Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Projektipäiväkirjat => Aiheen aloitti: Divi - 26.10.2021, 13:48:23

Otsikko: Divin 240 GL -86
Kirjoitti: Divi - 26.10.2021, 13:48:23
 :idiot2: Kovasti on ollut ikävä vanhaa edellistä 240iä.
Oon ostellutkin nyt sitten pari kakkosnelosta, molemmat halpoja ruosteisia aihioita.
Toinen on 4-ovinen -86 ja kohtuu helposti tehtävissä liikenteeseen. Toinen on 2-ovinen ja vähän rapeammassa kunnossa, sekä kilvet puuttuu.
Rapsutellaan vähän ja katellaan mitä aletaan rakentamaan. :D

242:en noudolla aloteltiin viikonloppuna, Seinäjoki-Pietari väliä piti ajaa yli puoleen väliin mutta kyllä se suomen puolella onneksi vielä oli.
Pirssi kärryyn ja kotia kohti. Reipas 800km tuli vetoauton mittariin päiväreissulla.
(https://i.ibb.co/zsYN0qK/20211024-180740.jpg) (https://ibb.co/zsYN0qK)

(https://i.ibb.co/QJVM0Yd/IMG-20211024-WA0003.jpg) (https://ibb.co/QJVM0Yd)

Koska 242 haettiin 240-tina6 yhdistelmien luvatusta maasta Juvalta, piti kyytiin tietysti ottaa myös takavetomallin 3 litran kutonen ja vähän muuta kilkettä.
(https://i.ibb.co/BsTLM8j/20211024-153527.jpg) (https://ibb.co/BsTLM8j)

Jos nurkissa pyörii aiheeseen sopivia manuaalilaatikoita esim tinakoneen M90, valmiiksi muokattu ZF, Getrag tms niin laitappa viestiä. Tinakoneen kova vauhtipyörä kiinnostaisi kans, samoin jos on hyllyssä bemarin vapari pakosarjaa, M5 läppärunkoja tms..

Tästä tämä jänön reikä taas alkaa... :D
Otsikko: Vs: 240 kuumetta
Kirjoitti: Lankku - 26.10.2021, 14:49:24
Silloin tällöin tulee käytyä 242:n entisessä majapaikassa ja tuli välillä mietittyä pitäiskö siihen tarttua. Ei kuitenkaan pikaisella katselmuksella vaikuttanut kovin pahalta.
Otsikko: Vs: 240 kuumetta
Kirjoitti: Divi - 27.10.2021, 15:28:23
Juu ei se mikään mahdoton ole ainakaan äkki vilkaisulla. Ens viikolla pääsen sitä purkamaan ja rapsuttelemaan.  <Kippis>
Leimakonttorilta vahvistivat että kilvet saa, rekisteröintikatsastus tehtävä kun kilvet on palautettu 2006.
Otsikko: Vs: 240 kuumetta
Kirjoitti: Divi - 01.11.2021, 23:57:52
Nyt on vähän rapsuteltu ja ihmetelty tätä 2-ovista ostosta... ohan se laho voi jestas  :2funny:
Tai no, ei nyt sikäli mikään tekemätön tapaus että sisähelman ja lattian saumat on pahimmat, noi kyllä hitsailee ja korjauspeltiä saa onneksi vielä senkun tilaa vaan.
Isompi ongelma on se että ensimmäisellä omistajalla (1981-2006) on ollu ihan varmasti pelkkää hiekkatietä sekä kauppaan että töihin. Helmapalkit on ihan täynnä hiekkaa, tankin päällä oli 5cm kerros ja käytännössä koko pohja ja helmat on kauttaaltaan hiekkapuhallettu ja pintaruosteessa. Se nyt ei muuten periaatteessa haittaa kun putsaa vaan hyvin ja pistää uuden maalin päälle, mutta sitä en ala tuola pienessä yhden auton tallissa tekemään koko pohjan alalta. Lisäksi tuo vaatii käytännössä kaikki tukivarret, jarrut yms korin alla olevat osat uutta koska nekin on kaikki hiekkapuhallettu ja ohentuneet siinä määrin että ei niitä oikein voi käyttää enää. Taka-akselin kanssa on jotain touhattu kun käsijarruvaijerit löytyy sekä akselista että korista, jarrulevyt puuttuu kokonaan ja pinnapulteista suurin osa pyörii tyhjää vetarin kolossa. Edessä myös vanteet kiinni vain parilla mutterilla, liekö sieläkin jotain ihmeteltävää pinnapulttien kanssa.. Edessä tässä on onneksi sisälokarit, pieni toivo elää että kaulassa olisi vähän vähemmän hitsuuteltavaa. Konetila näyttää ihan hyvältä, ja ovet on kai ihan tehtävissä kun mitään museopeliä ei todellakaan olla tekemässä.

Pudotin tankin, pakoputken ja koukun pois. Koppa saa talvehtia pihassa, täytyy varmaan hakea joku puolipeite siihen päälle ettei lasien väleistä mee vettä sisälle. Muutenhan tuo kyllä tuulettuu aika hyvin.  :D
Jatketaan tätä ehkä sitten kesällä, täytyy koittaa kipata jotenkin kallelleen autokatokseen tämä että pääsee putsaamaan sitä pohjaa kaikessa rauhassa ilman että koko talli on ruostepölyssä.

Tutkitaan tuota uudempaan 4-ovista seuraavaksi ja punotaan juonia..  :idiot2:

(https://i.ibb.co/0n7S186/20211101-225448.jpg) (https://ibb.co/0n7S186) (https://i.ibb.co/RTJ03c1/20211101-225351.jpg) (https://ibb.co/RTJ03c1) (https://i.ibb.co/CszyK8Q/20211101-225327.jpg) (https://ibb.co/CszyK8Q) (https://i.ibb.co/jwbdy6s/20211101-225316.jpg) (https://ibb.co/jwbdy6s) (https://i.ibb.co/YQZ2K5x/20211101-225237.jpg) (https://ibb.co/YQZ2K5x) (https://i.ibb.co/GM5xb68/20211101-225229.jpg) (https://ibb.co/GM5xb68) (https://i.ibb.co/1RVrTzr/20211101-225220.jpg) (https://ibb.co/1RVrTzr) (https://i.ibb.co/d2NyFpt/20211101-225137.jpg) (https://ibb.co/d2NyFpt)
Otsikko: Vs: 240 kuumetta
Kirjoitti: Divi - 05.11.2021, 14:43:59
Tankin availin, vähän on pintaruostetta mutta kaikki ehjää.
(https://i.ibb.co/xgr2W9k/20211102-135415.jpg) (https://ibb.co/xgr2W9k)

Sisältä on oikein nätti
(https://i.ibb.co/Q8JMfK3/20211102-225508.jpg) (https://ibb.co/Q8JMfK3)
(https://i.ibb.co/cTZ1Ym7/20211102-225448.jpg) (https://ibb.co/cTZ1Ym7)

Putsaus
(https://i.ibb.co/fkX8Ln3/20211103-220547.jpg) (https://ibb.co/fkX8Ln3)

Temalac FD50
(https://i.ibb.co/NtjKwfn/20211105-134615.jpg) (https://ibb.co/NtjKwfn)

Etureunan kiinnikepelti oli päässyt ohenemaan, uudet valmistettu ja vieläpä kilpareijillä.
(https://i.ibb.co/dcvmGN0/20211105-134609.jpg) (https://ibb.co/dcvmGN0)
Otsikko: Vs: 240 kuumetta
Kirjoitti: oh850 - 05.11.2021, 21:23:59
Eihän näitä 2-ovisia enää joka nurkalla ole :-\ ei muuta kun leuka rintaan ja kohti hitsikonetta :D
Otsikko: Vs: 240 kuumetta
Kirjoitti: Divi - 21.11.2021, 00:27:19
Joo kyllä tuo 242 vielä kadulle parsitaan.

Toista rouskua kävin tänään kattomassa vähän, ostin sen ilman mottia niin nostettiin kone pois kyydistä ja kateltiin muuten siirtokuntoon.
Kyseessä tämä (https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=772) Kiskon vanha kesken jäänyt T5 projekti. Takaluukku ja kuskin puolen takakaari siitä on jo hitsattu, kuskin puolen helmakotelo avattu ja apukuskinpuolella kaari auki, sisälokari korjattu ja kaareenkin on jo paikalleen sopiva korjauspala tehtynä. Apukuskinpuolella pitää kans laittaa pätkä helmaa, sekä pari pientä lappua lattioihin ja poikkipalkkeihin, mutta paljon vähemmän hommaa kuin tuossa 242:ssa. Ikävästi vaan jäänyt korjatut paikat aikanaan maalaamatta, joten täytyy vähän putsailla ennenku suhii maalia päälle. Tästä tarkotus jalostaa ihan ympärivuotinen ajokki. Moottorien suhteen on molempiin koreihin swappisuunnitelmia, mutta yhden vinokkaan oon nyt hommannu alkuun että saa toisella autolla ajella aina kun toista parsii. :D

(https://i.ibb.co/521NNK4/20211120-205600.jpg) (https://ibb.co/521NNK4)

(https://i.ibb.co/ZV8yxTp/20211120-193909.jpg) (https://ibb.co/ZV8yxTp)

(https://i.ibb.co/m6v5dwZ/20211120-180444.jpg) (https://ibb.co/m6v5dwZ)

Jos joltain löytyy 4-oviseen ehjää siistiä kokonaista sisustaa, niin saapi tarjota. Penkit, matot ja ovipahvit ois jo kova juttu.
Otsikko: Vs: 240 kuumetta
Kirjoitti: Divi - 04.12.2021, 22:39:41
Toinen rääpäle kotiutettu tänään, -87 vuoden GL. Alunperin ollut B230K heron head + automaatti. Tomaatti roikkuukin tuola vielä paikallaan.. Samalla reissulla kipasin yhen penkkisarjan ja vähä muuta. Katolla makaava flathoodi jäi käteen perjantaina työreissulla.
Kartaani pitäisi löytää koko matkalle M47 perään. Perän laipan mittasin 97-98mm. Liekö tuo nyt sitten vailla sitä isompaa takapätkää, vai mistä sen eron huomaa? Foorumilla yksi myynnissä 87mm laipalla, onko se sitten se ohkasempi takakeppi?

(https://i.ibb.co/HYgrSWM/20211204-222148.jpg) (https://ibb.co/HYgrSWM)

Tälle nelioviselle suunnitelma ekasta takniikasta ompi B230F, LH-Jet, M47.
Hitsuutellaan kasaan ja leimalle vaan, ei mitään isompia muutoksia alkuun. Tarkotus pitää ihan ympärivuotisena ajokkina. Valoja vähän vaihdellaan ja muuta pikkusta.
Otsikko: Vs: 240 kuumetta
Kirjoitti: Divi - 18.07.2022, 23:31:39
Viimein on päästy vähän alkuun neliovisen kanssa.

Rakensin autonosturin ihan ensimmäisenä. Vähän on verkkainen liikkumaan mutta pääseepä nyt vähä paremmin auton alle ruostehommiin.
(http://imgur.com/3Saanlb.jpg)

Takavalot on valikoitu, pikku patchia vaativat.
(http://imgur.com/qZiTHqU.jpg)

Samalla putsailin vähän tuota pintaruostetta jo kertaalleen korjatusta puskurin kynnyksestä. Täytyy jotain ruosteen muunnin ainetta hakea ämpärikaupalla että saa nuo viimesetkin pois mitä jää kolojen pohjalle.
(http://imgur.com/SiNNxMh.jpg)

Tankkivarusteen valmistin. Kaasarin varusteesta vein bensamittarin anturin, pumpuksi laitoin Walbron 255lph ja siihen sopivan suodattimen.
(http://imgur.com/TSdVWoZ.jpg)
Otsikko: Vs: 240 kuumetta
Kirjoitti: Jopas_Jotakin - 19.07.2022, 00:38:58
Meinaatko ahtaa tinakutosesi vai teetkö siitä semmoisen kunnon screamerin, jonku 300 heppasen vaparikoneen.

Eihän se tarvisi ku rutun nostoa ja porttausta, kireää nokkaa jne.

Kalliiksihan se kyllä tulisi, mutta olisihan se cool...  :D
Otsikko: Vs: 240 kuumetta
Kirjoitti: Divi - 19.07.2022, 01:58:50
Kaasuläpät siihen jo on, tuosta Juho_:n koneesta peräisin: https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=101920.msg1061363499#msg1061363499
Joten vaparina se ois tarkotus kasata ainakin aluksi. Mitään isompia kansitöitä tai virittämistä ei ole oikein mielenkiintoa alkaa tekemään.
Sitten kun alkaa tuntumaan että teho ei enää riitä, niin varmaan turbo on sitte se seuraava steppi siihenkin.
Otsikko: Vs: 240 kuumetta
Kirjoitti: Divi - 22.07.2022, 01:08:01
Keulan kanssa alottelin, "mitäs kaikkee tähän jenkkikeula swappiin tarvii" V:> .... "ai tarvii vai..." :o

(http://imgur.com/C5T97wo.jpg)
Haaste otettu vastaan!

Alapeltiin oli ruoste purrut kolon joten siihen on hyvä kokeilla saako jenkkikeulaa soveltumaan uuden mallin vilkkujen väliin pienellä nakertelulla. Jos menee puihin niin hankitaan vanhempaa peltiä sitten keulaan.
Lamppujen kiinnikepellit vaihdettu, nämä on vähän vielä ruosteisemmat kuin edelliset,  :D mutta korjattavissa toki.
(http://imgur.com/ppS3zdm.jpg)

Choppy chop chop...
(http://imgur.com/VBOzPAG.jpg)

Jotenkin näin?
(http://imgur.com/GCzslAL.jpg)

Sitten vaan lappu kerrallaan kasaan päin, ekana maskin paikat että saa sen sentään keskelle.
(http://imgur.com/7bUMB9s.jpg)

Naps paikalleen alkuperäsillä kiinnikkeillä
(http://imgur.com/WMMHT1f.jpg)

Anteeksi.
Otsikko: Vs: 240 kuumetta
Kirjoitti: Divi - 26.07.2022, 13:01:05
Laitan tähän itelle talteen kun kävin amazonia leimaamassa niin kyselin 240 muutoskatsastuksista samalla.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------

Ilma-alustan vaatimukset leimalle:
- Pusseista pitää olla paperit joista selviää kantavuus
- Nelipyöräsuuntaus, josta lappu jossa näkyy mittausasennossa kaarimitat ja että ilmapussit olleet asennettuna
- Säätö saa olla. Koko auton pitäisi säätyä kerralla, ei pussi- tai akselikohtaisesti.
- Maavaraa pitää olla vähintään se normi 8cm ja ala-asennossa ei saa maata pohjaanlyöntikumien varassa.
- Tukivarsia tai napoja ei saa hitsata, eli esim coiliholkeilla tai BC alustalla leimaa ei tule.
- Jousien kiinnikkeet saa tehdä ite ja esim tukivarret voi ottaa eri autosta, tehdasvalmisteiset pitää olla ja korvakkeet saa tehdä ite.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------

Moottorin muutos, maksimiteho 110kw/218nm:
- "Uusi" moottori on kiinnitettävä alkuperäisillä kiinnikkeillä (amazonissa sama rajoitus, kelpas kun oli ite tehty järeät korvakkeet moottoriin jotka sopi auton omiin kannatinkumeihin)

Maksimiteholle 147kw/218nm vaatimukset edellisten lisäksi:
- Iskunvaimentimet etu 3529819 tai 552197 ja taka 552198 tai 1272192, tai vastaavat
- Jarrupalat edessä 271739 tai 270165, takana 270164 tai 271668
- Vähintään H-nopeusluokan renkaat

Maksimiteholle 162kw/275nm vaatimukset edellisten lisäksi:
- Edessä jäähdytetyt jarrulevyt
- 1031 Perä
Otsikko: Vs: 240 kuumetta
Kirjoitti: JuHaU - 26.07.2022, 14:17:48
Mistä nuo vääntörajoitukset tulivat. Säädöksessä puhutaan ainoastaan tehopainosuhteesta?
Otsikko: Vs: 240 kuumetta
Kirjoitti: Divi - 26.07.2022, 14:26:10
Volvolta peräisin: Konttorilta löytyi tämä lappu, eikä auta mennä omien muunlaisten paperien kanssa jos ei Volvolta saa isompia numeroita. Varmistin asian myös Volvolta ja näin on heidän rajat uusilla määräyksillä.

(http://imgur.com/yyZntT6.jpg)

Amazonin tehorajaan liittyen kyselin:
Lainaus
Terve,

Mites kun nuo katsastusmääräykset on nyt muuttuneet tehorajojen osalta, saako volvolta uusien rajojen mukaista paperia Amazoniin?

Mulla on se vanha lappu olemassa, jossa tehoraja 110kw.
Kyselin konttorilta tehokkaamman moottorin leimaamista uusien rajojen mukaan niin meinasivat että se vanha volvon lausunto rajaa maksimitehon kuitenkin tuohon 110kw.
Uudelle 158kw rajalle (7kg/kW) ei oo mahdollista leimata vanhalla lausunnolla vaikka auto vastaakin mallisarjan tehokkainta.

- Jussi
Lainaus
Hei Jussi,

tuo 110kW on valmistajan sallima suurin teho, kyseiselle korimallille, joten lausuntoa ei voida muuttaa.

Terv. Petri
Otsikko: Vs: 240 kuumetta
Kirjoitti: Divi - 28.07.2022, 02:01:16
Lamputtelu asioiden asentelu on jatkunut
Eli lamppujen kehyksille myös paikat
(http://imgur.com/Q6pDsYC.jpg)

Sitten täytellen kaikki välit ja paikaten ruostunut lampunpesurin onkalo
(http://imgur.com/J2ANNGI.jpg)

Vähän se tottakai hitsatessa meni solmuun mutta leka korjaa, pari tuntia paukuttelin niin alkoi istumaan
(http://imgur.com/8Fm3vbV.jpg)

Vilkuttimille tein oman kiinnityksen lokasuojan ruuvien väliin
(http://imgur.com/cw98GJ3.jpg)

Ja kasassa flathoodin kanssa. Hankala saada hyvää kuvaa kun keula on puolen metrin päässä seinästä. Uudet H4 umpiot ja Phillipsin perus polttimot. Etuvalojen alapuolisen heijastimen saatan teipata vielä mustaksi tuosta maskin kromiraidan ja vilkun alareunan kohdalta alaspäin.
(http://imgur.com/brpZ143.jpg)


Ja puskuri kun oli tuossa hommassa välillä irti pois tieltä, niin ajattelin samalla asentaa Joni-lta ostetun 850 mk1 alalipan.
Parit kiinnityspulttien reijät osui yksiin 240 alalipan kanssa, joten niillä testiksi alkuun:
(http://imgur.com/9Pq2HdW.jpg)

Pari senttiä jäi vajaaksi
(http://imgur.com/JrvM82D.jpg)

Joten muotoilin kiinnitysreijästä kikkelin
(http://imgur.com/YIz9rir.jpg)

Reunan muoto ei myöskään ihan täsmännyt lokasuojaan, tässä vakio oikea laita
(http://imgur.com/DU6IDs7.jpg)

Joten nakertelin siitä myös vähä eri muotoisen, kuvassa vasen puoli
(http://imgur.com/cE607l5.jpg)

Parit lisäkiinnikkeet vielä ja siinä se nyt ois
(http://imgur.com/K3DyXt6.jpg)

Reunoilta kiinnitin lipan ihan vaan reippaasti läpipultilla lokasuojaan. Pysyypähän lepattamatta, ja uppokanta jää aika hyvin piiloon kun jossain vaiheessa päästään maalaamiseen käsiksi
(http://imgur.com/yGoP73W.jpg)

Tuossa keulan ilme nyt muutosten jälkeen, pitäisi näyttää kivalta kun saa koko vehkeen maaliin, ja maavarasta viilattua yhden 20cm pois. Keskelle tehtävä vielä yksi kiinnike kun roikkuu hieman tuo lipan yläreuna.
(http://imgur.com/QX9HryC.jpg)

 :hg:
Otsikko: Vs: 240 kuumetta
Kirjoitti: Divi - 29.07.2022, 19:44:51
Aiemmin hankittu väliaikainen tekniikka pesastu pikasesti, isoimmat paakut pois. Ihan perus kauraa, vakio B230F ja M47.
(http://imgur.com/43LMEmr.jpg)
(http://imgur.com/o1VRWzM.jpg)
(http://imgur.com/N8szBrx.jpg)

Yllättäen pakosarja lähti kivuttomasti, pinnpultit säilyi ehjinä
(http://imgur.com/2d2iNuT.jpg)

Pakosarjan lähdöstä oli edellinen purkaja yhden pultin katkaissut. Sain hitsattua mutterin siihen ja lähti sekin pois.
(http://imgur.com/ogD9Sdx.jpg)

AW pudotettu pois auton alta
(http://imgur.com/7Ku57k4.jpg)

Ja mätähömmia aloiteltu kuskin puolen helmaan. Oli edellinen seppä paikannu aika järeällä levyllä, varmaan 2 tai 2,5mm.
(http://imgur.com/JN2WZHr.jpg)

Sisähelmasta noin 90% saatu paikalleen.
(http://imgur.com/q03M5sA.jpg)
Otsikko: Vs: 240 kuumetta
Kirjoitti: Divi - 02.08.2022, 23:40:51
Noita ruostehommia en ole jaksanut juuri dokumentoida, niitä on kaikki täälä lukeneet jo ennenkin. Ihan samat paikat mitä jokasessa 240:ssä. Kuskinpuolelta sisähelma ja takajalkatila on kuitenkin nyt valmiit. Etujalkatila ja ulkohelma vielä niin saa kääntää auton tallissa toisinpäin ja aloittaa alusta.  :D

Lisämittareiden paneelin ruuvasin paikalleen. Mittareita taidan vielä vähän vaihtaa toisenlaisiin, ainakaan kelloja ei tarvi olla kahta.
(http://imgur.com/dUowMYR.jpg)

Tästä kun tulee itelle harrastekäyttis, niin siihen kuuluu olennaisena osana hifipuolen hommat. Subbariksi löytyi vanha kunnon 12" raptori. (kotelo vaihtuu todellakin)
(http://imgur.com/dcMz7GK.jpg)

Ja sitä ohjailemaan tuommonen ground zeron AB-järkäle, sillattuna 4 ohmiin 1700w. Ajattelin optimistina että hattuhyllylle tuon laitan, mutta ei tule mahtumaan.  ::)
(http://imgur.com/XDOYoyi.jpg)
Otsikko: Vs: 240 kuumetta
Kirjoitti: Divi - 06.08.2022, 16:51:03
Sisusta valikoitu... Ei ole kunnoltaan täydellinen muttei ihan huonokaan.
Osteltais siniset lattiamatot ja sähkölaseille sopivat etuovien sisäkahvat. Kaikki muukin ehjä sininen tai musta sisustan muoviosa kiinnostelee.

(http://imgur.com/dQnbCbi.jpg)

(http://imgur.com/YddUck9.jpg)
Otsikko: Vs: 240 kuumetta
Kirjoitti: TJA - 06.08.2022, 18:20:54
Nakkasin yv matoista.
Otsikko: Vs: 240 kuumetta
Kirjoitti: Divi - 27.08.2022, 01:20:05
Jaa pitäskö täälläkin päivitellä. Instagramiin tiputtelen vähän aktiivisemmin kuvia mutta samat tarinat tännekkin aina välillä vähän kootusti. @buildingbrick240 nimellä löytyy, pistäkääpä seurantaan.

Polkimet on vaihdeltu tomaatista manuaaliin. Vaijerikytkimellä tulee, mutta porasin hydraulisellekkin aukot valmiiksi.
(http://imgur.com/3Is1UEB.jpg)

Tankkivarusteen viimeistelin, siitä oli jo speksit tuola aiemmin.
(http://imgur.com/lsjToEa.jpg)

(http://imgur.com/eyM95ds.jpg)

Jalkatilasta käänsin sulakerasian vähän eri asentoon, ni mahtuu kaiutin
(http://imgur.com/cI03Ly1.jpg)

Kuskin puoli on hitsattu valmiiksi, samalla kaiuttimelle aukko
(http://imgur.com/nrwDkHr.jpg)

Tuommonen kotelorakenne sinne valmistui pellistä. IV-kanavasta menee tuossa etupuolella vielä vesikouru helmaan ja a-pilari on koskematon. Verkon kiinnitykseen laitoin M5 vetomutterit
(http://imgur.com/70wTYfW.jpg)

ja PA-kaiuttimissa käytettävää akustista kangasta suojaamaan elementtiä säältä
(http://imgur.com/WgtNxrV.jpg)
Otsikko: Vs: 240 kuumetta
Kirjoitti: Divi - 29.08.2022, 00:21:02
Tänään olikin tuottelias päivä kun Joni- tuli kaveriksi kasailemaan. Työnneltiin auto ulos, naitettiin motti, vauhtipyörä, kytkin ja laatikko yhteen ja paketti autoon. Työnnettiin auto takasin talliin eri päin niin pääsee hitsaamaan toisenkin kyljen. Kaapeleita vähän laiteltiin paikoilleen, akku, takavalot jne ja testailtiin sähköjä. Startti saatiin pyörimään avaimesta, varoitusvalot palaa, etuvalot, vilkut yms toimii ja koneeseenkin löytyi öljynpaineet. ECU on vielä irti kun LH-Jetin päärele puuttuu (ostetaan), samoin puuttunee -86 johtosarjasta se 9-pinninen LH-jetin liitin hanskalokeron takaa?

(http://imgur.com/wzYYnaz.jpg)

(http://imgur.com/CCalBPW.jpg)
Otsikko: Vs: 240 kuumetta
Kirjoitti: Divi - 09.09.2022, 21:03:03
Osaako joku sanoa kojelaudan vaihdosta, uudemman tilalle vanhempi. Mitä kaikkea joutuu muuttamaan/vaihtamaan?
Kojelaudan ylä ja alareuna tietysti, ja mittaristo lienee vähän eri muotonen ja varmaan kiinnityskin eri joten sen kanssa joutuu modailemaan jos uuden mittariston säilyttää.
Keskikonsolin voisin kanssa modata ja säilyttää tuon uudemman.

(http://imgur.com/aypWCOq.jpg)

(http://imgur.com/l3SgNkw.jpg)
Otsikko: Vs: 240 kuumetta
Kirjoitti: jar-ii - 13.09.2022, 08:21:05
Osaako joku sanoa kojelaudan vaihdosta, uudemman tilalle vanhempi. Mitä kaikkea joutuu muuttamaan/vaihtamaan?
Kojelaudan ylä ja alareuna tietysti, ja mittaristo lienee vähän eri muotonen ja varmaan kiinnityskin eri joten sen kanssa joutuu modailemaan jos uuden mittariston säilyttää.
Keskikonsolin voisin kanssa modata ja säilyttää tuon uudemman.

(http://imgur.com/aypWCOq.jpg)

(http://imgur.com/l3SgNkw.jpg)

Eipä siinä tainnut ihmeitä olla. Lämppärin putket on erilaiset ainakin. Valokatkaisija sopinee pienellä työllä ja muuta pientä johtohommaa. Mittaristolle joudut kairaamaan tilaa ja kiinnityksen. En ole itseasiassa mittaillut kuinka paljon ne eroaa kokonsa puolesta.
Otsikko: Vs: 240 kuumetta
Kirjoitti: Tuomas.hintsala - 13.09.2022, 11:03:50
Itse kiinnitykset koriin on samat mutta kaikki muu lämppärin säädinpaneelia myöten saa vaihtaa toiseen. Kokemuksella just keväällä tein päin vastasen järjestyksen omaan 242:seen. Vanha mittaristo on kuitenkin huomattavan pienempi uuteen verrattuna.
Otsikko: Vs: 240 kuumetta
Kirjoitti: Divi - 13.09.2022, 23:23:19
Kiitoksia tiedoista  :hg:
Otsikko: Vs: 240 kuumetta
Kirjoitti: Divi - 02.10.2022, 14:48:29
Lattia/pohja alkaa olla hitsattu kauttaaltaan.
Apukuskin lattiat...
(http://imgur.com/1PjZek5.jpg)

Takaluukku putsattu pintaruosteesta
(http://imgur.com/Ycz4M9g.jpg)

Apparin takakaari ja helma paikallaan
(http://imgur.com/16RQK2p.jpg)
(http://imgur.com/SPiheBy.jpg)

Midbasson koko vaihtui 6x9:iin kun järkevää 8" elementtiä ei oikein löytynyt. Tehtävä muutos vielä kuskinpuolelle. Kaiuttimen kiinnityslaippa 3mm mustaa joka hitsattu suoraa koriin kiinni. Kaiuttimeksi valikoitui Hybrid Audion Unity 69-S.
(http://imgur.com/2HvzObk.jpg)
Otsikko: Vs: 240 GL -87, hifijuttuja
Kirjoitti: Divi - 04.12.2022, 12:23:32
Subbarin paikkaa on nyt ihmetelty viimeisimpänä  :D Aika toivottomalta näytti alkajaisiksi, 18" dayton audion ultimax kyseessä ja free-air asennus.
(http://imgur.com/ku4xAfI.jpg)

Noh, vaneria kuitenkin hattuhyllyn alle ja eikun puuhastelemaan
(http://imgur.com/2xgtenM.jpg)

Aukko hattuhyllyn levyyn, ja subbari niin pitkälle läpi hattuhyllystä kuin suinkaan mahtuu
(http://imgur.com/gWvDuUw.jpg)

Ylimääräiset aukot umpeen matkustamon ja takaluukun ilmatilan välistä. Nuo jos jättää auki niin kyllä rämisee muovit aukkojen kohdalla!
(http://imgur.com/Qq3BLON.jpg)

Lisää levyä ympärille että tulee vahva, ja levyjen väliin vähän terästäkin vahvikkeeksi.
(http://imgur.com/kbVjE9C.jpg)

Koesovitus ilman subbaria. Kaiken järjen mukaan pitäisi mennä paikalleen subin kanssa myös mutta aika tunkkaaminen tulee olemaan. :2funny:
(http://imgur.com/lmERvaS.jpg)

Takaluukun kuljetustilaa ei blokkaa juuri nimeksikään.
(http://imgur.com/UYGJakO.jpg)

Ja subille jää hyvin tilaa hengittää
(http://imgur.com/AkmfNEp.jpg)
Otsikko: Vs: 240 GL -87, hifijuttuja
Kirjoitti: Divi - 19.02.2023, 22:12:06
Vähän joululomaa pidin autotallista, mutta on nyt rytinällä palattu sorvin ääreen. Kuvia on vähä vähänlaisesti räpsitty, pitää joku ilta kiertää autoa kameran kanssa ja dokumentoida.
Bensatankin sain viimein paikalleen ja tein bensalinjat. Takajarruja on myös kasailtu, ihan vakio kamaa.

Joni- tuli eilen kylään niin saatiin enemmänkin aikaseksi. Bensapumpun sähköt tehtiin niin sai polttoaineen kiertämään. Kun bensavuodot oli uusista linjoista kierretty läpi niin Joni- teki sähköt LH-Jetin johtosarjasta 9pin liittimestä autoon päin kun ei korin johtosarjasta löytynyt sitä liitintä. Bensapumpun rele ja boksit paikalleen, IMMu, tulpat, tulpanjohdot laitettiin paikalleen. Sitten starttailemaan mutta ei edes luvannut yhtään. Todettiin että bensapumppu ei pyöri startatessa joten ehkä triggertieto puuttuu. Anturi käteen ja sielähän oli valtava ruostelastu anturin nokassa. Anturin reijästä paineilmaa vauhtipyörän reikiin konetta pyörittäen, anturi takasin ja kokeilemaan. Nyt pyöri bensapumppu, mutta ei lupaa yhtään vieläkään.
Joku aika räpellettiin syttyjärjestyksen kanssa tuloksetta ja sitten tuli mieleen että eipä haise kyllä bensa yhtään vieläkään. Bensapuoleen alettiin keskittymään niin selvisi että paineensäätin kalvo on paska, vuoti polttoainetta vakuumipuolelle mutta eipä tehnyt muuta. Siitä laitettiin letku vaan pulloon ja varaosaa ostoslistalle. Suutintukki irti ja starttaamaan, todettiin että kaikki suuttimet on ihan täysin jumissa. Koneenhan ostin joltain rallimieheltä, suoraa ajosta ja hyvässä kunnossa kuulemma. Ostohetkellä se kaivettiin tallin takaa puskasta sen näköisenä että oli jonku aikaa jo sielä majoittunut. :2funny: Annettiin suuttimille herättelyä suoraa akusta, yksi lähti toimimaan mutta muut pysyi jumissa joten kaikki vaihtoon kun sattui amazonin B200F:stä jääneet vakiosuuttimet olemaan hyllyssä. Suuttimien vaihto ja uudella innolla starttaamaan. Nyt hörähti mutta kävi vaivalloisesti kahdella. Aiemmin räpelletty sytytysjärjestys takasin siihen mitä oli ensin uumoiltu, ja sieltähän se heräs sitten:

https://www.youtube.com/watch?v=RbWBVdkuIuM

Tulpat on paskaset, tulpanjohdot lyö ihan vähän vaan läpi aina välillä, lambda puuttuu, bensanpaineensäädin kusee pulloon ja muuta pientä. Mutta se käy!!!!!!!  :smitten:
Täytyy hommata osasia jos jonkunlaisia, niputella noita nyt rakenneltuja juttuja valmiimmaksi ja siistimmäksi. Todo listaa jäi ihan hyvin, mutta aika selkeitä hommia.

Semmoinen havainto tehtiin että autossa on sähköinen nopeusmittari, mutta perästä puuttuu anturi, kehineen kaikkineen ihan tyystin. Taidetaan kehitellä etunapaan jonkinlainen triggeri tuota varten.
Muuta selkeää tehtävää nyt lähitulevaisuuteen:
- Vaihdekepin linkuston entraus, edes hieman klappia pienemmäksi ennen kepin asennusta. Laatikko on jo paikallaan.
- Kardaanin kasaus paikalleen > Etukardaani paikallaan
- Perän koppa avattiin tarkistusta varten joten se on putsattava ja kasattava takaisin.
- LH-Jetin bokseille kiinnitys
- Moottorin jäähdytys
- Sähköflekti > asennettu, johdotettu, sulakerasian plussa puuttuu ja ohjauksen kytkentä boksiin
- Pakoputken valmistus
- Tulpat, johdot
Otsikko: Vs: 240 GL -87, hifijuttuja
Kirjoitti: Miikala - 22.02.2023, 15:37:14
Mukava lukea ketjua missä dokumentoidaan asioita tällä tasolla. Varsinkin tuosta 850 puskurilipan lisäyksestä iso kiitos, tämä mielessä myös itsellä lisätä omaan autoon ja varmasti tulen apinoimaan tässä ketjussa käytettyjä metodeita myös omaan käyttöön!
Otsikko: Vs: 240 GL -87, eka startti!
Kirjoitti: Divi - 22.02.2023, 20:37:09
Välillä tulee dokumentoitua, välillä innostuu tekemään niin ettei muista kuvata mitään. :)

Keppiä on nyt vähän entrattu.
https://youtu.be/Mm9BggpbYYU
Etupään yhdysholkkiin tein uudet tapit 6mm poranterästä.
Takapäähän tulostin puslat ja tein 12mm pultin kierteettömästä osasta uuden tapin:
(http://imgur.com/dtA655Q.jpg)

Sähköpropelli mekaanisesti asennettu. Laitoin syylärin etupuolelle, niin jää konetilaan paremmin tilaa tulevaisuutta ajatellen:
(http://imgur.com/5ooKPzT.jpg)

Tulpanjohdot ja tulpat vaihdettu, BPR6ES
(http://imgur.com/Iwxfvuj.jpg)

Bensan suodatin meni tuonne tulipeltiin. Bensalinjat on 8mm kupariputkea auton alla, molemmissa päissä sitten pätkät tuota LYPOa letkuna.
(http://imgur.com/Axv6l7Q.jpg)

Takaluukku suhattu mustaksi suurinpiirtein.
(http://imgur.com/gDudPSJ.jpg)
Otsikko: Vs: 240 GL -87
Kirjoitti: Divi - 05.03.2023, 11:19:22
Torvisoittokunta kokoontuu...

