Samppasport  Futurez

B230F käyttöauto viritystä

  • 480 Vastauksia
  • 198127 Lukukerrat

0 jäsentä ja 3 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa järviin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 584
  • www.vrcf.fi
Vs: B230F käyttöauto viritystä
« Vastaus #195 : 22.06.2013, 10:50:19 »
Puristussuhde noin 12,5, 46/38 venttiilit+kanavatyöt, 45 tai 48mm läppärungot, isommat suuttimet, ohjelmoitava moottorinohjaus, joku hyvä nokka, lituska vauhtipyörä, 2,5" putkisto(katti pitää olla)+peltisarja, 13mm veivit.

Noilla voisi lähteä kokeilemaan.


Poissa VinskiMo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 175
  • Volovo
    • TeamKuraperseRacing -> Katso :)
Vs: B230F käyttöauto viritystä
« Vastaus #196 : 22.06.2013, 11:03:04 »
Nyt tuli jo vähän liian kalliita hevosia :D Auttaisko lastu + nokka hevoset edes siihen 120??
Nykyinen: 740 B230F (ralliauto)
EX: 945 B230FK, 240 B230F, 240 B200K, 945 D24TIC, 240 B200E, 245 B200F, 240 B200K, 940 B230FT, 940 B230FT, 760 B6254T, 740 B204FT, 940 B230FT, V70 2.5TDI, 940 B234F, 240 B200K, 740 B230F, S80 T6

Poissa järviin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 584
  • www.vrcf.fi
Vs: B230F käyttöauto viritystä
« Vastaus #197 : 22.06.2013, 11:10:41 »
Nyt tuli jo vähän liian kalliita hevosia :D Auttaisko lastu + nokka hevoset edes siihen 120??

Riittää.
Kannesta kannattaa ottaa 1mm pois ja ilmansaantia helpottaa.
Kuvat ovat 700-sarjasta, mutta sama idea.

80mm puruletkua


Turhat leegot poistettu


Rälläkkää


Poissa miikel

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1017
  • www.vrcf.fi
Vs: B230F käyttöauto viritystä
« Vastaus #198 : 22.06.2013, 11:32:56 »
Nyt tuli jo vähän liian kalliita hevosia :D Auttaisko lastu + nokka hevoset edes siihen 120??

Halvat hevoset ja vapari ei kuulu samaan lauseeseen!!!

Poissa VinskiMo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 175
  • Volovo
    • TeamKuraperseRacing -> Katso :)
Vs: B230F käyttöauto viritystä
« Vastaus #199 : 22.06.2013, 11:57:36 »
Kiitos vastauksista :D Nyt selkis jo sen verta että vakio ilman saantia parannetaan ja ostan varmaan sen toisen kannen mikä on kunnostettu ( B23 kansi plaanattu ,kanavat kohdistettu ja venttiilit kiillotettu ja seetit hiottu . Ajettu kunnostuksen jälkeen n.1000 km, hinta 50 euroo) onko tuo ok hintane jossen koittaa vaikka 40e tinkasta? Ja tuo varmaankin on hintasa perusteella 530 eli sama kun mulla nyt. Tuon kaveriks joku nokka ja lastu. Mistä muuten tiedän sitten ettei tuo käy laihalla ja onko tolla ruiskulla "aivot" eli kun saa enempi ilmaa ni osaa ihan omatoimisesti rikastaa seosta?

Onko tuo volvon vakio pakosarja riittoisa mihinkä hevosiin asti? Kävin just kömpimässä tuon alla ja huomasin että katin kohalla on 2 saumaa per puoli eli varmaankin vaihdettu/poistettu ja hitsattu uudelleen  ::)

uskaltaako muuten udella kulutuksen muutoksia noilla kannen pikku muutoksilla + nokalla ja ilmansaannin parannuksella, mitään kauheeta kierroskonettahan siitä ei noilla tempuilla tulis, olisko mahdollista että kulutus pienenis tai pysyis edes samassa? Ainakin omien 2t viritysten kanssa tehoa nostamalla olen saanut kulutusta jopa pienennettyä tuntuvasti, onkohan sama mahdollista auton kanssa?
Nykyinen: 740 B230F (ralliauto)
EX: 945 B230FK, 240 B230F, 240 B200K, 945 D24TIC, 240 B200E, 245 B200F, 240 B200K, 940 B230FT, 940 B230FT, 760 B6254T, 740 B204FT, 940 B230FT, V70 2.5TDI, 940 B234F, 240 B200K, 740 B230F, S80 T6

Poissa exclusive

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1009
  • www.vrcf.fi
Vs: B230F käyttöauto viritystä
« Vastaus #200 : 22.06.2013, 15:02:31 »
Halvat hevoset ja vapari ei kuulu samaan lauseeseen!!!
tämä pitää kyllä paikkansa. 100% tehonkasvu vaparina maksaa suunnilleen sen verran että sillä tekee melkein 2 turbomosaa..toisaalta nostan hattua sellasellelle rakentajalle joka tekee vaikka 200heppasen vinomosan, lähes jokainenhan pystyy tekemään pakosarjan ja siihen jatkoksi ahdin+muuta tarpeellista ja tuolla ottamaan sen 200heppaa.
Volvo 940 -94 2.4 TDic -käyttöauto- /// Volvo 240 -83 -projekti- ///  Nissan micra b19+m45 -jm- /// volvo 360 b200+m47 -jm- /// opel corsa 2.0 16V -jm-

Poissa exclusive

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1009
  • www.vrcf.fi
Vs: B230F käyttöauto viritystä
« Vastaus #201 : 22.06.2013, 15:09:40 »
Onko tuo volvon vakio pakosarja riittoisa mihinkä hevosiin asti?
valusarjalla kaverin jokkiskoneesta on jarrutettu 160hp
Volvo 940 -94 2.4 TDic -käyttöauto- /// Volvo 240 -83 -projekti- ///  Nissan micra b19+m45 -jm- /// volvo 360 b200+m47 -jm- /// opel corsa 2.0 16V -jm-

Poissa VinskiMo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 175
  • Volovo
    • TeamKuraperseRacing -> Katso :)
Vs: B230F käyttöauto viritystä
« Vastaus #202 : 22.06.2013, 16:43:56 »
valusarjalla kaverin jokkiskoneesta on jarrutettu 160hp

No mitäs muuta siihen on tehty? Tommoset lukemat olis mulle ihan unelmat  :P
Nykyinen: 740 B230F (ralliauto)
EX: 945 B230FK, 240 B230F, 240 B200K, 945 D24TIC, 240 B200E, 245 B200F, 240 B200K, 940 B230FT, 940 B230FT, 760 B6254T, 740 B204FT, 940 B230FT, V70 2.5TDI, 940 B234F, 240 B200K, 740 B230F, S80 T6

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1876
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: B230F käyttöauto viritystä
« Vastaus #203 : 22.06.2013, 18:17:09 »
Kyllähän se valusarja riittää niin pitkälle, mitä vaparikoneesta kannattaa ottaa.

Se että katti on hitsattu pakoputkeen kiinni ei välttämättä kerro mistään vaihdosta. JOtenkinhan se katti on siihen putkeen täytynyt kiinnittää.
Toisaalta 20v vanha auto... Ei se nyt niin hämästyttävää ole että katti olisi vaihdettu.

Poissa miikel

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1017
  • www.vrcf.fi
Vs: B230F käyttöauto viritystä
« Vastaus #204 : 22.06.2013, 22:19:19 »
Puristussuhde noin 12,5, 46/38 venttiilit+kanavatyöt, 45 tai 48mm läppärungot, isommat suuttimet, ohjelmoitava moottorinohjaus, joku hyvä nokka, lituska vauhtipyörä, 2,5" putkisto(katti pitää olla)+peltisarja, 13mm veivit.

Noilla voisi lähteä kokeilemaan.

Esim tällä reseptillä aletaan olemeen lähellä sitä 200hp

Poissa VinskiMo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 175
  • Volovo
    • TeamKuraperseRacing -> Katso :)
Vs: B230F käyttöauto viritystä
« Vastaus #205 : 23.06.2013, 03:02:00 »
edelleen mua kiinnostaa miten jokkis volvosta napataan 160hp kun jokkiksessa käsittääkseni tarkotus tehdä mahdollisimman halvalla? Eli jos olis kevyesti modattu 530, lastu, nokka, vapaammin virtaava vakio putsari niin irtoisko näillä jo tuommoisia lukemia vai jotain 120-130 luokkaa?
Nykyinen: 740 B230F (ralliauto)
EX: 945 B230FK, 240 B230F, 240 B200K, 945 D24TIC, 240 B200E, 245 B200F, 240 B200K, 940 B230FT, 940 B230FT, 760 B6254T, 740 B204FT, 940 B230FT, V70 2.5TDI, 940 B234F, 240 B200K, 740 B230F, S80 T6

Poissa miikel

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1017
  • www.vrcf.fi
Vs: B230F käyttöauto viritystä
« Vastaus #206 : 23.06.2013, 08:29:26 »
edelleen mua kiinnostaa miten jokkis volvosta napataan 160hp kun jokkiksessa käsittääkseni tarkotus tehdä mahdollisimman halvalla? Eli jos olis kevyesti modattu 530, lastu, nokka, vapaammin virtaava vakio putsari niin irtoisko näillä jo tuommoisia lukemia vai jotain 120-130 luokkaa?

Kyllähän näillä voidaan jo sinne 120 - 130 hp päästä...

Poissa lassii

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1289
  • www.vrcf.fi
Vs: B230F käyttöauto viritystä
« Vastaus #207 : 23.06.2013, 09:00:36 »
edelleen mua kiinnostaa miten jokkis volvosta napataan 160hp kun jokkiksessa käsittääkseni tarkotus tehdä mahdollisimman halvalla?

Tarkotus on päästä halvalla mutta ne jotka voittaa pyttyjä SM-kisoissa laittaa kyllä rahaa surutta meneen. Nettiautosta voi käydä kattoon mitä jokkisautoista pyydetään. Kaikki on järjestään kalliimpia kun hinta jolla se pitäis myydä kisan jälkeen. Jokkiksesta on menny se harrastuksen edullisuus metsään jo kauan aikaa sitten. Meni vähän OT mutta kuitenkin....
V70 TDI

Poissa miksu01

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1060
  • Volvo, koska mä voin
    • Facebook
Vs: B230F käyttöauto viritystä
« Vastaus #208 : 23.06.2013, 10:32:51 »
tähän asti olen suunnitellut seuraavia ->

Paljonko tollasesta nokasta kärsii maksaa ja mitä eroa on urallisella ja urattomalla nokalla?


Tuollainen D tai VX3 ym nokka maksaa täällä foorumilla noin 60e-100e.

Sillä ei ole sulla väliä onko urallinen vai uraton koska 240 volvossa on virranjakaja lohkossa ja tuon nokassa olevan uran tarkoitus on pyörittää virranjakajaa mm 740 volvoissa joissa jakaja on koneen päädyssä :)

Eli 240 käy kumpikin nokka ja 740 käy vain urallinen nokka.

Kun perus virityksiä hakee niin kannattaa lukea ainakin tuo linkki
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=464.0

Siellä on ainkin 1kpl b230 kone josta otettu aika "halvoilla" muutoksilla 190hv :)

Tuo sinun volvossa oleva moottori on hyvä viritystä ajatellen koska on "iso" lohko, Kyllä tuollaista vähäpäästöistä autoakin pystyy virittämään kunhan ei laita liian jyrkkää nokkaa tai muutenkaan liian rajua viritystä mikä vaikuttaa liikaa päästöihin. Ennemmin kuin poistaa katin niin suosittelisin miettimään sellaista vaihtoehtoa että ostaisi "kisa/racing" katalysaattorin.. Ne maksaa melko paljon mutta esim käytettynä sellaisen voi löytää halvemmalla tai sitten jos  haluaa uuden niin ainakin biltema myy aika edullisesti. Hyöty suhdetta en sitten itse osaa sanoa :)

Tuosta fiskon poistosta ja sähköflektin asennuksesta saa täällä hyvät ohjeet :)

omaan b230 koneeseen ei ole kauheasti maksanut "piristys" osat (kaikki osat ostettu täältä foorumilta). Esim:

-530 Kannen lasku -1.5mm, hinta 40e koneistamolla
-Sähköflekti 8e, volvo 940 Flektin anturi 11e (motonet)
- V nokka 40e, paremmat männät 40e, LH 2.4 ruiskun osat 100e
- Kannen kanavien kohdistus ja siistiminen 0e (itse tehty)
-imusarjan kohdistus 0e
-2.5" tee-se-itse putkisto n. 100e (motonet)
Tuossa olis nyt jotain, en jaksa kaikkea kirjottaa :)

Eli kannattaa lukea nuo alla olevan linkin topiicit läpi niin saa aika paljon tietoa vaparin virittämiseen, siellä aika moni miettii samoja asioita
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?board=30.0
« Viimeksi muokattu: 23.06.2013, 10:35:04 kirjoittanut miksu01 »
Käyttis: Volvo V70R AWD - 00 Musta n. 350hv/450nm
Käyttis 2: Vw Jetta 1.4 tsi - 07 140hv
Volvomies jo toisessa sukupolvessa. Aina on 2 autoa joista toinen on Volvo ja toinen on ns myyntiauto eli osta, korjaa ja myy

Poissa VinskiMo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 175
  • Volovo
    • TeamKuraperseRacing -> Katso :)
Vs: B230F käyttöauto viritystä
« Vastaus #209 : 23.06.2013, 13:03:48 »
No hei kiitoksia. Nyt tuli hyvää tekstiä ja sieltähän saa luettua vaikka mitä. Hienoa kerrassaan.

Mun kohalla kai ei sitten muuta kun osien metsästykseen ja lastun tekijän juttusille.

Tuo yx3 lienee ehkä se parempi nokka mulle kun meinasin että kulutus pysyis edes jonkun maailman rajoissa. Eikös tuolla pitäis saada vääntöjä ja kulutusta ehkä alas?

Tosiaan ostan sen toisen kannen mistä sitten tekee niin eiköhän tässä jotain saada aikaan. Mitenkässe nelarissa menee, eikös kantta laskemalla = puristus suhteen kasvattamisella saada koneesta lisää vääntöä? Jolla taas saisin sitä hokemaani kulutusta ehkä alas.

Muuten mitenköhän nuo mun pikku piristykset nouseekohan bensan vienti rajusti jos ajaa nätisti. Tällä hetkellä tuo vie jotain 10l/100km mitä sillä nyt on ajettu, olisko mahdollista ettei kulutus nousisi tai ainakin pysyisi edes samassa  ::)

Mjoo, jotenkin viritys ja bensan syönti menee samassa käyrässä mutta jos kyse olis nimenomaan väännön ja tehon hakemista alakierroksilla niin eikös se sillon vois laskea, ainakin omista kokemuksista prätkissä että semi kireellä koneella on tehoa myös alakierroksilta lähtien ja kone käy nätisti ja jaksaa vetää vrt. vakio ja kyllä on kulutuskin laskenut. Tiedä sitten näistä autoista kun ne mulle vielä ihan vieras käsitys on.

Mutta hei kiitoksia paljon vastauksista, olen taas viisaampi!
Nykyinen: 740 B230F (ralliauto)
EX: 945 B230FK, 240 B230F, 240 B200K, 945 D24TIC, 240 B200E, 245 B200F, 240 B200K, 940 B230FT, 940 B230FT, 760 B6254T, 740 B204FT, 940 B230FT, V70 2.5TDI, 940 B234F, 240 B200K, 740 B230F, S80 T6

 

Samppasport  Futurez