Autoracing  KL-varaosat

B230F käyttöauto viritystä

  • 480 Vastauksia
  • 198083 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Miuzo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1166
  • www.vrcf.fi
Vs: B230F käyttöauto viritystä
« Vastaus #450 : 08.05.2016, 12:34:01 »
Laitettiin B230F raggarirempattuun Mitsun (myös raggarirempattu) 13C kiinni. 0,8 paineilla heti 270 Nm. A-nokalla ja kiinacoolerilla ynnä Re85

Et sillä vaan et ei vaparin viilailussa ole kuin harrastamisen ilo.

Pakko heittää vielä vertailu. B230fb tein saman operaation tosin bensalla niin tuotti saman 270Nm 0.5bar. 250nm tulee jo 2000rpm paikkeilla. Ei paljon mukavampaa käyttöautoviritystä vois suositella :)
245 DL 87', b23 turbo
945 SE 92', b230fb turbo
V70 99', b5252s

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: B230F käyttöauto viritystä
« Vastaus #451 : 08.05.2016, 12:57:53 »
Sepä siinä onkin, kun nyt pitäisi olla "laillisestikkin" mahdollista tuo vaparin ahtaminen.

"Korkeapuristeinen" (siis vinokoneen 9.8:1, hui kun onkin korkea) vapari vs. matalapuristeinen (oliko se FK/-T 8.9:1?) turbo. Vapari menee osakaasulla (tietyissä rajoissa) kevyemmin ja polttoainetaloudellisemmin.

Noh, ahdetaan se vapari. Alakierrosten/osakaasun veto säilyy lähes samana, lisänä tulee uusia hevosia ja njyyttöneita laitumelle heti, kun imusarjan alipaine menee 0:aan.


Karkeasti noin, käytännössä ei aivan.


Mutta, ideana ja toteutuksenahan tuo on ylivoimaisesti paras sekä hinta/hevos, hinta/nm, hinta/aika yms. mittareilla. Miksi sitten kaikki ei aja turbolla?

Vastaus: Yksi hajoava (itseasiassa useampikin) osa lisää. B230F on "ikiliikkuja", niin on myös FT, mutta jokatapauksessa lisää hajoavia osia.
Jokainen tykkää mistä sattuu. Minä jostain syystä edelleen tykkään vaparikoneesta "enemmän" tietyllätapaa, mutta myönnän myös itselleni tuon meidän perhevolvon kohdalla, ettei ahdin olisi mitenkään negatiivinen asia. Kun mennään matkaa perhe kyydissä ns. "lomalla", on se vain kiva ettei ohitusta tarvitse miettiä kaasun käytön osalta. Senkun painaa lattiaan ja ohittaa, meneehän se noin vaparillakin, mutta "hiukan" aikaisemmin täytyy kaasua painaa.

Sitten taas perheen toinen "käyttöauto" (kyllä, jälleen se 1.2 viatti) on oikeinkin kiva vapastihengittävänä ja murisevana "petona" - niin kauan kun ajelee yksin. Konttiin työkalut, mökkikamat ja perhe kyytiin, alkaa vituttamaan se 4000-6000rpm vetoalue.


Minullakin on ollut suunnitelmissa tuon volvon ahtaminen. Budjetti rajoittaa vain niin pahasti, etten mitenkään siihen nyt kykene. Automaatin kanssakin B230FB (kansi 1,6mm madallettu) riittää ihan hyvin suomen rajoituksille ja liikennetilanteisiin, ainoa "rassaava" asia on se, että 90-100km/h ja sopiva ylämäki --> täytyy painaa senverran syvään että tomaatti pudottaa TL4 --> 4 ---> 3, jolloin kone alkaa kirmaamaan ja vauhti kiihtyy. Kevyt kaasun hölläys ja kierrokset jäävät "leijumaan" typerän korkealle, kunnes mäen jälkeen voi taas höllätä, jolloin menee nelonen ja lukko päälle. Turbolla ongelma poistuisi, koska kaasua ei tarvitsisi antaa puoliakaan siitä mitä vaparilla, että saavutetaan sama tehty työ (teho).


Hei, nyt kun sivuttiin katsastus -asiaa, niin onko kukaan perehtynyt, saako omavalmisteisia imusarjoja nyttemmin tehdä näihin euro 1/2 -härveleihin? Siinähän olisi jollekkin pelle-pelottomalle hyvä vertailukohde; paras nokka-akseli ja imusarja -combo vapaasti hengittävään ruiskuohjattuun vinokoneeseen. Minulla ei aika riitä moiseen mitenkään.


Mikä muuten lasketaan "käyttöauto" -viritykseksi? ???  Minä en sellaiseksi laske esimerkiksi tuon meidän volvon kannen madallusta.

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5756
  • www.vrcf.fi
Vs: B230F käyttöauto viritystä
« Vastaus #452 : 08.05.2016, 16:57:02 »
Käyttöauto viritys on sellaista mitä esim nykyautoille tehdään lastuilla. Kulutus laskee tai ei nouse kohtuuttomia mutta tehot paranee. Kulutus ei saa nousta koska sitten ei ole enää järkevä ympärivuotinen käyttöauto. Eli tämä on vastakohta sille että lyödään holsetti kylkeen, kumit katuun ja pyörre tankkiin.

Kannen lasku oli juurikin käyttöauto viritystä. Kulkee iloisemmin ilman suurta kulutuksen nousua.

B200F vaihto B230F:ään on myös sitä. Vääntö kasvaa, ajaminen on vaivattomampaa käyttöalueella ja kulutus laskee.

Turbotuskin on sitä jos tavoitteena on kasvattaa alavääntöä ja helpottaa tavallista ajamista.
« Viimeksi muokattu: 08.05.2016, 17:00:18 kirjoittanut Huikkoster »
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa Miuzo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1166
  • www.vrcf.fi
Vs: B230F käyttöauto viritystä
« Vastaus #453 : 08.05.2016, 20:17:55 »
Ei muuttunu kulutus ahtamalla. Nätillä ajolla edelleen 11,6 paikkeilla nurkka-ajossa. Paljonkin saa toki kuluttamaan agressiivisella ajotavalla...
245 DL 87', b23 turbo
945 SE 92', b230fb turbo
V70 99', b5252s

Poissa Veksi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1392
  • Top Etanol
    • volvo-club.net
Vs: B230F käyttöauto viritystä
« Vastaus #454 : 08.05.2016, 20:49:11 »
Kulutusta ajatellessa kannattaa mitoittaa ahdin sen verran suureksi että se ahtaa vasta pyydettäessä
Esim. itse kuljen päivittän töissä B230 koneisella autolla jossa 3/4 puhallin (ihanaa 70-luvun tekniikkaa 70 luvun korissa)
Koko aika mennään alipaine alueella seokset 14,7. Ennakoivalla kaasunkäytöllä saadaan ahdin mukaan peliin jos on kiire vaikka apteekkiin tai kirkkoon
Käyttöauto - isolohko Kartano 240 3/4 turpo interkoorel
Kesäauto - pikkulohko Camaro 346cid

"OStrichilla siihen tarvitaan kaksi purkkia ja läppäriä yhtäaikaisesti, eikä siitä saa logia talteen"

Poissa jogiin

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3760
  • 195hv/406Nm
Vs: B230F käyttöauto viritystä
« Vastaus #455 : 08.05.2016, 20:54:07 »
Tämmönen löyty muutama vuos sitten


Volvo 945 Classic -98 (Lahna)
Volvo 945 turbo -96 (Lahnan seuraaja)
Wäärin Wirittäjä #4

Poissa Keme

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 371
  • Jee jee
Vs: B230F käyttöauto viritystä
« Vastaus #456 : 13.05.2016, 10:56:50 »
Olisiko tämmöselle käyttöautofilosofoinnille oikeampi paikka joku toinen topicci kuin tämä viritysvinkkitopic?
!

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7974
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Vs: B230F käyttöauto viritystä
« Vastaus #457 : 13.05.2016, 11:31:35 »
Olisiko tämmöselle käyttöautofilosofoinnille oikeampi paikka joku toinen topicci kuin tämä viritysvinkkitopic?

Juurikin näin - siivousta tehty.

Niko_S

  • Vieras
Vs: B230F käyttöauto viritystä
« Vastaus #458 : 07.06.2016, 15:59:57 »
Tuli oman katiskan bensakiskoon ruuvattua hipompi paineensäädin.

FSE/Malpassi 95E10 ja E85 kestävä, 1:1 säätöalue 1 - 5 bar.

Tälläinen:
http://www.autoracing.fi/paineensaadin-ruiskumoottoreille-44407

Lähes bolt-on vakio bensakiskoon, mutta vakio kiinnitysrauta on liian ulkona, että menisi pohjaan kiskon liitäntään (jää vuotamaan).

Oma asennusratkaisu:


Ruuvia käänetty nyt 2 neljäsosa kierrosta tiukemmalle, ja on suunnilleen sama perstuntuma kuin vanhalla original säätimellä.

---------------------------

Tuo oma kokoonpano tällä hetkellä:

B230F Bendix

Polttoaine E85

- VX3 nokka
- Imusarja kohdistetty kanteen (tai niin lähelle, kuin sain mitattu ja uskalsin tavaraa pois ottaa).
- Vakio pakosarjaa kiillotettu
- Pakoputkisto kahdella Simonsin läpivirtausvaimentimella ilman katalysaattoria
- Vakio suuttimet (isommat 250cc ostettu, ja tulossa jenkeistä vielä kesäkuun aikana).
- Säädettävä bensapaineensäädin FSE/Malpassi
- AEM E85 320 Lph polttoainepumppu


Moottori toimii hyvin ja kulkeekin kohtuullisesti kun kiihdytellään käyttöalueella (1000 - 4000 rpm).

Lisää voimaa pitää tietenkin saada, mutta hieman olen nyt kahden vaihella, kun pitää toisaalta laittaa rahaa säästöön,
ja taas toisaalta haluaisi tehdä paremman kannen tähän nykyiseen moottoriin...  :-\

Mitä nyt äkkiä laskin, niin ei ole halvaksi tullut päästä tähänkään asti, kun halunnut nimenomaan pitää vaparina, mutta pikkuhiljaa tehnyt parannuksia. Polttoaineen vaihtamiseen liittyvät osat eivät ole olleet sieltä halvimmasta päästä, kun ei riittänyt toimiva, vaan piti olla hyvä (polttoainepumppu, paineensäädin, isommat suuttimet).

Samalla rahalla olisi ostanut käytetyt turbohilut ja ahtanut moottorin.
Tosin sehän ei ole ollenkaan hauskaa, koska se on liian helppoa.  :juhau:



Poissa Keppi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 225
Vs: B230F käyttöauto viritystä
« Vastaus #459 : 07.06.2016, 16:24:50 »
Mulla ainakin meni toi ihan sama säädin ilman mitään kikkoja paikoilleen. Vähän oli tappelua vaan saada siihen.

Niko_S

  • Vieras
Vs: B230F käyttöauto viritystä
« Vastaus #460 : 07.06.2016, 16:37:39 »
Mulla ainakin meni toi ihan sama säädin ilman mitään kikkoja paikoilleen. Vähän oli tappelua vaan saada siihen.

Okei.

Olihan se joo pientä vääntämistä saada se ensimmäisellä kerralla paikalleen, mutta jostain syystä tuossa omassa bensakiskossa se jäi sen 1-2 milliä irti, että pääsi vuotamaan.

Se vakio kiinnitysrautakaan ei kyllä näyttänyt siltä, että olisi ottanut mitään damagea...

No loppupäätelmänä nyt se, että on ainakin kaksi tapaa asentaa tuo ko. säädin vakio bensakiskoon siten, että toimii oikein.  :)

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2396
  • www.vrcf.fi
Vs: B230F käyttöauto viritystä
« Vastaus #461 : 08.06.2016, 17:59:42 »
Laitampa kuvan B230F ja B230F+ Mitsu 13 teho- ja vääntökäyrästä. Voidaan sitten spekuloida siitä miten se toimintatonni poikii eniten voimaa.

Öh. Kuva huomenna.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: B230F käyttöauto viritystä
« Vastaus #462 : 08.06.2016, 18:39:39 »
Laitampa kuvan B230F ja B230F+ Mitsu 13 teho- ja vääntökäyrästä. Voidaan sitten spekuloida siitä miten se toimintatonni poikii eniten voimaa.

Öh. Kuva huomenna.
Varmasti tätä vääntöä on jo käyty yli äyräiden, mutta hyvä saada kuvat vierekkäin.

Silti, jos joku haluaa ajaa vaparilla, ei siinä pitäisi olla mitään väärää?

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2285
Vs: B230F käyttöauto viritystä
« Vastaus #463 : 08.06.2016, 19:00:36 »
Silti, jos joku haluaa ajaa vaparilla, ei siinä pitäisi olla mitään väärää?

Jos on vähän (tai aika paljonkin) masokistin vikaa niin mikäs siinä, mutta ylipaine on kuitenkin ihan selkeästi "best bang for the buck" näissä laitteissa. ELK
V60 D3 Inscription -20
142 -72 (?? + ??) Showroom
Suzuki Bandit N1200 -96

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2396
  • www.vrcf.fi
Vs: B230F käyttöauto viritystä
« Vastaus #464 : 09.06.2016, 09:43:19 »
Laitampa kuvan B230F ja B230F+ Mitsu 13 teho- ja vääntökäyrästä. Voidaan sitten spekuloida siitä miten se toimintatonni poikii eniten voimaa.

0,7 Bar kellolla, koitettiin Bleedillä nostaa vähän paineita mutta ahtopainepiikit oli aika suuria ja vääntömomentti pomppi +40 Nm niin lopetettiin kokeilu heti alkuunsa. Mitattu siis oikeassa Schenk W260 kampiakselidynossa Aalto-yliopiston moottorilabrassa "stady-state" menetelmällä. Oli sellainen FreeStudy-oppilasprojekti jossa sai vain rakentaa.

Moottori 89 B230F jossa uudet männämrenkaat ja laakerit, H-profiili kiertokangilla. A-nokka asennettu merkkien mukaan. Moottori rakennettiin ilman mitään erikoisempia hifistelyjä, periaatteella "Olen kasaamassa ekaa konetta tiukalla budjetilla". Poislukien tietysti nuo H-profiilikanget, mutta ne haluttiin päivittää kun moottorissa oli ne heikommat kanget. Suoritusarvoihinhan niillä ei ole mitään merkitystä.

Testi ajettiin RE85 polttoaineella, mutta näin pienillä ahtopaineilla sillä ei ole mitään suurempaa merkitystä moottorin suoritusarvoihin.

Ja jos tuosta tehokäyrästä katsotaan vaikkapa ohitustilanteeseen lähtemistä ja kiihdytetään alkaen 4000 rpm niin ahdetussa on tarjolla 50-70 hevosvoimaa enemmän.


« Viimeksi muokattu: 09.06.2016, 10:09:54 kirjoittanut The_OttoB »
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

 

Samppasport  Futurez