Carcom Oy  Ateho

E85 Muutossarjat, softaukset, suuttimet ym. muutokset moottorinohjaukseen

  • 1132 Vastauksia
  • 446021 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jatpe

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 28
Äidilläni käytössä ollut nyt ehkä noin vuoden V50 T5 AWD A '06 eFlexFuelin boksilla. Vähän opettamista kaipaa edelleen, sillä laite hämääntyy kun on yleensä lämmitykssä mutta moottoritila on kylmä. Sit kun ei olekaan ollut lämmityksessä ja moottoritila on edelleen kylmä, startti kestää pari sekkaa tai toisella käyntiin. Hyvin kaikinpuolin toimii, ei ongelmia. Harmillista vaan tuo pienehkö tankki tuossa autossa.

Nyt kai kokolailla 10tkm takana. Mulla auto oli lainassa nyt jonkun aikaa. Kelit selkeesti pakkasella, lisälämmitin käytössä aktiivisesti ja DSTC välillä pois päältä...

Neljän tankillisen laskettu kulutus puhdasta E85:ttä tankissa, n. 11,4l/100km. Mun mielestä toi on ihan järkyttävän hyvä saavutus etanolille, erityisesti auto, keli ja ajot huomioiden. Mun mielestä toi vei päälle kymppiä ihan 98E5:llä.

Edit: Castrolin öljyt sisässä (verrokkina käytetty hankkiessa Volvon oman FT etanolikoneen öljysuositusta). En nyt muista mikä se oli, mutta castrolin öljyhaullahan sen löytää moottorikoodilla.

Edit2: -15 lähtee käyntiin ilman jumppaa, vielä ei ole ollut kovempia pakkasia eikä viitti ilman lämmitystä turhaan kyllä testailla..

Hyvä homma!

Löytyikin ihan vuosimallilleen samanlainen kulkine.
Olin henkisesti valmistautunut n. 13l keskikulutukseen ihan taloudellisellakin ajolla, joten tuollaiset lukemat muualta ovat kyllä rohkaisevia. Vaikken itse allerginen tankkailulle olekaan, on pidemmillä reisuilla kyllä tullut tuo tankin koko huomattua ja nythän se vielä korostuu. Tuleepahan ainakin verryteltyä välillä istumisen jäljiltä.

Askartelin jo excel-taulukon, että tulisi seurailtua tuota kulutusta. Ajotietokonehan ilmeisesti näyttää perunoita, kun ajellaan etanolilla(?).
V50 T5 awd -06

Poissa Tome-

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1681
Hyvä homma!

Löytyikin ihan vuosimallilleen samanlainen kulkine.
Olin henkisesti valmistautunut n. 13l keskikulutukseen ihan taloudellisellakin ajolla, joten tuollaiset lukemat muualta ovat kyllä rohkaisevia. Vaikken itse allerginen tankkailulle olekaan, on pidemmillä reisuilla kyllä tullut tuo tankin koko huomattua ja nythän se vielä korostuu. Tuleepahan ainakin verryteltyä välillä istumisen jäljiltä.

Askartelin jo excel-taulukon, että tulisi seurailtua tuota kulutusta. Ajotietokonehan ilmeisesti näyttää perunoita, kun ajellaan etanolilla(?).

Suurin kulutus noista 4. tankillisesta oli 12,4l/100km. Olisin hyväksynyt siihen tankkiin varmasti vähintään saman bensalla, henkisesti varauduin jo 15l/100km vauhtiin.

Spritmonitor mulla on omissa autoissa ollut nyt vuosia, se on kyllä näppärä tuohon seurantaan.

Ajotietokone näyttää mitä haluaa bensallakin. Tuntuu että sama heitto pysyy etanolilla, eli n. 2l ko. autossa saa pistää plussaa ajotietokoneen lukemaan. Tarkempi selviäis varmaan muutaman lisätankillisen avulla ja kattois paljon keskiarvolla sitä heittoa on. Kai tuota saa myös kalibroitua? Ainakin vanhemmissa autoissa on mun ymmärtääkseni vidalla mahdollista korjata ajotietokoneen näyttämää + tai - jonkin verran.
Menneitä ja nykyisiä Volvoja ~aikajärjestyksessä:
144 '72, 242 '79, 240 '85, 240 '86, 740 '85, 740 '89, 850 '96/97, 940 '95, S70 '99, S80 '07, V70 '05, 850 '95/96, V70 '00, V70 '07, V70 '05, V70 '07, XC90 '13 / 854R '96/ 855 T-5R '95 / XC60 T8 Inscription '19

Poissa Tome-

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1681
Suurin kulutus noista 4. tankillisesta oli 12,4l/100km. Olisin hyväksynyt siihen tankkiin varmasti vähintään saman bensalla, henkisesti varauduin jo 15l/100km vauhtiin.

Spritmonitor mulla on omissa autoissa ollut nyt vuosia, se on kyllä näppärä tuohon seurantaan.

Ajotietokone näyttää mitä haluaa bensallakin. Tuntuu että sama heitto pysyy etanolilla, eli n. 2l ko. autossa saa pistää plussaa ajotietokoneen lukemaan. Tarkempi selviäis varmaan muutaman lisätankillisen avulla ja kattois paljon keskiarvolla sitä heittoa on. Kai tuota saa myös kalibroitua? Ainakin vanhemmissa autoissa on mun ymmärtääkseni vidalla mahdollista korjata ajotietokoneen näyttämää + tai - jonkin verran.

Vähän tarkennusta tuohon polttoaineen kulutukseen ja ajotietokoneen näyttämään. Viimeisin tankillinen ajotietokone 10,7 / todellinen 11,9.
Menneitä ja nykyisiä Volvoja ~aikajärjestyksessä:
144 '72, 242 '79, 240 '85, 240 '86, 740 '85, 740 '89, 850 '96/97, 940 '95, S70 '99, S80 '07, V70 '05, 850 '95/96, V70 '00, V70 '07, V70 '05, V70 '07, XC90 '13 / 854R '96/ 855 T-5R '95 / XC60 T8 Inscription '19

Poissa Jatpe

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 28
Heti alussa tuli pieni yskäisy viinailuun, kun auton pesun jälkeen moottorilla oli vaikeuksia pysyä käynnissä ja yhteys puhelimeen hävisi. Liittimen avatessa välistä kirjaimellisesti valui vettä. Kuivauksen jälkeen toiminta normaali ja ohjausboksi suojattu. Mihin Tome sijoittui teidän laatikko?

Vielä lyhyellä tankkausvälillä nostelen ylivarovaisena pitoisuutta, nyt 50%. Päivitän kulutuksia, kun olen hetken saanut ajeltua väkevämmällä seoksella.
V50 T5 awd -06

Poissa Tome-

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1681
Heti alussa tuli pieni yskäisy viinailuun, kun auton pesun jälkeen moottorilla oli vaikeuksia pysyä käynnissä ja yhteys puhelimeen hävisi. Liittimen avatessa välistä kirjaimellisesti valui vettä. Kuivauksen jälkeen toiminta normaali ja ohjausboksi suojattu. Mihin Tome sijoittui teidän laatikko?

Vielä lyhyellä tankkausvälillä nostelen ylivarovaisena pitoisuutta, nyt 50%. Päivitän kulutuksia, kun olen hetken saanut ajeltua väkevämmällä seoksella.

Vois ottaa kuvankin kun vaan muistaa. Mut asennusliike laitto sen aika liki tulipeltiä apukuskin puolelle.

Viimesin tankkaus 10,1 ajotietokoneelta ja 11,4 todellinen. Lämpöanturin paikkaa tekis mieli vähän siirtää nykyisestä kun se ei toimi oikein fiksusti auton ollessa roikassa tai sitten jos ei olekaan...
Menneitä ja nykyisiä Volvoja ~aikajärjestyksessä:
144 '72, 242 '79, 240 '85, 240 '86, 740 '85, 740 '89, 850 '96/97, 940 '95, S70 '99, S80 '07, V70 '05, 850 '95/96, V70 '00, V70 '07, V70 '05, V70 '07, XC90 '13 / 854R '96/ 855 T-5R '95 / XC60 T8 Inscription '19

Poissa Jatpe

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 28
Nyt takuuseen (eri liikkeessä) siirretty laatikko paremmin suojattuun sijaintiin apukuskin puolelle ja muutenkin korjailtu edellistä asennusta. Esimerkiksi lömpätila-anturi antaa nyt ajossakin oikeita lukemia ja saa esilämmityksen otettua huomioon.

Eihän tämä konstailu minulle mitään maksanut mutta ainahan tuo oman puljailunsa aiheuttaa.

Samalla tosin selvisi, että juuri tämä sama T5 kone on ollut yksi tuotekehityksen testimoottoreista, joten pitäisi ainakin nyt oikein asennettuna toimia suunnitellusti.
V50 T5 awd -06

Poissa Pepo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 184
  • www.vrcf.fi
Kun sanotaan että etanolia kuluu 1.3 kertaa enemmän kuin bensiiniä , niin onko siinä otettu huomioon että E85:ssä on etanolia jotain 75% ja esim. 95E10:ssä on etanolia 10%.
Silloin E85:ttä pitäisi laskujeni mukaan kulua vain 1.19 kertaa enemmän kuin 95E10:tä. :P

edit. VTT:n mittauksissa on näköjään todettu n. 28% käytännön ero E85:llä ja näillä bensalaaduilla.



Onko kaikilla yhtiöillä sama määrä etanolia E85/RE85:ssä? Kun eFlexFuelin asennuksen jälkeen tankkasin Shellin E85:ttä, Android-softan mukaan siinä olisi se 75% etanolia.
« Viimeksi muokattu: 10.01.2017, 22:47:39 kirjoittanut Pepo »

Poissa Justus

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2500
  • C70 T5, XC70 OR 2,5T, V70 Classic 2,4 & 960 B6304
Wikipedian mukaan:
Etanolipitoisuus voi vaihdella raaka-aineiden saatavuuden mukaan, esimerkiksi St1-yhtiön RE85-polttoaineessa alkoholipitoisuus voi vaihdella 70-85 til-% välillä

Poissa Tome-

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1681
Vähän on kestäny, mutta tossa noi V50 T5 AWD A '06 etanoliasennukset pakupajan toteuttamana:


Konehuonetta yleisesti


Etanoliboksi


Lämpötila-anturi
Menneitä ja nykyisiä Volvoja ~aikajärjestyksessä:
144 '72, 242 '79, 240 '85, 240 '86, 740 '85, 740 '89, 850 '96/97, 940 '95, S70 '99, S80 '07, V70 '05, 850 '95/96, V70 '00, V70 '07, V70 '05, V70 '07, XC90 '13 / 854R '96/ 855 T-5R '95 / XC60 T8 Inscription '19

Poissa Pepo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 184
  • www.vrcf.fi
Viikon starttailun jälkeen eFlexFuelin kanssa akku sippasi. :P Muuta vikaa sitten ei ole ollut paitsi silloin tällöin nykäisy pintakaasulla ajaessa. Onko muilla ollut tätä, mistähän se voisi johtua?

Poissa Tome-

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1681
Viikon starttailun jälkeen eFlexFuelin kanssa akku sippasi. :P Muuta vikaa sitten ei ole ollut paitsi silloin tällöin nykäisy pintakaasulla ajaessa. Onko muilla ollut tätä, mistähän se voisi johtua?

En jaksa uskoa että akun sippaaminen liittyisi tuohon eFlexFueliin mitenkään.. Mä olen tuota äidin V50 opettanut aina (autoa ja äitiä) siten, että jos ei starttaa kuten ennen bensalla, niin heti avaimesta takasinkääntö ja sit uudelleen. Tossahan on vammanen ominaisuus (mun mielestä), että starttaa pidempään vaikka päästät avaimesta irti. Silloin se boksi ei opi säätämään bensamäärää starttiin sopivaksi.

Ainut mitä huomasin eroa tulleen, on jonkinlainen muutos vaihteiston käyttäytymisessä. Jotenkin varmasti vääntö on muuttunut? En tiedä saako akun irroittamalla nollattua vaihteiston asetuksia, vai pitääkö se käyttä vidan perässä ja tehdä sopeutusajo? Samallahan laatikkoon ois hyvä huuhdella uudet öljyt.
Menneitä ja nykyisiä Volvoja ~aikajärjestyksessä:
144 '72, 242 '79, 240 '85, 240 '86, 740 '85, 740 '89, 850 '96/97, 940 '95, S70 '99, S80 '07, V70 '05, 850 '95/96, V70 '00, V70 '07, V70 '05, V70 '07, XC90 '13 / 854R '96/ 855 T-5R '95 / XC60 T8 Inscription '19

Poissa Pepo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 184
  • www.vrcf.fi
En jaksa uskoa että akun sippaaminen liittyisi tuohon eFlexFueliin mitenkään.. Mä olen tuota äidin V50 opettanut aina (autoa ja äitiä) siten, että jos ei starttaa kuten ennen bensalla, niin heti avaimesta takasinkääntö ja sit uudelleen. Tossahan on vammanen ominaisuus (mun mielestä), että starttaa pidempään vaikka päästät avaimesta irti. Silloin se boksi ei opi säätämään bensamäärää starttiin sopivaksi.

Ainut mitä huomasin eroa tulleen, on jonkinlainen muutos vaihteiston käyttäytymisessä. Jotenkin varmasti vääntö on muuttunut? En tiedä saako akun irroittamalla nollattua vaihteiston asetuksia, vai pitääkö se käyttä vidan perässä ja tehdä sopeutusajo? Samallahan laatikkoon ois hyvä huuhdella uudet öljyt.
Akku oli varmasti ennestään jo lähes sökö, 944:ssa se on helppo vaihtaa: ei mene kuin radiokanavat uusiksi.
Kirjoitin vähän epäselvästi mutta tarkoitin vialla vain tuota nykäisyä silloin tällöin pintakaasulla.

« Viimeksi muokattu: 19.01.2017, 11:19:52 kirjoittanut Pepo »

Poissa jepukka

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 8
  • www.vrcf.fi
Tuleeko ton eflexfuel asennussarjan mukana minkälaiset asennusohjeet? Keväällä olisi tarkotus asentaa palikat paikoilleen. Autona V40 -04
V40 -04 Classic pensa vehe

Poissa Pepo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 184
  • www.vrcf.fi
Tuleeko ton eflexfuel asennussarjan mukana minkälaiset asennusohjeet? Keväällä olisi tarkotus asentaa palikat paikoilleen. Autona V40 -04
Mulla oli tämä ohje mukana, en kyllä asentanut itse:
https://eflexfuel.fi/Content/pdf/eflexfuel-asennus-kaytto.pdf

Poissa Jatpe

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 28
Ainut mitä huomasin eroa tulleen, on jonkinlainen muutos vaihteiston käyttäytymisessä. Jotenkin varmasti vääntö on muuttunut? En tiedä saako akun irroittamalla nollattua vaihteiston asetuksia, vai pitääkö se käyttä vidan perässä ja tehdä sopeutusajo? Samallahan laatikkoon ois hyvä huuhdella uudet öljyt.
Aikalailla sama sijainti tuolla kuin omalla boksillani nyt.

Tuntuu itsellänikin, että vääntää paremmin alakierroksilla. Merkkihuollon mekaanikko ennusteli samaa jo etukäteen. Aiheuttaja on ainakin minulle tosin vähän epäselvä. Kasvaako pakokaasun volyymi niin, että alakierroksilla työskentelevä turbo saa enemmän kierroksia? Enemmän tehoahan etanolista saa teoriassa irti mutta eikö se vaatisi laatikon saavuttamattomissa olevia virityksiä? (sytytyksen säätöä?)
V50 T5 awd -06

 

Futurez  Kulkukoira