Futurez  Kulkukoira

1800 ES '73

  • 227 Vastauksia
  • 83229 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa lassii

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1289
  • www.vrcf.fi
Vs: 1800 ES '73
« Vastaus #60 : 05.09.2013, 12:56:06 »
Niinkun Lankku sanoin niin vanhat jarrut on todellakin vanhat jarrut. Jokainen joka on ajanu tehostamattomilla rumpujarruilla tietää kuinka käyrä kasvaa otsassa välillä. Oon ollu tilanteessa jossa oli kolari todella lähellä kun jarrut on vuodelta nakki ja pasta ja sitten tulee ohoäkkijarrutus.

Suosittelen hoitaan jarrut kuntoon vaikka ne onkin vauhdin surma.
V70 TDI

Poissa A.J.H

  • Hallituksen jäsen
  • Global Moderator
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1154
  • vrcf Original
Vs: 1800 ES '73
« Vastaus #61 : 05.09.2013, 13:02:52 »
Niinkun Lankku sanoin niin vanhat jarrut on todellakin vanhat jarrut. Jokainen joka on ajanu tehostamattomilla rumpujarruilla tietää kuinka käyrä kasvaa otsassa välillä. Oon ollu tilanteessa jossa oli kolari todella lähellä kun jarrut on vuodelta nakki ja pasta ja sitten tulee ohoäkkijarrutus.

Suosittelen hoitaan jarrut kuntoon vaikka ne onkin vauhdin surma.

Nesteet on vaihdettu, tehostinkin toimii. Enää siis lienee ongelmana joko levyn ja palan välisen kitkan puuttuminen ruosteen takia tai sitten kevyttä jumiutumista kaikissa satuloissa tasaisesti, kun katsurille kelpasi. Jos ei nyt syksyn ajoilla vetristy, niin sit tulee uudet levyt ja palat ja ehkä uudet tiivisteetkin. Jahka nyt saa siihen toiseenkin takarenkaaseen venttiilin, niin uskaltaa kokeilla vähän vauhtiakin josta sitten jarruttelee
Ford Escort '83 1,6, myyty. 240 sedan '87 B200E, myyty. 940 sedan '95 230FK aut, kattokerho. 940 wagon '95 B230FT aut, myyty. V90 '98 B6304 aut, myyty. BMW 318d '03 paalissa. S80 '03 D5 aut myyty. 740 '90 B230F Raatokiito, Pajero '89, Mercedes 1313 '76 Elmeri. XC90 '08 D5 aut executive.
1800ES '73 harrasteautona kimpassa isäpuolen kanssa

Poissa volvere

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 490
  • www.volvere.fi
Vs: 1800 ES '73
« Vastaus #62 : 05.09.2013, 13:39:20 »
Kylllä omissa Pyhimyksissä oli melko hyvät jarrut?  ???
1970 ja uudemmissa Pyhimys malleissa on levyjarrut edessä ja takana, jos ne kunnossa ovat niin ei ne niin mahdottomasti uudemmillekaan autoille jarrutustehoissa häviä.
Nykyiset Volvot: 262C Bertone Turbo -78 ... V60 D3-14 ... vaivaiset 32 kpl on Volvoja ollut  tähän astisessa elämässä! ::)

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6360
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: 1800 ES '73
« Vastaus #63 : 05.09.2013, 15:05:14 »
Kylllä omissa Pyhimyksissä oli melko hyvät jarrut?  ???
1970 ja uudemmissa Pyhimys malleissa on levyjarrut edessä ja takana, jos ne kunnossa ovat niin ei ne niin mahdottomasti uudemmillekaan autoille jarrutustehoissa häviä.

Erittäin samaa mieltä :)


Se mitä tulee tuohon A.J.H:n mainitsemaan kitkajuttuun, niin olen huomannut, kun vanhat ruostuneet levyt kiillottaa pelkästään jarruttelemalla, niin se pinta jää tosi liukkaaksi. Ehkäpä se ruoste on niin kovaa, että se ei lähde pois, vaan kiillottuu levyn pintaan. Vanhojen levyjen sorvaus on monasti tuonut uutta ytyä vanhoihin jarruihin.

Poissa A.J.H

  • Hallituksen jäsen
  • Global Moderator
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1154
  • vrcf Original
Vs: 1800 ES '73
« Vastaus #64 : 05.09.2013, 15:22:37 »
Erittäin samaa mieltä :)


Se mitä tulee tuohon A.J.H:n mainitsemaan kitkajuttuun, niin olen huomannut, kun vanhat ruostuneet levyt kiillottaa pelkästään jarruttelemalla, niin se pinta jää tosi liukkaaksi. Ehkäpä se ruoste on niin kovaa, että se ei lähde pois, vaan kiillottuu levyn pintaan. Vanhojen levyjen sorvaus on monasti tuonut uutta ytyä vanhoihin jarruihin.

Eiköhän noi vaihdu ens talven aikana. Minkäs jarrut tuohon käy? amazon vai 144? takajarrut lienee 140/160 sarjasta, mutta mitkäs edessä? Motonetti ainakaan ei suoraan tuntenut levyjä tuohon. Voisi toki tekohengittää noita nykyisiä ohan lamellilaikalla hiukan hiomalla, sorvia kun en omista.
Ford Escort '83 1,6, myyty. 240 sedan '87 B200E, myyty. 940 sedan '95 230FK aut, kattokerho. 940 wagon '95 B230FT aut, myyty. V90 '98 B6304 aut, myyty. BMW 318d '03 paalissa. S80 '03 D5 aut myyty. 740 '90 B230F Raatokiito, Pajero '89, Mercedes 1313 '76 Elmeri. XC90 '08 D5 aut executive.
1800ES '73 harrasteautona kimpassa isäpuolen kanssa

Poissa Kupru

  • Kaidemestari
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2326
  • www.vrcf.fi
Vs: 1800 ES '73
« Vastaus #65 : 05.09.2013, 15:58:18 »
Paljonkos mittas katsastuksen jarrupenkissä jarrujen voimat?
Levyjen kevyt hionta ja uudet palat.
V70 Classic ja S80 T6 Executive, Tyttärellä S40
Apina ei tunne ketään, mutta apinan tuntee kaikki.
Nyt apina ajaa talven Jeepillä V8 eco...

Poissa volvere

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 490
  • www.volvere.fi
Vs: 1800 ES '73
« Vastaus #66 : 05.09.2013, 17:09:24 »
Eiköhän noi vaihdu ens talven aikana. Minkäs jarrut tuohon käy? amazon vai 144? takajarrut lienee 140/160 sarjasta, mutta mitkäs edessä? Motonetti ainakaan ei suoraan tuntenut levyjä tuohon. Voisi toki tekohengittää noita nykyisiä ohan lamellilaikalla hiukan hiomalla, sorvia kun en omista.

1970 ja uudemmissa jarrut ovat samat kuin 140 sarjan Volvoissa, eli kaikki osat jarruista voi katsoa niillä osanumeroilla. Alustan osat ovat edessä samoja kuin Amazonissa, takana osittain samoja kuin 140 sarjassa, osa vain Pyhimyksen omia. Moottori on sama kuin kuin 144GL malleissa, eli B20E D-Jetronic ruiskukone.
Nykyiset Volvot: 262C Bertone Turbo -78 ... V60 D3-14 ... vaivaiset 32 kpl on Volvoja ollut  tähän astisessa elämässä! ::)

Poissa A.J.H

  • Hallituksen jäsen
  • Global Moderator
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1154
  • vrcf Original
Vs: 1800 ES '73
« Vastaus #67 : 05.09.2013, 21:21:47 »
1970 ja uudemmissa jarrut ovat samat kuin 140 sarjan Volvoissa, eli kaikki osat jarruista voi katsoa niillä osanumeroilla. Alustan osat ovat edessä samoja kuin Amazonissa, takana osittain samoja kuin 140 sarjassa, osa vain Pyhimyksen omia. Moottori on sama kuin kuin 144GL malleissa, eli B20E D-Jetronic ruiskukone.

Vaikuttaa lupaavalta, osat ei siis liene ihan turhan tyyriitäkään.

Paljonkos mittas katsastuksen jarrupenkissä jarrujen voimat?
Levyjen kevyt hionta ja uudet palat.

jarrujen tehot:

1,7   2,0
0,7   0,8

ja käkkäri
0,9   1,1
Ford Escort '83 1,6, myyty. 240 sedan '87 B200E, myyty. 940 sedan '95 230FK aut, kattokerho. 940 wagon '95 B230FT aut, myyty. V90 '98 B6304 aut, myyty. BMW 318d '03 paalissa. S80 '03 D5 aut myyty. 740 '90 B230F Raatokiito, Pajero '89, Mercedes 1313 '76 Elmeri. XC90 '08 D5 aut executive.
1800ES '73 harrasteautona kimpassa isäpuolen kanssa

Poissa A.J.H

  • Hallituksen jäsen
  • Global Moderator
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1154
  • vrcf Original
Vs: 1800 ES '73
« Vastaus #68 : 05.09.2013, 21:41:52 »
Päivän satoa tai ehkä useammankin. Nyt alkais olemaan helma kitattuna ja sain hiontaväriä pintaan. Ensi viikolla jatkuu, mutta on nyt edes jotain suojaa pellillä.



Siinä kitin kuivumista odotellessa myllyttelin muun auton maalipintaa ja loppujenlopuksi sain jopa vahaakin pintaan melkein kaikkialle.



Ei kaivanne ylimaalausta vielä hetkeen, kehtaa ehkä ajella pari vuotta ja kunnostella tekniikkaa. Tuossa on nyt vaan se resin polish, tulee vielä se kulta kunhan saa loputkin paikat vahattua. Kromeihin voisi kokeilla coca-colaa ja foliota ja mahdollisesti autosoliakin. Ihan hyvässä kunnossahan nuo on ja kaikki jopa tallessa. Keulamerkki pitää kyllä hommata uusi, kun tuosta joku pöllinyt tärkeimmät osat ja taakse kiinnittää volvo-teksti takaisin.
Ford Escort '83 1,6, myyty. 240 sedan '87 B200E, myyty. 940 sedan '95 230FK aut, kattokerho. 940 wagon '95 B230FT aut, myyty. V90 '98 B6304 aut, myyty. BMW 318d '03 paalissa. S80 '03 D5 aut myyty. 740 '90 B230F Raatokiito, Pajero '89, Mercedes 1313 '76 Elmeri. XC90 '08 D5 aut executive.
1800ES '73 harrasteautona kimpassa isäpuolen kanssa

Poissa InlineFour

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1324
  • Toiset käy töissä, toiset käy kotona
Vs: 1800 ES '73
« Vastaus #69 : 05.09.2013, 21:43:37 »
Tästä tulee kyllä hieno laitos  :)
Kiva vielä ku viitit kuvatakki, näitä harvemmin näkee missään
Oikeissa autoissa on kolme poljinta;
kaasu, jarru, seisontajarru

Poissa A.J.H

  • Hallituksen jäsen
  • Global Moderator
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1154
  • vrcf Original
Vs: 1800 ES '73
« Vastaus #70 : 05.09.2013, 22:00:10 »
Tästä tulee kyllä hieno laitos  :)
Kiva vielä ku viitit kuvatakki, näitä harvemmin näkee missään

Näistä kuvista on itellekin hyötyä kun muistaa millaisia hommia on jo tehty ja milloin  ;D

On tuossa jotain ongelmaakin öljynpaineiden kanssa vieläkin, vaihdoin 20W50 öljyt, mutta silti lämmettyään ei paineita tule kuin hätäisesti sinne suositellun alarajalle eli mittariin 35-40. Millainenhan homma olisi vaihtaa öljypumppu ja mistähän uusia saisi? Eiköhän tuolla vielä syksyn ajot ajella, mutta talven aikana lienee pakko vaihtaa. Ehkä tuo puol miljoonaa kilsaa ameriikan öljyjä on tehnyt tehtävänsä...
Ford Escort '83 1,6, myyty. 240 sedan '87 B200E, myyty. 940 sedan '95 230FK aut, kattokerho. 940 wagon '95 B230FT aut, myyty. V90 '98 B6304 aut, myyty. BMW 318d '03 paalissa. S80 '03 D5 aut myyty. 740 '90 B230F Raatokiito, Pajero '89, Mercedes 1313 '76 Elmeri. XC90 '08 D5 aut executive.
1800ES '73 harrasteautona kimpassa isäpuolen kanssa

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7974
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Vs: 1800 ES '73
« Vastaus #71 : 05.09.2013, 22:05:18 »
35 - 40 psi on 2.5 - 2.75 bar kyllähän se nyt lämpimillä öljyillä piisaa. Tottakai se voisi olla kovempikin, mutta ei mopolla mahdottomia.

Öljypumpun painerajoitin jousen alle se perinteinen 1 mm prikka, niin nousee hiukan nuo paineet. Vaatii tosin öljypohjan irroituksen.
« Viimeksi muokattu: 05.09.2013, 22:07:21 kirjoittanut JuHaU »

Poissa A.J.H

  • Hallituksen jäsen
  • Global Moderator
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1154
  • vrcf Original
Vs: 1800 ES '73
« Vastaus #72 : 05.09.2013, 22:16:09 »
35 - 40 psi on 2.5 - 2.75 bar kyllähän se nyt lämpimillä öljyillä piisaa. Tottakai se voisi olla kovempikin, mutta ei mopolla mahdottomia.

Öljypumpun painerajoitin jousen alle se perinteinen 1 mm prikka, niin nousee hiukan nuo paineet. Vaatii tosin öljypohjan irroituksen.

Jees, pitää tehdä tuo viritys talven aikana. Miksiköhän tuo varoitusvalo palaa koko ajan?
Ford Escort '83 1,6, myyty. 240 sedan '87 B200E, myyty. 940 sedan '95 230FK aut, kattokerho. 940 wagon '95 B230FT aut, myyty. V90 '98 B6304 aut, myyty. BMW 318d '03 paalissa. S80 '03 D5 aut myyty. 740 '90 B230F Raatokiito, Pajero '89, Mercedes 1313 '76 Elmeri. XC90 '08 D5 aut executive.
1800ES '73 harrasteautona kimpassa isäpuolen kanssa

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7974
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Vs: 1800 ES '73
« Vastaus #73 : 05.09.2013, 22:26:57 »
Jees, pitää tehdä tuo viritys talven aikana. Miksiköhän tuo varoitusvalo palaa koko ajan?

Voihan siellä anturilla olla jotain kakkaa tai sitten se anturi on rikki särki, eli maadoittaa koko ajan.

Poissa volvere

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 490
  • www.volvere.fi
Vs: 1800 ES '73
« Vastaus #74 : 05.09.2013, 22:34:02 »

On tuossa jotain ongelmaakin öljynpaineiden kanssa vieläkin, vaihdoin 20W50 öljyt, mutta silti lämmettyään ei paineita tule kuin hätäisesti sinne suositellun alarajalle eli mittariin 35-40.

Ei minullakaan kummassakaan Pyhimyksessä lämpimillä öljyillä noussut mittari yhtään ylemmäksi, varsinkaan tyhjäkäynnillä. Joskus oikein kuumalla koneella saattoi varoitusvalokin välähtää joskus. Autossasi on varoitusvalossa varmaan jotain häikkää?
Nykyiset Volvot: 262C Bertone Turbo -78 ... V60 D3-14 ... vaivaiset 32 kpl on Volvoja ollut  tähän astisessa elämässä! ::)

 

Futurez  Kulkukoira