Carcom Oy  Ateho

Volvo 854 T5(r) "mustikki" Kesämiittiä ja peräänajo hommeleita!!

  • 235 Vastauksia
  • 89046 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa T.K

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 172
  • www.vrcf.fi
Tulikin jo aikaisemmin tehtyä jonkinlainen tarina tuonne volvolandian puolelle, jutun päivittely jäi hieman vaiheeseen kun autoon ei mitään erikoista tapahtunut  :D

Auto on T5 joka onneksi on 2,3 koneella, Autoa ostaessa meinasi olla jännää että tuliko lupauduttua ostamaan italian tuonti koska myynti hinta oli melko alhainen etenkin kilometreihin nähden. 228tkm sillä on ehditty ajamaan vuodesta -94. Entinen omistaja oli sitä ehtinyt "tuunailemaan" merkittömällä maskilla, valoilla, lastulla sekä aivan hirveällä 3" pakoputkistolla.





Seuraavan vuoden - puolentoista sisällä autosta on tarkoitus rakentaa tyylikäs perusmusta R kopio kesäautoksi vähän pirteämmillä voimavaroilla. Kasipätkän rakentelu on aloitettu pikkuhiljaa jo syksyllä purkamalla ja haalimalla osia hyllyihin.

Ainoat muutokset hienoon ja kantikkaaseen koriin tulee olemaan antenni- ja takaluukun lukkopesän reiän hitsaaminen umpeen sekä takakaarien levitys, koska takapyörät on tarkoitus tuoda etupyörien tasalle. Sekä tietysti reilu madallus..

R-etupuskuri löytyi jo syksyllä. Se oli ottanut pupujussin lämpimään syleilyynsä ja siitä oli mennyt ilmanotto aukkojen pystyrivat poikki. Meinasi herättää hieman ihmetystä kun aloin sitä korjata kolvilla ja huomasin että materiaali on PUR-muovia toisin kun perus puskurissa, savu oli mustaa ja se käry iski päähän kuin metrinen halko. Mutta liimalla ja kuidulla sen sai kuntoon.

Autoa purkaessa tulikin huomattua että se on yllättävän ruosteinen ja sen takia auton valmistuminen tuli siirrettyä suosiolla ensi kesästä vuoden päähän. Tarkoitus on korjata ruosteiset kohdat kunnolla. Vaikkakin tosi asia on ettei ihan jokaista ruostepilkkua saa pois, koska hiekkapuhallus  ja auton saaminen vartaaseen ei ole vielä järkevää eikä mahdollista.

Eniten pelti työtä teettää takapää jossa p*ska on saanut muhia puskurin alla. Taka- ja etupuskurin kiinnikeet saa myös väännellä uusiksi, koska vanhat on ruosteesta johtuen korjaus kelvottomat.  Myös takakehät uusitaan levityksen yhteydessä ja sisälokasuojia muokataan jonkinverran.  Mukava yllätys löytyi takapenkin selkänojan kiinnityspisteiden luota, josta meisseli hulahti pellistä läpi kertaheitolla :D Kummallekkin puolelle on hommattu korjauspalat ehjempi peltisestä kasipätkästä.
Helmoihinkin saa hitsata molemmin puolin uutta peltiä.. Ei ehkä olisi pitänyt mennä kurkkimaan sinne helmakotelon sisään.. Harmi kun missään ei tunnu olevan helmojen korjauspeltejä saatavissa..









Ruosteettomat etulokasuojat on myös hankinta listalla.  Ruosteeton takaluukku on jo hommattu. Tässä vaiheessa valmiina on etupyörä kotelot jotka on hiottu puhtaalle pellille, maalattu epoksi pohjamaalilla ja pintavärillä. Sen jälkeen ne on massattu.





Syksyllä tuli hommattua valmiiksi Atp:n 5 razzet 19" koossa, mutta jostain tuli idea testata käyttö opelin kesäpyöriä volvoon ja siitähän se mieli sitten muuttui. Nyt tilauksessa on uudet vanteet: inter action b9 eli bbs kopiot, ne on tarkoitus maalata mustaksi. Kokona on 18", eteen 8" leveä, et40 jako 5x108 ja taakse 9" leveä et38 5x112 + 25mm paksu jaonmuutos spacer. Renkaat 215/35 ja 225/35-18.







Alusta on MADmaxxin korkeussäädettävä sarja, keula tippui hienosti n. 60-65mm, mutta peräpää jäi 10 cm liian ylös. Varastosta onneksi löytyi B Vectran Kw:n coilover sarja joiden takajouset kävivät heittämällä paikalleen. MADin sarjan iskarit on kuitenkin liian pitkät ja jouset tippuu melkein paikaltaan nostettaessa auto ilmaan. Nyt mietinnässä iskarin yläpään muokkaus tai mittatilaustyönä teetetyt iskarit jäykkyyssäädöllä. Itse asiassa ne vectran jousetkin taitaa olla hieman liian heiveröiset eikä takapää kestä oikein kuormaa, joten saattaa olla että MADin jouset menee takomolle 8 sentin madallukseen.



Moottori nostetaan myös pois keulilta ylimaalauksen yhteydessä, jolloin maalataan konehuone sekä suoritetaan moottorille täyshuolto. Myös syy maitokahvin väriseen öljyyn mittatikun päässä selvitetään ja samalla vaihdetaan vahvemmat kiertokanget ja melkovarmasti männät, jotta moottori kestäisi näin aluksi +300 hv:tä. Myös uusi 50mm välijäähdytin olisi tilattava klracingista, omat haasteensa tilaukseen tuo todella huono ruotsinkielen taito :D Ahtoputket tehdään uusiksi rosterista ja silikoni osista..

Hyllyllä odottelevaan mitsun td04hl-18t:n jatkeeksi tulee 3" rosteri/happo putkisto alusta loppuun yhdellä megan racingin "import" vaimentajalla. Tietysti laipoin varustettuna että saa katin väliin tarvittaessa :D



Sisusta tullaan myös verhoiluttamaan jollain ja arkisen harmaa tulee vaihtumaan mustaan.

Loppuun yhteenvetona.. Autosta on tarkoitus tulla varsin synkän näköinen, mutta katsotaan mitä siitä seuraa kun auto, vanteet, lasit ja kaikki valot on jollain tapaa mustia ja sekaan laitetaan mattamustia yksityiskohtia, ehkä jopa hiilikuituisia :D

Tässähän tätä tarinaa oli.. Kuvia ja juttua tulee kun hommat menee taas eteenpäin.. 


« Viimeksi muokattu: 04.07.2015, 05:43:06 kirjoittanut T.K »
Volvo 854 T5(R)-94 "mustikki"

Volvo 944(R) -93

Poissa Cyklowni

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 124
Vs: Volvo 854 T5(r)
« Vastaus #1 : 10.02.2011, 15:46:07 »
Tais olla ensimmäinen projekti 850 mihin oon nähnyt että on joutunut peltitöitä tekeen ruosteen takia.. Siistit vanteet oot valinnu :)

Poissa T.K

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 172
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 854 T5(r)
« Vastaus #2 : 10.02.2011, 18:53:49 »
Tällainen mielikuva oli itelläkin, mutta näköjään noita maanantai päivän kappaleitakin löytyy.. Tai sitten sillä on oikeasti ajettu puoli miljoonaa, kun tuonti autokin tuo on  ::)
Volvo 854 T5(R)-94 "mustikki"

Volvo 944(R) -93

Poissa remes

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3467
Vs: Volvo 854 T5(r)
« Vastaus #3 : 10.02.2011, 18:59:03 »
Alustapuolelle vois olla asiallinen kokeilla D2:n coilovereita, korkeus ja jäykkyyssäätö + cambersäätö edessä. Meinasin Sokotaan kokeilla kun ainakin Futurez ja Race niitä kauppaa asialliseen hintaan. Ei varmaan kannata vanhoja enää hinnan puolesta muokkailla.
Hieno projekti, äRrä olis itselläkin kesäpeliksi himolistalla  ;D
V40 T2 -17
Kuvat

Poissa Kuppi_kahvia

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 321
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 854 T5(r)
« Vastaus #4 : 10.02.2011, 19:28:56 »
Tai sitten sillä on oikeasti ajettu puoli miljoonaa, kun tuonti autokin tuo on  ::)

Toimivassa autossahan ei kilometreillä ole kovin merkitystä mutta periaatteessa ne voi tarkistaa itsekkin. Olikohan ihan sieltä mistä saapi luettua vikakooditkin. Mielenkiintoista seurata millainen sedan Volvosta tulee kun näitä ei niin kovin paljoa ole jos vertaa farkkuun.

Poissa Cyklowni

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 124
Vs: Volvo 854 T5(r)
« Vastaus #5 : 10.02.2011, 20:38:58 »
ABS Boksista sen tais saada luettua..

Poissa AtAi

  • Kiimainen Wiima
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2432
  • SVK #1927, mitäs sitten?
Vs: Volvo 854 T5(r)
« Vastaus #6 : 10.02.2011, 20:54:47 »
Tais olla ensimmäinen projekti 850 mihin oon nähnyt että on joutunut peltitöitä tekeen ruosteen takia..
Tietääköhän aloittaja mistä maasta tuotu?
Epäilen ruosteen määrästä että ihan Ruotsi-suolattu, siellä kun suolaa käytetään vielä päättömämmin mitä eteläsuomessa...  :idiot2:
242 V8 1983 - S80 D5 - 142 GL - 145 2.5tdi (s)Express - 740 aut.

