Proturbo  Autodiagnoosi

E85 Muutossarjat, softaukset, suuttimet ym. muutokset moottorinohjaukseen

  • 1132 Vastauksia
  • 449155 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jatpe

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 28
Miksi ne noin muka tekisi? ??? Eihän tuo varuste ole millään tavalla laiton
eFlexfuelilla saa muuntaa laillisesti ennen vuotta 2007 käyttöön otettuja autoja (valmistaja mittauttanut VTT:llä). Sitä uudemmissa kuuluu päästörajoihin kylmäkäynnistys, jota ei etanolilla välttämättä läpäise.

Eihän tuossa sinänsä juuri järkeä ole, koska kokonaisuutena päästöt joka tapauksessa laskevat etanolilla. Uudemmalla autolla saattaa tarkan katsurin kanssa päästä huonolla tuurilla jumppaamaan.
« Viimeksi muokattu: 17.07.2017, 12:51:08 kirjoittanut Jatpe »
V50 T5 awd -06

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4434
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Miksi ne noin muka tekisi? ??? Eihän tuo varuste ole millään tavalla laiton

Kyllä se on, sillä ajoneuvon käyttövoiman muuttaminen ilman muutoskatsastusta on laitonta.
Ennen 1.1-2007 käyttöönotettuihin autoihin muutoskatsastus on helppoa ja vaatii ainoastaan käytönaikaisten päästöjen läpäisyn (=konttorilla mitattava) ja se on siinä.

-Nimimerkillä: autoni on katsastettu pääosin etanolipohjaista polttoainetta käyttäväksi.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Pepo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 190
  • www.vrcf.fi
Löytyi emailista asuntomessutarjous eflexfuelille, ale 70€.

https://eflexfuel.fi/asuntomessut

Poissa Makkara

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 795
  • www.vrcf.fi
Eflexfuel muutossarja tilattu. Tulee b230f koneeseen. Öljyt ja bensansuodatin kannattaa ilmeisesti vaihtaa hetken viinastelun jälkeen?
Onko suosituksia hyvistä öljyistä vinokoneelle kun ajaa viinalla?

En nyt muista oliko täällä jo juttua, mutta onko porukka käyttänyt e85 kanssa noita lisäaineita? Lähinnä iski silmään toi red line SI-alcohol, jos siitä olisikin vaikka jotain hyötyä käyttää välillä.
S90 -98 B6304FS
EX:V70 -01 B5244T3, S90 -98 B6304F2, 850 -95 B5254S, 940 -91 B230FB, 740 -88 B230F, 740 -88 B200E, S80 -99 B6284T, C70 -00 B5254S

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4434
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
B230F koneeseen halvin viinastus on flexitune-purkki. aiheesta löytyy juttua haun avulla. Tosin tuo €70,- on jo niin halpa, ettei sen takia kannata flexitunea hommata, sillä kotimaisessa vaihtoehdossa on kotimainen kuluttajansuoja.

Edit: Luin tuon "tarjouksen",  se on €70,- alennus siihen "pieneen" €259,- OVH hintaan. Ruotsalainen flexitune X1 maksaa B230F moottoriin sopivana mallina huikeat €75,- + verot/rahti.
http://flexitune.se/products.php
X1 näkyy olevan loppu, mutta X4 malli maksaa sen 149,- plus verot/rahti.  Jääden vielä halvemmaksi tuota kotimaista vaihtoehtoa.
Joten suosittelen ruotsalaista vaihtoehtoa, jos kustannukset ovat kynnyskysymys.


Vaihda öljyt viinastamisen yhteydessä ja suodatin samalla. Toisen öljynvaihdon voit suorittaa muutaman tonnin ajamisen jälkeen. Suodattimen vaihdon määrittää se, mille öljy näyttää muutamien tonnien ajon jälkeen.

ST1 alcohol lisäainetta et tarvitse, jos joskus douppaat bensalla (pesee suuttimien sikuna-alkoholijäämät). Talvella douppaaminen on kovilla pakkasilla suositeltavaa, sillä -15C jälkeen käynnistyminen menee hankalaksi ilman douppausta.

Tosin noita vaparikoneista viinastettuna minulla on kovin vähän kokemusta. Turboista reilusti yli miljuunan kilsan verran, joista itse olen taittanut sen vartti-miljoonan.
« Viimeksi muokattu: 10.08.2017, 01:16:16 kirjoittanut mikan »


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Beemies

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 1
  • www.vrcf.fi
Tervehdys foorumilaisille.
Olisiko kenelläkään ideaa miten edetä. Toin Ruotsista muutama viikko sitten 2008 vuoden v70:sen jota markkinoitiin FT:na. Nyt kuitenkin rekisteröinti katsastuksessa kävi ilmi, ettei auto olekaan Volvon valmistama etanoli/bensa auto, vaan bensa auto, johon on sittemmin lisätty etanoli käyttömahdollisuus. Ruotsin rekisteri otteessa on kyllä maininta että käyttövoimana on etanoli ja bensa.
Katsastus mies ei voinut hyväksyä autoa, koska autosta ei löytynyt tietoa että etanoli muutos olisi hyväksytty Ruotsissa. Näin ollen vaihtoehdoiksi jää nyt hakea Suomesta joku kallis todistus vtt:ltä päästöarvoista tai poistaa etanoli valmius autosta. Onko kenelläkään tietoa miten tuon etanoli softan saisi poistettua autosta ja saada virallinen paperi katsastusmiehelle, että ohjelma on poistettu ja auto on pelkkä bensa Volvo .

Poissa Pepo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 190
  • www.vrcf.fi
B230F koneeseen halvin viinastus on flexitune-purkki. aiheesta löytyy juttua haun avulla. Tosin tuo €70,- on jo niin halpa, ettei sen takia kannata flexitunea hommata, sillä kotimaisessa vaihtoehdossa on kotimainen kuluttajansuoja.

Edit: Luin tuon "tarjouksen",  se on €70,- alennus siihen "pieneen" €259,- OVH hintaan. Ruotsalainen flexitune X1 maksaa B230F moottoriin sopivana mallina huikeat €75,- + verot/rahti.
http://flexitune.se/products.php
X1 näkyy olevan loppu, mutta X4 malli maksaa sen 149,- plus verot/rahti.  Jääden vielä halvemmaksi tuota kotimaista vaihtoehtoa.
Joten suosittelen ruotsalaista vaihtoehtoa, jos kustannukset ovat kynnyskysymys.

Tähän vielä lisäisin että mulla on ylimääräinen X1 myytävänä lämpöantureineen. Hintapyyntö 50€ postikuluineen. Siitä ei etanolille siirtyminen taida halvemmaksi mennä. Yv jos kiinnostaa.

Poissa platinumi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 13
  • www.vrcf.fi
Tässä joku sivu taaksepäin oli aiemmin kuvia etanolianturin asennuksesta vitoskoneeseen. Löytyykö tietoa/asennuskuvia miten laittaa B5244s:n? Polttoainelinja tulee metalliputkella polttoainekiskoon niin tuohon väliin tuntuu aika hankalalta laittaa. Putki menee metalliputkena jakopään huitteille josta jatkaa letkulla eteenpäin. Jonkinlainen lämpösuoja tuossa on päällä kun pakosarjaan on parikymmentä senttiä. Ei oikein tuohonkaan väliin kehtaisi alkaa anturia virittelemään.

E:Niin siis vanhentuneet tai poistettu tms. nuo kuvat mitä oli... Ei näy enää.
« Viimeksi muokattu: 14.08.2017, 23:17:06 kirjoittanut platinumi »

Poissa Tome-

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1681
Minkälainen tuohon 2005 2.5T moottoriin on asentaa eflexfuel? Lähinnä se anturi joka haistelee polttoainetta, mihin saa helpoiten iskettyä letkun/putken väliin? Onko jollain kuvaa jopa asennuksesta? Tietäis vähän että millainen savotta on edessä ja tarviiko jotain lisähilppeitä tai työkaluja tuohon asennukseen liittyen.

Boksi itsessään pitäis tänään tilata, kun vaan saisi aikaiseksi. ::)

Niin ja alkuperäiset tuplat meinasin laittaa, mutta olisko etanolin kanssa jotain fiksumpaa tilalle?
« Viimeksi muokattu: 21.08.2017, 20:11:50 kirjoittanut Tome- »
Menneitä ja nykyisiä Volvoja ~aikajärjestyksessä:
144 '72, 242 '79, 240 '85, 240 '86, 740 '85, 740 '89, 850 '96/97, 940 '95, S70 '99, S80 '07, V70 '05, 850 '95/96, V70 '00, V70 '07, V70 '05, V70 '07, XC90 '13 / 854R '96/ 855 T-5R '95 / XC60 T8 Inscription '19

Poissa Pepo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 190
  • www.vrcf.fi
No niin, vika huonoon kylmäkäynnistymiseen selvisi: Virrat eFlexFuel boksille otettu laturin liittimestä, ja eihän siitä tule virtaa vielä starttauksen aikana. Eli koko aikana ei ole ollut minkäänlaista lisärikastusta  :idiot2:

Jos on b230 koneessa käynnistysvaikeuksia tarkistakaa että boksin merkkivalo palaa jo startatessa.

Poissa nipznapz

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 2
Nyt eksyi tuollainen V40 T4 vuosimallia 1997 pihaan. Vähän miettinyt etanolin käyttöä ja ilmeisesti vaatisi tuollaisen "boksin" tyyliin eflexfuel tai vastaava? Mitäs kaikkea tuossa nyt tulisi ottaa huomioon, jos etanolikonversioon ryhtyy? Riittääkö vakiosuuttimet? Onko tulppia syytä vaihtaa?

Poissa Öljyharja

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 58
  • www.vrcf.fi
Onko kenelläkään kokemusta ardicin käytöstä etanolipolttoaineella? Auton lämpeneminen oletattavasti hidastuu, mutta onko kovilla pakkasilla jotain merkittäviä ongelmia, kuten polttoaineen syttyminen yms?
Volvo S60 T5 AT -02

Poissa Xuppo

  • Hallituksen jäsen
  • Global Moderator
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 1519
  • Priimaa yritetään mutta sutta ja sekundaa tulee
Onko kenelläkään kokemusta ardicin käytöstä etanolipolttoaineella? Auton lämpeneminen oletattavasti hidastuu, mutta onko kovilla pakkasilla jotain merkittäviä ongelmia, kuten polttoaineen syttyminen yms?

Ainakin vielä -27 pakkasella lähtee 091-B käyntiin. alkuvaiheessa polttaa hieman humputtaen mutta tasoittuu alle minuutissa kun hieman lämpenee. lämpenemis nopeudesta en osaa sanoa mitään kun ei ole bensalla tullut tuota käytettyä.
 
965 -93 "B6284" turbo
S70 -98
V70 -08 t6

Poissa Jatpe

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 28
Tässä V50 T5:n kulutuksia vähän pidemmältä ajalta ja erilaisilla ajoilla eFlexfuelin boksilla. (klikkaamalla isommaksi)



Alkupäässä kaupunkipyöritystä kovassa pakkasessa. (Rivit 5-16)
Siitä alaspäin seka-ajoa keväällä ja kesällä.
Rivit 25 ja 26 ovat pidemmältä reissulta, jossa oikeastaan pääsi laskemaan 100 km/h huoltoasemalta seuraavalle maksimiviinalla, jota pumpusta sai.

Aika tarkkaan näyttäisi pitävän paikkansa tuo 28% eflexfuelin ilmoitus kulutuksen kasvusta. Tätä on myös käytetty oletuksena, kun taulukko laskee säästöä. (vrt 95E10)

Tällaisella n. 20-25tkm/v ajelulla näyttäisi nykyisillä hinnoilla vähän reippaamman kulutuksen bensakoneella tulevan n. 400€ säästöä polttoainekuluissa joka vuosi, kun välillä tankkaa bensaa.

Vakiosuuttimien käyttöasteen olen saanut korkeimmillaan 82% hetkellisesti täyskaasulla rampissa, joten hyvin on riittänyt.

E85-pumppuja löytyy siten, että tällaisella pikkutankkisella syöpölläkin pystyisi liikkumaan pelkällä etanolilla kaikkialla muualla paitsi paikallispyöritystä Kainuussa ja Rovaniemen pohjoispuolella. 6vk Sodankylän reissullakin tuli muutama Roveniemen matka, jolloin sai tankkailtua viinaa.

Näillä kokemuksilla ei voi kuin suositella.
« Viimeksi muokattu: 12.09.2017, 10:53:16 kirjoittanut Jatpe »
V50 T5 awd -06

Poissa Orlov

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1715
  • www.vrcf.fi
Nyt kun tuo hallitus näköjään tukemaan auton muuttamista/katsastamista etanolikäyttöiseksi 200€ stipendillä, niin tämähän voisi kiinnostaa.

Näissä vanhemmissa pre-07, siis riittäisi päästömittauksen läpäisy muutokseen?

Saako sillä alennusta käyttövoimaverosta?

 

Carcom Oy  Ateho