Terve,
Vuoden verran olen tässä S40:llä ajellut ja nyt tuli vastaan sen verran erikoinen ilmiö, että ajattelin täältä kysellä mielipiteitä. Peli siis vuoden 2007 mallinen S40 Foordin 1.8 l bensakoneella. Matkamittarissa n. 182 000 km.
Eräänä päivänä noin 170 km matkan ajeltuani olin kääntymässä valtatieltä kotikylälle, kun yhtäkkiä hävisi kytkin. Poljin meni löysäksi, mutta ei kuitenkaan jäänyt pohjaan. Siinä muutamia kertoja poljettuani sain taas vaihdetta sisään ja pääsin jatkamaan matkaa. Kytkin alkoi toimia normaalisti. Kotona kun katsoin pellin alle, oli ilmeisesti ruiskinut kytkinnestettä työsylinterin vieressä olevasta ilmausnipasta pihalle. Siitä oli suojakorkki lähtenyt irti ja nyt kun polki kytkinpoljinta, tiputteli kyseisestä nipasta hieman nestettä. Nestettä oli moottoritilaan purskahtanut varsin paljon.
Työsylinterin yhteydessä oleva ilmausnippahan tuossa on muovia ja sen pystyy sormin avaamaan ja sulkemaan. Kun sen siinä käänsin auki ja kiinni, loppui nesteen tippuminen kytkinpoljinta painettaessa. Sittemmin kytkin on taas toiminut. Ilmausnipan suojakorkki on pysynyt paikoillaan eikä uusia vuotoja ole näkynyt.
Viittaisiko tämä nyt sitten työsylinterin / sen tiivisteiden olevan tiensä päässä? Työsylinteri on tuossa kiinteästi kiinni painelaakerissa ja sijaitsee osittain kytkinkopan sisällä, joten sen vaihto ei oikein meikäläisen mekaanikontaidoilla ja työtiloilla onnistune. Eli rahaa taitaa palaa... Nythän se kyllä on jonkin aikaa taas toiminut normaalisti, mutta ikävä pelko on persiissä että kohta korkkaa lopullisesti. Kytkintä autosta ei ole huoltokirjan perusteella vielä vaihdettu, sehän kai sitten kannattaa vaihdattaa samalla.