Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Mekaaninen moottorin viritys => Aiheen aloitti: Miksa89 - 15.01.2024, 17:27:20

Otsikko: Kampiakselin heitto hionnan jälkeen.
Kirjoitti: Miksa89 - 15.01.2024, 17:27:20
Mikä on ns sallittu heitto kampiakselissa hionnan jäljiltä?

Mulla on 85mm iskulle hiottu B20 8-pulttinen kampura ja siinä 1. ja 4. männät tulee 0.2mm ja 0.16mm ylemmäs kuin 2. ja 3.?

2. ja 3. on keskenänsä parin satkun sisään ja samoin 1. ja 4. mutta 1/4 ja 2/3 ero on 0.2mm pahimmillaan.

Vaihdoin myös kanget ja männät ristiin mutta ei vaikuta lopputulokseen.

Kampi lohkossa hollilla ja laakerit vain päissä niin keskimmäinen runkokaula heittää 0.06mm myös vaikka runkokaulat hiottu ensimmäiseen alikokoon kk-kaulojen hionnan jälkeen.

Elikkäs siis kk-kaulat on hiottu B230 std kokoon eli 49mm ja runkokaulat ekaan alikokoon ja ei ole ikinä käytössä ollut hionnan jälkeen.



Otsikko: Vs: Kampiakselin heitto hionnan jälkeen.
Kirjoitti: Lankku - 15.01.2024, 19:02:24
Onko akseli suora? Minusta aika iso heitto.
Otsikko: Vs: Kampiakselin heitto hionnan jälkeen.
Kirjoitti: Miksa89 - 15.01.2024, 19:08:29
Onko akseli suora? Minusta aika iso heitto.

Mitenkäs tuon suoruuden helpoiten toteaa? Päät ei viipottanu kellolla mutta keskimmäisestä runkokaulasta kellottaen heittää 0.06mm.
Otsikko: Vs: Kampiakselin heitto hionnan jälkeen.
Kirjoitti: Juho_ - 15.01.2024, 19:21:30
Aika paljon heittää akseli kyllä.
0,01mm ois "OK" vielä jolloin voidaan puhua 'suorasta' akselista.

Mittaa kaulat, että on pyöreät ja laakerivälykset sylinterimitan kanssa, jos ei jo tehty

Iskuun varmaan tullut heittoa hiontavaiheessa.
Olettaen ettei männissä heittoa ja sylinterit porattu runkolinjaan nähden suoraan.

Se, että toimiiko - niin tod.näköisesti joo eikä konetta rikki saa jos akseli pyörii kevyesti.

Isompiakin heittoja mäntien ylityksissä ollut, jopa sellaisissa koneissa missä muuttuu jo melko paljon se puristussuhde heittojen takia.
Otsikko: Vs: Kampiakselin heitto hionnan jälkeen.
Kirjoitti: Miksa89 - 15.01.2024, 19:31:45
Aika paljon heittää akseli kyllä.
0,01mm ois "OK" vielä jolloin voidaan puhua 'suorasta' akselista.

Mittaa kaulat, että on pyöreät ja laakerivälykset sylinterimitan kanssa, jos ei jo tehty

Iskuun varmaan tullut heittoa hiontavaiheessa.
Olettaen ettei männissä heittoa ja sylinterit porattu runkolinjaan nähden suoraan.

Se, että toimiiko - niin tod.näköisesti joo eikä konetta rikki saa jos akseli pyörii kevyesti.

Isompiakin heittoja mäntien ylityksissä ollut, jopa sellaisissa koneissa missä muuttuu jo melko paljon se puristussuhde heittojen takia.

Männät ja kanget vaihtelin ristiin ja mitat pysy samoina siltikin. Kankina on Lensun H-veivit.

E:Niin ja kyl lohko on suoraan porattu kun 1 ja 4 on parin satkun sisään sama männän korkeus dekissä?

Tarvii mittailla kaulat huomenna.

Luulis että akseli olis hionnan jälkeen suora eikä sinneppäin,varsinkin kun hintaa yli 500e kyseisellä toimenpiteellä...

E: Niin ja tekee toi 0.2mm ero jo 0.275 eroo ruttuihinkin nopeesti laskettuna.  :idiot2:
Otsikko: Vs: Kampiakselin heitto hionnan jälkeen.
Kirjoitti: Lankku - 15.01.2024, 22:26:44
Oisko ollut akselissa ollut tai siihen tullut heittoa hiontavaiheessa ja siksi eroa? Jääkö keskimmäiset männät alakuolonkohdassa saman verran ylemmäs kuin muut vai meneekö ne syvemmälle? Jos kyse ei olekaan akselin heitosta, vaan on tullut enemmän iskua keskimmäisiin.

Kannattaa kysyä tekijältä.
Otsikko: Vs: Kampiakselin heitto hionnan jälkeen.
Kirjoitti: Juho_ - 16.01.2024, 10:46:20
Männät ja kanget vaihtelin ristiin ja mitat pysy samoina siltikin. Kankina on Lensun H-veivit.

E:Niin ja kyl lohko on suoraan porattu kun 1 ja 4 on parin satkun sisään sama männän korkeus dekissä?

Tarvii mittailla kaulat huomenna.

Luulis että akseli olis hionnan jälkeen suora eikä sinneppäin,varsinkin kun hintaa yli 500e kyseisellä toimenpiteellä...

E: Niin ja tekee toi 0.2mm ero jo 0.275 eroo ruttuihinkin nopeesti laskettuna.  :idiot2:

Sylinterin suoruus lohkon deck tasoon / runkolinjaan nähden pitäisi mitata vipukellolla tai vastaavalla ratkaisulla esim. jyrsinkoneella tai vastaavalla ja ensin mitata deck taso että on linjassa terään ja sen jälkeen mitataan vaikka vipukellolla X suunnasta sylinteri ajamalla ylös-alas ja sen jälkeen Y suunnassa sylinteri ajamalla ylös-alas.

Tällöin tiedetään onko deck tasoon nähden suora olettaen.
Jos lohko vedetään runkolinjasta kiinni jigillä ja sitten mitataan deck taso - tällöin tiedetään onko myös runkolinjaan nähden suorassa.

Sylinterin porauskoneita on monenlaisia, ja joillakin on helpompi tehdä virheitä kuin toisilla.

Kampiakselin kiertokangen kaulojen hionta, saati iskun pidennys/lyhennys on yksi vaativampia töitä moottorikoneistamoilla -- ehkä märkäputkien asennus ainoastaan hieman vaativampi , kuivaputkien tilalle siis..
Heittoa saa hyvin helposti aikaiseksi.

Kannattaa kysyä firmalta joka akselin hionut, että mikä homma tai mitä tehdään.

0.275 heitto puristussuhteessa on vielä siinä mielessä kohtuullisen pieni ja korjattavissa, jos akselille ei enään voi mitään tehdä = tuota akselia käytettävä.

Akselin suoruudelle on yllättävän reippaat toleranssit.
Se, että on onko se hyvä jos on 0,06mm heittoa kun laakerivälykset vaikkapa 0,05mm niin siinä kohtaa se on asia erikseen -- vaikka toleranssit sallisi jopa 0,06mm heiton.
Otsikko: Vs: Kampiakselin heitto hionnan jälkeen.
Kirjoitti: Miksa89 - 16.01.2024, 15:03:07
Sylinterin suoruus lohkon deck tasoon / runkolinjaan nähden pitäisi mitata vipukellolla tai vastaavalla ratkaisulla esim. jyrsinkoneella tai vastaavalla ja ensin mitata deck taso että on linjassa terään ja sen jälkeen mitataan vaikka vipukellolla X suunnasta sylinteri ajamalla ylös-alas ja sen jälkeen Y suunnassa sylinteri ajamalla ylös-alas.

Tällöin tiedetään onko deck tasoon nähden suora olettaen.
Jos lohko vedetään runkolinjasta kiinni jigillä ja sitten mitataan deck taso - tällöin tiedetään onko myös runkolinjaan nähden suorassa.

Sylinterin porauskoneita on monenlaisia, ja joillakin on helpompi tehdä virheitä kuin toisilla.

Kampiakselin kiertokangen kaulojen hionta, saati iskun pidennys/lyhennys on yksi vaativampia töitä moottorikoneistamoilla -- ehkä märkäputkien asennus ainoastaan hieman vaativampi , kuivaputkien tilalle siis..
Heittoa saa hyvin helposti aikaiseksi.

Kannattaa kysyä firmalta joka akselin hionut, että mikä homma tai mitä tehdään.

0.275 heitto puristussuhteessa on vielä siinä mielessä kohtuullisen pieni ja korjattavissa, jos akselille ei enään voi mitään tehdä = tuota akselia käytettävä.

Akselin suoruudelle on yllättävän reippaat toleranssit.
Se, että on onko se hyvä jos on 0,06mm heittoa kun laakerivälykset vaikkapa 0,05mm niin siinä kohtaa se on asia erikseen -- vaikka toleranssit sallisi jopa 0,06mm heiton.

Juu niin kyllä lohkon katoin originelli dekistä että oli suorassa ja sylinteristäkin kellolla. Ja kaikki sylinterit porattu samalla kiinnityksellä.

Kaulat mittailin niin kaikki oli koon puolesta juuri sellaiset kuin pyysinkin hiottavaksi.

Laakeri välykset on sen 0.05-0.06mm niin siinä mielessä vähän huono tuo 0.06 heitto?
Pyöri kyllä lohkossa ihan hyvin mielestäni mutta ei nyt "itsekseen" tai sillain kuitenkaan.

Onko tässä sitä vaaraa että kangen kaulat olisivat sen verran vinossa että kankeisivat kiertokankea ja mäntää vinoon?

Kun jos 1/4 ja 2/3 parien ero on 0.2mm niin kyllähän se kaulan matkalla jo jokusen satkun voi olla vinossa jos banaaniksi mennyt?

Kun tuo olisi varmaan tehtävä siten että ensin hiottaisi isoimmat pois ja sit runkokaulat oikoseen ja lopuks vasta kk kaulat mitallensa jos hyvän haluaisi?

Laittelin jo pari pv sit sähköpostia tekopaikalle mutta josko ei huomena kuulu mitään niin pitää rimpautella.

Otsikko: Vs: Kampiakselin heitto hionnan jälkeen.
Kirjoitti: Juho_ - 16.01.2024, 16:39:27
Iskussa todennäköisesti se ero vaan nyt. Siinä saa varmasti helposti heittoa aikaan, kun on aika tarkkaa puuhaa (en ole edes nähnyt livenä kampiakselin hiontakonetta -- eikä varmasti ihan "heti" tarvetta tule kun on aika arvokkaita koneita).
Kampiakselin hiontakoneessa ei oikein saa sylinteriin nähden vinoon hiottua sitä kaulaa, muuten se koko akseli heittäisi jo aika reilusti.

Kampiakseli pitäisi ensin suoristaa, jonka jälkeen runkokaulat hiotaan samoin kk-kaulat.
Olettaen että siis on haluttu myös runkokaulat alikokoon -- mutta jokatapauksessa akselin suoristus on ensimmäinen vaihe. Eli akselin suoruuden mittaus ja suoristus jos tarpeen.
Otsikko: Vs: Kampiakselin heitto hionnan jälkeen.
Kirjoitti: Miksa89 - 16.01.2024, 16:48:53
Iskussa todennäköisesti se ero vaan nyt. Siinä saa varmasti helposti heittoa aikaan, kun on aika tarkkaa puuhaa (en ole edes nähnyt livenä kampiakselin hiontakonetta -- eikä varmasti ihan "heti" tarvetta tule kun on aika arvokkaita koneita).
Kampiakselin hiontakoneessa ei oikein saa sylinteriin nähden vinoon hiottua sitä kaulaa, muuten se koko akseli heittäisi jo aika reilusti.

Kampiakseli pitäisi ensin suoristaa, jonka jälkeen runkokaulat hiotaan samoin kk-kaulat.
Olettaen että siis on haluttu myös runkokaulat alikokoon -- mutta jokatapauksessa akselin suoristus on ensimmäinen vaihe. Eli akselin suoruuden mittaus ja suoristus jos tarpeen.

Sitä juur ajattelin että kun sen takia runkokaulat hiottiin alikokoon epäkeskohionnan jälkeen koska akseli vetää yleensä kuulemma banaaniksi kun kaulat hiotaan 5mm pienemmäksi ja sivuun niin eikös ne sillon tule vinoon suhteessa runkokauloihin jos ensin hiotti kk-kaulat valmiiks ja sit vasta hiottu runkokaulat?
Eli kun akseli on vaikka 0.15mm heitolla kk-kaulojen epäkeskohionnan jälkeen ja sen jälkeen hiotaan runkokaulat alikokoon jollain runkokaulat pitäis olla suorassa mutta silti kk-kaulat voi olla banaanilla suhteessa runkokauloihin(kokö?)

Itse pitäytyny siinä että terä pyörii ja kappaleet pysyy paikallaan niin ei välttämättä ihan kaikki aforismit kohtaa omassa päässäni pyörivien kappaleiden kans.  ;D

Kyllä tuosta varmaan sillä ainakin kalun saisi jos kiikuttaa sen esmes Tammer dieseliin että tarkistaa ja tarvittaessa oikoo ja hioo kk-kaulat kans alikokoon mutta vähän kallis "rouhinta" oli toi ensimmäinen yritys.
Otsikko: Vs: Kampiakselin heitto hionnan jälkeen.
Kirjoitti: J.Lunkka - 16.01.2024, 17:18:03
Tuossa on yksi tekemäni 101.5mm stroke akseli vinokkaaseen
https://youtu.be/53nnWKNERMo?si=79_zNtDwE-KaYnEt

85mm akselin tekeminen ei ole mikään ihmeellinen hionta mutta kaiken onnistumisen takana on huolellinen asettelu koneeseen. Yhteen kohtaan kun jätät parin satkun heiton niin se kertaantuu muualla.

p.s minulta löytyy kampiakselin hiomakone (ostakaa pois)  ELK
Otsikko: Vs: Kampiakselin heitto hionnan jälkeen.
Kirjoitti: J.Lunkka - 16.01.2024, 19:15:59
Mitenkäs tuon suoruuden helpoiten toteaa? Päät ei viipottanu kellolla mutta keskimmäisestä runkokaulasta kellottaen heittää 0.06mm.

Helpoiten toteat suoruuden kun laitat 1.sen ja 5.sen laakeriliuskat lohkoon tippa öljyä kauloille. Heittokello magneettijalalla lohkon reunaan ka mittakärki kolmosen kaulalle ja pyörität akselia hitaasti. Huomaat nopeasti kuinka paljon akseli viipottaa.

Totta on että hiotessa akseli elää eli suoruus kärsii jolloin oikeaoppisesti akseli olisi naputeltava suoraksi ennen runkohiontaa.
Otsikko: Vs: Kampiakselin heitto hionnan jälkeen.
Kirjoitti: Miksa89 - 16.01.2024, 19:55:01
Helpoiten toteat suoruuden kun laitat 1.sen ja 5.sen laakeriliuskat lohkoon tippa öljyä kauloille. Heittokello magneettijalalla lohkon reunaan ka mittakärki kolmosen kaulalle ja pyörität akselia hitaasti. Huomaat nopeasti kuinka paljon akseli viipottaa.

Totta on että hiotessa akseli elää eli suoruus kärsii jolloin oikeaoppisesti akseli olisi naputeltava suoraksi ennen runkohiontaa.

Tuollain juuri katsoinkin,0.06mm kello viipotti. Mitä oot mieltä onko tuo tollasenaan käypänen vai tarviiko jotai preparointia tuonkin osalta?
Otsikko: Vs: Kampiakselin heitto hionnan jälkeen.
Kirjoitti: J.Lunkka - 16.01.2024, 21:48:38
Tuollain juuri katsoinkin,0.06mm kello viipotti. Mitä oot mieltä onko tuo tollasenaan käypänen vai tarviiko jotai preparointia tuonkin osalta?

HUOM.... seuraavassa minun mielipide !!!!!   ELK

No mikäli olet akselin muutostyöstä jotain maksanut niin ainakin minä vaatisin priimaa työtä  :-\   

Kun runko hiotaan yhdellä kiinnityksellä niin silloin se ON SUORA, EIKÄ siinä ole 0.06mm heittoa !!!!

Kiikuta takaisin koneistamoon ja vaadi oikaisua silleen että olet paikalla kun mittaavat suoruuden.

Tämä on taas minun mielipide eikä "HERKKÄMIELISTEN " tarvitse kiukustua  :2funny:
Otsikko: Vs: Kampiakselin heitto hionnan jälkeen.
Kirjoitti: Miksa89 - 17.01.2024, 06:45:43
HUOM.... seuraavassa minun mielipide !!!!!   ELK

No mikäli olet akselin muutostyöstä jotain maksanut niin ainakin minä vaatisin priimaa työtä  :-\   

Kun runko hiotaan yhdellä kiinnityksellä niin silloin se ON SUORA, EIKÄ siinä ole 0.06mm heittoa !!!!

Kiikuta takaisin koneistamoon ja vaadi oikaisua silleen että olet paikalla kun mittaavat suoruuden.

Tämä on taas minun mielipide eikä "HERKKÄMIELISTEN " tarvitse kiukustua  :2funny:

Oon kyllä samaa mieltä täysin.

Mittailin nyt CNC-jyrsimellä akselia ja kone on pariin satkuun vaakittu 3000mm matkalla.

Ensinnäkin isku on 84.4mm lyhimmillään ja pisimmillään 84.72mm mitattuna siten että akseli on päämmäisistä runkokauloista hiottujen paranellien päällä ja kieputtelemalla haettu korkeimmat kohdat.  :idiot2:

Eli korkeimman ja matalimman kk-kaulan ero on 0.16mm mutta akseli heittää keskeltä sen 0.06mm siihen suuntaan että se korjaa tuota eroa mutta lohkossa laakereiden kanssa kasattuna ero kasvaa 0.2 milliin kun akseli ei pääse heittään korjaavaan suuntaan kuin sen verran mitä laakerivälys antaa myöten...

Ja pahin kiertokangen kaula oli 0.02mm vinossa kaulan matkalla juuri sillain kun pelkäsinkin että kk-kaulat on banaanin malliin...

