Autoracing  KL-varaosat

S40 1.8 -07, kytkinnesteen purskahdus ilmausnipasta

  • 8 Vastauksia
  • 1955 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa tumbe

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 4
  • www.vrcf.fi
Terve,

Vuoden verran olen tässä S40:llä ajellut ja nyt tuli vastaan sen verran erikoinen ilmiö, että ajattelin täältä kysellä mielipiteitä. Peli siis vuoden 2007 mallinen S40 Foordin 1.8 l bensakoneella. Matkamittarissa n. 182 000 km.

Eräänä päivänä noin 170 km matkan ajeltuani olin kääntymässä valtatieltä kotikylälle, kun yhtäkkiä hävisi kytkin. Poljin meni löysäksi, mutta ei kuitenkaan jäänyt pohjaan. Siinä muutamia kertoja poljettuani sain taas vaihdetta sisään ja pääsin jatkamaan matkaa. Kytkin alkoi toimia normaalisti. Kotona kun katsoin pellin alle, oli ilmeisesti ruiskinut kytkinnestettä työsylinterin vieressä olevasta ilmausnipasta pihalle. Siitä oli suojakorkki lähtenyt irti ja nyt kun polki kytkinpoljinta, tiputteli kyseisestä nipasta hieman nestettä. Nestettä oli moottoritilaan purskahtanut varsin paljon.

Työsylinterin yhteydessä oleva ilmausnippahan tuossa on muovia ja sen pystyy sormin avaamaan ja sulkemaan. Kun sen siinä käänsin auki ja kiinni, loppui nesteen tippuminen kytkinpoljinta painettaessa. Sittemmin kytkin on taas toiminut. Ilmausnipan suojakorkki on pysynyt paikoillaan eikä uusia vuotoja ole näkynyt.

Viittaisiko tämä nyt sitten työsylinterin / sen tiivisteiden olevan tiensä päässä? Työsylinteri on tuossa kiinteästi kiinni painelaakerissa ja sijaitsee osittain kytkinkopan sisällä, joten sen vaihto ei oikein meikäläisen mekaanikontaidoilla ja työtiloilla onnistune. Eli rahaa taitaa palaa... Nythän se kyllä on jonkin aikaa taas toiminut normaalisti, mutta ikävä pelko on persiissä että kohta korkkaa lopullisesti. Kytkintä autosta ei ole huoltokirjan perusteella vielä vaihdettu, sehän kai sitten kannattaa vaihdattaa samalla.

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: S40 1.8 -07, kytkinnesteen purskahdus ilmausnipasta
« Vastaus #1 : 31.07.2018, 20:19:03 »
Olisko nippa vain antautunut jos kerran on muovia. Kuumat kelit, kiristetty liian tiukkaan jne.

Voiko nippaa vaihtaa?
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa tumbe

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 4
  • www.vrcf.fi
Vs: S40 1.8 -07, kytkinnesteen purskahdus ilmausnipasta
« Vastaus #2 : 31.07.2018, 20:53:11 »
Olisko nippa vain antautunut jos kerran on muovia. Kuumat kelit, kiristetty liian tiukkaan jne.

Voiko nippaa vaihtaa?

Joo, itse se nippa melkeinpä todennäköisimmältä syyltä vaikuttaa. Kuumat kelit tuskin kauheasti vaikuttaa, kun se siinä moottorin vieressä sijaitsee. Se on sormilla kääntäen avattavaa ja suljettavaa mallia, joten liiallinen kiristäminenkään ei tunnu kovin todennäköiseltä, varsinkaan kun sitä ei nyt ainakaan tässä vuoden sisään ole availtu. Mystinen juttu, miten tuolla lailla kertaalleen yllättäen pettää ja sitten taas "korjaantuu"  ???

Siinä nipan juuressa on jonkunlainen sokka, eli se saattaisi siitä olla mahdollista pelkästäänkin irrottaa. En kyllä mistään ole löytänyt myynnissä pelkkiä ilmausruuveja. Ja on vähän ahtaassa paikassa operoidakin..

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7578
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: S40 1.8 -07, kytkinnesteen purskahdus ilmausnipasta
« Vastaus #3 : 01.08.2018, 21:37:34 »
Nipan alla on kumitiiviste jossa on pieni reikä toisella puoliskolla. Kun nippa käännetään auki, on kumin reikä samassa linjassa nipan reiän kanssa. Vanhemmiten kumi näyttäisi painuvan kasaan sen verran, ettei se enää tiivisty nippaa vasten kunnolla ja vuotaa. Nipan pystyy irrotamaan ja kumin kaivamaan pois, mutta uusia ei saa erikseen joten pitää ottaa toisesta työsylinteristä. Muuten menee koko sylinteri vaihtoon ja sama sitten laittaa uusi kytkin kun laatikko on irti.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: S40 1.8 -07, kytkinnesteen purskahdus ilmausnipasta
« Vastaus #4 : 01.08.2018, 21:56:07 »
Jotain repair kittejä näyttäisi pikaisella googlettelulla löytyvän. Volvo 1.8 clutch slave cylinder repair kit
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7578
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: S40 1.8 -07, kytkinnesteen purskahdus ilmausnipasta
« Vastaus #5 : 02.08.2018, 00:42:00 »
Yhtään edes etäisesti oikean näköistä kumia en löydä vaikka koetin hieman eri hakusanoillakin.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa tumbe

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 4
  • www.vrcf.fi
Vs: S40 1.8 -07, kytkinnesteen purskahdus ilmausnipasta
« Vastaus #6 : 05.08.2018, 17:46:11 »
Kiitos vastauksista. Taidan suosiolla käydä vaan vaihdattamassa koko työsylinterin ja kytkimen, vaikka vähän lompakossa kirpaiseekin.

Poissa tumbe

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 4
  • www.vrcf.fi
Vs: S40 1.8 -07, kytkinnesteen purskahdus ilmausnipasta
« Vastaus #7 : 08.08.2018, 20:45:21 »
Kiitos vastauksista. Taidan suosiolla käydä vaan vaihdattamassa koko työsylinterin ja kytkimen, vaikka vähän lompakossa kirpaiseekin.

Eipäs vaihdettukkaan koko kytkintä, vaan saivatkin korjaamolla vaihdettua sen pelkän ilmausnipan tiivisteen. Eikä edes veloitettu mitään kun oli niin pieni homma  :D

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: S40 1.8 -07, kytkinnesteen purskahdus ilmausnipasta
« Vastaus #8 : 09.08.2018, 20:59:16 »
Eikä edes veloitettu mitään kun oli niin pieni homma  :D

 :o :o :o
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

 

Proturbo  Autodiagnoosi