Autodiagnoosi  Carcom Oy

Volvo 353 Grp B Evo1

  • 265 Vastauksia
  • 111311 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Teemu-

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2465
  • Kantti on kaunista.
Vs: Volvo 353 Grp B Evo1
« Vastaus #195 : 11.07.2020, 15:33:12 »
Se kuulostaa ja näyttää kyllä upeelta S*

Poissa R70AWD

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 703
Vs: Volvo 353 Grp B Evo1
« Vastaus #196 : 11.07.2020, 16:10:35 »
Tämä se vaan paranee, hyvin murisee turbo vitonen  8)
Nykyiset : 2009 V70 T6 AWD * 1998 940 2.3 Turbo Classic
Exät : 1998 V70R AWD * 1997 960 2.5  * 1989 740 Turbo Intercooler * 1983 240 DL

Poissa ata

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 705
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 353 Grp B Evo1
« Vastaus #197 : 02.10.2020, 17:15:21 »
Kiitos, äänet saataa vielä vähän tuosta parantuakin.

Kesäloma meni retkeillessä sekä matkaillessa ja syksyn vapaa-aika mennyt ihan muissa merkeissä.  Poikkeuskesä... :)

Paljon ei ole siis edistynyt, auto oli tosin Harisilla säädettävänä, mutta ei mennyt penkitysreissu ihan putkeen. Kytkin alkoi luistaa jo alle kilon ahtopaineilla, jolloin tehoa oli vasta vajaa 200kW...


Virranjakaja jäi MAF:n kanssa eläkkeelle. :2funny:

Eli syksyn ajot taitaa jäädä väliin. Ei kait näitä tartte korjailla, mutta nyt tulee ainakin hieman tavallista suurempi huolto.  :idiot2: Tekniikan joutuu laskemaan pois kytkimenvaihtoa varten ja ajattelin samalla päivittää kiertokanget vähän tukevimpiin. Nehän saisi vaihdettua kone paikallaankin, mutta runkolaakereita ei... Vähän heikosti löysin paikkoja josta olisi saanut kaikki tarvittavat osat samasta paikasta. Kiertokangille on toimittaja tiedossa, muita osia varmaan tilaan Varaosakeskuksen kautta. Tuleeko jotain huomionarvoista mieleen tai hyviä/huonoja osia? Kytkin on suurin kysymys mitä ja mistä hankkii.

Ostoslistaa:
- Jousitettu sintterilevy Ø240 ja/tai jäykempi asetelma
- Kiertokanget H-profiili (L=139,5mm Ø23/Ø53)
- Kiertokangen laakerit
- Runkolaakerit
- Männänrenkaat Ø81STD 1,2+1,75+3,0mm (Samat kuin 2,3l Audi S2 RS2 3B ABY ADU Turbo)
- Kannentiiviste (Ø81mm)
- Venttiilivarrenkumit
- Kannenpultit
- Tiivisteliima
- Sytytyspuolia 3kpl (960)

Poissa ata

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 705
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 353 Grp B Evo1
« Vastaus #198 : 10.10.2020, 19:29:14 »
Osat hankittuna kytkintä, puolia ja kannentiivistettä lukuunottamatta. Kolme puolaa on halki ja kipinä tuppaa karkaamaan väärään paikkaan. Onkohan noissa kannentiivisteissä ollut minkälaisia eroja? Tarvikkeena tarjotaan eri merkkejä, mutta kummastelin tiskillä, kun mainittiin reiän halkaisijaksi Ø83mm. Poraus on kuitenkin tässä pienempi. :idiot2:

Tekniikka purettu lattialle siihen pisteeseen, että kytkinlevy on irti. Vajaa 4h meni, eli rallin huollossa ei onnistu, kun pitäisi vielä kasatakin. Levy on alle 8mm paksu äkkiä tönärillä mitattuna ja ihan ok näköinen, asetelmakaan ei ole mennyt miksikään. Kahta kertaa en halua purkaa, eli ainakin jäykempi asetelma olisi haussa. Jousitettu sintterikään ei ole ihan pois suljettu vaihtoehto.

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7582
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: Volvo 353 Grp B Evo1
« Vastaus #199 : 11.10.2020, 02:06:52 »
Tullut käytettyä Elringin ja Victor Reinzin kannentiivisteitä, Payen menis varmaan yhtälailla. Muut voi mun mielestä jättää hyllyyn. Tiivisteen reikä on aina isompi kuin poraus ja tuon kokoinen sen kuuluu olla. Lisäksi tiivisteessä tarvitsee ottaa huomioon myös mahdolliset ylikoot. 83mm poraukselle on vastaavasti isompi reikä.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa ata

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 705
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 353 Grp B Evo1
« Vastaus #200 : 25.10.2020, 16:35:39 »
Ok, tilasin Victor Reinzin tiivisteen. Tänään tuli kone purettua.


Ylävasemmalla mäntä ja -oikealla huonoin runkolaakeri, alaoikella puolestaan KK-laakeri.

Ensivaikutelma oli, että onpas lohko huonossa kunnossa, mutta onneksi vain kovin karstainen. Kävin jo kaverin luona katsomassa toista, mutta se olikin huonommassa kunnossa. Sylinterit pyöräytin hoonilla karstan poiston jälkeen, kelvannee minun puolesta poraamatta. Männän ja sylinterin välys on kyllä arviolta kymmenys tai parikin, eli silmin nähtävän liikkeen saa aikaan. Mäntiä en vielä tarkemmin mittaillut, kun ei ole sopivaa mikrometriä. Koneistus jäljet niissä on kuitenkin vielä näkyvissä (kuten myös pari naarmua). Kahdessa oli öljyrenkaat jumissa. Vanhan männänrenkaan katkosväli noin 1,0mm, uusi 0,5mm. Kylkivälys valmistajan toleranssissa vanhoillakin. Suurin ongelma tällä hetkellä on, että tilasin väärät männänrenkaat. Jostain pitäisi hankkia 1,5mm paksut ylemmät puristusrenkaat. Kiertokangen laakerit on ihan ok, samoin runkolaakerit, paitsi kytkimen päässä olevassa jotain roskaa. Näkyy kampiakselin kaulassakin viivana, mutta ei tunne sormella eikä kynnellä.

Kytkimeksi hankin KL-Racingilta jousitetun sintterin. Ensin katsoin SRE:ltä levyä (numerolla 881861 999843), mutta ilmeisesti loppu/poistettu valikoimista. Jäykkiä asetelmia en järkihinnalla löytänyt, jos ei sitten sovittaisi jotain muuta koneistusta vaativaa tilalle.

Kirjasin vähän numerotietoakin koneen laittoon liittyen ylös:
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=49584.msg1061537243#msg1061537243

Rakotulkit sylintereiden väliin ajattelin näillä näkymin jättää laittamatta, koska ne urat on siellä jäähdytyksen että myös lämpölaajenemisen vuoksi(?). Teoreettinen mahdollisuus, että tulkki ajaa yläpäitä soikeiksi, mutta tuskin normaalilämmöillä mitään vaikutusta. Tämä siis oma mielipide.

Joskus muistan lukeneeni jotain juttua ehkä huohotukseen liittyen, että on kairattu reikiä lohkoon kampiakselilinjalle sylintereiden alapuolelle, mutten nyt haullakaan kyseisen operaation perusteita?

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2281
Vs: Volvo 353 Grp B Evo1
« Vastaus #201 : 25.10.2020, 17:42:56 »
Tuon männänrengasasian kanssa on kyllä oltava kohtuu tarkkana näissä. Itsellekin tuli ensin väärät ja noitahan on ainakin kolmea eri variaatiota.

Rakotulkit sylintereiden väliin ajattelin näillä näkymin jättää laittamatta, koska ne urat on siellä jäähdytyksen että myös lämpölaajenemisen vuoksi(?). Teoreettinen mahdollisuus, että tulkki ajaa yläpäitä soikeiksi, mutta tuskin normaalilämmöillä mitään vaikutusta. Tämä siis oma mielipide.

Joskus muistan lukeneeni jotain juttua ehkä huohotukseen liittyen, että on kairattu reikiä lohkoon kampiakselilinjalle sylintereiden alapuolelle, mutten nyt haullakaan kyseisen operaation perusteita?

Samansuuntaisia ajatuksia ollut itselläkin niistä rakotulkeista ja laittamatta meinasin jättää. Jotenkin tuntuu hassulta että se sylinterien väli olisi tehtaalla jätetty auki jos sen olisi joka tilanteessa parempi olla kiinni. :idiot2:

Tuo huohotushomma alkoi muuten kiinnostamaan itseäkin kun jostain sitä muistan lukeneeni myös mutta en kyllä muista enää että mistä. Olisikohan se kannattavaa kuitenkin toteuttaa näihin N-lohkoihin varsinkin jos ajatuksena on pyörittää konetta reilummin?
V60 D3 Inscription -20
142 -72 (?? + ??) Showroom
Suzuki Bandit N1200 -96

Poissa Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1070
  • vapari
Vs: Volvo 353 Grp B Evo1
« Vastaus #202 : 25.10.2020, 18:44:44 »
Jos vaan mahdollista, niin kannattaa tehdä ne 'ikkunat' N -sarjan lohkoon.
RN -lohkossa ne on ja syy oli tosiaan huohotuksen parantaminen pyttyjen kesken.. eli tasoittuu paine-erot paremmin.

Sekin ero RN -lohkoissa että öljynpaluukanavien lähdöt on reilusti pyöristetyt.
Kun N -lohkoissa se on kulmikas ja suhteellisen matala sen lisäks.

Esim. PSA EW10J4 moottorissa on ihan suorat, isot paluukanavat.
Jostain syystä Volvo ei ole halunnut kovin tehokasta öljynpaluuta kannesta, liekkö syynä sitten se että kierroksilla sinne kanteen haluttaisiin reilummin öljyä jäävän jotta venttiilinjouset jäähtyy paremmin ja öljyä ei roiskuis niin älyttömästi kampikammiossa kun mitään järkevää loiskelevyä siellä öljypohjassa/kampikammiossa ei ole.

Todennäköisesti jälkimmäinen vaan syynä.

Sylinterit leviää yläpäästä sen raon suuntaan, kun on sieltä heikoin.
Monissa muissa 'open deck' ratkaisuissa tällaista rakoa ei ole tehty vaikka putket saattaa olla muuten jopa ohuemmatkin vahvuudeltaan.

Mitä oon noita vapari kutosia mittaillut, niin ainakin ne mitä ite oon rääkänny on olleet iha mielettömän soikeilla pytyillä. Yläpäästä levinneet ja se rako ollut pahimmillaan 0,40-0,50mm luokkaa ulkomuistista heitettynä.
Pitäis tuo yks varastosta löytyvä B4204T5 lohko mittailla missä kunnossa sen pytyt on.. silmämääräisesti näytti hyvältä.
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7582
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: Volvo 353 Grp B Evo1
« Vastaus #203 : 25.10.2020, 22:56:44 »
Vesiurien täyttämisen ajatuksena on estää sylinterin leviäminen ja lopulta kovemmassa käytössä halkeaminen. 81mm porauksella en näkisi sinällänsä ongelmaa varsinkaan ns. pienemmillä tehoilla, mutta 83mm porauksella on ollut useita halkinaisia pyttyjä vakiokoneissa ihan vain sen jäljiltä, että kone on käynyt reilusti kuumana. Monessa ehjässäkin koneessa molemmilla porauksilla ura on pienentynyt, koska alumiini on alkanut kääntymään irti putkesta. Yhdessäkään omassa lohkossa en ole huomannut mitään haittaa urien täyttämisestä tai korsetin käytöstä.

Englantilaiseen porasin 2,5l lohkoon reiät runkolaakereiden yläpuolelle helpottamaan huohotusta. Olisi voinut tehdä isommatkin kuin porata molemmista suunnista 14mm terällä. Ilmalla lyhyempi matka kulkea kuin kiertää aina öljypohjan kautta. Eihän se koko ilmamäärälle riitä, mutta kuitenkin. Ei tarvinnut porailla enää sen jälkeen kun siirtyi uudempaan lohkoon.

245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa ata

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 705
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 353 Grp B Evo1
« Vastaus #204 : 10.11.2020, 16:41:32 »
Nyt ois kaikki tähän tietoon tarvittavat osat haalittuna. Yks ylimääräinen sarja on männärenkaita joutilaina, täytynee laittaa niistä myynti-ilmoitus.


Erikoinen erikoistyökalu?

Lohkoon tuli tehtyä ne lisäreiät paineilmaräikällä, jota varten hitsasin vanhaan hylsyyn Ø10mm poranterän. Pikkuhiljaa monella konstilla putsaillut vuosien aikana kertynyttä karstaa, kohta alkaa olla sen verran puhdasta, että pääsee kasaamaan. Männät sai isän ultraäänipesurilla näppärästi pestyä, mutta lohko ois jälkiviisaana kannattanut kiikuttaa jonnekin pestäväksi.

Jostain syystä Volvo ei ole halunnut kovin tehokasta öljynpaluuta kannesta, liekkö syynä sitten se että kierroksilla sinne kanteen haluttaisiin reilummin öljyä jäävän jotta venttiilinjouset jäähtyy paremmin ja öljyä ei roiskuis niin älyttömästi kampikammiossa kun mitään järkevää loiskelevyä siellä öljypohjassa/kampikammiossa ei ole.
Onhan tuossa 850:n öljypohjassa useampi loiskelevy? Niitattu pelti kahdessa kerroksessa vaakatasossa, jotka haittasi pesua huomattavasti, kun ei saa irti ja lisäksi vielä erillisiä valettuja väliseiniä sen alla. :idiot2:

Minkäs kokoinen se sylinterien välinen ura on ollut uutena? Mulla menee 0,60mm rakotulkki niihin putsauksen jälkeen, 0,70mm on tiukka, mutta saattaisi mennä vähän enemmän voimaa käyttäen. Jotain harmaata sakkaa oli jäähdytysnesteestä sinne tullut tai sitten hapettumaa.

Poissa Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1070
  • vapari
Vs: Volvo 353 Grp B Evo1
« Vastaus #205 : 10.11.2020, 17:17:57 »
0,80mm on ilmeisesti alunperin.. tai ainakin niin, että 0,80mm pitäis mennä lyöntisovitteella sinne?

Nojoo on niissä etuvetoisissa ilmeisesti vähän paremmat loiskelevyt.. vaikka muistaakseni ei nekään kovin kummoisia olleet ainakaa S80 2,9 öljypohjassa. Voi heittää oma muistikin. :P
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7582
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: Volvo 353 Grp B Evo1
« Vastaus #206 : 10.11.2020, 18:46:42 »
Minkäs kokoinen se sylinterien välinen ura on ollut uutena? Mulla menee 0,60mm rakotulkki niihin putsauksen jälkeen, 0,70mm on tiukka, mutta saattaisi mennä vähän enemmän voimaa käyttäen. Jotain harmaata sakkaa oli jäähdytysnesteestä sinne tullut tai sitten hapettumaa.
0,8mm kuten Juho_ totesi. Siinä on vaan alumiini alkanut sortumaan sen verran, että rako on pienentynyt. Kevyesti naputtelemalla menee jos on mennäkseen.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa ata

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 705
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 353 Grp B Evo1
« Vastaus #207 : 16.11.2020, 20:43:04 »
Nyt ois alakerta kasattu etustefaa vaille, jolle täytyy joku asennustyökalu kehittää. Laitoin nyt kuitenkin rakotulkit, mutta 0,6mm paksut, jotka meni kevyesti naputtelemalla... Sylinterit oli kyllä mitatessani sen sijaan pari satikkaa soikeat toiseen suuntaan? Kokeilin 0,7mm tulkkia, niin se ei meinannut lähteä alkuun edes uran päästä. Keskimmäiset urat oli hieman tiukempia kuin päädyissä.

Kantta aloin purkamaan ja toimenpiteitä vaatii sekin. Venttiilivarrenkumit on kuin muovia ja kiilat kantaa. Muuta en tällä erää aio sille tehdä, vaikka ohjureissa vähän väljää onkin.

Poissa Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1070
  • vapari
Vs: Volvo 353 Grp B Evo1
« Vastaus #208 : 16.11.2020, 21:24:32 »
Nuo pytyt on vielä iha hyvät jos 'vaan' pari satkua kierot. :P
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

Poissa _hape

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 339
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 353 Grp B Evo1
« Vastaus #209 : 16.11.2020, 21:51:16 »
Nuo pytyt on vielä iha hyvät jos 'vaan' pari satkua kierot. :P
paine tiivistää :)

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy