Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Keskustelua Volvoista => Offtopic => Aiheen aloitti: Ribbe - 19.08.2019, 22:01:25

Otsikko: Rata-ajojen järjestäminen jatkossa vaikeampaa?
Kirjoitti: Ribbe - 19.08.2019, 22:01:25
Lauantaina VRCF ratapäivät meni hyvin, mutta Lappeenrannassa ei mennyt. Nyt Tukes tutkii asiaa https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000006209423.html Tuossa kirjoituksessa yksi lause pisti silmään
Lainaus
LAPPEENRANNAN kiihdytysajoihin osallistuneet olivat kirjoittaneet vastuuvapauslomakkeen ennen osallistumistaan. Vastuuvapauslomakkeen mukaan asiakas vapauttaa palveluntarjoajan vastuusta mahdollisissa vahinkotapauksissa.

Lomake ei kuitenkaan vapauta järjestäjää vastuussa.
Voi olla että alkaa suomessa tapahtumat vähenemään jos järjestäjä on vastuussa.
Otsikko: Vs: Rata-ajojen järjestäminen jatkossa vaikeampaa?
Kirjoitti: jogiin - 19.08.2019, 22:25:56
Se voi olla että äkkii käy niin että kukaan ei järjestä vastaavia  :-\
Otsikko: Vs: Rata-ajojen järjestäminen jatkossa vaikeampaa?
Kirjoitti: Taavi.H - 19.08.2019, 22:33:09
Kyllähän tuo sinänsä on ihan tiedossa ollut, ettei tuo lomake vapauta juridisesta vastuusta. Enemmänkin sen merkitys on siinä, että sillä ohjeistetaan turvallisuusasioista tapahtumaan osallistuvaa. Tehdään selväksi, että ajajan itsekin on kannettava oma vastuunsa turvallisuudesta.

Jos jotain asiaa käsitellään oikeudessa asti, siellä sitten arvioidaan eri osapuolten vastuut ja tekemiset. Yksi lappu ei peliä kokonaan muuksi käännä. Mutta kyllä sillä oma merkityksensä saattaa olla, tuolla lomakkeella osallistuja vahvistaa tienneensä mihin osallistuu, mitä häneltä odotetaan, mitkä ovat turvallisuussäännöt jne.

Otsikko: Vs: Rata-ajojen järjestäminen jatkossa vaikeampaa?
Kirjoitti: Lankku - 19.08.2019, 22:51:18
Itse olen käsittänyt vastuuvapauslomakkeen aina sillä tavalla, että sen allekirjoittamalla vastaa itse omista tekemisistään sekä mahdollisista seuraamuksista joita voi tulla teknisestä viasta tai ajovirheestä. Järjestäjä puolestaan pitää huolen siitä, että olosuhteet ovat kunnossa, yleisö oikeassa paikassa ja pyrkii estämään vahingot joita voi aiheutua ajoradalle tulleista nesteistä, irtotavarasta, ym. Ja sen takia yleisillä ratapäivillä on(yleensä) lippumiehet eikä vartilla tai maililla seuraavaa autoa lasketa liikkeelle jos edellisestä autosta vaikuttaa tippuneen jotain.

Mun mielestä järjestäjän on aika hankala puuttua muihin tilanteisiin. Muutoin pitäisi vaatia suorittamaan koeajo sekä vuosikatsastuksen omainen tarkastus jarrudynoineen ja ravistimineen ennen radalle lähtöä. Ja silti jää aina jotain huomaamatta.

Taitaa kuitenkin olla ensimmäinen vakavampi tapaus Suomessa maililla autolla ja montako vuotta niitä on jo ajettu?
Otsikko: Vs: Rata-ajojen järjestäminen jatkossa vaikeampaa?
Kirjoitti: Slerbahuuli - 19.08.2019, 22:54:15
Eihän tuossa muuta, kuin autoille katsastus. Vapaaehtoisvoimin se toimii rallissakin.

Toki, lisää käytettävää aikaa, eli lisää myös kustannuksia ja vapaaehtoisten määrää. Pelkkä "paikalla" kokoontuminen ja vapaaehtoisten ohjeistaminen ei mitenkään riitä, vaan vaatii raskasta suunnittelua ja oikeanlaista porukkaa.

Kiihdytyskisaamisessa taitaa olla kaaripakko mennessä alle x ajan. <-- tuo voi olla vaikea asia naittaa esim. ratapäiviin ja nopeusmittelöihin.


Harmi juttuhan tuo on, mutta ulkopuolisen silmin katsottuna ei järjestäjä tehnyt mitään väärää, ellei sitten "lähtötarkastuksessa" ollut huomaamatta esim. renkaiden riittämättömyyttä tai jotain vastaavaa asiaa.

Voimia omaisille.
Otsikko: Vs: Rata-ajojen järjestäminen jatkossa vaikeampaa?
Kirjoitti: jogiin - 19.08.2019, 23:05:41
Eihän tuossa muuta, kuin autoille katsastus. Vapaaehtoisvoimin se toimii rallissakin.

Toki, lisää käytettävää aikaa, eli lisää myös kustannuksia ja vapaaehtoisten määrää. Pelkkä "paikalla" kokoontuminen ja vapaaehtoisten ohjeistaminen ei mitenkään riitä, vaan vaatii raskasta suunnittelua ja oikeanlaista porukkaa.

Kiihdytyskisaamisessa taitaa olla kaaripakko mennessä alle x ajan. <-- tuo voi olla vaikea asia naittaa esim. ratapäiviin ja nopeusmittelöihin.


Harmi juttuhan tuo on, mutta ulkopuolisen silmin katsottuna ei järjestäjä tehnyt mitään väärää, ellei sitten "lähtötarkastuksessa" ollut huomaamatta esim. renkaiden riittämättömyyttä tai jotain vastaavaa asiaa.

Voimia omaisille.
Tuo tummennettu mietitytti itteäkin mutta, milläs hitolla sen ny voi järjestäjä arvioida riittääkö autossa paukut ylittämään rajat  ???
Otsikko: Vs: Rata-ajojen järjestäminen jatkossa vaikeampaa?
Kirjoitti: Teemu- - 19.08.2019, 23:12:59
Taitaa kuitenkin olla ensimmäinen vakavampi tapaus Suomessa maililla autolla ja montako vuotta niitä on jo ajettu?
https://esaimaa.fi/uutiset/lahella/982ce7d2-868a-4a9f-a040-fc7a0190497e

Lappeenrannassa parikymmentä vuotta ja nyt pahin tapahtui.
Otsikko: Vs: Rata-ajojen järjestäminen jatkossa vaikeampaa?
Kirjoitti: Tucci - 19.08.2019, 23:21:54
Tuo tummennettu mietitytti itteäkin mutta, milläs hitolla sen ny voi järjestäjä arvioida riittääkö autossa paukut ylittämään rajat  ???

Eräällä foorumilla on spekuloitu onko tuon auton renkaan nopeusluokka ylitetty..

Pahan turman jälkeen joku instanssi on saattanut erilaisia suosituksia antaa, toteutetaan 1-2 loput painuu unholaan.
Otsikko: Vs: Rata-ajojen järjestäminen jatkossa vaikeampaa?
Kirjoitti: Slerbahuuli - 19.08.2019, 23:23:53
Tuo tummennettu mietitytti itteäkin mutta, milläs hitolla sen ny voi järjestäjä arvioida riittääkö autossa paukut ylittämään rajat  ???
Niin. Ei viitsisi kaikille määrätä Y luokan renkaita, koska "nopeus vapaa".

Joku kokeilee rättärillä.


Eräällä foorumilla on spekuloitu onko tuon auton renkaan nopeusluokka ylitetty..
Olen kuullut samaa...ja rajusti.
Otsikko: Vs: Rata-ajojen järjestäminen jatkossa vaikeampaa?
Kirjoitti: jogiin - 19.08.2019, 23:28:58
Niin. Ei viitsisi kaikille määrätä Y luokan renkaita, koska "nopeus vapaa".

Joku kokeilee rättärillä.

Onhan se selkeesti kuskin vastuulla että kalusto riittää nopeuksiin mitä tavoittelee, ei järjestäjät voi ja pysty arvioimaan onko tää nyt menossa 200km/h vai 300km/h. Se muuten on aika leijumista kun nopeusluokka ylittyy...
Otsikko: Vs: Rata-ajojen järjestäminen jatkossa vaikeampaa?
Kirjoitti: Slerbahuuli - 19.08.2019, 23:34:05
Onhan se selkeesti kuskin vastuulla että kalusto riittää nopeuksiin mitä tavoittelee, ei järjestäjät voi ja pysty arvioimaan onko tää nyt menossa 200km/h vai 300km/h. Se muuten on aika leijumista kun nopeusluokka ylittyy...
Eikä noissa rallipuolen touhuissakaan ole voitu kuolemilta välttyä edes 2000-luvulla, vaikka porukka on tarkkaan valittu vapaaehtoisporukka, josta turvateknisten laitteiden tarkastukseen valitaan kokeneempaa ja mahdollisesti myös koulutukseltaan soveltuvampaa porukkaa.
Se hiusmurtuma esim. raidetangonpään kartiopultissa ei silti käy ilmi, ennenkuin se kilpuri on koivu apparin paikalla metikössä.

Nää on näitä. Tekninen vika, ajatusvirhe, vauhtisokeus, säikähdys, tuulenpuuska.... On näitä ulkomailla sattunut paljonkin, mutta toivottavasti nyt tutkiva taho tajuaisi tuon teknisen vian tai "sattuman" mahdollisuuden, emmekä todistaisi taas yhtä Kekkoslandiamaista pykälää.
Otsikko: Vs: Rata-ajojen järjestäminen jatkossa vaikeampaa?
Kirjoitti: Ribbe - 20.08.2019, 07:47:27
Kyllähän tuo sinänsä on ihan tiedossa ollut, ettei tuo lomake vapauta juridisesta vastuusta. Enemmänkin sen merkitys on siinä, että sillä ohjeistetaan turvallisuusasioista tapahtumaan osallistuvaa. Tehdään selväksi, että ajajan itsekin on kannettava oma vastuunsa turvallisuudesta.

Jos jotain asiaa käsitellään oikeudessa asti, siellä sitten arvioidaan eri osapuolten vastuut ja tekemiset. Yksi lappu ei peliä kokonaan muuksi käännä. Mutta kyllä sillä oma merkityksensä saattaa olla, tuolla lomakkeella osallistuja vahvistaa tienneensä mihin osallistuu, mitä häneltä odotetaan, mitkä ovat turvallisuussäännöt jne.
Varmaan tuossa haetaan sitä että sanamuoto lomakkeessa väärä. Ei varmaan saisi puhua vastuunvapautuslomakkeesta. En kyllä keksi ennen aamukahvia parempaakaan, enemmänkin semmoinen joka viittaisi siihen että on perehtynyt vaadittaviin turvallisuussääntöihin sekä että auto on kunnossa.

Itse olen käsittänyt vastuuvapauslomakkeen aina sillä tavalla, että sen allekirjoittamalla vastaa itse omista tekemisistään sekä mahdollisista seuraamuksista joita voi tulla teknisestä viasta tai ajovirheestä. Järjestäjä puolestaan pitää huolen siitä, että olosuhteet ovat kunnossa, yleisö oikeassa paikassa ja pyrkii estämään vahingot joita voi aiheutua ajoradalle tulleista nesteistä, irtotavarasta, ym. Ja sen takia yleisillä ratapäivillä on(yleensä) lippumiehet eikä vartilla tai maililla seuraavaa autoa lasketa liikkeelle jos edellisestä autosta vaikuttaa tippuneen jotain.

Mun mielestä järjestäjän on aika hankala puuttua muihin tilanteisiin. Muutoin pitäisi vaatia suorittamaan koeajo sekä vuosikatsastuksen omainen tarkastus jarrudynoineen ja ravistimineen ennen radalle lähtöä. Ja silti jää aina jotain huomaamatta.

Taitaa kuitenkin olla ensimmäinen vakavampi tapaus Suomessa maililla autolla ja montako vuotta niitä on jo ajettu?
Samalla tavalla itsekkin tuon olen käsittänyt. Ei järjestäjä voi estää mitenkään vahinkoja jotka sattuu esim. ajovirheestä. En tiedä kuinka tarkka katsastus noissa maili tapahtumissa on, en ole koskaan ollut edes katsomassa. Siellä pitäisi olla sen verta osaavaa että jos tiedetään autossa on oikeasti tehoa niin katsottaisi että esim. renkaat riittää isoihin nopeuksiin.

Onhan se selkeesti kuskin vastuulla että kalusto riittää nopeuksiin mitä tavoittelee, ei järjestäjät voi ja pysty arvioimaan onko tää nyt menossa 200km/h vai 300km/h. Se muuten on aika leijumista kun nopeusluokka ylittyy...
Kyllä uskon että konehuoneesta näkyy että meneekö 200 vai 300.

Nää on näitä. Tekninen vika, ajatusvirhe, vauhtisokeus, säikähdys, tuulenpuuska.... On näitä ulkomailla sattunut paljonkin, mutta toivottavasti nyt tutkiva taho tajuaisi tuon teknisen vian tai "sattuman" mahdollisuuden, emmekä todistaisi taas yhtä Kekkoslandiamaista pykälää.
Tämä. Tuota juttua lukiessa minkä linkitin, tuli ekana mieleen että Suomalainen tyyli on lisätä sääntöjä. Ja monesti lisä säännöt tappaa harrastelija tapahtumat. Mitä ko. tapaturman auton varttijuttuja lukenut itse kallistumassa siihen ettei auton tekniikka ollut tehojen tasalla.
Otsikko: Vs: Rata-ajojen järjestäminen jatkossa vaikeampaa?
Kirjoitti: Sute - 20.08.2019, 11:16:13
Lauantaina VRCF ratapäivät meni hyvin, mutta Lappeenrannassa ei mennyt. Nyt Tukes tutkii asiaa https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000006209423.html Tuossa kirjoituksessa yksi lause pisti silmäänVoi olla että alkaa suomessa tapahtumat vähenemään jos järjestäjä on vastuussa.

Tukeshan vaan selvittää asiaa ohjeistuksen mahdolliseksi parantamiseksi, ei niinkään tule määrittämään vastuukysymyksiä.

Ei järjestäjä pysty mitenkään määrittämään minkään teknisen asian riittävyyttä tiettyyn nopeuteen. Toki voidaan vaatimukset määritellä ja noudattaa niitä. Kortin toinen puoli on se, että jos näissä on kovat vaatimukset autoille / pyörille, niin sitten ajajamäärä putoaa ja kukaan ei näitä enää järjestä.

Omaan tulee todennäköisesti jonkinlaiset kaaret tämän seurauksena ja erilainen penkki vöineen. Tärkeintä kuitenkin, että auton hallittavuus on kunnossa ja autoa testataan radalla ennen "full pullia". Itse kiskaisen maililla 1-2 vetoa testimielessä, jotta saan kuvan auton päiväkohtaisesta toiminnasta ja miten jarrutus sujuu ja sitten hakemaan tulosta. Tässäkin tapauksessa taisi olla all in mentaliteetti heti päällä. Ikävä homma tosiaan. Kuitenkin taitaa näiden ajojen ajaminen olla turvallisempaa kuin tuolla liikenteessä pörrääminen, jota ei tule unohtaa.

Lappeenrannan ajoissa ohjeistus ja merkkaukset on ollut todella hyvällä tolalla, eikä niillä tai niiden puutteilla ole voinut olla merkitystä onnettomuuden syntyyn. 
Otsikko: Vs: Rata-ajojen järjestäminen jatkossa vaikeampaa?
Kirjoitti: nall3 - 20.08.2019, 11:42:40
Moni saattaa jättää juuri yhteen vetoon kokeilematta sen enempää hiljempaa kun 20€ per ajo ja siihen parin tunnin odottelua.
Otsikko: Vs: Rata-ajojen järjestäminen jatkossa vaikeampaa?
Kirjoitti: VäLKKy - 20.08.2019, 12:16:02
Eräällä foorumilla on spekuloitu onko tuon auton renkaan nopeusluokka ylitetty..

Paikalla olleiden mukaan ei ole ylitetty. Siis ei ollu Linglonkit alla.
Otsikko: Vs: Rata-ajojen järjestäminen jatkossa vaikeampaa?
Kirjoitti: Ribbe - 20.08.2019, 12:17:02
Tukeshan vaan selvittää asiaa ohjeistuksen mahdolliseksi parantamiseksi, ei niinkään tule määrittämään vastuukysymyksiä.

Ei järjestäjä pysty mitenkään määrittämään minkään teknisen asian riittävyyttä tiettyyn nopeuteen. Toki voidaan vaatimukset määritellä ja noudattaa niitä. Kortin toinen puoli on se, että jos näissä on kovat vaatimukset autoille / pyörille, niin sitten ajajamäärä putoaa ja kukaan ei näitä enää järjestä.

Omaan tulee todennäköisesti jonkinlaiset kaaret tämän seurauksena ja erilainen penkki vöineen. Tärkeintä kuitenkin, että auton hallittavuus on kunnossa ja autoa testataan radalla ennen "full pullia". Itse kiskaisen maililla 1-2 vetoa testimielessä, jotta saan kuvan auton päiväkohtaisesta toiminnasta ja miten jarrutus sujuu ja sitten hakemaan tulosta. Tässäkin tapauksessa taisi olla all in mentaliteetti heti päällä. Ikävä homma tosiaan. Kuitenkin taitaa näiden ajojen ajaminen olla turvallisempaa kuin tuolla liikenteessä pörrääminen, jota ei tule unohtaa.

Lappeenrannan ajoissa ohjeistus ja merkkaukset on ollut todella hyvällä tolalla, eikä niillä tai niiden puutteilla ole voinut olla merkitystä onnettomuuden syntyyn.
Joo ei Tukes määritä vastuukysymystä, mutta voi ohjeistuksella käytännössä tappaa nopeusajot/ratatapahtumat.

Joo ei voi esim. alustan kuntoa ja toimivuutta mitenkään tarkistaa. Lähinnä jos näkee autosta että mennään sinne 300 kieppeille niin huomauttaa jos esim. rengastus on semmoinen ettei ole turvallista.

Sinulla oikea asenne että kokeilet että miten auto käyttäytyy. Kunnon materiaalista tehdyt kaaret taitaa kestää aika hyvin. Käytännössä sen mitä kuskin kroppa kestää kiihtyvyyttä.
Otsikko: Vs: Rata-ajojen järjestäminen jatkossa vaikeampaa?
Kirjoitti: Sute - 20.08.2019, 12:37:36
Joo ei Tukes määritä vastuukysymystä, mutta voi ohjeistuksella käytännössä tappaa nopeusajot/ratatapahtumat.

Joo ei voi esim. alustan kuntoa ja toimivuutta mitenkään tarkistaa. Lähinnä jos näkee autosta että mennään sinne 300 kieppeille niin huomauttaa jos esim. rengastus on semmoinen ettei ole turvallista.

Sinulla oikea asenne että kokeilet että miten auto käyttäytyy. Kunnon materiaalista tehdyt kaaret taitaa kestää aika hyvin. Käytännössä sen mitä kuskin kroppa kestää kiihtyvyyttä.

Jep. Hallissa ajoin 3 ajoa kesäkuussa. 316, 318 ja 333. Vauhti nousi koko ajan ja hommasta sai paremman otteen ja tiesi miten auto käyttäytyy ja mikä on olosuhde.

Tukesilla on jo nyt moottoriurheilutapahtumiin olemassa ohjeistus ja siellä ei nyt näy mitään järisyttävää. Pääpaino on tosiaan yleisön turvallisuudella.
Otsikko: Vs: Rata-ajojen järjestäminen jatkossa vaikeampaa?
Kirjoitti: puliukk0 - 20.08.2019, 17:17:00
Tämä täysin oma mielipide, mutta ehkä hieman hölmöä ajaa -89 autolla 325kmh ilman vöitä, kunnon penkkiä ja kaaria.
Otsikko: Vs: Rata-ajojen järjestäminen jatkossa vaikeampaa?
Kirjoitti: Raid - 22.08.2019, 07:58:36
Toimija voisi hankkia tapahtumalle vastuuvakuutuksen tapaturmia ym varten jonka sitten maksaa osallistujat osallitumismaksussa.  Siltiki jokainen on vastuussa omasta kulkupelistään ym. tekosistaan.

Ihmettelen jos kyseisellä tapahtumalla ole ollut k.o. vakuutusta.
https://liveto.io/tapahtumanpelikirja/tapahtumajarjestajan-vastuuvakuutus/
Otsikko: Vs: Rata-ajojen järjestäminen jatkossa vaikeampaa?
Kirjoitti: Tero.N - 22.08.2019, 11:24:35
Moni saattaa jättää juuri yhteen vetoon kokeilematta sen enempää hiljempaa kun 20€ per ajo ja siihen parin tunnin odottelua.

Ei voi olla turvallisuuden hinta 20e:sta kiinni. Varsinkin kun ajetaan autoilla mihin on upotettu vähintään tuhansia ja parhaillaan kymmeniä tuhansia euroja rakentamiseen.

Itse onnettomuushan taas on todella valitettava tapaus. Turha spekuloida syitä netissä varsinkin kun mitään tarkkoja tietoja harvemmalla edes on. Herättää varmasti monen miettimään, että miten omalla kohdalla voi siihen omaan turvallisuuteen panostaa ettei vastaavaa pääsee tapahtumaan toista kertaa. Karu totuus silti on, että huonon tuurin kertaantuessa riskit on aina olemassa, vaikka itse yrittäisi tehdä mitä tahansa.
Otsikko: Vs: Rata-ajojen järjestäminen jatkossa vaikeampaa?
Kirjoitti: Keme - 22.08.2019, 13:51:33
Ei voi olla turvallisuuden hinta 20e:sta kiinni.
Kyllä voi. Kymppikin voi olla liikaa.