Futurez  Kulkukoira

Divin 240 GL -86

  • 89 Vastauksia
  • 19498 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Divi

  • Takki & Ovipahvi
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2093
  • Myydään mainostilaa!
    • Instagram: @buildingbrick240
Vs: 240 GL -86 *ilmajousitusta laitellaan*
« Vastaus #60 : 23.07.2023, 17:43:56 »
Elämme jännittäviä aikoja  :D

Takaluukkua on vähän siistitty. Tältä se nyt näyttää tällä hetkellä.






Nopeusmittarin toimintaa ihmeteltiin Joni-:n kanssa yks ilta. Mulla on siis etunavassa tämmöinen triggeri:



Pyöriteltiin samanalista triggeriä porakoneella ja ihmeteltiin. Tultiin siihen tulokseen että 850 ABS anturilla (VR mallinen) tulee suurinpiirtein oikea määrä vaihtojännitettä, ja nopeusmittarikin saatiin sillä hereille. Kuvassa väärän mallinen V70mk1 99-00 Hall anturi joka ei toimi tässä.



Anturi tulee napaan jarrukilven paikkoihin.



Ajossa tuo jostain syystä käyttäytyy niin että nopeusmittari kyllä nousee oikelta tuntuvaa tahtia ja näyttää oikein, mutta tuntemattomasta syystä mittari laskee alas tosi hitaasti. 80:stä jos tiputtaa vauhdin noin 50:iin, niin useamman sata metriä mittari lipuu hiljalleen alas. Hankala hidastaa nopeuskameran kohdalla kun mittari näyttää vielä 80 vaikka vauhti on jo paljon hitaampi. Kokeiltiin 10 kilon vastusta tuonne anturin johtoihin mittarin taakse, jos se vetäis jännitteen nopeammin alas ja tekisi signaalista helpompilukuisen, mutta eipä auttanut mitään.



Sitten kokeilin rälläköidä triggerin hampaat kapeammiksi, nyt on samaa luokkaa kuin mitä perän triggerissäkin. Samalla shimmasin ilmarakoa anturilta vähän pienemmäksi, vaan eipä auttanut nämäkään.



Kaikenlisäksi saatiin semmoinen oire aikaiseksi että kun kiihdyttää kovemmin, niin auto sammuu yhtäkkiä. Ei nyi, ei pätki, ei yski, sammuu vaan. Pari kertaa tuota teki, niin ajoin kotiin. Mietin että meniköhän ilmarako liian pieneksi ja näin nopeusmittarin jännite liian korkeaksi? Laitoin yhden millin lisää prikkaa anturin alle ja uudelleen testilenkille.

Siitä tulikin jännittävä testilenkki. Pääsin tuohon isomman tien varteen ja lähdin kiihdyttämään. Kakkosen sian tupaan niin jäi vaihdekeppi käteen pyörimään tyhjää. :D
Sain auton käännettyä ympäri sopivalla bussipysäkillä, kuvasin videon siinä kotiin körötellessä, kakkosvaihteella. Kartaani sielä antaa siirtotangolle vähän vauhtia välillä.

Video: http://imgur.com/kTZX1Ku

Pyörällä pikku iltalenkille osia etsimään. Kepin pohjasta oli pidätinruuvi lähtenyt menemään. Yhdystappi ja puslat puuttui.
Tappi onneksi löytyi tien poskesta, uudet puslat ulostui 3d-tulostimesta. Nyt on keppi taas kasassa.



Loppuun vielä yhteiskuvat Jonin 242 kanssa.







240 -86 @buildingbrick240

Poissa Divi

  • Takki & Ovipahvi
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2093
  • Myydään mainostilaa!
    • Instagram: @buildingbrick240
Vs: 240 GL -86 *ilmajousitusta laitellaan*
« Vastaus #61 : 24.07.2023, 00:50:08 »
Korotin perää, eli laitoin pohjaanlyöntikumet siten että mikään muu ei ota kiinni asti pussit tyhjänä. Tämmöiselle korkeudelle perä asettui.



Nyt on ylätukivarsien ja korin välissä 3mm hajurako.



Samoin jotain 3mm luokkaa kardaanin ja korin välissä.



Perän ja korin väliin jäi arviolta ruhtinaalinen sentti.



Panhardin ja korin puoleisen kiinnikkeen välissä pari milliä, siitä ei kuva onnistunut.

Tuosta jos alemmas haluaa perää saada, ni on muuten korihommia tiedossa ihan reippaan puoleisesti. Ylätukivarret nyt voisi toki olla muunkin muotoiset kuin suorat, mutta banaanin mallinen kardaani toimii huonosti.
Panhardin kiinnike ei ole minkäänlainen ongelma, se olisi helposti avarrettavissa. S4cen Californian kuvia kattelin että ei sen perä taida tuon matalampi olla, näyttää vaan kun on erilaiset helmat ja 17" vanteet.
Keulaa pitää vähän saada vielä alaspäin.  8)

PS: Nyt kun vaihdekeppi on taas kasassa, kävin testilenkillä ja ainakaan nyt auto ei sammunut kertaakaan. Voikohan oikeesti olla että LH-Jetti ottaa itteensä liian korkeasta nopeustiedon jännitteestä ja pistää sytkän kiinni?
240 -86 @buildingbrick240

Poissa Divi

  • Takki & Ovipahvi
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2093
  • Myydään mainostilaa!
    • Instagram: @buildingbrick240
Vs: 240 GL -86 *ilmajousitusta laitellaan*
« Vastaus #62 : 23.09.2023, 15:03:10 »
Tällä on nyt ajeltu vähäsen ja todettu toimivaksi. Eteen laitoin vakiotolppien ylälaakerien tilalle tuommoset kiinalaiset säädettävät. Jostain subarusta ovat peräisin. Etummaisia kiinnityspultteja siirtelin parempaan paikkaan ja päätin asentaa ne noin että pääsee tarvittaessa casteria säätämään myös. Camberin säädölle ei niin tarvetta kun se löytyy jo korin puolesta. Alkuun laitoin säädön vakio kohtaan. Näillä sai keulaa taas sentin-pari alemas, helma on nyt vaakatasossa.





Bensamittarin toimimattomuus on harmittanut eniten, joten pudotin tankin pois ja tutkailin tilannetta.
Tankkivaruste kytkettynä ja koho yläasentoon.



Sehän pelaa!



Miksei se sitten aiemmin toiminut? Olin laittanut tankkilaitteen semmoseen asentoon että noustessa koho otti sinne keruukaukalon seinään eikä päässyt nousemaan.  :idiot2:
Käänsin kohoa vähän eri suuntaan ja lisäksi laitoin tankkilaitteen vähän viistoon. Romut takaisin paikalleen, tankki täyteen ja nyt pelaa!



Huomenna 24.9 klo 18 pidetään pieni kahvittelu miittinki Seinäjoella, paikkana Cafe Mondeo. Tulkaahan kahville!
240 -86 @buildingbrick240

Poissa Divi

  • Takki & Ovipahvi
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2093
  • Myydään mainostilaa!
    • Instagram: @buildingbrick240
Vs: 240 GL -86 *ilmajousitusta laitellaan*
« Vastaus #63 : 22.10.2023, 16:26:58 »
Konttia järjestin vähän uudelleen. Halusin pohjan niin että voin tehdä tasasen peitelevyn että pystyy tavaraa vielä kuljettamaan myös. Toisessa munapussissa hifiakku, toisessa ilmatankki. Vahvarit ja kompura seuraavaan tasoon, ja levyt päälle. Kontin pohja on nyt kauttaaltaan samalla korkeudella kun hattuhyllyn alla oleva osio.









240 -86 @buildingbrick240

Poissa R70AWD

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 703
Vs: 240 GL -86 *ilmajousitusta laitellaan*
« Vastaus #64 : 23.10.2023, 10:30:56 »
Täytyy sanoa että kokonaisuudessaan hieno projekti ja takaluukusta tuli upea vaikkei ihan valmis taida ollakaan  8)
Nykyiset : 2009 V70 T6 AWD * 1998 940 2.3 Turbo Classic
Exät : 1998 V70R AWD * 1997 960 2.5  * 1989 740 Turbo Intercooler * 1983 240 DL

Poissa HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1614
  • It's Hip To Be Square
Vs: 240 GL -86 *ilmajousitusta laitellaan*
« Vastaus #65 : 23.10.2023, 10:49:03 »
Rupee oleen kevyttä hipostelun makua. :)
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Poissa Divi

  • Takki & Ovipahvi
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2093
  • Myydään mainostilaa!
    • Instagram: @buildingbrick240
Vs: 240 GL -86 *ilmajousitusta laitellaan*
« Vastaus #66 : 27.10.2023, 00:04:33 »
Joo vähän on vielä hommia... :D Kiitos kommenteista!

Hattuhyllysysteemin tein vielä uusiksi, nyt kasassa sen verran että pääsi mittaamaan ja toteamaan että asennus toimii akustisesti. Loppusipistelyt vielä tehtävänä. Subi tuli samalla asennustavalla kun viimeksikin, mutta toisin päin.


Ihan ei tuo 18" mahdu kokonaan volvon hattuhyllylle mutta melkein!


70mm tuli vanerikakulle paksuutta että sai subille liikerataa, ja riittävän vahvan "katon"


Pikanen mittaus ettei oo mitään isompia ongelmia, 16hz on nyt piikkitaajuus.  :D
Mahtaa vielä laskea tuosta kun saa elementin ajettua sisään ja on lämpösempi keli, nyt oli auto pakkasessa vielä hetki ennen mittausta.
240 -86 @buildingbrick240

Poissa Divi

  • Takki & Ovipahvi
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2093
  • Myydään mainostilaa!
    • Instagram: @buildingbrick240
Vs: 240 GL -86 *ilmajousitusta laitellaan*
« Vastaus #67 : 03.12.2023, 12:16:08 »
Autossa paikallaan ollutta tehostettua hammastankoa aloin tutkimaan. Tehostamattomalla pärjää kyllä kesällä aivan mainiosti mutta talvella loppuu kädet kesken.  :D
Tanko siis vuoti nesteet pihalle ihan solkenaan rattiakselin ulostulosta, tai siltä se ainakin paikallaan näytti. Irti ollessa helppo todeta että ainakin siitä on suojakumi porsinut, ja varsinainen stefa on hiekan peitossa joten voisi vaikka ollakkin näin.





Tyyppikilpi kertoo tämän olevan ZF Type 3, numerolla 7832 955 106. Varaosakauppias kertoi että EU on kieltänyt hammastankojen osien myynnin, vain valmistaja saa huoltaa hammastangon. Kuulemma peltoautoonkin tilattava osat EU ulkopuolelta.
Säännöt nähtävästi ei ole kaikille samat, sillä Volvo 271562 tiivistesarja lähti tulemaan hollannista.



Laakeri on vihreän nuolen kohdalla, ja stefa punaisen nuolen kohdalla. Stefan alle on päässyt hiekka ja vesi, joten se on vähän ruostunut ja olihan se stefakin ihan kivikova.
Täytyy teräsvillalla vähän siistiä tuota kohtaa ja kokeilla uudella stefalla alkaako se pitämään.



Jos on vinkkejä/neuvoja niin laittakaa tänne päin!
Myös ehjä tehostettu uudemman mallin tanko kiinnostaa!
240 -86 @buildingbrick240

Poissa Divi

  • Takki & Ovipahvi
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2093
  • Myydään mainostilaa!
    • Instagram: @buildingbrick240
Vs: 240 GL -86 *ilmajousitusta laitellaan*
« Vastaus #68 : 30.12.2023, 00:04:03 »
Hammastangon rattiakselin stefa tuli vaihdettua ja akselista hinkkasin tuon punasella merkatun stefan kohdan puhtaaksi, samoin vaihdettiin putkien banjojen o-renkaat, sekä letkujen banjojen kupariprikat. Öljyn vaihdoin karvalakki ATF:stä Comman power steering fluidiin ja näillä toimilla alkoi homma pelaamaan. Ei vuotoja. Oli niin intensiivistä tekemistä että unohtui kuvailla.

Joulun pyhinä oli toinen auto tallissa sulamassa ja tämä seisoi katoksessa kolme päivää. Otti sen verran nokkiinsa tästä kohtelusta että meni aikalailla rikkaalle ja teki vähän käyntihäiriöitäkin.

Tulpat otin ekana syyniin, näistä voinee todeta että varmaan suuttimissa tai sytkässä ei ole vikaa kun kaikki on tasasesti yhtä mustia.



No oisko se sitten vaikka pakovuoto? "Jos mä pikkasen kokeilen että pakosarjan mutterit on kireällä, mutta tämä yksihän kiristyy helposti" ja sitten se tippukin pois. Pinnapultti katki.



Nysän sain vastakierretapilla onneksi aika kivuttomasti pois, ja uuden tilalle.





Pakovuotoja en kuitenkaan kannen ja lambdan väliltä löytänyt, joten homma ei ratkennut.
Seuraavaksi otin sitten tutkintaan IMMun. Netistä löysin ohjeen että 3 nastalta pitäisi tyhjäkäynnillä tulla 2.3v, mittasin että sieltä tulee kuitenkin vaan 0.4-0.5v. Bräkleenillä pesu ei auttanut. Hain uuden käytetyn IMMun jolla tuntuisi että käynti vissiin parani jonku verran, jäi vähän testiajon jälkeen vielä epävarmaksi että korjaantuiko se nyt kokonaan kuitenkaan. Mittaus antoi tulokseksi nyt 1.5v joten epävarmuus senkun kasvoi. Tietääkö joku pitäiskö tuo tehdä lämpöseksi ajettuna vai onko sillä väliä? Luulis että ne immun langat lämpenee kyllä siihen normaaliin lämpötilaan tosi nopeasti.

Renkaat vaihdeltiin kans. Ostin tuommoset 16" TSW Imolat takavedon speksillä kun oli hinta jotenkuten linjassa sen kanssa että piti olla ehjät. No ei ollut ehjät, 3 vannetta kierossa ja parista pultin reijät soikeat. Kierot oikaistiin Aluweldillä, pultin reijille ei tehty mitään, kartiot oli vielä siinämäärin kunnossa että mutterit kyllä keskitti ihan hyvin ja sai kireälle. Kumeiksi päälle 205/50-16 Goodridet. Ero 15v vanhaan tosihuonoon M+S renkaaseen on aivan valtava.



Parit kuvat testilenkiltä.



« Viimeksi muokattu: 30.12.2023, 00:06:43 kirjoittanut Divi »
240 -86 @buildingbrick240

Poissa HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1614
  • It's Hip To Be Square
Vs: 240 GL -86 *ilmajousitusta laitellaan*
« Vastaus #69 : 30.12.2023, 00:25:19 »
Äkkiäpäätään katsoen vois olla yhdet vastaavat TSW:t orsilla joutosena.

Ei virheettömät, mutta suorat. Itte viimeks tarkistanu, tokko nuo lie säilössä soikeeks menneet... ::)
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Poissa Divi

  • Takki & Ovipahvi
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2093
  • Myydään mainostilaa!
    • Instagram: @buildingbrick240
Vs: 240 GL -86 *ilmajousitusta laitellaan*
« Vastaus #70 : 03.01.2024, 08:18:41 »
Ei ollu IMM vaihdosta mitään apua. Edelleen käy rikkaalla, antaa koodit 2-3-2 ja 1-1-3, molemmat tarkottaa että rikkaalla. 232 tyhjäkäynnillä ja 113 kierroksilla.

Äkkiäpäätään katsoen vois olla yhdet vastaavat TSW:t orsilla joutosena.

Ei virheettömät, mutta suorat. Itte viimeks tarkistanu, tokko nuo lie säilössä soikeeks menneet... ::)

Ei noita taida muut paljon arvostaa, ite tykkään.  :D Edellisessä 240:ssä oli samoilla spekseillä TSW Evot.
Harmillisesti näissä nykysissä tallella vaan 3 keskikuppia ja mutteria.
« Viimeksi muokattu: 03.01.2024, 08:23:44 kirjoittanut Divi »
240 -86 @buildingbrick240

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5039
  • Voi muoviämpärin muoviämpäri
Vs: 240 GL -86 *ilmajousitusta laitellaan*
« Vastaus #71 : 03.01.2024, 11:56:50 »
Ei ollu IMM vaihdosta mitään apua. Edelleen käy rikkaalla, antaa koodit 2-3-2 ja 1-1-3, molemmat tarkottaa että rikkaalla. 232 tyhjäkäynnillä ja 113 kierroksilla
Vilase ettei b-paineensäädin vuoda bensaa ilmapuolelle.
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, S40 T5-2005

Poissa Divi

  • Takki & Ovipahvi
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2093
  • Myydään mainostilaa!
    • Instagram: @buildingbrick240
Vs: 240 GL -86 *ilmajousitusta laitellaan*
« Vastaus #72 : 03.01.2024, 15:31:41 »
Vilase ettei b-paineensäädin vuoda bensaa ilmapuolelle.
Ei vuoda, letku otettu käynnissä irti säätimestä.
240 -86 @buildingbrick240

Poissa Divi

  • Takki & Ovipahvi
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2093
  • Myydään mainostilaa!
    • Instagram: @buildingbrick240
Vs: 240 GL -86 *ilmajousitusta laitellaan*
« Vastaus #73 : 06.01.2024, 18:06:21 »
Veden lämpöanturia mittasin, 2900ohm näytti ecun liittimestä 15c tallissa. Sen pitäis olla oikein.

240 -86 @buildingbrick240

Poissa Divi

  • Takki & Ovipahvi
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2093
  • Myydään mainostilaa!
    • Instagram: @buildingbrick240
Vs: Divin 240 GL -86
« Vastaus #74 : 07.01.2024, 22:53:29 »
 :sundaydriver: No nyt pelaa.

Tänään oli viimein aikaa ottaa ihan kunnon tallipäivä. Bensanpaineensäädintä aloin vaihtamaan kun semmonen toinen löytyi hyllystä valmiiksi. Lambda ois varmaan ollu sitten seuraavana listalla mutta ratkesi se ongelma tuolla säätimellä. Ei tosiaan vuotanut kalvon läpi ilmapuolelle, mutta ilmeisesti oli sitten jotenkin muuten tukossa paluupuolelta, jollon paine bensakiskossa nousi liikaa. Toivottavasti ei bensapumppu ottanut tästä itteensä.  ::)
Ajelin iltasella vielä muutaman kympin testiajoa, ihan vähän jotain pieniä nykäisyjä tuntui persdynoon isolla vaihteella pintakaasulla. Enemmän kenkiessä vetää kuitenkin hyvin, kuullostaa taas normaalilta, ei pätki eikä savuta tms. Vikakoodejakaan ei tule. Ajellaan lisää vaan. Renkaan vaihto poiki semmosen lieveilmiön, että nyt tarvisi leikkimiseen selvästi lukkoperää kun sutii aika usein varsinkin oikealle kääntyessä vaan sisäpuolen renkaalla. Vanhoilla kitkoilla ei tämmöstä ongelmaa ollut.  :D Onko kellään spartania tms ylimääräsenä?

Kun tuo käyntiongelma sitten ratkesi heti ajoissa, niin puuhastelin sitten muita pienempiä juttuja kun aikaa oli.
Etuvakaajan kiinnikkeistä otin välipalikat pois välistä ja taivuttelin ne matalampaan moodiin, sekä porasin tietysti uudet reijät sitten. Nyt on vakaaja niin lähellä runkoaisoja kun vaan mahtuu olemaan ja liikkumaan vielä, ja kun on tuo dieselin vakaaja niin ei tule tulevaisuudessakaan moottoriswapin tielle.



240 -86 @buildingbrick240

 

KL-varaosat  Race.fi