Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: modsman - 11.03.2020, 17:27:58
-
Onko tälle löytynyt selitystä. Autossa ei lisälämmitintä. aj. 291tkm.
Videoita omasta autosta:
Auton starttaus kylmänä:
https://youtu.be/GQsElXS9h2Q
Apulaitehihnan kiristin pumppaa tyhjäkäynnillä:
https://youtu.be/5fwF_TrJBkw
Vika löytyi! Apulaitteen kiristin ja rullat oli finaalissa. Korjauksena uusi kiristin ja rullat:
https://www.youtube.com/watch?v=LWmspfjN8m4&feature=youtu.be
-
Laturin vapaapyörä?
-
Jep, kerrotaan vapaakytkimen jumiutumisen aiheuttaneen hihnan katkeamisen ja jakopäävaurion.
Hihna kuitenkin pyörii tosi nätisti ei heilu yhtään paitsi kiristin pumppaa.
-
Laturia olen epäillyt tämän kevään mutta nyt kun sitä rupesin tutkimaan niin kiristin oli todella löysästi kiinni https://youtu.be/tZD4zSiyi7U (https://youtu.be/tZD4zSiyi7U). Tämä ääni ei vaatinut Ardiccia vaan tuli varsinkin kylmänä.
Löysin vanhan ketjun ja samantapaisen äänen.
-
Mä vaihdoin ton oman videon jälkeen apulaitehihnan kiristimen ja laturin. Kiristin oli löysällä kiinnityksestään. Vapaapyörä toimi käsin tunnustellessa järkevästi, mut loputkin äänet poistui koko laturin vaihtamalla, siinä sisäisetkin laakerit jo rämisi.
Ilman hihnaa ei rutinan rutinaa startissa ja kehrää kuin kissa.
-
Mulla raklatti samalla tavalla mustakoppainen D5 myös, mutta vain sillon kun oli käyttänyt ensiksi Ardiccia koneen lämmitykseen. Nykyinen harmaakoppanen D5 tekee myös samaa, tosin ei niin rajulla äänellä. Tämäkin vain sillon kun on ensiksi käyttänyt Ardiccia. Molempiin autoihin vaihdoin laturin vapaapyörän, eikä auttanut. Vanhempaan kerkesin vaihtamaan sitten koko laturin, niin sillä hiljeni. Luultavasti hiljenisi tästä harmaakoppaisestakin, jos laturin vaihtaisi.
-
Tilalle uusi laturi jossa vapaakytkinkin valmiina paikoillaan.. Varmaankin tarvikelaturilla ajelee ihan pitkiäkin kilsoja. Onko jotain tiettyjä malleja hyväksi todettu?
Tietty voi kertoa merkeistä jotka kannattaa kiertää kaukaa.. Ehkä 200€:lla irtoaa kunnollinen jolla ajelee vielä auringon horisonttiin mittariin lukemattomia kilometreja.. :)
-
Mä laitoin syksyllä mustakoppa-D5:een Motonetin Bosch 160A-mallin joka oli siis tehokkaampi kuin orkkis(140A). Paketissa oli Lucas eikä mainostettu bosch. Piti sovittaa rasvalla ja kumivasaralla, kiinnitys oli aika tiukka. Se pitäis vielä kokeilla että toimiiko vapaakytkin varmasti oikeaan suuntaan, koska jos auto seisoo useamman päivän kuuluu startissa selkeä krunts laturista ja se rupeaa lataamaan 14 volttia vasta muutaman sekunnin päästä, auto saattaa tästä antaa jopa "sähköjärjestelmä vaatii huollon"-ilmoituksen.
EDIT: Epäilys siis myös siksi että jos aamulla ajaa kilsan matkan ardicin jälkeen, saattaa moottorijarrutuksessa jännite tippua alle 12.8V:n, autossa oleva bilteman erotusrele huomaa.
-
Mulla raklatti samalla tavalla mustakoppainen D5 myös, mutta vain sillon kun oli käyttänyt ensiksi Ardiccia koneen lämmitykseen. Nykyinen harmaakoppanen D5 tekee myös samaa, tosin ei niin rajulla äänellä. Tämäkin vain sillon kun on ensiksi käyttänyt Ardiccia. Molempiin autoihin vaihdoin laturin vapaapyörän, eikä auttanut. Vanhempaan kerkesin vaihtamaan sitten koko laturin, niin sillä hiljeni. Luultavasti hiljenisi tästä harmaakoppaisestakin, jos laturin vaihtaisi.
Itsellä epäilin kanssa vuotavaa suutinta kun tuo tapahtui ardicin kanssa, että kävikö auto hetken vajaalla, mutta pääsyy taisi kyllä olla laturi kun ardic vaan veti jännitteet niin alas että laturilla oli enemmän töitä.
-
Itsellä epäilin kanssa vuotavaa suutinta kun tuo tapahtui ardicin kanssa, että kävikö auto hetken vajaalla, mutta pääsyy taisi kyllä olla laturi kun ardic vaan veti jännitteet niin alas että laturilla oli enemmän töitä.
Onko normaalia kiristimen kummallinen edestakainen pumppaus tyhjäkäynnillä? Kaasuttaessa pysyy paikallaan.
-
Kuulostaa vialta, laturin rullan jumitukselta tai huonoksi menneeltä kiristimeltä. Enpä ajaisi ennen tämän selvitystä kun näissä voi se katkennut apulaitehihna mennä jakokoteloon. https://www.youtube.com/watch?v=tZD4zSiyi7U (https://www.youtube.com/watch?v=tZD4zSiyi7U)
-
Kuulostaa vialta, laturin rullan jumitukselta tai huonoksi menneeltä kiristimeltä. Enpä ajaisi ennen tämän selvitystä kun näissä voi se katkennut apulaitehihna mennä jakokoteloon. https://www.youtube.com/watch?v=tZD4zSiyi7U (https://www.youtube.com/watch?v=tZD4zSiyi7U)
Jeps, ei taida uskaltaa käydä ostamassa osia n. 50km. Otin videolle pumppausta: https://youtu.be/5fwF_TrJBkw
-
Startatessa on joskus ilmennyt kummallinen jumimainen tikitiki-ääni. Lieneekö toi vapaakytkin melkein totaalijumissa.
Apulaitehihnan kiristin ei toistaiseksi antautunut. Pitäis siis kääntää kiristimen keskellä olevaa torxia auton keulaa kohti? Tartteeko tuohon paljonkin voimaa kun mitään ei tapahdu.
Vastapäivään alkaa pyörimään.
-
Siis ainakin mun kiristimessä ei pidä siitä rullan torxista kääntää koska se ylikiristää rullan, vaan rullan vieressä kiristimen rungossa on upotettu torxhylsyn paikka. Ja voimaa tarvii aika paljon keulaan päin, se kiristin on voimakas, ei kannata lipsauttaa avainta. Jos se hylsyn paikka on vaikea löytää niin vielä vaikeampi on sitten se kolo johon saa naulan työnnettyä lukitsemaan kiristimen "auki". Se tarvitaan jos kiristimen vaihtaa jotta saa sen mahtumaan yläkautta pois.
-
Siis ainakin mun kiristimessä ei pidä siitä rullan torxista kääntää koska se ylikiristää rullan, vaan rullan vieressä kiristimen rungossa on upotettu torxhylsyn paikka. Ja voimaa tarvii aika paljon keulaan päin, se kiristin on voimakas, ei kannata lipsauttaa avainta. Jos se hylsyn paikka on vaikea löytää niin vielä vaikeampi on sitten se kolo johon saa naulan työnnettyä lukitsemaan kiristimen "auki". Se tarvitaan jos kiristimen vaihtaa jotta saa sen mahtumaan yläkautta pois.
Kiitos, tätä just ajattelinkin kun tuonne ei näe kunnolla. Elikkäs se isompi torxi koko 60.
-
Juuri näin. Kun hihna on irti kokeile sit kaikki hihnapyörät onko niissä välystä johonkin suuntaan ja miten rullat rullaa.
-
Juuri näin. Kun hihna on irti kokeile sit kaikki hihnapyörät onko niissä välystä johonkin suuntaan ja miten rullat rullaa.
Näyttää kiristin pitävän melkoista sihinää kun pyörittää käsin.. Pyörii nopeasti ja välystä tuntuu olevan. Laturin vapaakytkin pyörii molempiin suuntiin vapaana ollessaan. Jos pitää laturin siivistä kiinni niin pyörii eteenpän muttei taaksepäin. Onko vapaakytkin entinen vai meniskö pelkällä kiristimen vaihdolla?
-
Ne ainakin puretaan pois ihan eri reittiä että voihan sitä kokeilla auttaako pelkkä kiristin. Vähän pelkään että ei mutta sitten sen näkee. Noin sen vapaakytkimen kuuluu kumminkin toimia että lukittuna pyörii vain toiseen suuntaan. Omassa mustakoppaisessa taisin ottaa ecun kuoret irti että kiristin mahtui paremmin menemään yläkautta, mut tuossa on uudempi kone niin tavarat on varmaan eri tavalla. Huom harmaakoppaisen kiristin on erilainen kiinnityksiltään kuin mustakoppaisen, eli vaihtuu siinä 2005 loppuvuodesta.
-
Kiitos, pitää kokeilla aluksi pelkällä kiristimen vaihdolla kun laturi tuntuu topakalta.
Hihnapyörä pyörii tosin myös lukittuna erikoisen kevyesti toiseen suuntaan kun käsittääkseni pitäisi olla jähmeä. Mitään välyksiä tai ääniä ei kuulu.
-
Semmonen vinkki vielä että katso tarkkaan mikä kiristimen kahdesta pultista menee mihinkin reikään(äläkä vahingossa ota laturin pultteja turhaan irti niinkuin minä jos ne on siinä vieressä), menee kauan ährätessä kun huomaa että meni vääränmittainen pultti niihin reikiin. Ja toinen kiristimen pulteista on omassa rullan peitossa jos kiristintä ei lukitse sinne keulan suuntaan ensin.
-
Kuulostaa erittäin tärkeältä tiedolta! Kiitos!
-
Uusi kiristin paikallaan mut miten ihmeessä toi kiristimen kahden pultin kiristys on tehty melkein mahdottomaksi? :)
Yläpuolen pultilla Amp pro:n 10mm hylsy ei ihan yllä pultille vaan ottaa yläpuolella kiinni lohkoon ja räikkä ylärullaan.
Alapuolella tilaa olisi muttei hylsy yllä mitenkään pultille asti. Vanhan kiristimen irroitus onnistui irroittamalla kiristimen kaksi rullaa. Noille rullille ei myöskään saa jämerää hylsyväännintä vaan piti aukaista torxi/lenkkiavaimen yhdistelmällä. Normi räikkä ei sovi väliin kun runko on niin lähellä. Tämän takia uusien rullien irroitus ja kiristimen kiriminen ei houkuttele.
Hylsyn jatkoista ei ole apua.
Elikkäs pitääkö tähän olla jokin erikoishylsy vai voisko onnistua tuurillaan hiukan ohuemmalla ja pitemmällä 10mm hylsyllä?
Uudessa kiristimessä täysi jännitys päällä eli toi vapautetaan sitten kun yläpultti on kiristetty.
Tarvittavaa tilaa kunnolliselle kiristämiselle ei kuitenkaan ole vaikka tehtaalla laitettu tappi edelleen paikoillaan.
Pienemmän hylsysarjan hylsy/vääntimet tuonne menee helposti mut ei saa tarpeeksi tiukalle rimpulalla.
-
Mulla taisi olla jotain hylsy+lukkopihdit tms. yhdistelmiä
-
Uusi kiristäjä ja rullat paikoillaan. Tältä näyttää ja kuulostaa: https://youtu.be/LWmspfjN8m4
Kiristimen rullassa tuntuu pieni värinä kun sormella varovasti kokeilee rullan torx-pulttia moottorin pyöriessä. Lienee normaalia?
Onkohan toi jakohihnan vaihto miten iso jumppa vai veiskö sen suosiolla korjaamolle? On peloteltu että itse tehtynä voi mennä pieleen.
-
Oli vissiin vanha kiristin väsynyt kun nyt pyörii noin nätisti.
Itse teetän jakohihnan ja vesipumpun kyl korjaamolla, en tosin sinisellä tämän hetkisillä hinnoilla. Mut näihin dieseleihin se ei ole pahimmasta päästä vaihtaa oman käsitykseni mukaan. Jos tämä olis ylimääräinen harrasteauto tekisin varmaan itse mutta käyttöauto on käyttöauto.
-
Korjaamolle meinasin viedä. Taitaa sinisellä olla jotain yli 650€ jos uusii myös vesipumpun. Voi olla että ei riitä.
-
Ei kestänyt uuden Lucas-laturin vapaakytkin pitkään, nyt kuuluu taas sama korina. Samalta kuulostava korina ollut kolmena aamuna. Hiljenee kun ajaa vähän.
Laturi vaihdettu 13.03.2020.. Liekkö miten kulutustavaraa..
-
Lucas on mullakin epäilyttävä ollut uudesta asti. Korinat tulee vaan kun ardicilla ensin lämmittää ja sitten kovassa akun alijännitteessä starttaa, kun laturi on kovilla. Jos tekee kylmäkäynnistyksen ei korise, se on aina vaan ardicin jälkeen. Mut muuten tikittää/rämisee se 160A laturi kylmänä.
-
Ot
Sehän on pimeyden apostoli se lucas.
Jo seitkytluvun fordiin sai tämän tästä vaihtaa laturin tasasuuntaussiltaa luukaksessa, sitten vasta helpotti kun opiskelijabudjetti antoi myöden ostaa Boschin laturin.
-
Näyttää melko ankarasti hihna liikkuvan:
https://youtu.be/mhlstYFdAwc
Ajon jälkeen korisee ja tirisee: https://youtu.be/rebQ6f9os64
Käytin hihnan irti ja pyörittelin kaikki pyörät. Kaikki vaikutti äkkiseltään hyvältä. Laturin vapaakytkin pyöri vapaasti terveen kuuloisesti.
Meisselillä lukittuna laturin sisältä pyöri vain toiseen suuntaan todella jähmeästi, tuntui että ei pyöri normisti vaan takertelee.
Käynnistin vielä moottorin ilman hihnaa niin ei kuulunut ylimääräisiä ääniä.
Voiko vika olla jossain muualla kuin laturissa? Uusi laturi luvattu tilalle jos vika on tuossa vapaakytkimessä.
-
Kiristinkin ehkä väsynyt mutta kyl mä laturia syytän, vaikuttaako kuormitus käytökseen startissa eli kaikki sähkölaitteet päälle vs. Ei mitään, ja tosiaan onko sulla ardicia
-
Kiristinkin ehkä väsynyt mutta kyl mä laturia syytän, vaikuttaako kuormitus käytökseen startissa eli kaikki sähkölaitteet päälle vs. Ei mitään, ja tosiaan onko sulla ardicia
Kiristin ja rullat vaihdettu samalla kuin laturi eli pari vuotta vanhat, mitään ääniä tai välyksiä ei tuntunut. Kiristimessä tuntui olevan vielä voimaa.
En ole vielä kokeillut ilman sähkölaitteilla, tuossa oli kaikki sähkökamppeet päällä.
Ei ole Ardicia.
-
Itsellä jos on xenonit, penkin- ja peilien lämmittimet päällä heti startin jälkeen sen huomaa kyllä laturissa, stereotkin mulla on startissa offilla. Mut xenonit on selvässti raskaimmat.
-
Tuli vielä mieleen että tuo vapaakytkin tuntui tulikuumalta käteen vielä pitkään kun moottori oli sammutettu.
Ei äärimmäistä luottamusta herätä tuollainen pomppiva hihna ajatellen auton tulevaisuutta. Melkoisia voimia kohdistuu rulliin/kiristimeen ja varsinkin apulaitehihnaan.
Lucas-latureita ei ole varaosaliikkeessä hyllyssä ja viikonloppuna piti lähteä reissuun..
-
Voihan sen pelkän vapaakytkimenkin vaihtaa. Niitä varmaan löytyy paremmin hyllystä.
Esim. https://www.motonet.fi/fi/varaosatuote/300653/682676?ajoneuvo=1334
Ja vaihtoon tarvitsee tuon:
https://www.motonet.fi/fi/tuote/804055/MTX-Automotive-tyokalusarja-latureille-13-osaa
-
Voihan sen pelkän vapaakytkimenkin vaihtaa. Niitä varmaan löytyy paremmin hyllystä.
Esim. https://www.motonet.fi/fi/varaosatuote/300653/682676?ajoneuvo=1334
Ja vaihtoon tarvitsee tuon:
https://www.motonet.fi/fi/tuote/804055/MTX-Automotive-tyokalusarja-latureille-13-osaa
Just kävin hakemassa uuden vapaakytkimen kun laturin saa vasta maanantaille. Tiskillä sanottiin ettei tarvitse erikoistyökalua..
Näyttää vaan pahenevan toi apulaitehihnan vispaus.. Alkaa noi rullien muovit raksumaan eli melko lähellä mahdollinen tuho kannelle.
Uskaltaisko enää työkalua ostamaan kun pitäisi jotain 50km ajella. Ilmeisesti ilman työkalua ei onnistu?
-
Ei olis kellään sitä työkalua lähiseudulla? Aika riskillä mennään
-
Ei olis kellään sitä työkalua lähiseudulla? Aika riskillä mennään
Samaa ajattelin, pitää käydä paikallisella huoltoasemalla kysymässä. Onhan tämä hanurista, tuskin tuo kiristinkään kovin tykkää kun joutuu äärirajoilleen vispauksesta.
Harmitus on melkoinen jos hyvin huollettu ja luotettava pata ottaa ja hajoaa.
-
Motonetin työkalusarja hommattu ja tuloksena Lucas-laturin vapaakytkimen torx-kanta pyöristyi vaikka voimaa ei ollut pelissä.
Tiedossa on että kierteisyys on päinvastainen. Todella pehmeää ainetta kaikki tämän laturin osat.
Varmaankin seuraava "järkevä" siirto on hakea liikkeestä luvattu uusi Lucas-laturi takuuseen. Tilanne on sellainen että pitäisi saada emäntä töihin vietyä ja samalla reissulla hakea uusi laturi maanantaina.
Autossa ei ole siis apulaitteet käytössä kun laturi pöydällä. Voikohan tällä huoletta ajaa 50km jos ottaa vara-akun mukaan?
Ohjaus tietty äärimmäisen raskas mut ottaako auto tuosta siipeensä?
-
Sukulainen ajoi mustakoppaisella ilman laturia niin että ajovalot ei ollut päällä eikä tietysti muutkaan hupilaitteet, parikytä kilsaa ainakin pääsi ilman ongelmia, ei se auto ainakaan kuollut siihen mut sillä oli siis hihna paikallaan mut laturi ei vaan ladannut. Itse kyl yrittäisin pyytää kyytiä kavereilta.
-
Vaikee on luvata jos valotkin tarvii.
Bensaseiskassa rouva soitteli että sytty se akun kuva, jatkanko vai mitä??
Sanoin että heti seuraavassa rampissa ympäri ja takas ilman valoja ja puhallinta.
Matkaa tuli n.50km ja kulutuksena oli bensapumput.
Pari nykäsyä kotikylän rampissa ja kotiin päästessä sammu pihaan, akku ihan tyhjä.
Jos on hyvät akut molemmat niin kai sillä reissun tekee.
Toinen vaihtoehto on ettei tee. :P
-
Jep, linja-autokin mahdollinen parempi vaihtoehto kuin laturiton auto.
Virtaa menee melkoisesti sähkölootille..
Joku 140A laturi työntää virtaa kuin keskikokoinen agregaatti eli sille on myös tarvetta.
Vara-akkuja löytyy asuntovaunusta mut hommansa siinäkin.
Jotenkin vaan vituttaa nämä huonot laturit kun näillähän pitäisi ajaa tyyliin 300tkm. Ainakin entinen orkkis kesti melkein sen verran.
-
Joo itselläkin on orkkislaturi hyllyssä jos joku päivä siihen jaksaisi vaihtaa laakerit ja pistää takaisin ajoon. Vaihdoin sen joskus 300tkm jälkeen vaikka latasi hyvin mutta rutina kylmänä oli ihan kamala.
-
Laitoin merkille että ohjaustehostimen muovisesta hihnapyörästä on lohjennut reunasta palanen.. Liekkö lohjennut siinä muovisessa rutinassa kun vapaakytkin tempoi kiristintä melkein maksimi asentoon.
Eh.. Onkohan tuo ohjaustehostimen hihnapyöräkin uusilla.
-
Laitoin merkille että ohjaustehostimen muovisesta hihnapyörästä on lohjennut reunasta palanen.. Liekkö lohjennut siinä muovisessa rutinassa kun vapaakytkin tempoi kiristintä melkein maksimi asentoon.
Eh.. Onkohan tuo ohjaustehostimen hihnapyöräkin uusilla.
Edit: Auto kunnossa, laturi ja vapaakytkin oli läpimätiä. Laturi pyöri vapaaltaan kuin sepelimylly. Uusittu myös kiristin, rullat ja hihna.
Ohjaustehostimen hihnapyörän lohkeama toistaiseksi ei ole aiheuttanut pahempia murheita.
-
Niin paljonko sillä laturilla oli kilsoja takana?
-
Niin paljonko sillä laturilla oli kilsoja takana?
Ei tullut laitettua kilometrejä muistiin. Jotain välillä 30-50tkm.
-
Saas nähdä kauanko uskallan omalla lucasilla ajaa, se on käynyt uudesta asti aika äänekkäästi, kilsoja jotain 50tkm
-
Takuun kattava korvaava laturi on tämmönen: https://www.autotex.fi/messmer/varaosat-15303105
Ei hajuakaan onko parempi mut selvästi raskaampaa tekoa.