Kulkukoira  Proturbo

B230F käyttöauto viritystä

  • 480 Vastauksia
  • 198097 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Paikalla TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: B230F käyttöauto viritystä
« Vastaus #405 : 14.03.2016, 22:15:44 »
No voin vielä tähän vastata. Verattuna vanhoihin suuttimiin, joista kylläkin yksi vuoti, eli samanlaisessa ajossa vetää paremmin kaikilla
vaihteilla eikä tarvitse vaihtaa 5 -> 4 niin usein kuin ennen. Tuossa 4000 jälkeen huomaa jopa pienen "potkun" mitä ei vanhoilla suuttimilla
ikinä tuntunut. Eli mikä tässä nyt mättää, mikä on niin vaikea ymmärtää? jos nämä suuttimet olisivat perseestä niin voisin kyllä myöntää sen mutta nämä toimivat helevetin hyvin tässä minun (volvon) moottorissa. Jos sinulla on tietoa paremmista suuttimista niin voit upottaa ne omaan moottoriisi  ;)

Juu ei mitään paniikkia tässä. Saat toki downgreidata autoasi aivan vapaasti. Ajattelin vain kertoa muillekin lukijoille, että mainostamasi suuttimet eivät ole topikin otsikon mukaista "B230F käyttöauto viritystä" siinä mielessä kuin virittäminen tällä foorumilla noin yleisemmin ymmärretään.

Näihin kahteen voisin hieman kommentoida, täysin vakiossa padassa (olkoon se F tai FB) uskon kyllä tuohon 4000 yläpuolella tapahtuvaan pieneen vedon paranemiseen. Vakio bensakartat on näetsen semmoset, että vähän yli 2000rpm ja petaali tiskissä lambdasäätö pitää seokset 14.7, jolloinka ei tee eroa suuttimilla (pl. täysin olematon ero sumukuviossa kenties), mutta kun 3500 tienoolla seos alkaa rikastumaan aivan järjenköyhälle tasolle, voi "liian pienet" suuttimet auttaa ettei seos olekaan afr 10 vaan esimerkiksi reilun 11, sillä saa jo luultavasti vedon paranemista aikaiseksi kun ei olla ihan mustan savun rajamailla.

Muok: testatusti sevverta myös, että arkiajoon vakiopataan tuli uskomattoman paljon vetoa alakierrosalueelle kun vaihtoi noin 20% vakiota isommat suuttimet, yläpäässä asiat ei tehnyt selkeää muutosta sen jälkeen kun lambdasäätö oli korjannut peruskartan suhtkoht lähelle, tilanne pysyi siis samana eli yläpäässä kone käy aivan hillittömän sakeella.
« Viimeksi muokattu: 14.03.2016, 22:38:19 kirjoittanut TVS »
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa JSe

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 111
  • www.vrcf.fi
Vs: B230F käyttöauto viritystä
« Vastaus #406 : 14.03.2016, 22:19:28 »
Juu ei mitään paniikkia tässä. Saat toki downgreidata autoasi aivan vapaasti. Ajattelin vain kertoa muillekin lukijoille, että mainostamasi suuttimet eivät ole topikin otsikon mukaista "B230F käyttöauto viritystä" siinä mielessä kuin virittäminen tällä foorumilla noin yleisemmin ymmärretään.

"B230F koneessa VX3 nokka, B230FX:n moottorin- ja sytyksen ohjaus, turbon putkisto katista eteenpäin"

 ja jos tähän löydän suuttimet jotka toimivat ao. moottorissa hyvin, niin eikös tämä ole "viritystä", minkä takia pitäisi laittaa moottoriin
ylisuuret suuttimet jos näilläkin pärjää, vai onko sinusta "B230F käyttöauton virittämistä" se, että ensimmäiseksi vaihdetaan
suurimmat mahdolliset suuttimet??

