Proturbo  Autodiagnoosi

Volvo C30 2.0D - ongelmien paikannusta

  • 4 Vastauksia
  • 2440 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Vuluvu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 15
  • www.vrcf.fi
Volvo C30 2.0D - ongelmien paikannusta
« : 22.07.2018, 23:28:58 »
Nyt kävi niin, että allekirjoittanut osti roadtrip-auton (kirjoitan tätä viestiä Kroatiasta) melkein sokkona kun kaikki neljä valmiiksi katsomaani autoa myytiin ihan nokan edestä(!) pois. C30 on korimallina aina viehättänyt ja Summum-varusteisena ja eberillä varusteltuna tarttui sitten hätäratkaisuna matkaan kun Sveitsin majoituksesta alettiin soittelemaan, että missäs herra ja rouva viipyvät...

No, pääosin kokemukset ovat olleet hyvinkin positiivisia. Ensinnäkin autohan on kokoisekseen aivan ihme vekotin, baanalla 180 km/h matkavauhdissa kerkesi ja kuuli jutella ihan rauhalliseen ääneen vierustoverille kyydin ollessa eleettömän tasaista. Ihan kuin isolla autolla ajaisi. Samoin ohjaus ja alusta miellyttävät, autossa on alhaisesta tehosta huolimatta sellaista GT-luokan henkeä.

Joka tapauksessa, autossa on muutamia ominaisuuksia/ongelmia, jotka ovat matkantekijää huolestuttaneet. Ensiksi huomasin, että auto hieman nypyttää/vapisee/ravistaa kiihdyttäessä pienillä kierroksilla. Aloin heti maalailemaan piruja seinälle, että kaksoismassavauhtipyörä se ilmoittaa kulumisestaan, MUTTA autossa ei ole mitään sivuääntä tyhjäkäynnillä, vaihekeppi tai kytkin ei täristä tai mitään sellaista. Voi se vissiin silti vauhtipyöräkin olla?

Toinen oire - joko aikaisempaan liittyvä tai sitten ei - on auton tärähdys käynnistettäessä. Ihan sama onko kylmä vai lämmin moottori (no näillä keleillä se on varmaan aina lämmin), niin auton koko kori tuntuu heilahtavan kun auton käynnistää. Sen jälkeen tyhjäkäynti on ihan tappavan tasainen ja moottori vetää juuri niin loogisesti kuin sen kuvittelisikin vetävän. Luin, että moottorin alatuentoja on vaihdettu paljon HDi-Pösöihin, joten tämä voisi kai olla sitäkin, mutta voisi toisaalta vahvistaa sitä vauhtipyöräteoriaakin?

Vikakoodeja en ole reissun päällä kerennyt luetuttamaan, mutta kuulostavatko tutuilta oireilta foorumilaisille?





delete account freelancer

Poissa Vuluvu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 15
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo C30 2.0D - ongelmien paikannusta
« Vastaus #1 : 25.07.2018, 22:09:36 »
Ensiksi huomasin, että auto hieman nypyttää/vapisee/ravistaa kiihdyttäessä pienillä kierroksilla.

Täytyy lisätä tähän sen verran näiden Bosnian mäkiteiden jäljiltä, että tuo vapina/nypytys (vai miten sitä kuvaisi) tuntuu myös tasaisella vauhdilla ajettaessa, erityisesti kierroksilla 1800-2100 rpm. Toisaalta meno tasoittuu noillakin kierroksilla kun täytyy antaa kaasua esim. ylämäessä.

Poissa A85

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 128
Vs: Volvo C30 2.0D - ongelmien paikannusta
« Vastaus #2 : 27.07.2018, 22:02:51 »
Täytyy lisätä tähän sen verran näiden Bosnian mäkiteiden jäljiltä, että tuo vapina/nypytys (vai miten sitä kuvaisi) tuntuu myös tasaisella vauhdilla ajettaessa, erityisesti kierroksilla 1800-2100 rpm. Toisaalta meno tasoittuu noillakin kierroksilla kun täytyy antaa kaasua esim. ylämäessä.

Mulla sama ongelma että tutisee ja vapisee tietyllä kierrosalueella/nopeudella. Oma veikkaus on tuo alempi moottorituenta. Se rupeaa pitämään ääntäkin kun on enemmän kulunut. Kuulee parhaiten kun pienellä vaihteella pumppailee kaasua. Alkuun vähän tömähtelee, mutta kun kuluu loppuun niin tulee metallinenkin ääni mukaan.

Toinen mikä tuolla kierrosalueella aiheuttaa nykimistä on EGR venttiili ja/tai jotain siihen liittyvää. EGR:n piuhan kun nyppäsee irti lakkaa nykimiset. Vikavalo syttyy todennäköisesti, mutta muuta ongelmaa siitä ei seuraa.

Poissa Vuluvu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 15
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo C30 2.0D - ongelmien paikannusta
« Vastaus #3 : 27.07.2018, 22:55:08 »
Mulla sama ongelma että tutisee ja vapisee tietyllä kierrosalueella/nopeudella. Oma veikkaus on tuo alempi moottorituenta. Se rupeaa pitämään ääntäkin kun on enemmän kulunut. Kuulee parhaiten kun pienellä vaihteella pumppailee kaasua. Alkuun vähän tömähtelee, mutta kun kuluu loppuun niin tulee metallinenkin ääni mukaan.

Toinen mikä tuolla kierrosalueella aiheuttaa nykimistä on EGR venttiili ja/tai jotain siihen liittyvää. EGR:n piuhan kun nyppäsee irti lakkaa nykimiset. Vikavalo syttyy todennäköisesti, mutta muuta ongelmaa siitä ei seuraa.

Mikähän tuolle on alkuperäinen varaosanumero? PSA-konsernin autoissa lienee sama rakenne noiden tukienkin osalta? En ole uskaltanut millekään paikalliselle pajalle viedä asiaa tarkistamaan kielimuurin takia, tiedä mitä tekevät...

Tuo DPF/EGR-offaus ja ehkä joku kevyt moottorin optimointi olisi tarkoitus tehdä, mikäli auto pysyy itsellä. Kun nuo suunnitellut autot menivät nenän edestä niin oli tarkoitus myydä tämä Suomessa, mutta tämä on kyllä pirun kiva auto ajaa... Jotenkin yllätti puun takaa kun odotin virkamiesharmaata menoa.

Poissa Vuluvu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 15
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo C30 2.0D - ongelmien paikannusta
« Vastaus #4 : 07.08.2018, 15:13:00 »
Sain jotkut automaattibannit kun yritin Puolasta kirjoittaa. Tämä auto on tosiaan nyt kotimaassa ja rekisteröintikatsastuskin on jo tehty. Siinä ei löydetty muuta vikaa kuin kiero jarrulevy edessä, vaikka käskin syynätä tavallistakin tarkemmin. Auton nykiminen loppui kokonaan kun DPF:n ja EGR:n suhteen tehtiin ns. lopullinen ratkaisu. Kulutus laski ajotietokoneen mukaan aika radikaalisti myös, 6,5l/100km vaihtui 5,1l/100km. Vaikka "korjaustapa" hieman omaatuntoa kolkuttelikin, niin ainakin CO2-päästöt pienenivät.

Tuo pieni ravistus/vapina 2. vaihteella kiihdyttäessä on kuitenkin edelleen läsnä. Yritin yllyttää katsastusmiestä toteamaan vauhtipyörän viallisuuden, mutta ääntä kuunnellessaan ja kaasua polkiessaan pyöritteli vain päätään, että jossain muualla taitaa olla vika, ellei ole sitten ominaisuus. Moottorin tukikumia voisi koittaa vaihdattaa tai sitten jotain puslia arpoa edestä, voisihan tuo ehkä vetoniveliinkin liittyä - joskin niin pienellä välyksellä, ettei sitä katsastuksen yhteydessä huomaa?

Muuten olen edelleen aika ihastunut tähän autoon ja käyn päänsisäistä kamppailua sen suhteen, pidänkö sen itsellä vai myyn  :buck2:

 

Kulkukoira  Proturbo