Ei ihan putkeen mennyt varmaan ole tuon teko.
Otsikko: Vs: Kampiakselin heitto hionnan jälkeen.
Kirjoitti: Juho_ - 17.01.2024, 08:41:03
Onhan siinä tullut vähän joka suuntaan heittoa sitten.
Liekkö sitten hiontakoneessa ollut väljää + kulunut kivi (epätasaisesti) -- vanhat koneet niin alkaa väljää yleensä 'sieltä-täältä' löytymään varsinkin jos koneen huolto ja tarkastukset pääsee unohtumaan oikeastaan kokonaan.
Otsikko: Vs: Kampiakselin heitto hionnan jälkeen.
Kirjoitti: JuHaU - 17.01.2024, 10:00:38
Oliko hionta-aihio vakiomitoissa, ettei ollut jo hiottu kauloja alikokoon.
Otsikko: Vs: Kampiakselin heitto hionnan jälkeen.
Kirjoitti: Miksa89 - 17.01.2024, 10:44:31
Oliko hionta-aihio vakiomitoissa, ettei ollut jo hiottu kauloja alikokoon.

Oli STD koossa sekä kk että runkokaulat.
Otsikko: Vs: Kampiakselin heitto hionnan jälkeen.
Kirjoitti: Wompatti - 17.01.2024, 14:03:46
Aika selkeä reklamoinnin paikka! Koneistamoille kun vie osia, niin kannattaa mainita, että pääsee käyttämään mittavälineitä ja ymmärtää mittaamisesta. Ja ehkä tärkein, että ilmoittaa myös mittaavansa osat koneistuksen jälkeen. Näin ollaan toimittu omien moottoreiden kanssa, joskus on kaikesta ennakoinnista huolimatta osunut kakkaa tuulettimeen ja on jouduttu olemaan koneistajaan yhteydessä ja korjaamaan tekosia.

Jos vaatii laatua ymmärtämättä, niin monesti saa talouslaatua pyydetyn sijaan. Sadasosien kanssa kun puuhataan, niin pienet heitot voi mennä mittavälineiden ja mittaustekniikan piikkiin. Jos kymppeihin siirrytään heitoissa niin jokin on mennyt vikaan.

Kyllä koneen varmaan saa tuollakin akselilla toimimaan, se ei vain ole sitä, mistä on maksettu.
Otsikko: Vs: Kampiakselin heitto hionnan jälkeen.
Kirjoitti: Miksa89 - 18.01.2024, 04:24:53
Aika selkeä reklamoinnin paikka! Koneistamoille kun vie osia, niin kannattaa mainita, että pääsee käyttämään mittavälineitä ja ymmärtää mittaamisesta. Ja ehkä tärkein, että ilmoittaa myös mittaavansa osat koneistuksen jälkeen. Näin ollaan toimittu omien moottoreiden kanssa, joskus on kaikesta ennakoinnista huolimatta osunut kakkaa tuulettimeen ja on jouduttu olemaan koneistajaan yhteydessä ja korjaamaan tekosia.

Jos vaatii laatua ymmärtämättä, niin monesti saa talouslaatua pyydetyn sijaan. Sadasosien kanssa kun puuhataan, niin pienet heitot voi mennä mittavälineiden ja mittaustekniikan piikkiin. Jos kymppeihin siirrytään heitoissa niin jokin on mennyt vikaan.

Kyllä koneen varmaan saa tuollakin akselilla toimimaan, se ei vain ole sitä, mistä on maksettu.

No juu!

Nyt olivat vastanneet sähköpostiini että kuulostaa normaali heitoilta että valuteräsakseli vetelee helpolla :2funny:

Kerroin eriävän mielipiteeni asian tiimoilta sekä työn laadun että akselin valmistusmenetelmän tiimoilta.

Onkohn jossain mustaa valkoisella että paljonko iskunpituus saa heitellä sylinterien kesken? En usko että saa heitellä useampaa kymppiä. :idiot2:

E:Semmoseen ratkaisuun päädyttiin että toimitan akselin takaisin niin tutkivat sen itsekkin.

Tosin eipä se siitä tutkimalla parane kun kiertokangen kaulat tarvisi hioa 0.5mm alikokoon että saisi tuon 0.4mm iskun eron korjattua ja se taas ei palvele tarkotusta että saa akselin mikä on laakista vainaa sen jälkeen verrattuna että olis b230 std 49mm kaulat.
Otsikko: Vs: Kampiakselin heitto hionnan jälkeen.
Kirjoitti: razori - 18.01.2024, 20:04:00
Vihreäkantinen ei kovin tarkasti ota kantaa tuohon, että paljonko kaulojen välillä saa olla keskinäistä heittoa.

