Proturbo  Autodiagnoosi

E85 Muutossarjat, softaukset, suuttimet ym. muutokset moottorinohjaukseen

  • 1132 Vastauksia
  • 446036 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4423
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Jos vaihtaa n.40% isommat suuttimet ja IMM:n niin onko silloin mahdollista ajaa 98 bensalla sekä e85:llä.
Vai käykö kone liian rikkaalla bensan kanssa?

Voi vaatia "hitusen" IMMun virittelyä tuo kombo!

Jos IMMu riittää. Eikä mene tappiin, eli ei yli 0,8bar ahtoja muutoin vakiossa FK/FT pannussa, niin muokkaisin lastua sopivaksi suutinten keralla, niin mahdollisuus valinnaiseen bensaan/viinaan säilyy.
Viinalla ja 0,8 baarin ahdoilla suuttimet ovat tapissa siinä hitusen vajaassa 5trpm (kunhan lambda-sopeutus on tapahtunut). Vakio FT:ssä suuttimet vielä riittävät nipin napin boxilla tai lastulla!

Tietysti lambda-säädön ikkunaa voi suurentaa siinä lastussa, niin suuttimet voi mitoittaa suoraan sen +25% isommiksi kuin vakiot. Jolloin lambda-hoitaa säädöt.

Vakio FK:ssa boxi kiinni ja syttyennakko-modis kehiin kytkimellä, niin viina maistuu varmasti!  :2funny:


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa ASalo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 41
  • www.vrcf.fi
Bioadapteria odotellessa olen ajanut (Volvo 940:llä) kohta kaksi tankillista n. puolet/puolet E95-RE85 seoksella.
Auto on toiminut aivan kuten bensalla. Kulutuksesta en osaa sanoa mitään, mutta mm. kylmäkäynnistykset ovat onnistuneet laakista.
Vasta tänään kun oli pakkasta yli 10 astetta sain pintakaasulla körötellessäni Lambda-valon syttymään.
Kysymyksessä lienee ECU:n tulkinta siitä, että seos on laiha.
Näin tuoreena Volvomiehenä kysyisinkin, että onko Lambda-valon syttymisestä mitään oletettavaa vahinkoa ?
Saako sen nollattua samalla tavalla kuin vikakoodit ?

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4423
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Bioadapteria odotellessa olen ajanut (Volvo 940:llä) kohta kaksi tankillista n. puolet/puolet E95-RE85 seoksella.
Auto on toiminut aivan kuten bensalla. Kulutuksesta en osaa sanoa mitään, mutta mm. kylmäkäynnistykset ovat onnistuneet laakista.
Vasta tänään kun oli pakkasta yli 10 astetta sain pintakaasulla körötellessäni Lambda-valon syttymään.
Kysymyksessä lienee ECU:n tulkinta siitä, että seos on laiha.
Näin tuoreena Volvomiehenä kysyisinkin, että onko Lambda-valon syttymisestä mitään oletettavaa vahinkoa ?
Saako sen nollattua samalla tavalla kuin vikakoodit ?

Minkä vikakoodin antaa?
Ja mikä vuosimalli ja kone?

Lambda-valo = vikakoodivalo!   :hello:

Vikavalo syttyy aina syystä, joten sen aiheuttaja on korjattava, koska se ei ole moottorille tervettä!

Laihaseos ei yleensä ole koskaan moottorille tervettä, vaikka puhtaalla viinalla se kestääkin nakuttamatta paremmin kuin bensalla. Pahimmillaan se aiheuttaa moottorivaurion.

Vikakoodit nollaamalla vikavalo (lambda-valo) sammuu, mutta jos et korjaa syytä (lisää bensan osuutta), niin se syttyy uudelleen.
Jos vikakoodit ovat 2-2-1 ja/tai 2-3-1, niin blandiksesi on liikan jyrkkä vakio pannulle!  Eli lantraa bensalla, sillä kukapa ekoja kännejä vetäisee raa'alla pirtulla?  :2funny:



Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa ASalo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 41
  • www.vrcf.fi
Auto on vm. -96 ja kone 230FK.


Yritin etsiä vikakoodin diagnostiikkayksikköä alkaen kuskin puolelta konetilaa, mutta en lopulta löytänyt sitä lainkaan.
Voisiko se olla jossakin muualla ? Ja onko se siis vain tikkuaskin kokoinen ?

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4423
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Kts. FAQ

http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=149.msg181771#msg181771

Jos sitä ei em. paikasta löydy, niin se on keskikonsolin laatikossa kyynärnojan alla se ns. OBDII-pistoke.  Ohjeet lukemiseen FAQ:ssa.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa ASalo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 41
  • www.vrcf.fi
Vikakoodit luettu ja nollattu.
Ne olivat kuten oletit 2 3 1 ja 2 2 1.

Pitää laittaa 10 litraa bensaa lisää.

Sinänsä voisin olettaa, että tuskin kone on varsinaisesti käynyt  laihalla kovin pitkiä aikoja, sillä ECU:han lambdan ohjaaman pyrkii pitämään seoksen oikeana.
Mutta ilmeisesti polttoaineen  ruiskutusta on pitänyt lisätä niin paljon, että ECU on saavuttanut valmistajan asettaman rajan,
jossa vaadittu ruiskutusmäärä on todettu epänormaalin suureksi.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4423
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Sinänsä voisin olettaa, että tuskin kone on varsinaisesti käynyt  laihalla kovin pitkiä aikoja, sillä ECU:han lambdan ohjaaman pyrkii pitämään seoksen oikeana.
Mutta ilmeisesti polttoaineen  ruiskutusta on pitänyt lisätä niin paljon, että ECU on saavuttanut valmistajan asettaman rajan,

Ei oleteta, vaan tiedetään!
Kun Lambda-korjauksen tietty raja saavutetaan, niin vikavalo syttyy 100% varmuudella!  :hello:

Ja syykin tiedetään varmuudella.-.-.-----   koska se on LH:n "...---..." 

Lambda-ohjaa seosta rajaansa asti, jolloin mennään laihalle ja pahimmillaan rajusti!  :nuhtelu

Viinalla tämä on ns. "normi-settiä"    :hello:


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Lambda-ohjaa seosta rajaansa asti, jolloin mennään laihalle ja pahimmillaan rajusti!  :nuhtelu
Paitsi että jos tilanne on tämä, että pitkällä ajolla samalla bensa-viinaseoksella ja valo lopulta syttyy, ei seos vielä ole mihinkäänpäin pielessä ajonaikana, tuo vikavalo ilmaisee LH:n mielipiteen siitä että korjaus on nyt niin suuri että jossakin on vikaa. Tätä joskus ihan kahteltiinkin seosmittarilla, seokset pysyivät yhä hyvin LH-maisina vaikka oli "vika päällä". Tosin säätöikkuna alkoi varmaankin olla aika tapissaan, noin 50km ajolla tuo lambdavalo syttyi mutta ei se seoksiin vaikuttanut, paitsi täyskaasurikastuksiin ja oletettavasti kiihdytysrikastuksiin.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa ASalo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 41
  • www.vrcf.fi
Näin minäkin sen ajattelin. Seos siis olisi OK, mutta LH tunnistaa, että korjausta tarvitaan liikaa.
Jos seos menisi laihaksi, niin silloinhan LH:n korjaussilmukka olisi pudonnut  ns. "pois päältä", ts. silmukka ei enää olisi lambdan ohjauksessa.
Lamda sinänsä - mikäli oikein käsitän - ohjaisi ruiskutusmäärää miten pitkälle hyvänsä, mutta LH:n sisään ohjelmoidut rajat tulevat vastaan.
« Viimeksi muokattu: 22.12.2012, 11:53:17 kirjoittanut ASalo »

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4423
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Paitsi että jos tilanne on tämä, että pitkällä ajolla samalla bensa-viinaseoksella ja valo lopulta syttyy, ei seos vielä ole mihinkäänpäin pielessä ajonaikana, tuo vikavalo ilmaisee LH:n mielipiteen siitä että korjaus on nyt niin suuri että jossakin on vikaa. Tätä joskus ihan kahteltiinkin seosmittarilla, seokset pysyivät yhä hyvin LH-maisina vaikka oli "vika päällä". Tosin säätöikkuna alkoi varmaankin olla aika tapissaan, noin 50km ajolla tuo lambdavalo syttyi mutta ei se seoksiin vaikuttanut, paitsi täyskaasurikastuksiin ja oletettavasti kiihdytysrikastuksiin.

Jos suuttimet eivät ole 100% aukiolossa vakiovajaakuormalla, niin lambda-säätö on voimassa, mutta kun tossua annetaan edes balettikengän (kevyt kiihdytys) verran, niin voipi olla niin, että suuttimet ovat tapissaan.
LH silti yrittää lambda 1:stä, vaikkei pysty hommaansa sen kummemmin.  Vikakoodi generoituu vasta huomattavasti myöhemmin jos aukioloaika on ajoittaan 100% pitkiäkin aikoja.
Tähän vaikuttaa myös se, millä kierroslukualueella tuo 100% (99%) aukioloaika toteutuu.

Tavallaan vikakoodi tulee vähän turhan hitaasti, sillä LH:n suunnittelija ei ole huomioinut tilannetta, jossa suuttimet ovat tapissaan. Mikä ei tosin vakio FK/FT:llä tapahdu kuin äärimmäisessä vikatilanteessa (bensanpaine tms.) tai viinaksilla läträtessä.  Tosin LH:n suunnittelun aikoihin viinalla ei läträtty edes kunnolla vielä brasiliassakaan, lapin mökkikyliä lukuunottamatta....   :2funny:   :2funny: :2funny:

Näin minäkin sen ajattelin. Seos siis olisi OK, mutta LH tunnistaa, että korjausta tarvitaan liikaa.
Jos seos menisi laihaksi, niin silloinhan LH:n korjaussilmukka olisi pudonnut  ns. "pois päältä", ts. silmukka ei enää olisi lambdan ohjauksessa.
Lamda sinänsä - mikäli oikein käsitän - ohjaisi ruiskutusmäärää miten pitkälle hyvänsä, mutta LH:n sisään ohjelmoidut rajat tulevat vastaan.

LH tunnistaa tilanteen, jossa dynaaminen lambda-korjaus menee tietyn %-arvon kartoilta ulos, jolloin kyseessä on LH:n mielestä vikatilanne, kuten varmuudella onkin jos bensalla ajetaan ja systeemiä ei ole räplätty.

Samalla tuo vikatilanne kertoo siitä, että suuttimet ovat jossain vaiheessa 100% aukioloajalla, mikä on ilmeinen vikatilanne.

Lambdaa LH rakastaa ikuisesti ja sitä seuraa niin kauan, kunnes 100% (tarkastiottaen 99%) aukioloaika tulee täyteen...

Ja viitataan vielä ja taas tähän...
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=24583.0
Mittailin tuossa myös suuttimia (en tallentanut dataa) ja ne pirskatin vihreät FK/FT suuttimet todellakin ovat 99% aukioloajalla avosandaalilla em. mittausolosuhteissa!   :o

Ihan anekdoottina, eilen kylmästartin jälkeen flexin kanssa tuli suuttimien 100% aukioloaika täyteen 2100rpm lukemissa....   ;)


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa ASalo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 41
  • www.vrcf.fi
Sanon heti alkuun, että en tunne LH:n toimintaa kovin perinpohjaisesti, mutta käyn tätä keskustelua ja teen joitakin kyseenalaistuksia, jotta tietämykseni LH:sta lisääntyisi.
En kuitenkaan kyseenalaista kenekään muun osaamista tästä aiheesta, vaan haluaisin, että pohdimmee tätä aihetta eri näkökulmista. 


....LH tunnistaa tilanteen, jossa dynaaminen lambda-korjaus menee tietyn %-arvon kartoilta ulos, jolloin kyseessä on LH:n mielestä vikatilanne, kuten varmuudella onkin jos bensalla ajetaan ja systeemiä ei ole räplätty....


Samalla tuo vikatilanne kertoo siitä, että suuttimet ovat jossain vaiheessa 100% aukioloajalla, mikä on ilmeinen vikatilanne.

Ylempi tulkinta on mielestäni johdonmukainen. Nyt ajaessani liiallisella viinaprosentilla ja vakiosyötöillä käy juuri näin. LH:n sisään rakennettu raja tuli ylitetyksi.

Alempi tulkinta taas ei mielestäni voi olla tapauksessani mahdollinen. Ajoin koko ajan alle 3000 kierroksen, eikä kaasupoljin ollut missään vaiheessa yli puolenvälin.




Lambdaa LH rakastaa ikuisesti ja sitä seuraa niin kauan, kunnes 100% (tarkastiottaen 99%) aukioloaika tulee täyteen...

Jos näin on, niin silloin ei mielestäni kone voi mennä laihalle normaalissa vaajaalla teholla ja alle 3000 kierroksen ajossa, koska LH ohjaa seokset sellaiseksi, että lambda-arvo on nollassa  (mutta siis tekee kuitenkin vikailmoituksen).



Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4423
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Sanon heti alkuun, että en tunne LH:n toimintaa kovin perinpohjaisesti, mutta käyn tätä keskustelua ja teen joitakin kyseenalaistuksia, jotta tietämykseni LH:sta lisääntyisi.
En kuitenkaan kyseenalaista kenekään muun osaamista tästä aiheesta, vaan haluaisin, että pohdimmee tätä aihetta eri näkökulmista. 
Kukapa meistä tääll VRCF:n foorumilla oikeasti tuntee kaikki LH:n ominaisuudet. Minä en taatusti tiedä tai tunne kaikkia LH:n mutkia ja kurveja. Pikkuhiljaa olen siihen tutustunut tässä reilun vuosikymmenen aikana. Ja jatkuvasti opin jotakin lisää.

Ylempi tulkinta on mielestäni johdonmukainen. Nyt ajaessani liiallisella viinaprosentilla ja vakiosyötöillä käy juuri näin. LH:n sisään rakennettu raja tuli ylitetyksi.

Alempi tulkinta taas ei mielestäni voi olla tapauksessani mahdollinen. Ajoin koko ajan alle 3000 kierroksen, eikä kaasupoljin ollut missään vaiheessa yli puolenvälin.

Jep, raja tulee vastaan ja silloin vikakoodit tulevat.

Oletkos koska mitannut bensan paineet, IMMun tarkistus ja koskas lambda on vaihdettu?
Jos em. operaatioista ei ole havaintoa, niin mahdollista on sekin, että se liki 90% suuttimien aukioloajasta tulee täyteen ilmoittamillasi arvoilla.

Nyt viinaksilla ajettaessa suuttimet tulevat tappiin 0,8 baarin paineilla siellä 4300rpm kohdilla. Ja jos joku väittää, ettei LH:n pitkä sopeutus ole todella pitkä (tkm), niin näyttäköön toteen toisin. Sillä alussa paineiden tiputtamisen jälkeen tappiraja oli siellä +5000rpm.

Jos näin on, niin silloin ei mielestäni kone voi mennä laihalle normaalissa vaajaalla teholla ja alle 3000 kierroksen ajossa, koska LH ohjaa seokset sellaiseksi, että lambda-arvo on nollassa  (mutta siis tekee kuitenkin vikailmoituksen).
Voi kyllä, jos kaikki ei ole ihan kuosissaan.

Tai siis lambda-arvo on tasan 1 (stökiömetrinen palaminen).   ;)


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa ASalo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 41
  • www.vrcf.fi
Löytyykö LH:n toiminnasta mitään kunnon manuaalia ? Kaipa Bosch on sellaisen tehnyt koulutustarkoituksiin.

Tämä on ensimmäinen Volvoni ja ollut minulla vasta muutaman viikon. En ole mitannut tästä vielä mitään.
Minulla oli takavuosina L-Jetronicilla varustettu Alfan Spider, joka oli jenkkimarkkinoita varten tuunattu todella tehottomaksi. Sitä tutkin mittaamallakin jonkun verran, ja
sainkin siihen hiukan ala- ja keskivääntöä lisää ilmamäärämittarista seosta rikastamalla.

En tiedä lambdan enkä muiden komponenttien kunnosta (vielä). Tuo IMMu on kai ilmamäärämittari ?

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4423
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Löytyykö LH:n toiminnasta mitään kunnon manuaalia ? Kaipa Bosch on sellaisen tehnyt koulutustarkoituksiin.

Luultavasti on, mutta ei ole vastaan kävellyt, vaikka tuon EZK:n manuskan luikin jo vuosia sitten.

Tämä on ensimmäinen Volvoni ja ollut minulla vasta muutaman viikon. En ole mitannut tästä vielä mitään.
Minulla oli takavuosina L-Jetronicilla varustettu Alfan Spider, joka oli jenkkimarkkinoita varten tuunattu todella tehottomaksi. Sitä tutkin mittaamallakin jonkun verran, ja
sainkin siihen hiukan ala- ja keskivääntöä lisää ilmamäärämittarista seosta rikastamalla.
Ok! Tervetuloa volvojen maailmaan!  S*

Mainiten, että LH2.4 & EZK kombinaatio on täysin eri laite kuin L-jetronic.  ;)

En tiedä lambdan enkä muiden komponenttien kunnosta (vielä). Tuo IMMu on kai ilmamäärämittari ?

Ok.

IMMu on vaahteramäen eemeli, eli IlmaMassaMittari (eikä määrämittari, vaan IMMu mittaa ilmamassaa kg/h).  Sitä syytetään hyvin usein vikapääksi melkein kaikkeen mutta se kannattaa tarkastaa mittaamalla ennen sen vaihtamista.  ;)


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa ASalo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 41
  • www.vrcf.fi
Jotakin häikkää on vielä.
Olen lisännyt bensan määrän ehkä 2/3-osan tasolla ja nollannut vikakoodit. Tein sen mm. konen käydessä, jolloin voin todeta lambda-valon sammuvan.
Lambda-valo kuitenkin syttyy heti kun käynnistän auton ja samat vikakoodit tulevat päälle.
 

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron