Autoracing  KL-varaosat

E85 Muutossarjat, softaukset, suuttimet ym. muutokset moottorinohjaukseen

  • 1132 Vastauksia
  • 445854 Lukukerrat

0 jäsentä ja 3 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4423
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Onko palanut venttiilejä viinaksilla ajellessa?

Ei tiettävästi missään alle 300hv wiina-vinokoneessa.
Minulla oli edellisessä moottorissa kovin hyvässä kunnossa 150tkm wiinastelun jälkeen.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Niko_S

  • Vieras
Tuli mieleen, että onko kukaan ajanut aikaisemmin katsastukseen muutossarjan kanssa, ja saanut leiman?

Nythän sen saa muutoskatsastaa. Että on sitten muutettu FlexFueliksi.
Mutta tietenkin pitää olla tyyppihyväksytty ko. automalliin.
Jotenkin vain arvelen, että vanhoihin takaveto Volvoihin ei ole muutossarjan valmistaja / maahantuoja ole jaksanut tyyppihyväksyntöjä hommata.

Ainakin tuo itsellä oleva muutossarja olisi siis nykyisen lain mukaan laitoin jos se olisi katsastuksessa kiinni, ja katsastaja keksii tutkia tarkemmin...  ::)

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4423
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Tuli mieleen, että onko kukaan ajanut aikaisemmin katsastukseen muutossarjan kanssa, ja saanut leiman?

Nythän sen saa muutoskatsastaa. Että on sitten muutettu FlexFueliksi.
Mutta tietenkin pitää olla tyyppihyväksytty ko. automalliin.
Jotenkin vain arvelen, että vanhoihin takaveto Volvoihin ei ole muutossarjan valmistaja / maahantuoja ole jaksanut tyyppihyväksyntöjä hommata.

Ainakin tuo itsellä oleva muutossarja olisi siis nykyisen lain mukaan laitoin jos se olisi katsastuksessa kiinni, ja katsastaja keksii tutkia tarkemmin...  ::)

Olen katsastanut katiskani muutossarjalla (flexitune) ja nyt omilla LH säädöillä monasti!
Polttoaineesta en ole katsastuksessa puhunut ja pitkään joka kerran leima-setä on päästölappuani katsonut.

Eli päästöt kohdillaan kaikkiaan, mutta CO2 päästöjen pienuus on herättänyt inssille hitusen kummastusta!


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Orlov

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1714
  • www.vrcf.fi
Eipä luulisi olevan mitään merkitystä, kun koko moottorinohjauksenkin voi laittaa haluamansa(jolla saa hyväksytyn päästömittauksen)

Tämä siis euro2 /-97 asti, sen jälkeen voi tietysti olla toiset nuotit?
« Viimeksi muokattu: 11.11.2015, 14:15:51 kirjoittanut Orlov »

Poissa Justus

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2500
  • C70 T5, XC70 OR 2,5T, V70 Classic 2,4 & 960 B6304
Eipä luulisi olevan mitään merkitystä, kun koko moottorinohjauksenkin voi laittaa haluamansa(jolla saa hyväksytyn päästömittauksen)

Tämä siis euro2 /-97 asti, sen jälkeen voi tietysti olla toiset nuotit?

Kai tuo vaihdettu moottorinohjauskin pitää muutoskatsastaa.

Poissa Orlov

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1714
  • www.vrcf.fi
Samalla logiikalla pitäisi kaikki muutetut moottorinohjaimet muutoskatsastaa ;D

Tosiasia kuitenkin, ettei taida pahemmin kiinnostaa katsastuksessa(kuten esim Mikanin vastauksesta käy ilmi)

Poissa Justus

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2500
  • C70 T5, XC70 OR 2,5T, V70 Classic 2,4 & 960 B6304
Samalla logiikalla pitäisi kaikki muutetut moottorinohjaimet muutoskatsastaa ;D

Tosiasia kuitenkin, ettei taida pahemmin kiinnostaa katsastuksessa(kuten esim Mikanin vastauksesta käy ilmi)

Niin vaikea niitä on alkaa tarkastamaan, jos alkuperäisen boksin kuoren alla on tehty softamuutoksia, mutta jos selkeesti on näkyvillä joku tatech tai vastaava, niin saattaapi jotain alkaa kiinnostaan.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4423
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Niin vaikea niitä on alkaa tarkastamaan, jos alkuperäisen boksin kuoren alla on tehty softamuutoksia, mutta jos selkeesti on näkyvillä joku tatech tai vastaava, niin saattaapi jotain alkaa kiinnostaan.

