Autoracing  KL-varaosat

B6304 Ahtaminen

  • 27 Vastauksia
  • 13641 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6326
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: B6304 Ahtaminen
« Vastaus #15 : 21.03.2014, 15:07:28 »
Riippuu ihan moottorista, joku matalapuristeinen B19A lussulla nokalla, ni herää 3000rpm.
 
B6304S kaverina 10,7:1 puristeisena ja hyvillä nokilla ni varmaan 2000rpm on jo täydet ahdot, mutta huipputehokin on sitten 5000rpm, koska 19T on tukossa 3L koneella.

Suosittelen 2.8-3,0L 24v kutosiin HX40 kokoista ahdinta, eli about 55-65mm imusiipi, pako 60-70mm, AR 0,7-0,82 väliltä imulle ja pako AR 0,8-0,9. Tuollaisella ahtimella uskoisin B6304S heräävän vakionokilla 2200rpm, ja huipputeho 5600-5800rpm välissä. Jos 2,8L T6 ja haluaa sen alavireiseksi ni sit valitsee ahtimen tuosta 55/60mm siivillä ja AR 0,7/0,8 ja jos haluaa ylävireisen ni sit 65/70mm ja AR 0,8/0,9. Sit kisamoottorit joissa 80-90mm kompressorit erikseen, mutta siinä on jo vaihdettu vähän muutakin kun vaan kanget. Nyt puhutaan siis muuten vakiosta tinakutosesta jonne vaihdettu vaan H-kanget sisälle ja tottakai isommat suuttimet, IC jne moottoriohjaus.

Täältä saa katella moottoriohjauksen (M4.4) viriteelyä:
http://volvospeed.com/vs_forum/topic/159506-tuners-rejoice-free-tuning-for-m44/page-3
http://www.tunerpro.net/



Vertaan kaverin 850T5R (varmaan 15G ahtimella?) nyt 340 AQ171 (2,5L 16v) jossa HX40Super kokoinen ahdin-

Ihan vitsailematta, ni tuo 340 herää aikaisemmin, ja vetoja on ihan eri tavalla läpi koko kierrosalueen, vaikka kuutioita on vaan 173 enemmän (2316 vs 2489). Tosin ahtopaineessakin eroa, mutta tärkeimpänä 340 on 10:1 puristeinen, T5R taitaa olla jotain 9:1 nurkilla.

850 T5R heräsi siinä 2600rpm, eikä vetoja ollut mielestäni kehuttavasti vaikka tehot tuntuivat olevan tallessa, ja meno loppui siihen 5500rpm nurkille. Tuo 340 painemobiili heräilee siinä 2500rpm, ja vetää 6000rpm yli. Tosin kevyempi auto ja kovemmat puristukset ja rajummat nokat koneessa varmasti tekevät paljon. Kummatkin 5v manuaaleja.

Kysymys taisi kuitenkin olla T6 moottorista kahdella 19T ahtimella, joten kaiken kattava vastauksesi ei taida liittyä aiheeseen ollenkaan ;)

Poissa Ter_No

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 192
  • www.vrcf.fi
Vs: B6304 Ahtaminen
« Vastaus #16 : 21.03.2014, 17:52:12 »
No niin nyt sitten ihan yleisesti kysymys sylintereistä ja betonista eli kauhistuttaa nuo alapää jutut tosta b6304 moottorista eli siis kun meinaa ratketa sylinteriputkien alapäästä niin kuin yleensäkin mutta miten toi betonointi jos sillä täyttää lohkon vesipumpun alaosaan asti niin eikö se vähän vahvistaisi lohkoa ja onko lohko PAKKO PORAUTTAA BETONOINNIN JÄLKEEN?


-Tero
- 760 (t)6 projekti          -89 -
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=39464.0

- Toyota Supra R mkIII  - 92 -

Poissa Brick

  • Mr John Doe
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 651
Vs: B6304 Ahtaminen
« Vastaus #17 : 21.03.2014, 19:00:22 »
No niin nyt sitten ihan yleisesti kysymys sylintereistä ja betonista eli kauhistuttaa nuo alapää jutut tosta b6304 moottorista eli siis kun meinaa ratketa sylinteriputkien alapäästä niin kuin yleensäkin mutta miten toi betonointi jos sillä täyttää lohkon vesipumpun alaosaan asti niin eikö se vähän vahvistaisi lohkoa ja onko lohko PAKKO PORAUTTAA BETONOINNIN JÄLKEEN?


-Tero

Kyllähän Se betonoitu kohta muuttuu pirun vahvaksi, mutta vaikka laittaisit rakotulkit pyttyjen väliin niin Se porsii silti betonoimattomasta kohdasta pytyistä kun on niin jumalattoman ohkaset teräsputket. Betonoi Se alakerta kasassa ja kansi momenttiin betonin lisäyksen jälkeen. Niin Pitäis pysyä muodossaan.
« Viimeksi muokattu: 21.03.2014, 19:09:19 kirjoittanut Hermann »
citikka

Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 996
  • Talven aika on takavedon taikaa!
Vs: B6304 Ahtaminen
« Vastaus #18 : 21.03.2014, 23:31:18 »
Kysymys taisi kuitenkin olla T6 moottorista kahdella 19T ahtimella, joten kaiken kattava vastauksesi ei taida liittyä aiheeseen ollenkaan ;)
Sorry, en huomannut sanan monikkoa.

Ja vastaan tuohonkin.

Kaksi 19T ahdinta (varmaan vakiopakosarjoin) tuottaa about 600hv tehon, jos ne vedetään tappiinsa, herääminen luultavasti 2800rpm nurkilla, ja täydet ahdot jossain 3500rpm ja huipputeho varmasti vajaa 6000rpm.

Positiivista yhteen ahtimeen verrattuna on bolt-on asennus pakosarjoihin ja esim T6 öljykierron kanssa, ja varmasti kans se, että pakopulssit pysyvät pidempään eroteltuina, eli yläkierroksilla varmaan ihan hyvin potkua, tosin varmaan huonommin kun yhdellä isolla.

Negatiivista varmasti sitten herääminen, uskallan väittää että heräävät huonommin kun yksi UUSI iso JAETTUpesäinen, ellei tietenkään osta kahta aivan tuliterää orkkista (vanhat romut eivät ole yhtä timmejä heräämään kun uudet)... onks 1400-2000e fiksu investointi kahdesta pienestä ahtimesta ja käytetyistä pakosarjoista... kun sillä saa uuden ison ja teetetyn uuden pakosarjan?

Itse ainakin kuullut vaan positiivista esim. 1/2JZ singleturbo konversioista, enemmän potkua, parempi herääminen KUNHAN pysytään järkevän kokoisessa ahtimessa JA jaetulla pesällä olevassa. Asia erikseen sit 2kpl 12T vs HX55->, tuon kokoisia ahtimia ei saa heräämään järkevästi kun kuorma-auton koneissa SIVIILI liikennettä silmälläpitäen.

Ja sit jos suorituskyvystä väännetään, ni sitäkin on kahta laatua. Varttimaili (=kaasu pohjassa ja kierrokset pohjassa, siihen sopivat HX55->) ja siviiliajo (käytetään myös alakierroksia, eli 2,5-3L kokoluokan koneissa käytetään max HX40Super kokoista ahdinta).

Mutta kukin tekee mitä haluaa, tässä omia kokemuksia. ;)
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

Poissa dometic

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 566
  • V70 D5 --- 240 B???
Vs: B6304 Ahtaminen
« Vastaus #19 : 21.03.2014, 23:40:28 »
Tämä Bolt on homma siinä kiinnostaisikin. Uusilla ahtimilla tietenkin ajattelin homman toteuttaa jos näin tulee tapahtumaan. Tosin kahden 19T hinnalla taitaa saada 3 HX40 holsettia. Toisaalta sitten olis kait vähän erilaisempi projekti noilla 19T ahtimilla. mitenköhän esim äänimaailma muuttuu 2 ahdinta vs 1 ahdin?
Vikakoodien lukua Torquella Huittisissa.

Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 996
  • Talven aika on takavedon taikaa!
Vs: B6304 Ahtaminen
« Vastaus #20 : 22.03.2014, 00:36:50 »
Tämä Bolt on homma siinä kiinnostaisikin. Uusilla ahtimilla tietenkin ajattelin homman toteuttaa jos näin tulee tapahtumaan. Tosin kahden 19T hinnalla taitaa saada 3 HX40 holsettia. Toisaalta sitten olis kait vähän erilaisempi projekti noilla 19T ahtimilla. mitenköhän esim äänimaailma muuttuu 2 ahdinta vs 1 ahdin?
Äänimaailma ei kauheasti ahtimesta riipu, vaan putkistosta. Ahdin vaimentaa esim 6-koneen huminat aika tehokkaasti. Tosin varmaan hitusen enemmin tulee 6-koneen ääni esiin kahdella kun yhdellä, mutta ero ei kyllä ole suuren suuri.
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

Poissa Affi

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 3
  • www.vrcf.fi
Vs: B6304 Ahtaminen
« Vastaus #21 : 13.07.2019, 16:44:54 »
Hiukan vanha aihe, mutta ei viitsi omien kysymyksien takia uutta aloitusta tehdä, niin kysympä täällä. Eli kiinnostaisi tämmösen 960 (B6304) volvon ahtaminen, niin mikäs tähän olis helpoin, kannattavin ja paras rakennustapa? Olen lukenut että bemarin kutoskoneen pakosarja menis suht helposti kiinni, niin olen ajatellut tuota M50/m52 koneeseen tarkotettua pakosarjaa, biltemasta välijäähy yms osaa, mutta mitenkä bensa/moottorinohjaus puoli? Mikä ahdin olisi hyvä? Tehotavoitteet ovat 240-250 tienoilla ja autoa rakennan käyttöautoksi, varmasti vapaasti hengittävänäkin nuo tehot autosta saisi, mutta haluaisin opetella auton rakentamista / ahtamista.  ::)

Poissa viri-viri

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 105
  • www.vrcf.fi
Vs: B6304 Ahtaminen
« Vastaus #22 : 13.07.2019, 20:18:47 »
T6 (B6284t) vakioahtimet, riittävät hyvin tuohon tehotavoitteeseen. Tankkiin E85 ja isommat suuttimet. Foorumin ja googlen hakua kannattaa käyttää, niin löytyy ohjeet tälläiseen muutokseen.

Poissa Weebi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 33
  • laitetaa vähä brakecliineriä nii se starttaa
Vs: B6304 Ahtaminen
« Vastaus #23 : 16.07.2019, 14:09:40 »
kestääkö b6304 lohko sillä että laittaa pohjalle betonia ja rakotulkit niin 500-700hepoo
« Viimeksi muokattu: 16.07.2019, 14:17:30 kirjoittanut Weebi »

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2368
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: B6304 Ahtaminen
« Vastaus #24 : 16.07.2019, 16:50:23 »
Taitaa sylinterit pettää jo. 81mm porauksella oleva lohko "saattaa" kestääkkin. Saattaa lainausmerkeissä koska saahan sen särki, mutta monella kestänytkin.
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa Weebi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 33
  • laitetaa vähä brakecliineriä nii se starttaa
Vs: B6304 Ahtaminen
« Vastaus #25 : 16.07.2019, 17:43:40 »
Taitaa sylinterit pettää jo. 81mm porauksella oleva lohko "saattaa" kestääkkin. Saattaa lainausmerkeissä koska saahan sen särki, mutta monella kestänytkin.
  no 2.5l siis EHKÄ kestää semmosella virityksillä mutta ei taida enää kestää jos poraa 82mm ku on väljä
että sitte pitää putkittaa

Poissa Weebi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 33
  • laitetaa vähä brakecliineriä nii se starttaa
Vs: B6304 Ahtaminen
« Vastaus #26 : 17.07.2019, 12:18:55 »
ja mite muute semmoset kiina kanget ja männät?  ???

Poissa Affi

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 3
  • www.vrcf.fi
Vs: B6304 Ahtaminen
« Vastaus #27 : 26.07.2019, 19:58:30 »
T6 (B6284t) vakioahtimet, riittävät hyvin tuohon tehotavoitteeseen. Tankkiin E85 ja isommat suuttimet. Foorumin ja googlen hakua kannattaa käyttää, niin löytyy ohjeet tälläiseen muutokseen.

Noniin, joo eri topickkeja on tullutkin luettua. Eikö yksi turbo olisi helpompi toteuttaa kuin nuo s80 olevat kaksi, vaikka suoraan menevätkin kiinni? Esim bemmin pakosarja (mitä foorumia lukekut niin paljon käytetty ja pienellä vaivalla menisi kiinni), siihen sopiva ahdin, välijäähy, ahtoputket, pakoputki, dumppi ja nuo t6 suuttimet, eikös tuossa ole aikalailla valmis paketti? Mitähän tuo motronic totetaa jos tuonne laittaa turbon?

 

Samppasport  Futurez