Proturbo  Autodiagnoosi

E85 Muutossarjat, softaukset, suuttimet ym. muutokset moottorinohjaukseen

  • 1132 Vastauksia
  • 445776 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa jogiin

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3756
  • 195hv/406Nm
Ei juurikaan "kylmä"käynnistys parantunut 2kohm vastuksella. Katoin obd-testerillä et n. 20C se laskee ecu:lle lämpötilaa.

Olisikos jollain hyvää ehdotusta kylmäkäynnistyksen helpottamiseksi? (bensaa tietenkin tankkiin mut ei..)
Tulpat?
Eri vastus?
Säädettävä vastus?

Volvo 945 Classic -98 (Lahna)
Volvo 945 turbo -96 (Lahnan seuraaja)
Wäärin Wirittäjä #4

Poissa eskolanpena

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 41
  • www.vrcf.fi
Säädettävä vastus?

Täytynee sellainen hommata ja kokeilla jos soppa riittäis.
740 Turbo, 740 Limu, V70 D5 AWD, V60 D6, V90 T8

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
0-5 tai 0-10K 270 asteen potikka vois olla aika kova juttu. Täyden lambdasopeuman jälkeen 3K autto jo sillai että vermeet lähti käyntiin kohtuullisesti, mutta vaihdetta ei kärsiny kyl heti päälle laittaa. Isommat sumut olis hyvä ratkasu, jo suutinlaskurin mukaan nuo vakiosuuttimet pitäs riittää 85% aukiololla tyyliin 210hp nurkille, ja viinalla siis 30% vähemmän... :P
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa Tontsa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 167
  • www.vrcf.fi
Ostin bioboxi muutossarjan tuohon käyttikseen (volvo s40 -96 1,8) Laitoin plx laajakaista lambdan seuraamaan seoksia. Ennen muutosta seokset pyöri 13,5-16.0 afr. Boksin kun kytkee päälle ja BENSAA tankissa niin seokset tippuu 10.0 afr hujakoille. Menin ja tankkasin tankin täyteen e85:sta. Pohjalle jäi 15litraa 95:sta ja etanolia nyt siis 45 litraa. Seos pyörii nyt 13-14 afr välissä. Eli pitääkö auto säätää nyt 9,76 afr vai 14.7 afr. Yritin etsiä tietoa netistä mutta eihän tämmöinen maalais öllikkä näistä mitään ymmärrä.
Ei ole sellaista mekaanista ongelmaa, jota raaka voima ja tietämättömyys eivät ratkaisisi!
Escort RS Cosworth
Volvo Amazon

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4423
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Ostin bioboxi muutossarjan tuohon käyttikseen (volvo s40 -96 1,8) Laitoin plx laajakaista lambdan seuraamaan seoksia. Ennen muutosta seokset pyöri 13,5-16.0 afr. Boksin kun kytkee päälle ja BENSAA tankissa niin seokset tippuu 10.0 afr hujakoille. Menin ja tankkasin tankin täyteen e85:sta. Pohjalle jäi 15litraa 95:sta ja etanolia nyt siis 45 litraa. Seos pyörii nyt 13-14 afr välissä. Eli pitääkö auto säätää nyt 9,76 afr vai 14.7 afr. Yritin etsiä tietoa netistä mutta eihän tämmöinen maalais öllikkä näistä mitään ymmärrä.


Tuotas...  Kun se laajakaista mittaa oikeasti lambdaa, niin nuo bensan AFR arvot ovat poskellaan!

Eli kun sinulla on nyt bladis tankissa, niin ohjausboxilla menee kotvanen sopeuta siihen. Eli LTFT arvo hakee itsensä paikalleen, koska kaikki systeemissäsi on suunniteltu pelkälle bensalle, eikä rakastamaan lambda-arvoa 1, kuten LH2.4 on tehty.

Jos saat sen laajakaistan näyttämään lambda-arvoa, niin homma näyttää paremmalle.


Lambda E85 AFR Bensa AFR
0.750 7.320 11.025
0.760 7.418 11.172
0.770 7.515 11.319
0.780 7.613 11.466
0.790 7.710 11.613
0.800 7.808 11.760
0.810 7.906 11.907
0.820 8.003 12.054
0.830 8.101 12.201
0.840 8.198 12.348
0.850 8.296 12.495
0.860 8.394 12.642
0.870 8.491 12.789
0.880 8.589 12.936
0.890 8.686 13.083
0.900 8.784 13.230
0.910 8.882 13.377
0.920 8.979 13.524
0.930 9.077 13.671
0.940 9.174 13.818
0.950 9.272 13.965
0.960 9.370 14.112
0.970 9.467 14.259
0.980 9.565 14.406
0.990 9.662 14.553
1.000 9.760 14.700
1.010 9.858 14.847
1.020 9.955 14.994
1.030 10.053 15.141
1.040 10.150 15.288


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Tontsa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 167
  • www.vrcf.fi
Niin eli ideaalinen palaminen tapahtuu kun lamba on 1.0. Ja E85 air fuel ratio on tällöin 9.76. Eli säädän auton sille. Korjatkaa jos olen väärässä.

Edit. Laitoin perusrikastuksen boksilta 35%. Tehdasasetus oli 24%. Kävi käynnistäessä todella rikkaalla, mutta kun kone lämpesi ilmeisesti auton oma moottorinohjaus korjasi seosta ja afr pyörii edelleen 14.7 hujakoilla. Laitoin tehdasasetuksen takaisin.
« Viimeksi muokattu: 12.05.2013, 12:21:13 kirjoittanut Tontsa »
Ei ole sellaista mekaanista ongelmaa, jota raaka voima ja tietämättömyys eivät ratkaisisi!
Escort RS Cosworth
Volvo Amazon

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4423
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Niin eli ideaalinen palaminen tapahtuu kun lamba on 1.0. Ja E85 air fuel ratio on tällöin 9.76. Eli säädän auton sille. Korjatkaa jos olen väärässä.

Stökiometrisen palamisen on lambda-arvo 1. Se on aina sama, oli AFR mikä tahansa.

AFR täysin riippuu polttoaineesta, joten sitä ei tässä asiassa kannata, eikä pidä tuijottaa, jos polttoaine muuttuu!  :hello:

Tuo aikaisemmin laittamani taulukko on nimenomaisesti lambdan puolelta perustuva, kertoo RE85:n/Bensan lambdan ja AFR:n erot.

Jos säädät moottorin ohjausta kokonaan, niin säädä lambdan avulla.

Jos taasen sinulla on joku bioadapteri tms. niin jätä se suoraan tehdas asetuksille.

Edit. Laitoin perusrikastuksen boksilta 35%. Tehdasasetus oli 24%. Kävi käynnistäessä todella rikkaalla, mutta kun kone lämpesi ilmeisesti auton oma moottorinohjaus korjasi seosta ja afr pyörii edelleen 14.7 hujakoilla. Laitoin tehdasasetuksen takaisin.

Tuo 35% perusrikastus on tolkuton, jos se on tehty pelkästää viinaa (RE85) varten!  :o

Vaikka ruiskutuksen määrä lisääntyy viinalla (pitääkin), niin se laajakaistasi AFR-arvo on bensan lukema (14,7), eikä viinan, jolloin lue taulukkoa bensan mukaan.  Jos taasen katselet lambda-arvoa, niin silloin AFR löytyy taulukosta polttoaineesta riippuen.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Tontsa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 167
  • www.vrcf.fi
Kiitoksia neuvosta. Tuossa PLX laajakaista mittarissa ei mielestäni saa näykymään lambda-arvoa. Auto tuntuu toimivan aivan normaalisti tuolla tehdasasetuksella eli 24 % rikastuksella. Sitähän ei tiedä paljonko auton oma moottorinohjaus tuota arvoa korjaa.
Ei ole sellaista mekaanista ongelmaa, jota raaka voima ja tietämättömyys eivät ratkaisisi!
Escort RS Cosworth
Volvo Amazon

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4423
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Sitähän ei tiedä paljonko auton oma moottorinohjaus tuota arvoa korjaa.

Prosentin pari...   :)


Itselläni taitaa olla viinakartat kohdallaan, kun vetäisin lambda-ohjausksen LH:lta irti ja sopat menivät paksulle vasta kun IMM meni tappiin...
Tämä siis 0,95 baarin ahdoilla vakio-mitsulla! Suuttimet jotkut omituiset, joiden väitettiin olevan 440cc/m vaikka ne ovatkin pienemmät!

Muutoin kiihdytyksen aikana sopivasti paksulla pysyttiin!  :juhau:

Eli seuraavaksi se isompi IMMu ja lastuun oikea linearisointikäyrä! Ja vedot jatkukoon sen jälkeen!  :hello:

Mutta pirskatti, että se LH rakastaa sitä lambda-arvoa 1!   :2funny:



Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Dife

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 247
  • www.vrcf.fi
Mites tollanen sarja mahtaa sopia 240 B230F(t) LH-2.4 Jetronic lastutetut boksit, noin 350cc suuttimet, turbon bensa pumppu.. mahtaisko saada edes kesällä toimimaan kunnolla..?? tietenkin talvella vois myös ajella viinalla jos mahdollista.. tossa bioboxin purkissa näyttäis olevan on/off nappi mahdollisuus.. sillä vois kytkeä talveksi pois..

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4423
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Mites tollanen sarja mahtaa sopia 240 B230F(t) LH-2.4 Jetronic lastutetut boksit, noin 350cc suuttimet, turbon bensa pumppu.. mahtaisko saada edes kesällä toimimaan kunnolla..?? tietenkin talvella vois myös ajella viinalla jos mahdollista.. tossa bioboxin purkissa näyttäis olevan on/off nappi mahdollisuus.. sillä vois kytkeä talveksi pois..

Mitä sarjaa tarkoitat?   Esim. Flexitune X1 menee heittämällä paikalleen ja toimii oikein hienosti.

Onko nuo suuttimet, joita tarkoitat ns. "turbon vakiot" vihreät?  Jos ovat, niin ne ovat 337cc/min virtaamalla.
Sitten seuraava kysymys onkin, paljonko ahtoja?

Itselläni kiinni flexitune autoX4 ja kilometrejä takana 30tkm viinaksilla ja muutaman kerran bensaakin on tankkiin eksynyt!


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Dife

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 247
  • www.vrcf.fi
Unohdin laittaa linkin mutta bioboxi.fi myy jotain omaa boksia.. Ei ole turbon vakiot vaan jostain jenkistä 350cc korkea ohmiset.. Vakio ahdot eli 0.6 bar..

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4423
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Toi bioboxi on kalliimpi (huomattavasti) kuin flexitune X1, joka riittää vinokoneeseen.
Ja siinäkin on tämä "edistynyt" toiminne, jolla sen voi kytkeä pois päältä!  ;D

Sen nimi on suomeksi Bensa astukset!   :2funny:

Tai jos se on automaatilla, niin silloin se tekee itsensä pois päältä kytkemisen automaattisesti, kun polttoaine vaihdetaan bensaksi, jolloin kylmärikastukset, käynnistysrikastukset yms. hommat tippuvat pois pelistä ja auto tottelee normaaleja moottorinohjauksen alkuperäisiä arvoja.

Flexi on siinä mielessä erilainen, että sen laatikko on siro (pieni) ja se on alunperin tarkoitettu kiinteään asennukseen sinne moottorin ohjauksen johtosarjaan auton sisälle. Myöskään sitä ei säädellä läppärillä, vaan perinteisellä trimmerillä ja jumppereilla. Koska niitä säätöjä ei tarvitse välpätä pätkääkään sen jälkeen kun ne ovat paikallaan.

Ja tämän tiedän kokemuksesta, vaikka tälläinen nappulamaanikko olenkin!  ;)


Kun olet ne suuttimet vaihtanut, niin olethan muistanut kertoa niiden virtaaman lastun tekijälle tilatessasi lastun?
Jollet ole, niin kartat ovat poskellaan sen parisen prosenttia. Ei tosin niin paljoa, että sillä olisi erityisen suurta merkitystä muille kuin HIPO-hemmoille.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa jaippi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 628
Törmäsin sattumalta tämmöiseen keskusteluun:
http://etanol.nu/forum/viewtopic.php?t=1114&p=7426

Olisiko liian helppoa ollakseen totta?

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4423
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Törmäsin sattumalta tämmöiseen keskusteluun:
http://etanol.nu/forum/viewtopic.php?t=1114&p=7426

Olisiko liian helppoa ollakseen totta?
On!


Toimiihan se jotenkin!  Kuinka hyvin onkin toinen juttu.  Mikä tahansa boxi ei käy mihin tahansa autoon.
Mutta voihan lastulla aina tehdä muutoksen, joka taatusti toimii viinalla tai bensalla.

Ja voihan sitä tehdä sen LH:n konversion flexifuel autoksi avaamalla lambda-säädön ikkunaa riittävän suureksi, jolloin se kelpuuttaa kumpaa soppaa tahansa osakaasulla.  Ongelmat alkavat vasta sitten, kun mennään kiihdytyksessä (open-loop tilassa), jolloin kartat ovat poskellaan ennenkuin LTFT arvo on hakenut itsensä kohdalleen, eikä se silti ole kohdallaan. Lisäksi tuo LTFT hakee itseään kotvasen tai kaksi, tällöin polttoaineen vaihto ei toimi lennosta.

Sitten tietysti voisi tehdä vaikka sellaisen lastun, jossa on kaksi muistipankkia, toinen bensalle ja toinen viinalle ja kytkimellä pankkien vaihto.

Mutta lopputulos on sen verran työläs, että vaikkapa sen flexitune X1 purkin on asentanut ja veivannut kuosiinsa, kuin sitä lastua vielä ähelletään siihen LH:n paikalleen. 

Ja ennenkaikkea vaparin karttoja en turboon laittaisi! :facepalm:

Yksi kuva selittää enemmän kuin tuhat sanaa....   



Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy