Proturbo  Autodiagnoosi

E85 Muutossarjat, softaukset, suuttimet ym. muutokset moottorinohjaukseen

  • 1132 Vastauksia
  • 445828 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4423
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Jotakin häikkää on vielä.
Olen lisännyt bensan määrän ehkä 2/3-osan tasolla ja nollannut vikakoodit. Tein sen mm. konen käydessä, jolloin voin todeta lambda-valon sammuvan.
Lambda-valo kuitenkin syttyy heti kun käynnistän auton ja samat vikakoodit tulevat päälle.

Lisää bensan määrää, sillä et vieläkään ole palannut adaptaatiossa sinne turvarajojen sisäpuolelle riittävästi.

FK pannu kestää viinaa täystankkiin hitusen vajaat 30L eli noin 30/50 bensa/viina-blandiksella se toimii.
Ja tästä blandiksen määristä yms. jatkot kuuluvat sitten tuonne käyttökokemusten puolelle.
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=3167.1230

Ja LH ei silti sytytä vikavaloa ihan heti, kun menet liian laihalle, vaan se yrittää kompensoida tilannetta jonkin aikaa. Kun se ei onnistu, vikavalo syttyy ja syttyy uudelleen heti nollauksen jälkeen, jollet ole palannut parametrien "sallitulle" alueelle.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa ASalo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 41
  • www.vrcf.fi
Kaikki tuo on selvää, mutta ei mielestäni selitä tätä ongelmaa.
Se on epänormaalia, että lambda-valo syttyy (nollauksen jälkeen) heti kun auto on käynnistetty, vaikka siis kaasuunkaan ei ole koskettu.
Eihän käynnistyksen jälkeen alle puolessa sekunnissa ehditä vikakoodin mukaiselle osakuormalle, vaikka yrittäisi.
Minulla on nyt bensa/viina-suhde n. 70/30.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4423
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Kylmällä moottorillahan ei noin tapahdu luultavasti, mutta kuumalla koneella lambda on heti pelissä.
Koska lambdalla on ns. penalty-timer, jona aikana lambda-signaalia ei huomioida käynnistyksen jälkeen jos kone on kylmä.

Ja ainakin minulla LH generoi vikavalon sekunneissa takaisin, jos ongelma ei ole poistunut.

Ja edelleen tuo 30% viinaksia on vikatilanteen jälkeen liian laihaa soppaa LH:lle, varsinkin jos long term fuel-trim ei ole mukautunut viinaksiin riittävästi.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa ASalo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 41
  • www.vrcf.fi
Kerrotko tuon "long term fuel trim:in" toiminnan ?

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4423
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Kerrotko tuon "long term fuel trim:in" toiminnan ?

Hidas peruskarttojen muutoskerroin suuntaan tai toiseen...  Eli tapahtuu pitkässä juoksussa korjatakseen erilaisten komponenttien hitaita muutoksia tai väsymisiä vastaan. Korjaa myös polttoaineen laadun muutoksista johtuvia arvoja, kunhan muutokset eivät ole liian nopeita!

Korjaus on hidas ja se ei reagoi ennenkuin vasta pidemmän ajan jälkeen, eli arvoja muutetaan pitkällä ajalla hitaasti. Ja jos tuo korjauskerroin ehtii mennä johonkin suuntaan, se muokkaa perusarvoja suuntaan tai toiseen ja aiheuttaa myös sen, että jos senkin tappirajat on saavutettu, niin normaaliarvoihin paluu tapahtuu vasta sitten kun ongelma (tässä tapauksessa viina) on likimain kokonaan poissa.

Omassani tuo blandiksilla pelleillessä edellytti sitä, että melkein puhdasta bensaa piti olla tankissa, että tilanne nollaantui (alle 10L tankissa). Ja aina 30L viinaa täydessä tankissa aiheutti samat vikakoodit kuin sinulla.
Samaten kaverin B230FT:ssä vm. -97. Minun merikontti on B230FK vm. -95.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Kupru

  • Kaidemestari
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2326
  • www.vrcf.fi
Täähän oli ihan etanoli-käyttäjien evankeliumi :)
V70 Classic ja S80 T6 Executive, Tyttärellä S40
Apina ei tunne ketään, mutta apinan tuntee kaikki.
Nyt apina ajaa talven Jeepillä V8 eco...

Poissa ASalo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 41
  • www.vrcf.fi
Löysinkin Googlaamalla hyviä selvityksiä tuosta LTFT:stä.
Eräässä jutussa tuli esiin sekin, että tämän kumuloituneen LTFT-virheen pystyy nollaamaan, mutta se onkin toinen juttu onko se mahdollista LH-Jetronicissa.
Olisi mukava tietää.

Saan kohta oman viinaboxini. Pitäisi ennen sen asentamista saada homma normalisoitua.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4423
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Löysinkin Googlaamalla hyviä selvityksiä tuosta LTFT:stä.
Eräässä jutussa tuli esiin sekin, että tämän kumuloituneen LTFT-virheen pystyy nollaamaan, mutta se onkin toinen juttu onko se mahdollista LH-Jetronicissa.
Olisi mukava tietää.
LH:n kaikki arvot on helppoa nollata, nykäisemällä akun piuha irti minuutiksi tai LH:n sulake.
Tällöin kaikki alkaa alusta lastun perusarvoista. Vikakoodit katoavat myös.

Mutta mielestäni se on myös kokemuksieni mukaan se typerin temppu, varsinkin vikakoodien nollaamiseen.  :idiot2:

Jos arvoja pitää nollata (vikakoodeja lukuunottamatta) niin LH sähköttömäksi on ainoa tietämäni konsti.
Jos sattuneesta syystä tai toisesta pitää aloittaa adaptiivisten arvojen hakeminen alusta, niin sitten sähköt LH:ta pois...

Saan kohta oman viinaboxini. Pitäisi ennen sen asentamista saada homma normalisoitua.

Ja muista, että kun alat boxilla läträämään, niin LH:n kaikki arvot pitää olla bensiinin normaaliarvoja, ettei tule ongelmia. Eli jos lyöt boxin kiinni ja tankissa on blandis, niin älä ihmettelem yhtään mitään ongelmia mitä voi syntyä. Pienin niistä on korkea polttoaineen kulutus!

Eli kaikki, jotka meinaavat laittaa jonkun viinaboxin kiinni ja kotterossa on LH2.4 (mikä tahansa versio), niin pelkällä bensalla on syytä olla takana vähintään 1000km tai 10 tuntia sekalaista ajoa!

Luultavasti tämä päteee myös erittäin pitkälle muiden bosch:n 80/90-lukujen ECU kanssa, ennen oikeata OBDII diagnostiikkaa...

Täähän oli ihan etanoli-käyttäjien evankeliumi :)

 :2funny: :2funny: :2funny:

Otetaans sille!   <Kippis>


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa ASalo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 41
  • www.vrcf.fi
Se on siis tieodssa miksi lambda-valoni palaa, ts. koska olen ajanut pari tankillista viina-bensaseoksella ja sen johdosta pitkän ajan bensatrimmi on "siirtynyt" paikaltaan.

Minusta tuntuisi nyt loogisimmalta vaihtoehdolta nollata koko roska siinä vaiheessa, kun saan boxin asennettua.
Vai keksitkö jonkun hyvän syyn ajaa pelkällä bensalla n. 1 kk ajan (=minulle 1000 km ajoon vaadittava aika) ?

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4423
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Se on siis tieodssa miksi lambda-valoni palaa, ts. koska olen ajanut pari tankillista viina-bensaseoksella ja sen johdosta pitkän ajan bensatrimmi on "siirtynyt" paikaltaan.
Suomeksi blandiksesi on ollut liian raju ekoille känneille!  ;D
Ja nyt LH:lla on kaamee kapula!  :D

Minusta tuntuisi nyt loogisimmalta vaihtoehdolta nollata koko roska siinä vaiheessa, kun saan boxin asennettua.
Vai keksitkö jonkun hyvän syyn ajaa pelkällä bensalla n. 1 kk ajan (=minulle 1000 km ajoon vaadittava aika) ?
Ja tällöin sinulla on vain perusarvot siellä jossakin, mikä ei välttämättä ole todellisuus, koska autosi ei enää ole uusi.

Nopein tapa päästä about sinnepäin on nollata boxi ja ajaa vähintään tankillinen puhtaalla bensiinillä (98) ja antaa boxin hakea sopeutusarvonsa about kohdilleen. Tämän jälkeen sitten se boxi kiinni ja viinalla läträämään.

Syyksi keksin sinulle sen, että LH:lla on taatusti vaikeuksia ajaa sopeumia kohdalleen, jos perusarvoista lähdet ja kaikki ei ole tasan viinalle sopivaa (siis siinä boxissa). Voipi polttoaineen kulutuskin olla hitusen suurta ensimmäiset tankilliset.
Tosin saa se LH arvonsa kohdalleen viinaksillakin, jos boxin kaikki jutut ovat laakista kohdallaan ja niitä eri räplätä mihinkään suuntaan siinä sopeutusvaiheessa.

Btw. mikä viinaboxi sinulle oli tulossa?


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa ASalo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 41
  • www.vrcf.fi
Kun ostin Volvon marraskuussa niin siinä oli ollut akku irti  tai tyhjänä, koska radion koodikin piti asettaa.
Näin ollen LH:n arvotkin lienevät nollautuneet siinä vaiheessa.

Tilasin Bioadapterin.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4423
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Juu, varmasti oli nollilla tuolloin. Ja ekasta startista eteenpäin alkoi adaptaatio.
Jos kovin tuoreeltaan laitoit viinaksia tankkiin, niin eipä ihme, ettei heti tokene bensan määrän lisäämisellä.

Jos nollaat LH:n ja laitat samantein bioadapterin kiinni, niin älä koske sen käyntisäätöihin kotvaseen tai kahteen, käynnistys ja kylmärikastuksia lukuunottamatta, niin LH saa karttansa kohdalleen.
Eli pari-kolme tankillista viinalla ilman blandiksia.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa ASalo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 41
  • www.vrcf.fi
Bioadapteri tuli postissa. Pitää asentaa se kohtapuolin.
Mistä saisi yksinkertaisimmin siihen käyttöjännitteen ?

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4423
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Bioadapteri tuli postissa. Pitää asentaa se kohtapuolin.
Mistä saisi yksinkertaisimmin siihen käyttöjännitteen ?
Jos tarvitset kytkeytyvän plussan, eli kytkeytyy virta-avaimesta niin paikkoja ovat mm.

Puolan plussasta (ei hyvä, sillä puola potkii aikamoisesti takaisin päin).
Tai vaikkapa suutinetuvastuksilta syötön puolelta.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa ASalo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 41
  • www.vrcf.fi
Missähän nuo suutinetuvastukset sijaitsevat ?
Yritän siis löytää kytkeytyvän plussan mahdollisimman helposti lähestyttävästä paikasta konehuoneen puolelta.

 

Carcom Oy  Ateho