MUTTA

Kiertokangissa saakin olla aika paljon heittoa, peräti 0.1mm. Eli jos toinen kanki onkin toleranssin alarajalla ja toinen ylärajalla niin tällöin näiden keskinäinen erotus onkin 0.2mm, joka on vielä hyväksyttävä lukema.

(https://i.ibb.co/X4th3SX/N-ytt-kuva-2024-01-18-200105.png)
Otsikko: Vs: Kampiakselin heitto hionnan jälkeen.
Kirjoitti: Miksa89 - 18.01.2024, 20:50:18
Vihreäkantinen ei kovin tarkasti ota kantaa tuohon, että paljonko kaulojen välillä saa olla keskinäistä heittoa.

MUTTA

Kiertokangissa saakin olla aika paljon heittoa, peräti 0.1mm. Eli jos toinen kanki onkin toleranssin alarajalla ja toinen ylärajalla niin tällöin näiden keskinäinen erotus onkin 0.2mm, joka on vielä hyväksyttävä lukema.

(https://i.ibb.co/X4th3SX/N-ytt-kuva-2024-01-18-200105.png)

Juu totta tuokin. Mutta kangen pituus taas ei vaikuta iskun pituuteen ja siinä jos on liki 0.4mm eroo niin se on aikasta paljon ainakin omaan makuun täyshintasesta kuitillisesta työstä.  :)
Mieluusti vaihtasin ton 0.4mm iskun eron vaikka kympin tai kahdenkin kangen pituus eroon.  ;D

Toivottavasti hommaan saa ens viikolla selkoo
Otsikko: Vs: Kampiakselin heitto hionnan jälkeen.
Kirjoitti: Juho_ - 18.01.2024, 20:51:40
Lainaus
Onkohn jossain mustaa valkoisella että paljonko iskunpituus saa heitellä sylinterien kesken? En usko että saa heitellä useampaa kymppiä. :idiot2:
Juu ei useampaa kymppiä ainakaan.
Käyttötarkoitus ehkä paremmin määrittää toleranssin , ehkä 5 satkua alkaisi olemaan järjellinen heitto jonka merkitys sit +/-0 käytännössä.

Mittaa joku std akseli paljonko isku heittää eri kauloilla ?
Otsikko: Vs: Kampiakselin heitto hionnan jälkeen.
Kirjoitti: Miksa89 - 19.01.2024, 04:28:14
Juu ei useampaa kymppiä ainakaan.
Käyttötarkoitus ehkä paremmin määrittää toleranssin , ehkä 5 satkua alkaisi olemaan järjellinen heitto jonka merkitys sit +/-0 käytännössä.

Mittaa joku std akseli paljonko isku heittää eri kauloilla ?

Samaa suuruusluokkaa itsekki uumoilin että satkut on ok,kympit no no.

Saakeli kun koneessa nyt 3000mm pitkä jigi pöydällä ens viikon loppu puolelle niin ei mahdu pöydälle eikä oikein kehtaisi alkaa sitä pois purkaan välissä  ;D

Vaikka saahan sen manusorvissakin katottua mutta en kyllä luota manusorvin mittatarkkuuteen kovin paljoa.
Otsikko: Vs: Kampiakselin heitto hionnan jälkeen.
Kirjoitti: JuHaU - 19.01.2024, 08:39:20
Ehdota, että hiovat iskun korjauksena 89 mm iskulle, eli evo mitsun 45 mm kaulalle ja laita akseli myyntiin.
Otsikko: Vs: Kampiakselin heitto hionnan jälkeen.
Kirjoitti: Miksa89 - 19.01.2024, 09:01:49
Ehdota, että hiovat iskun korjauksena 89 mm iskulle, eli evo mitsun 45 mm kaulalle ja laita akseli myyntiin.

Ei tuokaan huono idea ole.
Tarvis vaan hommata itelle sitten uusi 8-pulttinen mistä tekis 85 iskulle.

Saakeli kun jos ei olis jo B230 H-veivejä tehtynä 22 tapille itellä niin olis voinu tehdä itelle 89 iskulla ja mitsun 150mm kangilla ja niisä olis jo 22 tappi valmiina.  :nälkä: :nälkä:

Otsikko: Vs: Kampiakselin heitto hionnan jälkeen.
Kirjoitti: hyvoneju - 19.01.2024, 12:16:15
Onko nuo B230 H-kanget vakiomittaset ?
Otsikko: Vs: Kampiakselin heitto hionnan jälkeen.
Kirjoitti: Miksa89 - 19.01.2024, 14:07:44
Onko nuo B230 H-kanget vakiomittaset ?

Juu 152mm pitkät leveellä alapäällä ja helotettu 22mm männäntapille.
Otsikko: Vs: Kampiakselin heitto hionnan jälkeen.
Kirjoitti: Miksa89 - 24.01.2024, 07:43:39
Nyt akseli matkalla takaisin niin saas nähdä mitä sieltä kuuluu.