Tulevaisuudessa häämöttävää kutoskoneen swappia silmällä pitäen tein 3" rännin. Vinokkaan pakoputken alkupätkästä mennään suoraa kolmoseen.
(http://imgur.com/5zwjOo9.jpg)

Lambda heti liitoskohdassa ennen vaihteiston palkkia, palkin alta putki menee ovaalina ja heti palkin jälkeen vähän ylös V-bandiin.
(http://imgur.com/ZqrJPEq.jpg)

V-bandin jälkeen pieni vaimennin katin kolossa, B230E:ssä on vissiin ollut myös näin?
(http://imgur.com/qsTbelJ.jpg)

Sitten vähän mutkaa takalattian ohi ja alkuperäisellä paikalla pidempi vaimennin.
(http://imgur.com/bd04QwM.jpg)

Sitten taas V-bandi helpottamaan perän kanssa roplaamista tulevaisuudessa (ja nytkin). Kannakkeen tein bilteman yleismallista ja tuommoisestä U-pultti kiinnikkeestä yhdistämällä.
(http://imgur.com/OqKaVhy.jpg)

Perää tarvii madaltaa ennenkuin mahtuu tekemään putken loppuun.
(http://imgur.com/XaN6hx9.jpg)
Otsikko: Vs: 240 GL -87
Kirjoitti: Divi - 07.03.2023, 23:18:12
Perään kurkkasin, kun on "tuplaripainen" kuori niin kiinnosti oisko se 1031. Lisäksi nopeusmittarin anturi puuttuu, joten kiinnosti oisko sielä kuitenkin hammaskehä jos joku on vaan vaihtanut kopan vanhempaan.

Ei ollut 1031, eikä hammaskehää, eikä lukkoa, eikä jännää välitystä vaan perus 3.9.  :2funny:
(http://imgur.com/K8Un62U.jpg)

Takasin kiinni
(http://imgur.com/2UDlrIa.jpg)

1.3l GL5 sisään
(http://imgur.com/cPosOkL.jpg)

Ja vetoja....
Otsikko: Vs: 240 GL -87
Kirjoitti: Divi - 08.03.2023, 23:12:34
Kytkimen tai siis vapauttimen vaijerin kanssa temuttu... Porasin reijät aiemmin sekä kytkinvaijerille että sylinterille kun laitoin poljinta paikalleen. Nyt tietysti selvisi että ainakin vaijerille liian pienen...
Joten ei muutakun työkaluja sovittamaan toisiinsa kunnes löytyy sopiva kombinaatio.
(http://imgur.com/zyap2VB.jpg)

Kyllä se reikä vaan saatiin suuremmaksi ilman hikoilua
(http://imgur.com/La8MLVg.jpg)

Toiseen päähän ei näyttänyt oikein mahdolliselta mahduttaa kumin kanssa sitä punttia, joten valmistin prikan 6mm latasta.
(http://imgur.com/Z6lBgG1.jpg)

Paikallaan ja tuntuisi toimivan.
(http://imgur.com/JvaRDIc.jpg)
Otsikko: Vs: 240 GL -87
Kirjoitti: Divi - 10.03.2023, 00:45:10
Alkoi sylettämään tuo lattialla ryömiminen, niin piti tehdä vähän jotain mukavia hommia välillä.

Lämpömittaria testailin, oikeaa anturia ei löytynyt käsivarastosta mutta joku bilteman anturi löytyi millä sain haettua oikeat arvot, eli millä vastusarvolla mittari näyttää mitäkin lämpötilaa. VDO:n orkkis anturi lähti sitten tilaukseen.
(http://imgur.com/IpjcvQf.jpg)

Jännitemittarin kokeilu
(http://imgur.com/TWFUOXf.jpg)

Kelloon otin asiaksi vaihtaa konkan kun se kuulemma noista happanee jonka jälkeen ei pysy ajassa.
(http://imgur.com/zpIl8uv.jpg)
(http://imgur.com/XIxqniZ.jpg)

Ainakin se 24h jälkeen oli vielä minuutilleen siinä ajassa mihin säädetty. Pidempi testi sitten kun auto ajossa.
(http://imgur.com/enXZ9uG.jpg)
(http://imgur.com/h9hhKTm.jpg)

Johdotukset tehtynä
(http://imgur.com/XTOty1b.jpg)

Ja alustavasti paikallaan
(http://imgur.com/dXJY8n1.jpg)
Otsikko: Vs: 240 GL -87
Kirjoitti: Divi - 11.03.2023, 14:46:53
Eihän se perä pelkällä liimalla pitänyt... pitää tiiviste tilata jostain. :'(
IPD säädettävä panhardi kovilla puslilla paikallistettu auton alle.
(http://imgur.com/y3G2nj7.jpg)

Perää päästin vähän alaspäin, kahden ja puolen kierroksen verran.
(http://imgur.com/KDjsmCn.jpg)

Vähän jäi korkeaksi, juuri mahtuisi nyt putki taka-akselin alta. Taidan tähän mittaan tehdä ulosjoustolle rajoitin remmit, ja katkoa vielä vähän jousista pois.
(http://imgur.com/aX1pnFZ.jpg)
Otsikko: Vs: 240 GL -87
Kirjoitti: Lankku - 11.03.2023, 17:06:25
Perän koppa pysyy tiiviinä pelkällä liimallakin. Kuvan perusteella sitä tuli vaan ehkä liian vähän. Peltikoppa kuitenkin aina vähän aaltoilee.
Otsikko: Vs: 240 GL -87
Kirjoitti: Rands - 11.03.2023, 17:16:24
Ja jos haluaa tarkaa olla niin laittaa liimat väliin ja kiristää sormitiukkuuteen, sitten odottelee reilun tunnin verran, ennen kuin kiristää kunnolla. Permatex supra blackilla tällä reseptillä pitänyt ainakin toistaiseksi kaikki  :)
Otsikko: Vs: 240 GL -87
Kirjoitti: Volvomies89 - 11.03.2023, 19:06:55
Miksi pakoputki akselin alapuolelta laittaa menemään kun sieltä yläpuolelta menee 3" putki oikein helposti  ???
Otsikko: Vs: 240 GL -87
Kirjoitti: Divi - 11.03.2023, 19:13:52
Miksi pakoputki akselin alapuolelta laittaa menemään kun sieltä yläpuolelta menee 3" putki oikein helposti  ???
Ilmapussit tähän tulee niin arvelin että se tila käy kyllä ahtaaksi sitten. Voi toki olla että olis mahtunutkin.

Harmaata Supraa laitoin perän koppaan. Kokeillaan näillä neuvoilla vielä uudelleen.  O0
Otsikko: Vs: 240 GL -87
Kirjoitti: Divi - 14.03.2023, 00:37:03
Keulan ympäristössä on nyt muutama päivä teputeltu, tallin lattialla on varmaan 10 kiloa hiekkaa ja ruostetta  :2funny:
(http://imgur.com/gvgmriG.jpg)

Pari settiä ylimääräisiä, ja auton omat tolpat purettu palasiksi. Laakerit oli kaikki aikalailla kunnossa, iskareita oli kaks paria ehjän oloisia Monroeta ja kaksi kuollutta volvolaista. Suurin ongelma on ollut ruosteiset jarrukilpien pultit, ja jumiin ruostuneet jarrulinjojen liitokset.
(http://imgur.com/IF4JBiN.jpg)
(http://imgur.com/9iK6BjE.jpg)

Tukivarret on kans menneet aika ohueksi, ihan paperia nuo reunapokkaukset missa kura on muhinu kyydissä.
(http://imgur.com/d7IpFvd.jpg)

Jarrulinjoja muutamat sain pelastettua vielä mutta osa tehty uusia, näillä pitäisi saada etujarrut.
(http://imgur.com/mGyHcc6.jpg)
Otsikko: Vs: 240 GL -87
Kirjoitti: Divi - 28.04.2023, 17:36:27
Vanteet!  S*

Eräältä Volvo harrastajalta ostin tämmöisen setin, lähtötiedoilla että 16" BBS volvon jaolla. Olleet 142 alla. Ei tietoa onko suorat, mutta hintakin oli linjassa lähtötietojen kanssa. Ostin pois.
(http://imgur.com/lF5VEzs.jpg)

Selvittelyn jälkeen löytyi malli, eli kyseessä RZ 338, seiskaan tarkoitetut siis, 16x7.5" ET18 speksillä.
(http://imgur.com/C6gWj6C.jpg)

(http://imgur.com/qijTxRz.jpg)

Vanteet noudettiin. Kumit huonot ja kahta eri kokoa, pari yksilöä tyhjänä. Lipat lakattu ja kolhittu, lakat hilseilleet. Keskustat maalattu paukkupullolla mustaksi, helvetin paksu kerros ettei stanssaukset edes enää näkyneet ja rajattukkin väärään paikkaan. Venttiilien tiivisteet oli perstoutuneet, osa prikoista ihan väärää kokoa ja varmaan renkaiden vuodot johtui näistä.
(http://imgur.com/bPlkA5L.jpg)

(http://imgur.com/DXs2Vre.jpg)

(http://imgur.com/gj0W93b.jpg)

Ensi töikseni pesin nuo, ja käytin rengasfirmassa. Otettiin kumit roskiin ja tarkistettiin vanteiden kunto ja suoruus.
Tuomiona oli että ei halkeemia tai muita kriittisiä vikoja, suoremmat myös kuin uudet kiinatinat.  :-*
Tästä rohkaistuneena tilasin uudet pultit ja venttiilit Saksasta ja vein vanteet Pulverfixille hoitoon.
(http://imgur.com/vV3zaIK.jpg)


Ja mitä sieltä löytyikään  *taavih-> Alkuperäistä mukaillen hiottiin lipat, ja maalattiin keskiöt kultaiseksi. Rajaus oikeaan paikkaan ja nyt näkyy stanssauksetkin hienosti.
(http://imgur.com/XDEWaIU.jpg)

(http://imgur.com/aFZfGqg.jpg)

Uudet kumit vielä päälle 195/50-16 koossa. Ready to rumble!
(http://imgur.com/EtiWQW4.jpg)

 S* S* S* S* S* S* S* S* S* S*
Otsikko: Vs: 240 GL -87
Kirjoitti: remes - 28.04.2023, 17:53:34
No huh, harvinaista herkkua ja värivalinta just kohdillaan!
Otsikko: Vs: 240 GL -87
Kirjoitti: TJA - 28.04.2023, 19:02:58
Niistähän tuli oikeinkin nätit.

Hassua että ensin ei näy yhtään missään suorajakosia BBS:iä ja nyt foorumilla on samaan aikaan kolmet, jokainen vieläpä eri mallia  ;D

Saas nähdä koska keretään noi omat käymään läpi..
Otsikko: Vs: 240 GL -87
Kirjoitti: Kalamies - 30.04.2023, 14:52:30
On hienot! Sekä vanteet, että katalogin seiska.  :D
Otsikko: Vs: 240 GL -87
Kirjoitti: Divi - 18.05.2023, 17:06:07
Joo kyllä tuossa kunnossa seiskakin kelpais  S*

Hifihommien jatkosta päivittelyä...
Diskantteja varten A-pilariin lattaraudat. Oli valmiit reijät pilareissa niin tein niihin M8 kierteet.

(http://imgur.com/iO2PM1v.jpg)

(http://imgur.com/MsrE9Xi.jpg)

(http://imgur.com/5TalTDw.jpg)

(http://imgur.com/5gibkPM.jpg)

(http://imgur.com/XT6qvuR.jpg)

(http://imgur.com/YIVG818.jpg)

Vahvistimet on kontin sivussa nyt räkissä kiinni. Lisäakku siinä alla munapussissa ja sulakepesä mallia DIY suoraa navassa kiinni.
Zevoxin ZP 8.6 Pro Mk2 etupäälle, eli diskanteille 2x25w 4 ohmiin ja mideille jotain reilu 100w per kanava 2 ohmiin.
Subille DD Audio M2000, sitä ajellaan nyt 4ohmin kytkennällä 1kw nimellisteholla. Vaihtoehtona vielä tiputtaa 2kw@1ohm jos näyttää että siitä olis iloa.

(http://imgur.com/73fGHUZ.jpg)

Jonkinlaiset jakotaajuudet heitin prossuun, puhelin bluetoothilla kiinni ja kyllähän sieltä ääni tulee kaikista kaiuttimista.
Kesämmällä sitten säätämään kun saa autoa muuten eteenpäin.

(http://imgur.com/IGZ8MKJ.jpg)

Etujousitusta on kans pajotettu, ja ammuin sitten alapallon irti tukivarresta ja suoraa autoa päin. :idiot2:

(http://imgur.com/JSogZvP.jpg)

Maalarinteipit heti sisälle suojaksi, ja hyllystä tahmaisinta tavaraa mitä olen tavannut. Ihan hyvin onnistui tuon siivoaminen.

(http://imgur.com/qEn7c4h.jpg)

(http://imgur.com/v9sLuRR.jpg)

(http://imgur.com/RqTQsIg.jpg)

(http://imgur.com/DXBXTIH.jpg)

(http://imgur.com/khUrBuH.jpg)
Otsikko: Vs: 240 GL -87
Kirjoitti: Divi - 18.05.2023, 19:38:41
Toinen päivitys vielä perään alustan osalta...

Etutolpista valkkasin parhaat tolpat, parhaat navat, parhaat iskarit, putsasin, maalasin ja yhdistelin...
Perästä kun puuttuu nopeusmittarin anturi, niin kokeillaan etupyörältä saada se tieto. VR-anturia tuossa kokeilen käyttää ensinnä.

(http://imgur.com/9Pw8aiC.jpg)

(http://imgur.com/ZmmY28A.jpg)

(http://imgur.com/JT65uzG.jpg)

(http://imgur.com/rSZvY8C.jpg)

Jarruletkuille tein irrotettavat kiinnikelenkit, niin saa etutolpat irti autosta tarvittaessa ilman jarrujen ilmaamista.

(http://imgur.com/DHo9EkZ.jpg)

(http://imgur.com/RZScoYN.jpg)

(http://imgur.com/azhbgQz.jpg)

Uutta tuli tukivarret, vakaajan tangot, puslat takareunaan vakio ja etureunaan powerflex (koska helpommat asentaa), alapallot, jarruputket tarpeelliselta osin, jarruletkut, jarrupalat ja asennuskilkkeet.
Jousia lyhensin 2.25 kierrosta, eli maksimit mitä vakiopituisilla iskareilla pystyy niin että ne vielä leimalla pysyy paikallaan.
Otsikko: Vs: 240 GL -87
Kirjoitti: Divi - 18.05.2023, 22:37:32
Perän kopan kanssa round 2, fight! Putsasin uudelleen kaiken, möträsin oikein kunnolla tuota mömmöä, heitin paikalleen ja pultteja sormikireyteen siten että joka puolelta tursuaa sopivasti. Kuivattelin vajaan viikon työreissun ajan. Sitten pultit kireemmälle, vieläki sieltä tursusi jostain kuivumatonta. Antaa nyt taas kuivua hyvän aikaa ennenkun tarjoaa peräöljyä. Ens versioon kyllä joku paremmin kuivuva liima kokeiluun jos round 3 realisoituu.

(http://imgur.com/COI8N6V.jpg)

Perän ulosjouston rajoitusta hahmottelin, Lautamäki Motorsportilta hinauslenkit ja latasta kiinnikkeet.
Yläkiinnike pitää vielä tehdä uusiksi siten että hihnan kulma pääsee muuttumaan vapaammin, mutta ainakin perän painon ja jousipaineen ne kestää noinkin.  :D

(http://imgur.com/hIrKVIr.jpg)

(http://imgur.com/gG4GbAk.jpg)
Otsikko: Vs: 240 GL -87
Kirjoitti: Divi - 20.05.2023, 00:35:25
High tech moottorin tuenta  :D

(http://imgur.com/9rFlxzY.jpg)

Tunkilla vähän varmistin, ei ollut noilla keinoin paha homma purkaa apurunkoa pois, putsata runkoaisat pintaruosteesta ja maalata.

(http://imgur.com/E7Qx8ST.jpg)

Palkki fiksattu, jarrujen jakotukkia ja kiinnikerautaa en jaksanut alkaa kummemmin putsailemaan, kierteet oli siistit eikä ole vuotanut.

(http://imgur.com/x6kk25I.jpg)

Tulevaisuutta ajatellen 19mm dieselin/prv vakaaja

(http://imgur.com/pdONiB1.jpg)

Vanhan mallin kiinnikkeisiin menee 740in vakaajan pusla aika hyvin paikoilleen kun veistelee ylimääräisiä ulokkeita pois. Kun ei motonetistä saanut oikeanlaista.

(http://imgur.com/GVIWpN2.jpg)
Otsikko: Vs: 240 GL -87
Kirjoitti: Divi - 20.05.2023, 22:28:08
Kova päivä taas tänään auton kimpussa, Joni- apuna. Saatiin etuakseli paikalleen, jarrut paikalleen ja ilmattiin eka kierros. Mittariston taakse johtoja kiinni yms... Paljon kaikenlaista pientä mistä nyt ei kuvia tullut juuri otettua kuten bensakiskon fiksailu. Olin ihan varma että se ratkesi jostain kun alkoi bensanpaineensäätimen vaihdon jälkeen vuotamaan, mutta olikin kolmos suuttimen yläpään o-rengas revennyt varmaan jo aiemmin asentaessa ja sattui nyt vaan alkaa vuotamaan. Kisko pois, o-rengas vaihtoon ja takasin paikalleen. Hyvin pelaa nyt. :)
Vedet laitettiin koneeseen, no nehän vuotaa toki kans eli vesipumpun yläpään o-rengas vuotaa kantta vasten, ja syyläri hikoilee alareunasta. Remonttia remonttia... :2funny:

(http://imgur.com/h5LrAvH.jpg)
Otsikko: Vs: 240 GL -87
Kirjoitti: Divi - 26.05.2023, 00:28:07
Postipaketti saapui jälleen, ja taas päästiin askel eteenpäin! Eli hammastanko tuli, tehostamatonta mallia. Sen ruuvailin paikalleen, heti perään kovalla innolla etuvakaaja ja eturenkaat kiinni. Peräöljyt laittelin jo aiemmin viikolla sisään, joten nyt vihdoin sai auton alas pukeilta!

(http://imgur.com/P7luU2h.jpg)

(http://imgur.com/FsXPXbd.jpg)

(http://imgur.com/jb2vgAv.jpg)

Iltapuhteina vielä ruuvasin bassonupin hanskalokeroon ja niputtelin mittariston takaisin paikalleen johtotehtävien jäljiltä.

(http://imgur.com/oRC0jNw.jpg)
Otsikko: Vs: 240 GL -87
Kirjoitti: Divi - 28.05.2023, 00:37:56
Vempele ajamalla ulos, ja välillä toisinpäin takasin sisään.  :D
Ovet ja konepelti asennettu. Kaikenlaisia pikkujuttuja niputeltu kuten sähköset lasin nostimet eteen. Jarrut, ohjaus, kytkin yms todettu samalla toimivaksi... Kytkin tosin ottaa kiinni vasta ihan ylhäällä, pitää vaijeria ruuvata löysemmälle.

(http://imgur.com/O6VxawI.jpg)

(http://imgur.com/hLfRgLv.jpg)

Leimalle/ajokuntoon varmaan vielä ainakin suurinpiirtein seuraavaa...
- Flektin ohjauksen kytkentä LH-Jettiin, johto menee jo apparin jalkatilaan
- Vesipumppu ja syyläri vähän vuotelee. Niille tehtävä jotain.
- lukkopesät orkkis ovista nykyisiin
- kylkivilkut
- peilit
- ovipahvit...
- takapuskuri
- Tuulilasin vaihto
Otsikko: Vs: 240 GL -87
Kirjoitti: Divi - 01.06.2023, 19:13:21
Kontin kansi vaihdettu vanhempaan, ja lintulauta asennettu jos pääsisi lentoon.

(http://imgur.com/yVdkVaa.jpg)

(http://imgur.com/xptMgAV.jpg)

(http://imgur.com/4zT8ngV.jpg)

DSP vahvistimen ohjainmokkulalle tein 3d-tulostimella paikan raitisilmaräppänän paikalle.
Soitinta autoon ei tule, vaan vahvistimessa on sisäänrakennettu bluetooth.
Tuosta pääsee operoimaan volumea, mutea, sourcea ja laulun vaihtoa ainakin.

(http://imgur.com/aNfa6C9.jpg)
Otsikko: Vs: 240 GL -87
Kirjoitti: Divi - 03.06.2023, 23:30:18
Vanhan haljenneen tuulilasin pullautin pois

(http://imgur.com/tdcG9Q7.jpg)

Oli mainio tilaisuus putsata kojelauta  :2funny:
Veikkauksia kauanko tuo pysyy halkeamatta isommin?

(http://imgur.com/lN1aPHu.jpg)

Lasin nurkat oli yllätykselliset, vähän kuraa mutta ei tipan tippaa ruostetta!

(http://imgur.com/HzyvD8x.jpg)

Vanhat butyylit raavin pois, ja Joni-:lta purkuautosta ehjä lasi

(http://imgur.com/J02sE1v.jpg)

Uudet butyylinauhat ja plop lasi paikalleen, antaa painua nyt vähän aikaa paikalleen ennenkun listoja laitan tai vesisadetta tarjoan

(http://imgur.com/szpgtJI.jpg)

Sisusta myös kasattu paikoilleen. Eteen laitoin sähkölasit, taakse veivit kun semmonen konfiguraatio sattui näissä ovipahveissa olemaan.
Lisäksi keskuslukituksen asensin, moottori myös kuskin oveen siltä varalta että innostuu jonkun kauko-ohjauksen siihen virittämään.

(http://imgur.com/ugzJOUA.jpg)

(http://imgur.com/MPrfbUM.jpg)

Sitten oli vesipumpun ja syylärin vaihto, viimeisetkin vuodot kuriin.

(http://imgur.com/kkRfAH0.jpg)

(http://imgur.com/HzzaPQP.jpg)

Perän tarkistus samalla kun pakoputkea jatkoin loppuun, ei ole nyt vuotanut!

(http://imgur.com/3IzoWz8.jpg)

Pakoputkesta en muistanut kuvaa ottaa, mutta tuosta perän alta 20cm suoraa, sit 45 asteen mutka ja takapyörän takaa ulos.
Ääninäyte alla, leimalla tuo kai selviää onko riittävän hiljainen.

(http://imgur.com/J5mL6Yc.jpg) (https://youtu.be/YQ-UAqSDYeA)
Otsikko: Vs: 240 GL -87
Kirjoitti: Divi - 05.06.2023, 19:31:29
Leimalla nytten käyty, hyväksytty ilman huomautuksia. Etujouset sais olla kuulemma vähän isommassa jännityksessä keula tunkattuna, mutta pienessä ovat nytkin eikä tippumaan kyllä pääse. Korjataan vaihtamalla jouset.

(http://imgur.com/5dzAg4M.jpg)

Ja leiman jälkeen heti vanteiden vaihto, nyt se tietysti pitää sitten muutoskatsastaa heti myös.  :nuhtelu

(http://imgur.com/LCmOqCZ.jpg)
Otsikko: Vs: 240 GL -87
Kirjoitti: anssi68 - 05.06.2023, 20:10:19
Onnea leimasta, sitten vaan keräämään kilometrejä.
Otsikko: Vs: 240 GL -87
Kirjoitti: Divi - 09.06.2023, 23:48:50
Kiitoksia!

Muistelin että 240 penkit ois olleet ihan kohtuulliset, mutta onhan noi nyt surkeat istua.  :-\
Siispä osakauppaan, ja tällä kertaa yksilöiksi valikoitui Alfa Romeo 156 penkit.

Kuskin penkinn sovittelua... Varsin kivasti menee. Pääsee matalammalle kuin orkkis penkillä, ja kiskot sopii hyvin pienellä työllä kummasta penkistä vaan. Päädyin itse käyttämään 240 kiskoja.

(http://imgur.com/1ls8NQk.jpg)

(http://imgur.com/WePUaU9.jpg)

Apukuskin penkin kanssa tulikin sitten enemmän äksöniä. Mallaillessa panin merkille että selkänojan takanurkista rapisee jotain moskaa pihalle aina joka heilautuksella. Vaahtomuovit oli kuitenkin vallan hyvässä terässä vielä joten kovasti pisti ihmetyttämään. Siispä koitin vähän avata ja katsoa mitä sielä tapahtuu. Ja voihan vit*u, vanha mehiläisen pesä, ja himmeä onkalo pehmusteessa.  :tickedoff:

(http://imgur.com/YKeuO7O.jpg)

(http://imgur.com/1g5j9GN.jpg)

Myyjälle palautetta, häneltä sattui onneksi löytymään toinen samanlainen apukuskinpenkki, tosin eri värissä. Sain siitä ehjän selkänojan varaosaksi. Sillä päivä pelastui, verhoilun vaihtokin oli Italialaiseen yllättävän helppo homma.  P>

(http://imgur.com/CA5Djyu.jpg)

(http://imgur.com/nq9fj3h.jpg)

Ja semmoinen siitä sitten tuli. Paljon paremmin sopii nämä alffan jakkarat ovipahvien kanssa yhteen, kuin Volvon omat haalistuneet penkit.  :D Toki nyt takapenkki näyttää vielä enemmän onnettomalta.

(http://imgur.com/zWUyEkc.jpg)

(http://imgur.com/4nwUDgQ.jpg)
Otsikko: Vs: 240 GL -87
Kirjoitti: Divi - 20.06.2023, 23:27:32
Ilmapussihommaan on nyt päästy kun autossa on leima. Edestä alottelin.
Pussiksi valikoitui Universal Airin Aero Sport, eli tuommonen donitsipussi joka on mcphersoniin juurikin suunniteltu.
Vakion tolpan ja pussin väliin tein adapterilautasen.
(http://imgur.com/iVPBMCL.jpg)

Pussi on siis erikseen pultattu adapteriin kiinni, ja sitten koko sämpylä jousilautaseen kiinni orkkis vedenpoistoreijistä.
Veden poistoa ja vähän paineilmaliitintäkin varten porasin uuden reijän alalautaseen.
(http://imgur.com/ZgIMkKB.jpg)

Iskunvaimentimiksi ne tutut ja turvalliset Audi 80 B1 kaasuiskarit.
3d-tulostimella 100% täytöllä sovitepusla prototyypiiksi.
(http://imgur.com/ulAR5Se.jpg)

Sinne istuu jämptisti, mutteri vaan päälle.
(http://imgur.com/HWUfGXP.jpg)

Pussi paikalleen, ja yläkiinnikkeen valmistus. Iskarin alapäästä en autoon päin saanut spacereita irti, joten jouduin yläpäähän laittamaan vähän lisäprikkaa ensihätään että sain pussin maksimipituuden rajattua. Spacerin kun poistaa alapäästä, niin iskarin saa vähän syvemmälle ja sitä kautta yläpäästä vähän pituutta pois.
(http://imgur.com/IW8q6zS.jpg)

Tolppa paikalleen. Ylälaakeri on myös vielä vakio, eli paksu kun mikä. Siihen jos vaihtaisi ohuemman uniballin niin saisi yhteensä vielä varmaan 3-4cm aika helposti lisää madallusta ilman tolpan alajousilautasen muokkaamista. Siinä vaiheessa joutuisi jo sisälokarit poistamaan edestä näillä vanteilla. Nyt on ala-asennossa vielä pari senttiä tilaa kumin ja sisälokarin välissä.
(http://imgur.com/yj8FnvU.jpg)

Pussit tyhjänä on nyt se joku 4cm poikkipalkista tonttiin. Dieselin vakaaja noilla korkeilla kiinnikkeillä on matalin kohta. Pitää etsiä jostain matalammat kiinnikkeet ja varmaan vähän voisi lyhentää koiranluita. Tällä madalluksella ja kiinnikkeillä varmaan bensakoneen vakaajakin mahtuisi ihan hyvin kutosen kanssa?
(http://imgur.com/HlSeVJy.jpg)

Ohjauspuoli on mallia experimental  :2funny: Paineensäätimillä säädetään joka pussin "yläasennon" paine erikseen, ja 5/3 venttiileillä sitten ohjataan joko pussia tyhjäksi tai esisäädetylle "ajo"paineelle.
(http://imgur.com/FT9ySdf.jpg)

Näin se nyt pelaa. Yläasennon paine 3,5bar.
(http://imgur.com/csMU5MV.jpg) (https://youtu.be/vUqK_gnJWq8)
Otsikko: Vs: 240 GL -86 *ilmajousitusta laitellaan*
Kirjoitti: Divi - 03.07.2023, 02:05:32
Ilmatankki ja kompressori asemoitu munapussiin.
(http://imgur.com/DG4LXoP.jpg)

Keula alas, kattelin että mahtuu kääntymään ainakin tasasella alustalla joka asentoon ja rullaa. Vajaa sentti on vielä tilaa, sisälokarit paikoillaan ja kaaret ihan vakiot.
(http://imgur.com/yW6H9OX.jpg)

(http://imgur.com/sNfPJPv.jpg)

Sitten perän kimppuun. Pussin mallailua paikalleen, Airliftin 58130 kyseessä.
(http://imgur.com/c0nRmEm.jpg)

Mahdollisimman matalaan kiinnikkeen koitin valmistaa, koska jousen alapäähän on niin helppo tehdä spaceria jos on tarvetta.
(http://imgur.com/tttvHxk.jpg)

Yläasento rajoitettu remmillä, piti tehdä täysin uudet kiinnikkeet koska perä tuli sen verran alaspäin.
(http://imgur.com/I5aYnVI.jpg)

Ajokorkeus asettunee johonkin näille main. Pääsee vielä täysin kivuttomasti kaikista hidastetöyssyistä jne.
(http://imgur.com/eW2Y4M1.jpg)

Ja pussit tyhjänä näin. Auto rullaa ja kääntyy näinkin, toki makaa edessä jousien keskiputken varassa ja takana iskarien varassa, eli ei mikään pehmeä kyyti. :D
Lähinnä haluan tästä pitää kiinni että on jotain edellytyksiä pysyä tiellä jos jousitukseen tulee jotain vikaa kesken ajon ja ilmat karkaa.
(http://imgur.com/br3i0PN.jpg)

(http://imgur.com/UyuyNmX.jpg)
Otsikko: Vs: 240 GL -86 *ilmajousitusta laitellaan*
Kirjoitti: HammerDown - 03.07.2023, 21:08:49
Ihan soivan näkönen setuppi. O0
Otsikko: Vs: 240 GL -86 *ilmajousitusta laitellaan*
Kirjoitti: Divi - 23.07.2023, 17:43:56
Elämme jännittäviä aikoja  :D

Takaluukkua on vähän siistitty. Tältä se nyt näyttää tällä hetkellä.
(http://imgur.com/JEP1wlN.jpg)

(http://imgur.com/E1qdnKU.jpg)

(http://imgur.com/OazFL8q.jpg)

Nopeusmittarin toimintaa ihmeteltiin Joni-:n kanssa yks ilta. Mulla on siis etunavassa tämmöinen triggeri:

(http://imgur.com/RdzVVs8.jpg)

Pyöriteltiin samanalista triggeriä porakoneella ja ihmeteltiin. Tultiin siihen tulokseen että 850 ABS anturilla (VR mallinen) tulee suurinpiirtein oikea määrä vaihtojännitettä, ja nopeusmittarikin saatiin sillä hereille. Kuvassa väärän mallinen V70mk1 99-00 Hall anturi joka ei toimi tässä.

(http://imgur.com/VoWHFah.jpg)

Anturi tulee napaan jarrukilven paikkoihin.

(http://imgur.com/hKC2Jqv.jpg)

Ajossa tuo jostain syystä käyttäytyy niin että nopeusmittari kyllä nousee oikelta tuntuvaa tahtia ja näyttää oikein, mutta tuntemattomasta syystä mittari laskee alas tosi hitaasti. 80:stä jos tiputtaa vauhdin noin 50:iin, niin useamman sata metriä mittari lipuu hiljalleen alas. Hankala hidastaa nopeuskameran kohdalla kun mittari näyttää vielä 80 vaikka vauhti on jo paljon hitaampi. Kokeiltiin 10 kilon vastusta tuonne anturin johtoihin mittarin taakse, jos se vetäis jännitteen nopeammin alas ja tekisi signaalista helpompilukuisen, mutta eipä auttanut mitään.

(http://imgur.com/QgIAmIi.jpg)

Sitten kokeilin rälläköidä triggerin hampaat kapeammiksi, nyt on samaa luokkaa kuin mitä perän triggerissäkin. Samalla shimmasin ilmarakoa anturilta vähän pienemmäksi, vaan eipä auttanut nämäkään.

(http://imgur.com/gFbVGRA.jpg)

Kaikenlisäksi saatiin semmoinen oire aikaiseksi että kun kiihdyttää kovemmin, niin auto sammuu yhtäkkiä. Ei nyi, ei pätki, ei yski, sammuu vaan. Pari kertaa tuota teki, niin ajoin kotiin. Mietin että meniköhän ilmarako liian pieneksi ja näin nopeusmittarin jännite liian korkeaksi? Laitoin yhden millin lisää prikkaa anturin alle ja uudelleen testilenkille.

Siitä tulikin jännittävä testilenkki. Pääsin tuohon isomman tien varteen ja lähdin kiihdyttämään. Kakkosen sian tupaan niin jäi vaihdekeppi käteen pyörimään tyhjää. :D
Sain auton käännettyä ympäri sopivalla bussipysäkillä, kuvasin videon siinä kotiin körötellessä, kakkosvaihteella. Kartaani sielä antaa siirtotangolle vähän vauhtia välillä.

Video: http://imgur.com/kTZX1Ku

Pyörällä pikku iltalenkille osia etsimään. Kepin pohjasta oli pidätinruuvi lähtenyt menemään. Yhdystappi ja puslat puuttui.
Tappi onneksi löytyi tien poskesta, uudet puslat ulostui 3d-tulostimesta. Nyt on keppi taas kasassa.

(https://imgur.com/Jx9bMkw.jpg)

Loppuun vielä yhteiskuvat Jonin 242 kanssa.

(http://imgur.com/N5clRaQ.jpg)

(http://imgur.com/a3W8QfV.jpg)

(http://imgur.com/tASsTis.jpg)

(http://imgur.com/LsUQtWm.jpg)
Otsikko: Vs: 240 GL -86 *ilmajousitusta laitellaan*
Kirjoitti: Divi - 24.07.2023, 00:50:08
Korotin perää, eli laitoin pohjaanlyöntikumet siten että mikään muu ei ota kiinni asti pussit tyhjänä. Tämmöiselle korkeudelle perä asettui.

(http://imgur.com/WeptZHe.jpg)

Nyt on ylätukivarsien ja korin välissä 3mm hajurako.

(http://imgur.com/QTbEale.jpg)

Samoin jotain 3mm luokkaa kardaanin ja korin välissä.

(http://imgur.com/LJy5Rkh.jpg)

Perän ja korin väliin jäi arviolta ruhtinaalinen sentti.

(http://imgur.com/RFjc7SX.jpg)

Panhardin ja korin puoleisen kiinnikkeen välissä pari milliä, siitä ei kuva onnistunut.

Tuosta jos alemmas haluaa perää saada, ni on muuten korihommia tiedossa ihan reippaan puoleisesti. Ylätukivarret nyt voisi toki olla muunkin muotoiset kuin suorat, mutta banaanin mallinen kardaani toimii huonosti.
Panhardin kiinnike ei ole minkäänlainen ongelma, se olisi helposti avarrettavissa. S4cen Californian kuvia kattelin että ei sen perä taida tuon matalampi olla, näyttää vaan kun on erilaiset helmat ja 17" vanteet.
Keulaa pitää vähän saada vielä alaspäin.  8)

PS: Nyt kun vaihdekeppi on taas kasassa, kävin testilenkillä ja ainakaan nyt auto ei sammunut kertaakaan. Voikohan oikeesti olla että LH-Jetti ottaa itteensä liian korkeasta nopeustiedon jännitteestä ja pistää sytkän kiinni?
Otsikko: Vs: 240 GL -86 *ilmajousitusta laitellaan*
Kirjoitti: Divi - 23.09.2023, 15:03:10
Tällä on nyt ajeltu vähäsen ja todettu toimivaksi. Eteen laitoin vakiotolppien ylälaakerien tilalle tuommoset kiinalaiset säädettävät. Jostain subarusta ovat peräisin. Etummaisia kiinnityspultteja siirtelin parempaan paikkaan ja päätin asentaa ne noin että pääsee tarvittaessa casteria säätämään myös. Camberin säädölle ei niin tarvetta kun se löytyy jo korin puolesta. Alkuun laitoin säädön vakio kohtaan. Näillä sai keulaa taas sentin-pari alemas, helma on nyt vaakatasossa.

(http://imgur.com/gqP8YzD.jpg)

(http://imgur.com/dNWfdZb.jpg)

Bensamittarin toimimattomuus on harmittanut eniten, joten pudotin tankin pois ja tutkailin tilannetta.
Tankkivaruste kytkettynä ja koho yläasentoon.

(http://imgur.com/hxNgKs7.jpg)

Sehän pelaa!

(http://imgur.com/9BcoYPH.jpg)

Miksei se sitten aiemmin toiminut? Olin laittanut tankkilaitteen semmoseen asentoon että noustessa koho otti sinne keruukaukalon seinään eikä päässyt nousemaan.  :idiot2:
Käänsin kohoa vähän eri suuntaan ja lisäksi laitoin tankkilaitteen vähän viistoon. Romut takaisin paikalleen, tankki täyteen ja nyt pelaa!

(http://imgur.com/JZrQ9ce.jpg)

Huomenna 24.9 klo 18 pidetään pieni kahvittelu miittinki Seinäjoella, paikkana Cafe Mondeo. Tulkaahan kahville!
Otsikko: Vs: 240 GL -86 *ilmajousitusta laitellaan*
Kirjoitti: Divi - 22.10.2023, 16:26:58
Konttia järjestin vähän uudelleen. Halusin pohjan niin että voin tehdä tasasen peitelevyn että pystyy tavaraa vielä kuljettamaan myös. Toisessa munapussissa hifiakku, toisessa ilmatankki. Vahvarit ja kompura seuraavaan tasoon, ja levyt päälle. Kontin pohja on nyt kauttaaltaan samalla korkeudella kun hattuhyllyn alla oleva osio.

(http://imgur.com/UUi9ysV.jpg)

(http://imgur.com/MoNKNSZ.jpg)

(http://imgur.com/ImMSnXe.jpg)

(http://imgur.com/2oJHdCo.jpg)

(http://imgur.com/zFnMcJD.jpg)
Otsikko: Vs: 240 GL -86 *ilmajousitusta laitellaan*
Kirjoitti: R70AWD - 23.10.2023, 10:30:56
Täytyy sanoa että kokonaisuudessaan hieno projekti ja takaluukusta tuli upea vaikkei ihan valmis taida ollakaan  8)
Otsikko: Vs: 240 GL -86 *ilmajousitusta laitellaan*
Kirjoitti: HammerDown - 23.10.2023, 10:49:03
Rupee oleen kevyttä hipostelun makua. :)
Otsikko: Vs: 240 GL -86 *ilmajousitusta laitellaan*
Kirjoitti: Divi - 27.10.2023, 00:04:33
Joo vähän on vielä hommia... :D Kiitos kommenteista!

Hattuhyllysysteemin tein vielä uusiksi, nyt kasassa sen verran että pääsi mittaamaan ja toteamaan että asennus toimii akustisesti. Loppusipistelyt vielä tehtävänä. Subi tuli samalla asennustavalla kun viimeksikin, mutta toisin päin.
(http://imgur.com/hgGtWK1.jpg)

Ihan ei tuo 18" mahdu kokonaan volvon hattuhyllylle mutta melkein!
(http://imgur.com/i6tZJiE.jpg)

70mm tuli vanerikakulle paksuutta että sai subille liikerataa, ja riittävän vahvan "katon"
(http://imgur.com/t7J3opG.jpg)

Pikanen mittaus ettei oo mitään isompia ongelmia, 16hz on nyt piikkitaajuus.  :D
Mahtaa vielä laskea tuosta kun saa elementin ajettua sisään ja on lämpösempi keli, nyt oli auto pakkasessa vielä hetki ennen mittausta.
(http://imgur.com/UrtR66U.jpg)
Otsikko: Vs: 240 GL -86 *ilmajousitusta laitellaan*
Kirjoitti: Divi - 03.12.2023, 12:16:08
Autossa paikallaan ollutta tehostettua hammastankoa aloin tutkimaan. Tehostamattomalla pärjää kyllä kesällä aivan mainiosti mutta talvella loppuu kädet kesken.  :D
Tanko siis vuoti nesteet pihalle ihan solkenaan rattiakselin ulostulosta, tai siltä se ainakin paikallaan näytti. Irti ollessa helppo todeta että ainakin siitä on suojakumi porsinut, ja varsinainen stefa on hiekan peitossa joten voisi vaikka ollakkin näin.

(http://imgur.com/Gi1nO1i.jpg)

(http://imgur.com/zKJShvT.jpg)

Tyyppikilpi kertoo tämän olevan ZF Type 3, numerolla 7832 955 106. Varaosakauppias kertoi että EU on kieltänyt hammastankojen osien myynnin, vain valmistaja saa huoltaa hammastangon. Kuulemma peltoautoonkin tilattava osat EU ulkopuolelta.
Säännöt nähtävästi ei ole kaikille samat, sillä Volvo 271562 tiivistesarja lähti tulemaan hollannista.

(http://imgur.com/soPzpmQ.jpg)

Laakeri on vihreän nuolen kohdalla, ja stefa punaisen nuolen kohdalla. Stefan alle on päässyt hiekka ja vesi, joten se on vähän ruostunut ja olihan se stefakin ihan kivikova.
Täytyy teräsvillalla vähän siistiä tuota kohtaa ja kokeilla uudella stefalla alkaako se pitämään.

(http://imgur.com/wtuQBmC.jpg)

Jos on vinkkejä/neuvoja niin laittakaa tänne päin!
Myös ehjä tehostettu uudemman mallin tanko kiinnostaa!
Otsikko: Vs: 240 GL -86 *ilmajousitusta laitellaan*
Kirjoitti: Divi - 30.12.2023, 00:04:03
Hammastangon rattiakselin stefa tuli vaihdettua ja akselista hinkkasin tuon punasella merkatun stefan kohdan puhtaaksi, samoin vaihdettiin putkien banjojen o-renkaat, sekä letkujen banjojen kupariprikat. Öljyn vaihdoin karvalakki ATF:stä Comman power steering fluidiin ja näillä toimilla alkoi homma pelaamaan. Ei vuotoja. Oli niin intensiivistä tekemistä että unohtui kuvailla.

Joulun pyhinä oli toinen auto tallissa sulamassa ja tämä seisoi katoksessa kolme päivää. Otti sen verran nokkiinsa tästä kohtelusta että meni aikalailla rikkaalle ja teki vähän käyntihäiriöitäkin.

Tulpat otin ekana syyniin, näistä voinee todeta että varmaan suuttimissa tai sytkässä ei ole vikaa kun kaikki on tasasesti yhtä mustia.

(http://imgur.com/MLVeAXQ.jpg)

No oisko se sitten vaikka pakovuoto? "Jos mä pikkasen kokeilen että pakosarjan mutterit on kireällä, mutta tämä yksihän kiristyy helposti" ja sitten se tippukin pois. Pinnapultti katki.

(http://imgur.com/B3L2Vgy.jpg)

Nysän sain vastakierretapilla onneksi aika kivuttomasti pois, ja uuden tilalle.

(http://imgur.com/ty8feFb.jpg)

(http://imgur.com/9tw4Zga.jpg)

Pakovuotoja en kuitenkaan kannen ja lambdan väliltä löytänyt, joten homma ei ratkennut.
Seuraavaksi otin sitten tutkintaan IMMun. Netistä löysin ohjeen että 3 nastalta pitäisi tyhjäkäynnillä tulla 2.3v, mittasin että sieltä tulee kuitenkin vaan 0.4-0.5v. Bräkleenillä pesu ei auttanut. Hain uuden käytetyn IMMun jolla tuntuisi että käynti vissiin parani jonku verran, jäi vähän testiajon jälkeen vielä epävarmaksi että korjaantuiko se nyt kokonaan kuitenkaan. Mittaus antoi tulokseksi nyt 1.5v joten epävarmuus senkun kasvoi. Tietääkö joku pitäiskö tuo tehdä lämpöseksi ajettuna vai onko sillä väliä? Luulis että ne immun langat lämpenee kyllä siihen normaaliin lämpötilaan tosi nopeasti.

Renkaat vaihdeltiin kans. Ostin tuommoset 16" TSW Imolat takavedon speksillä kun oli hinta jotenkuten linjassa sen kanssa että piti olla ehjät. No ei ollut ehjät, 3 vannetta kierossa ja parista pultin reijät soikeat. Kierot oikaistiin Aluweldillä, pultin reijille ei tehty mitään, kartiot oli vielä siinämäärin kunnossa että mutterit kyllä keskitti ihan hyvin ja sai kireälle. Kumeiksi päälle 205/50-16 Goodridet. Ero 15v vanhaan tosihuonoon M+S renkaaseen on aivan valtava.

(http://imgur.com/PThBqvF.jpg)

Parit kuvat testilenkiltä.

(http://imgur.com/794gtJy.jpg)

(http://imgur.com/exge0ef.jpg)
Otsikko: Vs: 240 GL -86 *ilmajousitusta laitellaan*
Kirjoitti: HammerDown - 30.12.2023, 00:25:19
Äkkiäpäätään katsoen vois olla yhdet vastaavat TSW:t orsilla joutosena.

Ei virheettömät, mutta suorat. Itte viimeks tarkistanu, tokko nuo lie säilössä soikeeks menneet... ::)
Otsikko: Vs: 240 GL -86 *ilmajousitusta laitellaan*
Kirjoitti: Divi - 03.01.2024, 08:18:41
Ei ollu IMM vaihdosta mitään apua. Edelleen käy rikkaalla, antaa koodit 2-3-2 ja 1-1-3, molemmat tarkottaa että rikkaalla. 232 tyhjäkäynnillä ja 113 kierroksilla.

Äkkiäpäätään katsoen vois olla yhdet vastaavat TSW:t orsilla joutosena.

Ei virheettömät, mutta suorat. Itte viimeks tarkistanu, tokko nuo lie säilössä soikeeks menneet... ::)

Ei noita taida muut paljon arvostaa, ite tykkään.  :D Edellisessä 240:ssä oli samoilla spekseillä TSW Evot.
Harmillisesti näissä nykysissä tallella vaan 3 keskikuppia ja mutteria.
Otsikko: Vs: 240 GL -86 *ilmajousitusta laitellaan*
Kirjoitti: laatikkovika - 03.01.2024, 11:56:50
Ei ollu IMM vaihdosta mitään apua. Edelleen käy rikkaalla, antaa koodit 2-3-2 ja 1-1-3, molemmat tarkottaa että rikkaalla. 232 tyhjäkäynnillä ja 113 kierroksilla
Vilase ettei b-paineensäädin vuoda bensaa ilmapuolelle.
Otsikko: Vs: 240 GL -86 *ilmajousitusta laitellaan*
Kirjoitti: Divi - 03.01.2024, 15:31:41
Vilase ettei b-paineensäädin vuoda bensaa ilmapuolelle.
Ei vuoda, letku otettu käynnissä irti säätimestä.
Otsikko: Vs: 240 GL -86 *ilmajousitusta laitellaan*
Kirjoitti: Divi - 06.01.2024, 18:06:21
Veden lämpöanturia mittasin, 2900ohm näytti ecun liittimestä 15c tallissa. Sen pitäis olla oikein.

(http://imgur.com/2htO4EG.jpg)
Otsikko: Vs: Divin 240 GL -86
Kirjoitti: Divi - 07.01.2024, 22:53:29
 :sundaydriver: No nyt pelaa.

Tänään oli viimein aikaa ottaa ihan kunnon tallipäivä. Bensanpaineensäädintä aloin vaihtamaan kun semmonen toinen löytyi hyllystä valmiiksi. Lambda ois varmaan ollu sitten seuraavana listalla mutta ratkesi se ongelma tuolla säätimellä. Ei tosiaan vuotanut kalvon läpi ilmapuolelle, mutta ilmeisesti oli sitten jotenkin muuten tukossa paluupuolelta, jollon paine bensakiskossa nousi liikaa. Toivottavasti ei bensapumppu ottanut tästä itteensä.  ::)
Ajelin iltasella vielä muutaman kympin testiajoa, ihan vähän jotain pieniä nykäisyjä tuntui persdynoon isolla vaihteella pintakaasulla. Enemmän kenkiessä vetää kuitenkin hyvin, kuullostaa taas normaalilta, ei pätki eikä savuta tms. Vikakoodejakaan ei tule. Ajellaan lisää vaan. Renkaan vaihto poiki semmosen lieveilmiön, että nyt tarvisi leikkimiseen selvästi lukkoperää kun sutii aika usein varsinkin oikealle kääntyessä vaan sisäpuolen renkaalla. Vanhoilla kitkoilla ei tämmöstä ongelmaa ollut.  :D Onko kellään spartania tms ylimääräsenä?

Kun tuo käyntiongelma sitten ratkesi heti ajoissa, niin puuhastelin sitten muita pienempiä juttuja kun aikaa oli.
Etuvakaajan kiinnikkeistä otin välipalikat pois välistä ja taivuttelin ne matalampaan moodiin, sekä porasin tietysti uudet reijät sitten. Nyt on vakaaja niin lähellä runkoaisoja kun vaan mahtuu olemaan ja liikkumaan vielä, ja kun on tuo dieselin vakaaja niin ei tule tulevaisuudessakaan moottoriswapin tielle.

(http://imgur.com/4swf0La.jpg)

(http://imgur.com/M2Qtot3.jpg)
Otsikko: Vs: Divin 240 GL -86
Kirjoitti: Divi - 14.01.2024, 00:05:55
(http://imgur.com/lYvjLvo.jpg)
Rallimoodiin takasin  :D

Ilmajousitus stage 1 on nyt testattu riittävästi, muutamia huomioita tehty. Kiinan palloyläpäät ilman laakereita on kankeat kääntää jopa tehostettuna, vakioihin paluu oli mieleinen juttu. Kompuran säätimistä selvisi myös miksei niitä kukaan käytä autoissa, vähän kun keli vaihtuu niin aina on auto eri korkeudella. Pakkasella sai kaupan pihassa ruuvata lisää painetta että pääsi irti parkkiruudusta kun pakoputki jäätyi maahan kiinni. :2funny: Rajoitinremmien kiinnikkeitä pitää myös vahvistaa, ja kaikki muutkin kiinnikkeet putsata ja maalata kun ne on nyt todettu toimiviksi. Seuraavaan versioon tarkotus tehdä sitten fiksumpi ohjaus, laitetaan anturit alustaan ja varmaan arduinolla teen ohjauksen seuraavaksi. Kierrejousilla mennään loppu talvi ainakin...
Otsikko: Vs: Divin 240 GL -86
Kirjoitti: Divi - 16.01.2024, 22:05:48
Oli pitkästi iloa taas. Yhden päivän oli tuo paska ulkona, ni nyt ei lähde ollenkaan käyntiin. Bensa haisee ja aina sillon tällön yhdellä pytyllä sytyttää mutta ei käy. Jakajan kontaktit putsailin mutta ei vaikuttanu mitenkään. Jäätykööt siihen.
Otsikko: Vs: Divin 240 GL -86
Kirjoitti: Divi - 17.01.2024, 20:05:05
Tulpat vaihdoin ja tuntui auttavan, toki lämpötilakin nousi toista kymmentä astetta.
Täytyy uudet tulpat kattoa läpi kun vähän enemmän ajeltu että miltä näyttävät.
Pe-la yönä seuraavan kerran vähän kylmempää niin täytyy sillon testata.

edit: Alle vuorokausi meni taas, ja moottorin vikavalo palaa  :2funny:
Jos joku haluaa valmiiksi hitsatun paskan volvon kirotulla moottorinohjauksella, niin nyt on markkinoita!

edit2:
2-2-1*   Fuel trim (lambda control) too lean at part load   Lean; air leak; low fuel pressure; bad AMM
2-3-1*   Fuel trim (lambda control) too lean or too rich at part load   }If too lean: air leaks, low fuel pressure, bad sensor
Otsikko: Vs: Divin 240 GL -86
Kirjoitti: HammerDown - 20.01.2024, 16:11:23
edit: Alle vuorokausi meni taas, ja moottorin vikavalo palaa  :2funny:
Jos joku haluaa valmiiksi hitsatun paskan volvon kirotulla moottorinohjauksella, niin nyt on markkinoita!

Elä ny, eihän sole muuta kuin K-Jettiä koneen kylkeen ja eikun mutkaista tietä näkymättömiin... :3/4 jättää sen: :D
Otsikko: Vs: Divin 240 GL -86
Kirjoitti: Kulmamies - 20.01.2024, 16:22:52
Onko sulla tässä jossain uutta nykyaikaista bensaletkua? Erityisesti ehkä tankin sisällä?

Velipojan Opel-projektissa IKH:n bensaletku oli turvonnut umpeen ja aiheutti jos jonkinlaista käyntimurhetta.
Otsikko: Vs: Divin 240 GL -86
Kirjoitti: Divi - 20.01.2024, 20:38:47
Joo on, NBR/NBR letkua eli sisältä ja ulkoa samaa materiaalia, ymmärtääkseni nimenomaan pitäisi sopia myös tankin sisään.  ???
Jotain gatesin perusletkua on sitten pätkät muualla, pisimmät pätkät auton alla menee kupariputkella.

(http://imgur.com/eyM95ds.jpg)
Otsikko: Vs: Divin 240 GL -86
Kirjoitti: Kulmamies - 21.01.2024, 10:45:53
Melkein ehkä varmistaisin jotenkin, että paineet ja tuotto on ok.
Otsikko: Vs: Divin 240 GL -86
Kirjoitti: Divi - 21.01.2024, 13:33:14
Joo pitää maanantaina hakea painemittari letkun väliin niin näkee mitä tuo tolvana touhuaa.

Tulpat kattelin taas ja ihan mustat on, että ei se nyt ainakaan laihalla ole kuten vikakoodit väittää.
Joni- löysi jostain vihreäkantisesta ihan eri selosteet koodeille, näiden mukaan lambda ois tykkänään pois pelistä. Tosin, viimeksi oli koodit 2-3-2 ja 1-1-3 jotka kuitenkin selkeesti korjaantui bensanpaineensäätimen vaihdolla. Tämän listan mukaan nuo ois myöskin lambda rikki sekä suutin rikki, ja ei ne kyllä sillon olleet että en kyllä noihinkaan luota. Onko jollain linkkiä oikeisiin vikakoodien selosteisiin?

(http://imgur.com/qlnSxLB.jpg)

Ei mikään kyllä syletä enempää kun lukea vikakoodeja joille on 4 eri selitystä tarjolla. Sitten vaihdellaan osia summamutikassa uuteen kun mitään arvojakaan ei pääse tuolta paskapurkista lukemaan. :peetu:
Ostetaan tuplakaasarit tai joku aikuisten ECU.
Otsikko: Vs: Divin 240 GL -86
Kirjoitti: Divi - 21.01.2024, 15:35:47
Lambdaa mittailin
- 12,7v tulee lämmitysvastukselle käynnissä
- 3,3 ohm on lämmitysvastuksen resistanssi
- anturi johdon jännite lambdan kiinni ollessa ja koneen käydessä on aika tasan 0.55v eikä siitä juuri heilu tyhjäkäynnillä, oli lämmitysvastus kytkettynä tai ei. Tämä ehkä pielessä? Pitäisi heilua enemmän? Anturi karstainen aiemman BPSäätimen ongelman takia?
Otsikko: Vs: Divin 240 GL -86
Kirjoitti: Lankku - 21.01.2024, 17:38:57
Ehjän lambdan signaalijännite vaihtelee suht tiuhaan 0,1-1V välillä. Joutokäynnillä vähemmän, kierroksia antamalla enemmän. Voihan sen kokeilla kuumentaa pillillä josko karstat saisi pois tai sitten vain uusi tilalle.
Otsikko: Vs: Divin 240 GL -86
Kirjoitti: Divi - 22.01.2024, 20:24:20
(http://imgur.com/aVdNucZ.jpg) (https://youtu.be/-l8AD-6c2wc)

(http://imgur.com/VWoiIQ4.jpg) (https://www.youtube.com/watch?v=PxFDbTFHlrA)

Lambdan vaihdolla lähti vikakoodit pois. Motonetin 37e anturin laitoin kokeeksi, edellinen puoli vuotta elänyt oli tuplasti kalliimpi biltemasta.
Uskaltaakohan tuolla nyt ajaa, mistä hajoaa huomenna.  :idiot2:
Otsikko: Vs: Divin 240 GL -86
Kirjoitti: Divi - 11.03.2024, 19:56:30
Lambdan vaihto auttoi kaikkiin vaivoihin, nyt on auto toiminut vallan hyvin ja jopa luotto LH-Jettiin jossain määrin palautunut, on ajeltu kaikki kauppareissut pari kuukautta ja muuta semmoista ajoa.
Heikkona hetkenä myös motivaatio tämän rakenteluun on kovasti kateissa. Uudet metkut ja projektit olis mielessä joten laitoin nettiautoon, katsotaan mitä tapahtuu. Tästä sais joku hyvän aihion jatkojalostukseen. Rahaa ja työtä tähän on laitettu paljon. Maalia soisi pintaan ja ajelee vaan tai pistää vaikka turbon tai V8. :)
Otsikko: Vs: Divin 240 GL -86
Kirjoitti: Miikala - 13.03.2024, 14:02:34
Bongasin nettiautosta, että tuo takakontin lippa olisi saabin? Kuinka paljon tuota piti muokkailla, että sopi volvon kontin päälle?
Otsikko: Vs: Divin 240 GL -86
Kirjoitti: Divi - 14.03.2024, 15:10:25
Bongasin nettiautosta, että tuo takakontin lippa olisi saabin? Kuinka paljon tuota piti muokkailla, että sopi volvon kontin päälle?
Joo 9000 CC mallin spoileri, ei tarvi kun porata reijät kontin kanteen ja pultata kiinni, siiven etunurkat voi laittaa joko läpipultilla tai 2-puolisella teipillä tms. Kiinnityspultit on kaikki takareunassa.
Vanhempaan suoraan kontin kanteen tuo sopii ihan siististi, uudempaan pyöreämpään sopii myös paikalleen mutta tulee vähä hassun näköinen.
Otsikko: Vs: Divin 240 GL -86
Kirjoitti: HammerDown - 23.03.2024, 09:43:36
Heikkona hetkenä myös motivaatio tämän rakenteluun on kovasti kateissa. Uudet metkut ja projektit olis mielessä joten laitoin nettiautoon, katsotaan mitä tapahtuu. Tästä sais joku hyvän aihion jatkojalostukseen. Rahaa ja työtä tähän on laitettu paljon. Maalia soisi pintaan ja ajelee vaan tai pistää vaikka turbon tai V8. :)

Vähän sääli, tämän olisi suonut nähtävän valmiiksi, tai edes "valmiiksi" rakennettuna.

Toivottavasti tuosta joku ottaa koppia, ettei päätyisi taas yhdeksi keskeneräisenä tärvätyksi raggarilintaksi...