RallyBaron  Samppasport

B230F käyttöauto viritystä

  • 480 Vastauksia
  • 198095 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Veksi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1392
  • Top Etanol
    • volvo-club.net
Vs: B230F käyttöauto viritystä
« Vastaus #180 : 17.12.2012, 20:08:18 »
Nimen omaan tehot pyöriltä kiinnostaa.

Pyörätehot on siitä kivoja että niitä ei voi verrata kuin pyörätehoihin. Toisiin Volvoihin ja muiden virityksiin ei voi näin ollen verrata.
Jos mittaat niin mittaa sitten ennen ja jälkeen tehot SAMOILLA renkailla
Käyttöauto - isolohko Kartano 240 3/4 turpo interkoorel
Kesäauto - pikkulohko Camaro 346cid

"OStrichilla siihen tarvitaan kaksi purkkia ja läppäriä yhtäaikaisesti, eikä siitä saa logia talteen"

Poissa möhkis

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 29
  • www.vrcf.fi
Vs: B230F käyttöauto viritystä
« Vastaus #181 : 17.12.2012, 20:41:02 »
Ja moottori tehot ei ole verrannollisia ollenkaan minkään toisen kulkuneuvon kanssa koska vaihdelaatikko ja perä hukkaa niin paljon tehoja.

Todellinen teho on aina pyöriltä mitattuna.

Tarkoitus oli käyttää samoja renkaita juu mutta ilmeisesti nastarenkailla ei voi tehoja mitata joten siirtyy sekin  :'(

Poissa dometic

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 566
  • V70 D5 --- 240 B???
Vs: B230F käyttöauto viritystä
« Vastaus #182 : 29.01.2013, 13:30:10 »
Voisin vähä lainata tätä kun oon aatellu vähän piristää tota omaa 740 B230f kulkinetta. mahtaako tulla tämmösellä reseptillä lissää potkua minkä verRan? Eli jos D nokka, turbon suuttimet, joku xl peltisatsi ja sitte lastutus RE85? saako sitä toimimaan lastulla vai täytyykö hoitaa joku adapteri systeemi?
Vikakoodien lukua Torquella Huittisissa.

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 9003
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: B230F käyttöauto viritystä
« Vastaus #183 : 29.01.2013, 13:43:07 »
ja sitte lastutus RE85? saako sitä toimimaan lastulla vai täytyykö hoitaa joku adapteri systeemi?

Adapterihan on lähinnä purkkakorvike "lastulle" eli sille että moottorinohjaus itse ymmärtäisi viinan päälle. Jos voi valita niin kyllä viinaanmenevä ECU-ratkaisu pesee adapteriviritykset.

Sinänsähän RE85:n käyttöönottoon pääsee jo sillä että vaihtaa n. 30% isommat suuttimet. Jos huipputehoja haetaan niin sitten tarvii optimoida moottorinohjausta viinan ominaisuuksille. Nokalla ja pakosarjalla ei taida B230F:stä kyllä kuurakettia saada vaikka miten viilaisi ohjausta.

Poissa dometic

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 566
  • V70 D5 --- 240 B???
Vs: B230F käyttöauto viritystä
« Vastaus #184 : 29.01.2013, 14:00:25 »
Adapterihan on lähinnä purkkakorvike "lastulle" eli sille että moottorinohjaus itse ymmärtäisi viinan päälle. Jos voi valita niin kyllä viinaanmenevä ECU-ratkaisu pesee adapteriviritykset.

Sinänsähän RE85:n käyttöönottoon pääsee jo sillä että vaihtaa n. 30% isommat suuttimet. Jos huipputehoja haetaan niin sitten tarvii optimoida moottorinohjausta viinan ominaisuuksille. Nokalla ja pakosarjalla ei taida B230F:stä kyllä kuurakettia saada vaikka miten viilaisi ohjausta.

Joo en nyt ajatellukkaan että heti tulee +50hp mutta jos vähän pirteyttä saisi lissää. onko täys mahdottomuus saada edes tonne 140 hepan hujakoille noita hevosia?
Vikakoodien lukua Torquella Huittisissa.

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3337
  • Boxy, but good
Vs: B230F käyttöauto viritystä
« Vastaus #185 : 29.01.2013, 15:21:26 »
Nokka piristää kivasti. M = kuristus
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Poissa exclusive

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1009
  • www.vrcf.fi
Vs: B230F käyttöauto viritystä
« Vastaus #186 : 06.02.2013, 08:40:37 »
mites jos ostaa tuplavenajouset niin miten saan selville oikean jousipaineen? vain onko tuolla suurtakaan merkitystä?
Volvo 940 -94 2.4 TDic -käyttöauto- /// Volvo 240 -83 -projekti- ///  Nissan micra b19+m45 -jm- /// volvo 360 b200+m47 -jm- /// opel corsa 2.0 16V -jm-

Poissa Beris

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 54
    • Flickr
Vs: B230F käyttöauto viritystä
« Vastaus #187 : 18.03.2013, 21:14:22 »
Laitetaas tänne vielä mielipidekyselyä mahdollisista kesän virityksistä. Tuli Timos Motorin poikien kanssa sähköpostiviestiteltyä tossa ja olivat sitä mieltä, että seuraavalla kokoonpanolla saisi kivasti 230F lisää jerkkua.
Heille siis ostoslistaa;
-13,10 nokka
-Peltipakosarja
-Chipit bensa ja sytkä puolelle
-Jäykemmät venttiilijouset

Kansi vaihtuisi 531 josta sen verta tavaraa pois, että puristukset 11,5 (?ehdotuksia parempia?) kanavat siistiksi ja imusarjan kohdistelu. Perus sähköflekti ja vauhtipyöramodit.

Mitä puuttuu? Mitä pitäisi vielä ottaa huomioon? Saako jostain (suomesta) osaa halvemmalla? (eivät lähettäneet vielä tarjousta) Muita mielipiteitä? Olenko aivan hakoteillä? Myynkö Volvon ja ostan Bemarin? Kiitoshei.

E: Ja vaparikone pitäis rakentaa :D

-Beris
« Viimeksi muokattu: 18.03.2013, 21:45:12 kirjoittanut Beris »
Lainaus käyttäjältä: The_OttoB
Kukaan järkevä ihminen ei irroita etutolppaa 200-sarjan Volvosta jos ei ole pakko.

Poissa Toni

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1123
  • Still running with LH2.4
    • Tonin Volvosivut
Vs: B230F käyttöauto viritystä
« Vastaus #188 : 18.03.2013, 21:28:58 »
142-74 B230FB Turbo, 945 Classic 531/16T/AW71L, 945 Classic 531/20T/M90, 945-96 D24TIC ZF (2+3 paku), 945-96 D24TIC M90 (2h paku), http://volvo.tonit.org. Myynnissä LH2.4 Virilastuja, OBD-lukijoita.

Poissa Veksi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1392
  • Top Etanol
    • volvo-club.net
Vs: B230F käyttöauto viritystä
« Vastaus #189 : 18.03.2013, 22:24:12 »
Nokka ratkaisee tosipaljon. Imuventtiilin sulkeutumis ajankohta(voidaan hakea säädettävällä nokkapyörällä) ja nokkien välinen kulma vaikuttavat eniten. Pakosarjalla voidaan korjata joitakin epäkohtia mutta näillä tehoilla vaikutus on aika teoreettinen.
Perä välitys täytyy sovittaa käytettävään vetoalueeseen. Muuten auto ei liiku vaikka penkitetyt teholukemat lupailisivatkin jotain muuta
Yli 4,0 välitys olisi ehkäpä välttämätön ja ylivaihde laatikko vähintääkin kiva
Käyttöauto - isolohko Kartano 240 3/4 turpo interkoorel
Kesäauto - pikkulohko Camaro 346cid

"OStrichilla siihen tarvitaan kaksi purkkia ja läppäriä yhtäaikaisesti, eikä siitä saa logia talteen"

Poissa VinskiMo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 175
  • Volovo
    • TeamKuraperseRacing -> Katso :)
Vs: B230F käyttöauto viritystä
« Vastaus #190 : 22.06.2013, 00:22:38 »
Morjesta, en tiedä mikä on sääntö topikkejen nosteluun täällä mutta yleisesti en viitsi tehdä uutta aihetta kun tämä vanhakin on vielä olemassa (haulla etsin).

Eli mulla on kanssa kysymyksenä käyttis volvon piristäminen ja kulutuksen lasku mahdollisesti.

Faktoja-> auto on siis 240GL

Edit. Pakko oli lisätä kuva vielä kaikkien riesaks :D edit2. linkki korjattu



-b230f kone, katalysaattorilla ja lambdalla (papereissa lukee että katalysaattori on muttei vähäpäästöisyydestä, tiedä sitten)
-530 kansi
-320tonnia mittarissa
-kone huone ainakin näyttää vakiolta

Eli tarkotus olis kutitella vähän lisää tehoja ja ehkä laskea hiukka kulutusta niin että tuo menis edelleen leimasta läpi ja kestäis edelleen.

Ensinnäkin kannattaako nykyistä konetta alkaa laittamaan vai ostaa toinen aihio jota laittaa ja vaihtaa sitten vai mitenkä :O

tähän asti olen suunnitellut seuraavia ->

-D tai Yx3 nokka (vaiko joku muu?)
-viskoflekti pois ja sähköinen tilalle (jollain kokemusta asiasta??)
-joku lastu?

Paljonko tollasesta nokasta kärsii maksaa ja mitä eroa on urallisella ja urattomalla nokalla? Onkos jotain helppoa tapaa selvittää mikä nokka tuola on sisällä ja mistä sen nokan ylipäätään tunnistaa? Meinaan että pystyykö sen jostain öljy täyttö korkista tai jostain urkkia :D?

onko ylipäätään mitään järkeä lähteä leikkiin, itse en ole pahemmin nelareita viritellyt mutta 2t puolen tunnen hyvin...

Eikös se periaate olis että enemmän tavaraa sytytys hetkellä ja nopeampaa kaasun vaihduntaa vai miten se nelkuissa meneekään.

Mitenkäs sitten kun mulla on toi sähköruisku niin onko tossa kokonaisuudessa joku pullon kaula ja onko joku osa mihin ei välttämättä heti tarvitse koskea.

Meinaan esim. kannattaako vapari putsari? Entäs tarviikse sitten järeempää pakoputkistoa ym. jos alkaa vähän piristämään.

ajatus olis mennä mahdollisimman pienellä budjetilla.

Niin ja pieni off topikki vielä, tietääkö joku meneekö minkään auton puoli kupit / jotkun tukevammat penkit volvoon helposti? Oma kuskin penkki on löysä ja vetelä (ilmeisesti peltirunko rikki) eikä siinä meinaa edes pysyä mitä nyt oon vähän sillä ehtiny ajaa (elokuussa kortti).

Kiitän jo valmiiksi vastauksista!
« Viimeksi muokattu: 22.06.2013, 00:26:45 kirjoittanut VinskiMo »
Nykyinen: 740 B230F (ralliauto)
EX: 945 B230FK, 240 B230F, 240 B200K, 945 D24TIC, 240 B200E, 245 B200F, 240 B200K, 940 B230FT, 940 B230FT, 760 B6254T, 740 B204FT, 940 B230FT, V70 2.5TDI, 940 B234F, 240 B200K, 740 B230F, S80 T6

Poissa Kaziganth

  • Biokaasumies / Karaokemestari
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4106
  • Hämeen hitain
Vs: B230F käyttöauto viritystä
« Vastaus #191 : 22.06.2013, 00:32:02 »
Ihan kauheen moneen kysymykseen en nyt ota kantaa, mutta jos rekisteriotteessa maininta kolmitoimikatista, on auto vähäpäästöinen. Nokista pyydetään noin 50€-> jos on "virinokka", ja urallisen nokan voi laittaa koneeseen, jossa virranjakaja sijaitsee kannen takapäässä. Nokan malli löytyy sen tulipellin puoleisesta päästä, eli 240:ssä pitää ottaa venakoppa ja se pyöreä muovi takaa pois, ja kirjain on stanssattuna nokan päähän. Ja penkkiä ei ole paha korjata itse. Sieltä on todennäköisesti runko tässä mallissa. Penkki irti(neljä mutteria), selkänoja irti istuinosasta(ei pakollinen), verhoilut ja pehmusteet pois ja hitsaa läjään. Jotkut on hajonneita vaahtomuoveja korjannut liimaamalla ne läjään+pintaan denimiä tai jotain muuta kestävää materiaalia.
No kun halvalla sai.

Poissa VinskiMo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 175
  • Volovo
    • TeamKuraperseRacing -> Katso :)
Vs: B230F käyttöauto viritystä
« Vastaus #192 : 22.06.2013, 00:53:28 »
Okei no mulla se nokka pitää sit olla uraton koska mulla se virran jakaja ei oo ainakaan sielä päädyssä (yks volvo expertti kertoi siitä vaikken ihan kaikkea tajunnu). Eipä sielä olis edes tilaa sille pahemmin.

Nojoo mutta tarkotus olis hommata niin sanotusti "sporttisemmat" penkit (semmoset kuitenkin että hyvä takamuksiset nais henkilöt mahtuu penkkeihin). Tosiaan se vielä jäi tosta lisäämättä että askina on m47 eli tuo 5 vaihteinen kova aski.

Niin se tässä lähinnä nyt kysytyttää että kannattaako edes virittää ja hyötyykö pelkän nokan vaihdosta mitään vai pitääkö samalla vaihtaa ns. kaikki (pakopuoli, vapari, lastu...)

ja mitähän kun oon kuullu tältä samalta volvo expertiltä että hän hakee aina päästö laput kaverilta ja hänellä on hitsattuna katin ulkokuori 3" putkistoon kiinni ja katsastus mies on jättäny asian sitten käsittelemättä sen enempi kyselemättä...

Muuten pystyykö tota sähköstä nelipiste ruiskua edes säätämään?
Nykyinen: 740 B230F (ralliauto)
EX: 945 B230FK, 240 B230F, 240 B200K, 945 D24TIC, 240 B200E, 245 B200F, 240 B200K, 940 B230FT, 940 B230FT, 760 B6254T, 740 B204FT, 940 B230FT, V70 2.5TDI, 940 B234F, 240 B200K, 740 B230F, S80 T6

Poissa Joni-

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 475
Vs: B230F käyttöauto viritystä
« Vastaus #193 : 22.06.2013, 03:06:34 »
Nokaksi käy urallinen ja uraton ku lohkojakaja.
Jos "kolmitoimikatalysaattori" -> vähäpäästönen, jos "katalysaattori" -> ei vähäpäästönen(?)
Mikä vm? Jos ei vähäpäästönen nii turboa vaan sit.
Volvo 245DL -88, Volvo 242L -75, Volvo 245SE -91, 340DL -89 + nippu muita..

Poissa VinskiMo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 175
  • Volovo
    • TeamKuraperseRacing -> Katso :)
Vs: B230F käyttöauto viritystä
« Vastaus #194 : 22.06.2013, 10:35:04 »
veikkaisin että on "vähäpäästönen" malli. Vuosimalli 90. Katsoin tota isoa paperi nivaskaa mikä tossa tuli mukana (just ostettu viime viikolla) niin jossain vanhoissa katsastus papereissa oli mittattu päästöjä mutta uudemmissa näytti olevan tyhjää :O!

Tarkotus olis pitää tuo vaparina ainakin armeijaan asti koska sen jälkeen olis tarkotus hakea saksasta bmw 330d käyttö autoks jonka jälkeen volvosta tulis suurin ja aikaa ja rahaa vievin harrastus näillä näkymin.

Eli edelleen kaipaisin nuita vihjeitä mitä tolle vaparina kannattaa tehä ja mitä ei, onko tämmöset toimenpiteet kokeneesta b23 kannesta aihioksi:kansi plaanattu ,kanavat kohdistettu ja venttiilit kiillotettu ja seetit hiottu?
Nykyinen: 740 B230F (ralliauto)
EX: 945 B230FK, 240 B230F, 240 B200K, 945 D24TIC, 240 B200E, 245 B200F, 240 B200K, 940 B230FT, 940 B230FT, 760 B6254T, 740 B204FT, 940 B230FT, V70 2.5TDI, 940 B234F, 240 B200K, 740 B230F, S80 T6

 

Ateho  Elekma