Futurez  Kulkukoira

E85 Muutossarjat, softaukset, suuttimet ym. muutokset moottorinohjaukseen

  • 1132 Vastauksia
  • 445829 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa hakkis

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 93
  • www.vrcf.fi
Jatketaanpa sen verran että tuohon koneeseen ei suoraa vissiin voi pistää tuota boksia. Meinaan kun suutttimet on vakiona 200cc/min niin niillä pääsee juur ja juur tuohon vakio 170 heppaan bensalla. Etanolilla ei voi riittää mitenkään. Hommaanpa bensanpaineen säätimen jostain huvikseni.
343 b19a -82 / 360 b19a -84 / 360 b200k -85 / 360 b200k -86 / 240 b230f -90 / 850 2.4 20V -93 / C70 2.4T -98

Poissa Aabelix

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 49
  • www.vrcf.fi
    • sääaseman kanssa värkkäilyä jo vuodesta 1999
Myös mietiskellyt tuon boxin hankkimista, mutta kun on muutenkin tullut rassattua jo aikaisemmin tuota 230FB konetta jossa jo bensanpaine säädettävissä ja suuttimet turbo Saabista, kantta lievästi portattu, peltipakosarja ja vapaasti virtaava 2 1/2 putki, nokkana kesäisin ollut H-keppi ja EKZ ja ECU viri lastuilla.

Ajattelin että annan vielä olla VX3 kepin ja FB:n vakioboxit paikoillaan ja nostin 0,4 Bar bensiinin painetta kun taulukoiden mukaan nuo suuttimet tuottavat jo n 25% vakioita enemmän, soppelisti tankkaamaan mennessä mittari alkoi vilkuttelemaan ja tuuppasin tankkiin 21l normi 95 ja sen jälkeen ajelin reilut 10km ja työnsin tankkiin 40 litraa e85:sta ,työmatkaa tuli eilen ja tänään ajeltua reilut 130 km ajossa ei minkäänlaista eroa aikaisempaan, pari ohitustakin kolmosella rajottimelle ja ei ainakaan tuolla seoksella lambda valoa saanut syttymään. Tasakaasulla moottoritienopeuksissa persdyno ja korvienväli tuntuili että kaasupoljin saattaisi olla jopa hieman ylempänä entä normaalisti, no yleensä vakionopeussäädin päällä niin ei siihen kauheasti kiinnitä huomiota, tuo tankin nestetilavuutta ilmoittava mittari on vajonnut ehkä hieman normaalia nopeammin mutta en vielä laskeskele mitä syö

Tuossa lyhyt oppimäärä omaa kokemusta suurista määristä etanolia ilman humalatilaa, kokeilua ajattelin jatkaa vielä jonkinaikaa.

useita volvoja, ja vielä lisää volvoja, harrasteena -93 940 vapari B230 H-nokalla + "Jusen" piristämät boxit... yms. pientä

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Nyt ollaan taas melko sekavassa topicissa.. pakko tämä on pätkiä moottorityyppi kohtaiseksi että saa jotain selvää.

Aiempaan 5-konetta koskevaan kysymykseen: sulla taitaa olla pioneerin viittä päällä.  Ei valitettavasti osaa auttaa.

Poissa nvg

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 39
  • www.vrcf.fi
Minun S60 2.4 vapaastihengittävä on nyt kulkenut muutaman viikon E85:llä yksinkertaisella viritelmällä lähes häiriöttä:

jäähdytysveden anturin kanssa on sarjassa 47 ohm vastus, joka riittää lisäämään ruiskutusta normaalilämpötiloissa normiajossa riittävästi.

Kylmäkäynnistystä varten on vielä 500ohm NTC termostattikopan kannessa, myös sarjassa tuossa samassa loopissa alkuperäisen anturin ja tuon lisäämäni vastuksen kanssa. Tämä NTC ohitetaan sulkeutuvalla +40 asteen termostaatilla yläletkun lämmettyä.

Kylmäkäynnistys on välillä aamuisin pitkä, 2...5s, mutta lähtee ja jää käyntiin. Lohkolämmitintä käytettäessä lähti "heti" käyntiin. Tuon aamun ekan sahauksen jälkeen päivän myöhemmissä starteissa ei huomaa juurikaan eroa bensakäyttöön.

Normaaliajossa ei isompaa eroa, ehkä ihan hivenen laiskemmin vastaa kaasuun. Täyskaasukiihdytys (open-loop) sytyttää häiriövalon kun seuraavan kerran starttaa, mutta ainakaan minä en ole tarvinnut noita täyskaasutteluja kuin kokeilun yhteydessä. Automaatin kanssa normaalisti ohittaessa en laita pedaalia tiskiin.

Kulutus nousee noin 30%, joka varsinkin kaupunkiajossa näyttää suurelta (12,5...13,5l/100km). Maantiellä meni alkuviikosta 160km lenkki 10,1 kulutuksella.

Tällä kokemuksella tuntuisi olevan riittävän toimiva muutos E85 normaalikäyttöön. En silti ota vastuuta keittäneistä koneista, koska tuo 47ohm lisääminen nostaa tuulettimen käynnistymislämpötilaa hieman.

Sitten kun kiinnostus ja aika riittävät, kokeilen vastaavaa metodia imuilman lämpötilaan.

nvg

Poissa Aabelix

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 49
  • www.vrcf.fi
    • sääaseman kanssa värkkäilyä jo vuodesta 1999
Nyt ollaan taas melko sekavassa topicissa.. pakko tämä on pätkiä moottorityyppi kohtaiseksi että saa jotain selvää.

Aiempaan 5-konetta koskevaan kysymykseen: sulla taitaa olla pioneerin viittä päällä.  Ei valitettavasti osaa auttaa.

Kannatetaan, helpompi olisi seurailla viinalla läträilyä moottorityyppien mukaan, karkeampikin jaottelu helpottaisi, vaikka vinokoneet erikseen ja viispyttyset omaan kastiin  ::)

PS. Aamun startti +5 asteessa normi pyöräytys ja ongelmitta käyntiin, Sulo Wileenin logiikalla kävin laittamassa tänään 20litraa lisää e85 tankkiin " ku halavalla saa " ja normaalisti käy ja kulkee. Eniten huolestuttaa tuon Malapassin säätimen kalvot millon alkaa oikuttelemaan, mutta englannista näyttää saavan e85 kestävää korjaussarjaa, Moposportissa aikoivat ottaa selvän ja hommata vastaavia myös sinne.
« Viimeksi muokattu: 24.05.2012, 15:38:10 kirjoittanut Aabelix »
useita volvoja, ja vielä lisää volvoja, harrasteena -93 940 vapari B230 H-nokalla + "Jusen" piristämät boxit... yms. pientä

Poissa ässäarpa

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2067
  • -Team Karvavako Racing- Valiomaisteri
Onko mitenkään mahdollista että kun kaverin kasipätkään tankattiin puolet ja puolet niin tuntuu liikkuvan paremmin ja kulkeekin kovempaa :idiot2:
V70 D5
850 T5
145 T5

Poissa Rusakko

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2996
  • Nautin autoni kulmikkaina ja naiseni kurvikkaana
    • Vesan Volvo-sivut
Onko mitenkään mahdollista että kun kaverin kasipätkään tankattiin puolet ja puolet niin tuntuu liikkuvan paremmin ja kulkeekin kovempaa :idiot2:
sikäli on mahdollista, että pysyy moottorinohjauksen lambda korjauksen sisäpuolella tuo lisääntynyt tarve ruikkia polttoainetta. Oktaani luku nuosee niin voihan tuo kone herkemmäksi muuttua. Samaa itse ihmettelin kun talvella tankkailen V70R:n puolet ja puolet. :)
V70R FWD Manual -98,     V70R AWD Automatic -00,  740 B6304 Manual -87,      240 16v turbo Manual -88

Poissa hakkis

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 93
  • www.vrcf.fi
Mjooo-o. Bioadapteri oli jonkin verran pettymys. Valo syttyy ja nappi toimii mutta signaalia ei tule minkäänlaista. Nyt täytyy vielä repäistä ja yrittää saada se auki ihan vaan mielenkiinnosta että onko siellä mitään sisällä. Ja tuohon edelliseen että kasipätkä liikkuu paremmin niin ei ainakaan mun kasipätkä. Joku 30% RE85 on maksimi, siinäkin nykii jo vähän ja kulutus kans aika hauska.
343 b19a -82 / 360 b19a -84 / 360 b200k -85 / 360 b200k -86 / 240 b230f -90 / 850 2.4 20V -93 / C70 2.4T -98

Poissa Aabelix

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 49
  • www.vrcf.fi
    • sääaseman kanssa värkkäilyä jo vuodesta 1999
Tässä tuota viinakokeilua tutkaillut eri automerkkien keskustelupalstoilla ja suht pienellä otoksella näyttää siltä että toisilla ei mitään ongelmaa vaikka etenee täysin e85 voimin ilman suurempia muutoksia, ja toisella vastaavalla ajokilla homma tyssää jo pienillä seoksilla  :o
No odotellaan että porukka rohkaistuu alkoholisoimaan lisää ajoneuvoja ja kertomaan AAA rinkiin ( Anonyymit Alkoholilla Ajavat ) hyvät ja huonot päivät etanolihöyrisistä autontankkauksista  ::)
useita volvoja, ja vielä lisää volvoja, harrasteena -93 940 vapari B230 H-nokalla + "Jusen" piristämät boxit... yms. pientä

Poissa jp_olli

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1119
Nyt olisi Suomessakin tuote, joka toimii autossa kuin autossa. :)

Ollaan tätä testattu itse vuoden verran omassa testiautossa ja nyt se tulee ihan viralliseen myyntiin meidän maahantuomana.

Taustalla vaikuttaa mm. BSR.  8)

http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=20309.0
Ohjainlaitteiden, mittaristojen, jne. korjaukset
Performance by Sercap.fi optimoinnit
044-0760422
www.sercap.fi

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Kerrotko vähän lisää: mitä "opetusjakso" käytännössä tarkoittaa? Uppoaako tuollaisenaan 5 pyttyisille? Onko itse asentaminen mahdoton ajatus = plug and play vai hivenen monimutkaisempi projekti?

Harmi ettei tuokaan ole puoli-ilmainen..

Poissa jp_olli

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1119
Kerrotko vähän lisää: mitä "opetusjakso" käytännössä tarkoittaa? Uppoaako tuollaisenaan 5 pyttyisille? Onko itse asentaminen mahdoton ajatus = plug and play vai hivenen monimutkaisempi projekti?

Harmi ettei tuokaan ole puoli-ilmainen..


Itse asentaminen ei ole mahdoton, mutta vaatii huolellisuutta. Tällä hetkellä kuitenkin toimitamme laitteet asennettuna jälleenmyyjien kautta.

BFV kytketään yhdellä johdolla auton MAF / MAP-anturiin, suutinten signaalit kiertävät BFV:n kautta ja mukana on oma moottorin lämpötila-anturi. MAF / MAP-johto pitää juottaa johtoon kiinni. Sekä tietysti sähkösyötölle on omat johdot.

Laite toimii automaattisesti 4-8-sylinterisissä autoissa. Eli 5-sylinterinen ei ole ongelma. :)

Opetusjakso tarkoittaa noin 2-3 tunnin ajoa normaalilla polttoaineella. Tämän jakson aikana BFV tekee oman kartan moottorinohjauksen parametreista ja sen perusteella laskee minkä verran milläkin etanolin ja bensan seoksella ruiskutussuuttimen aukioloajan tulee olla, jotta auto toimii normaalisti.

Opetusjakson päätyttyä, jonka led-valo ilmaisee, voidaan ajaa vaikka 100% RE85 polttoaineella.
« Viimeksi muokattu: 12.06.2012, 13:12:39 kirjoittanut jp_olli »
Ohjainlaitteiden, mittaristojen, jne. korjaukset
Performance by Sercap.fi optimoinnit
044-0760422
www.sercap.fi

Poissa havock

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 183
Onkohan kukaan ehtinyt availemaan "ihme laatikoitaan"?
Mitähän mahtavat sisältää, luulisi että komponentit ja piuhat ei montaa kymppiä maksa.
Kolvi ja tinaa jos löytyy vielä kaapista niin pääsisi edukkaasti ecoilemaan.
Onhan siinä tietenkin joku tekijän oikeus juttu, mutta onhan noita laatikoita biot, flexit jne.
Varmaankin liki samaa kaikissa sisältönä eri paketissa vaan.
Vitutus voi aiheuttaa hitaan ja tuskallisen kuoleman

Volvo s40 1.8 -97  reilut 400tkm kelattu :)

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Varmaankin liki samaa kaikissa sisältönä eri paketissa vaan.

Veikkaisin, että nämä simppelisti suutinten aukioloaikaa pidentävät boksit ovat suunnilleen sitä samaa kaikki, hieman evry-modille sukua arvaten. Mutta tuo jp_ollin kuvaus BFV-boksista vaikuttaisi siltä, että siinä on hieman enemmänkin älyä kuin säätövastus.

Kyllähän näitä juttuja löytyy täältäkin, miten antureita huijaamalla saadaan etenkin vanhemmat ruiskut toimimaan E85:lla eikä varmaan mitään sen kummempaa moni tarvikaan. Mutta sitten kun uudempaan autoon halutaan vähän sivistyneempää toimintaa ja käytön helppoutta, tuollainen oppiva boksi lienee ihan järkevä. Ja vähänkään isommilla kilometreillä aika pian maksaa itsensä takaisin.

Harmi kun ei vieläkään ole Seinäjoelle tulossa E85 pistettä, luulisi että Atrian kanssa pääsisi ST1 sopimukseen, mutta ei näköjään...
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

EVO8

  • Vieras
Onkohan kukaan ehtinyt availemaan "ihme laatikoitaan"?
Mitähän mahtavat sisältää, luulisi että komponentit ja piuhat ei montaa kymppiä maksa.
Kolvi ja tinaa jos löytyy vielä kaapista niin pääsisi edukkaasti ecoilemaan.
Onhan siinä tietenkin joku tekijän oikeus juttu, mutta onhan noita laatikoita biot, flexit jne.
Varmaankin liki samaa kaikissa sisältönä eri paketissa vaan.

Kukaanhan ei kyllä kiellä tekemästä vastaavaa laitetta. Komponentit ja töpselit ei kovin paljon maksa, mutta vaatii se kyllä vähän enemmän kuin hyvää kolvaustaitoa ;)

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron