Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S40/V50 (vm.04-12), C30, C70 (vm.06-13) => Aiheen aloitti: pati87 - 07.03.2017, 19:32:58

Otsikko: V50 1.6d 2010 Hiukkassuodatin
Kirjoitti: pati87 - 07.03.2017, 19:32:58
Onko kukaan jättänyt vaihtamatta 120 tkm huollossa. Jos on niin millaisia kimometrimääriä ootte päässy.
Otsikko: Vs: V50 1.6d 2010 Hiukkassuodatin
Kirjoitti: pati87 - 07.03.2017, 19:34:29
Lisäyksenä vielä että lisäainetta lisätty 110tkm volvolla kun loppui.
Otsikko: Vs: V50 1.6d 2010 Hiukkassuodatin
Kirjoitti: Vulva man - 07.03.2017, 20:23:45
Reilut 120tkm kohdalla oli edellisen omistajan aikana hiukkasloukku pesty. Lopulta vaihdoin sen 220tkm kohdalla. 400€ maksoi uusi.
Otsikko: Vs: V50 1.6d 2010 Hiukkassuodatin
Kirjoitti: Procar - 08.03.2017, 20:34:29
Pesu 120tkm kohalla ja tietty puhtaaksipoltto ja sen jälkeen joka toisessa huollossa puhtaaksipoltto testerillä niin pääsee aika pitkälle.
Otsikko: Vs: V50 1.6d 2010 Hiukkassuodatin
Kirjoitti: Deefive - 08.03.2017, 21:27:58
Mikä pesu on kyseessä ja missä tämmöistä suoritetaan ja mihin hintaan?

Täältä löytyisi 117 tkm ajettu V50 1.6 DrivE joten tuo maaginen 120 tkm dpf-vaihtohuolto häämöttää jo...
Otsikko: Vs: V50 1.6d 2010 Hiukkassuodatin
Kirjoitti: hessu80 - 08.03.2017, 22:20:07
Näissä Eolys-lisäainetta käyttävissä järjestelmissä hiukkasloukkuun saostuu hiekan tapaista rakeista materiaalia, joka ei lähde pesemällä minnekkään. Aikanaan loukku menee täysin tukkoon. Putsauksessa leikataan pöntön pääty auki, ravistellaan tyhjäksi ja hitsataan kasalle. Makuasia sitten on, jätetäänkö varsinainen katalyytti pönttöön paikalleen vai ei. Korjatkaa, jos minulla on aivan väärää tietoa. 
Otsikko: Vs: V50 1.6d 2010 Hiukkassuodatin
Kirjoitti: Lapinmies - 09.03.2017, 08:04:54
Ite pääsin noin 145-150 000km. Sitte polttojen tahti oli niin kiivasta, niin päätin vaihtaa. Noin 600e vaihto.
Otsikko: Vs: V50 1.6d 2010 Hiukkassuodatin
Kirjoitti: jp_olli - 09.03.2017, 08:41:48
Saahan tuon "hiekan" putsattua pois jos laikkaa takaosasta pöntön auki. Laittaa voimakkaasti alkalisen pesuaineen sisään liottamaan "likaa" ja painepesurilla nätisti puskee tavaran kennosta pois. Hitsaa kiinni, kun on ensin enimmät vedet paineilmalla pukannut pois. Loppu tulee höyrynä ulos. Jos kenno on muuten kunnossa, niin nollaa adaptiot ja päästelee menemään.

Kokeiltu monessa merkissä ja mallissa.

Toki rautakankiratkaisu ja softakäsittely on myös melko tehokas.  :D
Otsikko: Vs: V50 1.6d 2010 Hiukkassuodatin
Kirjoitti: juho82 - 09.03.2017, 15:51:52
Saahan tuon "hiekan" putsattua pois jos laikkaa takaosasta pöntön auki. Laittaa voimakkaasti alkalisen pesuaineen sisään liottamaan "likaa" ja painepesurilla nätisti puskee tavaran kennosta pois. Hitsaa kiinni, kun on ensin enimmät vedet paineilmalla pukannut pois. Loppu tulee höyrynä ulos. Jos kenno on muuten kunnossa, niin nollaa adaptiot ja päästelee menemään.

Kokeiltu monessa merkissä ja mallissa.

Toki rautakankiratkaisu ja softakäsittely on myös melko tehokas.  :D

Rautakanki ratkaisu on varmaan ihan hyvä. Voi vaan olla et kosahtaa katsastuksessa. Eikös niitä arvoja aleta käyttämään mitkä on ko ajoneuvolle tyyppihyväksytty..
Otsikko: Vs: V50 1.6d 2010 Hiukkassuodatin
Kirjoitti: kenppi - 09.03.2017, 17:50:57
Jäähän sinne putkeen vielä katalysaattori, eikä nyky dieselit muutenkaan mitään savukoneita ole. Uskoisin että ilman loukkua savuarvo jää jokatapauksessa reilusti alle tehtaan ilmoittaman päästörajan, kun jättää sen katalysaattorin putkeen.

Vaimokkeen autossa (ei volvo) oli viime leimalla savuarvo 0,03 kun oli ajettu pelkkää kaupunkiajoa pari viikkoa ennen leimaa. Tuossa on loukku vielä paikoillaan, enkä viitsi sitä tyhjentää kun jossain vaiheessa lähtee kuitenkin kiertoon isomman alta.
Otsikko: Vs: V50 1.6d 2010 Hiukkassuodatin
Kirjoitti: pati87 - 11.03.2017, 07:12:41
En ole ainakaan vielä huomannu polttojen tihentyneen tai moottoriöljyn tason nousseen. Voikos muusta huomata jos suodatin rupeaa olemaan täynnä. Tätä ei siis pysty pesemään jollain liuottavilla pesuaineilla tms.
Otsikko: Vs: V50 1.6d 2010 Hiukkassuodatin
Kirjoitti: pati87 - 11.03.2017, 07:47:03
leikkaamatta pönttöa auki
Otsikko: Vs: V50 1.6d 2010 Hiukkassuodatin
Kirjoitti: Hurm0s - 11.03.2017, 12:30:28
Forten DPF cleaner on kuulemma yksi harvoista oikeasti toimivista DPF:n puhdistusaineista.
Nostaa DPF:n lämpötilaa polton aikana sen verran, että auttaa.

Tämä siis tankkiin kaadettava aine.
Otsikko: Vs: V50 1.6d 2010 Hiukkassuodatin
Kirjoitti: volvotdi - 11.03.2017, 15:19:07
Forten DPF cleaner on kuulemma yksi harvoista oikeasti toimivista DPF:n puhdistusaineista.
Nostaa DPF:n lämpötilaa polton aikana sen verran, että auttaa.

Tämä siis tankkiin kaadettava aine.

Tästä ollut juttua jo aiemmin. Pönttö juu aukeaa tuolla litkulla, mutta suuttimet ja lämpötila-anturit sulaa eli tulee halvemmaksi ostaa uusi DPF tai poistaa koko hökötys. Volvo kieltää minkään lisäaineen käytön moottorissa ja eikä suotta!
Otsikko: Vs: V50 1.6d 2010 Hiukkassuodatin
Kirjoitti: Hurm0s - 11.03.2017, 20:51:12
Tästä ollut juttua jo aiemmin. Pönttö juu aukeaa tuolla litkulla, mutta suuttimet ja lämpötila-anturit sulaa eli tulee halvemmaksi ostaa uusi DPF tai poistaa koko hökötys. Volvo kieltää minkään lisäaineen käytön moottorissa ja eikä suotta!
Okei, yksi tuttu korjaamonpitäjä vaan kertoi että on saanut tuolla hyviä tuloksia...
Otsikko: Vs: V50 1.6d 2010 Hiukkassuodatin
Kirjoitti: Vulva man - 11.03.2017, 22:06:58
Rautakanki ratkaisu on varmaan ihan hyvä. Voi vaan olla et kosahtaa katsastuksessa. Eikös niitä arvoja aleta käyttämään mitkä on ko ajoneuvolle tyyppihyväksytty..

Rautakanki ratkaisu ei toimi 1.6dieselin hiukkassuodattimen kanssa, koska suodattimessa on niin mutkaiset putket ennen ja jälkeen varsinaista pönttöä. Ellei ole ihme kanki jolla pääsee mutkan taakse
Otsikko: Vs: V50 1.6d 2010 Hiukkassuodatin
Kirjoitti: jp_olli - 13.03.2017, 15:16:19
Ratkaisumalli, jossa käytetään rautakankea 1.6D:ssä edellyttää tosiaan suodattimen kuoren avaamisen. Sana "rautakanki" oli metafora työvälineelle, jolla sisukset irroitetaan. En hoksannut näitä mainita, pahoittelut jos joku ehti jo kokeilla. :pomo:
Otsikko: Vs: V50 1.6d 2010 Hiukkassuodatin
Kirjoitti: Leo - 14.03.2017, 22:23:49
Minkälaisia oireita tukkoon menevä hiukkassuodatin aiheuttaa ennen kuin tulee herjaa mittaristoon? Omassa autossa on vedot täysin poissa eli erittäin hitaasti saa matkavauhtiin kiihdytettyä. No testerillä aamulla katsoin niin vikakoodeja turbon säädöstä, hiukkasloukun paineanturista ja pari imuilman säätöventtiilin vikakoodia. Töihin ajellessa sitten liveseurantaa ja täyskaasulla kiihdytettäessä oli toivottu ahtopaine 2,2 bar ja pääsi vain 1,07 bariin absoluuttisena paineena eli ilmanpaine käytännössä.

Sitten paikallaan kaasutellessa ei jaksanut ottaa kuin 3000 rpm ja alkoi ottaan vastaan melkein kuin rajoitin. Hiukkasloukku vaihdettu 120 tkm kohdalla ja nyt on 194 tkm. Eolys nestettä en lisännyt 180 tkm autokatoksessa tehdyssä huollossa.
Otsikko: Vs: V50 1.6d 2010 Hiukkassuodatin
Kirjoitti: volvotdi - 14.03.2017, 22:58:29
Juuri noita oireita, mutta nollaa koodit ja kun menee uudestaan vikatilaan eli kiertoksia ottaa vain 3000rpm niin katso koodit uudestaan niin tilan aiheuttaja on selvä.
Otsikko: Vs: V50 1.6d 2010 Hiukkassuodatin
Kirjoitti: Leo - 16.03.2017, 22:54:37
Ei ole nyt tehnyt tuota kierrosten rajausta mutta ajaminen on jo pelottavaa kun ei kiihdy. Nyt näytti vikakoodeiksi seuraavat:

ECM-444D egr ohjaus
ECM-2A40 hiukkaserotin

Tuntuu kyllä äärimmäisen laiskalta ilman ahtoja.
Otsikko: Vs: V50 1.6d 2010 Hiukkassuodatin
Kirjoitti: volvotdi - 17.03.2017, 00:17:09
Ei ole nyt tehnyt tuota kierrosten rajausta mutta ajaminen on jo pelottavaa kun ei kiihdy. Nyt näytti vikakoodeiksi seuraavat:

ECM-444D egr ohjaus
ECM-2A40 hiukkaserotin

Tuntuu kyllä äärimmäisen laiskalta ilman ahtoja.

