Race.fi  Puotilan autokorjaamo

E85 Muutossarjat, softaukset, suuttimet ym. muutokset moottorinohjaukseen

  • 1132 Vastauksia
  • 446018 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4423
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Boksi oli muistaaksen 937 jos en ihan väärin muista ja lambdana on laajakaista. Lastusta ei oo tietoo(2 vuotta ei riitä sen asian tarkistamiseen ;D), mutta ahot on siellä 0,8 tuntumassa. Ja tosiaan rullailtu bensalla jo 200km eikä merkkiä paremmasta näy myöskään moottori jarrutuksessa, 1,5km loiva alamäki työ matkan varrella jonka laskettelen moottori jarrulla menee kokonaisuudessaan 11.8 afr:llä. Ja tosiaan ku boksista nykäsee suutinten piuhat poikkeen ja lyö ne yhteen nii seos normalisoituu kokonaan. Ja viinallakaan ei ollu mitään ongelmaa. ilmeisesti vinokone alko viinan makuun päästyään hylkimään bensaa.

937 on aikas rouhea bini, eli säätää suhteellisen karkeasti.

Laajakaistan emulaatio ei toimi hyvin LH:lle, koska se on liian hidas toimiakseen kunnolla!  :buck2:

LH:n säätöluuppi on 47 millisekuntia penalty-timerin osalta ja seuraa kyllä lambdaa nopeamminkin, mutta karkeasäädön ajastin on tuo 47ms (0,047s), joten kymmenen kertaa sekunnissa emulaation päivittävä (tai hitaammin) laajakaista on auttamatta pihalla hommasta ja niin on samalla LH:kin.

Tätäkin ilmiötä on "hitusen" tutkittu ja todettu, että mitä nopeampi emulaatio tai normilambda, sitä paremmin LH toimii.

Moottorijarrutuksessa meikäläisen 954 bini on orkkiksesta alkaen pitänyt sopitusta paksulla moottorijarrulla alle 1500rpm epämääräisen ajan.

Väitän, että laajakaistan käytössä on syy tähän sopeutumattomuuteen, sillä 937-bini sopeutuma-alue on +/-50% perusarvosta!

Wiinalla flexi annostelee 1% liian laihaa soppaa ja bensalla se on n. 5% paksulla perusasetuksilla.
Meikäläisen 954 vakio lambdalla menee ihan hienosti molemmilla. Ainaostaan bensalla stoikkaan pääsemisen pitää ajaa liki tankillinen flexin kanssa.

Tästä laajakaistan soveltumattomuudesta LH:n kanssa on täällä foorumilla ja museossa ollut juttua vuosien mittaan monasti ja lopputulema on ollut aina sama. Liian hitaita nuo laajakaistan emulaatiot!  :o

Katsomalla tätä kuvatusta ymmärtänet asian.
http://aijaa.com/bBln6A
Alempana lambda signaali ja siinä näkyy alle 10ms sykkyrää mitä LH tuottaa ja lukee!

http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=24583.0


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa jepajee

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 832
  • Yksi vika korjattu ja kymmenen muuta löydetty.
937 on aikas rouhea bini, eli säätää suhteellisen karkeasti.

Laajakaistan emulaatio ei toimi hyvin LH:lle, koska se on liian hidas toimiakseen kunnolla!  :buck2:

LH:n säätöluuppi on 47 millisekuntia penalty-timerin osalta ja seuraa kyllä lambdaa nopeamminkin, mutta karkeasäädön ajastin on tuo 47ms (0,047s), joten kymmenen kertaa sekunnissa emulaation päivittävä (tai hitaammin) laajakaista on auttamatta pihalla hommasta ja niin on samalla LH:kin.

Tätäkin ilmiötä on "hitusen" tutkittu ja todettu, että mitä nopeampi emulaatio tai normilambda, sitä paremmin LH toimii.

Moottorijarrutuksessa meikäläisen 954 bini on orkkiksesta alkaen pitänyt sopitusta paksulla moottorijarrulla alle 1500rpm epämääräisen ajan.

Väitän, että laajakaistan käytössä on syy tähän sopeutumattomuuteen, sillä 937-bini sopeutuma-alue on +/-50% perusarvosta!

Wiinalla flexi annostelee 1% liian laihaa soppaa ja bensalla se on n. 5% paksulla perusasetuksilla.
Meikäläisen 954 vakio lambdalla menee ihan hienosti molemmilla. Ainaostaan bensalla stoikkaan pääsemisen pitää ajaa liki tankillinen flexin kanssa.

Tästä laajakaistan soveltumattomuudesta LH:n kanssa on täällä foorumilla ja museossa ollut juttua vuosien mittaan monasti ja lopputulema on ollut aina sama. Liian hitaita nuo laajakaistan emulaatiot!  :o

Katsomalla tätä kuvatusta ymmärtänet asian.
http://aijaa.com/bBln6A
Alempana lambda signaali ja siinä näkyy alle 10ms sykkyrää mitä LH tuottaa ja lukee!

http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=24583.0

sen oon kyllä huomannu että tuolla laajakaistalla lambda on aika hidas ja että ei se lh:kaan mulla mikään raketti oo. Talvella dp:n liitos oli jääny touhutesassa löysälle ja plx:ä näytti että seos on laihalla (pyöri siinä 15-17 välillä). ja kun dp:n keksin kiriä niin meni N.100km ajut että seos oli kaikilla kierros ja kuorma alueilla takas normissa(veti aika paksulle). Mutta, tässä pitää nyt ajella ilman flexiä siihen asti että ois rahaa tankata autoo ja ajaa sopeutukset. Katella sitten mitä tapahtuu.
Ex: Volvo 340 b17 -88, Nissan Bluebird CA20E -89, Nissan Sunny  GA16i-89.
Nyk. Volvo 945 b230FT+aw71L

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4423
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
sen oon kyllä huomannu että tuolla laajakaistalla lambda on aika hidas ja että ei se lh:kaan mulla mikään raketti oo.
No, LH 5XX sarja ei ole raketti, mutta 9XX sarja on vain 100*nopeampi.
Ja pelkkä 5XX-sarjalainen pystyi 100µs resoruutioon (0,00001s), joten se on moottorin näkökulmasta aikas pirun nopeasti.

Ohjelma rajoittaa reagointinopeutta 1000% verran rautaan verrattuna.

Säätöryhmässä kaikki ovat palanneet takaisin laajakaistaohjauksesta "bossilaiseen"-lambdaan "sattuneesta" syystä.
Minä sentään säätäjänätm, ymmärsin olla kokeilematta sitä kokemuksen perusteella.  :-\

Talvella dp:n liitos oli jääny touhutesassa löysälle ja plx:ä näytti että seos on laihalla (pyöri siinä 15-17 välillä). ja kun dp:n keksin kiriä niin meni N.100km ajut että seos oli kaikilla kierros ja kuorma alueilla takas normissa(veti aika paksulle). Mutta, tässä pitää nyt ajella ilman flexiä siihen asti että ois rahaa tankata autoo ja ajaa sopeutukset. Katella sitten mitä tapahtuu.

No, DP-liitos on aikas pikku-murhe LH:n säädölle lopultakin, sillä se vuotaa erisuuntiin kuormasta riippuen.
Jos käyttää moottoria yhtä isolla kuormitusalueella kuin minä, niin sekoilun alku kestää yllättävän kauan (+4tkm).

Jos asennat fleksin, ajat samalla polttoaineella muutaman tuhannen kilometrin samalla polttoaineella putkeen, niin perusasetukset ovat hakeutuneet kohdilleen. Sen jälkeen tarkoitus ei ole vaihtaa polttonestettä joka tankillisella, vaan flexi mahdollistaa satunnaiset polttoaineen vaihdokset, mutta ei ole joka tankillisen vaihdolle optimaalinen systeemi.

Aidot flexi/multi-fuel ajoneuvot ovat erikseen.

Ajelin omalla flexillä ilman mitään suurempia murheita (paitsi yli -20C pakkanen) 40tkm matkan pitkin ja poikin Suomen niemeä. Tulipahan mitattua kaikenlaista asian tiimoilta.
Lopulta luovuin fleksistä vain siksi, ettei se mahdollista isompia suuttimia (668cc/min) ilman säätämistä.

Ja kun säätäminen aloitettiin, niin sitten se tehdään huolella!  :pomo: :D


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4423
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä


Tässä tyhjäkäynnin lambda-käppyrää.
Siitä näkee hyvin, että jo tyhjäkäynnillä pieni lambda-säädön askel on 100ms (10 kertaa sekunnissa), joten hidas emulaatio sekoittaa LH:n toimintaa aika hyvin.

Säätöaskel tihentyy kierrosluvun myötä.

Lambda anturin tietoa luetaan AD-muuntimella. Tästä syystä LH vaatii lambdalta nopeutta, jotta säätöalgoritmi toimisi oikein.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa tamppi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 98
  • www.vrcf.fi
Tääl olis suutinkyssäri :hello: elikkäs riittääkö 630cc dekat viinalla, kun setuppi on karkeesti ottaen b200k/pikkumitsu/ms1 v2.2/puristukset 10 paikkeilla. Ahtoja 0,8-1 bar. Ku olis tulossa taas rahaa taskunpohjalle ja rasvanäppiä kutittaa  :buck2: jos vaikka mikan antais maallikkotasosen vastauksen :2funny:
360 rallisika

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4423
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Tääl olis suutinkyssäri :hello: elikkäs riittääkö 630cc dekat viinalla, kun setuppi on karkeesti ottaen b200k/pikkumitsu/ms1 v2.2/puristukset 10 paikkeilla. Ahtoja 0,8-1 bar. Ku olis tulossa taas rahaa taskunpohjalle ja rasvanäppiä kutittaa  :buck2: jos vaikka mikan antais maallikkotasosen vastauksen :2funny:

Riittää!    ;D   :2funny:


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa vtunvttu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 6
  • www.vrcf.fi
Mulla on tommonen v70 2.5t -98 ja olen ajellut sillä ny 1000km 95e10/e85 30/70 suhteella. Ei mitään eroa pelkällä bensalla ajamiseen. Kulutuslisä ehkä 1l/100km. Kenkää on saanut ja mikään vikavalo ei ole syttynyt. Nyt olis mielessä alkaa ajaa pelkällä e85. Mitäs boksia suosittelette? En jaksanut alkaa kahlaamaan koko topickia. Eli mielellään joku hyvä ja halpa boksi.  :D

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4423
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Mitäs boksia suosittelette? En jaksanut alkaa kahlaamaan koko topickia. Eli mielellään joku hyvä ja halpa boksi.  :D

Vähän harvassa on tina-vitosen boxit suoraan sopivina. Tai oikeastaan monikin käy, mutta niitä vaaditaan kaksi kappaletta.

Oma ääneni on omien ja kavereiden kokemuksiin liittyen flexitunella.
Eli tarvitset kaksi X4:sta.

Jos haluat halvan, tilaa bio-adapteri ja varaudu ongelmiin.   :buck2:

Hyvä ja halpa!  Osta kaksi! Hyvä ja halpa!   ::)


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa hakkis

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 93
  • www.vrcf.fi
Juu älä osta Bioadapteria. Itsellä ei toiminut aikoinaan sekuntiakaan. Yritin pistää sen yhden boksin ohjaamaan viittä suutinta yhdestä suuttimen johdoista rosvoamalla kahteen 'peräkkäisen tahdin'  suuttimeen mutta eihän se purkki toiminut muutenkaan.
343 b19a -82 / 360 b19a -84 / 360 b200k -85 / 360 b200k -86 / 240 b230f -90 / 850 2.4 20V -93 / C70 2.4T -98

Poissa vtunvttu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 6
  • www.vrcf.fi
Eli joku 350 ois suunnillee 2 flexitune x4:sta. Hmm. Mites tommonen flexitune II diy kitti. Jonkiverran pysyy kuiteski kolvi kädessä. Tai ainakin oon olettanu et toi diy kitti on semmonen tee se itse ja säästä.  :D

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4423
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Eli joku 350 ois suunnillee 2 flexitune x4:sta. Hmm. Mites tommonen flexitune II diy kitti. Jonkiverran pysyy kuiteski kolvi kädessä. Tai ainakin oon olettanu et toi diy kitti on semmonen tee se itse ja säästä.  :D

Noita Destroy It Yourself kittejä tarvitaan 5kpl.

Tinaviitonen on sekventaali ruiskulla, joten jokaista suutinta ohjataan erikseen. Vinokoneen suuttimet ovat yhdessä ryhmässä, eli kaikki aukeavat yhtäaikaisesti!


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa vtunvttu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 6
  • www.vrcf.fi
Tilaanko ton ev-1 vai ev-6? Flexitunee siis

Poissa Kaziganth

  • Biokaasumies / Karaokemestari
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4106
  • Hämeen hitain
Minkämoiset vastukset pitäisi laittaa lh:n kaveriksi turbon suuttimilla?
Ei oma turbovehje ole lähettyvillä niin ei saa siitä mitattua.

Sopisi ehkä paremmin pikahuoltoon mutta viinaa niistä tulee läpi menemään. :D
« Viimeksi muokattu: 05.09.2014, 00:27:55 kirjoittanut Kaziganth »
No kun halvalla sai.

Poissa Mr.eikka

  • Hinnastomies
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 611
  • Aina säheltämässä sitä sun tätä
Flexitune x4 kytkennästä. Jos otan orggis lambdan johdosta jatkamalla signaalin flexifuelille niin muuttuuko/ sotkeeko se LH:n koska lambda muuttuu kun siitä otetaan signaalia muualle?
Tässä piti olla linkki autoni projekti topickiin, mutta vuosina 2015-2018 tapahtuneet ilkivalta tapaukset autoani kohtaan aiheuttivat sen, että autostani ei tule enään saataville uusia rakentelu postauksia eikä mitään muutakaan. Rakentelu jatkuu silti, mutta tapahtuneista asioista tulee tietämään ainoastaan harvat ja valitut.

Poissa mikko078

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 247
  • www.vrcf.fi
Flexitune x4 kytkennästä. Jos otan orggis lambdan johdosta jatkamalla signaalin flexifuelille niin muuttuuko/ sotkeeko se LH:n koska lambda muuttuu kun siitä otetaan signaalia muualle?

Itse laittaisin vaan katkaisijan väliin ja unohtaisin lambdan johdon kokonaan. Ei se ainakaan paranna lambdan toimintaa lisäämällä siihen jatkoja. Katkaisijalla voi valita sit ajaako bensalla vai 85:lla.
Honda accord tourer 2.2 i-cdti -06
V90 d3a -17
Bmw 325ia avo
octavia 1.9tdi -06

 

Ateho  Elekma