Proturbo  Autodiagnoosi

E85 Muutossarjat, softaukset, suuttimet ym. muutokset moottorinohjaukseen

  • 1132 Vastauksia
  • 448963 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

EVO8

  • Vieras
Mites tämmöinen, onkohan kellään kokemusta Volvon kanssa?

http://bioboxi.fi/index.php?p=1_2_ECOBOX-PT-E85-V3

Hintoo 4-pyttyselle 149e ja 5-6 pyttyselle 199e.

Koeajot meneillään. Elektroniikka on pakattu alumiiniseen koteloon ja painosta päätellen suojaus sisälläkin on kunnossa. Johtosarjan liitin on asiallinen. Lämpöanturin johto turhan lyhyt vaikka muuten piuhaa on kilometritolkulla. Säätöpuoli on helppo ja monipuolinen.  On/Off kytkimen ja virtajohdot (virtalukolta) saa autoon sisään kuljettajan puolella olevan läpivientikanavan (musta muovinen haitariputki) kautta vetämällä. Puolalta EI kannata virtaa ottaa.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4434
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Olen selaillut valmistajien sivuja ja yrittänyt ymmärtää missä RE85-muuntosarjassa olisi paras hintalaatusuhde
ja mikä kannattaisi hankkia B230FK:lla varustettuun 940:seen.
Olen harkinnut hankkivani jonkin näistä:
- Etanizer ,   n. 125 €
- Bioadapter,   vain 85 €
- FlexiTune Auto,   186...224 € + postitus (kallis ?)
- FlexiTune II rakennussarja,   59 € + postitus

Onko perusteita maksaa FlexiTunen Auto:sta lähes kolme kertaa sen, mitä Bioadapter maksaa ?
Toisaalta mitä menettää tai jää saamatta jos hankkii FlexiTune II:n rakennussarjan ?
Kannattaako ostaa Flexitunen mukana tarjottavaa johtosarjaa vai pärjääkö tavallinen "autosähkömies" ilmankin ?

Mielelläni näkisin vielä perustelut annetuissa suosituksissa/ ei-suosituksissa .

Etanizer ja Bioadapter ovat pelkkiä tyhmiä purkkeja, jotka lisäävät vakiomäärän suuttimien aukioloaikaa, ilman mitään muita ominaisuuksia!

Syy, miksi minä ostin flexitune x4 auton oli nimenomaisesti se (toimiva) täysautomatiikka kaikelle (lämpötila ja seokset).
Ei mitään kikkailua seoksien tai kylmäkäynnistyksen kanssa, jos sen kytkee lambdaan ja lämpötila-anturiin.
Tosin flexi vaatii kylmä- ja käynnistysrikastuksen säätämisen, koska vakiona ne ovat kylmille keleille riittämättömiä.

Ja bioadapterilla näkyy jengillä olevan moittimista toimituksissa ja toiminnassa.

Halpa ja hyvä? Osta kaksi, halpa ja hyvä! Tosin ne ovat erikseen.

Monille adaptereille mainostettu käyntiseoksen "säädettävyys" on täysin turha ominaisuus LH:n kanssa, varsinkin "tietokoneen" kanssa (tehdääkö nyt heti, vai haluatko tietokoneella tehtynä)!
LH hanskaa tilanteen ihan itse ilman ongelmia. Ja jos ongelmia mahdollisesti on, silloin vika on jossain LH antureissa tms. jos perusrikastus on oikea.

Ja ennenkaikkea, säätämisen (siis käynnistysrikastusten) tulee olla helppoa kenttäoloissakin (tienpäällä). Juuri tässä kohden flexi on "ylivoimainen". Jos purkki on asennettu helppoon paikkaan, säädöt saa tehtynä sekunneissa ja viimeistään minuuteissa flexillä.

Lisäksi en ole huomannut, että mikään muu (flexin lisäksi) "bioadapteri" osaisi kertoa käyttäjälleen esim. siitä, että suuttimien aukioloaika on saavuttanut 100%, mikä on mielestäni erittäin tärkeä ominaisuus, varsinkin jos pannua on hitusenkaan viritetty. Turboviripannussa on se riski, että se ikävä hyönteinen saattaa tulla visiitille (mäntäpistiäinen).

Mitä tuohon flexin johtosarjaan tulee, niin se kannattaa hankkia vain jos haluaa, ettei kajoa auton johtosarjaan millään tavalla (paitsi lambda, jos haluaa automatiikan).

Jos on yhtään sähkärin vikaa, niin pelkällä flexituneX4:lla pärjää perusvarusteilla toimitettuna ja edes sitä sarjan mukana tulevaa lämpötila-anturia ei tarvitse, jos sen kytkee LH:n anturin rinnalle.
Itse ostin pelkän flexitune X4:n ilman mitään ylimääräisiä kilkkeitä ja kytkin sen LH:n johtosarjaan siellä boxin liittimellä. Ainoa seikka, joka paljastaa käyttäjälle, ettei kaikki ole ihan tavallista, on se ledi, joka syttyy kojelaudassa kun virrat laitetaan päälle.

Nyt olen painellut menemään viinamäen miehenä jo likemmäs 10tkm flexin keralla, eikä valittamista ole mistään flexin ominaisuudesta. Puhdasta viinaa olen laskenut vinokoneen lävitse nyt yli 1,3m3 ilman blandiksia tms. lutraamista, eikä krapulasta ole tietoakaan.  :o   :2funny:

Oikea flexifuel-toiminta on minulle tärkeää siksi, ettei kaikkialta saa aina viinaa muualta kuin alkosta, josta saatavat aineet sopivat kuskille, mutteivat autolle.  ;D

Hintaa flexille tuli kuluineen (postitus €6.-) ja veroineen €193,75.-

Flexin takana on joku omituinen ruotsalaisen lainsäädännön omituisuus, eli voittoa tuottava yhdistys, jonka sijaintipaikka on tukholmassa. Joten jos ongelmia olisi ollut, olisin voinut ottaa laivamatkan sinne ja mennä koputtelemaan oven taakse, vaikka pesäpallon pelaamista varten.   ;)

Ihan knoppina, viimeisen rapian 400km työmatkan aikana kulutus oli 14,1L/100km, kun sai ajella pääosin omaan tahtiin ja ohituksiakin tuli vain muutama kymmenen. Eli omaan (ripeään)tahtiin ajaminen laski kulutusta sen litran verran per 100km.

Ps. Kuten EVO totesi, niin puola on aikas vihoviimeinen paikka ottaa sähkö boxille, koska sieltä tulee yllättävän isoja takapotkuja, jotka pistävät suojaukset koville.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

EVO8

  • Vieras
Juu noissa purkeissahan on perus rikastussäädöt lähinnä kai vain siksi että käyvät myös vanhempiin lambdattomiin autoihin. Sitä on turha näissä rukkailla.

Perussääntönä sanoisin kuitenkin että ensimmäinen ostos ennen kuin ryhdytään mihinkään virityspuuhiin on laajakaistalambdan hankinta jolloin kaikki polttoainepuolen ongelmat on helppo havaita. Ja sellaisia ongelmia näissä vanhoissa voi tulla monesta syystä kuten useimmat tietää.

Uskon että Flexi on pitkälle mietitty tuote mutta silti hieman ihmetyttää se lambdakytkennän funktio koska LH itsessään pyrkii kuitenkin aina korjaamaan tilanteen jos seos muuttuu. Tosin LTFT on hidas mutta nopeuttaako Flexi sopeutusta?

Nähtäväksi jää tavitseeko PTE85 mitään säätämistä kun oikeat asetukset on saatu tehtyä. Jos tarvitsee niin lämpöanturin toteutus ei pelaa.

Pakkasia odotellessa....

Poissa SEN-24

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 162
Koeajot meneillään. Elektroniikka on pakattu alumiiniseen koteloon ja painosta päätellen suojaus sisälläkin on kunnossa. Johtosarjan liitin on asiallinen. Lämpöanturin johto turhan lyhyt vaikka muuten piuhaa on kilometritolkulla. Säätöpuoli on helppo ja monipuolinen.  On/Off kytkimen ja virtajohdot (virtalukolta) saa autoon sisään kuljettajan puolella olevan läpivientikanavan (musta muovinen haitariputki) kautta vetämällä. Puolalta EI kannata virtaa ottaa.

Mielenkiinnolla odotetaan kommentteja koeajoista. Itse mietin mitenhän tuo toimisi T5 motissa?
Kun Volkkari hyytyy, niin Volvolla jatketaan.
Volvona 945 ja 745.

Poissa ASalo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 41
  • www.vrcf.fi
Etanizer ja Bioadapter ovat pelkkiä tyhmiä purkkeja, jotka lisäävät vakiomäärän suuttimien aukioloaikaa, ilman mitään muita ominaisuuksia!.....................


Kiitos kommenteista ja ymmärettävistä perusteluista.

Pitää harkita entistä syvällisemmin.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4434
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Uskon että Flexi on pitkälle mietitty tuote mutta silti hieman ihmetyttää se lambdakytkennän funktio koska LH itsessään pyrkii kuitenkin aina korjaamaan tilanteen jos seos muuttuu. Tosin LTFT on hidas mutta nopeuttaako Flexi sopeutusta?
Tuo lambda kytkentä on automaattista polttoaineen tunnistusta varten. Eli tankkaan mitä lystään tai sattuu löytymään ja jätän loput automatiikalle.

Sen homman voi hoita kytkimelläkin, jossa on asennot SEL nasta kytkettynä maihin tai plussaan, jolloin flexi tulkitsee tilanteen 0-50% bladis tai 50-100% viinaksia.
Lambda-anturiin  (kapeakaista) kytkettynä polttoaineen tunnistus on automaattinen ja jopa toimiva!

Samaten lämpöanturinkin voi jättää pois ja siirtyä käyttämään siinäkin kytkintä, jolloin flexissä on kaksi tilaa, kylmä ja kuuma kone.

Nähtäväksi jää tavitseeko PTE85 mitään säätämistä kun oikeat asetukset on saatu tehtyä. Jos tarvitsee niin lämpöanturin toteutus ei pelaa.

Pakkasia odotellessa....

Flexissä minulla on varmasti vielä säätämistä, kylmärikastuksen osalta, sillä olen pienin askelin nostanut sitä, kunnes kone käy kylmänäkin. Käynnistysrikastus tuntuu riittävälle ainakin toistaiseksi.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4434
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Tänään mielenkiintoinen "vika" flexin kanssa.

Yht'äkkiä vikavalo syttyi kesken ajon (tasakaasu).

Heti lähimmälle dösä-pysäkille parkkiin ja kone käyden. Vikakoodit LH:sta lukien.
2-3-1 ja 2-2-1 tuloksena.

Flexi vaikutti toimivan normaalisti!  :o

No, matkan varrella porsaiden talliin (alle 10km päässä vikavalon syttymisestä) ja heti alkuun tietysti epäilin bensanpaineita! Niissä ei mitään vikaa ja ne olivat samat kuin heinäkuussa, vaikka bensapumpulla onkin maileja takana jo 380tkm.
Lambdan mittaus lambdan johdoista ja kaikki Ok!

No, himaan mittariarsenaalia hakemaan ja takaisin tallille.

Paikat levälleet ja ensimmäisenä flexi esiin sieltä hanskalokeron alta. Mitä! Ei lamabda-signaalia lainkaan?
Sitten LH esiin ja piuhasarja esiin. Mittaillen, eikä mitään vikaa! Mittaillessa piuhasarja oli tietysti LH:sta irti ja kaikki adaptiiviset arvot nollautuivat.

Sitten LH:n piuhojen tarkistusten jälkeen, kun mitään vikaa ei johdoista löytynyt, piuhat kiinni.

Ei mitään ongelmia! Kaikki toimi juuri oikein!  :o :o :o :o

Epäilys jäi siihen lambdan liittimeen johtosarjaan, joka on hitusen "rapea" konehuoneen pikkupalon vuoksi.

Lopputulos:

Flexitune menee 0% rikastuksiin kun SEL/EGO pinni ei ole lambdassa tai kytkettynä +12V/GND tiloihin, vaan kelluu.

Nerokasta!   P>

Ainoa miinus tässä on se, että jostakin syystä LH ei tunnistanut sitä, ettei lambda-signaalia ole. Liekö syy siinä, että lambda-piuhassa näkyy pieniä jännitepiikkejä sytystä ja suuttimista, jolloin se piuhan jännite ei tipu 0V tasolle. Vaiko flexissä on joku pikkuinen ylösveto-vastus?

Täytyy tutkia lisää, sillä flexi toimi kokoajan oikein (mitatusti).


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa jp_olli

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1119
Kauppakassissa (206) on nyt BFV:n sarja kiinni, eikä ole tarvinnut leikkiä säätöjen kanssa.  :)
Ohjainlaitteiden, mittaristojen, jne. korjaukset
Performance by Sercap.fi optimoinnit
044-0760422
www.sercap.fi

Poissa Mrkossu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 23
  • www.vrcf.fi
Onko ketään asentanut flexitune 2 b230fk koneeseen?
Kiinnostaisi tietää että kuinka vaikeaa on asentaa ja onko helppo löytää sopivat säädöt

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4434
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Onko ketään asentanut flexitune 2 b230fk koneeseen?
Kiinnostaisi tietää että kuinka vaikeaa on asentaa ja onko helppo löytää sopivat säädöt

On, minä!  Ja taitaa olla myös Haxullakin.

Tosin minulla ei ihan vakio FK, vaan tällä hetkellä paineita on sen 0,8 baaria, joka on muuten ehdoton ahtojen maksimi sitten viinakäytössä vakiosuuttimille (100% pulssisuhde tulee täyteen tuossa 5000rpm) kohdalla. Joten bensallakin liikutaan äärirajoilla.

