Futurez  Kulkukoira

E85 Muutossarjat, softaukset, suuttimet ym. muutokset moottorinohjaukseen

  • 1132 Vastauksia
  • 445738 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4423
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Koskee vinokonetta ja LH2.4:sta, soveltaen muihinkin.

Kenellä pyörii ylimääräinen (samanlainen tuotoltaan) suutin nurkissan kuin imusarjassa jo, voi tehdä tälläisen yksinkertaisen viinakonversion.  Toki suutin pitää olla korkea ohminen tai sitten etuvastus pitää viritellä.

Eli laitetaan se ylimääräinen suutin siinne vanhan kylmäkäynnistysrikastuksen suuttimen paikalle imusarjaan ja viritellään piuhat seuraavasti.



Lisäsuutin kytketään viinalla ajettaessa LH:n ohjattavaksi ja bensalla ajettaessa se on ilman ohjausta kiinni tilassa.
Kylmäkäyntirikastusta ja käynnistysrikastusta hoitaa sitten tuo painonappi, josta täräytetään kylmästartissa lisää soppaa ennen starttausta tai sen aikana ohjaamalla kaikki suuttimet auki napin painamisen ajaksi. Eli lyhyet näpäytykset riittänevät.


Idea on siinä, että systeemiin tulee viides suutin, joka tuottaa sen puhtaan viinan tarvitseman +25% lisää soppaa samalla suutinten aukioloajalla mutta bensallakin ajaminen on mahdollista. Seoksen hienosäädön saa LH hoitaa mieleisekseen.

LH hanskaa paremmin rikasta seosta kuin liian laihaa, joten blandiksillakin ajaminen on mahdollista mutta se 50/50% seos-suhde on harmaata aluetta.

Toisin sanoen tämä on sellainen köyhänmiehen flexitune, jolla ei tule ongelmia suutinten aukioloaikojen tms. kanssa.
Ja systeemin voi palauttaa alkuperäiseksi helposti.



Ja testit sitten omalla vastuulla, sillä en takaa LH:n suutinten ohjauksen kestävän mitä tahansa suuttimia!  :hello:
« Viimeksi muokattu: 02.11.2012, 17:07:01 kirjoittanut mikan »


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa InlineFour

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1324
  • Toiset käy töissä, toiset käy kotona
Tulis äkkii mielee et tollee saa poltettua suuttimen ku joku pitää sitä nappia pohjas startates
Oikeissa autoissa on kolme poljinta;
kaasu, jarru, seisontajarru

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4423
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Tulis äkkii mielee et tollee saa poltettua suuttimen ku joku pitää sitä nappia pohjas startates
Ennemminkin koneen saa tukehtumaan liian paljoon soppaan!

Jos etuvastus on oikein mitoitettu, niin ei saa suutinta palamaan, tai minulla olisi suuttimet räjähtäneet jo aikoja sitten!  ;)

Ja jos sitä lisäsuutinta haluaa pelkästään ohjata tuossa rikastusnapilla, niin diodi sinne LH:lle menevään piuhaan (huom. napaisuus)!
« Viimeksi muokattu: 02.11.2012, 17:05:54 kirjoittanut mikan »


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4423
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Köyhän miehen versio II


Elikkäs tässä versiossa rikastuspainonapilla ohjataan vain sitä lisäsuutinta, koska muutoin sitä soppaa tulee liian helposti liikaa ryypytellessä.  Näin saadaan ryypyttelyä hitusen kohtuullistettua!  :D




Diodiksi sitten joku fast-recovery tyyppi ja vähintään 500V estojännitteen kestoa. Turvallisinta on valita 1kV, ettei suutinten takapotku riko diodia. Suuttimilta nimittäin tulee useamman sadan voltin takapotku, kun suutinten virta katkeaa!
Virtaa diodin pitää kestää myötä suuntaan sen 10A vähintään, mielummin 20A, niin se soveltuu olemaan ilman jäähdytyslevyn liparetta.


Diodina toimii erittäin hyvin esim. tämä:
https://www.elfaelektroniikka.fi/elfa3~fi_fi/elfa/init.do?item=70-226-76&toc=18932
Tämän voi ruuvata suoraan peltiin, koska se on valmiiksi eristetty.

Eristämätön diodi tulee asentaa eristyssarjan kanssa tai suuttimet ovat kokoajan auki kun niille tulee jännitettä!



Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Haxu.R

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 245
  • www.vrcf.fi
Jaahas, posti toi Flexitune boxin...
Kohta on yks viinavolvo lisää :)
Ostin piuhasarjan kanssa jotta paluu arkeen käy yhtä helposti.
945 -96 B230fk AW71L A/C 'Booze Drive'
B234f Drifting esko

Poissa jepajee

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 832
  • Yksi vika korjattu ja kymmenen muuta löydetty.
Koskee vinokonetta ja LH2.4:sta, soveltaen muihinkin.

Kenellä pyörii ylimääräinen (samanlainen tuotoltaan) suutin nurkissan kuin imusarjassa jo, voi tehdä tälläisen yksinkertaisen viinakonversion.  Toki suutin pitää olla korkea ohminen tai sitten etuvastus pitää viritellä.

Eli laitetaan se ylimääräinen suutin siinne vanhan kylmäkäynnistysrikastuksen suuttimen paikalle imusarjaan ja viritellään piuhat seuraavasti.



Lisäsuutin kytketään viinalla ajettaessa LH:n ohjattavaksi ja bensalla ajettaessa se on ilman ohjausta kiinni tilassa.
Kylmäkäyntirikastusta ja käynnistysrikastusta hoitaa sitten tuo painonappi, josta täräytetään kylmästartissa lisää soppaa ennen starttausta tai sen aikana ohjaamalla kaikki suuttimet auki napin painamisen ajaksi. Eli lyhyet näpäytykset riittänevät.


Idea on siinä, että systeemiin tulee viides suutin, joka tuottaa sen puhtaan viinan tarvitseman +25% lisää soppaa samalla suutinten aukioloajalla mutta bensallakin ajaminen on mahdollista. Seoksen hienosäädön saa LH hoitaa mieleisekseen.

LH hanskaa paremmin rikasta seosta kuin liian laihaa, joten blandiksillakin ajaminen on mahdollista mutta se 50/50% seos-suhde on harmaata aluetta.

Toisin sanoen tämä on sellainen köyhänmiehen flexitune, jolla ei tule ongelmia suutinten aukioloaikojen tms. kanssa.
Ja systeemin voi palauttaa alkuperäiseksi helposti.



Ja testit sitten omalla vastuulla, sillä en takaa LH:n suutinten ohjauksen kestävän mitä tahansa suuttimia!  :hello:

Onkohan kukkaan mahollisesti kokkeillu tätä?
Ex: Volvo 340 b17 -88, Nissan Bluebird CA20E -89, Nissan Sunny  GA16i-89.
Nyk. Volvo 945 b230FT+aw71L

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4423
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Onkohan kukkaan mahollisesti kokkeillu tätä?

Tuskin on, mutta voin taata, että se toimii ihan yhtä hyvin kuin suuttimien vaihto isommiksi. Mikä taas todistettavasti toimii!

Tämä on vain eräs versio siitä suutin modauksesta.   :)


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Haxu.R

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 245
  • www.vrcf.fi
Aamulla asensin flexin ja pääsin viel töihinkin nyt :)
Oli vähän röpöttävä alkutaival, tankis 30% etanoolia ja paksulla kävi. Sitte kun boxi sai korjattua aloin kuuntelee että kyl tuo kolmella käy...
Aloin epäilee omia kytkentöjä ja mittaillessa huomasin et eculle menevät navat oli molemmat yhdessä tämä siis sen sylinterin johdoissa mistä ryöstetään flexille 12V. Otin flexille sit virran puolalta niin johan pelaa! En tiedä onko tos johtosarjas vikaa vai missä?!?
Vai eikö LH:lta vaan saa ottaa virtaa.
945 -96 B230fk AW71L A/C 'Booze Drive'
B234f Drifting esko

Poissa Ari E

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1316
  • www.vrcf.fi
Aamulla asensin flexin ja pääsin viel töihinkin nyt :)
Oli vähän röpöttävä alkutaival, tankis 30% etanoolia ja paksulla kävi. Sitte kun boxi sai korjattua aloin kuuntelee että kyl tuo kolmella käy...
Aloin epäilee omia kytkentöjä ja mittaillessa huomasin et eculle menevät navat oli molemmat yhdessä tämä siis sen sylinterin johdoissa mistä ryöstetään flexille 12V. Otin flexille sit virran puolalta niin johan pelaa! En tiedä onko tos johtosarjas vikaa vai missä?!?
Vai eikö LH:lta vaan saa ottaa virtaa.
suuttimen + tulee suoraan releeltä, ecu ei siihen vaikuta kuin ohjaamalla relettä. Ilmeisesti otit eculta suuttimien maadotus karvasta tuon plussan...

Poissa Haxu.R

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 245
  • www.vrcf.fi
suuttimen + tulee suoraan releeltä, ecu ei siihen vaikuta kuin ohjaamalla relettä. Ilmeisesti otit eculta suuttimien maadotus karvasta tuon plussan...
Flexin valmis johtosarja kyseessä et virhe on sitte tapahtunu Ruottis... Oon vähä huono selittää kun itekään ei meinaa tajuu tosta johtohässäkästä mitään. Mut siis auton alkup. johtoon kun tulee flexin urosliitin mikä menee flexin kautta suuttimelle niin jostain syystä nuo urosliittimen navat oli samaa kun ryöstövirta oli boxissa kiinni, nappasin virtapiuhan irti ja niistä urosliittimen navoista tuli erilliset.
945 -96 B230fk AW71L A/C 'Booze Drive'
B234f Drifting esko

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4423
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
suuttimen + tulee suoraan releeltä, ecu ei siihen vaikuta kuin ohjaamalla relettä. Ilmeisesti otit eculta suuttimien maadotus karvasta tuon plussan...
Suuttimen Plussa tulee B230FK/FT-koneissa etuvastuksilta, joten sieltä ei sitä virtaa saa ryöstää, tai se jännite heiluu suutinten ohjauksen tahdissa.

Eli ketju menee näin: Akku, sulake, rele, etuvastus ja suutin...  Eli FK/FT pannuissa etuvastus ja suutin muodostavat resistiivisen jännitteen jakajan -> suutinten avautumisen tahtiin pätkivä käyttöjännite flexitune-boxille!  :-[
Mikä ei tietenkään ole hyväksi!

Aloin epäilee omia kytkentöjä ja mittaillessa huomasin et eculle menevät navat oli molemmat yhdessä tämä siis sen sylinterin johdoissa mistä ryöstetään flexille 12V. Otin flexille sit virran puolalta niin johan pelaa! En tiedä onko tos johtosarjas vikaa vai missä?!?
Vai eikö LH:lta vaan saa ottaa virtaa.

Puola käy hätätilassa, mutta sekin rassaa turhaan ylijännitesuojauksia, joten jännite kannattaa ottaa virtalukolta tai siltä ECU:n kytkettävältä virtapiuhalta.

Minulla flezxin sähköt tulevat ECU:n piuhasta.   :)


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa ASalo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 41
  • www.vrcf.fi
Olen selaillut valmistajien sivuja ja yrittänyt ymmärtää missä RE85-muuntosarjassa olisi paras hintalaatusuhde
ja mikä kannattaisi hankkia B230FK:lla varustettuun 940:seen.

Olen harkinnut hankkivani jonkin näistä:

- Etanizer ,   n. 125 €
- Bioadapter,   vain 85 €
- FlexiTune Auto,   186...224 € + postitus (kallis ?)
- FlexiTune II rakennussarja,   59 € + postitus

Onko perusteita maksaa FlexiTunen Auto:sta lähes kolme kertaa sen, mitä Bioadapter maksaa ?
Toisaalta mitä menettää tai jää saamatta jos hankkii FlexiTune II:n rakennussarjan ?
Kannattaako ostaa Flexitunen mukana tarjottavaa johtosarjaa vai pärjääkö tavallinen "autosähkömies" ilmankin ?

Mielelläni näkisin vielä perustelut annetuissa suosituksissa/ ei-suosituksissa .

Poissa SEN-24

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 162
Mites tämmöinen, onkohan kellään kokemusta Volvon kanssa?

http://bioboxi.fi/index.php?p=1_2_ECOBOX-PT-E85-V3

Hintoo 4-pyttyselle 149e ja 5-6 pyttyselle 199e.
Kun Volkkari hyytyy, niin Volvolla jatketaan.
Volvona 945 ja 745.

Poissa ASalo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 41
  • www.vrcf.fi
Mielenkiintoinen vaihtoehto tuo Bioboxi, mutta kovin niukasti on esillä tietoa käytöstä, ohjelmoinnista ja asetuksista.

Poissa SEN-24

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 162
Mielenkiintoinen vaihtoehto tuo Bioboxi, mutta kovin niukasti on esillä tietoa käytöstä, ohjelmoinnista ja asetuksista.

Samaa mieltä. Olis ilmeisesti suomenkielinen tuki ja säätö mahdollisuudet ohjelmalla, toimivuudesta tosin vähän tietoa. ::)
Tuon ohjelman jo latasinkin ja ainakin helppo käyttää tuntuis olevan.

Edit. alla olevassa linkissä joitain käyttökokemuksia:

http://re85-muunnos.wikidot.com/forum/t-570484/pt-e85
« Viimeksi muokattu: 23.11.2012, 10:40:05 kirjoittanut SEN-24 »
Kun Volkkari hyytyy, niin Volvolla jatketaan.
Volvona 945 ja 745.

 

Autoracing  KL-varaosat