Poissa Kari Grandi 240

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 125
  • www.vrcf.fi
Vs: B230F käyttöauto viritystä
« Vastaus #407 : 14.03.2016, 22:55:09 »
"B230F koneessa VX3 nokka, B230FX:n moottorin- ja sytyksen ohjaus, turbon putkisto katista eteenpäin"

 ja jos tähän löydän suuttimet jotka toimivat ao. moottorissa hyvin, niin eikös tämä ole "viritystä", minkä takia pitäisi laittaa moottoriin
ylisuuret suuttimet jos näilläkin pärjää, vai onko sinusta "B230F käyttöauton virittämistä" se, että ensimmäiseksi vaihdetaan
suurimmat mahdolliset suuttimet??

No tuolla aiemmin ehdottamani suuttimet eivät ole mitään hirmuisia. Kyseiset nelireikäiset on tietyllä marginaalilla mitoitettu nelisylinterisessä moottorissa 150hp tehoon eli mielestäni erittäinkin sopivat tuohon "virittämääsi" moottoriin.

Poissa JSe

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 111
  • www.vrcf.fi
Vs: B230F käyttöauto viritystä
« Vastaus #408 : 15.03.2016, 01:05:06 »
No tuolla aiemmin ehdottamani suuttimet eivät ole mitään hirmuisia. Kyseiset nelireikäiset on tietyllä marginaalilla mitoitettu nelisylinterisessä moottorissa 150hp tehoon eli mielestäni erittäinkin sopivat tuohon "virittämääsi" moottoriin.

Menee yli koska tässä B230F(X) moottorissa pitäisi olla vain n. 130 hp.

Poissa Kari Grandi 240

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 125
  • www.vrcf.fi
Vs: B230F käyttöauto viritystä
« Vastaus #409 : 15.03.2016, 08:50:31 »
Menee yli koska tässä B230F(X) moottorissa pitäisi olla vain n. 130 hp.

Suuttimet pitää mitoittaa "yli", jotta niiltä ei millään kuormalla vaadita 100% aukioloaikaa vaan luokkaa 80% aukioloaikaa.

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: B230F käyttöauto viritystä
« Vastaus #410 : 15.03.2016, 10:09:29 »
Mitkäs ja kuinka riittävät suuttimet on vakiona B230FB:ssä?

Omasta (vaimon) omasta (vaimon) omasta (vaimon) kulkineesta on laskettu kuitenkin kantta sen 1,6mm joten puristukset ovat nyt B230F:n tasolla (9.8:1).

Kannen laskulla tuli alavääntöä selvästi lisää. Tai ei välttämättä "lisää", vaan jaksaa vääntää alempaa kuin ennen. Tosin nokan myöhäistymisen myötä "viimeinen riuhtaisu" tuntuisi tulevan 5500-6000rpm, mikä on automaatilla vähintäänkin idioottimaista.

Muistan kuitenkin manuaaliajoilta, että kyseinen auto on aina vetänyt niin, että 2500-3200 välissä on "tuhnu" -vaihe. Eli moottori kyllä yrittää vetää oikein hyvin, mutta selvästi tuolla kierrosvälillä meno laimenee, ikäänkuin "miettii". Saman olen huomannut kaikissa vakio B2X0F -moottoreissa. Liekkö tuo TVS:n selittämä sopituksen sekoilu liity asiaan?

Ja nyt automaattina tuo "pooaus" on erittäin rasittavassa kohtaa, suoraan momentinmuuntimen stall-speedin kohdilla. >:(

Poissa Pekko-poika

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 641
  • Fook Mii and Fook Yu!
Vs: B230F käyttöauto viritystä
« Vastaus #411 : 15.03.2016, 10:35:37 »
Mitkäs ja kuinka riittävät suuttimet on vakiona B230FB:ssä?
Eikös näissä kaikissa vapareissa oo samat suuttimet? Siis F/FD/FB, jossa LH2.4.

Keltaiset -762 loppuiset suuttimet siis, 214cm3/min.

Bendix Reginassa tais olla sinisiäkin suuttimia, mutta niistä ei oo sen enempää tietoa.
Keltainen
Sininen

Kouvolan köröttelijät.

