Autodiagnoosi  Carcom Oy

B230F käyttöauto viritystä

  • 480 Vastauksia
  • 197491 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
B230F käyttöauto viritystä
« : 26.10.2011, 22:25:09 »
Mitä kannattaisi tehdä jos haluaisi parantaa B230F:n ominaisuuksia käyttöautossa väännön ja kulutuksen osalta? Ei huipputeholla niin väliä. Oletus on tietenkin että kaikki huollot on tehty eli kaikki tehtaan lupaamat newtonit ja hevoset olisivat tallella.

Vakio puristukset 9.8. Jos lisäisi 11-12 luokkaan vai meneekö jo yli? 10,5?
Eikö tämä lisää alavääntöä ja tehoa ylhäällä? Samoin myös polttoaineen kulutus teoriassa laskisi lisääntyneen alaväännön myötä? Nakutusherkkyys lisääntyy mutta lieneekö ongelma LH2,4 vakio sytkällä jossa ei ennakko ole mitenkään erityisen aikaisella? Ja onhan nakutusherkkyyden vähentämiseenkin keinonsa.

Vakioarvot olisi 185Nm @ 2600rpm. Jos saisi +200Nm samoilla kierroksilla, voisi olla aika miellyttävä kone käyttöautossa. :)
Nyt meinaa tää B200F:n 155Nm @ 2900 häiritä siihen malliin maantiellä että halu isolohkon vaihtamiseen on iso. ::)
(Huom, en yritäkkään kysyä miten tätä mopo moottoria saisi paremmaksi :D)

Käykö muuten mikä tahansa B230 lohko tuohon tilalle?
Ei niinkään väliä montako sekuntia menee 0-100km/h vaan vaivattomalla maantieajolla ja pienemmällä kulutuksella.

Eli pähkinänkuoressa, tämän virittämisen idea hyötysuhteen parantaminen ja tehon optimointi käyttöalueelle
« Viimeksi muokattu: 26.10.2011, 22:28:41 kirjoittanut Huikkoster »
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: B230F käyttöauto viritystä
« Vastaus #1 : 26.10.2011, 23:08:29 »
230 lohko, mieluusti A tai E niin saat suorilta sen vähän reilun kympin rutut, joku A tms nokka, lastut bokseihin (täältä tilatut lastut todettu sytkälastun osalta vallan toimiviksi, bensalastun vaikutus oli about nolla koska koneeseen oli jo laitettu isommat suuttimet). Siinäpä tuo, mitä vaparista ns fiksusti saa, kannesta voi toki vähän rösöjä sipasta poies ja kohdistella kanavia, mutta aika lailla tuossa on "järkevä" raja, jonka jälkeen helpompi ja halvempi vaan nostaa turbokone tilalle.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: B230F käyttöauto viritystä
« Vastaus #2 : 26.10.2011, 23:13:36 »
Eli turbolla lisää alavääntöä ja vähemmän kulutusta? ::)
Heti meni pieleen. En halua tehoa, vaan optimoida koneen ominaisuuksia matalille kierroksille = enemmän vääntöä vähemmällä kaasun painamisella. Mukavuutta ajamiseen ja vähemmän kulutusta.
« Viimeksi muokattu: 26.10.2011, 23:15:20 kirjoittanut Huikkoster »
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa Timo_R

  • sienimies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2557
  • www.vrcf.fi
Vs: B230F käyttöauto viritystä
« Vastaus #3 : 26.10.2011, 23:16:16 »
Eli turbolla lisää alavääntöä ja vähemmän kulutusta? ::)
Heti meni pieleen. En halua tehoa, vaan optimoida koneen ominaisuuksia matalille kierroksille = enemmän vääntöä vähemmällä kaasun painamisella. Mukavuutta ajamiseen ja vähemmän kulutusta.


16v-kansi  :pomo:
Volvo 242 B234F(T) *talviunilla*          Volvo 854 T-5R *seisoo*         Volvo 940 GLT *kesälevolla*         V70 T5 -05
Shitroen Jumper L4H2 180HDI -14 *ensimmäinen ranskatar*
S80 T6 *puretaan*
Emännällä V70 2.4D Summum -06 & Audi A6 Allroad 2.7tdi

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: B230F käyttöauto viritystä
« Vastaus #4 : 26.10.2011, 23:25:11 »
Taitaa olla jo suurin osa menny turbo pojille :D. Vähän karkaa budjettikin, eivät ole halpoja. Mutta kyllä, B234F tekniikka kiinnostaisi :).
155hv @ 5500 / 203Nm @ 4400. Aika korkealla huippuvääntö. B230F melkein 2000 kierrosta alempana ::). Eihän tuo koko totuutta kerro. Pitäisi nähdä paljonko on vääntöä tuolla alle 3000rpm alueella
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: B230F käyttöauto viritystä
« Vastaus #5 : 26.10.2011, 23:26:02 »
Eli turbolla lisää alavääntöä ja vähemmän kulutusta? ::)
Heti meni pieleen. En halua tehoa, vaan optimoida koneen ominaisuuksia matalille kierroksille = enemmän vääntöä vähemmällä kaasun painamisella. Mukavuutta ajamiseen ja vähemmän kulutusta.
Mikäpä lisäisi vinokoneen alavääntöä enempi kun alikokoinen (=vakio) ahdin, ja vaikka vähän reilut ahtopaineet? Ja jos 945 FT koneella menee sinne 8 maantiellä, ei se nyt täysin susi ole kulutuksenkaan puoleen. Mutta jos korkeapuristeisuus, perusnokka ja (sytkä)lastu oli pielessä, kerro toki mikä ei ole.

Muoks: onhan vaihtoehto nostaa sinne D24 tai D5252 jos täytyy nollabudjetilla ajaa. Turbovinokoneella on sitten nautinto ajaa.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa Timo_R

  • sienimies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2557
  • www.vrcf.fi
Vs: B230F käyttöauto viritystä
« Vastaus #6 : 26.10.2011, 23:27:46 »
Taitaa olla jo suurin osa menny turbo pojille :D. Vähän karkaa budjettikin, eivät ole halpoja. Mutta kyllä, B234F tekniikka kiinnostaisi :).
155hv @ 5500 / 203Nm @ 4400. Aika korkealla huippuvääntö. B230F melkein 2000 kierrosta alempana ::). Eihän tuo koko totuutta kerro. Pitäisi nähdä paljonko on vääntöä tuolla alle 3000rpm alueella


Väittäisin että kyllä siellä alle 3000rpm se melkein sama on mitä B230F:ssäkin. Tosin ahdettuna tuo 16v kyllä tuntuu tykkäävän kierroksista....vaparia en oo ikinä ajanut....
Volvo 242 B234F(T) *talviunilla*          Volvo 854 T-5R *seisoo*         Volvo 940 GLT *kesälevolla*         V70 T5 -05
Shitroen Jumper L4H2 180HDI -14 *ensimmäinen ranskatar*
S80 T6 *puretaan*
Emännällä V70 2.4D Summum -06 & Audi A6 Allroad 2.7tdi

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: B230F käyttöauto viritystä
« Vastaus #7 : 26.10.2011, 23:37:59 »
B230F menee vakiona matka-ajossa 7,5 litran kulutuksia, jopa kutosella alkavia. Saako FK / FT:llä tälläisiä lukemia? ???
onhan vaihtoehto nostaa sinne D24 tai D5252 jos täytyy nollabudjetilla ajaa. Turbovinokoneella on sitten nautinto ajaa.
Ehdottomasti paras olisi 2,5TDI mutta menee tässä vaiheessa yli rahkeiden.
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: B230F käyttöauto viritystä
« Vastaus #8 : 26.10.2011, 23:47:49 »
Mie tahtosin nähdä sen kun ison volvon koppa menee vinokoneella kutosella alkaviin jos ajetaan normaalia maantievauhtia eikä pyöritä toisten jaloissa... FT/FK tuskin menee alta kasin, muutaku ehkä sitä nollasta sataan jos vähä ruuvaa. Kaheksan on riehumattoman maantielenkin kulutus FT:lle oikealla laatikolla, mehumaijalla menee aina kymppi tai yli ::).
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: B230F käyttöauto viritystä
« Vastaus #9 : 27.10.2011, 00:00:57 »
Tervetuloa koeajamaan. 7,4-8.2 on sellainen normaali matkakulutus, riippuen ohitusten määrästä ja kuskin kaasupolkimen asennosta (tietysti myös tien profiili ja tuuli yms vaikuttaa kaikki)
Pienin kulutus on ollut 6,6, mutta silloin tosissaan taitaa vähän jalkoihin jäädä. Sanoinkin tuossa että JOPA, ei normaali ajolla :)

242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa Greycap

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1180
Vs: B230F käyttöauto viritystä
« Vastaus #10 : 27.10.2011, 00:02:57 »
Mie tahtosin nähdä sen kun ison volvon koppa menee vinokoneella kutosella alkaviin jos ajetaan normaalia maantievauhtia eikä pyöritä toisten jaloissa...

En epäile hetkeäkään etteikö mene kun tuolla omalla on päästy satasen ja ajoittain jopa 120 alueella mainittuun 7,5 litran pintaan ja se on samaa mallia kuin Huikkosterin tiili. Kahdeksankympin alue, rajoituksen mukaan ajaen (se ei ole jaloissa pyörimistä) ilman ohituksia menee ihan varmasti 6,99 mikä on jo kutosella alkava luku.

Mutta oma ehdotukseni on nokan vaihto, kun vaihdettiin M-nokka VX:ään sen piti teoriassa vähentää alavääntöä, nostaa yläkierrostehoa ja lisätä kulutusta koska alakierroksilla on painettava enemmän kaasua. Tosiasiassa kävi niin että voimaa tuli tuntuvasti lisää koko kierrosalueelle, vetoalue laajeni noin 1500 rpm, auto kulkee kahdeksaakymppiä vitosella pintakaasulla ja maantiekulutus jopa väheni pari desiä ilmeisesti paremman hengityksen ansiosta. Nokkaa lukuunottamatta täysin vakio B230F.

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: B230F käyttöauto viritystä
« Vastaus #11 : 27.10.2011, 00:05:12 »
Piru kun olisi ollut viime viikolla rahaa niin olisin ostanut foorumilla myyntiin tulleet edulliset VX3:set mut... :P

Kokeilemisen arvoinen asia kyllä sitten. :)
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8939
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: B230F käyttöauto viritystä
« Vastaus #12 : 27.10.2011, 00:27:06 »
auto kulkee kahdeksaakymppiä vitosella pintakaasulla ja maantiekulutus jopa väheni pari desiä ilmeisesti paremman hengityksen ansiosta. Nokkaa lukuunottamatta täysin vakio B230F.

No ei kyllä nokkaa myötenkään täysin vakiolla B230F:lla kestä vitosella kahdeksassakympissä paljoa kaasua painaa, jos meinaa niin hitaasti ajaa  :)  Tämä siis oma kokemus 745:n kopalla.

Hämmästyin kerran kun vedettiin 500 km maantietä ja sattui useampia "urku auki" ohituksia sille reissulle eli "kaasu pohjaan ja ootetaan että tapahtuuko mitään". Vastaavasti sitten ohituksen jälkeen pitkä pätkä ihan kaasu ylhäällä. Pelkäsin jo tankatessa että paljonko mahtoi mennä, mutta kulutus olikin normaalia alempi. Ilmeisesti siinä on perää kun dieselistä sanotaan että kaasuläpän puute parantaa taloudellisuutta, ei ole imuvastusta. Eli kaasuläppä selällään meni tuo bensakonekin vähemmällä sopalla. Tuostahan voisi tehdä viitsiessään tieteellistä tutkimustakin, että pumppaisi kaasua täysille...kiinni ja vertaisi tasakaasulla ajamiseen. B230F:llä saa maantiellä ihan rauhassa painaa kaasun pohjaan pitkäksi aikaa eikä se paljoa vaikuta etenemisvauhtiin  :D

Poissa Hannu_264

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 181
  • www.vrcf.fi
Vs: B230F käyttöauto viritystä
« Vastaus #13 : 27.10.2011, 13:39:08 »
Tässä lista mitä voi tehdä alaväännön parantamiseksi pienellä budjetilla:
-nokka-akselin myöhäistys esim. 4-8 astetta kampuralta (imu aukeaa myöhempää)
-imusarja pidentäminen, välipala 10 cm vähintään vaikka kannen ja F-imusarjan väliin
-pakoputken 2-1 osan pidentäminen +10 cm
-imukanavan ja imusarjan pienentäminen, n 30 mm halkaisijalle
-bensan joukkoon 50% diesel tai polttoöljyä (energia sisältö nousee 10%   :pomo:)


Kulutuksen pudottamiseksi:

-kevennä auto, esim poista varapyörä ja turhat tavarat, penkit, eristeet yms
-madalla 8 cm maavara pitää olla
-teippaa keula umpeen + spoileri ihan tienpintaan
-koko auton pohjan peittävä sileä pohjalevy
-levymäiset vanteet tai kapselit joissa ei ole ilma-aukkoja (http://tuneko.com/images/Electric_RaceAbout_ERA_racing_hubcaps.jpg)
-pienemmät peilit
-matalan virintävastuksen renkaat + 3-3,5 bar rengaspaineet
-keulalla voi kokeilla tuommoista: http://tuneko.com/suomi/images/TunekoLupo2L.jpg
-keulalla voisi myös kokeilla plexistä lippaa, joka irroittaa virtauksen konepellinpäältä, jolloin etuikkuna ei nosta ilmaa katolle, vaan se tulee suoraa edestä
« Viimeksi muokattu: 27.10.2011, 13:45:27 kirjoittanut Hannu_264 »

Poissa Veksi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1392
  • Top Etanol
    • volvo-club.net
Vs: B230F käyttöauto viritystä
« Vastaus #14 : 27.10.2011, 16:03:23 »
Käyttis sedani seiskassa ja käyttis sedani kaksisatasessa ollut B230F.
Hyväksi havaittuja ja helppoja "virejä" ollut noissa omissa:

-Sähkö lekti
-Suora putki (takapönttö ja katti)
-D nokka

D nokka ei vie alavääntöjä niin paljoa kuin porukka luulee. Very Bra nokka

Jos sit kanttahaluat kaivaa niin kanavien siivous, imusarjan kohdistus, kannen lasku ja monikulma seetit kiiltäviin venttiileihin. Pakosarjaa ei saa kohdistaa kanteen. Suuttimien siirto kanteen ja pukinsarvi imusarja. Pukinsarvi imusarjan virtausvastus 10-15% pienempi kuin LH-jetin. Lankku muistaa?
Käyttöauto - isolohko Kartano 240 3/4 turpo interkoorel
Kesäauto - pikkulohko Camaro 346cid

"OStrichilla siihen tarvitaan kaksi purkkia ja läppäriä yhtäaikaisesti, eikä siitä saa logia talteen"

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo