Carcom Oy  Ateho

Päästöhuijaukset (VW & muut)

  • 484 Vastauksia
  • 134113 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa TPK1980

  • Hallituksen varajäsen - Pyykkääjä
  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: -6026
  • RWGWGWARAHHHHWW RGGWRWRW
Vs: Päästöhuijaukset (VW & muut)
« Vastaus #360 : 11.10.2016, 11:51:04 »
http://m.kauppalehti.fi/uutiset/kaikki-dieselit-joutuvat-doping-testiin-saksassa/s2GvK8Jv ei olla suomessa sittenkään kovimpia natseja

Eikös ne pahimmat natsit ole ranskassa jotka kieltävät siellä käyttämästä riisseleitä.
E36 320i Taxi -92 -> Clio II ph. 2 1.4-16v -04 -> Clio II RS172 Ph. Quick -01 -> Mustikka -02 -> C70 B5204FS+AW50-42 -99 -> Varsovan liiton Arkkupakastin -16
Viestit saattavat sisältää huomattavia määriä sarkasmia!

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: Päästöhuijaukset (VW & muut)
« Vastaus #361 : 11.10.2016, 23:33:01 »
Saksa ja Ranska ovat innolla olleet tukehduttamassa eurooppaa dieselien päästöihin ja nyt sitten pikkupaniikissa täyskäännös ;D Eikö juuri Ranskassa dieselien osuus ole ollut maailmanennätysluokkaa tjsp? Huvitti muuten lukea hiljattain että audin tapauksessa yksi syy huijaussoftien käyttöön olisi ollut tyhjäkäyntiääni. Päästörajat täyttävä moottori oli ollut liian pahankuuloinen.. Ei ole perässähiihtäjän osa helppo :2funny:
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa Modifier

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 826
  • XC90 T8 TwinEngine
Vs: Päästöhuijaukset (VW & muut)
« Vastaus #362 : 06.11.2016, 20:59:52 »

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: Päästöhuijaukset (VW & muut)
« Vastaus #363 : 06.11.2016, 23:36:26 »
Jotain uutta taas löytynyt ?

http://www.iltasanomat.fi/taloussanomat/art-2000001947191.html

"Lehden mukaan laitetta on käytetty myös diesel- ja bensiinikäyttöisissä autoissa Euroopassa."

Caaarbon, caa-aarbon, uuuber alles..


"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa Make

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1678
  • Volvo - Luxury car for people who think
Vs: Päästöhuijaukset (VW & muut)
« Vastaus #364 : 07.11.2016, 07:41:00 »
"Lehden mukaan laitetta on käytetty myös diesel- ja bensiinikäyttöisissä autoissa Euroopassa."

Caaarbon, caa-aarbon, uuuber alles..
Liekkö tuossa TT:kin kyseinen laite kun päästömittauksessa HC näytti koko ajan - 2.
BMW 530e xDrive
BMW 335i E93

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2390
  • www.vrcf.fi
Vs: Päästöhuijaukset (VW & muut)
« Vastaus #365 : 07.11.2016, 12:57:00 »
Liekkö tuossa TT:kin kyseinen laite kun päästömittauksessa HC näytti koko ajan - 2.

Asiakasystävällisesti alakanttiin kalibroitu päästömittari!
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa Make

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1678
  • Volvo - Luxury car for people who think
Vs: Päästöhuijaukset (VW & muut)
« Vastaus #366 : 07.11.2016, 19:39:06 »
Asiakasystävällisesti alakanttiin kalibroitu päästömittari!
Näin varmaan asian laita on.
BMW 530e xDrive
BMW 335i E93

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6024
Vs: Päästöhuijaukset (VW & muut)
« Vastaus #367 : 07.11.2016, 22:00:10 »
A-studiossa oli päästötöntä kirkasta luomudieseliä. Kohtahan mä pääsen Volvolla Berliinin keskustaan!
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: Päästöhuijaukset (VW & muut)
« Vastaus #368 : 02.04.2017, 18:07:26 »
Nyt sanotaan että dieselgate saattoi pelastaa VW:n. Nahkahousut ovat nyt 2017 myös havainneet että heillä ei ole omaa akkutuotantoa :2funny:

http://www.is.fi/taloussanomat/porssiuutiset/art-2000004881522.html
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: Päästöhuijaukset (VW & muut)
« Vastaus #369 : 13.05.2017, 11:50:47 »
“We’re in the midst of an electric assault”. Jättiscreenillä Elon Muskin kuvaa jne.

https://www.bloomberg.com/news/articles/2017-04-26/bmw-invokes-fear-factor-to-rally-troops-in-pivot-to-electrics
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa TPK1980

  • Hallituksen varajäsen - Pyykkääjä
  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: -6026
  • RWGWGWARAHHHHWW RGGWRWRW
E36 320i Taxi -92 -> Clio II ph. 2 1.4-16v -04 -> Clio II RS172 Ph. Quick -01 -> Mustikka -02 -> C70 B5204FS+AW50-42 -99 -> Varsovan liiton Arkkupakastin -16
Viestit saattavat sisältää huomattavia määriä sarkasmia!

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1874
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Päästöhuijaukset (VW & muut)
« Vastaus #371 : 18.06.2017, 14:11:57 »
Kun nyt hekumoidaan noilla dieselin päästöillä, niin eikö nuo vastaavat päästöt ole ongelmana myös nykyaikaisissa bensakoneissa, niille ei vaan ole määritelty vastaavia raja-arvoja?

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2390
  • www.vrcf.fi
Vs: Päästöhuijaukset (VW & muut)
« Vastaus #372 : 18.06.2017, 16:24:58 »
Dieseleiden ongelma on NOx. Bensavehkeessä niistä pääsee eroon katalysaattorilla, mutta kun dieselit toimii aina laihalla niin katti ei toimi.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa M1kk0

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 66
Vs: Päästöhuijaukset (VW & muut)
« Vastaus #373 : 18.06.2017, 18:15:22 »
Kun nyt hekumoidaan noilla dieselin päästöillä, niin eikö nuo vastaavat päästöt ole ongelmana myös nykyaikaisissa bensakoneissa, niille ei vaan ole määritelty vastaavia raja-arvoja?
Tästä nyt voisi tarinoida laajemmaltikkin, mutta ei juuri nyt kerkiä.
Tässä nyt lyhyt versio:
Periaatteensa vuoksi diesel tuottaa huomattavasti enemmän partikkeleita ja NOx:ia kuin ottomoottorit. Tämä johtuu myöhäisestä ruiskutuksesta suhteessa palamisen alkamiseen ja sen aiheuttamasta paikallisesta rikkaasta seoksesta ja täten palamattomasta tavarasta, korkeasta puristussuhteesta ja matalasta kierrosnopeudesta, sekä ilmaylimäärästä jolloin moottorissa on enemmän ilmaa, jolla on enemmän aikaa ja lämpöä muodostaa NOx:ia, samalla kun ruiskutuksesta johtuen muodostuu partikkeleita.

Partikkelirajat on samat suoraruiskuottomoottoreilla ja diisseleille. Imusarjaruiskutettuja ottomoottoreita partikkelirajat ei koske, sillä niissä seoksenmuodostus on homogeenistä pitkän höyrystymisajan ja pyörteilyn vaikutuksesta, jolloin partikkeleita ei jokatapauksessa muodostu juuri nimeksikään. Suoraruiskuissakin ruiskutus aloitetaan mahdollisimman aikaisin, esimerkiksi noin puolivälissä imutahtia, jotta saavutetaan mahdollisimman homogeeninen seos ja hyvä höyrystyvyys ennen sytytystä. Siltikin seosta kerrostuu ja muodostuu hiukkasia. Vähäpartikkelinen seoksenmuodostus ei ole diisselissä mahdollista kuin pienessä mittakaavassa (ruiskuttamalla pieniä määriä polttoainetta aikaisessa vaiheessa ja useassa erässä).

Dieselmoottoreille sallitaan suuremmat NOx-päästöt kuin ottomoottoreille, johtuen siitä että diisseleitä ei saada yhtä alhaiselle tasolle kuin ottomoottoreita. Ottomoottoreissa käytetään myös kolmitoimikatalysaattoria (sekä EGR:ää, joka vähentää koko NOx:n muodostumista), jossa NOx reagoi HC ja CO -päästöjen kanssa muodostaen harmittomia elementtejä kuten CO2, H20 ja N2. Tietyissä tilanteissa osa HC-päästöistä saattaa pelkistyä vedyksi.
NOx-varastointikatalysaattoria voidaan käyttää laihaseosmoottoreissa (kuten laihaseosottomoottoreissa), mutta diisseleissä tämä ei nykyvaatimuksilla enää riitä, vaan tarvitaan SCR-katalysaattoria. Varastoiva NOx-katalysaattori vaatii regenerointia rikkaalla seossuhteella, joka laihaseosottomoottoreissa voidaan kätevästi tehdä mm. kiihdytyksen aikana.

Diisselit nyt periaatteensa vuoksi yksinkertaisesti vain tuottavat enemmän haitallisia päästöjä kuin ottomoottorit, vaikka kuluttavatkin vähemmän. Diisseleissäkin kulutus kasvaa kokoajan kun haitallisten päästöjen vähentäminen vähentää hyötysuhdetta ja lisää kulutusta, kun tarvitaan regenerointia, korkeita ruiskupaineita, useaa peräkkäistä ruiskutusta homogenisoinnin lisäämiseksi, myöhästettyä sytytystä ja puristussuhteen alentamista NOx-päästöjen vähentämiseksi sun muuta "kivaa". Sen vuoksi diisseleiden kulutukset kohoavat samaa tahtia kuin ottomoottoreiden laskevat, sen lisäksi että diisseleiden kehitys ja päästösysteemien rakentaminen ja toisiinsa sovittaminen lisää kustannuksia, jotka jää kuluttajan maksettaviksi. Päästöt ovat siitä hankala, että kun vähennät jotain, kohoaa toinen, ja jotta saadaan koko päästöpaketti toimimaan oikein, vaatii se paljon töitä. Ottomoottorissa edelleenkin pärjätään katalysaattorilla ja EGR:llä.

Muistelen, että VW:n huijauksen paljastumisen vuoksi olisivat lopettaneet diisseleiden myynnin Amerikkaan, ja siellä olisi jokin toinenkin syyte vireillä samanlaisesta huijauksesta, mutta eri valmistajalle. Muistelen lukeneeni, että VW on todennut ettei ole enää kannattavaa yrittää saada diisseleitä niin alhaisille päästötasoille kuin vaadittaisiin, koska se ei ole työn arvoista, sillä markkinat eivät siellä lienee kovin suuret diisseleille ole. Muistelen myös lukeneeni, että kaikki dieselautot huijaavat päästöissään, VW ei ollut likimainkaan pahin huijari, mutta oli ensimmäinen joka jäi kiinni.

Täytyy myöhemmin tarkastella ja etsiskellä nuo muistelemani artikkelit ja palata asiaan.

E:
Tässäpä näitä:
FiatChrysled oikeudessa jenkeissä diisselipäästöistä: http://articles.sae.org/15461/
Maininta Volkswagenin dieselmoottoreiden myynnin lopetuksesta:
http://articles.sae.org/15470/
Lainaus
the company’s unique new twist on its well-established EA888 gasoline 4-cylinder engine family looks to be a potentially effective high-efficiency surrogate for the diesel engines it no longer will sell in North America.
Aikaisempaa spekulointia asiasta:
http://www.detroitnews.com/story/business/autos/foreign/vw-emissions-scandal/2016/11/22/vw-will-longer-sell-diesels-us-ceo-says/94317342/
Diisseleiden kannattavuudesta myyntiin on vähän siellä sun täällä, esim. tässä:
http://www.reuters.com/article/us-renault-diesel-exclusive-idUSKCN11C1MF?il=0
Lainaus
But in the July meeting, Renault's Chief Competitiveness Officer Thierry Bollore said the diesel investment outlook had dimmed significantly, according to two people who were present.

"He said we were now wondering whether diesel would survive, and that he wouldn't have voiced such doubts even at the start of this year," said one of the people.

"Tougher standards and testing methods will increase technology costs to the point where diesel is forced out of the market," the source summarized Bollore as saying.
Muiden autojen huijauksista:
http://articles.sae.org/14384/
https://www.transportenvironment.org/publications/fixing-dieselgate-europe
https://www.transportenvironment.org/publications/dieselgate-who-what-how
Lainaus
Two-thirds of Euro 6 cars (most on sale since 2015) still produce more than three times the 80g/1,000km limit when driven on the road. 69% of the dirty diesel cars were sold in France, Germany, Italy and the UK. These member states also approved most of the polluting diesel cars for sale.
https://www.transportenvironment.org/publications/vw%E2%80%99s-cheating-just-tip-iceberg
https://www.transportenvironment.org/publications/5-facts-about-diesel-car-industry-would-rather-not-tell-you
https://www.transportenvironment.org/publications/realistic-real-world-driving-emissions-tests-last-chance-diesel-cars-0
https://www.transportenvironment.org/publications/dieselgate-continues-new-cheating-techniques

Suoraruiskujen hiukkaspäästöistä:
https://www.transportenvironment.org/publications/next-round-real-world-emissions-tests-particulate-emissions-gasoline-direct-injection
https://www.transportenvironment.org/publications/gasoline-particulate-emissions-next-auto-scandal
http://www.cambridgeparticlemeeting.org/sites/default/files/Presentations/2009/PPrice%28UOxford%29_2009_GDI_PM%28I%29.pdf
http://articles.sae.org/13624/
http://papers.sae.org/2012-01-1727/

Mainintaa muunmuassa siitä että suoraruiskubensoihin tulisi myös asentaa hiukkasloukut, joka kylläkin maksaisi vain noin 25€ ja toimisi paremmin kuin diisseleissä. Tällä hetkellä vielä partikkelipäästöt suoraruiskubensoissa ovat pienemmät kuin diisseleissä, mutta on arveltu että kehityksen myötä saattaisi vuosien saatossa suoraruiskubensat jopa ylittää nykydiisseleiden hiukkaspäästöt. Joissain paikoissa on puhetta että suoraruiskuottomoottoreiden partikkelipäästöt ovat korkeammat kuin diisseleiden, mutta käsittääkseni tämä on mitattu ottomoottori ilman suodatinta vs. diesel suodattimella. Ilman suotimia vertailtuna ottomoottorin hiukkaspäästöt ovat nykymalleissa vielä diisseleitä alempana.

Toisaalta, on ollut puhetta että alettaisiinkin kohottamaan moottorien tilavuutta ("end of downsizing"), joka lisää kulutusta, mutta vähentää haitallisia päästöjä. Myös ruotsin pojat ovat havainneet, että imusarjasuihkutetullakin saadaan hyvin voimaa ja matalia päästöjä, kunhan moottori on nokka-akseliton täysin sähköohjatulla venttilistöllä. Toisaalta niin kovasti panostetaan hybrideihin ja sähköautoihin, että sinne jouduttaneen turvautumaan mahdollisimman pikapikaa. Toisaalta joko partikkelisuodattimilla tai kieltämällä suoraruiskut saataisiin jatkoa polttomoottoreille, kun käytetään uusiutuvia polttoaineita.

Se on itseltä tosiaan selvittämättä, millaisia päästöjä etanoli ja biokaasu tuottavat. Luulisi äkkiseltään että kummallakin hiukkaspäästöt alenevat bensiiniin verrattuna, mutta ei ole silmiin osunut aiheesta tehtyä tutkimusta. Pitääpi alkaa selvittämään. Biodieseleistä on kylläkin jotain tutkimusmateriaalia olemassa hiukkasmuodostukseen liittyen.
Ja tosiaan nämä puheet diisseleiden kieltämisestä johtuu siitä, ettei niitä autoja ole saatu sinne laillisiin rajoihin. Autot viilataan antamaan dynossa pieniä lukemia, mutta rajat paukkuu kun kadulle lähdetään (vaikka rajat ovat korkeammalla kuin ottomoottoreilla), ja niitä on mittailtu viimeaikoina.
« Viimeksi muokattu: 18.06.2017, 22:57:08 kirjoittanut M1kk0 »

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8967
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Päästöhuijaukset (VW & muut)
« Vastaus #374 : 18.06.2017, 18:51:19 »
Ottomoottoreissa käytetään myös kolmitoimikatalysaattoria (sekä EGR:ää, joka vähentää koko NOx:n muodostumista)

Eikö kiisseleissä ole myös EGR?

 

Samppasport  Futurez