Samppasport  Futurez

E85 Muutossarjat, softaukset, suuttimet ym. muutokset moottorinohjaukseen

  • 1132 Vastauksia
  • 449354 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa B204FT

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 54
  • www.vrcf.fi
Minkäköhän kokosia suuttimia tohon lähtis reginan kaveriks lyömään kii? Varmaan noi turbon vihreet olis hyvän kokoset, semmosia saa tarjota!

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4434
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Minkäköhän kokosia suuttimia tohon lähtis reginan kaveriks lyömään kii? Varmaan noi turbon vihreet olis hyvän kokoset, semmosia saa tarjota!
Suuttimina toimivat liki kaikki +25-30% alkuperäistä isommat, jos ne kestävät etanolia.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Jurba

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 39
  • www.vrcf.fi
Tätäkin on varmaan kysytty jo mutta mitä kaikkea tarvitsee 940 b230fd moottoriin jotta voisi alkaa käyttää e85?

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4434
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Tätäkin on varmaan kysytty jo mutta mitä kaikkea tarvitsee 940 b230fd moottoriin jotta voisi alkaa käyttää e85?

Isommat suuttimet ja wiinalle sopivan lastun.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Jurba

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 39
  • www.vrcf.fi
Kestääkö bensaletkut ja vakio pumput viinaa?

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4434
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Kestääkö bensaletkut ja vakio pumput viinaa?

Volvossa kestävät alkoholia vuodesta 1978 alkaen.

Tämäkin asia on taidettu mainita aikas monasti täällä.  :pomo:


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Jurba

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 39
  • www.vrcf.fi
Mitenkäs sitten jos hommais tommosen Flex fuel boxin? Silloin ei tarvitsi tehdä mitään muuta?

Niko_S

  • Vieras
Laitoin eilen tuolta tilaukseen muutossarjan: http://www.fuelflexfinland.fi/.

Bendix Reginaan se olisi sitten tarkoitus asentaa, kun saapuu.


Poissa Nortti

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1206
    • Volvon tuunausta vuodesta 1985
Oma 2009 V70 2.5FT on ollut nyt ajossani noin 3000km. Olen tankannut pelkkää etanolia. Tuollaisen alkuperäisen asennuksen käynnistyvyys näyttää ainakin näillä keleillä olevan ihan kuin bensiinillä ajaisi :).

Näillä bensanhinnoilla ei säästö ole niin merkittävä. Omalla ajotyylillä v70 kuluttaa bensiiniä jotain 9 l/100km välillä. Samalla ajotyylillä etanolia kuluu noin 11.5 l/100km - 12 l/100km.

Onhan siinä säästöä hiukan mutta aika pieni ero kuitenkin. Onhan tämä ympäristöystävällistä, mutta tällaisen polttoaineen käyttämistä pitäisi tukea. Trafilta tulee bensiiniä vastaava päästövero. Melkein samoin Trafi kohtelee maakaasuautoja. Kaasullakin ajelin, mutta kun lähin jakaja on noin 130km päässä niin ei oikein kannattanut käydä tankkaamassa. Etanoli saisi maksaa noin 0.60€/litra että olisi maakaasun hintaista ajoa. Maakaasulla ajaminen V70 AFV volvolla maksoi noin 8€/100km.

Tukea jaetaan kuitenkin avokätisesti mm. tuulivoimaan. Meneekö etanolin hinta tuottajille vai onko se vaan kallista valmistaa?

Niko_S

  • Vieras
Laitoin eilen tuolta tilaukseen muutossarjan: http://www.fuelflexfinland.fi/.

Bendix Reginaan se olisi sitten tarkoitus asentaa, kun saapuu.

Tänään hain postista ja asensin.
Näyttää ja tuntuu toimivan hyvin.

15 litraa bensaa oli tankissa, ja 40 litraa RE85:sta tankkasin sitten sekaan.
Sitten vaan boksin kytkimestä RE85 asetus päälle ja kovaa ajoa.  :)

Muutosboksin olin saanut kiinni ja käytin moottorin lämpimäksi, että boksille saa opettaa lambdan seokset, niin bensalla ST1:lle ajellessa tuntui oudolta.
Nimittäin tuntui siltä, että nyt moottori toimisi pelkällä bensallakin paremmin...  ???

Niko_S

  • Vieras
Volvossa kestävät alkoholia vuodesta 1978 alkaen.

Tämäkin asia on taidettu mainita aikas monasti täällä.  :pomo:

Vai oliko jo 1976, kun e10bensiini.fi kertoo:

"E10 soveltuu kaikkiin Volvoihin vuosimallista 1976 lähtien. Poikkeuksena on S/V40-mallien 1998-2001 moottorivaihtoehto 1.8 GDI johon E10 ei käy. Tätä mallia ei ole maahantuojan kautta tuotu Suomeen".

Fuel Flex Finlandin Stigun kanssa kun juttelin Volvoista ja etanolilla ajemisesta tänään, niin hän muisteli, että oli joskus -76 korvilla.
Hän on vuodesta 2009 asennellut muutossarjoja eri autoihin, ja tiesi kertoa että Volvot ovat toimineet hyvin etanolilla.

Oli miten oli, niin Volvon vakiot bensiini käyttöiset moottorit ja polttoainelinjasto tuota 1.8 GDI:tä lukuunottamatta kestävät viimeistään 1978 eteenpäin etanolia.


Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Joku 8tkm ajeltu testiä -90 745:lla, pelkkää Re85 on palanut keskimäärin noin 12L/100km, tekniikkana varsin loppuunajettu b230f ja AiWanlaiska70, runsaanlainen huohotus näkyy pätkäajon jälkeen reiluna viinankärynä öljyssä mutta maantielenkki rauhoittaa. Toimivuus lastumuutoksella (kiitokset suuntaviivoista rikastuksiin mikan/jogiin) ja T5 suuttimilla vastaava kuin bensalla, paitsi pintakuormilla vääntöä hieman paremmin kuin bensalla. Oon harkinnu masentavani vesikiertoisen öljynlämmönvaihdinpalikan niin pätkäajossaki öljyt lämpiäis niin viina haihtuis öljyistä poies, puuttuis vaan osat ja motivaatio  ::)

Muoks: mainitaan nyt se, että tällä yksilöllä ei ikinä missään tilanteessa ole päästy alle 9L bensalla, 11-11.3 viinatankkauksia on useita.
« Viimeksi muokattu: 03.10.2015, 14:28:39 kirjoittanut TVS »
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4434
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Joku 8tkm ajeltu testiä -90 745:lla, pelkkää Re85 on palanut keskimäärin noin 12L/100km, tekniikkana varsin loppuunajettu b230f ja AiWanlaiska70, runsaanlainen huohotus näkyy pätkäajon jälkeen reiluna viinankärynä öljyssä mutta maantielenkki rauhoittaa. Toimivuus lastumuutoksella (kiitokset suuntaviivoista rikastuksiin mikan/jogiin) ja T5 suuttimilla vastaava kuin bensalla, paitsi pintakuormilla vääntöä hieman paremmin kuin bensalla. Oon harkinnu masentavani vesikiertoisen öljynlämmönvaihdinpalikan niin pätkäajossaki öljyt lämpiäis niin viina haihtuis öljyistä poies, puuttuis vaan osat ja motivaatio  ::)

Muoks: mainitaan nyt se, että tällä yksilöllä ei ikinä missään tilanteessa ole päästy alle 9L bensalla, 11-11.3 viinatankkauksia on useita.

Tuo öljyn lämmitin voisi olla oikein oiva vaihtoehto jos maantielenkkiä ei tule tarpeeksi.

Ja 12L wiinan kulutus on bensa ekvalentteina 8,76 litraa...

Siitä kun hieroisi vielä syttykartan, niin johan tippuisi kulutus entisestään.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Niko_S

  • Vieras
Nyt kun olen ajeltu reilu 200 km wiinalla, muutossarjan asennuksen jälkeen, ja muuta kylmäkäynnistys muutaman asteen pakkasessa (tänään oli -5 astetta).

Hieman pidempi starttaus, eikä huijattu lohkolämmittimellä, tai ollut hieman bensaa seassa, vaan ihan RE85.
Ilman oikeaa mitattua dataa, vaan sekuntikellolla laskettuna muutosboksi antaa rikastutusta noin 5 - 10 sekuntia kauemmin vs. 98E5 ja pelkkä Bendix.

Tosin aikanaan kyllä kävi myös mielessä, että vaihtaisin ainoastaan isommat suuttimet, ja ajelisin RE85:lla, mutta alkoi mietityttämään pakkaskelit, joissa vakioryyppy ei enää riitä.
Siksi ostin ja asensin muutossarjan, tai oikeastaan "lisää polttoaineensyöttöä" -ohjausboksin, kun mitään muutahan se ei tee.


Bendix Reginaan kun ei ole kukaan vielä tietääkseni tehnyt lastua etanolille, niin muutossarja oli se "oikotie onneen".

Ruotsalaisia foorumeja olen lukenut Bendix Reginan etalisoinnista, niin siellä höpötellään etanolin kestävistä polttoainepumpuista, isommista suuttimista, ja RE85 -muutossarjoista.

USA:n foorumeilla ei näytä olevan enempää tietoa, jos sitäkään, vaikka Jenkeissä ovat valmistaneet E85:sta jo kauan,
ja Bendix Regina on siellä paljon yleisempi moottorinohjaus, niin on aika hassua, että tietoa ei ole kauheasti muuta kuin: lastu tai isompaa suutinta.

Jos joku tekee joskus tähän ranskalaiseen Bendix Reginaan wiinalastun, niin ostan sellaisen.
Ainoa huono puoli on se, että Suomesta ei meinaa irtonaisia ehjiä ohjausbokseja löytää, tai edes Euroopasta. Ainakaan kohtuu sijoituksella.

Itse kun en osaa noita säätää, ja varalla tarvitsisi olla ainakin yksi toimiva vakio boksi ruiskulle ja sytkälle.

Vakiokartoista en siis osaa sanoa mitään, ja kukaan ei taida olla tehnyt vertausta Bosch LH2.4 vs. Bendix Regina.



Poissa Sharedoc

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 127
  • www.vrcf.fi
Onko palanut venttiilejä viinaksilla ajellessa?
Volvo 940 SE 2.3 B230FK/AW71L 270tkm -97
Exät Volvo 245 SE B200F/AW70 -90, Volvo 945 B230FK/AW71L -98, Volvo 945 2.3 B230FK/M90 -96, Volvo 245 GL B200F/M47 -90, Volvo 745 TIC -90 B230FT/AW71L, Volvo 245 -86 B200K/M45, Volvo 242 -81 B21A/M45, Volvo 245 -77 B21A/BW35, Volvo 145 -72 B20/BW35

 

Futurez  Kulkukoira