Kulkukoira  Proturbo

700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset

  • 2749 Vastauksia
  • 877542 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Paikalla Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8853
  • Teiden tukko
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #150 : 21.06.2011, 11:16:33 »
Lauantaina vaihdettiin 940:sen etuiskarit. Vanhojen, jo osittain litkut ulos ajaneiden Bilsteinien tilalle tuli Koni Sportit. Arvokkaat ne oli mutta on ne kyllä hintansa väärtit.  S* Etupäähän palasi kadoksissa ollut jäykkyys, nyt autolla voi jopa ajaa mutkiin.  :o Myös etupäästä kuulunut raivostuttava kolina poistui. Seuraavaksi taakse farkun kuormajouset sopivasti lyhennettynä. Perjantaina kulmien säätöön. Etujousina on Lesjöt lyhennettynä vajaalla kierroksella ja on kyllä jousina jo melko lyhyet. Kyllä iskunvaimentimen liike jää jo noilla aika pieneksi.  :o

Näin muutaman kymmenen kilometrin jälkeen voin suositella noita Koneja muillekkin. Jäykkyyssäätö on tällähetkellä hieman yli puolenvälin eli on varaa vielä tiukkoa.

Tästä etupään remontista laitoin seuraavana torstaina taakse puolitoista kierrosta lyhennetyt kuormajouset taakse. Perä jäi varmaan 30mm ylemmäs ja kardaanin jyrinät jäi kokonaan pois.  S* Nyt on kuin olis autoa vaihtanut. Toivottavasti tuo perä kantaa nyt paremmin asuntovaunun ja autotrailerin.
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa Likonen

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1035
    • Lateo.kuvat.fi
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #151 : 21.06.2011, 21:56:28 »
Onkos muuten kenelläkään kokemusta SPAX :in sportti-iskareista? Että onkohan kuinkapaljon lyhyemmät ja jäykemmät kuin vakiot? Ajattelin että vois olla järkevä hinnan puolesta ainakin..
Vw Amarok DC BiTdi 4motion -13. Käyttis
240 GL -86 8V .Turpoprokkis

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7556
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #152 : 22.06.2011, 00:26:27 »
Spaxin säädettävissä valmiiksi sporttisesti shimmattu on sisäänjoustossa huomattavasti jäykempi kuin normaali. Käsin painamalla ei saa painettua tai on tiukka painaa sisään. Ulosjousto säätyy normaalisti. Pituus on tilausvaiheessa aika vapaasti valittavissa.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Masuli

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1184
    • Flickr!
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #153 : 28.06.2011, 13:55:57 »
Mitä iskareita suosittelisitte taakse 740:en vakio ilmaiskareiden tilalle? Tällä hetkellä Lesjön 40/40mm jousisarja alla eikä tullut tonttiin tarpeeksi. Eteen ajattelin 240:n kaasuiskareita ja ehkä mieto lyhennys ja laikalla jousesta pois. Takaiskarit ovat vielä arvoitus, sopiiko 200 -sarjalaisen vai olisiko hyvä laittaa 700 -sarjan lyhennetyt? Takana siis vakiona ilmaiskarit tms. Vasemmanpuoleinen vuotaa niin on kivasti tontissa toiselta puolelta ja toiselta puolelta kuin traktori...  :2funny:
Mut sukellus on in, ei sen tarvii edes näyttää hyvältä
Volvo 965 "T6" RE85
http://masitech.ddns.net

Poissa rausku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 107
  • www.vrcf.fi
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #154 : 02.07.2011, 02:41:42 »
Kertokaapa budjetti luokan ratkaisu 740 volvon alustaan. En halua kivirekeä, mutta toi alustan kallistelu on jotain aivan järkyttävää :D Niin ja maasturi lookissa pysytään, mutta voihan se vähän matalempi olla.

tämän auton alusta on muilta osin, paitsi taakse on laitettu kaasuvaimentimet. Itse mietin sellaista budjetti luokan ratkaisua, että taakse katkastut kuormajouset ja edestä 2 kierrosta pois vakio jousista. Onko kukaan kokeillu onko ollut kuinka hirveä ajaa sen jälkeen?


Poissa J_Lanttola

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 754
    • Meratia Oy
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #155 : 02.07.2011, 16:42:04 »
Jos ei halua liian matalaa alustaa eikä kivirekeä, mutta haluaa kallistelua kuriin niin kannattaa panostaa kallistuksenvakaajiin. uudet jäykemmät puslatkin auttaa jo vähän, paksummat vakaajat vielä lisää. takanahan kaikissa ei vakaajaa olekaan, etuvakaajan paksuuksista ei mitään hajua, että onko kaikkissa sama vai löytyykö eri paksuuksia. mutta molempiin päihinhän saa helposti tehtyä myös tuplavakaajat. Itsellä on toinen etuvakaaja jo hommattuna, tarkoitus olisi asentaa se vakion rinnalle heti kun on ylimääräistä aikaa. Takavakaajaa ei kannata tuplata tai oikeastaan käyttää ollenkaan jos ei ole lukkoperää, omasta mielestäni siis. Mutta se onkin lähinnä makuasia :)
Ihan oikeita jäykempiä vakaajiakin vissiinkin on tarjolla?
Opel Vivaro 2,5cdti
Opel Manta -83 6-syl
Opel Rekord Sprint HT Coupe -69

Poissa usu

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 633
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #156 : 02.07.2011, 21:13:20 »
Kertokaapa budjetti luokan ratkaisu 740 volvon alustaan. En halua kivirekeä, mutta toi alustan kallistelu on jotain aivan järkyttävää :D Niin ja maasturi lookissa pysytään, mutta voihan se vähän matalempi olla.

tämän auton alusta on muilta osin, paitsi taakse on laitettu kaasuvaimentimet. Itse mietin sellaista budjetti luokan ratkaisua, että taakse katkastut kuormajouset ja edestä 2 kierrosta pois vakio jousista. Onko kukaan kokeillu onko ollut kuinka hirveä ajaa sen jälkeen?
Kuten Lanttola jo kertoi, kallistelu lähtee kallistuksenvakaajilla.
Joko tupla vakaajaa rakennukseen ( Löytyy aiheesta haulla joko täältä tai volvolandiasta) tai esim. Vallilan Takomosta tilaukseen paksumpaa, hinta noin 150e+postit jos ei asu lähimailla. Firma on Helsingissä.

Poissa Sawo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1119
  • www.vrcf.fi
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #157 : 03.07.2011, 20:15:33 »
Olisko jollain nyt sanoo kunnon mielipide, että ostanko motonetistä 740:n iskarit ja lyhennän niitä vaiko sitten 240:n iskarit ja niitä lyhennän myös? Kummat ois fiksumpi valinta, kun madallusta on nyt n.80-85mm?? Mitään hipo-iskareita en rupea ainakaan vielä ostamaan, kattellaan sitten joskus jos satun vaikka innostumaan ja rakennan coilit tai muuten vaan hiukan paremman alustan. Tällä hetkellä tarve vaan matalalle ja leimasetää miellyttävälle alustalle.

Ja myös kiinnostaa, että voinko käyttää noitten tuolle maks.85mm madallukselle lyhennettyjen iskareiden kavereina esim. 1-2 kierrosta pätkittyjä jousia leimaa varten? vai tartteeko ostaa vielä erikseen leimaiskaritkin?

Ja myöskin se kiinnostais, että montako senttiä sorvautan pois iskareista? Ja joku tarkempi arvio kun "pari senttiä", kun ei houkuttele purkaa noita tolppia useita kertoja irti..
« Viimeksi muokattu: 03.07.2011, 20:18:58 kirjoittanut Sawo »

Poissa usu

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 633
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #158 : 03.07.2011, 20:27:20 »
Olisko jollain nyt sanoo kunnon mielipide, että ostanko motonetistä 740:n iskarit ja lyhennän niitä vaiko sitten 240:n iskarit ja niitä lyhennän myös? Kummat ois fiksumpi valinta, kun madallusta on nyt n.80-85mm?? Mitään hipo-iskareita en rupea ainakaan vielä ostamaan, kattellaan sitten joskus jos satun vaikka innostumaan ja rakennan coilit tai muuten vaan hiukan paremman alustan. Tällä hetkellä tarve vaan matalalle ja leimasetää miellyttävälle alustalle.

Ja myös kiinnostaa, että voinko käyttää noitten tuolle maks.85mm madallukselle lyhennettyjen iskareiden kavereina esim. 1-2 kierrosta pätkittyjä jousia leimaa varten? vai tartteeko ostaa vielä erikseen leimaiskaritkin?

Ja myöskin se kiinnostais, että montako senttiä sorvautan pois iskareista? Ja joku tarkempi arvio kun "pari senttiä", kun ei houkuttele purkaa noita tolppia useita kertoja irti..
Ostat ne millä saat helpommalla muutokset tehtyä, paska se on ajaa kuitenkin halpis iskareilla ja patentti alustalla ( sori, niin se vaan on)
Jousilla ei väliä, kunhan eivät auton ollessa ilmassa pyöri paikoillaan. Saa olla pätkityt, kunhan teet päädyt siistiksi.

En ole moista madallusta tehnyt ja harva muukaan on, mutta omaan 760 aikoinaan jo normaalille -40mm alustalle sorvasin Koneja 2cm.

Eli jos varressa on varaa niin sanotaan vaikka 3-4cm. Olet tässä hommassa "pioneeri" joten kokeilemalla se selviää, ikävä kyllä.

Poissa Sawo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1119
  • www.vrcf.fi
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #159 : 03.07.2011, 20:32:11 »
Jeppis, ostetaan sitten noi 700-sarjan iskarit niin ne menee sitten ihan bolt on paikoilleen. Tai ei niissä 240:nkään iskareissa kova homma olis mutta  on enemmän kun noissa omissa :D

Jep, 2 kierrosta pätkityt vakiot v6-jouset ei pyörineet pyörät ilmassa minnekkään vakiomittasilla iskareilla.
Muistaakseni JJS:n kanssa oli joskus puhetta että 5cm oli lyhentänyt Bilsteinin B4:sia eli se vois olla passeli lyhennys varmaankin myös noille motonetin iskareille, kun hällä on suunnilleen/jopa hiukan enemmän madallusta kuin minulla.

Ja saako jostain valmiina jotain 1-2cm paksusia pohjaanlyöntikumeja vai veistänkö vakioista lisää? Tällä hetkellä auto makaa keulasta pohjaanlyöntikumien päällä, lyhensin niitä siihen ensimmäiseen syvennykseen asti eli joku pari senttiä.

Poissa usu

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 633
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #160 : 03.07.2011, 22:02:36 »


Ja saako jostain valmiina jotain 1-2cm paksusia pohjaanlyöntikumeja vai veistänkö vakioista lisää? Tällä hetkellä auto makaa keulasta pohjaanlyöntikumien päällä, lyhensin niitä siihen ensimmäiseen syvennykseen asti eli joku pari senttiä.
Katko vanhat.

Poissa volvo_740

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 103
  • www.vrcf.fi
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #161 : 03.07.2011, 22:52:56 »
mistä liikkestä sais ohuemmat ja jäykemmät pohjaanlyöntikumit seiska satkuun?

Poissa Xuppo

  • Hallituksen jäsen
  • Global Moderator
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 1518
  • Priimaa yritetään mutta sutta ja sekundaa tulee
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #162 : 03.07.2011, 23:19:04 »
mistä liikkestä sais ohuemmat ja jäykemmät pohjaanlyöntikumit seiska satkuun?
Biltemasta ainakin.
965 -93 "B6284" turbo
S70 -98
V70 -08 t6

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4104
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #163 : 04.07.2011, 06:03:02 »


Mulla on 2.75kierrosta katkottu vakioetujousta ja 55mm lyhennetty iskari, pohjauskumi sopivasti poikki.
Toimii ihan hyvin. Auto on -88 745.
Ostat ne millä saat helpommalla muutokset tehtyä, paska se on ajaa kuitenkin halpis iskareilla ja patentti alustalla ( sori, niin se vaan on)
Jousilla ei väliä, kunhan eivät auton ollessa ilmassa pyöri paikoillaan. Saa olla pätkityt, kunhan teet päädyt siistiksi.

En ole moista madallusta tehnyt ja harva muukaan on, mutta omaan 760 aikoinaan jo normaalille -40mm alustalle sorvasin Koneja 2cm.

Eli jos varressa on varaa niin sanotaan vaikka 3-4cm. Olet tässä hommassa "pioneeri" joten kokeilemalla se selviää, ikävä kyllä.
« Viimeksi muokattu: 04.07.2011, 06:05:02 kirjoittanut janne81 »

Poissa usu

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 633
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #164 : 04.07.2011, 10:52:40 »


Toimii ihan hyvin. Auto on -88 745.
Tästä lienee turha väitellä sen enempää. Vakio iskarit ei ole suunniteltu koville jousipaineille ja lyhyille liikeradoille. Coileilla ja kunnon iskareilla homma ehkä olisi vähän parempi= se hyvä mitä minä tarkoitan.
Hyvä jos se sinusta tuntuu hyvälle, sehän on pääasia.  :)

 

RallyBaron  Samppasport