Eipä ole katsuria kiinnostanut, vaikka LH on ollut esillä viimeiset 5 vuotta ja se Ostric suorastaan loistaa siitä purkin kupeesta.  ::)


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3337
  • Boxy, but good
Tuli mieleen, että onko kukaan ajanut aikaisemmin katsastukseen muutossarjan kanssa, ja saanut leiman?

Nythän sen saa muutoskatsastaa. Että on sitten muutettu FlexFueliksi.
Mutta tietenkin pitää olla tyyppihyväksytty ko. automalliin.
Jotenkin vain arvelen, että vanhoihin takaveto Volvoihin ei ole muutossarjan valmistaja / maahantuoja ole jaksanut tyyppihyväksyntöjä hommata.

Ainakin tuo itsellä oleva muutossarja olisi siis nykyisen lain mukaan laitoin jos se olisi katsastuksessa kiinni, ja katsastaja keksii tutkia tarkemmin...  ::)
Miksi tyyppihyväksytty?

Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Niko_S

  • Vieras
Miksi tyyppihyväksytty?

Jotain sen suuntaan ovat lehdissä höpötelleet. Mutta mene ja tiedä, miten käytännössä viranomainen sitten suhtautuu muuten,
kuin ihmettelee yllättävän pieniä CO -päästöjä.

Tosin itseä ei kiinnosta nuo hyväksynnät suuremmin, jos saa tuoreen leiman paperiin tuon muutossarjan kanssa.

Enkä kyllä meinannut enää bensaa tankkiin laittaa, jos ei ole aivan pakko (esim. RE85:sta ei saa lähialueelta, jos tulee tarve tankata).



Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3337
  • Boxy, but good
Tuo uusi määräyshän sen melko selvästi sanoo minkälainen purkki siellä eurokolmosissa ja sitä myöhemmissä tarvii olla että päästömääräykset täyttyy.

Näkisin äkkiseltään asian niin, että jos vanhempaan kuin eurokolmonen, vaihtuu polttoaine E85 ja sen muutos tehdään purkkia ohjelmoimalla (lastu) eikä muunnossarjalla, onnistuu se käytönaikainen päästötesti suorittamalla.

Tästähän oli mikan:kin kysellyt ja kirjotellut tuolla määräystä käsittelevättä ketjussa.


Ihan mielenkiinnosta, tuleeko rekisteriotteeseen tai onko jo nykyisissä FF autoissa, käyttövoiman kohdalla E85/Bensiini vai mitä siellä lukee?
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Poissa Makkara

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 795
  • www.vrcf.fi
En löytänyt topikista mitään juttua, mutta olisiko B200E mahdotonta alkoholisoida? Nyt ajeltu jonkun aikaa 98/85  65%/35% seoksilla, eikä ole ollut ongelmia.
Jos ajaisi pelkällä viinalla, niin ilmeisesti suuttimet joutuisi vaihtamaan, mutta kun tässä on toi k-jet, mikä nyt sinäänsä ei ole minkäännäköinen moottorinohjaus :2funny:, niin mites se puoli?
S90 -98 B6304FS
EX:V70 -01 B5244T3, S90 -98 B6304F2, 850 -95 B5254S, 940 -91 B230FB, 740 -88 B230F, 740 -88 B200E, S80 -99 B6284T, C70 -00 B5254S

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3337
  • Boxy, but good
Onnistuu pelkästään ohjauspaineensäädintä modaamalla.

Kylmäkäynnistyksiin se tarvittee kyllä lisäruiskun tai jonkun ryyppysysteemin, mulla oli 98E suutin sitä varten..
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Poissa Makkara

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 795
  • www.vrcf.fi
Onnistuu pelkästään ohjauspaineensäädintä modaamalla.

Kylmäkäynnistyksiin se tarvittee kyllä lisäruiskun tai jonkun ryyppysysteemin, mulla oli 98E suutin sitä varten..
EDIT:
Lisää tietoa kaivettu. Ilmeisesti jonkuverran näitä B200E E85 muutoksia tehty, vieläpä onnistuneesti.
Sulla oli näköjään kylmäkäynnistystä varten toi bensasuutin. Helsingissä nyt ei varmaankaan alle -20C laske, joten voisi toimia ihan OK ilman lisäsuuttimiakin?

Helpoin keino ilmeisesti ottaa ohjauspaineen säätimeltä töpseli irti? Pientä hienosäätöä sillä "seos" ruuvilla ja tarpeenvaatiessa säätö päästömittarilla tai seosmittarilla.
Käyttäjä Xuppo kertoi laittaneensa ennakkoa lisää. Näissähän toi ennakon säätö ei vaikuta kuin tyhjäkäynnillä(?), eli onko tosta oikeasti mitään hyötyä?

Ps: Ei tällä E85 muutoksella varmaankaan mitään taloudellista hyötyä saa, mutta olishan sitä hauska kokeilla. Ainakin ekologisempaa, jos ei muuta :2funny:
« Viimeksi muokattu: 21.11.2015, 03:32:43 kirjoittanut Makkara »
S90 -98 B6304FS
EX:V70 -01 B5244T3, S90 -98 B6304F2, 850 -95 B5254S, 940 -91 B230FB, 740 -88 B230F, 740 -88 B200E, S80 -99 B6284T, C70 -00 B5254S

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3337
  • Boxy, but good
EDIT:
Lisää tietoa kaivettu. Ilmeisesti jonkuverran näitä B200E E85 muutoksia tehty, vieläpä onnistuneesti.
Sulla oli näköjään kylmäkäynnistystä varten toi bensasuutin. Helsingissä nyt ei varmaankaan alle -20C laske, joten voisi toimia ihan OK ilman lisäsuuttimiakin?

Helpoin keino ilmeisesti ottaa ohjauspaineen säätimeltä töpseli irti? Pientä hienosäätöä sillä "seos" ruuvilla ja tarpeenvaatiessa säätö päästömittarilla tai seosmittarilla.
Käyttäjä Xuppo kertoi laittaneensa ennakkoa lisää. Näissähän toi ennakon säätö ei vaikuta kuin tyhjäkäynnillä(?), eli onko tosta oikeasti mitään hyötyä?

Ps: Ei tällä E85 muutoksella varmaankaan mitään taloudellista hyötyä saa, mutta olishan sitä hauska kokeilla. Ainakin ekologisempaa, jos ei muuta :2funny:
No tota, se ohjauspaineensäädin pitäisi kyllä modata ihan oikeasti kuntoon, sillä ne seokset saisi varmaan aikaliki kohdilleen, eli auki ja oliko siellä jotain jousia, niitä säätämällä vaihtamalla miten lie..

Mulla oli yksinkertaisesti katkasija sen töpselin piuhoissa ja putkessa lambda + mittari. Käytännössä homma meni niin että kun alko näyttää laihaa niin pari minuuttia nappi pohjaan (vastus lämmittää ohjauspaineensäätimellä jotain metalliliuskaa) ja nappi pois, monesti se sitten unohtui ja meni liika rikkaalle...

Huomasi myös kulkupuolessa kun oli laihalla tai rikkaalla, ei kulkenut kovin reippaasti.. johonkin 11l/100km lukemaan joskus sillä pääsin.

Ja kyllä se alkoi olla aika nihkeetä jo pakkasen puolellakin käynnistyä ilman bensaryyppyä, varmaan johonkin -5 tai max -10 (hyvällä akulla) vois vielä koittaa sinnitellä..

Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

 

Kulkukoira  Proturbo