Carcom Oy  Ateho

Volvo 245 GLT -90

  • 274 Vastauksia
  • 85324 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Volvo 245 GLT -90
« : 07.12.2010, 23:23:38 »
245 GLT 1990

-B200F LH2.4
-M47
-Kauko-ohjattu keskuslukitus
-Penkinlämmittimet
-Sähköpeilit
-Sähköikkunat x4
-Kierroslukumittari mittaristossa
-Mustat korilistat.
-Kojelaudassa nappi josta saa sisävalot päälle
-Lattiavalaistus
2010 talvi:
  Auto huomattiin isän kanssa edulliseen hintaan nettiautosta. Edullisen hinnan syynä oli käynnistymättömyys jonkun vian takia. Otettiin traileri perään ja haettiin auto Porista Jyväskylään, kärry tosin jäi hieman takapainoiseksi niin kotiin pääsy oli hieman jännää mutta selvittiin kuitenkin.
  Lähempi tarkastelu osoitti että auto on koriltaan aika hyväkuntoinen. Tietysti takakontin luukku oli pienessä ruosteessa ja muutama kukka siellä täällä mutta ei todellakaan mitään vakavaa.
  Tallissa tutkittiin vikaa ja todettiin että bensapumput ei toimi eikä suuttimet aukea, kipinä kuitenkin tuli. No ensimmäisenä meni vaihtoon bensapumpun rele ja ykk-anturi. Tein pienen testin tekemällä diagnostiikayksikön komponenttitestin joka räpsyttää suuttimia ja samanaikaisesti hyppylangalla polttoainepumpuille virtaa. Sen jälkeen Volvo hörähti hieman kun polttoainetta sai koneeseen. Ainakin sytytyksen osat siis toimi. Ihmetytti kun b-pumpun rele naksui mutta silti eivät pumput pyörineet. Huomasin että toinen b-pumpun releen kynsistä ei saa herätettä. Seurasin sähkökaaviota ja päädyin ruiskun ohjausyksikköön ja sitä kokeiltiin meidän 740:stä. Lähti avainta näyttämällä käyntiin ja kävi nätisti. :)
 Ostin Volvolandian markkinapaikalta B230F:n ruiskuboksin ja sen avulla auto ajettiin mökille odottamaan kesää.

Kuvia osto hetkeltä:
http://i163.photobucket.com/albums/t291/huikkoster/Volvo%20245/volvo-240-2993002_l_cf1791784efbe64f.jpg
http://i163.photobucket.com/albums/t291/huikkoster/Volvo%20245/volvo-240-2993002_l_b05ce9ae048a83f3.jpg
http://i163.photobucket.com/albums/t291/huikkoster/Volvo%20245/volvo-240-2993002_b_9c19c15e243450dc.jpg
http://i163.photobucket.com/albums/t291/huikkoster/Volvo%20245/volvo-240-2993002_b_1b13334b957497ba.jpg

2010 Kevät:
Isä osti tutulta huimaan 50€ hintaan -91 245 GLE:n. Ruosteessa ja katsastamatta. Mutta toimiva auto, sähkölasit ja sama tekniikka eli varaosiksi GLT:lle. GLE:ssä oli myös musta sisustus joka kiinnosti. Ainoa mikä ei GLE:ssä innostanut, oli sen sisustan haju...

2010 kesäkuu:
Ensimmäisenä lähti GLT:stä keltaiset ovipahvit ja veivi-ikkunat pois. GLE:n sähköikkunat toimivat kaikki paitsi vasen taka ja yleismittarilla löytyi katkos kuskin oven läpiviennistä. Tein 15cm uutta johtoa väliin ja kaikki ikkunat toimivat tämän jälkeen. Rasvasin mekanismit ja laitoin mustien ovipahvien kanssa paikoilleen.
 Jatkoin sisustan vaihdolla. Penkkien ja lattiamattojen poistamisen jälkeen, löytyi lattialta iso vesilammikko. Syypää oli liimauksestaan irti ollut tuulilasi. Ajattelin pienen sikamassailun auttavan ja väheni vuoto aika paljon.
 
Etupenkit purin molemmista autoista täysin osiin pihamaalle. Pehmusteet olivat kaikki revenneet. Jotkut vähemmän ja jotkut enemmän. Otin vähemmän revenneet osat jotka liimasin kontaktiliimalla ehjiksi. Suoristin rautaverkot ja laitoin kaikki jouset paikalleen. Kuskinpenkkiin laitoin lisäksi yhden extra jousiparin kompensoimaan 20 vuoden ikää.
  Istuintenlämmittimet kunnostin myös. Yhdestä oli termostaatin johto lähtenyt irti ja sulattanut itsensä muovin sisään. Sulatin tinakolvilla muovin liittimen ympäriltä pois sekä teippasin lämmitysjohdot järjestykseen. Sattumoisin löytyi alkuperäistä teippiä vastaavaa tavaraa.
Kuvia istuinten korjauksesta:
http://i163.photobucket.com/albums/t291/huikkoster/Volvo%20245/22062010043.jpg
http://i163.photobucket.com/albums/t291/huikkoster/Volvo%20245/22062010044.jpg
Lämmittimet ennen
Lämmittimet jälkeen

 Penkit haisivat aivan karmealle, koira, oksennus viina, tupakka ja täynnä koirankarvoja. Mustat istuimen verhoilut laitoin saaviin likoamaan mäntysuovan ja kuuman veden kera. Sitten kun verhoilut tuoksuivat vain mäntysuovalle, laitoin paikalleen. Kiinnitys rautalankoja korvasi nippusiteet. Viimeistelin putsauksen ilmastointiteipillä jolla lähti kaikki koirankarvat pois. Saman putsaus operaation suoritin myös lattiamatoille mutta takakontin puolella tyydyin pelkkään karvojen poistoon.
 Takaluukun verhoilu oli ainoa jota minulla ei ollut mustana. Tästä selvisin purkillisella mustaa spraymaalia jolla beige kangas sai uuden värin. Lopputulos tuntuu hieman karhealta mutta ulkonäkö on hyvä. Lattiamatot ja penkit tuntuivat niin puhtailta ja pehmeiltä että harmitti laittaa harmahtavat muovikaukalot niiden päälle.

Ensimmäinen hajonnut osa oli IMM joka ilmeni tehottomuutena ja pätkimisenä +3000rpm. Ilmanputsarin ja immun välinen putki oli halki ja ajoin vesilätäköstä mökkitiellä joka kasteli ja likasi sen. Vaihdoin GLE:stä ehjän tilalle ja taas toimi.

Etupuskurin päällä oleva koristelista ei mennyt millään paikoilleen kun oli joku pökännyt oikean puolen kulmaan hieman. Sain paikoilleen ottamalla puskurin irti. Puskurin helma meni halki ostopäivänä kun isä pisti hinausköyden vahingossa siihen eikä koukkuun.  Laitoin Volvon pölykapselit ja ulkonäkö on silmää miellyttävän asiallinen :)
http://i163.photobucket.com/albums/t291/huikkoster/Volvo%20245/14062010037.jpg
http://i163.photobucket.com/albums/t291/huikkoster/Volvo%20245/12062010034.jpg
2010 Heinäkuu

Ja sitten löysin pientä ruostepaikkaa. Pahin oli sulakerasian kohdalla ja keulassa valonpesimien läpiviennit. Vuotanut tuulilasi oli päästänyt veden sauman väliin ja siellä oli nyrkin mentävä reikä. Muita paikkoja oli tietysti peräluukun alalaita, helmojen mädätyslistojen kiinnitysreiät, ja takalokasuojien sisänurkka. Nämä jälkimmäiset eivät todellakaan olleet mitään isoja mutta reikiä kuitenkin. Valonpesinten alueet korjasin ottamalla toisesta 245:sta korjauspalat, maalia paljon, massaa väliin ja pop-niiteillä kiinni. Peltitöistä "neuvottelin" isän kanssa että miten toteutetaan. Minä olisin hitsannut ja maalannut näkyvät paikat ruiskulla mutta loppu kesästä ei olisi tullut mitään ellen olisi vähän myötäillyt isää ja niinpä korjaustapa oli peltiä, pop-niittejä, alustamassaa ja maalaus telalla :facepalm:. Noh, ei tästä huonompaa tullut, vaikka olisi parempi voinut olla.
Kuvia koritöistä:
http://i163.photobucket.com/albums/t291/huikkoster/Volvo%20245/23062010048.jpg
http://i163.photobucket.com/albums/t291/huikkoster/Volvo%20245/23062010049.jpg
http://i163.photobucket.com/albums/t291/huikkoster/Volvo%20245/25062010050.jpg
http://i163.photobucket.com/albums/t291/huikkoster/Volvo%20245/25062010051.jpg
http://i163.photobucket.com/albums/t291/huikkoster/Volvo%20245/25062010052.jpg
http://i163.photobucket.com/albums/t291/huikkoster/Volvo%20245/28062010053.jpg
http://i163.photobucket.com/albums/t291/huikkoster/Volvo%20245/28062010054.jpg

Etuvalot alkoivat kettuilemaan remontin aikana. Yksi vilkun kiinnityskynsi meni poikki ja kaikki mutterit pyörivät tyhjää kaikissa autoissa runsaasta crc määrästä huolimatta (4 eri 240:iä). Nopein keino oli laittaa hylsy akkumutterivääntimeen ja pyörittää muttereita niin voimalla että sulattivat itsensä läpi. Otin autoista parhaat lasit ja heijastimet sekä korjasin ruuveilla sulatetut umpiot liimailemalla. Valot toimivat nyt hyvin ja ovat hyvät.

Tuulilasin vuoto ei oikein tyynnyttänyt mieltä kun auto on niin vähäruosteinen muuten. Otin taas penkit ja lattiamatot pois kuivausta varten. Tuulilasissa oli halkeamakin joten päätimme vaihtaa yhdestä meidän varaosavolvoista tuulilasin. Vanhan tuulilasiliiman poistoon meni paketti talouspaperia ja pullo tärpättiä. Karmi oli hyvässä kunnossa muutamaa pientä ruostekukkaa lukuunottamatta. Kukat hioin dremelilä pois ja maalasin ruosteenestomaalilla. Ja liimaus tapahtui oikealla tuulilasiliimalla ja pohjusteella eikä sikamassalla. Ainoa ongelma tuli tuulilasilistan klipsujen kanssa joiden välistä vuoti vettä monen paikkauksen jälkeenkin ja vuotaa vieläkin pari tippaa. Nyt tuulilasinlista on irti ylälaidastaan ja suhina on melkoinen sen takia. Ensi viikonloppuna on tallipaikka jolloin tiivistän sen lopullisesti ja laitan listan kiinni.
http://i163.photobucket.com/albums/t291/huikkoster/Volvo%20245/26072010071.jpg

2010 Elokuu:
Vaihdoin myös kardaanin tukikumin ja -laakerin. Tukikumi oli kahdessa osassa ja laakerissa millin välys eli oli aikakin.

Laitoin matkustajan jalkatilaan valon ja kytkin kaikki sisävalot toimimaan kaikista ovista ja kojelaudasta olevasta katkaisijasta. Aikaisemmin takatilan valo syttyi vain takaluukusta eikä takaluukku vaikuttanut etuvaloon. Lisäksi laitoin kojelautaan toisen tupakansytyttimen kun oli ylimääräinen. Mieluummin näin kuin törröttävä bilteman jakaja ;).

Huomasin että takapenkin kyynärtuki oli lenkku. Otin sen irti ja kankaan pois. Vaneri oli murtunut poikki. Vanhan sisustan vaaleasta kyynärtuesta otin ehjän vanerin ja laitoin kasaan. Mutta samalla kun tuki oli irti, sovitin sitä etupenkkien väliin, sopii täydellisesti ja pitihän eteen saada kyynärtuki.
 Tein uuden rungon kyynärtuelle vanerista ja laitoin penkkien välissä olevan konsolin sisään tukiraudan. Kiinnitin kyynärtuen siihen ja tuli erinomaisen mukava. :)
http://i163.photobucket.com/albums/t291/huikkoster/Volvo%20245/Kuva275.jpg
http://i163.photobucket.com/albums/t291/huikkoster/Volvo%20245/Kuva277.jpg
http://i163.photobucket.com/albums/t291/huikkoster/Volvo%20245/Kuva271.jpg

2010 Lokakuu:
Käsijarrun toimimattomuudelle piti tehdä jotain. Ostin motonetistä uudet käsijarrukengät ja osille kertyi hintaa huimat 17e :D. Herkistelyn, voitelun ja säädön jälkeen käsijarru piti hyvin.

2010 Marraskuu
Hirveällä kiireellä haettiin volvo mökiltä. Huolimatta lumihankien, jäätyneiden ovien ja muiden seisonnan aiheuttamien pikkuvikojen, ehdimme katsastukseen vain 5 minuuttia myöhässä. Vikalistaan merkittiin pohjaanlyöntikumit, rekisterikilven valo ja etujarrupalat kuluneet. Käsijarru tosiaan piti hyvin, parhaiten kaikista jarruista :D. Päästöt myös oli kunnossa.
 Heti kun rengas oli irti, huomasimme että myös jarrulevyt olivat vaihdon tarpeessa, aika jännä että katsuri päästi reilusti alimittaiset levyt läpi mutta ei siitä sen enempää.
Leima tuli uusilla jarruosilla 26.11.
http://i163.photobucket.com/albums/t291/huikkoster/Volvo%20245/Kuva331.jpg
http://i163.photobucket.com/albums/t291/huikkoster/Volvo%20245/Kuva329.jpg

Aamulla ei meinannut lähteä käyntiin. Valot olivat kirkkaat mutta startti vain naksui. Jatkoin naksuttelua kunnes lähti käyntiin. -15 astetta vaati 30-50 naksautusta mutta lähti silloinkin. Tämän jälkeen ei ole oireillut mitenkään.

Vaihdoin mittariston koska matkamittari ei toiminut. Kilometrit muuttuivat 364 000 -> 331 000. Samalla kertaa lopetti sähköikkunat toimimisen ja kerrankin vika oli siellä missä epäilin. Kun laitoin sulakerasian muovit paikalleen, tarttui ikkunoiden johto siihen ja lähti irti. Johto kiinni ja taas pelittää. :)

Joulukuu 2010
Tein ledeistä valaistuksen mittaristoon:
http://i163.photobucket.com/albums/t291/huikkoster/Volvo%20245/S4021577.jpg
  Homma alkoi näpräämällä vanha polttimo irti kannasta. Nämä on juotettu kiinni mutta pienellä suostuttelulla lähtee suht helposti.
Juotin kaksi lediä ja 220 ohmin vastuksen yhteen.
http://i163.photobucket.com/albums/t291/huikkoster/Volvo%20245/S4021578.jpg
  Suojasin kaikki hyvin kutistesukalla ja juotin kiinni kantaan.
http://i163.photobucket.com/albums/t291/huikkoster/Volvo%20245/S4021579.jpg
  Kirkasta on Näyttää kieltä
http://i163.photobucket.com/albums/t291/huikkoster/Volvo%20245/S4021580.jpg
  Väri on vähän sinertävä kun ennen oli vihertävä ja on hieman kirkkaampi.

Nyt on kellonkin valaistus ledillä. Onnistui mielestäni aika kivasti :)
http://i163.photobucket.com/albums/t291/huikkoster/Volvo%20245/S4021582.jpg

Tätä hain mittaristoonkin mutta siellä kun on se väriä antava muovi, ei lopputulos ole niin valkoinen ::).

Vielä tehtävää:
Termostaatin vaihto
Ensi vkl tuulilasin tiivistys ja listojen kiinnittäminen
Tilaamani kauko-ohjatun keskuslukituksen asennus
Takana jokin paukkuu liikkeelle lähdössä
Ratti on vinossa, ohjaus tunnoton, ajo levotonta ja keskitys huono, aurauskulmat kenties?
Takaa kuuluu vollotus jostain laakerista
Kyynärtuki ei kestänyt kun kaveri nojasi siihen kovasti
Lattiavalon johdot sai kosteutta ja syö akun tyhjäksi maavian takia joten otin sen pois


Mutta auto on lämmin, kaikki sähköheepelit toimii, tavaraa mahtuu kyytiin eivätkä kaverit valita ahtaudesta vaikka ei tilaa liikaa ole. Huonosta ajettavuudesta huolimatta, ajaminen tällä on aivan eri luokkaa kuin meidän Mazda 626 riisikipolla. Lumi + kevyt perä aiheuttaa väkisin halun leikkiä ja sivuluisu alkaa olla tuttua ;D. Ajetut kilometrit lähentelee jo tuhatta vaikka vasta 1½viikkoa kulunut. Polttoaineen kulutus lähentelee 15l/100km nätilläkin ajolla eli jotain hämminkiäkin on. Tutkin pakoputkiston viikonloppuna tallilla jos vaikka vuotaisi ilmaa lambdalle. :)

Kuvia autosta löytyy täältä:
http://s163.photobucket.com/albums/t291/huikkoster/Volvo%20245/


« Viimeksi muokattu: 23.12.2011, 11:09:50 kirjoittanut Huikkoster »
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 245 GLT -90
« Vastaus #1 : 09.12.2010, 12:49:30 »
Eilen volvo osoitti hetkellisesti mieltään puolilämpimänä kun ei lähtenyt pelkällä avaimen kääntämisellä käyntiin. Usean sekunnin ajan sahasin ja lähti vasta kun polkaisin kaasua ja meinasi sammua kun päästi kaasun. Siitä se sitten rauhoittui ja toimii taas normaalisti.

Pakkilukon säädin eileni illalla kun ykkönen ja kakkonen takertelivat. Nyt menee paljon kevyemmin. Vikakooditkin lukaisin ja oli 3-1-1 eli nopeusmittarin signaali puuttuu mutta se onkin loogista kun ei ollut mittaristo kiinni kun ledi valoja laittelin ja ajoin pikku matkan ilman sitä.

Takalasin pyyhin jumittui pystyyn. Ensin toimi hyvin muutaman pyyhkäisyn ja sitten tökkäsi. Olisikohan moottori palanut...

Nyt Volvo on eräällä korjaamolla tallissa sulamassa ja muutaman tunnin sisään menen liimaamaan tuulilasin. Ties vaikka saisin nosturiakin käyttää niin voisi vähän pakoputkea tarkastella. :)
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 245 GLT -90
« Vastaus #2 : 09.12.2010, 16:51:30 »
Nyt on sikaa puoli purkkia ja tuulilasin lista on kiinni. Ainoa hauska juttu jonka huomasin oli että tuon sikan kuivumisaika 12mm paksulle kerrokselle on noin viikko 10 asteen lämpötilassa ja käyttölämpötila on min +5.. Noh, ei vesi sitä ainakaan liuota niin toivotaan että se kuivuu siellä vielä joskus. Ja tarkistin, ei sisällä silikonia. MUTTA EI SUHISE ENÄÄ :). Jos mennään takamus eellä puuhun niin otetaas kesällä remppa uusiksi mutta siitä ei enää stressiä revitä.

Ja sitten vikaa mitä löytyi nosturilla:
- Molemmissa etupyörien laakereissa pieni klappi
- Pakoputkessa ennen kattia on (pieni!) mustunut halkeama mutta kaitpa sekin riittää nostamaan kulutusta kun on ennen lambdaa? Se on siis nuppineulan kärjen suuruusluokkaa.
http://i163.photobucket.com/albums/t291/huikkoster/Volvo%20245/Kuva347.jpg
- Pakoputken ensimmäistä äänenvaimenninta paikkailtu jollain kitillä ja kitti halkeilee. Sieltä siis pörinä kylmänä käynnistettäessä.
- Edessä renkaissa aurausta mielestäni reilusti ja se vastaa myös ajossa tuntemuksia.
http://i163.photobucket.com/albums/t291/huikkoster/Volvo%20245/Kuva348.jpg
(kuvassa oikean puolen pyörä on silmällä katsoen suorassa)

Kun sain auton sulatettua, alkoi takalasin pyyhin vispaamaan ja takalasille tulee nyt vettäkin :)
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 245 GLT -90
« Vastaus #3 : 11.12.2010, 19:32:04 »
Vaihdoin termostaatin uuteen kun tuntui että voisi pari astetta olla lämpöisempi ja niinhän siitä tulikin. Ennen lämpömittari oli valkoisen alueen puolivälissä. Nyt mittari on tasan vaakasuorassa ellei välillä jopa vähän yli. Ei tuolla kylmä ole :).

Ostin Lidlistä 20m 2napaista kaiutinkaapelia jos joku päivä saisi poppikoneet laiteltua.
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 245 GLT -90
« Vastaus #4 : 14.12.2010, 17:52:35 »
Kiristin laturin hihnan kun huuti jatkuvasti. Löysäsin mutterin ja aloin säätämään kiristysruuvista. Ehdin kierroksen pyörittää ja sehän sanoi naps, ei kovinkaan hyvä ruuvi ollut enää. Pari sekuntia hatutti kunnes tajusin että eihän monissa muissakaan autoissa mitään säätöruuveja ole. Kontista hain vasaran jonka varren laitoin lohkon ja laturin väliin ja kiristin perinteisella keinolla.
 Samalla huomasin että vesipumppu on märkä ja se pitää vähän ylimääräistä ääntäkin joten vaihtoon menee.
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 245 GLT -90
« Vastaus #5 : 16.12.2010, 20:47:08 »
Mittasin etuvalojen jännitteet.
Lyhyt: 13.8
Pitkä: 13.3
Akku/lataus: 14.3

Releitä ja paksua johtoa huutaa ::)
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 245 GLT -90
« Vastaus #6 : 18.12.2010, 15:24:00 »
Takalasin lämmitin korjattu.
Mittasin katkaisijalle tulevan jännitteen joka oli huimat 6volttia. Hipaisin sulaketta ja sitten tuplaantui jännitteet. Katkaisija kiinni ja syttyi jopa katkaisijaan valo :D.

Lämppärin moottori kihnuttaa vähän laitoihin. Kestäis nyt tän talven vielä :P
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 245 GLT -90 (Liian rikas seos)
« Vastaus #7 : 21.12.2010, 14:15:26 »
Olenkin odottanut milloin vikavalo välkähtäisi ja nyt se välkähti hetkellisesti mittarissa. Ja tuli vieläpä juuri se koodi jota odotin eli 231
Vikakoodeja:
231 - liian rikas tai laiha seos
311 - Nopeusmittarin anturin signaali puuttuu.

231- koodia olen odottanut sen takia kun polttoaineen kulutus 15-18l/100km ja tuntuu vain kovenevan matka-ajossa. Samoin pakokaasun määrä on runsasta. Epäilen lambda- tai lämpö-anturia mutta voiko lambda olla oireena vaikka auto toimii muuten hyvin. Lähtee käyntiin kylmänä ja kuumana, toimii pinta-, osa- ja täyskaasulla eikä mitään muita oireita ole kuin pieni nykäisy kerran - kaks päivässä väännätettäessä. ???
 Vain kerran on oireita ollut eli ei meinannut käynnistyä kun kävin kaupassa ja puolilämpimänä käynnistin. Silloin sahasin 5-7 sekuntia ja ei lähtenyt ennenkuin polkaisin kaasun pohjaan.
  Tuota 311:sta en ymmärrä. Se tuli ekan kerran siitä kun unohdin nopeusmittarin johdon laittaa kiinni ja poistin silloin sen. Tämän jälkeen katsoin vielä että ei ole vikakoodeja ja nyt se tuli taas vaikka mittari toimii koko ajan :idiot2:
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

The moose

  • Vieras
Vs: Volvo 245 GLT -90
« Vastaus #8 : 21.12.2010, 14:17:29 »
vastataan tällekkinpuolelle että suutinrele.

Poissa TopiK

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 276
Vs: Volvo 245 GLT -90
« Vastaus #9 : 21.12.2010, 14:22:38 »
Tai siis pumpunrele (valkoinen) tässä ei ole erillistä suutinrelettä, niin kuin 7 satasessa ;)
Volvo v70 d3 -12
Volvo 740 b230fk+m90 -90 (380whp 638Nm)
Volvo 740 b230fk+m90 -89

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 245 GLT -90
« Vastaus #10 : 21.12.2010, 14:24:50 »
Meinaat b-pumpun relettä? Se on uusi :)
Eikö muka ole suutinrelettä vaikka sama lh2.4 kuin 700:ssa? ???
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

The moose

  • Vieras
Vs: Volvo 245 GLT -90
« Vastaus #11 : 21.12.2010, 14:35:31 »
tarkistakaa ny ?

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 245 GLT -90
« Vastaus #12 : 21.12.2010, 16:28:46 »
Tosiaan, ei ole suutinrelettä. Sen oikeampi nimi on radion häiriönpoistorele ;)
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 245 GLT -90
« Vastaus #13 : 21.12.2010, 17:33:29 »
Mittailin lambdan signaalia ja tulokseksi jäi 0-9mV eli käytännössä ei mitään. Käytin sen johtoja irti ja mistään ei huomannut että olisi irroittanut, ei edes vikakoodia tullut. Mitenhän kauan sen johdon pitää olla poissa että boksi huomaa lambdan puuttuvan? ???
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa TopiK

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 276
Vs: Volvo 245 GLT -90
« Vastaus #14 : 21.12.2010, 18:58:22 »
Meinaat b-pumpun relettä? Se on uusi :)
Eikö muka ole suutinrelettä vaikka sama lh2.4 kuin 700:ssa? ???
Tosiaan, ei ole suutinrelettä. Sen oikeampi nimi on radion häiriönpoistorele ;)

Joo ei ole kuin se mainittu bensapumpunrele,  Mutta hyvä että oot vaihtanu ;)

Mittailin lambdan signaalia ja tulokseksi jäi 0-9mV eli käytännössä ei mitään. Käytin sen johtoja irti ja mistään ei huomannut että olisi irroittanut, ei edes vikakoodia tullut. Mitenhän kauan sen johdon pitää olla poissa että boksi huomaa lambdan puuttuvan? ???
Oootko mitannu lamdasta sen vastuksen? alfamerin korjausoppaasta löytyy se, mitä sen lamdan vastus pitää olla.

Edit:

Lambda anturi:
Lämmitysvastuksen resistanssi:
Kylmänä (+20°C)                     3Ω
Kuumana (Yli +350°C              13Ω

Ilmamäärämittari:
Napojen 2 ja 3 välinen resistanssi
2,5- 4,0Ω

Suihkutussuuttimet
Resistanssi                             n. 16Ω
« Viimeksi muokattu: 21.12.2010, 19:12:44 kirjoittanut TopiK »
Volvo v70 d3 -12
Volvo 740 b230fk+m90 -90 (380whp 638Nm)
Volvo 740 b230fk+m90 -89

 

Carcom Oy  Ateho