Elekma  Autoracing

E85 Muutossarjat, softaukset, suuttimet ym. muutokset moottorinohjaukseen

  • 1132 Vastauksia
  • 445857 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4423
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Lisäkysymyksenä että saako näihin vapareihin mitään lastuja ylipäätään? Kuiten tuo lh2.4 keksittiin jo kivikaudella
Oletkos varma että sinulla on se 2.4, ettei se olisi LH2.2.
LH sarjan moottorinohjaus esiteltiin joskus 1982 (LH1.0)

Lastut eivät vapareissa käytännössä hyödytä. Joten huonosti niitä on saatavilla.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa raul

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 271
Oikeastaan voit käyttää isompia suuttimia adapterin kanssa, ainakin vanhemmissa perus-flexituneissa (en enää muista mallia) on potentiometri jolla säädät ruiskutuslisää. Tämä on ilman mitään antureita joten kuten todettua, kylmäkäynnistysrikastukset mm ovat silti todennäköisesti riittämättömät. Tai vastaavasti ajat ylipaksulla koko ajan, :o

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4423
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Muutaman vuoden ikäisessä flexissä on potikka edelleen, mutta sillä säädetään vain käynnistysrikastukset ja kylmärikastus. Yksi potikka ja neljä jumpperia. Kaksi jumpperia on diaknostiikkaan.

Pelkkä suuttimien vaihto saa aikaiseksi omat ongelmansa jos kaikki muut ECU:n säädöt ovat bensiinillle sovitetut.

Adapterilla saa osan vaivoista poistettua mutta optimi se ei todellakaan ole.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa jepajee

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 832
  • Yksi vika korjattu ja kymmenen muuta löydetty.
Noniin sipasinmpa tuossa laittaa Flexin x1:sen merikontiin paikoilleen. Pari pikku kysymystä jäi kyllä auki. Mitenkä kauvan lh:lla menee sopeutua tuohon mötikään. 20km lenkki bensalla ja auto pyörii rikkaalla, tyhjäkäynnillä afr on siinä 13 pintaa ja tasakaasulla ajaessa 12. Lisäk se ledi jäi herättämään vähän kysymyksiä, alkuun kokeilin nii ledi sytty, kun laitto virrat päälle, mutta siinä vaiheessa, kun tein ledille paikan ja laitoin sen siihen, nii epähuomiossa ledi pääs ottamaan maihin kun laitoin virrat päälle niin näin kun ledi vaan välähti ja sen jälkeen on ollu mykkä. Boksin toimintaan ledi ei varmaan vaikuta?
Ex: Volvo 340 b17 -88, Nissan Bluebird CA20E -89, Nissan Sunny  GA16i-89.
Nyk. Volvo 945 b230FT+aw71L

Poissa Mr.eikka

  • Hinnastomies
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 611
  • Aina säheltämässä sitä sun tätä
Noniin sipasinmpa tuossa laittaa Flexin x1:sen merikontiin paikoilleen. Pari pikku kysymystä jäi kyllä auki. Mitenkä kauvan lh:lla menee sopeutua tuohon mötikään. 20km lenkki bensalla ja auto pyörii rikkaalla, tyhjäkäynnillä afr on siinä 13 pintaa ja tasakaasulla ajaessa 12. Lisäk se ledi jäi herättämään vähän kysymyksiä, alkuun kokeilin nii ledi sytty, kun laitto virrat päälle, mutta siinä vaiheessa, kun tein ledille paikan ja laitoin sen siihen, nii epähuomiossa ledi pääs ottamaan maihin kun laitoin virrat päälle niin näin kun ledi vaan välähti ja sen jälkeen on ollu mykkä. Boksin toimintaan ledi ei varmaan vaikuta?
Tarkasta sulakkeet ;) Jos ehjät nii ledi vaihtoon. Näin mie ainakin tekisin.
Tässä piti olla linkki autoni projekti topickiin, mutta vuosina 2015-2018 tapahtuneet ilkivalta tapaukset autoani kohtaan aiheuttivat sen, että autostani ei tule enään saataville uusia rakentelu postauksia eikä mitään muutakaan. Rakentelu jatkuu silti, mutta tapahtuneista asioista tulee tietämään ainoastaan harvat ja valitut.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4423
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Noniin sipasinmpa tuossa laittaa Flexin x1:sen merikontiin paikoilleen. Pari pikku kysymystä jäi kyllä auki. Mitenkä kauvan lh:lla menee sopeutua tuohon mötikään. 20km lenkki bensalla ja auto pyörii rikkaalla, tyhjäkäynnillä afr on siinä 13 pintaa ja tasakaasulla ajaessa 12. Lisäk se ledi jäi herättämään vähän kysymyksiä, alkuun kokeilin nii ledi sytty, kun laitto virrat päälle, mutta siinä vaiheessa, kun tein ledille paikan ja laitoin sen siihen, nii epähuomiossa ledi pääs ottamaan maihin kun laitoin virrat päälle niin näin kun ledi vaan välähti ja sen jälkeen on ollu mykkä. Boksin toimintaan ledi ei varmaan vaikuta?

Miten se lambda on kytketty? Vai käytätkö kytkintä seoksien säätöön?
Entä miten lämpöanturi on kytketty ja missä se on?

Ledin onnistuit rikkomaan 100% varmuudella, sillä sen syöttö on ohjeen mukaan kytkettynä kovassa sähkössä ja flexitune maadoittaa sitä sopivan vastuksen kautta.
Jos kytkennät on tehty oikein (ohjeiden mukaan), niin ainoastaan ledi kärähti ja boxi on ehjä.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa jepajee

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 832
  • Yksi vika korjattu ja kymmenen muuta löydetty.
Miten se lambda on kytketty? Vai käytätkö kytkintä seoksien säätöön?
Entä miten lämpöanturi on kytketty ja missä se on?

Ledin onnistuit rikkomaan 100% varmuudella, sillä sen syöttö on ohjeen mukaan kytkettynä kovassa sähkössä ja flexitune maadoittaa sitä sopivan vastuksen kautta.
Jos kytkennät on tehty oikein (ohjeiden mukaan), niin ainoastaan ledi kärähti ja boxi on ehjä.

Lambdalle vejin johon lh:lta ja lämpöanturi on vulkanointi teipillä termarin kopassa. Pitää huomenna ruveta metästämmään toista lediä ja kokkeilla sillä lähtiskö toimimaan. Tässä jo ajelin 35km viinalla ja ainakin persdyno ja plx väitti että boksi toimii niinku pitää.
Ex: Volvo 340 b17 -88, Nissan Bluebird CA20E -89, Nissan Sunny  GA16i-89.
Nyk. Volvo 945 b230FT+aw71L

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4423
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Lambdalle vejin johon lh:lta ja lämpöanturi on vulkanointi teipillä termarin kopassa. Pitää huomenna ruveta metästämmään toista lediä ja kokkeilla sillä lähtiskö toimimaan. Tässä jo ajelin 35km viinalla ja ainakin persdyno ja plx väitti että boksi toimii niinku pitää.

Ok! Automaatilla tuo toimii (siis polttoaineen valinta).
Vulkanoiva teippi pettää pian, joten vetäise siihen nippuside päälle, niin se kestää paremmin.. Ihan optimipaikka sille lämpöanturille on siellä kannessa vaikkapa lämppärin lähdössä ennen letkua ja siten, että se anturi koskettaa metallia.

Jos PLX sanoi, että sopat ovat jees, niin sitten homma toimii!  :hello:

Ledi on pelkästään rikkoutunut, jos olet tehnyt kytkennät ohjeen mukaan. Selvästi olet näin toiminut.
Uuden ledin kytkentä kertoo 99% varmuudella, että flexi on kunnossa.  :)


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa jepajee

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 832
  • Yksi vika korjattu ja kymmenen muuta löydetty.
Nonii 35l viina poltettu ja toimi ilman moitteita, liikkele lähöissä meinas mennä laihan puolelle(plx:ssä vilahti 15,1) mutta lh korjaili nopeesti tilannetta. Mutta nyt on tankissa taas bensaa nii auto kulkee mielettömän paksulla, tasakasulla 13,8 ja tyhjäkäynti 12.9. Pikusen ku antaa ajaessa kaasua (painaa pedaalia 0,5mm) nii seos normalisoituu, mutta tasakaasulla menee rikkaalla samoin alle 60km/h vauhdissa mootorijarrulla. Mikä mättää? Bensalla ajettu kuitenki taas se 100km nii luulis että lh ois ees vähän sopeutunu mutta ei. Nii ja tosiaan käynnistyy bensalla huonosti, rykii yskii ja bensa haisee, eli käynnistys rikastus on enemmän ku riittävä.

Edit. tänään työ matkalla tuli vielä sellanen lisä ominaisuus että kun vähänkin antaa kaasua sopat hyppää sinne 10 pintaan. Lisäksi viimisen 170km aikana on menny reilu kolmasosa tankillinen bensaa. Mikähän tuossa flexissä nyt mättää? kävin johotuksetki mittarin kanssa läpi ja siellä oli kaikki ok.
« Viimeksi muokattu: 13.08.2014, 15:16:32 kirjoittanut jepajee »
Ex: Volvo 340 b17 -88, Nissan Bluebird CA20E -89, Nissan Sunny  GA16i-89.
Nyk. Volvo 945 b230FT+aw71L

Poissa jepajee

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 832
  • Yksi vika korjattu ja kymmenen muuta löydetty.
Tietääkö kukaan paljonko flexin lämpö anturin pitäs näyttää kuumalla koneella? Omassa näyttää nyt sen 1.65 kilo ohmia. Jos vika rikkaisiin seiksiin olis siinä.
Ex: Volvo 340 b17 -88, Nissan Bluebird CA20E -89, Nissan Sunny  GA16i-89.
Nyk. Volvo 945 b230FT+aw71L

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4423
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Tietääkö kukaan paljonko flexin lämpö anturin pitäs näyttää kuumalla koneella? Omassa näyttää nyt sen 1.65 kilo ohmia. Jos vika rikkaisiin seiksiin olis siinä.

Lukaise käyttöohjeesta se anturin testaus proseduuri, niin tiedät, tunnistaako flexi koneen oikein lämpimäksi!  ;)
Tällöin ledin tosin pitää toimia!  :hello:


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa jepajee

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 832
  • Yksi vika korjattu ja kymmenen muuta löydetty.
Lukaise käyttöohjeesta se anturin testaus proseduuri, niin tiedät, tunnistaako flexi koneen oikein lämpimäksi!  ;)
Tällöin ledin tosin pitää toimia!  :hello:

Pitääpä lukasta. Ja ledin toimii taas.
Ex: Volvo 340 b17 -88, Nissan Bluebird CA20E -89, Nissan Sunny  GA16i-89.
Nyk. Volvo 945 b230FT+aw71L

Poissa jepajee

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 832
  • Yksi vika korjattu ja kymmenen muuta löydetty.
Kun ei niin ei. Ledi testauksen perusteella lämpö anturi toimii ja testasin samalla myös lambdan ja sekin näytti toimivan. Kokeilin myös, että otan lambdan johon irti flexistä ja vejin lambdan paikan maihin->seos rikastu, virtaan->seos "laiheni" siihen 12,9:ään. Tässä taitaa olla aika jo myöntää tappio ja käyvvä ostamassa kolmi asentoinen kytkin jolla voi päättää kulkeeko suutinten pulssi flexin kautta vai ei.
Ex: Volvo 340 b17 -88, Nissan Bluebird CA20E -89, Nissan Sunny  GA16i-89.
Nyk. Volvo 945 b230FT+aw71L

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4423
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Kun ei niin ei. Ledi testauksen perusteella lämpö anturi toimii ja testasin samalla myös lambdan ja sekin näytti toimivan. Kokeilin myös, että otan lambdan johon irti flexistä ja vejin lambdan paikan maihin->seos rikastu, virtaan->seos "laiheni" siihen 12,9:ään. Tässä taitaa olla aika jo myöntää tappio ja käyvvä ostamassa kolmi asentoinen kytkin jolla voi päättää kulkeeko suutinten pulssi flexin kautta vai ei.

LH boxin numero?  937/954/962/967/984? Vai joku muu eksoottisempi?

Käytätkö laajakaistaa LH:lle vaiko ihan orkkis lambdaa?
Onko lastutettu vaiko vakio?

Flexitune jättää muutaman prosentin rikastuksen aina bensatilassakin, jolloin moottorinohjaus hoitaa loput.
LH:n pitäisi tarttua lambda 1:n aika hanakasti!
Nopea sopeutuma seuraa lambdaa todella hanakasti ja menee stoikkaan, kiihdytyksissä se voi olla satakunta kilometriä hitusen rikkaan puolella, mutta sekin pieni heitto hakeutuu nopeasti kohdilleen.

Mutta nopeat polttoaineen muutokset (joka tankillinen eriainetta) pitävät sopat jossain metsän puolella.

Tässä voi olla sekin takana, että kun irroitit LH:n johtosarjan, sopeutumat hukkuivat ja LH hakee perusarvoja kohdilleen.
Eli joku anturitieto sinulla voi olla hitusen vinoutunutta ja LH sitten yrittää hakea perussopeutumia kohdilleen ja silloin polttoaineen nopeat muutokset ovat myrkkyä prosessille.

Ja tuo rikkaalla moottorihjarrutuksessa on ominaisuus muutaman sekunnin ajan, kun kierrokset ovat siinä 1500rpm nurkissa.
Eli mainitse aina kierrokset, sillä nopeus ei kerro mitään, ellet mainitse vaihdetta jota aski käyttää.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa jepajee

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 832
  • Yksi vika korjattu ja kymmenen muuta löydetty.
LH boxin numero?  937/954/962/967/984? Vai joku muu eksoottisempi?

Käytätkö laajakaistaa LH:lle vaiko ihan orkkis lambdaa?
Onko lastutettu vaiko vakio?

Flexitune jättää muutaman prosentin rikastuksen aina bensatilassakin, jolloin moottorinohjaus hoitaa loput.
LH:n pitäisi tarttua lambda 1:n aika hanakasti!
Nopea sopeutuma seuraa lambdaa todella hanakasti ja menee stoikkaan, kiihdytyksissä se voi olla satakunta kilometriä hitusen rikkaan puolella, mutta sekin pieni heitto hakeutuu nopeasti kohdilleen.

Mutta nopeat polttoaineen muutokset (joka tankillinen eriainetta) pitävät sopat jossain metsän puolella.

Tässä voi olla sekin takana, että kun irroitit LH:n johtosarjan, sopeutumat hukkuivat ja LH hakee perusarvoja kohdilleen.
Eli joku anturitieto sinulla voi olla hitusen vinoutunutta ja LH sitten yrittää hakea perussopeutumia kohdilleen ja silloin polttoaineen nopeat muutokset ovat myrkkyä prosessille.

Ja tuo rikkaalla moottorihjarrutuksessa on ominaisuus muutaman sekunnin ajan, kun kierrokset ovat siinä 1500rpm nurkissa.
Eli mainitse aina kierrokset, sillä nopeus ei kerro mitään, ellet mainitse vaihdetta jota aski käyttää.

Boksi oli muistaaksen 937 jos en ihan väärin muista ja lambdana on laajakaista. Lastusta ei oo tietoo(2 vuotta ei riitä sen asian tarkistamiseen ;D), mutta ahot on siellä 0,8 tuntumassa. Ja tosiaan rullailtu bensalla jo 200km eikä merkkiä paremmasta näy myöskään moottori jarrutuksessa, 1,5km loiva alamäki työ matkan varrella jonka laskettelen moottori jarrulla menee kokonaisuudessaan 11.8 afr:llä. Ja tosiaan ku boksista nykäsee suutinten piuhat poikkeen ja lyö ne yhteen nii seos normalisoituu kokonaan. Ja viinallakaan ei ollu mitään ongelmaa. ilmeisesti vinokone alko viinan makuun päästyään hylkimään bensaa.
Ex: Volvo 340 b17 -88, Nissan Bluebird CA20E -89, Nissan Sunny  GA16i-89.
Nyk. Volvo 945 b230FT+aw71L

 

Proturbo  Autodiagnoosi