Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S40/V50 (vm.04-12), C30, C70 (vm.06-13) => Aiheen aloitti: fredi - 29.05.2013, 21:14:45

Otsikko: V50 T5 moottori rämisi ja nyt "vinkuu"
Kirjoitti: fredi - 29.05.2013, 21:14:45
Moro,

Mulla olisi tällainen V50 T5 AWD aut. vm-04 ajettu 105tkm
Ja parisen viikkoa sitten alkoi kuulua tällainen ääni joka kesti pari-kolme päivää sekä kylmällä että lämpimällä koneella. http://youtu.be/w_mwfQ54oDA

Nyt sitten viikonloppuna tuli tällainen tilalle -> http://youtu.be/4rYSq4nzeW0
Joka kuuluu tyhjäkäynnillä, moottorijarrutuksen aikana auton sisälle. Ääni täysin sama kylmällä ja lämpimällä koneella. Paitsi kylmäkäynnistys niin kauan kun kierrokset siinä 1500 kohdalla niin ei kuulu kun ihan minimaalisesti.
Auton kun sammuttaa niin pienenee ääni tasaisesti kuin moottorisammuu eli viittaa johonkin liikkuvaan osaan!?!

Ei viitsis heti viedä korjaamolle jos vaikka itse voisi laittaa kuntoon.
Niin ja öljyt vaihdettu <5000km sitten
Otsikko: Vs: V50 T5 moottori rämisi ja nyt "vinkuu"
Kirjoitti: völvöxc60 - 29.05.2013, 21:18:45
Sitä en tiedä, että kuinka taitava kaveri olet, mutta itse veisin sen näytille ;)
Lähinnä kuulostaisi siltä, että alkaa menemään laakeri jako/käyttöremmin pyörästä?
Otsikko: Vs: V50 T5 moottori rämisi ja nyt "vinkuu"
Kirjoitti: Methanolic - 29.05.2013, 21:22:55
Kiskase öljytikku ylös ja katso katoaako ääni.. jos katoaa niin huohotinkotelon kalvo rikki => koneessa täysi alipaine...
Otsikko: Vs: V50 T5 moottori rämisi ja nyt "vinkuu"
Kirjoitti: VäLKKy - 30.05.2013, 08:13:24
Kiskase öljytikku ylös ja katso katoaako ääni.. jos katoaa niin huohotinkotelon kalvo rikki => koneessa täysi alipaine...

Eli siis tämä vois olla kysessä... :)

http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=309.0
Otsikko: Vs: V50 T5 moottori rämisi ja nyt "vinkuu"
Kirjoitti: fredi - 30.05.2013, 19:05:33
Kiitoksia vastauksesta.. otin öljytikun irti ja ääni katosi samantien ja tikun reijästä alkoi kuulua kova suhinaa..
Onko miten kallis vaihto? toisessa keskustelussa joku oli maininnut osan hinnaksi 210€..
Otsikko: Vs: V50 T5 moottori rämisi ja nyt "vinkuu"
Kirjoitti: Methanolic - 30.05.2013, 20:15:01
Kiitoksia vastauksesta.. otin öljytikun irti ja ääni katosi samantien ja tikun reijästä alkoi kuulua kova suhinaa..
Onko miten kallis vaihto? toisessa keskustelussa joku oli maininnut osan hinnaksi 210€..

Öljythän siinä on syytä vaihtaa samalla kun suodatinjalka vaihdetaan ja muistaakseni uudessa jalassa tulee uusi suodatin mukana..

Itse vian aiheuttaja on siellä kotelon sisällä oleva  alipainekalvo joka repeää.. Ite vaihdoin pelkän kalvon kun semmoinen sattui olemaan saatavilla... Otin kalvon Audi A4:sen 2.0TFSI koneen huohotinventtiilistä.. Audin venttiili muistaakseni 30€ huiteilla..
Otsikko: Vs: V50 T5 moottori rämisi ja nyt "vinkuu"
Kirjoitti: fredi - 30.05.2013, 20:21:55
Oko,
Kuinka iso työ toi on jos tekisi itse? Onko hankala vaihtaa entäs ajallisesti?
Otsikko: Vs: V50 T5 moottori rämisi ja nyt "vinkuu"
Kirjoitti: miikel - 30.05.2013, 20:45:09
Heh töissä juuri vaihdoin tuollaisen kokonaisen huohotuspömpelin. Olin vähän itsekkin ällikällä lyöty kun ihmettelin mistä helvatasta ihme ulina kuuluu. Avasin öljykorkin ja ääni katosi :idiot2: No selvisihän se oikea aiheuttaja siinä samalla sitten. Volvossa mihin itse vaihdoin oli suhteellisen helppo. Putsarikotelo ja moottorinohjauksen boksi pois ja sitten olikin kivasti tilaa. Sinun volvosi on vain eri koppaa niin paha sanoa.
Otsikko: Vs: V50 T5 moottori rämisi ja nyt "vinkuu"
Kirjoitti: Methanolic - 30.05.2013, 20:57:31
Löysäät syylärin kiinnikkeitä että se pääsee hieman tipahtamaan alaspäin niin putsarikotelo mahtuu vittuilematta ulos.. siinähän sitten näkyy jo kotelo melko hyvin ja olikohan neljällä pultilla kiinni lohkossa.. Jos pelkkää kalvoa haluat tarkastella niin jätä kotelo paikoilleen ja kampea meisselillä kotelon päällä oleva pyöreä "korkki" auki. Korkin alla on kalvo ja kalvon alla jousi. uuden kalvon asentaminen on vähän v-mäinen sen jousen takia..  Auto käyntiin kun se jousi ja uusi kalvo on "hollilla" ja painaa sitä kalvoa alaspäin kunnes alipaine imaisee kalvon paikoilleen ja sitten korkki kiinni..


HUOM! Se huohotinputki venttiilikopalta kotelolle on yleensä aika paperia.. Fordilla ainakin osaan tullut päivitys jossa muoviputki vaihtuu kumiputkeksi, jonka itsekkin asentelin.. En tiedä miten Volvon puolella, ainakin mulle tarjosivat samaa muovipaskaa....
Otsikko: Vs: V50 T5 moottori rämisi ja nyt "vinkuu"
Kirjoitti: (Miksu) - 30.05.2013, 21:02:47
En tiedä miten Volvon puolella, ainakin mulle tarjosivat samaa muovipaskaa....

Lienee tuosta aikaa jo vuosia, volvolla se muuttui kumiputkeksi muistaakseni jo joskus vuonna x, ainakin ennen vuosikymmenen vaihtumista, todennäköisesti sen jälkeen myös ford:lle
Otsikko: Vs: V50 T5 moottori rämisi ja nyt "vinkuu"
Kirjoitti: Methanolic - 30.05.2013, 21:48:24
Liekkö jääny vanhuuttaan varastoon jostain kun mulle pari vuotta sitten semmoista tarjosivat..
Otsikko: Vs: V50 T5 moottori rämisi ja nyt "vinkuu"
Kirjoitti: (Miksu) - 30.05.2013, 21:51:24
Liekkö jääny vanhuuttaan varastoon jostain kun mulle pari vuotta sitten semmoista tarjosivat..

Eipä siihen varmaan muuta selitystä oo.
Otsikko: Vs: V50 T5 moottori rämisi ja nyt "vinkuu"
Kirjoitti: joonak - 31.05.2013, 00:29:54
Otin kalvon Audi A4:sen 2.0TFSI koneen huohotinventtiilistä.. Audin venttiili muistaakseni 30€ huiteilla..

Tämä on hyvä tieto. Itse kerran olen vaihtanut koko paskan (suodatinjalan) mutta ensi kerralla vaihdan pelkän kalvon jos se tuolla hintaa löytyy. Onko tuolle jotain tarkempaa varaosanumeroa tai jotain vai käynkö vain kysymässä Volkkarin marmorilta?
Otsikko: Vs: V50 T5 moottori rämisi ja nyt "vinkuu"
Kirjoitti: Methanolic - 31.05.2013, 12:39:57
Tämä on hyvä tieto. Itse kerran olen vaihtanut koko paskan (suodatinjalan) mutta ensi kerralla vaihdan pelkän kalvon jos se tuolla hintaa löytyy. Onko tuolle jotain tarkempaa varaosanumeroa tai jotain vai käynkö vain kysymässä Volkkarin marmorilta?


06F129101P Tuollanen numero löyty googlettamalla..
Otsikko: Vs: V50 T5 moottori rämisi ja nyt "vinkuu"
Kirjoitti: fredi - 31.05.2013, 13:56:20
nyt tilattu ensi tiistaille aika biliasta..
250€ osa + 150€vaihto ja sitten öljyt tietty..
Pitää yrittää jos volvo ottais osan kustannuksista kuulostaa aika yleiseltä vialta kun biliassa tiesi myös samantien mistä kysymys  :-\
Otsikko: Vs: V50 T5 moottori rämisi ja nyt "vinkuu"
Kirjoitti: völvöxc60 - 31.05.2013, 20:12:18
nyt tilattu ensi tiistaille aika biliasta..
250€ osa + 150€vaihto ja sitten öljyt tietty..
Pitää yrittää jos volvo ottais osan kustannuksista kuulostaa aika yleiseltä vialta kun biliassa tiesi myös samantien mistä kysymys  :-\
Voihan sitä aina yrittää, mutta lähes 10v vanha auto on kumminkin kyseessä ;)
Otsikko: Vs: V50 T5 moottori rämisi ja nyt "vinkuu"
Kirjoitti: Nico23 - 22.01.2015, 13:38:40
Hei!

Olen uusi foorumilla ja elämäni ensimmäisen Volvon olen omistanut nyt parisen viikkoa. Täysin ongelmitta ei ole Volvoilu lähtenyt käyntiin, vaikka autosta pidänkin. Autoni on siis vuosimallin 2005 Volvo S40 T5. Auto piti vinkunaa jonka päättelin pikaisella googlettelulla olevan se öljynsuodatinkotelo. Päädyin tähän tulokseen kun vinkuna loppui samalla kun veti öljytikun ylös. Käytin auton huollossa ja siihen vaihdettiin uusi öljynsuodatinkotelo, mutta nyt ääni on palannut. Onko kellään ideoita mistä lähtisin seuraavaksi vikaa etsimään?

-Nico
Otsikko: Vs: V50 T5 moottori rämisi ja nyt "vinkuu"
Kirjoitti: Risto H - 22.01.2015, 21:23:14
Samaa on käsitelty muistaakseni muuallakin täällä, hakemalla voi löytyä lisää vinkkejä. Mutta tärkein tarkistettava on siitä suodatinjalasta venttiilikoppaan menevä letku. Alkuperäinen haitarimallinen on herkkä murtumaan ja aiheuttaa rikkoutuessaan samat oireet. Uusi on kunnollista kumia ja kestää paremmin.
Otsikko: Vs: V50 T5 moottori rämisi ja nyt "vinkuu"
Kirjoitti: edemcustoms - 23.04.2016, 12:54:46
Nostetaan vanha ketju! Kysyn jos jollai kokemuksia. Eli kone vinkuu tyhjäkäynnillä tasaista vihellystä koko ajan. Olen lukenut viasta ja suodatinjalan kalvo ilmeisesti rikki..?Mutta kaikilla kenellä oli suodatinjalka rikki niin ääni hävisi kun nosti öljytikkua / öljykorkkia. Itsellä ei ole kummallakaan yrityksellä vaikutusta ääneen? Ei mitään eroa vinkumiseen.. eli voiko tuosta mitään päätellä että olisi suodatinjalan letku paskana? Vai onko se koko suodatinjalka kaput? Autona s40 t5
Otsikko: Vs: V50 T5 moottori rämisi ja nyt "vinkuu"
Kirjoitti: Risto H - 24.04.2016, 11:53:21
Jos öljytikun nostaminen ei vaikuta eikä siinä tikun reiässä tunnu voimakasta paine-eroa, kyse on jostain ihan muusta todennäköisesti. Mieleen tulee ensimmäisenä laturi. Onko koskaan vaihdettu/paljonko kilometrejä? Laturit kestää näissä tavallisesti vajaat 200000 km.
Otsikko: Vs: V50 T5 moottori rämisi ja nyt "vinkuu"
Kirjoitti: wiikate - 22.08.2016, 10:32:33
Terve,

Hankimme -06 V50 2,4 (ei turbo) Volvon jossa oli tuo ilmeisesti tuttu vinkuna joka loppuu öljytikun nostaessa. Luonnollisesti kiinnostaisi tuon pelkän kalvon vaihtaminen koko osan vaihdon sijaan. Googlettemalla tuota Audin osanumeroa tulee joku osa joka ei ainakaan minun silmääni näytä pelkältä kalvolta: http://www.topvaraosat.fi/valmistaja/vaico/7004461

Kysymys kuuluu: Tongitaanko tuosta linkin osasta se kalvo joka sitten askarrellaan Volvoon, vai enkö vain löytänyt oikeaa osaa? Onko jollain kuvia tai muita lisävinkkejä kalvon vaihtamiseen? Täytyykö imusarja irroittaa kalvonvaihdossa?

Kiitos vinkeistä jo etukäteen :)
Otsikko: Vs: V50 T5 moottori rämisi ja nyt "vinkuu"
Kirjoitti: Jaakko7 - 22.08.2016, 15:25:40
Juuri itse ensiapuna liimailin vanhan kalvon kuntoon ja toistaiseksi toiminut. Kirjoitin toiseen ketjuun asiasta http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=309.0
Tilasin tuon sun linkittämän osan ja otan vain sen kalvon siitä, koska parempaakaan vaihtoehtoa en keksinyt. Huomenna tulee tuo osa.
Otsikko: Vs: V50 T5 moottori rämisi ja nyt "vinkuu"
Kirjoitti: ile2 - 12.06.2019, 23:13:50
Uskaltaako tuolla ylös raotetulla öljytikulla ajella noin 100km menemään?  :-\
Otsikko: Vs: V50 T5 moottori rämisi ja nyt "vinkuu"
Kirjoitti: Risto H - 13.06.2019, 08:27:11
Kyllä sillä tuon verran uskaltaa. Jos huohotinsysteemi on sökö niin minusta isompi riski on ajella se 100 km öljytikku kiinni. Muistaakseni itsekin ajoin kerran töihin ja takaisin tuolla tavalla (= 62 km) kun korjaamoaika oli vasta seuraavaksi päiväksi ja piti hakea varaosa siniseltä.

Huomasin asian vinkuvasta äänestä ja nostin öljytikun raolleen kun selvisi mistä se tulee. Juuri ennen korjaamolle pääsyä auto sytytti vikavalon ja koodi kertoi laihasta seoksesta tms.