Samppasport  Futurez

E85 Muutossarjat, softaukset, suuttimet ym. muutokset moottorinohjaukseen

  • 1132 Vastauksia
  • 445981 Lukukerrat

0 jäsentä ja 3 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4423
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Ilmeisesti ei tarvitse johtoja vetää yhtään konehuoneen puolelle ollenkaan?

Mä halusin ton taas nimenomaan niin ettei johtosarjoihin tarvii kajota, kaikki on konehuoneen puolella. Laitan sen katkaisimen kylmäkäynnistystä varten konehuoneeseen jos joskus jää ilman lohkoa.

Flexin voi asentaa kokonaan hanskalootan alle, jos johtosarjaan haluaa kajota!
Sinullahan on se sarjan oma lämpötila-anturi ja hilut konehuoneessa?
Silloin ei muutakuin lämpötila-anturi kiinni vaikkapa termostaattikoteloon ja voit unohtaa kaikki kytkimet yms. ja antaa automatiikan hoitaa.

Minulla ei ole mitään muuta flexistä näkyvissä kuin ledi ja sillä siisti...    ;)
Toki hanskakotelon alla olevan muovin saa nopeasti (sekunneissa) irto ja flexin esiin säätämistä varten.

Miten nuo kuumemmat yks kärki tulpat toimii sitten bensan kanssa?

Uskoisin et pelaa ainakin mun pintakaasu ajolla, joskaan en aio pelkällä bensalla enää ajella, jos sitten käy että bileet loppuu ja viina ei enään ole tarjolla täytynee vaihtaa tulpat.
Normaalissa ajossa oikein hyvin talvella ja hitusen painavammallakin jalalla hetkellisesti keväämmälläkin.
Avosandaaliatm ne eivät kestä kesäkeleissä.

Tulpasta näkee hyvin missä lämpötiloissa se on ollut bensalla ajettaessa.

Viina on siitä pirullista (=viinapiru), että ainoa indikaattori on se, että viinan "noki" on aavistuksen omaista harmautta tulpassa. Tämän esiintyessä on syytä tarkastaa kaikki sytkän hilut, sillä se on ensimmäinen merkki huonosta sytytyksestä. Eikä ongelma ilmene välttämättä heti suuremmin, ennenkuin kylmäkäynnistyminen alkaa heiketä tai nykimistä alkaa esiintymään.

Kylmäkäynnistyksessä erittäin merkittävää osaa näyttelee riittävä käynnistysrikastus ja erinomaisessa kunnossa olevat sytytyksen osat.

Hassua käynnistymiskäytöstä minulla sai aikaiseksi 1-pytyn tulpan piuha, jonka resistanssi oli kohonnut 2600 ohmista sinne 8700 ohmin luokkiin.  Kylmäkäynnistys yli -6C pakkasissa heikkeni hitaasti hiipumalla, seurauksena kolmimukista käyntiä alussa. Lopulta tulppa "nokeentui" ja nykimistä alkoi esiintymään ahdoilla siellä +3000rpm ajoittaisina nykäyksinä.  Tulppa vaihtoon ja ei mennyt kuin 2000tkm ja oireen palasivat.

Pakkasessa (-17C) sitä sitten tutkimaan ja pyörijää lukuunottamatta kaikki vaihtoon. Yksi komponentti kerrallaan kun niitä vaihdoin, tällöin syy paljastui. 

Piuha-sarja oli motonetin myymä (nro 11-2129). Sarja kerkesi olla kiinni koneessa sen 15tkm (eli heinäkuusta asti). Vaihdoin sitten kaikki piuhat, tulpat ja virranjakajan kannen samalla istumalla. Piuhasarjana on nyt motonetistä saatavia sinisiä jamor-tms. merkkisiä irto-piuhoja.

Ja taas pelittää.

Nyt on meneillään ns. säätäminen käynnistys ja kylmäkäynti rikastuksista pakkaskelien osalta, että saan niiden keskinäiset suhteet oikein.  Nollasin molemmat säädöt ja lähdin siitä pikkuhiljaa lisäämään kumpaa sitten tarvitisee.
Tänään käynnistyskoe vuorokauden seisomisen jälkeen. Harmi vaan, että pakkanen on lauhtunut noin paljon (10 astetta).


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa jpajula

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1221
  • www.vrcf.fi
Alkoi tämä homma taas vaihteeksi itseäkin kiinnostamaan ja teinpä tuossa pientä laskelmaa käyttökustannuksista.

Oma 740 (B230F, automaatti) vie näin talvella nurkka-ajossa 15 litraa satasella. Ja noin pyöreästi jos ajattelee koko vuotta, niin 12 litraa sataselle saisi ehkä keskikulutuksen. Sitten laitamme arviohinnoiksi polttoaineille 1,60€ litralta 95E10 ja 1,10€ litralta RE85. Vailla mitään oikeaa kokemusta asiasta arvioidaan, että 30% enemmän menee tuota RE85:sta. Ja sitten tien päälle ajoon ja laskemaan säästöjä:

1000 km - 20,40€ (iso pullo jaloviinaa)
4000 km - 81,60€ (vielä yks tankillinen ja Bioadapter tai Flexitune DIY kit on kuitattu)
7000 km - 142,80€ (Flexitune DIY + kaapelikitti)
12000 km - 244,80€ (Flexitune AutoX4 kaapeleineen)

Eli noin käytännössä paljon kilometrejä tahi iso kulutus ja sitten tuo kulutussuhde (30% enemmän RE85:lla) pitää säilyä about samana. Itsellä tulee vähän kilometrejä - voipi jäädä tuohon 10000 km vuodessa ja ajattelin mahdollisesti vaihtaa tuon kuljetusvälineen ensi kesänä. Näistä laskuista on tietty poistettu kaikki se hinta, mikä mahdollisesti aiheutuu toimimattoman boksin vuoksi tulevista kustannuksista. Huhujen ja kehujen osalta Flexitune DIY + kaapelikitti olisi siis itselleni sopivin vaihtoehto.

Mitenkäs noi boksit sitten eri autojen välillä - eli ilmeisesti laatikko on aina sama, mutta johtosarjoja joutunee vaihtamaan mallien / merkkien välillä? Toisaalta sitä vois viritellä jossain vaiheessa tuon köyhän miehen version - ainakin sitten, kun toteaa saattohoitovaiheen kulkineelle alkaneen :) Onko hyviä vinkkejä, miten ton oman viritelmän saisi nätisti sinne LH:n suutinten ohjauspiuhaan väliin ilman, että tarttee mitään katkoa?
---
V70 2.5TA CrEd 2005, ex V70 2.4TA 2002, ex S40 1.6 2004, ex 850 T5 2.3A 1996, ex 940 B230FK 1997, ex 740GLE 2.3A 1990, ex 440 1.8i tulipharvester 1995
Kauniainen

Poissa jpajula

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1221
  • www.vrcf.fi
Piuha-sarja oli motonetin myymä (nro 11-2129). Sarja kerkesi olla kiinni koneessa sen 15tkm (eli heinäkuusta asti). Vaihdoin sitten kaikki piuhat, tulpat ja virranjakajan kannen samalla istumalla. Piuhasarjana on nyt motonetistä saatavia sinisiä jamor-tms. merkkisiä irto-piuhoja.
Tervetuloa kerhoon :) Itse vaihdoin myös noita johtoja käyntihäiriöiden yhteydessä ja Motonetista uudet piuhat. Ongelmat vaan jatkui ja jatkui ja semmonen peruskassillinen sitten uusia osia. Oli sitten noista Motonetin uusista piuhoista yksi rikki ja huomasin sen sattumalta, kun sain siitä näpeille. Jos mä joskus vielä noi vaihdan, niin tuon Motonetin sarjan kyllä kierrän kaukaa.
---
V70 2.5TA CrEd 2005, ex V70 2.4TA 2002, ex S40 1.6 2004, ex 850 T5 2.3A 1996, ex 940 B230FK 1997, ex 740GLE 2.3A 1990, ex 440 1.8i tulipharvester 1995
Kauniainen

Poissa ZuluR

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 583
  • Suomen Yhteyshenkilö NordicR.com
    • http://v-tuning.fi
Nyt kun ensimmäistä kylmät päivät oli. Miten meni elämä viinan kanssa?.

Itelläni ollut mielessä viinaan siirtyminen.
mikä olisi paras ja toimivin boksi vitosturbokoneelle.

tällä hetkellä.
850R
9mm p.a. letkut. 040 pumppu ja vihreät suuttimet, sekä 72mm IMM.

olen harkinnut orkkis IMM palauttamista jolloin noin vihreät suuttimet olisi vakiot + 30%.

tällä hetkellä on jo 25% viinaa mennyt hienosti ilman ongelmia.

Mutta kylmäkäynnistys on se mikä on mieltä askarruttanu.

Kiitos etukäteen

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4423
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Nyt kun ensimmäistä kylmät päivät oli. Miten meni elämä viinan kanssa?.

Ihan hienosti on viinalla pärjätty.  Ja olen ilmeisesti lakannut puhumasta tuhmia, kun turbokaan ei punastele, vaan on moottoritiellä ajamisen jälkeen vain 400C lämpötilassa?  ::)

Itelläni ollut mielessä viinaan siirtyminen.
mikä olisi paras ja toimivin boksi vitosturbokoneelle.

Minulla ei ole kuin flexistä kokemusta LH:n kanssa.
Ja kun en tiedä, onko 850:n moottorin ohjaus sekventaaliruiskuttavaa mallia vaiko kuten LH, joka ohjaa kaikkia suuttimia yhtä-aikaa.

Jos ohjaus on kuin LH, niin silloin flexille ääneni. Koska sen verran hyvin flexi on toiminut.

Jos sekventaaliruisku, niin se on flexillä kallis, koska 5-mukiseen sekventaaliruiskuun tarvitsisit kaksi flekxiä. Nelipyttyiseen sekventaaliruiskuun käy ihan X4, jollainen minulla on.

tällä hetkellä.
850R
9mm p.a. letkut. 040 pumppu ja vihreät suuttimet, sekä 72mm IMM.
olen harkinnut orkkis IMM palauttamista jolloin noin vihreät suuttimet olisi vakiot + 30%.
tällä hetkellä on jo 25% viinaa mennyt hienosti ilman ongelmia.

Mutta kylmäkäynnistys on se mikä on mieltä askarruttanu.

Kylmäkäynnistys ja rikastus on ensimmäinen kompastuskivi, johon vakiomoottorin ohjaus hyytyy jos suuttimet ovat vain isommat.
Eli pakkasen puolella tarvitaan "soppaa" lisää niin paljon, että vakio moottorin ohjaus ei tilannetta hanskaa.
Ja käynnistymisestä tulee vaikeaa, ellei mahdotonta.

Tästä on nimimerkki jogiinilla kokemusta tältä syksyltä runsaasti.

Tosin tilanne on muuttunut (parempaan päin), kun LH:ta on hänellä räpelletty pikkuisen.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4423
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Alkoi tämä homma taas vaihteeksi itseäkin kiinnostamaan ja teinpä tuossa pientä laskelmaa käyttökustannuksista.

Mitenkäs noi boksit sitten eri autojen välillä - eli ilmeisesti laatikko on aina sama, mutta johtosarjoja joutunee vaihtamaan mallien / merkkien välillä? Toisaalta sitä vois viritellä jossain vaiheessa tuon köyhän miehen version - ainakin sitten, kun toteaa saattohoitovaiheen kulkineelle alkaneen :) Onko hyviä vinkkejä, miten ton oman viritelmän saisi nätisti sinne LH:n suutinten ohjauspiuhaan väliin ilman, että tarttee mitään katkoa?

Boxit samoja ja piuhat erilaisia autosta riippuen.

Mutta jos flexitune 2:n hankkii, niin miksi arastella yhden ainoan piuhan katkaisemista ja flexin väliin kytkemistä?
Koska jos flexitune 2:n osaa kasata toimivasti, niin taatusti silloin osaa myös tehdä yhden toimivan liitoksen.

Flexitune kakkosessa on aikas mukavasti ominaisuuksia ollakseen noin halpa, kuten automaattisesti toimiva "ryypytys" tai vaihtoehtoisesti manuaalinen sellainen.

Ehkä paras moottorin suojaominaisuus on suutinten pulssisuhteen monitorointi mahdollisuus, jolla flexitune kertoo, että lähestytään suutinten rajoja.  En tiedä, osaako mikään noista alle €100,- purkeista sitä?

Rakennussarjan lisäksi flexi 2 tarvitsee hitusen piuhaa, painonapin (manuaali ryypytys), poltoaine blandiksen valintaan liittyvän kolme asentoisen kytkimen ja ledin.  Joten koko roskan saa läjään alle €100,-


Olisin itsekkin pärjännyt oikein hienosti tuolla flexitune II:lla ilman hikeä, mutta kun "sulo vilen" kohtaus ei iskenyt, niin ostin flexitune Xx4:n polttoaine automatiikan tähden.  :D


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa ZuluR

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 583
  • Suomen Yhteyshenkilö NordicR.com
    • http://v-tuning.fi
Kylmäkäynnistys ja rikastus on ensimmäinen kompastuskivi, johon vakiomoottorin ohjaus hyytyy jos suuttimet ovat vain isommat.
Eli pakkasen puolella tarvitaan "soppaa" lisää niin paljon, että vakio moottorin ohjaus ei tilannetta hanskaa.
Ja käynnistymisestä tulee vaikeaa, ellei mahdotonta.

Tästä on nimimerkki jogiinilla kokemusta tältä syksyltä runsaasti.

Tosin tilanne on muuttunut (parempaan päin), kun LH:ta on hänellä räpelletty pikkuisen.

Entäs jos muokaan mottorinohjausken kylmäkäynnistysarvot?
Ja millaisia arvoja pitäis olla.
motornicilla on kylmänkäyntirikastus jossa voi määrittää suuttimille lisää ms. aukioloaikaa.

Poissa ARonkko

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 150
  • www.vrcf.fi
Mikä setti on tähän minun autoon se 'sopiva'?
Jos ja kun tahtoo ajaa ihan vaan pelkkää 85:sta.
Laite siis tuo kun alhaalla lukee ja vain 390tkm ajettu.
T: Plugn&Play.
« Viimeksi muokattu: 07.12.2012, 00:08:19 kirjoittanut ARonkko »
V60 hybrid Polestar -14
Pösö 207 CC 110 Hdi -08
ex. XC70 2.4T -01

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4423
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Entäs jos muokaan mottorinohjausken kylmäkäynnistysarvot?
Ja millaisia arvoja pitäis olla.
motornicilla on kylmänkäyntirikastus jossa voi määrittää suuttimille lisää ms. aukioloaikaa.

Tietysti muokkaamalla moottorinohjauksen arvoja saat viinan sopimaan ilman ongelmia.

Käynnistysrikastusta saa olla sen vähintään 50 % lisää bensaan nähden.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Jantunen

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 317
    • Sercap Huoltopalvelut Oy
Mikä setti on tähän minun autoon se 'sopiva'?
Jos ja kun tahtoo ajaa ihan vaan pelkkää 85:sta.
Laite siis tuo kun alhaalla lukee ja vain 390tkm ajettu.
T: Plugn&Play.

Jos haluat varmatoimisen ja helppokäyttöisen muunnossarjan, voin tarjota tuota meidän myymää BFV:n muunnossarjaa. Ei ehkä halvin, mutta hyvä... (halvalla ei hyvää voi saada...  ;) )

Lisää tietoa tuolta meidän yhteistyö osiosta tai yv:nä.
nyk. V70 vm.2003 D5 man xxxhv / 6xxnm
ex.   V70 vm.2004 D5 man
ex.   V70 vm.1998 D5252T

Poissa Mrkossu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 23
  • www.vrcf.fi
Toimiiko tuo Bioadapterin AUTO-mode kunnolla kapeakaistaisella lambda anturilla?
Laitteen omalla sivulla lukee että kyseisessä moodissa laite lisää 20% polttoaineen syöttöä ja että ECU:n pitäisi hoitaa loput.
B230FK koneeseen olisi tarkoitus hankkia

Vai olisiko Flexitune 2 parempi vaihtoehto?
« Viimeksi muokattu: 08.12.2012, 16:02:23 kirjoittanut Mrkossu »

Poissa Arkku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 53
  • www.vrcf.fi
Toimiiko tuo Bioadapterin AUTO-mode kunnolla kapeakaistaisella lambda anturilla?
Laitteen omalla sivulla lukee että kyseisessä moodissa laite lisää 20% polttoaineen syöttöä ja että ECU:n pitäisi hoitaa loput.
B230FK koneeseen olisi tarkoitus hankkia

Vai olisiko Flexitune 2 parempi vaihtoehto?
Bioadapterin service menusta polttoaineen lisäys on säädettävissä 0-155%, toimenpide on helppo tehdä ja siihen menee korkeintaan pari minuuttia.

Itsellä Bioadapter on nyt säädettynä +25% eikä ongelmia lambdan suhteen.

Ennemminkin ongelmaksi saattaa tulla se, että (lisäboksin merkistä riippumatta) suuttimien kapasiteetti loppuu, tätä oli havaittavissa omassa tiiliskivessä.

Nuo muutkin Bioadapterin moodit (E70 ja E85) muuten toimivat ihan vastaavasti, joten niihin on nyt talvella kätevä tallettaa omat arvonsa ilmojen mukaan jolloin ei tarvitse erikseen alkaa säädellä vaan ottaa käyttöön napin painalluksella juuri sen hetkiseen säätilaan sopiva asetus (jos esim. ajaa lyhyttä työmatkaa).

« Viimeksi muokattu: 08.12.2012, 17:39:09 kirjoittanut Arkku »
- Volvo 740 B200F -91

Poissa Arkku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 53
  • www.vrcf.fi

Flexitune kakkosessa on aikas mukavasti ominaisuuksia ollakseen noin halpa, kuten automaattisesti toimiva "ryypytys" tai vaihtoehtoisesti manuaalinen sellainen.

Mä ymmärsin Flexitunen Alexin vastauksesta tuon kylmärikastuksen toiminnan niin, että tuo lämpövastus ainoastaan määrittelee on-off tyyppisesti sen milloin kone on kylmä tai lämmin ja sen mukaan boksi joko käyttää tai ei käytä kylmäkäynnistysrikastusta. Rikastuksen määrä/taso on sitten kuitenkin säädettävä potentiometrillä boksista.

Tässä vastaus, jonka sain Flexitunelta, kun tiedustelin asiaa:

"Hi,

It is a threshold value for enabling the enrichment, you can enable the LED
to indicate when enrichment is active.

You can also adjust the threshold temperature by adding a resistor
externally to affect the detected value.

BR
Alex
"
- Volvo 740 B200F -91

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4423
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Mä ymmärsin Flexitunen Alexin vastauksesta tuon kylmärikastuksen toiminnan niin, että tuo lämpövastus ainoastaan määrittelee on-off tyyppisesti sen milloin kone on kylmä tai lämmin ja sen mukaan boksi joko käyttää tai ei käytä kylmäkäynnistysrikastusta. Rikastuksen määrä/taso on sitten kuitenkin säädettävä potentiometrillä boksista.

Näihän se menee flexitune x4:ssa.  Ja loput kylmäkäyntirikastuksesta on moottorin ohjauksen hoteissa.
Eli kun kone on riittävän kylmä rikastusta tarvitaan mutta kun plussan puolella ollaan ei rikastusta ole tarpeen käyttää, joten ON/OFF tyyppinen lisärikastus toimii ihan hienosti.
LH kun rikastaa soppia sinne +70C lämpötiloihin asti.

Mutta tarkoitin flexitune 2:n rikastusta, joka toimii eri tavalla (ei lämpötila-anturia tms.) ja sen saa toimimaan tuolla "delayed ignition" toiminteella sen rikastusnapin lisäksi.

Lainaus
4.4 Choke description (BTN)
To be engaged via a pushbutton to ground. Each action on the pushbutton increases the
choke level. Maximum choke level is five prints. If one wants to restore the choke to” 0”
(no choke) hold the button at least 2 seconds (until LED off).
Flexitune has to be connected to the 12V via the ignition; when you want to use the
choke button, you must first set the ignition on (the built-in choke that is activated via
delayed ignition is shut down at the first print on the button choke. Only the choke button
decides how much choke is to be used at start).
The choke is restored automatically after a certain time that depends on how much choke
has been activated. The choke does not need to be deactivated manually.

4.5 Description of choke via delayed ignition
Flexitune has a "delayed ignition" choke before initial start. You can delay the ignition
between approximately 1-5 seconds in order to achieve a lot of choke effect before initial
cranking of the engine. The choke level is increased over time up to when you feel there
is enough choke for the current car and temperature.
To abort the choke via delayed ignition, hit the ignition key or hold the choke button for
at least two seconds.
· Note 1! If the key is left with the ignition for more than 15 seconds the choke is
entirely aborted .This is done in order not to choke unnecessarily while having the
ignition on for instance in order to listen on radio or such.
· Note 2! If you activate the choke button, choke via delayed ignition is aborted and
the choke button drives the choke in instead.
· Note 3! In order to have Flexitune with delayed ignition choke, Flexitune must be
linked in such a way it gets power first when the ignition is hit on.

Flexitune x4:n kanssa pärjäsi ilman mitään rikastuksia sinne 0C tuntumaan, jonka jälkeen rikastuksille on käyttöä.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Mrkossu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 23
  • www.vrcf.fi
Jos vaihtaa n.40% isommat suuttimet ja IMM:n niin onko silloin mahdollista ajaa 98 bensalla sekä e85:llä.
Vai käykö kone liian rikkaalla bensan kanssa?

 

Carcom Oy  Ateho