottorilla loput. Olis aika hieno kokonaisuus tuollainen. Ainakin auton rakennetta ajatellen juuri auton keskiosaan (ilman kardaaniakin jne) sellainen
tuntuisi mahtuvan + pieni patti siihen keskikonsoliin/vaihdevalitsimen kohdille kuten Volvossa nykyäänkin on, mutta vissiin siinä jotain rajoitteita on ollut ettei tällaista
hyvää komboa ole saatu kehitettyä...? Ja kun XC60 kehitys vissiin loppuu viimeistään 2025-26 aikana, niin kai se sähköauto on sitten pakko seuraavana hankkia...  :-\
Otsikko: Vs: Plugareiden rehellinen kulutus ja range
Kirjoitti: strandell - 28.03.2024, 10:27:09
Ja kun XC60 kehitys vissiin loppuu viimeistään 2025-26 aikana, niin kai se sähköauto on sitten pakko seuraavana hankkia...  :-\

Väitän että nykyisen XC60 kehitys loppunut oikeasti jo 2-3 vuotta sitten, ketjut ovat niin hirmu pitkät autotelloisuudessa. Mutta joo 25kwh Volvon plugari olis kyl tosi makee.
Otsikko: Vs: Plugareiden rehellinen kulutus ja range
Kirjoitti: juho82 - 28.03.2024, 10:58:43
Tulipa testattua sellainen, että pari päivää sitten autotalliin tullessa auton hybridiakku oli ihan nollissa ja sain ajetuksi auton kuitenkin täysin sähköllä talliin.
Käytän latauksessa 3-vaihevirtaa ja on sellainen Nordic Plug voimavirtapalikka, jossa se latausnäyttö osoittaa eri lailla ne ampeerit ja voltit ehkä mitä auto
itsessään voi vastaanottaa ja mikä on todellinen latausteho kW arvona.
Laitoin auton yöksi lataukseen ja aamulla otin tämän kuvan mikä on tässä viestissäni. Jos 2020 vm. XC60 T8n nettoakkukapasiteetti on suunnilleen se 9,1kWh
mitä ei juuri missään mainita, niin tämän kuvan perusteella "kokonaislatauskapasiteetti" on siis 16A virralla 3-vaiheesta siis 26,27kWh aamulla ja latausaika oli
ainakin ihan linjassa tuo n. 2h 46min. Tuon 26,27kWh kun jakaa tuolla 3-vaihevirran laskennalla siis 3:lla, niin saamme ladatuksi virraksi n. 8,76kWh. Tämän
perusteella "tyhjän" akun kapasiteetista n. 9,1kWh on kulunut akustossa jotain n. 4-5% eli kun latasi täyteen, niin meni tuo n. 8,76kWh. Eli sen perusteella akku
on kuitenkin kohtuu terve ja ottaa vastaan siis tyhjänä tuon n. 8-9kWh eli sillä mennään. En ole kokeillut samaa 8A Volvon omalla latauskaapelilla, mutta luulen
tuon latausarvon olevan suunnilleen sama latasi sitten miten ja millä piuhalla vaan...
(https://i.ibb.co/PgppWR5/lataustiedot-3-vaihevirta-2024.jpg) (https://ibb.co/PgppWR5)
Olishan se kiva, että autovalmistajat olisivat kehittäneet jo aiemmin kuin mitä nyt esim. vain Mersulla on sellaisen 20-30kWh akuston, niin pääsis autolla sen +100-150km
sähköllä ja polttomoottorilla loput. Olis aika hieno kokonaisuus tuollainen. Ainakin auton rakennetta ajatellen juuri auton keskiosaan (ilman kardaaniakin jne) sellainen
tuntuisi mahtuvan + pieni patti siihen keskikonsoliin/vaihdevalitsimen kohdille kuten Volvossa nykyäänkin on, mutta vissiin siinä jotain rajoitteita on ollut ettei tällaista
hyvää komboa ole saatu kehitettyä...? Ja kun XC60 kehitys vissiin loppuu viimeistään 2025-26 aikana, niin kai se sähköauto on sitten pakko seuraavana hankkia...  :-\

Jos tuo laturi näyttää 26.27 kWh on se energia määrä mielestäni kyllä ladattu. En toki tuon sielunelämää tunne mut mitä järkeä sellaisessa energianmittauksessa on mihin ei voi luottaa?
Otsikko: Vs: Plugareiden rehellinen kulutus ja range
Kirjoitti: gubbe - 28.03.2024, 14:55:15
Tuon 26,27kWh kun jakaa tuolla 3-vaihevirran laskennalla siis 3:lla, niin saamme ladatuksi virraksi n. 8,76kWh.
Onko tuo 26.72kwh/ 8.76 kwh se määrä mikä on mennyt akkuun vai mitattu kulutus verkosta? Itse kun latailen schuko rasiasta 8A ja joskus kesällä oli mittari rasiassa jonka tarkkuus +/- 1,5% niin näytti tyhjästä 8.3-9.1kwh energiamäärää riippuen ilman/akun lämpötilasta. Olen kuvitellut, että tuo käytettävissä olevan 8 kwh:n yli menevä on hukkaa ainakin minulla, tietenkin pieni määrä voi olla 12V akun lataukseen ja HV-akun jäähdytykseen mennyttä  ???
Otsikko: Vs: Plugareiden rehellinen kulutus ja range
Kirjoitti: volvotdi - 28.03.2024, 17:23:44
Onko tuo 26.72kwh/ 8.76 kwh se määrä mikä on mennyt akkuun vai mitattu kulutus verkosta? Itse kun latailen schuko rasiasta 8A ja joskus kesällä oli mittari rasiassa jonka tarkkuus +/- 1,5% niin näytti tyhjästä 8.3-9.1kwh energiamäärää riippuen ilman/akun lämpötilasta. Olen kuvitellut, että tuo käytettävissä olevan 8 kwh:n yli menevä on hukkaa ainakin minulla, tietenkin pieni määrä voi olla 12V akun lataukseen ja HV-akun jäähdytykseen mennyttä  ???

Näytössä näkyvä energian määrä on se määrä mikä laitteen läpi on mennyt. Eli pitää sisällään akun latauksen + häviöt.
Otsikko: Vs: Plugareiden rehellinen kulutus ja range
Kirjoitti: juho82 - 28.03.2024, 18:45:03
Näytössä näkyvä energian määrä on se määrä mikä laitteen läpi on mennyt. Eli pitää sisällään akun latauksen + häviöt.

Näin se on. Jos siinä laitteessa on 26 kWh, niin se energia määrä on kulunut. Latauksen hyötysuhde on yli 95 % joten jokin ei nyt täsmää jos akun kapasiteetti on noin 9 kWh.
Otsikko: Vs: Plugareiden rehellinen kulutus ja range
Kirjoitti: volvotdi - 28.03.2024, 19:54:03
Näin se on. Jos siinä laitteessa on 26 kWh, niin se energia määrä on kulunut. Latauksen hyötysuhde on yli 95 % joten jokin ei nyt täsmää jos akun kapasiteetti on noin 9 kWh.

Taitaa tuo laturi osata laskea vain yhden vaiheen kautta kulutetun energian kertomalla sen kolmella.
Otsikko: Vs: Plugareiden rehellinen kulutus ja range
Kirjoitti: juho82 - 28.03.2024, 21:06:09
Taitaa tuo laturi osata laskea vain yhden vaiheen kautta kulutetun energian kertomalla sen kolmella.

Laatupeli ;D
Otsikko: Vs: Plugareiden rehellinen kulutus ja range
Kirjoitti: LendZi - 29.03.2024, 13:46:36
Väitän että nykyisen XC60 kehitys loppunut oikeasti jo 2-3 vuotta sitten, ketjut ovat niin hirmu pitkät autotelloisuudessa. Mutta joo 25kwh Volvon plugari olis kyl tosi makee.

Samaa mieltä. En tiedä miten akkutekniikka on kehittynyt taas parissa vuodessa, mutta eihän tuo 25kwh brutto olisi kuin about samanlainen hyppäys kuin alkupään T8 --> long range
Otsikko: Vs: Plugareiden rehellinen kulutus ja range
Kirjoitti: volvoandy - 30.03.2024, 00:29:56
Laatupeli ;D
No ei ole ongelmia ollut ja on myös suko adapteri siihen. Täysin sama kampe mutta voimavirralla kuin X kaupan eLOAD. Se kyllä näyttää kaikki latausarvot oikein, mutta voimavirran kanssa eri. Ite laitoin aiemmin tuon että 3-vaihevirran arvot ovat eri lailla kuin sukosta. Jotain 8,7-8,8kWh luokkaa kai akun terveys 9,1kWsta. Siinä kaikki oleellinen.
Täällä on kyllä joillakin tuo oikolukutaito omanlaista, kun aiemmassa viestissä ite laittaa kaikki speksit niin hyvin kun osaa ja sitten kysellään ja kommentoidaan miten voi olla tuollainen kaapeli ja mikä on sitä sun tätä ja näyttää väärin ei voi luottaa jne... Lukekaa se koko viesti ja aiempiakin ensin ennen kuin aletaan höpöttämään. Vois kait tuota itekin sanoa vaikka sun mitä muttei kuulu sanavarastoon tai asenteeseen ylipäänsä.
Otsikko: Vs: Plugareiden rehellinen kulutus ja range
Kirjoitti: maxattack - 16.04.2024, 15:52:37
Alkuperäisen otsikon mukaan kulutuksista, mutta vähemmän rangesta (V60 T8 MY2020) auton oman väittämän mukaan:

Talvikelissä:   7.8 l/100km  (nastarenkaat)
Kevät ja syksy:  7.4 l/100km (kesärenkaat)
Kesällä:     6.8-7.2 l/100km (kesärenkaat)
Ajotapa: Lähdöt/ohitukset Power-tilassa kohtuuripeästi, muuten Hybrid-tilassa pintakaasulla.
Akku on aina kun mahdollista ladattuna 8A:lla täyteen ja eLOAD -laturi (Type2, schuko 16A, 3.7kW Max) käytössä.

Otsikko: Vs: Plugareiden rehellinen kulutus ja range
Kirjoitti: Kuhaz - 20.04.2024, 09:46:07
Vajaan viikon kokemuksella:

Ilman latausta maantiellä noin 8 litraa/100km.
Nyt viimeiset pari päivää 0 kulutuksella n.30-40km ajoa per päivä. Tänään näytti auton mittari -7 pakkasta ja töihin pääsi purella 14km ja vielä näytti työpaikan pihassa 16km rangea.

Auto siis v90 t6 recharge vm21. Pääasiassa positiiviset fiilikset viikon kokemuksella.
Otsikko: Vs: Plugareiden rehellinen kulutus ja range
Kirjoitti: MakeV70D - 20.04.2024, 23:51:57
Nollakulutus? Omassa ainakin Webasto pelkästään vie melkein 2l/100km. 
Otsikko: Vs: Plugareiden rehellinen kulutus ja range
Kirjoitti: Kuhaz - 21.04.2024, 10:03:19
Nollakulutus? Omassa ainakin Webasto pelkästään vie melkein 2l/100km.

No en laskenut ennen ajoon lähtöä tapahtunutta 15min esilämmitystä kun webaston kulutus 3desiä / 30min. En pidä ajonaikaista webastoa päällä lyhkäsillä matkoilla.
Otsikko: Vs: Plugareiden rehellinen kulutus ja range
Kirjoitti: volvotdi - 21.04.2024, 11:46:24
No en laskenut ennen ajoon lähtöä tapahtunutta 15min esilämmitystä kun webaston kulutus 3desiä / 30min. En pidä ajonaikaista webastoa päällä lyhkäsillä matkoilla.

Kyllä se Webasto vie enemmän, ylläpitolämpö eli on saavutettu tietty lämpötila niin kulutus on tällöin 6dl/h, kylmästä esilämmitys puhutaan 1-2litraa/30min. Miksi et pidä Webastoa päällä lyhkäsillä matkoilla kun ei tule sitten yhtään lämpöä kajuuttaan? Bensalla käyvä Webasto ei karstoitu, kuten dieselin pätkäkäyttö.
Otsikko: Vs: Plugareiden rehellinen kulutus ja range
Kirjoitti: Kuhaz - 21.04.2024, 11:56:15
Kyllä se Webasto vie enemmän, ylläpitolämpö eli on saavutettu tietty lämpötila niin kulutus on tällöin 6dl/h, kylmästä esilämmitys puhutaan 1-2litraa/30min. Miksi et pidä Webastoa päällä lyhkäsillä matkoilla kun ei tule sitten yhtään lämpöä kajuuttaan? Bensalla käyvä Webasto ei karstoitu, kuten dieselin pätkäkäyttö.

Okei en tiennyt että vie nuinkin paljon. Hyvin on pärjänny pikku pakkasilla lyhyillä ajoilla ilman lämmitystä kun on kajuutta ollut jo lämmin lähtiessä. Ehkä tuo webaston käyttö mulla on juurtunut diesel auton käytöstä kun melkein koko ikäni niillä ajanut. :) aika hyvin näyttänyt rangea volvo näillä pakkasillakin, tänäänkin lähtiessä kylmästä katoksesta 42km. Todellista tuskin ihan niin pitkään pääseekään mutta kesällähän tuo optimi olosuhteissa voisi näyttää jopa 50km?

”Nykyaikaiset Webasto-pysäköintilämmittimet on luonnollisesti optimoitu alhaisempaa polttoaineen kulutusta varten. Täydellä teholla niiden polttoaineen kulutus on keskimäärin 0,6 litraa tunnissa – eli vain 0,3 litraa 30 minuutin aikana. Moottoria ei kuitenkaan käynnistetä kylmänä, minkä ansiosta lämmittimen käyttämä polttoaine kompensoituu lähes täysin.”

Tuo teksti kopioitu webasto-comfort.com sivuilta.
Otsikko: Vs: Plugareiden rehellinen kulutus ja range
Kirjoitti: volvotdi - 21.04.2024, 12:46:29
Okei en tiennyt että vie nuinkin paljon. Hyvin on pärjänny pikku pakkasilla lyhyillä ajoilla ilman lämmitystä kun on kajuutta ollut jo lämmin lähtiessä. Ehkä tuo webaston käyttö mulla on juurtunut diesel auton käytöstä kun melkein koko ikäni niillä ajanut. :) aika hyvin näyttänyt rangea volvo näillä pakkasillakin, tänäänkin lähtiessä kylmästä katoksesta 42km. Todellista tuskin ihan niin pitkään pääseekään mutta kesällähän tuo optimi olosuhteissa voisi näyttää jopa 50km?

”Nykyaikaiset Webasto-pysäköintilämmittimet on luonnollisesti optimoitu alhaisempaa polttoaineen kulutusta varten. Täydellä teholla niiden polttoaineen kulutus on keskimäärin 0,6 litraa tunnissa – eli vain 0,3 litraa 30 minuutin aikana. Moottoria ei kuitenkaan käynnistetä kylmänä, minkä ansiosta lämmittimen käyttämä polttoaine kompensoituu lähes täysin.”

Tuo teksti kopioitu webasto-comfort.com sivuilta.

Juu se ei Webasto tuon enempää vie, paitsi kylmästä lähtiessä, mitä ei tietenkään mainita  ;)
Otsikko: Vs: Plugareiden rehellinen kulutus ja range
Kirjoitti: juho82 - 22.04.2024, 00:02:46
Kyllä se Webasto vie enemmän, ylläpitolämpö eli on saavutettu tietty lämpötila niin kulutus on tällöin 6dl/h, kylmästä esilämmitys puhutaan 1-2litraa/30min. Miksi et pidä Webastoa päällä lyhkäsillä matkoilla kun ei tule sitten yhtään lämpöä kajuuttaan? Bensalla käyvä Webasto ei karstoitu, kuten dieselin pätkäkäyttö.

Onko webastossa noin huono hyötysuhde vai mistä johtuu? Energiaahan tuossa 30 min palamisessa kuluu 18 kWh eli weban tehon pitäisi olla 36 kW. Aika julma vehe..
Otsikko: Vs: Plugareiden rehellinen kulutus ja range
Kirjoitti: Ribbe - 22.04.2024, 07:19:57
Onko webastossa noin huono hyötysuhde vai mistä johtuu? Energiaahan tuossa 30 min palamisessa kuluu 18 kWh eli weban tehon pitäisi olla 36 kW. Aika julma vehe..
Käytännössähän sen lämmitysteho on 100%, mihin se sitä energiaa hukkaisi? Hukkalämpöä? :D
Otsikko: Vs: Plugareiden rehellinen kulutus ja range
Kirjoitti: TOK - 22.04.2024, 08:00:55
Käytännössähän sen lämmitysteho on 100%, mihin se sitä energiaa hukkaisi? Hukkalämpöä? :D

Ei se taida sentään pakokaasuaan kabiiniin ohjata  :o
Otsikko: Vs: Plugareiden rehellinen kulutus ja range
Kirjoitti: Ribbe - 22.04.2024, 12:34:56
Ei se taida sentään pakokaasuaan kabiiniin ohjata  :o
Totta, siinä  hukkuu lämpöä.
Otsikko: Vs: Plugareiden rehellinen kulutus ja range
Kirjoitti: hessu80 - 22.04.2024, 21:29:39
Onko hybrideissä tehokkaampi webasto?

5 kw lämmitin vie dieseliä 0,6 litraa tunnissa ja bensaversio n. 0,7 litraa tunnissa.
Otsikko: Vs: Plugareiden rehellinen kulutus ja range
Kirjoitti: volvotdi - 22.04.2024, 23:11:51
Onko hybrideissä tehokkaampi webasto?

5 kw lämmitin vie dieseliä 0,6 litraa tunnissa ja bensaversio n. 0,7 litraa tunnissa.

Ei se tehokkaampi ole. Tuon verran se vie kun lämpötila on saavutettu.
Otsikko: Vs: Plugareiden rehellinen kulutus ja range
Kirjoitti: juho82 - 22.04.2024, 23:23:35
Käytännössähän sen lämmitysteho on 100%, mihin se sitä energiaa hukkaisi? Hukkalämpöä? :D

Sitä meinasin et jos nimellisteho (lue teho jonka laite kehittää) on 6 kW ja bensiinin energiasisältö on 9 kWh/litra. Niin jos se laite tuon lainaamani tekstin perusteella kuluttaa 2 litraa/30 min, nii  onhan teillä kovat webat tehoiltaan ;D Tai sitten hyötysuhde on hieman huono, tai ehkä tuo 2 litraa/30 min on taas mutuilua :idiot2:

Selvyyden vuoksi: jos lämmittimen teho on esim 6 kW on sen tuottama lämmitysenergia tunnissa 6 kWh. Tämä siis saavutetaan alle 7 dl bensiiniä.
Otsikko: Vs: Plugareiden rehellinen kulutus ja range
Kirjoitti: Kuhaz - 29.04.2024, 18:21:22
Vajaa 600km takana, keskikulutus 2,6 litraa 8)
Otsikko: Vs: Plugareiden rehellinen kulutus ja range
Kirjoitti: MakeV70D - 30.04.2024, 14:00:09
Vajaa 600km takana, keskikulutus 2,6 litraa 8)

Tuolla kulutuksella pääset 2000tkm/tankillisella. Pitäiskö laittaa säilöntäaine tankkiin? :D
Otsikko: Vs: Plugareiden rehellinen kulutus ja range
Kirjoitti: Kuhaz - 30.04.2024, 15:29:47
Tuolla kulutuksella pääset 2000tkm/tankillisella. Pitäiskö laittaa säilöntäaine tankkiin? :D

Niin minä tuossa itsekkin laskeskelin :D
Vähän hymyilytti myös verolappu, vuodeksi 56€ kun tuli edellisestä hyvitystä muutama kymppi.
Otsikko: Vs: Plugareiden rehellinen kulutus ja range
Kirjoitti: volvoandy - 01.05.2024, 02:01:03
Hauskaa vappua tänne plugarikanavalle ja turvallisia kevätajoja! Kesärenkaita pitäs laittaa keskiviikkona/vappupäivänä alle. Kitkoilla 19" ollut nyt huippupieni kulutus/paras tankki luultavasti tulossa, 980km nyt tripin mukaan mittarissa ja tankista mennyt hieman yli 1/4... Keskikulutusta näyttää 2,2L ja välillä olen ajanut "hold" ja jopa "charge" tiloissakin tällä tankillisella. Latauksia aika aktiivisesti ja pure-ajotilaa käyttänyt melkein koko ajan ja siitä tuo hold/charge. Webastoa olen pitänyt välillä päällä, mutta ilman sitäkin pärjää, kun laittaa lasinlämmityksen ja puhallinta +3C vain ikkunoille, niin huurut kyllä lähteneet noinkin. Varsin taloudelliselta vaikuttaa kuitenkin kevään kokonaisuus ja vaikka tällä tankilla käytäiskin esim. parin viikon päästä Haaparannalla, niin todennäköisesti vasta sen jälkeen pitää tankata. Viimeksi olen tankannut 6.4. eli reilu kuukausi tulee silti väliä.
Otsikko: Vs: Plugareiden rehellinen kulutus ja range
Kirjoitti: Ribbe - 02.05.2024, 08:04:28
Tänään työmatka awd asennossa. 18km kulutus 11.5l, varsinkin ekat kilsat oli kovia. Kun oikeasti tehoa käyttää niin pyörre käy tankissa.
Otsikko: Vs: Plugareiden rehellinen kulutus ja range
Kirjoitti: MakeV70D - 03.05.2024, 18:55:15
Tänään työmatka awd asennossa. 18km kulutus 11.5l, varsinkin ekat kilsat oli kovia. Kun oikeasti tehoa käyttää niin pyörre käy tankissa.
Sama havainto täällä että kulutus on järkyttävä jos tehokkaasti haluaa edetä. Mutta jos tyytyy 90hv antamaan suorituskykyyn niin vähälläkin voi päästä. Mutta eihän tässä ole järkeä ajaa 60te autolla joka kulkee kuin 200D mersu.  :idiot2:
Otsikko: Vs: Plugareiden rehellinen kulutus ja range
Kirjoitti: volvoandy - 03.05.2024, 23:29:45
Sama havainto täällä että kulutus on järkyttävä jos tehokkaasti haluaa edetä. Mutta jos tyytyy 90hv antamaan suorituskykyyn niin vähälläkin voi päästä. Mutta eihän tässä ole järkeä ajaa 60te autolla joka kulkee kuin 200D mersu.  :idiot2:
Ite en ole paljoa Constant awd tai Power -moodeja käyttänyt, mutta ohituksissa tosi hyvät. Risteyksistä lähtiessä hybrid-ajotila kytkee kyllä tosi pienellä viiveellä myös sen nelivedon avuksi eli olen ollut tyytyväinen vaikkei käyttäisikään tuota pakotettua nelivetoa. Offroad-modea tarvinnu tosi harvoin... Kitkoilla pärjätty hyvin ja viime talvikin tosi positiiviset kokemukset sähkölläkin ajosta kitkoilla, vaikka on takavetoinen. Hyvin toiminut silti ja jatkan kitkoilla edelleen. Ainoa huono puolihan tuossa on se voimalinja ettei ole täysin nelivetoinen ellei sitä kytke päälle. Kaverilla Toyota Rav4 plugin, jossa on kyllä hyvä se sähköinenkin neliveto. Suosittelin hänelle myös kitkoja... Goodyear tuntunut olevan tosi kiva merkki tähän autoon ja nyt laitoin 2,7kbar ilmanpainetta ja 2,2sta laski parissa kolmessa päivässä heti 1,9ään kulutus. Seuraavat kitkat laitan Goodyear Ultragrip Ice 3... Pitäisin noita parempina kuin Michelin Xice Snow Suv tai Nokia R5.
https://www.goodyear.eu/fi_fi/consumer/tires/ultragrip_ice_3/235-55-19-105-T-588376.html (https://www.goodyear.eu/fi_fi/consumer/tires/ultragrip_ice_3/235-55-19-105-T-588376.html)
Huomenna Haaparantaan ja kulutus toki nousee, mutta laittelen siitäkin sitten kommenttia tänne. Noin 1250km silti tällä tulee ajoa tankille n. puoleen väliin ja vähän halvemmalla ruoåttinhinnalla sitten bensaa tulomatkaksi täysi tankki. Veikkaan, että menee tuo 1,9L keskikulutus nyt johonkin 3-4L välille (ajelen "hold" toiminnolla menomatkan, meniskö jotain 5L paikkeille ja tullessa hörppää väkisin sen 6-7L mutta katotaan sitten...) On ollut kyllä erinomainen tämä T8 paketti omaan käyttöön ja ei paljon osaa verrata miten paljon parempi uudempi T6 tai T8 long range olisivat, kun siihen aika paljon pitäisi välirahaakin maksaa... Tuo ajomoodien valintarulla on kyllä ollut mahtava ominaisuus eli sillä tulee värkättyä päivittäin ja myös B-jarruvaihdetta käytän tosi aktiivisesti. Sähkönkulutus näyttäisi olevan aina vähintään sen 20kWh/100km vaikka kuinka tossuillaan ajelisi eli siihen ei voi kauheasti vaikuttaa. Samaa luokkaa siis sähkövolovojen kans vaikka on aika pienitehoinen tuo erad-takamoottori 87hv...

(https://i.ibb.co/FqsNsVv/20240503-210302.jpg) (https://ibb.co/FqsNsVv)

(https://i.ibb.co/QvwRKSh/20240503-210308.jpg) (https://ibb.co/QvwRKSh)

(https://i.ibb.co/2cwjQkp/20240503-210320.jpg) (https://ibb.co/2cwjQkp)
Otsikko: Vs: Plugareiden rehellinen kulutus ja range
Kirjoitti: Scraab - 04.05.2024, 17:11:12
Sama havainto täällä että kulutus on järkyttävä jos tehokkaasti haluaa edetä.
Järkyttävä? No, kaikki on suhteellista, mutta mielestäni T8 kulku/kulutus on suorastaan säästeliäs.



Otsikko: Vs: Plugareiden rehellinen kulutus ja range
Kirjoitti: Scraab - 04.05.2024, 17:19:11
nyt laitoin 2,7kbar ilmanpainetta
Nyt taitaa olla vähän Lapin lisää :)!
Otsikko: Vs: Plugareiden rehellinen kulutus ja range
Kirjoitti: volvoandy - 04.05.2024, 19:46:22
Nyt taitaa olla vähän Lapin lisää :)!
Ihan taitaa olla normiarvoissa tuo 2,7 eli hyvin tuntuu rullaavan.
Otsikko: Vs: Plugareiden rehellinen kulutus ja range
Kirjoitti: volvoandy - 04.05.2024, 19:52:40
No niin nyt on Haaparannan reissu tehty ja Ruoåttisa tuli tankattua 30,5L. On se ruoåttinbensa halavempaa, oli 18,87kr litrahinta eli nykykurssilla jotain 1,62 - 1,66€/litra. Akku oli täysi kun lähdettiin ja oli aika kova sivuvastainen tuuli. Käytin hold toimintoa mennessä, ajelin sähköllä vain taajama-alueet ja hyvin akkua säästyi siten, että Haaparannassa (matkaa n. 140km siivu) ajeltiin kaikki pikkuajot täysin sähköllä. Mennessä kulutus oli 6,9L ja tankki täyteen, tullessa meni vähemmällä 6,3L Volvo Cars -sovelluksen mukaan ja jännästi akku loppui just kun tultiin kotitielle/kotipihaan. Koko matkan keskikulutus siis kohtuulliset 6,6L mennen tullen. Tuo edellinen tankki mikä laitettiin Ruoåttisa oli 2,44L ja tripin mukaan ajeltiin tasan 1248km. Tällä hetkellä kokonaiskulutus mitä auto meillä ollut 1v 3kk 4,73L satasella.
Otsikko: Vs: Plugareiden rehellinen kulutus ja range
Kirjoitti: volvoandy - 04.05.2024, 23:32:21
Nyt taitaa olla vähän Lapin lisää :)!
https://www.volvocars.com/fi/support/car/xc60/article/bd7b1ab5c17862ebc0a801513fc3df7e (https://www.volvocars.com/fi/support/car/xc60/article/bd7b1ab5c17862ebc0a801513fc3df7e) Enimmäiskuorma/ECO-paine kohdat.
Otsikko: Vs: Plugareiden rehellinen kulutus ja range
Kirjoitti: Tetsi - 05.05.2024, 11:58:06
Ihan taitaa olla normiarvoissa tuo 2,7 eli hyvin tuntuu rullaavan.

"Lapin lisällä" taidettiin viitata pikku k-kirjaimeen mittayksikössä.. Eli "2,7kbar" olisi kyllä normiarvojen yli meleko reippaasti..  :)

270kPa=2,7bar toimii kyllä oikein hyvin näissä laitteissa..
Otsikko: Vs: Plugareiden rehellinen kulutus ja range
Kirjoitti: volvoandy - 05.05.2024, 12:00:51
"Lapin lisällä" taidettiin viitata pikku k-kirjaimeen mittayksikössä.. Eli "2,7kbar" olisi kyllä normiarvojen yli meleko reippaasti..  :)

270kPa=2,7bar toimii kyllä oikein hyvin näissä laitteissa..
No niin sitähän minäkin epäilin eli piku kirotusvire sattui tulemaan ::)
Kyllä ne kesärenkaat hieman kovanpuoleisilta tuntuvat, mutta annetaan olla tuo painemäärä, kun vaikuttaa positiivisesti kulutukseen!
Otsikko: Vs: Plugareiden rehellinen kulutus ja range
Kirjoitti: volvotdi - 05.05.2024, 17:16:27
Ihan taitaa olla normiarvoissa tuo 2,7 eli hyvin tuntuu rullaavan.

Meillä 2.8-2.9bar 22” kesäsissä. Meidän sähkärissä 3.2bar