Ateho  Elekma

b230f koneen turbotus kysymyksiä

  • 19 Vastauksia
  • 19592 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa janne102

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 294
  • www.vrcf.fi
b230f koneen turbotus kysymyksiä
« : 05.06.2015, 07:10:51 »
Hei!

Olen aloittamassa b230f koneen turbottamista. Epäselväksi jäänyt tuo öljynkierto. Mistä otetaan öljynkierrolle tulo-, ja paluuletkut?
Mitä eroa on F ja FT koneen sähkösarjoilla? Tarkoituksena on teetättää Tonilla lastut noihin vaparin boxeihin.

Tarkoitus on aluksi turbottaa pienillä ahdoilla tuo F koneen vakio alakerta, myöhemmin alan kasailemaan 13mm veiveillä ja turbon männillä olevaa moottoria.

Laitetaas tähän samaan nyt vielä kysymys että passaako 940 mallin puskuri 740 vm 87?

Poissa vippe

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 553
Vs: b230f koneen turbotus kysymyksiä
« Vastaus #1 : 06.06.2015, 11:58:49 »
Mistä otetaan öljynkierrolle tulo-, ja paluuletkut?
Mitä eroa on F ja FT koneen sähkösarjoilla?
jotkut tekee kohtaan jossa vakiona banjolla otetaan turbon öljynpaine (about keskellä pääöljykanavaa, siihen reikä,kierre ja rälläkälläkin saa suoran että banjo pitää. sit kanavan päätypultit auki ja putsaus)
osa taas tekee öljynpainekytkimelle t-haaran ja osa ottaa pääöljykanavan etupään pultin ja tilalle nippa.

paluuksi osa rei'ittää vakio kohdan ja siihen nippa hitsaten tai kiertäen taikka jopa vakiotyylisen reiän (viimeisin ei suositeltavin)
jotkut taas hitsaa öljypohjaan sopivan putken nysän.

lh2.4 ohjatuissa vapari ja turbo sähkösarjoissa erona: imm toisella puolella konehuonetta, ja kaasuläppäkytkimeltä pitää turbottaessa yks johto katkasta, sit asiaan liittymättömänä akku, abs ja pissapoika myös toisinpäin.

Laitetaas tähän samaan nyt vielä kysymys että passaako 940 mallin puskuri 740 vm 87?

kaippa se paikalleen menee, muttei ole omasta mielestä esteettisen näkönen.
145 -70, 940 Turbo USA -91,960 -92, 760 GLE USA -88, -95, 850 T5 svedu -96
entisiä: 944 SE -92, V70 -97, 855 GLT -96, 854 ja 855 italo -95, S80 T6 -99, 855 GLT "arabi" -95

Poissa janne102

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 294
  • www.vrcf.fi
Vs: b230f koneen turbotus kysymyksiä
« Vastaus #2 : 06.06.2015, 21:30:11 »
Lainaus
kaasuläppäkytkimeltä pitää turbottaessa yks johto katkasta

Osaatkos sanoa minkävärinen johto ja mitä kyseinen johto tekee?  :)

Poissa vippe

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 553
Vs: b230f koneen turbotus kysymyksiä
« Vastaus #3 : 08.06.2015, 10:42:23 »
täyskaasun kosketintieto. -94 ja -95 sähkökaaviosta näyttäs olevan puna-valkonen piuha
145 -70, 940 Turbo USA -91,960 -92, 760 GLE USA -88, -95, 850 T5 svedu -96
entisiä: 944 SE -92, V70 -97, 855 GLT -96, 854 ja 855 italo -95, S80 T6 -99, 855 GLT "arabi" -95

Poissa janne102

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 294
  • www.vrcf.fi
Vs: b230f koneen turbotus kysymyksiä
« Vastaus #4 : 08.06.2015, 14:45:30 »
täyskaasun kosketintieto. -94 ja -95 sähkökaaviosta näyttäs olevan puna-valkonen piuha

Ja miksikäs tämä pitänee poistaa?

Poissa sekokupu

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1788
  • Volvo Rapist Club Finland
Vs: b230f koneen turbotus kysymyksiä
« Vastaus #5 : 08.06.2015, 17:11:23 »
Ja miksikäs tämä pitänee poistaa?

Koska ahdetun boksi/softa ei sitä ymmärrä. Jotkut boksiversiot saat jopa kivasti hämilleen sillä.

Poissa janne102

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 294
  • www.vrcf.fi
Vs: b230f koneen turbotus kysymyksiä
« Vastaus #6 : 09.06.2015, 01:12:02 »
Kiitoksia vastauksista. Osaakos joku sanoa minkävärinen johto se on 740 vm87 volvossa? Luultavasti sama?

Poissa Kalamies

  • Dynomies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2248
Vs: b230f koneen turbotus kysymyksiä
« Vastaus #7 : 09.06.2015, 07:29:37 »
Asiansa osaava lastuntekijä voi varmasti jättää täyskaasukartan nollille niin ei tarvitse johtoja silpoa. Vakiopurkeilla ajellessa asia on taas eri. Tuo johto on helppo etsiä yleismittarilla.

Poissa janne102

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 294
  • www.vrcf.fi
Vs: b230f koneen turbotus kysymyksiä
« Vastaus #8 : 09.06.2015, 09:21:31 »
Selvä homma. Oiskohan kellään myynnissä FT koneen bensa ja sytkäbokseja? Missähän hintaluokissa pyörivät?

Poissa REX

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 133
  • www.vrcf.fi
Vs: b230f koneen turbotus kysymyksiä
« Vastaus #9 : 09.06.2015, 12:15:58 »
Selvä homma. Oiskohan kellään myynnissä FT koneen bensa ja sytkäbokseja? Missähän hintaluokissa pyörivät?

Markkinapaikalta takavetoisten varaosista kannattaa katsella. Siellä niitä melko tasaisesti esiintyy.

Hinta haarukka on kaikkea muutaman kympin - useiden satojen välillä. Riippuu vähän siitä onko myyjä hinnoitellut sen reaaliarvon vai kullan mukaan. Yleensä 50-100e on normaali hinta.
240 Turbo ja... Golf ja Passatti

Poissa Jallis

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 7
  • www.vrcf.fi
Vs: b230f koneen turbotus kysymyksiä
« Vastaus #10 : 24.06.2015, 18:54:20 »
Eikös se ollu ihan järkevää ottaa irti ruiskuboksin kammasta. Eikö ollu pin 3? Jollen väärin muista...

Poissa JesseV

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 224
  • www.vrcf.fi
Vs: b230f koneen turbotus kysymyksiä
« Vastaus #11 : 26.06.2015, 22:13:47 »
Tässä kans hieman haaveillu B230F:n turbottamisesta. Vähäpäästöinen on, mutta eikös nyt pitäis joku laki olla menossa läpi ellei oo joo menny, että ei tarvi enää VTT-mittauksia vaan normaalit katsastuspäästömittaukset riittää? Ja tuohon sitten varmaan muutoskatsastus kylkeen.

Käytännössä siis em. koneen turbotus vaatii pakosarjan, turbon, bensa- ja sytkälastut/boksit, suuttimet, välijäähyn ja ahtoputket? Sitten turbon öljynkiertoon syöttö sekä paluu. Jos on tavotteena vaikka 200hp niin riittääkö vakioturbo/-suuttimet FT:stä?

Poissa Chall

  • Porilainen Oikeiden Topicien Erikoismies
  • Global Moderator
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2256
  • Muoviämpäri
Vs: b230f koneen turbotus kysymyksiä
« Vastaus #12 : 26.06.2015, 22:24:02 »
Tässä kans hieman haaveillu B230F:n turbottamisesta. Vähäpäästöinen on, mutta eikös nyt pitäis joku laki olla menossa läpi ellei oo joo menny, että ei tarvi enää VTT-mittauksia vaan normaalit katsastuspäästömittaukset riittää? Ja tuohon sitten varmaan muutoskatsastus kylkeen.

Käytännössä siis em. koneen turbotus vaatii pakosarjan, turbon, bensa- ja sytkälastut/boksit, suuttimet, välijäähyn ja ahtoputket? Sitten turbon öljynkiertoon syöttö sekä paluu. Jos on tavotteena vaikka 200hp niin riittääkö vakioturbo/-suuttimet FT:stä?

Tulosta ei tiedä vielä, mut ton F koneen turbottamisen voit unohtaa ilman VTT mittauksia.. Ainoa vaihtoehto hommata FK/FT papereineen

E: tai sitten laitat FT turbot yms kiinni, ja sanot että on FT kone. tiedä sitten miten suhtautuu, vaatii kuitenkin tietoja koneesta

Poissa JesseV

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 224
  • www.vrcf.fi
Vs: b230f koneen turbotus kysymyksiä
« Vastaus #13 : 28.06.2015, 18:54:19 »
Juu eikun tämän http://www.trafi.fi/tietoa_trafista/ajankohtaista/3227/lausuntopyynto_auton_rakenteen_muuttamista_koskevasta_maaraysluonnoksesta?articles_articlePreview=54f44da15e0cc0.69276868 voimaantuloa toki odotetaan ennenkuin lähdetään mitään tekemään tuolle autolle. Tuohan siis poistaisi sen VTT:n mittausten pakollisuuden vähän vanhemmista vähäpäästöisistä, riittäisi että katsastuksessa menee päästöt läpi.

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=2&t=162629

Poissa puppet

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2003
  • Näpräilijä
Vs: b230f koneen turbotus kysymyksiä
« Vastaus #14 : 06.07.2015, 17:05:36 »
Tulosta ei tiedä vielä, mut ton F koneen turbottamisen voit unohtaa ilman VTT mittauksia.. Ainoa vaihtoehto hommata FK/FT papereineen

E: tai sitten laitat FT turbot yms kiinni, ja sanot että on FT kone. tiedä sitten miten suhtautuu, vaatii kuitenkin tietoja koneesta

Periaatteessa jonkun turbo ysin/seiskan rekisteriotteesta kopio, ja vaikka vielä kuitti että kone on tästä. Näin täällä mentiin, tosin ilman kuittia ja lohko kyllä oli ko. autosta mistä mulla oli paperit  :D
240 B230FT, 940 FB, V90 D4 AWD inscription

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo