KL-varaosat  Race.fi

V50 1.6d 2010 Hiukkassuodatin

  • 53 Vastauksia
  • 28998 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Leo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1121
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 1.6d 2010 Hiukkassuodatin
« Vastaus #30 : 25.03.2017, 14:28:28 »
Ja ahtimen kello myös vetää kun siihen alipainetta tulee? Jos vetää niin kyllä se varmaan ahtimen korjuuksi menee.
Joo kyllä se kello liikkuu kun auton käynnistää ja saa alipaineen ja kun letkun irrottaa niin kello taas palautuu alkuasentoon. Olisiko sitten ihan tukossa ollut hiukkassuodatin osasyynä ahtimen vioittumiseen, en tiedä. Vielä pääsee rekan ohi kun pykältää kolmoselle ja ahtaa kaasu pohjassa noin 1 baria.
Ex: Volvo V70 D5 -02, Volvo V40 T4 -98, Toyota Yaris T-Sport -05 Flexfuel, Volvo V70 T6 AWD -09, Volvo V50 1.6D Drive -11, Volvo 940 B230FT aut. -97, Volvo V40 1.8 ph 1.5 -00, Toyota Celica ST182 GTi -91

Poissa Leo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1121
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 1.6d 2010 Hiukkassuodatin
« Vastaus #31 : 10.04.2017, 00:30:16 »
Vastataan nyt vian korjaus eli vaihdoin ahtimen tänään ja nyt vetää. Ja on mukavasti vetoja kun ohjelma ja hiukkassuodatin tyhjennetty :)
Ex: Volvo V70 D5 -02, Volvo V40 T4 -98, Toyota Yaris T-Sport -05 Flexfuel, Volvo V70 T6 AWD -09, Volvo V50 1.6D Drive -11, Volvo 940 B230FT aut. -97, Volvo V40 1.8 ph 1.5 -00, Toyota Celica ST182 GTi -91

Poissa Vulva man

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 170
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 1.6d 2010 Hiukkassuodatin
« Vastaus #32 : 10.04.2017, 20:48:31 »
Vastataan nyt vian korjaus eli vaihdoin ahtimen tänään ja nyt vetää. Ja on mukavasti vetoja kun ohjelma ja hiukkassuodatin tyhjennetty :)

Varmasti vetää hyvin, on aikalailla eri auto sen jälkeen. Minä vaihdoin n. 210tkm kohdalla hiukkassuodattimen, ahtimen ja myös optimointi tehty, oli hymy herkässä sen jälkeen.  Sanoivat turbo huollossa, että ei olis enää kauaa ahdin kestänyt, mitähän noi on yleensä kestänyt? Tulevana kesänä vaihdan välijäähdyttimen kun se on saanut runsaasti osumaa kivistä (ne ohuet rivat lytyssä), pitäis helteellä toimia sen jälkeen paremmin.

Poissa lonttatuavi

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 3
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 1.6d 2010 Hiukkassuodatin
« Vastaus #33 : 10.06.2017, 09:32:17 »
Sivutaan hieman aihetta. 2.0d hiukkassuodatin antaa koodia. Kyseessä vm04, eli on saanut myös ilman dpfää uutena. Onko mahdollista ottaa dpf pois tyyliin laittamalla dpfttömän alkuputki ja vaimennin? Rekisteri otteessa ei ole mitään DPF merkintää, eikä näy mitään päästöluokkaakaan mistä voisi päätellä. Voisi varmaan konttoriltakin käydä kysymässä..
Tuonti auto kyseessä.

Poissa tattis7

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 50
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 1.6d 2010 Hiukkassuodatin
« Vastaus #34 : 11.08.2018, 07:13:47 »
Oma -08 vuoden V50 1.6d tuntuu tekevän noita polttoja melkein joka ajossa, näkyy kulutuksen nousemisena ja esim. valoihin pysähtyessä pahana hajuna. Suodatin vaihdettu 135tkm kohdalla ja nyt mittarissa 211tkm, ei kai sen vielä pitäisi olla vaihtokunnossa? Tarkistin öljyt ja mittatikun mukaan mentiin yli maksimin, tuo öljymäärän lisääntyminen ilmeisesti yleinen oire liittyen tähän dpf-ongelmaan. Voiko/kannattako tuota ylimääräistä öljyä poistaa jollain helpolla konstilla?

Noiden hajuhaittojen ilmettyä ja liitettyäni ne hiukkassuodattimen polttoihin aloin kiinnittää enemmän huomiota asiaan ja nyt kahden viimeisimmän ajon aikana olen pitänyt varmuudella huolen siitä, että dpf on saanut suorittaa polton loppuun asti sen aloitettuaan. Mitä tuolle autolle nyt kannattaa tehdä jos/kun nuo jatkuvat poltot eivät harvene? Mitään varoitusvaloja ei ole mittaristoon vielä syttynyt, mutta tätä tahtia lienee ajan kysymys.

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2698
Vs: V50 1.6d 2010 Hiukkassuodatin
« Vastaus #35 : 11.08.2018, 10:08:04 »
Virallinen tapa on vaihtaa uusi hiukkassuodatin. Epävirallinen tapa on ottaa hiukkassuodatin ja EGR-venttiili pois käytöstä ja lisätä samalla vähän tehoja. Molemmat maksavat suunnilleen saman verran. Jälkimmäinen tapa hymyilyttää kuskia selvästi pidempään.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa tattis7

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 50
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 1.6d 2010 Hiukkassuodatin
« Vastaus #36 : 11.08.2018, 10:21:36 »
Virallinen tapa on vaihtaa uusi hiukkassuodatin. Epävirallinen tapa on ottaa hiukkassuodatin ja EGR-venttiili pois käytöstä ja lisätä samalla vähän tehoja. Molemmat maksavat suunnilleen saman verran. Jälkimmäinen tapa hymyilyttää kuskia selvästi pidempään.

Eikö tuohon todella ole mitään (halvempia) keinoja, joilla pidentää hiukkasloukun käyttöikää? Valmistajan ilmoittama yltiövarovaiselta kuulostava vaihtoväli on 120tkm ja edellisestä vaihdosta on vasta 80tkm menty...

Jos tuo vaihto-/ohjelmointivalinta täytyy jossain kohtaa tehdä, niin kuinka laiton tuo epävirallinen tapa on? Eli tarvitseeko ressata saako auto leimaa, löytyykö tuolle työlle joku rehellinen tekijä yms? Jos nää hiukkashärvelit on näin lyhytikäisiä ja kalliita niin kyllähän tuo ohjelmointikin voisi jossain kohtaa houkuttaa...

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2698
Vs: V50 1.6d 2010 Hiukkassuodatin
« Vastaus #37 : 11.08.2018, 12:57:31 »
Kyllä noita softaajia löytyy ympäri maata. Katso vaikka nimimerkin Volvotdi touhuja. Tuon ikäinen auto menee heittämällä läpi katsastuksesta ilmankin päästöhärveleitä. Eihän se tietenkään aivan päivänvaloa kestävä toimenpide ole, mutta ei siitä ketään vielä linnaankaan ole viety, kun tällainen busines ihan avoimesti rehottaa ja siitä kirjoitellaan netissä. 

Hiukkassuodatin poistetaan fyysisesti siten, että alkuperäiset kuoret jäävät jäljelle. Tietysti halvin tapa on vain porata hiukkaloukkuun reikiä ja jättää softaamatta. Ei vaan saa tulla liian ahneeksi reikien poraamisessa, ettei paine-ero loukun yli mene liian pieneksi. Kun auto softataan, niin tällaisia ei tarvi miettiä ja voi ottaa kaikki sisuskalut pois.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: V50 1.6d 2010 Hiukkassuodatin
« Vastaus #38 : 11.08.2018, 16:53:08 »
Kannattaa tosiaan käyttää jollain asiaan vihkiytyneellä niin ei mene seteleitä hukkaan. Ajaa vaikka vähän kauemmas että saa rahoilleen vastinetta. Jotkut ovat tuhlanneet huomattavat rahat näiden pikkudieselien dpf, egr, ecu jne korjauksiin kun ei ole korjaamolla osuttu kerralla (jos toisellakaan) oikeaan. Esimerkiksi nimimerkki volvotdi on ilmeisesti korjaillut näitä paljon.

Väärinkäsitysten välttämiseksi:
Volvon isojen dieselien (2.4L) dpf:t kestävät hyvin. Todella hyvin. Edellisessä oli 33Xtkm mittarissa ja dpf kanssa ei ollut ikinä mitään. Monet ajaneet puoli miljoonaa ongelmitta. Nykyisen dpf oli pätkäajojen (koeajojen?) jäljiltä tukossa mutta huolto kuittasi asian jollain pakotetulla regeneroinnilla. Sen jälkeen kun minä (..tai siis Vaimo) on sillä ajanut niin ei ole ollut mitään murheita. Kannattaa muuten käyttää sitä webastoa niin regenerointi toimii säädyllisesti kylmemmilläkin keleillä. Näinhän sanoo jo auton käyttöopaskin
« Viimeksi muokattu: 11.08.2018, 16:56:37 kirjoittanut mulugren »
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa tattis7

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 50
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 1.6d 2010 Hiukkassuodatin
« Vastaus #39 : 13.08.2018, 15:36:24 »
Ei tämä kyllä terveeltä vaikuta. Onnistuneen regeneroinnin jälkeen huimat 10km kerkesi ajamaan ennen uutta polttoyritystä. Koko öljytikun pää ja vielä vähän matkaa vartta öljyssä kun mittasin. Alkaa huolestuttaa että milloin leipoo kiinni.

Vajaat kaksi viikkoa sitten tuo auto laitettiin niin ei tämä nyt ihan putkeen mennyt. Koeajon aikana ei mitään hajuja tai merkkejä regeneroinneista ja suodattimellakin turvallisen tuntuiset 45tkm vielä luvattua elinaikaa ennen seuraavaa vaihtoa, joten eipä tämmöistä osannut ounastella.  :(

Edelleen kaipaisin vastausta siihen, että onko tuo suodatin todellakin nyt ennen aikojaan vaihtokuntoinen, vai voiko syy löytyä muualta kuten jostain anturista tms? Tai että voiko tuon käyttää jossain puhdistuttamassa muutamalla satkulla ja siirtää ongelmaa tulevaisuuteen, kun ei mihinkään kovin kalliiseen remppaan olisi oikein intressejä.

Poissa Riverbeach

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 118
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 1.6d 2010 Hiukkassuodatin
« Vastaus #40 : 13.08.2018, 19:21:42 »
Ei tämä kyllä terveeltä vaikuta. Onnistuneen regeneroinnin jälkeen huimat 10km kerkesi ajamaan ennen uutta polttoyritystä. Koko öljytikun pää ja vielä vähän matkaa vartta öljyssä kun mittasin. Alkaa huolestuttaa että milloin leipoo kiinni.

Vajaat kaksi viikkoa sitten tuo auto laitettiin niin ei tämä nyt ihan putkeen mennyt. Koeajon aikana ei mitään hajuja tai merkkejä regeneroinneista ja suodattimellakin turvallisen tuntuiset 45tkm vielä luvattua elinaikaa ennen seuraavaa vaihtoa, joten eipä tämmöistä osannut ounastella.  :(

Edelleen kaipaisin vastausta siihen, että onko tuo suodatin todellakin nyt ennen aikojaan vaihtokuntoinen, vai voiko syy löytyä muualta kuten jostain anturista tms? Tai että voiko tuon käyttää jossain puhdistuttamassa muutamalla satkulla ja siirtää ongelmaa tulevaisuuteen, kun ei mihinkään kovin kalliiseen remppaan olisi oikein intressejä.
Ikävä kyllä todennäköisesti menee hiukkaspönttö vaihtoon, itsellä sattui tuuri ja pönttö alkoi herjata heti seuraavalla viikolla oston jälkeen. Myyjän piikkiin meni koko rumba ja tuohon ennenaikaiseen täyttymiseen voi olla esim egr venttiili vikakin pohjana. Tai ainakin alkava egr venttiilin vajaatoiminta. Sinuna käyttäisin ohjelmoinnissa ja poistaisin molemmat maanvaivat. Kerran se vaan kirpaisee.

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2698
Vs: V50 1.6d 2010 Hiukkassuodatin
« Vastaus #41 : 13.08.2018, 19:58:31 »
Ei tämä kyllä terveeltä vaikuta. Onnistuneen regeneroinnin jälkeen huimat 10km kerkesi ajamaan ennen uutta polttoyritystä.
Paine-eron perusteella se aloittaa polton. Tietysti paine-eroanturikin voi olla rikki.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa tattis7

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 50
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 1.6d 2010 Hiukkassuodatin
« Vastaus #42 : 13.08.2018, 20:02:15 »
Ikävä kyllä todennäköisesti menee hiukkaspönttö vaihtoon, itsellä sattui tuuri ja pönttö alkoi herjata heti seuraavalla viikolla oston jälkeen. Myyjän piikkiin meni koko rumba ja tuohon ennenaikaiseen täyttymiseen voi olla esim egr venttiili vikakin pohjana. Tai ainakin alkava egr venttiilin vajaatoiminta. Sinuna käyttäisin ohjelmoinnissa ja poistaisin molemmat maanvaivat. Kerran se vaan kirpaisee.

No eipä itselläkään ole kuin sen reilun viikon ollut auto nyt käytössä ja tietty siinä hetki meni että oireet huomasin ja ne osasin liittää tuohon hiukkaspönttöön. Toki mitään valoja ei ole vielä tauluun syttynyt, mutta jokaisessa ajossa jossa moottori kerkeää tarpeeksi lämmetä se tuon polton aloittaa, mikä ei nyt missään nimessä normaalia ole. Kannattaako tässä ensin hankkia diagnoosi huoltamolta ja lähestyä myyjäliikettä sen kanssa, vai olla ensinnä yhteydessä liikkeeseen?  Saavat kyllä tulla kustannuksissa vastaan jos tuo nyt vaihtoon ennenaikaisesti menee...

Poissa Riverbeach

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 118
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 1.6d 2010 Hiukkassuodatin
« Vastaus #43 : 13.08.2018, 20:20:36 »
No eipä itselläkään ole kuin sen reilun viikon ollut auto nyt käytössä ja tietty siinä hetki meni että oireet huomasin ja ne osasin liittää tuohon hiukkaspönttöön. Toki mitään valoja ei ole vielä tauluun syttynyt, mutta jokaisessa ajossa jossa moottori kerkeää tarpeeksi lämmetä se tuon polton aloittaa, mikä ei nyt missään nimessä normaalia ole. Kannattaako tässä ensin hankkia diagnoosi huoltamolta ja lähestyä myyjäliikettä sen kanssa, vai olla ensinnä yhteydessä liikkeeseen?  Saavat kyllä tulla kustannuksissa vastaan jos tuo nyt vaihtoon ennenaikaisesti menee...
Itse tekisin juuri tuon että käyttäisin huollossa diagnosoitavana, häiriökoodi voi olla jäänyt järjestelmään vaikka ei kojetaulussa sitä näykkään. Sitten vain myyjäliikkeeseen yhteyttä, kun ostosta noin vähän aikaa niin kyllä niiden pitäisi kustantaa koko homma. Myyntihetkellä ei kauppakirjassa varmaan ollut ilmoitettu että hiukkassuodatin tukkeessa.  :D toki jos korjaamo ei pysty toteamaan vikaa, niin sitten vähän huono homma.

Poissa Korppi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 72
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 1.6d 2010 Hiukkassuodatin
« Vastaus #44 : 13.08.2018, 20:55:15 »
Vai olisiko softa- virhe joka saa polton aina käyntiin. Tästä ei taida jäädä mitään herjaa, jolloin korjaamo nostaa kädet pystyyn. Eli kyllä mä reklamoisin myyjää. Ratkaisuna (olikohan) uusi ECU ja 1000€.

 

RallyBaron  Samppasport