Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

E85 Muutossarjat, softaukset, suuttimet ym. muutokset moottorinohjaukseen

  • 1132 Vastauksia
  • 449178 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Tome-

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1681
V50 T5 AWD '06 kaipailee lähiaikoina varmaan mm. etanoliboksia. Näitä kun alkaa olla lähes samoilla nimilläkin, niin mikä se "hyvä" tai "paras" boksi on? Flexfuel? Eflexfuel? tms?

Tarviiko tuossa muuta erikoista huomioida kuin ehkä öljyt vaihdella erilaisiin? Suosituksia?
Menneitä ja nykyisiä Volvoja ~aikajärjestyksessä:
144 '72, 242 '79, 240 '85, 240 '86, 740 '85, 740 '89, 850 '96/97, 940 '95, S70 '99, S80 '07, V70 '05, 850 '95/96, V70 '00, V70 '07, V70 '05, V70 '07, XC90 '13 / 854R '96/ 855 T-5R '95 / XC60 T8 Inscription '19

Poissa Tome-

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1681
V50 T5 AWD '06 kaipailee lähiaikoina varmaan mm. etanoliboksia. Näitä kun alkaa olla lähes samoilla nimilläkin, niin mikä se "hyvä" tai "paras" boksi on? Flexfuel? Eflexfuel? tms?

Tarviiko tuossa muuta erikoista huomioida kuin ehkä öljyt vaihdella erilaisiin? Suosituksia?

Jatketaas vielä edelliseen, että samassa tuli mieleen olisko tuommoisen suuttimia hyvä päivittää vähän isommiksi. Toimiiko ilman softausta etanoliboksilla (eFlexFuel) jos iskee isommat suuttimet?
Menneitä ja nykyisiä Volvoja ~aikajärjestyksessä:
144 '72, 242 '79, 240 '85, 240 '86, 740 '85, 740 '89, 850 '96/97, 940 '95, S70 '99, S80 '07, V70 '05, 850 '95/96, V70 '00, V70 '07, V70 '05, V70 '07, XC90 '13 / 854R '96/ 855 T-5R '95 / XC60 T8 Inscription '19

Niko_S

  • Vieras
Jatketaas vielä edelliseen, että samassa tuli mieleen olisko tuommoisen suuttimia hyvä päivittää vähän isommiksi. Toimiiko ilman softausta etanoliboksilla (eFlexFuel) jos iskee isommat suuttimet?

Laittaa sellaiset 25 - 30% isommat suuttimet, niin toimii ja moottorinohjaus pystyy vielä säätämään seoksia.

Suurin kompastuskivi on sitten se talvikäyttö, kun muutossarjoissa on vielä lisärikastustoiminto kylmällä kelillä,
kun auton oma vakio moottorinohjaus sitten rikastaa sen verran, mitä se tekisi, jos polttoaineena olisi bensiini.


Itsellä on autossa kiinni FuelFlex Finlandin muutossarja, niin tarkkaa tietoa ei ole siitä lisärikastuksesta sen tapauksessa,
mutta on se pakkasilla ollut reiluhko, kun etanoli haiskahti suhteellisen paljon keulan tuntumassa, kun höyläili käyntiin...
Silti lohkolämmitintä sai käyttää pidempään kuin bensalla, jos auton halusi saada kivuttomasti käyntiin.

Tosin nyt olen poistamassa tuota muutossarjaa, jahka isommat suuttimet saapuvat.
Tuleva talvikäyttö onkin sitten vielä hieman auki.

----------------

Tuli nyt mieleen RE85 muutoskatsastuksesta sellaista, että onko kenelläkään kokemuksia muista asemista aiheen tiimoilta, kuin K1 -katsastajat?

Siis kyllä, K1 -ketjussa henkilöstöä on erikseen vielä koulutettu RE85 muutoskatsastuksiin, niin mutta luulisi, että onnistuu myös muualla, jos asiaa tiedustelisi.

Ihan nyt vaan siksi mietin, että itsellä ei lähin K1 ole kovin lähellä.

