Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 440 / 460 / 480 => Aiheen aloitti: Herbert - 06.12.2010, 23:05:58

Otsikko: VOLVO 480 INFO / keskustelu
Kirjoitti: Herbert - 06.12.2010, 23:05:58
Hei veljet,

pakko aloittaa tällainenkin osio. Tuntuu että kyseisen mallin keskustelut katoavat yksittäisinä muiden keskustelujen joukkoon.

Ensin hieman esittelyä itsestäni ja kuinka "eksyin" kyseisen mallin pariin.

Itse olen jo pitkän linjan volvo ihminen. Ensin mentiin isältä pojalle tyyliin ja sitten kaikki muutkin autot ovat olleet volvoja. Tosin työpaikan vaihdon seurauksesta jouduin vaihtamaan tila-auton kautta pakettiautoon, mutta samalla lähti ajatus harrastevolvon omistamisesta.

Pakkohan sitä on olla yksi volvo nurkissa pölyttymässä  ;)
Jollain "perverssillä" tavalla olen aina ollut kiinnostunut 480 mallista. Sen erikoisuus, harvinaisuus ja uraauurtavuus on kiehtonut.

Volvoja on ollut isältä pojalle -79 244GL, -84 240DL ja sitten omat ostokset: -94 460SE, -01 V40 1.8, -03 V40 2.0T, -98 S40 T-4. -87 480ES ja -88 480 TURBO

Tästä pääsemme sujuvasti itse otsikon automalliin...
Hetken mielijohteesta ostin -87 480ES volvon. tarkoitus oli laittaa se ensin perustekniikalta kuntoon ja myöhemmin olisi isompien parannusten aika.

Pari vuotta auto seisoi äitini autokatoksessa ja rupesi koko ostos jo kaduttamaan. Intoa auton laittoon olisi ollut  110% mutta perus palkkatyöntekijänä pääkaupukiseudulla ei ole kovin helppoa nämä autoprojektit: Säilytys, laittopaikka, raha, jne...

2009 tuli kuitenkin mahdollisuus laitattaa autoa enemmänkin kaverin korjaamolla. Kaikki perushuollot / -korjaukset tehtiin ja auto katsastettiin muutamalla huomautuksella. Tästä olisi siis suhteellisen hyvä jatkaa?

2009 loppuvuodesta silmiini osui kuitenkin myynti-ilmoitus -88 vuoden volvo 480 turbosta kaikilla herkuilla. (erittäin harvoin myynnissä!)
Hinta ei ollut kummoinen ja kaikkea parantelua autoon oli tehty mutta yleisilme ja kunto ei ollut hääppöinen eikä luottamusta herättävä. katsastuskin oli vanhentunut yli kahdella vuodella. Päätin kuitenkin ostaa auton vaikka varaosiksi, sillä laitettujen osien arvo oli tuplasti yli pyyntihinnan.

Kokemuksesta tiesin että laittaminen vaatisi kunnon paikan ja vuokrasin harrastetallipaikan joka sattui eteen kuin sattuman kaupalla kavereiden kautta.

-87 ES myytiin koska sitä ei raaskinut varaosiksikaan laittaa huomattavien korjausinvestointien takia.

viimeisen vuoden aikana 480 TURBO :
-koko alusta uusittu ja maalailtu
-jarrut kokonaan huollettu, uusittu, maalattu
-kaikki sähköviat korjattu
-uudet vanteet ja renkaat
-koneen perushuolto
-lastutettu
-katsastettu lokakuun lopulla
-MAALATTU 17.11.2010

Nyt auto on kevättä odottamassa  harrastetallissa jossa olisi vielä tarkoitus tehdä muutamia paranteluja sisustan ja moottorin osalta.

Selvitin (AKE) nykyinen Trafi kautta, että Volvo 480 malleja on tällä hetkellä rekisteröitynä koko Suomessa 59kpl. Ei todellakaan kovin paljon!
Näistäkin iso osa on purkukuntoisia autoja.

Erittelynä ei saanut kuinka monta on TURBO, ES yms. malleja.
Tästä aiheesta on lähetetty tilastokeskukselle kysely. Päivitän tietoja mikäli niitä jostain löytyy.
23.11.2010 saatu tietoja tilastokeskukselta:

TURBOja 13kpl
ES 46kpl

Erittely vuosimalleista:
-86 1KPL
-87 31KPL
-88 16KPL
-89 3KPL
-90 4KPL
-91 1KPL
-92 0KPL
-93 0KPL
-94 2KPL
-95 1KPL

Valmistusmäärä 75524kpl

Autolehti MOBILISTI on noteerannut 480 mallin myös aukeaman kokoisella jutulla numerossa 1/2010

Itselläni on myös kaikki TM:n vanhat artikkelit jotka ostin suoraan kustantajalta.
Sekä pienoismalli  Volvo 480 ES  1 / 3024kpl

Hiljattain myynnissä on näyttänyt olevan myös TM:n vanha koeajoyksilö projektikuntoisena Vaasassa.
Uraauurtava henkilö taitaa olla DAKYY ja MIAMI WHITE projekti.

Perustekniikka on pitkälti tuttua 400-sarjaa mutta erikoisosat tuntuvat olevan välillä kiven alla..
Suomalaisilta purkaamoilta löytyy jonkin verran osia, mutta välillä on joutunut turvautumaan  eurooppalaiseen varaosatarjontaan. Myös Volvo Classic Partsille on lähetetty pyyntö kyseisen mallin varaosasaatavuuden parantamiseksi. Myös muut voivat laittaa sinne viestiä josko heräisivät.
23.11.2010 saatu tietoja:
EI ole EIKÄ tule osia Volvo Classic Partsille   :'(

Ohessa linkkejä automallista kiinnostuneille:
http://www.volvoclub.org.uk/press/pdf/480PressRelease1988.pdf VIRALLINEN LEHDISTÖTIEDOTE vuodelta 1988 
http://www.volvolandia.com/vltt14.htm
http://www.volvo-480-europe.org/ (ainakin euroopan suurin 480 foorumi)
http://www.ajovalo.net/Historia/volvo_440.htm
http://www.wrcomposites.co.uk/index.php?option=com_content&view=article&id=7&Itemid=10 (kopio muoviosia, myös hiilikuituisina)
http://www.autowiki.fi/index.php/Volvo_480
http://www.saunalahti.fi/tarmol1/volvo%20sivu%202.htm (alkuperäisiä ammattikirjoja)
http://www.volvo-pit.de/epages/61901462.sf (iso läjä 480 purkuosia)
http://volvo480.northernscum.org.uk/ (erään auton tarinaa)
http://www.spauk.fi/historia.php ( Suomen poliisien autourheilukerho. Turva-autotoiminta aloitettiin kahdella  480 Volvolla)

GOOGLE löytyy
YOUTUBE löytyy
FACEBOOK löytyy

Tämä keskustelualue on siis aloitetttu meille  VOLVO 480 mallista kiinnostuneille. Kerätkäämme siis tietoa tänne. Lisäyksiä ja korjauksia saa laittaa.

(http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc4/hs980.snc4/75345_465427749603_672054603_5338879_1388242_n.jpg)
(http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash2/hs602.ash2/155465_465431044603_672054603_5338910_7571648_n.jpg)
(http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc4/hs988.snc4/76126_469017219603_672054603_5387695_6593052_n.jpg)



Otsikko: Vs: VOLVO 480 INFO / keskustelu
Kirjoitti: Taavi.H - 06.12.2010, 23:10:49
Hienoa että tämän hieman eksoottisemmankin volvo-mallin harrastusta löytyy! :)

Tuonne projektiosioon voisi myös sopia esittely omasta autostasi! Tai sitten showroomin puolelle, jos rakentelu ei ole kovin aktiivista.
Otsikko: Vs: VOLVO 480 INFO / keskustelu
Kirjoitti: jaskajokunen - 06.12.2010, 23:12:25
Hieno juttu, paljon on vaivaa nähty  -H-
Meillä on pihassa yksi 31 -87 mallin 480. Ajettu alle 125tkm, kaikki huoltokirjassa  8)

Mulla on jossain Matchboxin valkoinen 480es pikkuauto, no pojan se on  ;)
Otsikko: Vs: VOLVO 480 INFO / keskustelu
Kirjoitti: Daywalker - 12.12.2010, 17:53:43
Vähäkö siisti..... O0
Otsikko: Vs: VOLVO 480 INFO / keskustelu
Kirjoitti: Herbert - 23.12.2010, 19:25:05
Kerään tähän oleellisimpia asioita"museon" puolelta

- ensimmäinen etuveto Volvo

- mallisarjan muutoksia vuosien varrella ei juuri ollut. Muutamat niistä alla:
  * niskatuet takaistuimiin
  * lisäjarruvalo
  * uudet sivupeilit
  * ensiasennus vanteet muuttuneet
  * kello muuttunut
Aiempi malli oli P1800ES ja seuraaja C30
  * ES ja TURBO malleilla on leveyseroa 2,6cm

- 480 Volvosta valmistettiin myös ns. Celebration numeroitu keräilymalli joita valmistettiin YLLÄRI: 480KPL 2.0 koneella.

- ilmastointiasiaa:
  Tämmöstä tietoo löyty.
Kylmäaine - R12 (Zexel DCW17-B/Sanden SD7V16 kompressori = R134a)
Kylmäaineen määrä - 900g (Zexel DCW17-B/Sanden SD7V16 kompressori =650g)
Ilmastointilaitteen öljy - Suniso 5GS (Zexel DCW17-B/Sanden SD7V16 kompressori = 1161407-0)
Ilmastointilaitteen öljymäärä - 135cm³ (Zexel/diesel kiki =200plusmiinus20 cm³ )
Auto Volvo 480 turbo -90-96
Otsikko: Vs: VOLVO 480 INFO / keskustelu
Kirjoitti: Herbert - 23.12.2010, 19:32:45
Hyvää joulua ja projektirikasta uutta vuotta 2011...
Taas täytyy oppia kirjottamaan uusi vuosiluku.. ttu! Veikkaan että aluksi menee muutaman kerran väärin  :idiot2:

Tuli harkittua myös personoidun rekisterikilven vaihtamista mutta ihan liian kallista taitaa lysti olla!  :'( 

CEM boxi pitänee irrottaa ens viikolla ja pakottaa elektroniikakoulutuksen saanut työkaveri käymään se läpi!

Siis hommahan meni niin että (SIIS IHAN OIKEESTI ja aikasemmin en kehdannu kertoa):

Katsastuspäivänä marraskuussa 2h ennen leimalle menoa omassa lopputarkastuksessa ilmeni Ylläri Ylläri sähkövikoja. Mikään näistä vioista ei ollut päällä vuoteen, mutta juuri ennen H-hetkeä ne iski kuin "miljoona volttia" kuten vanha korkkareiden lukija voi asian ilmaista. (ja korkkareilla ei tarkoiteta myöskään tässä asiayhteydessä naisten korkokenkiä, vaikka toisaalta niiden pohjia tietyissä olosuhteissa olisikin mielenkiintoista lukea)  S*
Sumuvalot ei toiminu (mittailtu revitty johtoja irti yms. yms yms.)
Toinen lisäpitkä ei palanu (olis pitäny purkaa puoli keulaa että saa vaihdettua ja H1 polttimoa ei ollut hyllyssäkään)

Soitto konttorille että mitäs nyt tehdään kun aika varattu ja tämmösiä ilmeni?!!? (veikkasin etteivät usko meriselityksiä) Sovittiin että tuon Vollen paikalle ja edellä mainitut asiat kuitenkin aiheuttavat kaksi korjauskehoitusta ja kolmesta vasta reputtaa. Katsuri myös mainitsi että eriasia jos esim. ajovalot yms. ei toimi.

Noh, ei muuta kuin kohti konttoria. Koneet käyntiin ja valot päälle, mutta mitä VI**UA!!!! Eihän ne valot toimi  >:(
Itkuraivari oli erittäin lähellä ja ränkyttelin kaikkia vipuja että ne syttyisi ja niinhän ne syttyikin, HUH!!!  8)
Katsatsus itsessään meni siis ihan hyvin poislukien ilmoitetut viat. Tosin kyseinen ajovalojen viiveellä syttyminen on edelleenkin diagnosoimaton (CEM? Rele?)

Valot joko syttyy tai sitten ei syty. Ne saa syttymään kun vilkuttelee vilkun viiksestä vasemmalle. Siksi epäilen juotos- / komponenttivikaa CEM-boxissa ja kaveri katsokoot sen tai muuten.....   ;)

Otsikko: Vs: VOLVO 480 INFO / keskustelu
Kirjoitti: Herbert - 23.12.2010, 19:35:20
Lainaus
Meillä on pihassa yksi -87 mallin 480. Ajettu alle 125tkm, kaikki huoltokirjassa

Ihan helmi ajomäärä! Älä hukkaa sitä ikinä vaikka emäntä kuinka kiukuttelee. Hommaa sille sitten vaikka joku muu kulkine...  :hello:
Otsikko: Vs: VOLVO 480 INFO / keskustelu
Kirjoitti: jaskajokunen - 23.12.2010, 19:50:36
Mulla on nuo valojutut ollu kanssa kahdessa viimeisessä katsastuksessa harmina, tosin kolauttamalla on saanut palamaan. Jotain LPS3 tököttiähän tuo vaatii kun kontaktit hapettuu. Molemmilla kerroilla on myös inssi joutunut sahaamaan käyntiin tosi pitkään, ilmeisesti ei Essi haluu mennä syynättäväksi. Käymään lähtee vasta kun itse sen starttaan.
Otsikko: Vs: VOLVO 480 INFO / keskustelu
Kirjoitti: Herbert - 23.12.2010, 20:02:36
Lainaus
ilmeisesti ei Essi haluu mennä syynättäväksi.

 ;D Tein itse täysin saman analyysin!! 480 on enemmän kuin auto, sillä on tahto!! :buck2:
Otsikko: Vs: VOLVO 480 INFO / keskustelu
Kirjoitti: DaKyy - 31.12.2010, 01:23:26
Huomasin tämän kun odottelin morsianta alttarilla. Tulevan kälyni mies tuli sanomaan että hääautona oleva 480 ei suostu käynnistymään. Piti käydä startin heräte kiinnittelemässä uudestaan sitten muutamaa minuuttia ennen vihkimistä :)
Otsikko: Vs: VOLVO 480 INFO / keskustelu
Kirjoitti: DaKyy - 30.01.2011, 18:23:35
Tää kuuluu kai tänne :)
(http://images43.fotosik.pl/554/ed58d5a1fb2048ef.png)
Eli 1.9 T4 istutettu konehuoneeseen. Kuulemma kaikki muu mahtui paikalleen paitsi öljynlauhdutin ja ilmeisesti vetoakseleita jouduttiin lyhentämään.

tuolla aiheesta lisää: http://volvo480.northernscum.org.uk/forum/viewtopic.php?f=3&t=15799
Otsikko: Vs: VOLVO 480 INFO / keskustelu
Kirjoitti: jaskajokunen - 30.01.2011, 18:35:58
Tuo on kyllä korjaajan painajainen, kenkälusikallako tuo on täytetty  P> Ei taida olla suomessa mahdollista  :P
Otsikko: Vs: VOLVO 480 INFO / keskustelu
Kirjoitti: Kovalchuck33 - 31.01.2011, 14:13:45
Tuskin taitaa olla ::)
Otsikko: Vs: VOLVO 480 INFO / keskustelu
Kirjoitti: Ristus - 31.01.2011, 14:21:05
Jos oikein lähtee vääntämään niin konehan on 1890cc ja vähäpäästöinen joten moottorin kokohan ei lähde kasvamaan esim 2.0i mallista tehojen suhteen joutuu jo soveltamaan omavalmiste periaatetta...  kuka käy kysymässä ekana??
Otsikko: Vs: VOLVO 480 INFO / keskustelu
Kirjoitti: Kovalchuck33 - 31.01.2011, 14:24:39
Ja Suomen lainsäädännön tuntien se kaatuu johonkin ihan varmasti :D
Otsikko: Vs: VOLVO 480 INFO / keskustelu
Kirjoitti: Jonas_ - 31.01.2011, 14:27:03
Eihän siinä muuta ole kuin lappua vaan VTT:lle ja odottamaan  ;D  Itse en näkisi hommassa muuta kantoa johon kompastua, kuin tehot ?  :-\
Otsikko: Vs: VOLVO 480 INFO / keskustelu
Kirjoitti: Kovalchuck33 - 31.01.2011, 14:37:32
Moottorinvaihto toiseen vähäpäästöiseen, miksi tarvitsisi VTT:ssä käydä ?
Otsikko: Vs: VOLVO 480 INFO / keskustelu
Kirjoitti: Jonas_ - 31.01.2011, 17:01:09
Ei muuten mutta saa tehot rekkariin ;)

Tosiaan ei siinä pitäisi olla mitään mikä estäisi tuommoisen yhdistelmän kilpiinsaamisen vaikka 460:een :D
Otsikko: Vs: VOLVO 480 INFO / keskustelu
Kirjoitti: Herbert - 31.01.2011, 17:44:03
No johan on ! ! !
Itse taidan pysyä peruskonstruktion parissa  :D
Ja on se aika ahdas vakiopalikoillaki toi konehuone.
Otsikko: Vs: VOLVO 480 INFO / keskustelu
Kirjoitti: Kovalchuck33 - 31.01.2011, 17:56:26
Niinpä kyllä tuo ihan sopivasti liikkuu tuolla omallakin 1.7 turbolla :)
Otsikko: Vs: VOLVO 480 INFO / keskustelu
Kirjoitti: Herbert - 03.02.2011, 18:14:55
Do dii...

tuli ostettua huuto.netistä vanha tuulilasi vuodelta 1986 jossa on kuusisivuinen 480 ES koeajoraportti. Paras artikkeli tähän mennessä mitä olen lukenut.

CEM boxiki lähti kaverille ihmeteltäväksi. Toivottaavasti sieltä löytyisi vaan jotain pientä ja helposti korjattavaa. :-\
Nahkapenkkeihin on tullu läträttyä litratolkulla kaikkia litkuja, mutta eihän niistä uusia saa tekemälläkään... :(
Ja sitte muuten vaan sisustaa ja ulkolistoja hinkattu muovin ja kumin kiillokkeilla.
Konepellin alla olis vielä liian korkeaan tyhjäkäyntiin liittyvän ongelma analysointi.
Ja ovipahvit pitäis irrotella ja ihmetellä sähköikkunat kuntoon. Kusikin puoli toimii vaivoin. Ja apparinpuoli on ehkä pois kiskoilta. Se siis valahtaa itekseen alas välillä ja napista ei tapahdu mitään.

Olis pari varaosatarvettakin joista löytyy etsintäkuulutus tuolla ostetaan varaosat osiossa.
Otsikko: Vs: VOLVO 480 INFO / keskustelu
Kirjoitti: Herbert - 09.03.2011, 09:40:51
Do dii, sai ittensä aktivoitua taas Volvon pariin pienen taantuman jälkeen.

CEM-boxin juotosviat on korjattu ja ainakin ajovalot tuntuivat toimivan normaalisti.

- Onko takasumuvalot kytketty sarjaan mittaritaulun valon kanssa? Eli jos kojetaulun valo hajoaa niin yhteys takasumareille katkeaa?`Jokatapauksessa ne ei toimi ja polttimot on KATOTTU ;)
(EI OLE, TULI TESTATTUA)

-Onko takasumarit maadoitettu mihin?

-Onko lisäpitkät kytketty sarjaan, rinnan vai miten? Onko niille yksi ja sama rele?? Oikealle puolelle ei tule virtoja

Vihaan noita sähkökaavioita joten kysyn ensin jos pääsisi helpommalla. :buck2:
Viikonloppuna jatkuu taas hommat <Kippis>
Otsikko: Vs: VOLVO 480 INFO / keskustelu
Kirjoitti: Herbert - 25.04.2011, 21:50:15
Tulipahan purettua apukuskinpuolen sähköikkunamekanismi atomeiksi.

Toisenpään vaijerikiinnike oli rikki ja vaijeri päässy irti. (vissiin aika yleinen vika ettei ne muovit mitään kestä).
Vaijeri oli puoliksi poikki ja joutu viritelemään lyhyemmän vaijerin. Samalla joutu laittamaan pidemmän ikkunastopparin ettei vaijerirulla mee uudestaan takkuun ikkunaa liian lyhyellä vaijerilla laskettaessa. No se on apukuskin ongelma jos ikkuna jää ala-asennossa 5cm ylemmäs.

Jos jollain löytyy noita sähköikkunamekanismeja ylimääräisiä niin koodia tännepäin. Kuskinpuolelle tarttis koko hökötyksen ku joku laittanu aikoinaan sinne jonku vähän sinnepäin mallin.
Otsikko: Vs: VOLVO 480 INFO / keskustelu
Kirjoitti: Herbert - 03.05.2011, 21:14:00
Kävin ekaa kertaa kyseisellä autolla vetämässä kunnon ajelulenkin kaiken remontin ja laittelun jälkeen.
AI ETTÄ TUNTU MAGEELTA  :smitten:

Sähköikkunaki toimi ku junan vessa.
Ainoo että ABS valo paloi koko ajolenkin ajan!  :buck2: Syksyllä ei palanu, mutta nyt paloi.... sanontahan kuuluu että "autot tykkää että niillä ajetaan".

Pitää ruveta selvittelemään kunhan on motivaatiota..
Otsikko: Vs: VOLVO 480 INFO / keskustelu
Kirjoitti: jaskajokunen - 03.05.2011, 21:30:53
Kohta pitäis ottaa Essi ajoon, jos historic messuihin menis sillä. Ainakin tuo oma kulkine vaatii jokaisen valon kannan hellän ravistelun, että valot alkavat palamaan. Hapettumat on 480:n vakivikoja.
Otsikko: Vs: VOLVO 480 INFO / keskustelu
Kirjoitti: DaKyy - 05.05.2011, 22:25:30
Katsastettu tänään huomautuksitta ja vähän ajeltukin. Pistin aikani kuluksi ja harjoitukseksi uuden kannen ja kansipahvin paikalleen kun ei ole ennen tullu koitettua ja vaikuttaisi pelaavan. Katsotaan kuinka kauan. Sai muutenkin harjoitusta moottorivaihtoa ajatellen.

Vanha kansi olikin halki, yhden sylinterin pakoventtiili oli käyny männässä ja jako oli ilmeisesti pompannut.  :2funny:

Lamppujen kanssa oli kans säätöä, takasumuvalot ei pelannu vaikka jännite tuli kantaan saakka. Vika oli kytkimessä. Toinen valonostin ei toiminu alkuun, pompahti itse ylös ja pelaa taas :)
Otsikko: Vs: VOLVO 480 INFO / keskustelu
Kirjoitti: jaskajokunen - 05.05.2011, 22:40:14
Huomenna tulille , apparinpuolen sähköikkunan piuha on poikki siitä saranan kohdalta. Olisiko kellän laittaa takalasin pyyhkimen johtojen värijärjestystä siis liittimen molemmin puolin.

Otsikko: Vs: VOLVO 480 INFO / keskustelu
Kirjoitti: Herbert - 10.05.2011, 15:46:25
Jahas, ilahduttavaa aktivoitumista automerkin tiimoilta! ::)

Missähän muuten kaikki muut 480 omistajat. Tällä foorumilla omistajat taitaa mahtua yhden käden sormiin.

Pitäis vaihdattaa jakohihna ennenku uskaltaa yhtään enempää ajella. Hilut jo hankittu ja itte en rupea vaihtamaan.

Mä katon jossain vaiheessa noi johtojen värit ellei joku muu ehdi ensin... :hello:
Otsikko: Vs: VOLVO 480 INFO / keskustelu
Kirjoitti: Herbert - 19.05.2011, 21:42:27
Huomenna tulille , apparinpuolen sähköikkunan piuha on poikki siitä saranan kohdalta. Olisiko kellän laittaa takalasin pyyhkimen johtojen värijärjestystä siis liittimen molemmin puolin.

Nyt täytyy hieman tarkentaa kysymystä. Kun punainen, vihreä sekä musta oli toisessa moottorilta tulevassa liittimessä ja vastakappaleessa oli kaikki johdot mustia !??!

Jos menee liian vaikeeksi niin nappaan vaikka valokuvan ja laitan liitteeksi.
Otsikko: Vs: VOLVO 480 INFO / keskustelu
Kirjoitti: timppa80 - 24.05.2011, 17:12:28
Onko olemassa erikseen CELEBRATION kuva (http://i8.aijaa.com/b/00066/8088435.jpg) 1-480kpl ja COLLECTION kuva (http://i6.aijaa.com/b/00501/8088436.jpg) 1-480kpl erikoismallit?
Siltä tuo mun mielestä vähän vaikuttais noiden kuvien perusteella
Otsikko: Vs: VOLVO 480 INFO / keskustelu
Kirjoitti: Juniku - 24.05.2011, 21:22:16
Onko olemassa erikseen CELEBRATION kuva (http://i8.aijaa.com/b/00066/8088435.jpg) 1-480kpl ja COLLECTION kuva (http://i6.aijaa.com/b/00501/8088436.jpg) 1-480kpl erikoismallit?
Siltä tuo mun mielestä vähän vaikuttais noiden kuvien perusteella

Celebration UK
Collection GER
http://volvo480.dragons.org.uk/forum/viewtopic.php?p=10982
Otsikko: Vs: VOLVO 480 INFO / keskustelu
Kirjoitti: timppa80 - 24.05.2011, 23:09:55
Celebration UK
Collection GER
http://volvo480.dragons.org.uk/forum/viewtopic.php?p=10982

Elikkä niitä löytyy 480 kpl oikealta ajettavia ja 480 kpl vasemmalta ajettavia  ???
Otsikko: Vs: VOLVO 480 INFO / keskustelu
Kirjoitti: Herbert - 25.05.2011, 18:20:05
Oma pirssi lähti juuri jakohihnan vaihtoon. Sit sen voi ottaa ajoon  :pupu: *taavih->
Ainoo et ABS jarruvalo palaa ja jarrupoljin painuu kyllä aika syvälle. Syksyllä kaikki oli vielä ok ja talvehtinu lämpöisessä.
Ei jaksais ruveta jarruja TAAS aukomaan ku just käyty kaikki läpi.
Otsikko: Vs: VOLVO 480 INFO / keskustelu
Kirjoitti: timppa80 - 25.05.2011, 21:19:29
kyllä tuohon omaan koitan kuitenkin vielä vaihtaa kampparin ja nokan stefat ja öljypohjan tiivisteen jos sit vuoto tokenis niin sais jatkaa ajelua. jos ei vuoto sillä lopu niin sit poistan liikenteestä ja laitan odottamaan kunnostusta
Otsikko: Vs: VOLVO 480 INFO / keskustelu
Kirjoitti: Juniku - 26.05.2011, 10:43:30
kyllä tuohon omaan koitan kuitenkin vielä vaihtaa kampparin ja nokan stefat ja öljypohjan tiivisteen jos sit vuoto tokenis niin sais jatkaa ajelua. jos ei vuoto sillä lopu niin sit poistan liikenteestä ja laitan odottamaan kunnostusta

Millanen vuoto se sulla on?
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=4953.0
Otsikko: Vs: VOLVO 480 INFO / keskustelu
Kirjoitti: suddendeath - 18.05.2013, 23:48:26
jee kivaa et näitä löytyy muilla itelläni muutaman noita sammakoita ja toinen turbo ja kolmannesta hierotaan kauppaa varaosia löytyy jos joku tarttee!! ;D
Otsikko: Vs: VOLVO 480 INFO / keskustelu
Kirjoitti: V0lv0mies - 26.05.2013, 12:21:13
Moon luullu että noi on muuten samanlaisia muiden nelisatkujen kanssa, mutta vaan kori on ihan eri.

Eli käsitin että samat varaosat ja korjausvinkit käy kaikkiin nelisatasiin...
Otsikko: Vs: VOLVO 480 INFO / keskustelu
Kirjoitti: jukka.r - 09.07.2013, 10:52:08
Pitääpä itsekkin osallistua vähän. TUli myös hankittua tuollainen herkku. Tällä hetkellä kansi on pajalla, turbo korjattu ja moottori odottaa kasaamista. Öljypumppukin tarviisi uudistaa, Volvolla ei vaan sitä ole ja Elokuun loppuun lupailivat... :/
Auto oli leimassa ennen moottorivauriota joten toivetta olisi vielä tälle kesälle päästä kierrokselle
Ensi talvena edessä on ruostevaurioiden korjausta, alustan korjausta, jarruremontti ja ajotietokoneen korjaus  yms. "pientä laittoa" :-\
Mukana sain alkuperäiset R14 Volvon aluvanteet. Onko kokemuksia isommista ja leveämmistä renkaista  (15-16") kenelläkään?

Otsikko: Vs: VOLVO 480 INFO / keskustelu
Kirjoitti: Kovalchuck33 - 09.07.2013, 17:22:22
Olisikohan tullut halvemmaksi ostaa ehjä moottori kuin korjata se vanha ? ???
Otsikko: Vs: VOLVO 480 INFO / keskustelu
Kirjoitti: jukka.r - 09.07.2013, 19:52:53
Olisikohan tullut halvemmaksi ostaa ehjä moottori kuin korjata se vanha ? ???

Mitähän mahtaisi uusi maksaa. Enpä usko, että tolla rahalla mitä menny tohon saisi uutta tai korjattua.
Otsikko: Vs: VOLVO 480 INFO / keskustelu
Kirjoitti: Kovalchuck33 - 09.07.2013, 20:18:05
Mitähän mahtaisi uusi maksaa. Enpä usko, että tolla rahalla mitä menny tohon saisi uutta tai korjattua.
Ei se remontoitukaan moottori ihan taida tehdas-uutta vastata. Niin ja tuskin vähän ajetut B18FT moottoritkaan mitään hirmuhintaisia enää ovat.

Itsellä on 180tkm ajettu sellainen ja ei ollut kovinkaan kallis...sekin on vähän että kannattaako alkaa näiden moottoreita välttämättä kunnostamaan...paitsi jos on tarpeeksi ylimääräistä niin miksei :P

tehköön jokainen tietenkin miten haluaa, tuo oli vain oma mielipide asiasta...
Otsikko: Vs: VOLVO 480 INFO / keskustelu
Kirjoitti: jukka.r - 09.07.2013, 21:28:34
Ei se remontoitukaan moottori ihan taida tehdas-uutta vastata. Niin ja tuskin vähän ajetut B18FT moottoritkaan mitään hirmuhintaisia enää ovat.

Itsellä on 180tkm ajettu sellainen ja ei ollut kovinkaan kallis...sekin on vähän että kannattaako alkaa näiden moottoreita välttämättä kunnostamaan...paitsi jos on tarpeeksi ylimääräistä niin miksei :P

tehköön jokainen tietenkin miten haluaa, tuo oli vain oma mielipide asiasta...

Kohtuu vähän ajettu toikin oli, jakohihna oli vain jostain syystä jäänyt edellisellä omistajalla vaihtamati :D Pari venttiiliä kieroksi ja samalla vähän paranneltiin kantta.

Edit: Ainiin, löysin vähän käytetyn öljypumpun, 40€
Otsikko: Vs: VOLVO 480 INFO / keskustelu
Kirjoitti: Kovalchuck33 - 10.07.2013, 01:01:55
Eihän näihin ole edes vaikeaa vaihtaa sitä jakohihnaa...tosin samalla tavalla oli yksi fiat kans tuhottu, ettei jakohihnaa oltu vaihdeltu ajallaan vaan ajettu pelkästään...

aikoinaan kyllä itsekin sain B18FT moottorista venttiilit solmuun, kun vähän nokan ajoitusta piti säädellä...no eipä se remontti tullut maksamaan onneksi kuin jotain 100e luokkaa...
Otsikko: Vs: VOLVO 480 INFO / keskustelu
Kirjoitti: ksthb - 11.07.2013, 21:51:56
Pika kyssäri, tietäskö kukaan 480 tbo -89 venttiilin välyksiä ? Pika vastaus olis asiaa sillä tänään pitäs saada säädettyä venat viel...
Otsikko: Vs: VOLVO 480 INFO / keskustelu
Kirjoitti: Kovalchuck33 - 12.07.2013, 16:54:01
En tiedä onko enää apua mutta laitetaan kuitenkin...

Imuventtiili 0.20mm

Pakoventtiili 0.50mm
Otsikko: Vs: VOLVO 480 INFO / keskustelu
Kirjoitti: ksthb - 13.07.2013, 00:34:55
Kiitos, aamulla sain välykSet tietoon, imu 0,15-0,25mm pako 0,35- 0,45mm. Noi löytyi autodatasta.
Otsikko: Vs: VOLVO 480 INFO / keskustelu
Kirjoitti: Mustakorpi - 14.05.2016, 15:35:57
Nostetaan nyt tämäkin

Tuli tehtyä tänään ostos, joita ei joka päivä tehdä, haaviin tarttui vain 89 tkm ajettu 480ES. Ainoa puute autossa on takatilan päällysverho.

Löytyykö tähän uusia varaosia vai täytyykö hommata varaosaauto??
Otsikko: Vs: VOLVO 480 INFO / keskustelu
Kirjoitti: jtuukka - 20.06.2017, 11:30:39
Tervehdys,

Tällainen tuli hankittua viime syksynä pitkällisen ajatus- ja tutkimustyön tuloksena. Ja siksi, että sattui sopiva auto myyntiin sopivaan liikkeeseen.  :)

Vuosimalli on -87, ajomäärä mittarissa 97700 ja huoltokirjassa vähän vähemmän. Kokonaisuutena suht siisti mutta muutamia pienehköjä juttuja on tehty ja tulossa työn alle. Rekisteritunnuskin on saatu "neuvoteltua" aikoinaan kohdalleen.  ;)

Varaosien saatavuuden haasteellisuus on jo tullut todettua mutta jotakin olen maailmalta saanut haalituksi.

Keskeisimpinä tämän hetken työstökohteina ovat takakaaret, joiden pyöräkoteloihin päin kääntyvä pokkaus oli ruostunut pois molemmilta puolilta. Lisäksi tyhjäkäynti aaltoilee, johon löysinkin jo hyviä vihjeitä täältä foorumilta. Kiitos niistä. Epäilykset kohdistuvat lisäilmaluistiin koska tilanne parani luistia putsailemalla mutta kokonaan ongelma ei poistunut.

Myös vaihdevivuston säätö pitäisi tehdä, mihin tarkoitukseen hain kirjastosta korjausoppaan. Nykyisellään on nimittäin niin, että peruutusvaihde ei mene päälle ollenkaan. Pakkilukon takana on ykkönen ja alapuolella kakkonen eli vaihdevipu ei pääse käsittääkseni tarpeeksi vasemmalle. Olisiko kellään vinkkiä tähän, onko tullut vastaan omissa projekteissa? Korjausopas suositteli vahvasti käyttämään erikoistyökalua vaihdevivun asemoimiseen ja po. työkalu pitäisi tietenkin ensin valmistaa. Vaihdevipu oli hieman "puurokauhamainen" jo auton minulle tullessa mutta tilanne eskaloitui kun vaihdoin vaihdekepin läpivientikumin ja purin asetelman.

(https://thumb.ibb.co/kyaWoQ/volvo480_1.jpg) (https://ibb.co/kyaWoQ)

(https://thumb.ibb.co/b4QmNk/volvo480_2.jpg) (https://ibb.co/b4QmNk)
Otsikko: Vs: VOLVO 480 INFO / keskustelu
Kirjoitti: Kovalchuck33 - 20.06.2017, 18:34:04
Sieltä voi olla vaihdevivustosta sellainen messinkiholkki kulunut vaihdelaatikon puolelta, tai kepin puslat väljät. Voi myös olla että joku säädellyt itse vaihdevivustoa. Jossain väitetty että X40 olisi samat puslat, mutta oman kokemuksen mukaan eivät sovi näihin. Uusiakaan ei taida mistään oikein enää löytyä niin joutuu varmaan tekemään itse. Ei kannata sitä vaihdevivustoa alkaa säätämään ilman tuota työkalua, koska silloin sen kohdalleen saanti on melkoista arpapeliä.

Luulisi tuohon varaosia löytyvän, koska hyvinhän noihin 440/460 saa osia ja 480 on alustaltaan/tekniikaltaan sama auto. Kori/sisusta on oikeastaan ainut ero noihin.
Otsikko: Vs: VOLVO 480 INFO / keskustelu
Kirjoitti: jtuukka - 11.09.2017, 19:00:47
Liekö foorumilaisilla jo tiedossa mutta seuraavasta osoitteesta löytyy jonkin verran myös 480:n osaa.

https://www.volvo340onderdelen.nl/en/

Pari esinettä tilasin hetki sitten, saa nähdä mitä posti tuo...  ::)
Otsikko: Vs: VOLVO 480 INFO / keskustelu
Kirjoitti: jtuukka - 10.11.2017, 18:55:22
Tervehdys,

Tällainen tuli hankittua viime syksynä pitkällisen ajatus- ja tutkimustyön tuloksena. Ja siksi, että sattui sopiva auto myyntiin sopivaan liikkeeseen.  :)

Muuten tämä on nyt kuosissa, katsastettu jne. mutta kun piti lähteä talviunille niin startti mykistyi.

Myönnetään, että se oikkuili jo kesällä mutta nyt eivät hellät pusut vasaralla enää auta.  ::)

Millainen homma startin irroitus on? Silmäilin vauhtipyörän koteloa mutta en päässyt kartalle, että mistä aloittaa...
Otsikko: Vs: VOLVO 480 INFO / keskustelu
Kirjoitti: jaskajokunen - 10.11.2017, 19:20:39
Ootko varma, jotta on startti mykistynyt  ? Hansikaslokeron seutuvilla on kaksi normi relettä, toinen startille tms. ja toinen muistakseni bensapumpulle. Ne oli aika usein mulla riesana, uusi bulkki rele tilalle ja taas rokkasi. Kolmena vuotena katsastuksessa oli kyseinen vika päällä kun inssi starttasi Essiä tulille. Tosin noiden vuosien aikana kilometrejä tuli kait n. 500 yhteensä
Otsikko: Vs: VOLVO 480 INFO / keskustelu
Kirjoitti: Kovalchuck33 - 10.11.2017, 21:03:02
Tosiaan tutkisin ensin startin herätteen että tulee varmasti +12v sinne. Siitä startin releestä on varmaan helpoin aloittaa tutkiminen ja se löytyy hanskalokeron takaa. Toinen rele on mielestäni päävirta eculle ja bensapumppu. Virtalukon pohjakin voi temppuilla.

Herätettä voi kokeilla myös hyppyjohdolla suoraan +12v herätenastalle tai sitten käynnistys ruuvimeisselillä, mutta siinä pitää varoa ettei töki runkoon sen meisselin kanssa.
Otsikko: Vs: VOLVO 480 INFO / keskustelu
Kirjoitti: GLT360 - 01.05.2018, 14:56:36
Kysyisin että mikäs kun valot ei nouse??
Toinen, mistä saa kirkkaat etuvilkun lasit?? Tai yleensäkin varaosia
Otsikko: Vs: VOLVO 480 INFO / keskustelu
Kirjoitti: jaskajokunen - 01.05.2018, 15:31:02
Kysyisin että mikäs kun valot ei nouse??
Toinen, mistä saa kirkkaat etuvilkun lasit?? Tai yleensäkin varaosia
Voi olla konepellin mikrokytkin jumissa. Ei taida kyllä mistään muualta saada osia kuin romuttamoilta tai muilta harrastajilta.
Otsikko: Vs: VOLVO 480 INFO / keskustelu
Kirjoitti: timppa80 - 12.05.2018, 21:34:26
kirkkaita vilkkuja näkyis saksasta löytyvän mut hieman suolaisen hintaiset on. mut pääsääntöisesti kyllä osien saanti monelta osin melko hankalaa.

http://www.skandix.de/en/spare-parts/electrics/indicator/indicator-front-left-white/1005647/
Otsikko: Vs: VOLVO 480 INFO / keskustelu
Kirjoitti: jtuukka - 28.07.2018, 07:08:20
Muuten tämä on nyt kuosissa, katsastettu jne. mutta kun piti lähteä talviunille niin startti mykistyi.

Startista oli hiilet loppu, korjautin kapineen alkukesästä ja nyt jytää.  :)

Miten muuten on, onko ikkunannostimiin saatavana mitään fiksumpaa ratkaisua kuin alkuperäinen? Vaikkapa jostain toisesta mallista. Muovikelalle kiertyvä vaijeri tuntuisi olevan melko vikaherkkä ja näillä keleillä aukeavat ikkunat olisi luksusta.  8)
Otsikko: Vs: VOLVO 480 INFO / keskustelu
Kirjoitti: Miksusis - 13.08.2018, 18:13:53
En löytänyt mistään, että kehtaako kaataa acea a3 luokitteista öljyä 2 litraseen koneeseen. 5w40 varmaan ok viskositeetti.
Otsikko: Vs: VOLVO 480 INFO / keskustelu
Kirjoitti: Kovalchuck33 - 13.08.2018, 19:42:04
Eiköhän se noillakin pelaa.
Otsikko: Vs: VOLVO 480 INFO / keskustelu
Kirjoitti: motor80 - 17.09.2018, 18:04:32
Moro millain mittari irtoaa iroitin kaikki ruuvit mitkä näin mutta ei silti irtoa kun ei bensa mittari toimi
Otsikko: Vs: VOLVO 480 INFO / keskustelu
Kirjoitti: Kovalchuck33 - 17.09.2018, 18:48:13
Ihan helposti sen pitäisi irrota, jos kaikki pistokkeet on irti ja ruuvit auki. Muistelen että siinä olisi edessä sellainen muovinen lipare toisella puolella, mitä pitää vähän taivuttaa niin mittaristo tulee pois. Jos on vaijerimittari niin se vaijeri täytyy irroittaa myös, että mittaristo irtoaa. Digitaalisen bensamittarin pystyy kalibroimaan uudestaan, tai sitten vika voi olla myös tankkilaitteen kohossa.
Otsikko: Vs: VOLVO 480 INFO / keskustelu
Kirjoitti: motor80 - 24.09.2018, 12:28:35
moro olisko kellään 87 vuosimallista releboksista kuvaa että näkisi milain ne releet siellä on  :)sain volvon perinnöksi ja luulen että  sieltä on vaihdettu releitten paikka kun ei toimi lähivalot ja pitkät  ja vilkut mittariin tulee valot mutta bensamittari ei toimi mutta muuten kaikki sähköt toimii olen puhdistanut kaikki liittimet ja maajohdot 1.7 ei turbo
Otsikko: Vs: VOLVO 480 INFO / keskustelu
Kirjoitti: Kovalchuck33 - 24.09.2018, 20:03:57
Eikö 480 ole CEM-moduuli, jos se on viallinen ?
Otsikko: Vs: VOLVO 480 INFO / keskustelu
Kirjoitti: jaskajokunen - 24.09.2018, 21:09:03
Valot ja vilkut taitaa mennä sen CEM -boxin kautta. Voi olla , jotta saattais nurkista löytyä yksi, mutta voi olla, että meni 480:n mukana
Otsikko: Vs: VOLVO 480 INFO / keskustelu
Kirjoitti: motor80 - 25.09.2018, 11:08:14
mikä tosta CEM-moduulista menee rikki oon se ja putsanut ja en siinä nähnyt mitää vikaa onko porissa ketään ketä se osaisi korjata tai jossain päin suomea ;D :)
Otsikko: Vs: VOLVO 480 INFO / keskustelu
Kirjoitti: Herbert - 02.08.2019, 19:09:55
 :-\

Ostakaahan hyvään kotiin.

https://www.nettiauto.com/volvo/480/10675623 (https://www.nettiauto.com/volvo/480/10675623)
Otsikko: Vs: VOLVO 480 INFO / keskustelu
Kirjoitti: kamarko - 02.03.2020, 10:06:47
Moi
Tämä kummallinen malli kiinnostaa ja mulla olis tilaisuus hankkia melko vähän ajettu yksilö. On vaan kaukana Lapin perukoilla (mistä ihmeestä sinne ikinä eksynyt) joten ikinähän ei kannata näissä piireissä erehtyä kysymään, onko hankinta järkevä. Ei tietenkään ole. Mutta juuri siksi. Moottorihan on Rellun 1,7, joten osat eivät ole tiukankaan takana. Mutta kaikki muu sitten. Auto on seissyt tallissa x vuotta, onko siis pelkkiä ongelmia tiedossa?
-sähköt?
-anturit, releet?
-ruosteherkkyys?
-jarru ym alustan osat?

Jos joku viitsii vastata, niin pääsis alkuun. Kiitos
Otsikko: Vs: VOLVO 480 INFO / keskustelu
Kirjoitti: Ristus - 02.03.2020, 19:04:23
Morjens.

Listaamasi asiat on melko varmana seisseessä autossa edessä. perusongelmat 400-sarjan volvoissa on että maadoituspisteet hapettuu. ja 480:ssä on vielä enemmän niitä sähkö hiluja mutta ei ne välttämättä ole ottanut itseensä voivat hajota yhtä hyvin starttien välillä kuin vuosien seisonnassa.

Pohjosen auto ei ehkä ole niin paljoa saanut suolaa kuin muut mutta pyörankaaret, puskurin rungot ja helmat noissakin ottaa ruostetta. myös apurunko tahtoo hapantua. jarruissa ei ole mitään ihmeellistä jos ei toimi uusi satulat ja kilkkeet niin toimii, pikkurahalla.
Otsikko: Vs: VOLVO 480 INFO / keskustelu
Kirjoitti: jaskajokunen - 02.03.2020, 19:38:01
Hansikaslokeron yläpuolella olevat bensapumpun rele ja päävirtarele ovat useimmiten syypäänä käynnistymättömyyteen, mittariston viat korjaantuvat uudelleen kolvauksella. Itsellä oli -87 480 ja useamman kerran jäi katsastajan pihaan kun bensapumpun rele sippasi , tai sitten auto vain kammosi katsastusta. Konepellin mikrokytkin aihauttaa kääntölamppujen toimimattomuutta yleisimmin