Race.fi  Puotilan autokorjaamo

D24 tehon lisäys keskustelu

  • 3079 Vastauksia
  • 886017 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa J_Lanttola

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 754
    • Meratia Oy
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #750 : 27.04.2012, 11:21:12 »
Kuinka suurella ahdolla olette pitäneet 35 Holsetilla? Ekalla testilenkillä nakkas hukkiksen letkun veke ja nappas sen 2bar ja aloin jo himmaamaan. Veto oli kuitenkin kohdallaan niin tohtiiko tuosta enää nostaa? Niinku kansipahvin puolesta siis?

Mulla ahdot hiukan yli 2 bar halpismittarin mukaan. Oikaisin lohkon ja kannen pinnat ennen koneen kasausta ja kasasin kunnon metallikerrostiivisteellä. Sulla varmaan myös 12mm nestepää kun noin hyvin ahtaa? Jos kaikki on kunnossa niin kyllä sen pitäisi se 2 bar kestää, ainakin jonkun aikaa ;)
Itsellä tullut kilometrejä joku 20-30tkm tuolla kokoonpanolla.
Opel Vivaro 2,5cdti
Opel Manta -83 6-syl
Opel Rekord Sprint HT Coupe -69

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #751 : 27.04.2012, 19:41:54 »
onko näissä dieseleissä aina 3,54:1 perä ?...omassa ainakin näkyy olevan kun lautaspyörässä numerot 39/11....

Poissa J_Lanttola

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 754
    • Meratia Oy
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #752 : 28.04.2012, 12:56:09 »
onko näissä dieseleissä aina 3,54:1 perä ?...omassa ainakin näkyy olevan kun lautaspyörässä numerot 39/11....

Itse olen ainakin siinä uskossa että tuossa omassani on 3,73 perä. Oma siis m90 lootalla ja -95 mallia.
Opel Vivaro 2,5cdti
Opel Manta -83 6-syl
Opel Rekord Sprint HT Coupe -69

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #753 : 28.04.2012, 15:43:23 »
Itse olen ainakin siinä uskossa että tuossa omassani on 3,73 perä. Oma siis m90 lootalla ja -95 mallia.
samaa mallia on tuo omakin 945 D24+M90....paljonkos siinä on kierrokset 100km/h vauhdissa ?

tuossa on 3000rpm kierrosmittarin mukaan mikä on vähän omituista, jos perä on numeroiden mukaan 3,54... ::)


Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #754 : 28.04.2012, 16:21:01 »
samaa mallia on tuo omakin 945 D24+M90....paljonkos siinä on kierrokset 100km/h vauhdissa ?

tuossa on 3000rpm kierrosmittarin mukaan mikä on vähän omituista, jos perä on numeroiden mukaan 3,54... ::)
Ette oo tuuminu, että se rundari ihan oikeasti näyttää mitä sattuu kun laturin hihnapyörä on kulunu ja hihna on kulunu? Joku 10% heitto tulee helposti, oikein huonoilla selkeesti enempikin.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa J_Lanttola

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 754
    • Meratia Oy
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #755 : 28.04.2012, 16:31:44 »
Ette oo tuuminu, että se rundari ihan oikeasti näyttää mitä sattuu kun laturin hihnapyörä on kulunu ja hihna on kulunu? Joku 10% heitto tulee helposti, oikein huonoilla selkeesti enempikin.

Jep, oma varvikello ei ole mikään kaikista tarkin vempele. Itsellä ainakin näyttää varmaan sen 10% liikaa.
Mutta kyllä se vähän suuntaa antaa. Oman varvikellon sekä dynossa mitatun huippunopeuden ja arvioitujen maksimikierrosten perusteella väittäisin että se 3,73 multa löytyy. Sen mukaan laskettuna tuntuisi lukemat parhaiten täsmäävän.
Opel Vivaro 2,5cdti
Opel Manta -83 6-syl
Opel Rekord Sprint HT Coupe -69

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #756 : 28.04.2012, 16:39:15 »
Ette oo tuuminu, että se rundari ihan oikeasti näyttää mitä sattuu kun laturin hihnapyörä on kulunu ja hihna on kulunu? Joku 10% heitto tulee helposti, oikein huonoilla selkeesti enempikin.
hihna on uusittu vähän aikaa sitten eikä se muuttanut näyttämää oikeastaan mihinkään ja kyllähän sen kuulee että korkeilla kierroksilla tuo kone käy 100 vauhdissa...

tarkalleen se oma mittari näyttää tuossa vauhdissa 3100-3200rpm, eli aika varmasti siellä on 3000rpm kierrokset tai ainakin lähelle...

Poissa jogiin

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3756
  • 195hv/406Nm
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #757 : 28.04.2012, 19:06:19 »
Eipä hirveesti kierrokset putoo ku 4lta vaihtaa 5lle  ???

Volvo 945 Classic -98 (Lahna)
Volvo 945 turbo -96 (Lahnan seuraaja)
Wäärin Wirittäjä #4

Poissa -hh-

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 640
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #758 : 28.04.2012, 19:14:39 »
onko näissä dieseleissä aina 3,54:1 perä ?...omassa ainakin näkyy olevan kun lautaspyörässä numerot 39/11....
Itse olen ainakin siinä uskossa että tuossa omassani on 3,73 perä. Oma siis m90 lootalla ja -95 mallia.
multaki löytyy yks 3.73 diiselin perä...
Kuvat:  http://hh4.kuvat.fi/

V70 mk3 2,4d, 740 diesel om606, Amazon diesel om604

Poissa kumimuumi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 29
  • www.vrcf.fi
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #759 : 10.05.2012, 18:30:57 »
Itse olen ainakin siinä uskossa että tuossa omassani on 3,73 perä. Oma siis m90 lootalla ja -95 mallia.
Banjossa olevan tarran mukaan mullakin olisi 3,73. '94 tdic & zf.
turbotettu ooppeli ja deeku.

Poissa Diudi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 845
  • www.vrcf.fi
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #760 : 13.05.2012, 12:11:46 »
Kannattaa laittaa ainakin 1 vaimennin. Ääni on muuten niin hirveä että alkaa pääsärkemään maantieajossa. Tietty jos siellä etumaisena vaimentajana on vaikka t03 niin sitten ihan sama vaikka suoraa putkea koko matkan... mutta iso-ahdin ei paljoa vaimenna.

Jos laitan yhellä vaimentimella ton mun 3" putkiston (turbona t3/t4) niin riittääkö semmonen lyhyt vaimennin niinku vollessa on siin keskellä vakionaki vai laitanko pitemmän läpivirtaavan mieluummin suoraan?

Ois kiva et ois vähä möreät äänet ja saa turbon suhinaki kuulua, kunhan ei tarvi korvatulppien kans ajaa 0-140km/h nopeuksilla... :)
MB SLK 230 Kompressor -97 (R170)

Poissa räkänokka

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 544
  • Mäntsälän moottori tärväämö - MMT #1
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #761 : 13.05.2012, 12:22:42 »
Ei tarvi korvatulppia vaik ei ois yhtää vaimenninta. Ahdetut dieselit on niin hiljasia. Itel ainaki oli ahtimelta puskurille saakka 3" putkea eikä yhtää vaimenninta. Sopivat mörinät.
Suunnittelun yksinkertaisuus korostaa rakennelman luovuutta.
"Teoriassa se mutteri kyllä pyörii, mut käytännössä se on ruosteessa"

Poissa Diudi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 845
  • www.vrcf.fi
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #762 : 13.05.2012, 13:12:29 »
Ei tarvi korvatulppia vaik ei ois yhtää vaimenninta. Ahdetut dieselit on niin hiljasia. Itel ainaki oli ahtimelta puskurille saakka 3" putkea eikä yhtää vaimenninta. Sopivat mörinät.

Joo, kyl tiedän ettei niistä kovin kovaa ääntä lähe..tos kylillä pyörii 4-5 tommosta 740 tdic:iä. Osassa on suora putki. Mut mä laitan kyl yhen vaimentimen mut onko tuommosesta lyhyestä keskivaimentimesta (pituus 30-40cm) hyötyä vai laitanko suoraan pitkän mallisen läpivirtaavan?
MB SLK 230 Kompressor -97 (R170)

Poissa ramperi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 22
  • www.vrcf.fi
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #763 : 15.05.2012, 20:54:03 »
Laitetaampa tähän röörikeskustelun väliin oma kysymys!

Elikkäs tuli tuossa tilailtua sten parnerilta h-profiilin veivit, joiden alapää osoittautui liian leveäksi sylinteriin. Itsellä sylinterin leveys 76,98mm ja veivien leveys 78mm. Noh, tuli tuossa kyseltyä ruotsista että mites se näin, niin sieltä vastattiin että veivi on suunniteltu käytettäväksi 81mm mäntien kanssa kyseisessä lohkossa.

Kuulemma 81mm mäntä on ruotsin puolella tosi suosittua. Mutta ite tässä aloin ihmetteleen että miten d24 lohko kestää murtumatta 81mm porauksen kun se pienemmilläkin millimäärillä on kuulemma saatu murtumaan?

Mitä mieltä te olette onko se mahdollista/kannattavaa edes yrittää 81mm porausta? Vai pitäisikö tyytyä 78mm poraukseen, jotta veivit mahtuisi sisään? Onnistuisiko 78 tai 81mm poraus jos sylinterin putkittaisi uudestaan? Ja ennen kaikkea onko se kallista.

ps. Ovatko eri valmistajien h-veivit menny mukisematta lohkoon?
« Viimeksi muokattu: 15.05.2012, 21:13:12 kirjoittanut ramperi »

Poissa VahuJ

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 493
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #764 : 16.05.2012, 11:13:58 »
Joo, kyl tiedän ettei niistä kovin kovaa ääntä lähe..tos kylillä pyörii 4-5 tommosta 740 tdic:iä. Osassa on suora putki. Mut mä laitan kyl yhen vaimentimen mut onko tuommosesta lyhyestä keskivaimentimesta (pituus 30-40cm) hyötyä vai laitanko suoraan pitkän mallisen läpivirtaavan?
Laittaisin melkein yhden vaimentimen taakse samanlailla poikittain kun alkuperäinenkin on... siellä se vie vähiten maavaraa jne.

Kun "etuvaimentimena" on t3/4 niin saattaa olla että äänet olis järkevät suorallakin putkella mutta ainakin gt37:lla ääni oli niin kova suoralla 3" putkella että oli pakko laittaa yksi vaimennin. Toki melutaso riippuu auton mallista, vuosimallista jne. Vuoden -79 242:ssa äänieristys oli lähinnä naurettava. Pääsääntöisesti mitä uudempaa vuosimallia sitä hiljaisempi sisälle... lisäksi alkuperäisissä dieseleissä on jo valmiiksi parempi äänieritys. Kannattaa kokeilla suoralla putkellakin. Saa sen pöntön lisättyä sinne myöhemminkin sitten kun kylästyy aiheuttamaan pahennusta ja omaa päätä särkee tarpeeksi lujaa...

Omat kokemukset:
-T3+2,5" putkisto, ei tarvi vaimenninta.
-GT37+3" putkisto, tarvii vaimentimen.
« Viimeksi muokattu: 16.05.2012, 11:16:39 kirjoittanut VahuJ »
R/T 0,221     
60' 2.073      
1/4 13.996    
km/h 154.99

 

RallyBaron  Samppasport