Poissa exclusive

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1009
  • www.vrcf.fi
Vs: B230F käyttöauto viritystä
« Vastaus #412 : 15.03.2016, 16:44:25 »
Omasta (vaimon) omasta (vaimon) omasta (vaimon) kulkineesta on laskettu kuitenkin kantta sen 1,6mm joten puristukset ovat nyt B230F:n tasolla (9.8:1).
jaa että fb:ssä on niin mummot puristukset. Ilmankos emännän (mun) emännän (mun) emännän 940 on niin löysä menemään vaikka onkin JUMALKANNELLA...mun 240 b200f:llä olis pöllyttäny sen miten vaan vaikka onkin vaan kaivetulla 530.
Volvo 940 -94 2.4 TDic -käyttöauto- /// Volvo 240 -83 -projekti- ///  Nissan micra b19+m45 -jm- /// volvo 360 b200+m47 -jm- /// opel corsa 2.0 16V -jm-

Poissa Kari Grandi 240

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 125
  • www.vrcf.fi
Vs: B230F käyttöauto viritystä
« Vastaus #413 : 16.03.2016, 17:04:29 »
Vakio bensakartat on näetsen semmoset, että vähän yli 2000rpm ja petaali tiskissä lambdasäätö pitää seokset 14.7, jolloinka ei tee eroa suuttimilla (pl. täysin olematon ero sumukuviossa kenties), mutta kun 3500 tienoolla seos alkaa rikastumaan aivan järjenköyhälle tasolle, voi "liian pienet" suuttimet auttaa ettei seos olekaan afr 10 vaan esimerkiksi reilun 11, sillä saa jo luultavasti vedon paranemista aikaiseksi kun ei olla ihan mustan savun rajamailla.

Muok: testatusti sevverta myös, että arkiajoon vakiopataan tuli uskomattoman paljon vetoa alakierrosalueelle kun vaihtoi noin 20% vakiota isommat suuttimet, yläpäässä asiat ei tehnyt selkeää muutosta sen jälkeen kun lambdasäätö oli korjannut peruskartan suhtkoht lähelle, tilanne pysyi siis samana eli yläpäässä kone käy aivan hillittömän sakeella.

Paljonko näissä bensakartoissa on eroja B230F eri vuosimallien, eri korimallien, eri perien ja erilaisten vaihteistoyhdistelmien välillä, sillä ainakin oma B230F oli vakiolastulla ja vakiosumuilla kaikkialla laajakaistan mukaan suunnilleen 14,7 ::)

Paikalla TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: B230F käyttöauto viritystä
« Vastaus #414 : 16.03.2016, 17:12:45 »
Paljonko näissä bensakartoissa on eroja B230F eri vuosimallien, eri korimallien, eri perien ja erilaisten vaihteistoyhdistelmien välillä, sillä ainakin oma B230F oli vakiolastulla ja vakiosumuilla kaikkialla laajakaistan mukaan suunnilleen 14,7 ::)
Pre-92 sanoisin että ei oikeastaan mitään. Lambdasäädön päälläollessa tuo tilanne myös pätee, paitsi kun kuormaa on tarpeeksi ja lambdasäätö tippuu pois.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa Kari Grandi 240

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 125
  • www.vrcf.fi
Vs: B230F käyttöauto viritystä
« Vastaus #415 : 16.03.2016, 17:23:17 »
OK. En tiedä mikä tuota oman vakiolastua? vaivasi, kun ei rikastanut mitenkään. Lastulla korjaantui ja seos rupesi reagoimaan kaasuläpän asennonmuutoksiin ja kuormitustilanteisiin kuten pitääkin.

Oli kyllä uskomattoman laiska etenemään tomaatilla, kun seos koko ajan 1  ;D

Paikalla TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: B230F käyttöauto viritystä
« Vastaus #416 : 16.03.2016, 17:46:10 »
OK. En tiedä mikä tuota oman vakiolastua? vaivasi, kun ei rikastanut mitenkään. Lastulla korjaantui ja seos rupesi reagoimaan kaasuläpän asennonmuutoksiin ja kuormitustilanteisiin kuten pitääkin.

Oli kyllä uskomattoman laiska etenemään tomaatilla, kun seos koko ajan 1  ;D
On niitä eri boksiversiota (561 A, B ja C, ja joku muu vielä, lisäksi 595 on FB), enkä ole testannut ristiin tai vertaillut, mutta kartoissa ei suoraan näy mitään eroa.

Ehjä kyllä rikastaa noin 2500 yläpuolelta kun petaali on tarpeeksi syvällä. Ja on se uskomattoman laiska etenemään jäteöljyvatkaimella vaikka olis FB tai FK, tai edes vakio FT.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: B230F käyttöauto viritystä
« Vastaus #417 : 16.03.2016, 18:24:31 »
On niitä eri boksiversiota (561 A, B ja C, ja joku muu vielä, lisäksi 595 on FB), enkä ole testannut ristiin tai vertaillut, mutta kartoissa ei suoraan näy mitään eroa.

Ehjä kyllä rikastaa noin 2500 yläpuolelta kun petaali on tarpeeksi syvällä. Ja on se uskomattoman laiska etenemään jäteöljyvatkaimella vaikka olis FB tai FK, tai edes vakio FT.
Jaa-a, mikä on laiska?
Kyllä tuo meitän 945 B230FB + AW71L aika kivuttomasti esim. ohituksen aikana 140-150km/h ottaa. Jos on enempi letkaa (esmes kolme autoa ja täysperä), saattaa mittariin ottaa jo 160km/h.

En käsitä tuota laiskaksi. Riittävän hyvin kulkee ja ohituksen hoitaa kohtuu vaivatta. Paikaltaanhan automaatti lähtee "miettien", mutta puolikaasulla mielestäni melko ripeästi vrt. manuaali.

Tai sitten tuo meitän FB:n on hajottanut kannen lasku. :idiot2:

Muistutus miten foorumilla suhtaudutaan ylinopeuksiin
« Viimeksi muokattu: 16.03.2016, 19:28:19 kirjoittanut Acke »

Paikalla TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: B230F käyttöauto viritystä
« Vastaus #418 : 16.03.2016, 19:22:41 »
Jaa-a, mikä on laiska?
Kyllä tuo meitän 945 B230FB + AW71L aika kivuttomasti esim. ohituksen aikana 140-150km/h ottaa. Jos on enempi letkaa (esmes kolme autoa ja täysperä), saattaa mittariin ottaa jo 160km/h.

En käsitä tuota laiskaksi. Riittävän hyvin kulkee ja ohituksen hoitaa kohtuu vaivatta. Paikaltaanhan automaatti lähtee "miettien", mutta puolikaasulla mielestäni melko ripeästi vrt. manuaali.

Tai sitten tuo meitän FB:n on hajottanut kannen lasku. :idiot2:
Suomessa eio montaa niin pitkää suoraa ohitusmahdollisuudella että 8v vapari kelaa vammalaatikolla 160 ohituksen loppuun... Mut ihan miten vaan. Moottorin jutuista tässä kai oli puhe. VX3 vapariin ja siihen järkevä (=itse tehty) lastu ja vähän lisää ruttuja niin alkaa kulkemaankin jotenkin.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

The moose

  • Vieras
Vs: B230F käyttöauto viritystä
« Vastaus #419 : 16.03.2016, 20:18:15 »
Suomessa eio montaa niin pitkää suoraa ohitusmahdollisuudella että 8v vapari kelaa vammalaatikolla 160 ohituksen loppuun... Mut ihan miten vaan. Moottorin jutuista tässä kai oli puhe. VX3 vapariin ja siihen järkevä (=itse tehty) lastu ja vähän lisää ruttuja niin alkaa kulkemaankin jotenkin.

M nokkanen tomaatti b230 ei jaksanu kiihtyä 4 vaihteella vaan oli kiusattava pakko 3. Jos halusi kaahata.
Vx3 samassa autossa kiihty 4. Vaihteellakin siinä missä toinen puutui. Ja huippuja otti ihan erilailla.


 

Elekma  Autoracing