Täytyy varmaan soitella tuohon naapuripitäjän A-katsastukseen, ja tiedustella asiaa.

Niko_S

  • Vieras
Muutossarjan otin pois juhannusaattona ja vaihdoin 30% suuremmat suuttimet. Polttoainepaineen asetin samalla 4 bar tuntumaan.
Toimii ainakin yli +10 asteen lämpötiloissa paremmin kuin muutossarjalla. Ainakin vetoja tuli hieman lisää.

Kyseessä siis B230F Bendix Regina.

- 250cc suuttimet.
- Säädettävä 95E10/E85 kestävä polttoainepaineensäädin 1 - 5 bar (säädetty siihen 4 bar).
- Tankissa AEM 320 Lph E85 pumppu (jotta kestää).

Veksiltä kopioitu resepti Bendix Reginan wiinastamiseen, suuttimien ja käyttöpaineen osalta.  -H-

Poissa VPP700

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 63
  • www.vrcf.fi
2004, 2.5T aut S80:sessa eFlexfuelin muutossarja/boxi, hyvin toimii ja vääntöä on enemmän kun ennen mutta kulutus on kaupunki/pätkä työmatka-ajossa 16,9l/100km, :) toivottavasti tasaantuu muutaman tankillisen jälkeen edes vähän...
« Viimeksi muokattu: 11.07.2016, 12:51:20 kirjoittanut VPP700 »

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4434
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
2004, 2.5T aut S80:sessa eFlexfuelin muutossarja/boxi, hyvin toimii ja vääntöä on enemmän kun ennen mutta kulutus on kaupunki/pätkä työmatka-ajossa 16,9l/100km, :) toivottavasti tasaantuu muutaman tankillisen jälkeen edes vähän...

Paljonkos kulutus oli bensalla?

Tuo 16,9 viinan kulutus vastaa bensalla 12,3L kulutusta.
Wiinalla on täysin normaalia, että kulutus nousee ~30% (pitääkin nousta).


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Pepo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 190
  • www.vrcf.fi
Onko täällä halvimmat suuttimet? http://www.finjector.com/verkkokauppa/client/index/2
Mikä olisi sopiva/halpa suutin B230fk:lle etanolilla? Ahtoja on jotain 0.65.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4434
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Onko täällä halvimmat suuttimet? http://www.finjector.com/verkkokauppa/client/index/2
Mikä olisi sopiva/halpa suutin B230fk:lle etanolilla? Ahtoja on jotain 0.65.

Sopivia suuttimia ovat kaikki 30% vakioita isommat (~420cc/min) ilman uutta softaa (=lastua).
Bensan softalla kohtaa sitten vaikeuksia kylmissä keleissä jonkin verran, pakkasilla sitten pahenee reilusti matalapuristeisessa turbo-koneessa.

Edit:
Tälläiset suuttimet eivät ole hinnan kiroissa.

http://www.finjector.com/verkkokauppa/fin/ev6_bosch_suutin_443_cc_12_ohm_e_20_jetronic_liitin_o_o_61mm_kokonaispituus_74_mm_green_giant-p-531744-185/
« Viimeksi muokattu: 11.07.2016, 15:29:16 kirjoittanut mikan »


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Pepo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 190
  • www.vrcf.fi
Sopivia suuttimia ovat kaikki 30% vakioita isommat (~420cc/min) ilman uutta softaa (=lastua).
Bensan softalla kohtaa sitten vaikeuksia kylmissä keleissä jonkin verran, pakkasilla sitten pahenee reilusti matalapuristeisessa turbo-koneessa.

Edit:
Tälläiset suuttimet eivät ole hinnan kiroissa.

http://www.finjector.com/verkkokauppa/fin/ev6_bosch_suutin_443_cc_12_ohm_e_20_jetronic_liitin_o_o_61mm_kokonaispituus_74_mm_green_giant-p-531744-185/
Ajattelin tuota eflexfuelia, silloinhan ei tarvitse lastua?
Tässä on vielä halvempi, http://www.finjector.com/verkkokauppa/fin/ev14_12_ohm_570cc_c20_jetronic_ev1_o_o_49_mm_total_65_mm-p-533885-186/onko se liian iso? Tarviiko noihin jotain adaptereita, täytyy myöntää etten tajua näistä mitään. :P

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4434
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Jos laitat jonkin viinastamisen mahdollistavan purkin, suuttimiin ei kajota!  :nohnoh

Jos taas meinaat ajaa wiinalla ilman muita muutoksia, niin 30% isommat suuttimet.

Ehdottamasi suuttimet käyvät kyllä sellaiselle wiinastajalle, joka osaa ohjelmoida itse oman LH:sa.
Muutoin em. 570cc/min suuttimet on parasta jättää kauppaan.  :buck2:

Tai nuo suuttimet käyvät kaikille, joilla on mahdollisuus säätää moottorin ohjaimensa.

Ylipäätään suuttimien vaihto mihin tahansa muuhun kokoon, kuin tasan 30% isompiin ei käy ilman moottorin ohjaimen uudelleen ohjelmoimista. Ja tämä koskee kaikkia moottorin ohjauksia. Mutta sen jälkeen auto ei enää toimi bensalla.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Pepo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 190
  • www.vrcf.fi
Jos laitat jonkin viinastamisen mahdollistavan purkin, suuttimiin ei kajota!  :nohnoh

Jos taas meinaat ajaa wiinalla ilman muita muutoksia, niin 30% isommat suuttimet.

Ehdottamasi suuttimet käyvät kyllä sellaiselle wiinastajalle, joka osaa ohjelmoida itse oman LH:sa.
Muutoin em. 570cc/min suuttimet on parasta jättää kauppaan.  :buck2:

Tai nuo suuttimet käyvät kaikille, joilla on mahdollisuus säätää moottorin ohjaimensa.

Ylipäätään suuttimien vaihto mihin tahansa muuhun kokoon, kuin tasan 30% isompiin ei käy ilman moottorin ohjaimen uudelleen ohjelmoimista. Ja tämä koskee kaikkia moottorin ohjauksia. Mutta sen jälkeen auto ei enää toimi bensalla.
Jotenkin luulin pessimistisesti että suuttimetkin pitäisi vaihtaa :)
Kannattaisiko ottaa tämä lisäturva, korjaamoreissu tulee jos polttoainepumppu tai linjasto hajoaa.https://eflexfuel.fi/lisaturva

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Flexiratkaisut ajavat homman osittain umpikujaan, nimittäin vakiosuuttimet loppuu surkeesti kesken viinalla. Mutta jos pitää ahdot koko lailla vakiossa, ei ole sen asian suhteen riesaa, juurikaan ei ole varaa paineita nostaa kyllä.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa Kökkö

  • Mr. Paljus
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 685
  • #lihavatpojat
Onkos kokemusta, kuinka vaikuttaa jos auto on softattu ennestään, vai kannattaako mennä uudestaan säätöön boksin laiton jälkeen
Volvo 940 B230FT -92 (960-look projekti), Volvo V50 1.6D Kinetic -08, Volvo C30 D2 R-Design, Ford Anglia -64

Poissa Maukki

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 333
  • www.vrcf.fi
    • Galleria
2004, 2.5T aut S80:sessa eFlexfuelin muutossarja/boxi, hyvin toimii ja vääntöä on enemmän kun ennen mutta kulutus on kaupunki/pätkä työmatka-ajossa 16,9l/100km, :) toivottavasti tasaantuu muutaman tankillisen jälkeen edes vähän...
Mulla on samalla sarjalla T5 kulutus taajama-ajossa 14-15l/100km. Kai se tuosta vähän tippuu vielä  :)
940 Stw Classic
242 2.3 tic -75

Poissa Juhizz

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2351
    • VolvoRyhmä@Facebook
Huomasin tuossa että nyt Seinäjoen Asuntomessujen ajan eflexfuel tarjoaa muutossarjoihin melko kohtuullisen messualen

www.eflexfuel.fi/asuntomessut

 

Elekma  Autoracing