"I'd rather lose by a mile because i built my own car, than win by an inch because someone else built it for me. Your car is your story, so don't let someone else write the book"

Poissa T.K

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 172
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 854 T5(r)
« Vastaus #7 : 11.02.2011, 13:39:20 »
Se on saksasta tuotu muistaakseni 2004 eli ei sen pitäisi suolalla kovin pahasti olla raiskattu, paitsi täällä suomen maassa. Mutta ei sitä liiemmälti ole massailtukaan..

Täytyy varmaan joskus tarkastaa ne kilometrit, jos uskaltaa :)
Volvo 854 T5(R)-94 "mustikki"

Volvo 944(R) -93

Poissa Rusakko

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2996
  • Nautin autoni kulmikkaina ja naiseni kurvikkaana
    • Vesan Volvo-sivut
Vs: Volvo 854 T5(r)
« Vastaus #8 : 11.02.2011, 13:55:47 »
Se on saksasta tuotu muistaakseni 2004 eli ei sen pitäisi suolalla kovin pahasti olla raiskattu, paitsi täällä suomen maassa. Mutta ei sitä liiemmälti ole massailtukaan..

Täytyy varmaan joskus tarkastaa ne kilometrit, jos uskaltaa :)

Ei pitäisi  :D Itse olen saksan maalla nähnyt sellaisen ihmeen että klo 4:00 aamulla viskottiin baanalle suolaa vaikka oli 8 astetta lämpöstä  :idiot2:
V70R FWD Manual -98,     V70R AWD Automatic -00,  740 B6304 Manual -87,      240 16v turbo Manual -88

Poissa Zero

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 173
  • ihme hyypiö,old school takaveto.
    • kuvia.
Vs: Volvo 854 T5(r)
« Vastaus #9 : 11.02.2011, 15:43:37 »
Ei pitäisi  :D Itse olen saksan maalla nähnyt sellaisen ihmeen että klo 4:00 aamulla viskottiin baanalle suolaa vaikka oli 8 astetta lämpöstä  :idiot2:
kyllähän saksassa suolataan, ja sitä suolaa kiskotaan ihan uskomattomia määriä sinne motareille. harhaluuloja se ettei saksassa suolata teitä  :pomo:
Myönnän harrastavani naapurivihaa ruotsia kohtaan mutta olen silti ylpeä mitä ovat saaneet aikaan -VOLVO-

Poissa T.K

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 172
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 854 T5(r)
« Vastaus #10 : 12.02.2011, 18:47:38 »
Tuli taas vähän hitsailtua uutta peltiä ruosteisen tilalle, selvisi onneksi pikkupaikalla  :)





Ja kaikki saumat on tarkoitus hitsata umpeen..
Volvo 854 T5(R)-94 "mustikki"

Volvo 944(R) -93

Poissa injector

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2420
  • Tulevaisuuden Johtaja
Vs: Volvo 854 T5(r)
« Vastaus #11 : 12.02.2011, 19:45:53 »
Hianot on vanteet!
mitenkäs hirviä se 3" ränni on? ois kiinnostusta ostamaan jos ylisattuupi jäämään
940SE Pappakulta, 945 Turbo Sportwagon, 945 Turbo Lumivalkee Ja Sävsjö Euroline 5.6 CT -95

Poissa T.K

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 172
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 854 T5(r)
« Vastaus #12 : 12.02.2011, 21:07:47 »
Hianot on vanteet!
mitenkäs hirviä se 3" ränni on? ois kiinnostusta ostamaan jos ylisattuupi jäämään

Kiitos.. Nuo on käyttiksen vanteet, mutta samanlaiset pitäisi tulla ensi viikolla alumiinin värisenä jonka jälkeen ne maalataan mustaksi.

Niin se putkisto on aika hirveä ja päättyy taka-akselille, mutta pojat on siinä käyttänyt ihan kelvollisen pätkän rosteria ja sen meinaan ottaa tuohon uuteen aihioon samoin kuin katalysaattorin ja turbon laipan. Valitettavasti siitä ei tuon operaation jälkeen enää jää mitään myytäväksi..
Volvo 854 T5(R)-94 "mustikki"

Volvo 944(R) -93

Poissa Likonen

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1035
    • Lateo.kuvat.fi
Vs: Volvo 854 T5(r)
« Vastaus #13 : 12.02.2011, 21:48:40 »
Vanteen malli+leveys+offset = omnom  S*
Vw Amarok DC BiTdi 4motion -13. Käyttis
240 GL -86 8V .Turpoprokkis

Poissa Tombstoun

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 55
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 854 T5(r)
« Vastaus #14 : 13.02.2011, 11:08:16 »
Mielenkiintonen rojekti tätä tullaan kyllä sauraamaan  :pomo:

-SS40 Racing Team-

 

RallyBaron  Samppasport