Mittailin viä akselin uusiks että varmasti on mittaukseni oikein.
Tässä tulokset.   :P

Sylinteri 1. Isku :84.72
Syl 2. 84.33
Syl 3. 84.39
Syl 4. 84.67

Eli ero pisimmän ja lyhimmän iskun välillä 0.39mm ja akseli heittää sen 0.06mm kun katoin senkin viä uusiks varuiks.

Mittailin vielä referenssiks STD kauloilla olevan mutta kuluneen 6-pulttisen B20 kampuran ja siinä oli Iskut kaikki 0.08mm sisään ja heitto keskimmäisestä runkokaulasta 0.02mm  :)
Otsikko: Vs: Kampiakselin heitto hionnan jälkeen.
Kirjoitti: Miksa89 - 18.02.2024, 12:46:31
Akseli on nyt tulosa postnordilla takasinpäin.

Kiertokangen kaulat hiottiin nyt 0.25 alikokoon ja iskujen pitäis olla nyt lähempänä toisiaan kuin aiempi 0.4mm ero.
Mittailen sen viä kun tulee kun kysyin että mikä se iskun pituus nyt sitten on niin ei kuulemma tullu mitattua.

Kyllä lievästi sanottuna jäi vähän paskan maku suuhun hommasta kun ei siitä mitään hinnanalennusta saanut vaikka isku on 0.5mm lyhyempi mitä piti jos se nyt on hiottu sillain että iskujen ero on tasottunut niin pitäs olla 84.5mm nyt ja kk-kaulat on ekassa alikoossa vaikka piti tehdä STD kauloille mutta oli niin vituks hiottu että tarvi hioo alikokoon.Niin ja omaks tappioks jäi akselin toimituskulutkin sinne takasin. Ja akseli keskimmäisestä runkokaulasta heittää sen 0.06mm ja kaikki noi heitot jne kuulemma on ihan samoissa puitteissa kuin uudessakin akselissa että ei ole mitään "vikoja"

Ymmärtäisin jos kyseessä olis joku kiinan tehdas mikä suoltaa akseleita sarjatyönä pilkkahintaan mutta että kotimainen helvetin kallis yksittäiskappaleen hiontakin on tota tasoo niin "kotimainen laatutyö" saa uuden merkityksen.

Itse en kehtaisi tuollasta koneistajana laittaa asiakkaalle ja kehua että kylä hyvä on mutta meitä on moneen junaan.

Otsikko: Vs: Kampiakselin heitto hionnan jälkeen.
Kirjoitti: Miksa89 - 21.02.2024, 07:28:18
Mittailin akselin nyt hätäsesti korjaushionnan jälkeen...

Nyt iskunpituuksien ero on yli 0.8mm
Korjaushionnassa korjattu iskut väärään suuntaan varmaankin,pitenpien piti lyhentyä ja lyhyiden pidentyä mutta nyt meni sillain että lyhimmät lyheni ja pidemmät piteni. >:( :idiot2:

Voe helevettiläinen mää vaan sanon.
Otsikko: Vs: Kampiakselin heitto hionnan jälkeen.
Kirjoitti: laatikkovika - 21.02.2024, 08:40:41
Tuota vähän pelkäsin, oikeen huippu koneistamo. Vois melkeen vaatia korvaamaan akselin, sanot että laitat kokemuksen nettiin nimeämällä paikan.
Miten voi olla noin vaikeeta. ELK
Otsikko: Vs: Kampiakselin heitto hionnan jälkeen.
Kirjoitti: rallikuski - 25.02.2024, 15:26:38
Mittailin akselin nyt hätäsesti korjaushionnan jälkeen...

Nyt iskunpituuksien ero on yli 0.8mm
Korjaushionnassa korjattu iskut väärään suuntaan varmaankin,pitenpien piti lyhentyä ja lyhyiden pidentyä mutta nyt meni sillain että lyhimmät lyheni ja pidemmät piteni. >:( :idiot2:

Voe helevettiläinen mää vaan sanon.

Miten tämmönen voi ees olla mahollista  :idiot2:
Paahan koneistamon paikkakunta ees julki niin tietää välttää noinkin ammattitaitoista paikkaa  ;D
Otsikko: Vs: Kampiakselin heitto hionnan jälkeen.
Kirjoitti: Miksa89 - 26.02.2024, 06:11:36
Etsivät uuden akselin mulle niin annan viä yhden mahdollisuuden kun kyllä virheitä sattuu kaikille,niin en vielä viitsi paikkakuntaakaan kertoa.

Mitenkäs tommonen iskun pidennys hionta kuuluisi tehdä siten että akselista tulis käyttökelponen?

Voiko siitä ikinä tulla hyvä sillain että ensin hiotaan Kk-kaulat valmiiksi ja sen 2.5mm sivuun ja lopuks hiotaan runkokaulat koska akseli vääntyilee?

Omaan järkeen paras tapa olis hioa ensin kk-kauloista isoimmat pois mutta jättää työvarat ja sit runkokaulat ja lopuks vasta kk-kaulat viimeseen mittaan?
Otsikko: Vs: Kampiakselin heitto hionnan jälkeen.
Kirjoitti: rallikuski - 29.02.2024, 14:20:50
Etsivät uuden akselin mulle niin annan viä yhden mahdollisuuden kun kyllä virheitä sattuu kaikille,niin en vielä viitsi paikkakuntaakaan kertoa.

Vähän pelkään että "ei kahta ilman kolmatta", eli varmaan tulee mitoissa oleva mutta esim säröllä oleva akseli  :-\
Otsikko: Vs: Kampiakselin heitto hionnan jälkeen.
Kirjoitti: Miksa89 - 29.02.2024, 14:46:53
Vähän pelkään että "ei kahta ilman kolmatta", eli varmaan tulee mitoissa oleva mutta esim säröllä oleva akseli  :-\

No juu vähän sama epäilys että kyl se viä jotenki mönkään menee tavalla tai toisella.  :idiot2:
Otsikko: Vs: Kampiakselin heitto hionnan jälkeen.
Kirjoitti: Miksa89 - 13.03.2024, 05:12:31
Eilen sain toisen akselin käsiini ja se on jo siedettävä omasta mielestäni ainakin.

Keskimmäisestä runkokaulasta viipottaa 0.03mm.
 Mäntien korkeus dekkiin nähden:
1. 0.1mm yli
2. 0.05mm alle
3. 0.05mm alle
4. 0

Eli heitto korkeuksissa 0.15mm maks.

Vois toki olla parempikin mutta kyllä tuo jo saa luvan välttää vai mitä raati on mieltä?



Otsikko: Vs: Kampiakselin heitto hionnan jälkeen.
Kirjoitti: Juho_ - 13.03.2024, 09:37:10
No tuo on jo ihan OK.
Voi sitä akselia toki kokeilla oikoa vielä, mutta toimiva noinkin.
Otsikko: Vs: Kampiakselin heitto hionnan jälkeen.
Kirjoitti: Miksa89 - 13.03.2024, 16:24:37
No tuo on jo ihan OK.
Voi sitä akselia toki kokeilla oikoa vielä, mutta toimiva noinkin.

Juu ajattelin että kysäsen samalla kun vien sen tasapainotukseen että josko oikois samalla.

Maksaako vaivaa alkaa madaltaan tota yhtä mäntää kun olis sit isompi homma tasapainottaa männät? Vai elänkö sen kans että ykkös pytysä on vähän enempi ruttua ellen sit jaksa palotilaa nakertaa sen verran isommaks et tasottuu.
Otsikko: Vs: Kampiakselin heitto hionnan jälkeen.
Kirjoitti: Juho_ - 14.03.2024, 10:32:13
Ootko laskenut paljonko tekee puristussuhteeseen eroa?
Todennäköisesti ei huomaa mitään , vaikka jättäisi nuo heitot tuonne.
Otsikko: Vs: Kampiakselin heitto hionnan jälkeen.
Kirjoitti: Miksa89 - 14.03.2024, 11:07:09
Ootko laskenut paljonko tekee puristussuhteeseen eroa?
Todennäköisesti ei huomaa mitään , vaikka jättäisi nuo heitot tuonne.

0.2 tekee eroa tuo 0.15mm ero niin kai sitä vähän voi kompensoida palotilassa  :D
Otsikko: Vs: Kampiakselin heitto hionnan jälkeen.
Kirjoitti: laatikkovika - 14.03.2024, 12:24:51
Kyllä karsta ne heitot tasaa. :D vai vedätkö koko ajan niin täysillä ettei karsta pysy perässä.
Otsikko: Vs: Kampiakselin heitto hionnan jälkeen.
Kirjoitti: Miksa89 - 14.03.2024, 13:17:23
Kyllä karsta ne heitot tasaa. :D vai vedätkö koko ajan niin täysillä ettei karsta pysy perässä.

Nii tai jättää moottorin pukkiin niin ei haittaa ainakaan.  ;D

E: Mutta niin kai se parempi on ne tasailla tavalla tai toisella kun saattaapi siinä olla sillä 0.2 erollakin merkitystä että onko 11.6 vai 11.8:1
Sillä tuskin merkitystä vaikka olis 0.5 kin heittoo jos olis 8.5 tai 9:1.