Säädöt on suhteellisen helpot saada kohdilleen mutta erityinen huomautus on siitä, että kaikkien sytkän osien pitää olla erinomaisessa kunnossa, jotta talvikäyttö onnistuu!
Tällä hetkellä tulpat on kokeena NGK:t ja vakiota pykälän kuumempia (BPR5ES).


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Haxu.R

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 245
  • www.vrcf.fi
Ööö.. mul on Flexin AutoX4 onk mul ny kumminki eri purkki ku sul Mikan? Mut toi on siis se täys automaatti. Vai puhuttiinko tuos yllä Flexitune II:sta joka on flexin tyhmä purkki?
Mulla joo täysin vakiossa fk:ssa toi AutoX4, tulpat oon vaihtanu pykälän kuumempiin yks kärki tulppiin. Ja pelaa paremmin kuin bensalla :)
« Viimeksi muokattu: 04.12.2012, 11:54:37 kirjoittanut Haxu.R »
945 -96 B230fk AW71L A/C 'Booze Drive'
B234f Drifting esko

Poissa Mrkossu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 23
  • www.vrcf.fi
Ööö.. mul on Flexin AutoX4 onk mul ny kumminki eri purkki ku sul Mikan? Mut toi on siis se täys automaatti. Vai puhuttiinko tuos yllä Flexitune II:sta joka on flexin tyhmä purkki?
Mulla joo täysin vakiossa fk:ssa toi AutoX4, tulpat oon vaihtanu pykälän kuumempiin yks kärki tulppiin. Ja pelaa paremmin kuin bensalla :)
Tuota Flexitune II:tä tarkoitin.
Ilmeisesti ei tarvitse johtoja vetää yhtään konehuoneen puolelle ollenkaan?
Miten nuo kuumemmat yks kärki tulpat toimii sitten bensan kanssa?
Kannattaako bensansuodatin vaihtaa parin etanolitankillisen jälkeen,

Poissa Mr.eikka

  • Hinnastomies
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 611
  • Aina säheltämässä sitä sun tätä
FlexiTune II rakennussarja,   59 € + postitus

Mistän ton sarjan saa toho hintaa ja paljos siinä on rakentamista?
Tässä piti olla linkki autoni projekti topickiin, mutta vuosina 2015-2018 tapahtuneet ilkivalta tapaukset autoani kohtaan aiheuttivat sen, että autostani ei tule enään saataville uusia rakentelu postauksia eikä mitään muutakaan. Rakentelu jatkuu silti, mutta tapahtuneista asioista tulee tietämään ainoastaan harvat ja valitut.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4434
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
FlexiTune II rakennussarja,   59 € + postitus
Mistän ton sarjan saa toho hintaa ja paljos siinä on rakentamista?

Flexitunelta.

http://www.flexitune.se/products.php

Rakentamista siinä on tasan kaikkien komponenttien kasaaminen ja juottaminen. Tämän lisäksi asennus.

http://www.flexitune.se/docs/Building%20Flexitune%20II_eng.pdf


Ja juu, haxulla ja minulla on nimenomaisesti flexitune autoX4, joka on "hitusen" edistyneempi versio tuosta flexitune 2:sta. Ja tottakai kalliimpi!  ;)

Ellei työkalupakkiin kuulu kolvia ja sen käyttötaitoa ja jos elektroniikasta ja kolvaamisesta ei ole kokemusta, niin osta joku muu sarja, ettei tule vahinkoja!   ::)
« Viimeksi muokattu: 04.12.2012, 12:42:27 kirjoittanut mikan »


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Haxu.R

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 245
  • www.vrcf.fi
Ilmeisesti ei tarvitse johtoja vetää yhtään konehuoneen puolelle ollenkaan?

Mä halusin ton taas nimenomaan niin ettei johtosarjoihin tarvii kajota, kaikki on konehuoneen puolella. Laitan sen katkaisimen kylmäkäynnistystä varten konehuoneeseen jos joskus jää ilman lohkoa.

Miten nuo kuumemmat yks kärki tulpat toimii sitten bensan kanssa?

Uskoisin et pelaa ainakin mun pintakaasu ajolla, joskaan en aio pelkällä bensalla enää ajella, jos sitten käy että bileet loppuu ja viina ei enään ole tarjolla täytynee vaihtaa tulpat.
« Viimeksi muokattu: 05.12.2012, 07:29:50 kirjoittanut Haxu.R »
945 -96 B230fk AW71L A/C 'Booze Drive'
B234f Drifting esko

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy