Autodiagnoosi  Carcom Oy

E85 Muutossarjat, softaukset, suuttimet ym. muutokset moottorinohjaukseen

  • 1132 Vastauksia
  • 449107 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Tuota lambdasopeutustahan voisi softalla ja tuolla boksilla säätää jos vain suuttimissa riittäisi vara. Varmaan vakiona riittäis, mutta ei viitsis lisätehoista luopua säästöjen takia.

Saahan sinne vaihdettua isommat suuttimet... ;)
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa Make

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1678
  • Volvo - Luxury car for people who think
Oliko tankissa jollain sekoituksella RE85:sta? Itse oon 40% seoksella ajellu ilman ongelmia. 50-50 sytytti joskus vikavalon. Tuota lambdasopeutustahan voisi softalla ja tuolla boksilla säätää jos vain suuttimissa riittäisi vara. Varmaan vakiona riittäis, mutta ei viitsis lisätehoista luopua säästöjen takia.
50 L 98e5 ja 30 L re85 seoksella.
BMW 530e xDrive
BMW 335i E93

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4434
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Nyt on fleksitune X4 kiinni ja eka testilenkki liki 100% RE85:lla takana.
Ajoin tankin liki tyhjäksi, amis-valo syttymiseen oli matkaa vain kilsoja.
50L (€59,-) hymyilytti kun katsoi kuitista hintaa...

Asennus kesti sen kolmisen tuntia kaikkinensa.

Boxi on asennettu repsikan jalkatilan Kick-paneelin yläpuolelle hanskalootan alle.
Ainoa piuha, jonka vedin konehuoneeseen on mukana tulleen lämpötila-anturin piuha.

Purin LH:n irti ja liittimenkin.
Lambdalta vetäisin sellaisen ohuehkon kuralaatuisen (ei kelpaa kunnollisiin RF-hommiin) koaksiaalikaapelin katkaisemalla lambdalta tulevan koksun ja liittämällä keskikarvan tinaamalla. Koksu on maadoitettu sieltä fleksin päästä.  LH:n nasta nro 24 (vihreä). LH:n liitin pitää purkaa, että lambdaan pääsee käsiksi.

Suuttimien ohjaus on nastassa 18, johon laitoin liittimet siten, että vaikka suomalais-ugrilaisessa metsärempassa pystyy palauttamaan normaalin toiminnan, vetäisemällä fleksin piuhat irti ja laittamalla entinen ohjauspiuha yhteen.

Virrat fleksille otin 5A laattasulakkeella LH:n piuhasta 35 (sytytysvirta) ja siinä kaikki suorat liitännät LH:n.

Ledille vedin piuhan ja porasin reiän siihen takalasin/peilien lämmittimimen viereiseen sokeaan peitelevyyn. Ja siitä piuhat fleksille.

Lämpötila-anturin (joka on NTC-vastus, kuten LH:n) laitoin termistaatti koppaan kiinni vulkanovalla teipillä ja nippuside päälle. Anturin piuhat vedin sieltä imusarjan alta sinne tulipeltiin ja alkuperäiseen (minulla rapeaan) johtosarjaan kiinni ja sieltä sitten sen sen repsikan läpiviennin kautta sisälle. Valitettavasti alkuperäisen piuhasarjan johto on niin lyhyt (1,5m), ettei se riittänyt sisälle asti. Jatkoina käytin kutistesukalla varustettuja abiko-liittimiä.

LH:n oma lämpö-anturi ei valitettavasti käy (ehkä), koska sen resistanssi on niin pieni kylmänäkin.
Tuo anturi näkyi olevan siellä 30C nurkilla n. 4kOhm.  Toki mieleeni tuli, että täytyy kokeilla, miten tuo boxi käyttäytyy LH:n anturilla, koska kuumana LH:n anturi on muutama sata ohmia ja kylmänä kilo-ohmeja. Ja fleksi ymmärtää joko lämpötila-anturia tai sitten kytkintä, jossa avoin on kylmä ja maadoitettuna kuuma.
Ja näinhän LH:n anturi toimii.

Näin se sattui tulemaan.


No, kliiniset eläikokeet jatkukoot joskus muulloin.   ::)

Maadoitusta varten LH:n vieressä on sopivasti maadoitusrima, joka näytti hyvälle ja oli sitä mittarin mielestä.

Ja tälläinen siitä sattui tulemaan...



Edit II:

Tarkkasilmäiset varmaan huomasivat, että olen kytkenyt kaikkien suutinten lähdöt ja tulot rinnakkain, koska tuo X4 on sekventaaliruiskutus autojan varten tehty, mitä LH ei ole...   ;)

Rinnankytkentä toimii ja jakaa päätepapujen kuorman 1/4 osaan per papunen, joten haitaksi se ei ole, vaan pikemminkin suositeltava kytkentä.


Käyttökokemuksista toisessa viestiketjussa...   :P
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=3167.msg427546#msg427546

Joten pidetään ne kokemukset noista toiminnasta toisessa ketjussa ja itse härveleitä ja menetelmiä koskevat keskustelut tässä.   ???

Edit:
Kohde auto on 945.
Moottorina B230FK, ahtoja ilon verran ja sytty ja bensalastut, KL-racing "modelpassande" 60mm cooleri.
« Viimeksi muokattu: 11.09.2012, 15:30:43 kirjoittanut mikan »


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12485
Saahan sinne vaihdettua isommat suuttimet... ;)
Joo sais. Silloin vain pitäis hommata täysin custom softa. Ja alkais tulemaan hintoihin tämä leikkiminen :)
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Joo sais. Silloin vain pitäis hommata täysin custom softa. Ja alkais tulemaan hintoihin tämä leikkiminen :)

Mutuilen nyt, mutta vaikkapa 10-20% isommat suuttimet ilman muita muutoksia voisi toimia ihan hyvin nykysoftallakin? Softan tekijältä voinee varmaan kysäistä asiasta...? ;)
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12485
Mutuilen nyt, mutta vaikkapa 10-20% isommat suuttimet ilman muita muutoksia voisi toimia ihan hyvin nykysoftallakin? Softan tekijältä voinee varmaan kysäistä asiasta...? ;)
Pitäis jaksaa olla yhteydessä :).
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa Masalius

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 1
  • www.vrcf.fi
terve.

mulla on tossa ajossa tollanen 940 b230fd ajettu vasta 473 000 ja meinasin ruveta ajaa pelkällä viinalla.  :o

nyt sitten kun oon lukenu useamman illan näitä juttuja niin ei mulle ole ainakaan vielä selvinny et mikä näistä olis se fiksuin viriys?  :idiot2:

kattelin tossa tota bioadapter 3.1 versioo, yks vaihtoehto.
vai pitäskö satsata enempi rahaa ja ostaa toi Flexitune AutoX4
vaiko menis ihan pelkällä suuttimien vaihdolla?

mitenköhän noi tulevat paukkupakkaset mahtaa vaikuttaa tohon toimintaan?
sanokaas jotain mielipiteitä  :D

Poissa Arkku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 53
  • www.vrcf.fi
terve.

mulla on tossa ajossa tollanen 940 b230fd ajettu vasta 473 000 ja meinasin ruveta ajaa pelkällä viinalla.  :o

nyt sitten kun oon lukenu useamman illan näitä juttuja niin ei mulle ole ainakaan vielä selvinny et mikä näistä olis se fiksuin viriys?  :idiot2:

kattelin tossa tota bioadapter 3.1 versioo, yks vaihtoehto.
vai pitäskö satsata enempi rahaa ja ostaa toi Flexitune AutoX4
vaiko menis ihan pelkällä suuttimien vaihdolla?

mitenköhän noi tulevat paukkupakkaset mahtaa vaikuttaa tohon toimintaan?
sanokaas jotain mielipiteitä  :D
No tuossahan on mikan kokemuksia yllä, mulle on tulossa tuo Bioadapter/EZ85 Conversion Kit ja ketjusta löytyy muitakin kokemuksia. Perustoimintaperiaatehan noilla kaikilla konversiokiteillä on sama, eli ne pidentää suuttimien aukioloaikaa, jolloin kone saa tarvittavan määrän enemmän etanolia. Toinen ongelmakohta eli kylmäkäynnistys on sitten ratkaistu vaihtelevasti ja siitä minäkin odottelen mielenkiinnolla kokemuksia...

Talvi ei ole ongelma, jos on käytettävissä lohkolämmitin ja tolppa, tai lämpimähkö talli mistä startata mutta veikkaisin että suoraan -25 asteen pakkasesta ei lähde noilla bokseillakaan ainakaan ihan nätisti käymään... Eli akku on syytä ainakin olla kunnossa.

Sellainen propellihattuidea tässä tuli mieleen, että jos väsäsis polttoainekiskon ympärille jostain PTC-vastuksista/-elementeistä lämmittimen ja kiinan pojilla näyttäis olevan sellaisia silikonimattojakin, joilla sais ehkä tilannetta helpotettua.

Noita valmistajia on kyllä maailmassa ihan riittävästi, katso vaikka ensi hätään täältä:

http://re85-muunnos.wikidot.com/forum/t-465689/muunnossarjat

Noita ruotsalaisia sarjoja on ainakin asenneltu menestyksekkäästi Volvoihin ja niille löytyy edustajiakin Suomesta.

Tuosta Bioadapterista sen verran, että siellä on ollut alkukesästä jotain häikkää toimituksissa eli boksit oli viipyneet pahimmillaan kuukausia ja lisäksi jossain erässä oli viallisia tehotransistoreja. Käsittääkseni tää Andrey on kuitenkin hoitanut asiat kuntoon ja häneen saa yhteyttä, joten itse rohkaistuin riskillä tilaamaan ko. boksin. Katsotaan nyt mitä sieltä on tulossa ja milloin tulee, raportoin tilanteet tänne. Tilanne tällä hetkellä on se, että tilaus olisi muka toimitettu ja sille on annettu seurantakoodi, mutta uskon vasta sitten kun laite on kädessä. Halpahan tuo on ja helppo asentaa ja jopa säädettävissä. Uskoakseni jos kaikki menee hyvin, niin parin viikon sisällä ollaan viisaampia...
« Viimeksi muokattu: 11.09.2012, 14:56:18 kirjoittanut Arkku »
- Volvo 740 B200F -91

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4434
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Suuttimet menevät vaihtoon, sillä fleksi pidentää aukioloaikaa sen 27% ja siinä vaiheessa kun flexitune ilmoittaa, että suuttimet ovat täysin auki, LH pitää suuttimia enää kiinni 2,4millisekuntia!!  (0,0024s)  :o

Joten baarin paineilla jo bensiinilläkin ollaan tapissa suuttimien puolesta.

Eli vakio FT:n voi flexitunella huoleti konvertoida viinalla meneväksi. Isommilla ahdoilla on syytä vaihtaa suuttimet suosiolla isommiksi, vaikka ajaisi pelkällä bensiinillä!

Jos pikkumitsusta puristelee sen 1,1bar paineita, niin yläpäässä ollaan taatusti jo laihalla. Ei siis ihme, että ahtojen piikittäessä kone rapisee bensiinillä...



Viinalla ei nakuta, vaikka meneekin laihalle...   :o

Tästä päästään siihen, että LH on niin pässi, ettei se ilmaise millään tavalla sitä, että suuttimien aukioloaika on 100%  :-[

No, tietysti normaalimoottorilla tuota tilannetta ei koskaan synny, joten LH:n ei sitä ole tarvinnut huomioida. Mutta ylipäätään alkuperäisen koodin kirjoittajat ovat olleet tässä mielessä typeriä!   :facepalm:
Koska tuo tilanne voi kuitenkin tulla vastaan esim. matalilla bensanpaineilla...


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4434
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
terve.

mulla on tossa ajossa tollanen 940 b230fd ajettu vasta 473 000 ja meinasin ruveta ajaa pelkällä viinalla.  :o

nyt sitten kun oon lukenu useamman illan näitä juttuja niin ei mulle ole ainakaan vielä selvinny et mikä näistä olis se fiksuin viriys?  :idiot2:

kattelin tossa tota bioadapter 3.1 versioo, yks vaihtoehto.
vai pitäskö satsata enempi rahaa ja ostaa toi Flexitune AutoX4
vaiko menis ihan pelkällä suuttimien vaihdolla?

mitenköhän noi tulevat paukkupakkaset mahtaa vaikuttaa tohon toimintaan?
sanokaas jotain mielipiteitä  :D

Suutimien vaihto on yksi konsti, mutta silloin on syytä teettättää viinalastut. Miinuksena se, että bensalla ajaminen voi tulla mahdottomaksi.

Bioadapter on se halvempi konsti. Voipi vain tulla pakkasella ongelmia. Toimii luultavasti paremmin jonkun LH:ta huomattavasti modernimman moottorinohjauksen kanssa.

Itse valitsin flexitunen siksi, että
A Se on tehty skandinaviassa, joten härvelille on tuttua pakkaset yms. ja sen ohjelmoinnissa oletettavasti on osattu tämä huomioida.
B Siinä on juuri A syystä se lämpötila-anturin mahdollisuus.
C Se haistelee lambdan avulla automaattisesti sitä mitä, polttoaineena on, eikä luota LH:n adaptiivisiin kykyihin.



Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Ari E

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1316
  • www.vrcf.fi
joo viinalla suuttimet loppuu alkuunsa  joku 0.7 0.8 bar vois just riittää pikkumitsulla ja vapaammin virtaavalla ahtimella loppuu jo aikasemmin
laajakaista aika kätevä näissä
« Viimeksi muokattu: 11.09.2012, 21:01:30 kirjoittanut Ari E »

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4434
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
joo viinalla suuttimet loppuu alkuunsa  joku 0.7 0.8 bar vois just riittää pikkumitsulla ja vapaammin virtaavalla ahtimella loppuu jo aikasemmin
laajakaista aika kätevä näissä

Ja skooppi on vielä kätevämpi! Sillä kun näkee nohevasti tuon ennen rajoja.    ;)

Tästä tuleekin mieleen, että mitähän noiden FT/FK vinokoneen vihreiden suuttimien tuotto on?

Ja ennenkaikkea, mitähän LH kykenee käsittämään ja korjaamaan, nimenomaisesti isommissa suuttimissa?


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Ari E

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1316
  • www.vrcf.fi
Ja skooppi on vielä kätevämpi! Sillä kun näkee nohevasti tuon ennen rajoja.    ;)

Tästä tuleekin mieleen, että mitähän noiden FT/FK vinokoneen vihreiden suuttimien tuotto on?

Ja ennenkaikkea, mitähän LH kykenee käsittämään ja korjaamaan, nimenomaisesti isommissa suuttimissa?
337cc/min @3 bar
skoopilla ei vaan nää, kuinka seos käyttäytyy ja kuinka laihalle vetää

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4434
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
337cc/min @3 bar
Thanks!

skoopilla ei vaan nää, kuinka seos käyttäytyy ja kuinka laihalle vetää

Skoopilla näkee oikein hyvin tuonkin, kun laittaa sen kiinni siihen lambda-anturin piuhaan.   :juhau:
Toki AFR/jännite-muunnoksen joutuu tekemään ihan itse. Toki ääriarvoja ei vakiolambdalla näe, mutta nekin voi laskea kunhan tietää missä vaiheessa tuli 100% aukiolossa täyteen.
Ja pelkästään suuttimien auki-oloajoistakin näkee paljon, kun käyttää hitusen mietintämyssyä.  ;)
Mutta ei väännetä kättä mittaustavoista tässä ketjussa...   ::)

Seuraava mittailun kohde onkin vaahteramäen eemeli (IMM) noiden suuttimien aukioloaikojen kanssa.

harmi vain, ettei köyhänä ollut varaa ostaa 4-kanavaista skooppia.   :-[
https://www.elfaelektroniikka.fi/elfa3~fi_fi/elfa/init.do?item=76-233-50&toc=19166


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

EVO8

  • Vieras
Värejä en muista mutta Turpoissa on vakiona ollut myös 390cc suuttimia kuten omassani oli. Riittää sinne mihin sillä pillerillä pääsee. Muistaakseni karvan alle 250hv irtosi jarrussa aikanaan.

 

RallyBaron  Samppasport