Selkeä tapaus: EGR rikki ja sen vuoksi myös hiukkassuodatin tukossa. Korjaus joko uusimalla kummatkin tai niiden poisto (halvempi ratkaisu)
Otsikko: Vs: V50 1.6d 2010 Hiukkassuodatin
Kirjoitti: Leo - 18.03.2017, 19:52:00
Selkeä tapaus: EGR rikki ja sen vuoksi myös hiukkassuodatin tukossa. Korjaus joko uusimalla kummatkin tai niiden poisto (halvempi ratkaisu)
Hiukkassuodatin tyhjennetty+ohjelmointi+dpf ja egr off. Edelleen ahtopaineet hukassa. Hieman kevyemmin kulkee nyt, mutta ei jaksa ahtaa kuin barin kymmenesosasia. Turbossa ei aksiaalivälystä ole ja radiaalivälys ehkä puolisen milliä. Pitää letkut yrittää koeponnistaa ja kuunnella suhiseeko. Vikakoodeja ei nyt lyhyellä koeajolla antanut. Hiukkassuodatin oli aivan tukossa joten sekin varmasti ahdisti.
Otsikko: Vs: V50 1.6d 2010 Hiukkassuodatin
Kirjoitti: volvotdi - 18.03.2017, 20:18:37
Hiukkassuodatin tyhjennetty+ohjelmointi+dpf ja egr off. Edelleen ahtopaineet hukassa. Hieman kevyemmin kulkee nyt, mutta ei jaksa ahtaa kuin barin kymmenesosasia. Turbossa ei aksiaalivälystä ole ja radiaalivälys ehkä puolisen milliä. Pitää letkut yrittää koeponnistaa ja kuunnella suhiseeko. Vikakoodeja ei nyt lyhyellä koeajolla antanut. Hiukkassuodatin oli aivan tukossa joten sekin varmasti ahdisti.

Ohjelma jäi vikatilaan vaikka hilut ohjelmoitu pois? Eli vikatilan valo estetty, mutta toiminto edelleen toiminnassa? Kokeile vielä ahtopaineen solenoidia vaihtaa tai kopistella sekä sen letkujen ehjyys. Solkku löytyy koneen takaa alhaalta eli alakautta vaihdettava. Koita imeä turbolle menevää alipaineletkua, että liikkuuko kellon akseli.
Otsikko: Vs: V50 1.6d 2010 Hiukkassuodatin
Kirjoitti: Leo - 21.03.2017, 21:44:59
Ohjelma jäi vikatilaan vaikka hilut ohjelmoitu pois? Eli vikatilan valo estetty, mutta toiminto edelleen toiminnassa? Kokeile vielä ahtopaineen solenoidia vaihtaa tai kopistella sekä sen letkujen ehjyys. Solkku löytyy koneen takaa alhaalta eli alakautta vaihdettava. Koita imeä turbolle menevää alipaineletkua, että liikkuuko kellon akseli.
Ahtopainesolenoidi on nyt vaihdettu. Pitää vielä letkujen kunto tarkistaa kun yläkautta vaihdoin solenoidin niin ei oikein saanut letkuja tutkittua. Mielenkiintoista on se että täyskaasulla kiihdytettäessä ahdin tulee mukaan 3500 kierroksen kohdilla ja sitten vetää aivan mukavasti. Eli onko siipien säätö vaan siten ettei ahda ja viittaisi vielä noihin letkuihin? Voisi kokeilla puhaltaa niihin ruiskulla painetta ja kuunnella suhiseeko jossain.
Otsikko: Vs: V50 1.6d 2010 Hiukkassuodatin
Kirjoitti: volvotdi - 22.03.2017, 00:55:09
Tarkista vielä letkut ja jos vuotoa ei löydy niin käyppä uudestaan ohjelmoijalla (osaavalla) ja niin homma tulee kuntoon.
Otsikko: Vs: V50 1.6d 2010 Hiukkassuodatin
Kirjoitti: Leo - 22.03.2017, 13:12:38
En epäile että ohjelmassa olisi vikaa. Kokeilin ruiskulla vetää alipainetta solenoidilta lähtevän lyhyen letkunpätkän päästä löytyvän suodattimen paikalta ja ahtimen alipainekello kyllä liikkui ja pysyi paikoillaan kun jätti alipaineen. Pitää vielä se paksuin solenoidin letku testata.
Otsikko: Vs: V50 1.6d 2010 Hiukkassuodatin
Kirjoitti: volvotdi - 22.03.2017, 14:49:52
En epäile että ohjelmassa olisi vikaa. Kokeilin ruiskulla vetää alipainetta solenoidilta lähtevän lyhyen letkunpätkän päästä löytyvän suodattimen paikalta ja ahtimen alipainekello kyllä liikkui ja pysyi paikoillaan kun jätti alipaineen. Pitää vielä se paksuin solenoidin letku testata.

Tuli mieleen, että yhdessä oli murtunut päälinjasta T-haara eli siitä jarrutehostinlinjan paksusta putkesta on kun otettu pienempään letkuun alipaine "syöttö" niin se oli poikki ja alipainetta kun ei ole niin ei ahda alhaalta.
Otsikko: Vs: C30 1.6d 2010 Hiukkassuodatin
Kirjoitti: vippe - 24.03.2017, 12:56:36
Täällä -10 C30 DrivE, ei hiukkasloukkua vielä vaihdettu ja 180tkm huolto jäi jokinaika sitten taakse.

140 tai 160 tkm kohdalla valitti hiukkasloukusta tai vastaavasta ja meno oli nuhaista, mutta huoltoon viedessä vika oli EGR:ssä.
Juuri ennen 180tkm huoltoa alkoi useammin puhdistuspolttoja tekemään ja keskikulutus nousi 4,7l (normaalisti talvella 4,4l). Huollossa oli lisäilty lisäainetta. Muutaman kuukauden välein vedelty n.30km matka kovilla kierroksilla, että suodatin käy oikeasti kuumana.

Itseä ihmetytti tuo viimeisessä huollossa lisätty lisäaine, kun 120tkm huollossa Wetterillä pähkäilivät vaihdettavan loukun ja lisättävän aineen välillä. Lopputulemana ilmottivat että on loukku vaihdettavamallia ja lisäainetta ei ole.

Muta tätä lukiessa taisi olla tiedon tai kokemusken puutetta vielä siinä vaiheessa... ::)
Otsikko: Vs: V50 1.6d 2010 Hiukkassuodatin
Kirjoitti: Leo - 25.03.2017, 10:59:52
Kyllä ahtimen kellolle tulee alipaine. Kokeiltu ajaa ilman alipaineletkua ja samalla tavalla herää ahdin kuin letku paikoillaan. Käynnistettäessä tuo kello kuitenkin liikkuu eri asentoon. Olisiko sitten ahdin rikki  :idiot2: Pitää tarkistaa vielä turbiinin puolelta miltä näyttää jos sinne pääsee näkemään.
Otsikko: Vs: V50 1.6d 2010 Hiukkassuodatin
Kirjoitti: volvotdi - 25.03.2017, 12:59:39
Kyllä ahtimen kellolle tulee alipaine. Kokeiltu ajaa ilman alipaineletkua ja samalla tavalla herää ahdin kuin letku paikoillaan. Käynnistettäessä tuo kello kuitenkin liikkuu eri asentoon. Olisiko sitten ahdin rikki  :idiot2: Pitää tarkistaa vielä turbiinin puolelta miltä näyttää jos sinne pääsee näkemään.

Ja ahtimen kello myös vetää kun siihen alipainetta tulee? Jos vetää niin kyllä se varmaan ahtimen korjuuksi menee.
Otsikko: Vs: V50 1.6d 2010 Hiukkassuodatin
Kirjoitti: Leo - 25.03.2017, 14:28:28
Ja ahtimen kello myös vetää kun siihen alipainetta tulee? Jos vetää niin kyllä se varmaan ahtimen korjuuksi menee.
Joo kyllä se kello liikkuu kun auton käynnistää ja saa alipaineen ja kun letkun irrottaa niin kello taas palautuu alkuasentoon. Olisiko sitten ihan tukossa ollut hiukkassuodatin osasyynä ahtimen vioittumiseen, en tiedä. Vielä pääsee rekan ohi kun pykältää kolmoselle ja ahtaa kaasu pohjassa noin 1 baria.
Otsikko: Vs: V50 1.6d 2010 Hiukkassuodatin
Kirjoitti: Leo - 10.04.2017, 00:30:16
Vastataan nyt vian korjaus eli vaihdoin ahtimen tänään ja nyt vetää. Ja on mukavasti vetoja kun ohjelma ja hiukkassuodatin tyhjennetty :)
Otsikko: Vs: V50 1.6d 2010 Hiukkassuodatin
Kirjoitti: Vulva man - 10.04.2017, 20:48:31
Vastataan nyt vian korjaus eli vaihdoin ahtimen tänään ja nyt vetää. Ja on mukavasti vetoja kun ohjelma ja hiukkassuodatin tyhjennetty :)

Varmasti vetää hyvin, on aikalailla eri auto sen jälkeen. Minä vaihdoin n. 210tkm kohdalla hiukkassuodattimen, ahtimen ja myös optimointi tehty, oli hymy herkässä sen jälkeen.  Sanoivat turbo huollossa, että ei olis enää kauaa ahdin kestänyt, mitähän noi on yleensä kestänyt? Tulevana kesänä vaihdan välijäähdyttimen kun se on saanut runsaasti osumaa kivistä (ne ohuet rivat lytyssä), pitäis helteellä toimia sen jälkeen paremmin.
Otsikko: Vs: V50 1.6d 2010 Hiukkassuodatin
Kirjoitti: lonttatuavi - 10.06.2017, 09:32:17
Sivutaan hieman aihetta. 2.0d hiukkassuodatin antaa koodia. Kyseessä vm04, eli on saanut myös ilman dpfää uutena. Onko mahdollista ottaa dpf pois tyyliin laittamalla dpfttömän alkuputki ja vaimennin? Rekisteri otteessa ei ole mitään DPF merkintää, eikä näy mitään päästöluokkaakaan mistä voisi päätellä. Voisi varmaan konttoriltakin käydä kysymässä..
Tuonti auto kyseessä.
Otsikko: Vs: V50 1.6d 2010 Hiukkassuodatin
Kirjoitti: tattis7 - 11.08.2018, 07:13:47
Oma -08 vuoden V50 1.6d tuntuu tekevän noita polttoja melkein joka ajossa, näkyy kulutuksen nousemisena ja esim. valoihin pysähtyessä pahana hajuna. Suodatin vaihdettu 135tkm kohdalla ja nyt mittarissa 211tkm, ei kai sen vielä pitäisi olla vaihtokunnossa? Tarkistin öljyt ja mittatikun mukaan mentiin yli maksimin, tuo öljymäärän lisääntyminen ilmeisesti yleinen oire liittyen tähän dpf-ongelmaan. Voiko/kannattako tuota ylimääräistä öljyä poistaa jollain helpolla konstilla?

Noiden hajuhaittojen ilmettyä ja liitettyäni ne hiukkassuodattimen polttoihin aloin kiinnittää enemmän huomiota asiaan ja nyt kahden viimeisimmän ajon aikana olen pitänyt varmuudella huolen siitä, että dpf on saanut suorittaa polton loppuun asti sen aloitettuaan. Mitä tuolle autolle nyt kannattaa tehdä jos/kun nuo jatkuvat poltot eivät harvene? Mitään varoitusvaloja ei ole mittaristoon vielä syttynyt, mutta tätä tahtia lienee ajan kysymys.
Otsikko: Vs: V50 1.6d 2010 Hiukkassuodatin
Kirjoitti: hessu80 - 11.08.2018, 10:08:04
Virallinen tapa on vaihtaa uusi hiukkassuodatin. Epävirallinen tapa on ottaa hiukkassuodatin ja EGR-venttiili pois käytöstä ja lisätä samalla vähän tehoja. Molemmat maksavat suunnilleen saman verran. Jälkimmäinen tapa hymyilyttää kuskia selvästi pidempään.
Otsikko: Vs: V50 1.6d 2010 Hiukkassuodatin
Kirjoitti: tattis7 - 11.08.2018, 10:21:36
Virallinen tapa on vaihtaa uusi hiukkassuodatin. Epävirallinen tapa on ottaa hiukkassuodatin ja EGR-venttiili pois käytöstä ja lisätä samalla vähän tehoja. Molemmat maksavat suunnilleen saman verran. Jälkimmäinen tapa hymyilyttää kuskia selvästi pidempään.

Eikö tuohon todella ole mitään (halvempia) keinoja, joilla pidentää hiukkasloukun käyttöikää? Valmistajan ilmoittama yltiövarovaiselta kuulostava vaihtoväli on 120tkm ja edellisestä vaihdosta on vasta 80tkm menty...

Jos tuo vaihto-/ohjelmointivalinta täytyy jossain kohtaa tehdä, niin kuinka laiton tuo epävirallinen tapa on? Eli tarvitseeko ressata saako auto leimaa, löytyykö tuolle työlle joku rehellinen tekijä yms? Jos nää hiukkashärvelit on näin lyhytikäisiä ja kalliita niin kyllähän tuo ohjelmointikin voisi jossain kohtaa houkuttaa...
Otsikko: Vs: V50 1.6d 2010 Hiukkassuodatin
Kirjoitti: hessu80 - 11.08.2018, 12:57:31
Kyllä noita softaajia löytyy ympäri maata. Katso vaikka nimimerkin Volvotdi touhuja. Tuon ikäinen auto menee heittämällä läpi katsastuksesta ilmankin päästöhärveleitä. Eihän se tietenkään aivan päivänvaloa kestävä toimenpide ole, mutta ei siitä ketään vielä linnaankaan ole viety, kun tällainen busines ihan avoimesti rehottaa ja siitä kirjoitellaan netissä. 

Hiukkassuodatin poistetaan fyysisesti siten, että alkuperäiset kuoret jäävät jäljelle. Tietysti halvin tapa on vain porata hiukkaloukkuun reikiä ja jättää softaamatta. Ei vaan saa tulla liian ahneeksi reikien poraamisessa, ettei paine-ero loukun yli mene liian pieneksi. Kun auto softataan, niin tällaisia ei tarvi miettiä ja voi ottaa kaikki sisuskalut pois.
Otsikko: Vs: V50 1.6d 2010 Hiukkassuodatin
Kirjoitti: mulugren - 11.08.2018, 16:53:08
Kannattaa tosiaan käyttää jollain asiaan vihkiytyneellä niin ei mene seteleitä hukkaan. Ajaa vaikka vähän kauemmas että saa rahoilleen vastinetta. Jotkut ovat tuhlanneet huomattavat rahat näiden pikkudieselien dpf, egr, ecu jne korjauksiin kun ei ole korjaamolla osuttu kerralla (jos toisellakaan) oikeaan. Esimerkiksi nimimerkki volvotdi on ilmeisesti korjaillut näitä paljon.

Väärinkäsitysten välttämiseksi:
Volvon isojen dieselien (2.4L) dpf:t kestävät hyvin. Todella hyvin. Edellisessä oli 33Xtkm mittarissa ja dpf kanssa ei ollut ikinä mitään. Monet ajaneet puoli miljoonaa ongelmitta. Nykyisen dpf oli pätkäajojen (koeajojen?) jäljiltä tukossa mutta huolto kuittasi asian jollain pakotetulla regeneroinnilla. Sen jälkeen kun minä (..tai siis Vaimo) on sillä ajanut niin ei ole ollut mitään murheita. Kannattaa muuten käyttää sitä webastoa niin regenerointi toimii säädyllisesti kylmemmilläkin keleillä. Näinhän sanoo jo auton käyttöopaskin
Otsikko: Vs: V50 1.6d 2010 Hiukkassuodatin
Kirjoitti: tattis7 - 13.08.2018, 15:36:24
Ei tämä kyllä terveeltä vaikuta. Onnistuneen regeneroinnin jälkeen huimat 10km kerkesi ajamaan ennen uutta polttoyritystä. Koko öljytikun pää ja vielä vähän matkaa vartta öljyssä kun mittasin. Alkaa huolestuttaa että milloin leipoo kiinni.

Vajaat kaksi viikkoa sitten tuo auto laitettiin niin ei tämä nyt ihan putkeen mennyt. Koeajon aikana ei mitään hajuja tai merkkejä regeneroinneista ja suodattimellakin turvallisen tuntuiset 45tkm vielä luvattua elinaikaa ennen seuraavaa vaihtoa, joten eipä tämmöistä osannut ounastella.  :(

Edelleen kaipaisin vastausta siihen, että onko tuo suodatin todellakin nyt ennen aikojaan vaihtokuntoinen, vai voiko syy löytyä muualta kuten jostain anturista tms? Tai että voiko tuon käyttää jossain puhdistuttamassa muutamalla satkulla ja siirtää ongelmaa tulevaisuuteen, kun ei mihinkään kovin kalliiseen remppaan olisi oikein intressejä.
Otsikko: Vs: V50 1.6d 2010 Hiukkassuodatin
Kirjoitti: Riverbeach - 13.08.2018, 19:21:42
Ei tämä kyllä terveeltä vaikuta. Onnistuneen regeneroinnin jälkeen huimat 10km kerkesi ajamaan ennen uutta polttoyritystä. Koko öljytikun pää ja vielä vähän matkaa vartta öljyssä kun mittasin. Alkaa huolestuttaa että milloin leipoo kiinni.

Vajaat kaksi viikkoa sitten tuo auto laitettiin niin ei tämä nyt ihan putkeen mennyt. Koeajon aikana ei mitään hajuja tai merkkejä regeneroinneista ja suodattimellakin turvallisen tuntuiset 45tkm vielä luvattua elinaikaa ennen seuraavaa vaihtoa, joten eipä tämmöistä osannut ounastella.  :(

Edelleen kaipaisin vastausta siihen, että onko tuo suodatin todellakin nyt ennen aikojaan vaihtokuntoinen, vai voiko syy löytyä muualta kuten jostain anturista tms? Tai että voiko tuon käyttää jossain puhdistuttamassa muutamalla satkulla ja siirtää ongelmaa tulevaisuuteen, kun ei mihinkään kovin kalliiseen remppaan olisi oikein intressejä.
Ikävä kyllä todennäköisesti menee hiukkaspönttö vaihtoon, itsellä sattui tuuri ja pönttö alkoi herjata heti seuraavalla viikolla oston jälkeen. Myyjän piikkiin meni koko rumba ja tuohon ennenaikaiseen täyttymiseen voi olla esim egr venttiili vikakin pohjana. Tai ainakin alkava egr venttiilin vajaatoiminta. Sinuna käyttäisin ohjelmoinnissa ja poistaisin molemmat maanvaivat. Kerran se vaan kirpaisee.
Otsikko: Vs: V50 1.6d 2010 Hiukkassuodatin
Kirjoitti: hessu80 - 13.08.2018, 19:58:31
Ei tämä kyllä terveeltä vaikuta. Onnistuneen regeneroinnin jälkeen huimat 10km kerkesi ajamaan ennen uutta polttoyritystä.
Paine-eron perusteella se aloittaa polton. Tietysti paine-eroanturikin voi olla rikki.
Otsikko: Vs: V50 1.6d 2010 Hiukkassuodatin
Kirjoitti: tattis7 - 13.08.2018, 20:02:15
Ikävä kyllä todennäköisesti menee hiukkaspönttö vaihtoon, itsellä sattui tuuri ja pönttö alkoi herjata heti seuraavalla viikolla oston jälkeen. Myyjän piikkiin meni koko rumba ja tuohon ennenaikaiseen täyttymiseen voi olla esim egr venttiili vikakin pohjana. Tai ainakin alkava egr venttiilin vajaatoiminta. Sinuna käyttäisin ohjelmoinnissa ja poistaisin molemmat maanvaivat. Kerran se vaan kirpaisee.

No eipä itselläkään ole kuin sen reilun viikon ollut auto nyt käytössä ja tietty siinä hetki meni että oireet huomasin ja ne osasin liittää tuohon hiukkaspönttöön. Toki mitään valoja ei ole vielä tauluun syttynyt, mutta jokaisessa ajossa jossa moottori kerkeää tarpeeksi lämmetä se tuon polton aloittaa, mikä ei nyt missään nimessä normaalia ole. Kannattaako tässä ensin hankkia diagnoosi huoltamolta ja lähestyä myyjäliikettä sen kanssa, vai olla ensinnä yhteydessä liikkeeseen?  Saavat kyllä tulla kustannuksissa vastaan jos tuo nyt vaihtoon ennenaikaisesti menee...
Otsikko: Vs: V50 1.6d 2010 Hiukkassuodatin
Kirjoitti: Riverbeach - 13.08.2018, 20:20:36
No eipä itselläkään ole kuin sen reilun viikon ollut auto nyt käytössä ja tietty siinä hetki meni että oireet huomasin ja ne osasin liittää tuohon hiukkaspönttöön. Toki mitään valoja ei ole vielä tauluun syttynyt, mutta jokaisessa ajossa jossa moottori kerkeää tarpeeksi lämmetä se tuon polton aloittaa, mikä ei nyt missään nimessä normaalia ole. Kannattaako tässä ensin hankkia diagnoosi huoltamolta ja lähestyä myyjäliikettä sen kanssa, vai olla ensinnä yhteydessä liikkeeseen?  Saavat kyllä tulla kustannuksissa vastaan jos tuo nyt vaihtoon ennenaikaisesti menee...
Itse tekisin juuri tuon että käyttäisin huollossa diagnosoitavana, häiriökoodi voi olla jäänyt järjestelmään vaikka ei kojetaulussa sitä näykkään. Sitten vain myyjäliikkeeseen yhteyttä, kun ostosta noin vähän aikaa niin kyllä niiden pitäisi kustantaa koko homma. Myyntihetkellä ei kauppakirjassa varmaan ollut ilmoitettu että hiukkassuodatin tukkeessa.  :D toki jos korjaamo ei pysty toteamaan vikaa, niin sitten vähän huono homma.
Otsikko: Vs: V50 1.6d 2010 Hiukkassuodatin
Kirjoitti: Korppi - 13.08.2018, 20:55:15
Vai olisiko softa- virhe joka saa polton aina käyntiin. Tästä ei taida jäädä mitään herjaa, jolloin korjaamo nostaa kädet pystyyn. Eli kyllä mä reklamoisin myyjää. Ratkaisuna (olikohan) uusi ECU ja 1000€.
Otsikko: Vs: V50 1.6d 2010 Hiukkassuodatin
Kirjoitti: tattis7 - 13.08.2018, 20:57:37
Itse tekisin juuri tuon että käyttäisin huollossa diagnosoitavana, häiriökoodi voi olla jäänyt järjestelmään vaikka ei kojetaulussa sitä näykkään. Sitten vain myyjäliikkeeseen yhteyttä, kun ostosta noin vähän aikaa niin kyllä niiden pitäisi kustantaa koko homma. Myyntihetkellä ei kauppakirjassa varmaan ollut ilmoitettu että hiukkassuodatin tukkeessa.  :D toki jos korjaamo ei pysty toteamaan vikaa, niin sitten vähän huono homma.

Joo, soittelen huomenna huoltamolle. Sen verran selvät nuo oireet ovat, että kai ne tuolle jonkin diagnoosin löytävät.

Jospa tämän saisi myyjäliikkeen piikkiin menemään kun tosiaan mitään mahdollisuutta ei ollut tätä havaita koeajolla ja lähtökohtaisesti noilla kilsoilla loukun pitäisi vielä pitkään palvella.


Vai olisiko softa- virhe joka saa polton aina käyntiin. Tästä ei taida jäädä mitään herjaa, jolloin korjaamo nostaa kädet pystyyn. Eli kyllä mä reklamoisin myyjää. Ratkaisuna (olikohan) uusi ECU ja 1000€.


Niin, ehkä kuitenkin ensin käytän korjaamolla ja mikäli eivät sieltä osaa mitään sanoa niin sitten liikkeeseen ilman diagnooseja. Tuo vianhaku nyt tuskin omaisuutta itsessään kustantaa ja kivempi mennä sitten reklamoimaan kun on mustaa valkoisella.
Otsikko: Vs: V50 1.6d 2010 Hiukkassuodatin
Kirjoitti: Risto H - 13.08.2018, 21:27:27
Tätä foorumia seuranneena kuulostaa siltä että tässä on jälleen kerran tullut esiin ECU:n softavika. Nimimerkki volvotdi tietää tarkemmin ja osaa antaa vaihtoehdot korjaukseen.
Otsikko: Vs: V50 1.6d 2010 Hiukkassuodatin
Kirjoitti: Riverbeach - 14.08.2018, 06:31:49
Tätä foorumia seuranneena kuulostaa siltä että tässä on jälleen kerran tullut esiin ECU:n softavika. Nimimerkki volvotdi tietää tarkemmin ja osaa antaa vaihtoehdot korjaukseen.
Itsellä oli tuo softavika mikä tosin aiheutti aikamoista nykimistä polton aikana. Lääkkeenä oli vain dpf delete.
Otsikko: Vs: V50 1.6d 2010 Hiukkassuodatin
Kirjoitti: tattis7 - 15.08.2018, 10:39:10
Vein auton vianhakuun ja nyt huollosta soittelivat ja totesivat, että kyllä tuo loukku täytyy vaihtaa. Tämän lisäksi sanoivat että lisäainejärjestelmä ei toimi kuten kuuluisi ja tuo pitäisi ilmeisesti myös vaihtaa antureineen päivineen. Tarkemman kuvauksen saan kun haen auton takaisin, mutta aika rankalta kuulostaa lähtä tällaisia remontteja tekemään juuri hankittuun autoon, joka kuitenkin ehjänä meille myyty. Saapa nähdä mitä liikkeestä tuumaavat kun auton diagnooseineen sinne iltapäivästä kiikutan...
Otsikko: Vs: V50 1.6d 2010 Hiukkassuodatin
Kirjoitti: o_j - 15.08.2018, 12:48:17
Tätä foorumia seuranneena kuulostaa siltä että tässä on jälleen kerran tullut esiin ECU:n softavika. Nimimerkki volvotdi tietää tarkemmin ja osaa antaa vaihtoehdot korjaukseen.

Näin mäkin ajattelisin. Samoin oirein varustettu 2,0D jatkoi polttoa myös tyhjällä hiukkassuodattimella ohjelmointiin ajellessa.

En lähtis ainakaan minkään pärnäsen korjaamon diagnoosilla tinkaamaan uutta suodatinta myyjältä, sitten jos se poltto jatkuu uudellakin suodattimella on hauskaa taas mennä tinkaamaan remonttia.

Toki ohjelmointi omaan piikkiin jää reilusti alle tonniin ja autosta tulee kaikin puolin parempi, mitä nyt himpun hitaammin lämpiää talvella.
Otsikko: Vs: V50 1.6d 2010 Hiukkassuodatin
Kirjoitti: tattis7 - 15.08.2018, 13:06:18
Näin mäkin ajattelisin. Samoin oirein varustettu 2,0D jatkoi polttoa myös tyhjällä hiukkassuodattimella ohjelmointiin ajellessa.

En lähtis ainakaan minkään pärnäsen korjaamon diagnoosilla tinkaamaan uutta suodatinta myyjältä, sitten jos se poltto jatkuu uudellakin suodattimella on hauskaa taas mennä tinkaamaan remonttia.

Toki ohjelmointi omaan piikkiin jää reilusti alle tonniin ja autosta tulee kaikin puolin parempi, mitä nyt himpun hitaammin lämpiää talvella.

Niin, omassa autossahan tuo suodatin on siis jo ilmeisen pahasti tukossa ja huollon mukaan lisäainesäiliö on viallinen ja lisäaineen tasotunnistin viallinen. Melko läpimätä kalu kyseessä jos todella vielä softapuolella vikaa.  ::)

Myyjäliike heittäytyi hankalaksi ja koittaa pistää meitä maksamaan ison osan korjauksesta, mutta voiko tuo nyt ihan noinkaan mennä?
Otsikko: Vs: V50 1.6d 2010 Hiukkassuodatin
Kirjoitti: hessu80 - 15.08.2018, 15:48:26
Niin, omassa autossahan tuo suodatin on siis jo ilmeisen pahasti tukossa ja huollon mukaan lisäainesäiliö on viallinen ja lisäaineen tasotunnistin viallinen. Melko läpimätä kalu kyseessä jos todella vielä softapuolella vikaa.  ::)

Myyjäliike heittäytyi hankalaksi ja koittaa pistää meitä maksamaan ison osan korjauksesta, mutta voiko tuo nyt ihan noinkaan mennä?
Yli 200 tonnia ajetuissa myyjän vastaantulot ovat aika marginaalisia. Jos ajelet edes joskus Tampereen suunnalla, niin sinuna kysyisin "www.lisäätehoa.fi" apua asiaan. Jos siinä softapuolessa on vikaa, niin auton kuntoon saaminen maksaa monta tonnia merkkiliikkeessä. Minusta ne softabugit ovat kyllä yleensä 2,0D moottoreissa, mutta tämä ehdotettu kaveri hoitaa nekin pois päiväjärjestyksestä.
Otsikko: Vs: V50 1.6d 2010 Hiukkassuodatin
Kirjoitti: tattis7 - 15.08.2018, 18:19:11
Yli 200 tonnia ajetuissa myyjän vastaantulot ovat aika marginaalisia. Jos ajelet edes joskus Tampereen suunnalla, niin sinuna kysyisin "www.lisäätehoa.fi" apua asiaan. Jos siinä softapuolessa on vikaa, niin auton kuntoon saaminen maksaa monta tonnia merkkiliikkeessä. Minusta ne softabugit ovat kyllä yleensä 2,0D moottoreissa, mutta tämä ehdotettu kaveri hoitaa nekin pois päiväjärjestyksestä.

Niin no, myyjä itsekin myönsi, että virhe on ollut autossa jo luovutushetkellä, eikä sen toteaminen ole ollut ostajalle mahdollista. Periaatteessahan auton kilometreillä ei pitäisi olla mitään merkitystä, kun viallisen osan elinkaarta on ainakin se kolmasosa vielä jäljellä, ja ennen kaikkea kun tuo auto ollaan meille virheettömänä alle kaksi viikkoa sitten myyty. Autoliikkeethän yrittävät saada nämä menemään matikalla: kolmasosa suodattimen elinkaaresta jäljellä -> korvaamme kolmasosan korjauskuluista. Noinhan se ei voi mennä, kun auto on virheettömänä ostettu ja laskettu, ettei omalla kilometrikertymällä pitäisi tulla 2-3 vuoteen kyseisen hiukkaspöntön vaihtoa ja siitä aiheutuvia kustannuksia eteen. Sen sijaan pönttö on jo valmiiksi tukossa. Tämä tieto olisi vaikuttanut aika merkittävällä tavalla ostopäätökseen.

Mikäli myyjäliikkeen ajattelutapa korvausmallista pitäisi kutinsa, hehän voisivat vain nollata vikakoodit näkyviltä kaikista viallisista autoista, myydä auton ehjänä ja pyytää kuluttajalta autosta markkinahinnan verran, ja kun (jos) asiakas tulee reklamoimaan viikkoa myöhemmin niin tarjota avokätisesti 30% osallistumista korjauskustannuksiin. Tulee myyjäliikkeelle huomattavasti voitollisemmaksi ja kannattavammaksi kuin laittaa viallinen auto omasta pussista kuntoon ennen kuin se laitetaan myyntiin. Kuluttajan kannalta aika kiusallinen tilanne. Enkä väitä että kyseinen liike olisi auton viasta ollut tietoinen tai sitä piilotellut, mutta yllä esittämäni korvausmalli virheellisen auton myyntiin liittyen tuollaisen toimintatavan mahdollistaa.

Huoltamon hinta-arvio 1200€ töineen ja osineen, saa nähdä minkälaiseen diiliin myyjäliikkeen kanssa päädytään. Mukisematta en kyllä lähde 66% työstä kustantamaan.
Otsikko: Vs: V50 1.6d 2010 Hiukkassuodatin
Kirjoitti: tattis7 - 23.08.2018, 18:02:24
Nyt on autossa uusi hiukkassuodatin, lisäainesäiliö ja vaihtoivat uudet öljyt. Saatiin neuvoteltua kustannukset sentään puoliksi myyjäliikkeen kanssa ja suostuivat maksamaan myös vianetsinnän kokonaisuudessaan. Parempi tuokin kuin aluksi tarjottu 20-30% kustannuksista. Toivottavasti nyt tuli kuntoon tuolla.

Sitten odottelemaan uusia vikoja  :D