Elekma  Autoracing

B230F käyttöauto viritystä

  • 480 Vastauksia
  • 198095 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa AnttiR

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 569
  • www.vrcf.fi
Vs: B230F käyttöauto viritystä
« Vastaus #255 : 06.02.2014, 23:05:27 »
Ei tuo 16v omasta mielestä kovin huonokaan ole 8v kanteen verrattuna ainakaan jos tehon hakua miettii. Taloudellisuuspuoli voi taas olla toinen juttu. Ei kai se ihan susi ole racemielessäkään, ainakin eräässä keski-suomalaisessa kiihdytys-escortissa on cosworth pohjaisen kellarin päällä moinen kansi. Tuskin sitä siihen olisi laitettu jos cossun kansi paremmin toimisi?
Jos TVR escorttia meinaat niin taitaa kyllä olla 2.5l pinton alakerta siinä.
-Volvo 850 T-5R -95
-Volvo 242 -81

Poissa Veksi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1392
  • Top Etanol
    • volvo-club.net
Vs: B230F käyttöauto viritystä
« Vastaus #256 : 07.02.2014, 16:47:31 »
Volvon kansi on ihan susi siksi kun siinä lukee Volvo. Nää on näitä uskon asioita...

Volvo ja BMW M-sarja vissiin parhaita 16v kansia
Japanialaisista löytyy myös käyttökelpoisia aihioita
Cossuvoorti jostain syystä epäsuosiossa
Tietääkö kukaan syitä?
Käyttöauto - isolohko Kartano 240 3/4 turpo interkoorel
Kesäauto - pikkulohko Camaro 346cid

"OStrichilla siihen tarvitaan kaksi purkkia ja läppäriä yhtäaikaisesti, eikä siitä saa logia talteen"

Poissa Hannu_264

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 181
  • www.vrcf.fi
Vs: B230F käyttöauto viritystä
« Vastaus #257 : 11.02.2014, 20:48:17 »
Volvon kansi on ihan susi siksi kun siinä lukee Volvo. Nää on näitä uskon asioita...

Volvo ja BMW M-sarja vissiin parhaita 16v kansia
Japanialaisista löytyy myös käyttökelpoisia aihioita
Cossuvoorti jostain syystä epäsuosiossa
Tietääkö kukaan syitä?

Paljonhan noita käytetään edelleen, nelikon kansi taisi olla niistä se parempi... ongelmana taitaa olla hinta ja saatavuus! Noita ei ole kovinkaa montaa tehty ja niitä tuntuu tuhoutuvan moottoririkoissa. Kyseinen kansi on aika yleisesti käytetty monessa kilpalaitteessa, joku vuosi takaperin katselin Focuksen rally cross laitetta, missä pellin alla oli tuommoinen cossun moottori. 2,6 bar ahdoilla tuommoisesta lähtee kyllä aikalailla tehoa ja ääntä!

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: B230F käyttöauto viritystä
« Vastaus #258 : 11.02.2014, 22:59:32 »
Hmmm... Niin, 16v kannen etu 8v kanteen on imu/pakoventtiilien ajoituksen säätäminen. 8v kanteen pitää tehdä uusi akseli jos ajoituksia haluaa muuttaa.

Paljonko 2.3 vapari 16v antaa vakiona tehoa? Onko kukaan päässyt perstuntumalla vertailemaan 8v/16 vaparien "ajokäytöstä"?

Palatakseni taas fiateihin...
...Tuosta aikaisemmin kertomastani 1.2 8v "fire" moottorista on myös 16v "superfire", missä on kokonaista 5hp enemmän kuin kiukkuissemmassa (paremmalla nokalla ja kannella) 8v:ssa. Mutta moottorin luonne on aivan erilanen, vaihtamistarve pienempi ja tasaisempi vetoalue.

Tätä mieti., että tulisiko perus vaparivinokoneeseen laahejempi vetoalue oikein säädetyllä 16v:lla vrt säädetty 8v.

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5756
  • www.vrcf.fi
Vs: B230F käyttöauto viritystä
« Vastaus #259 : 11.02.2014, 23:11:29 »
Paljonko 2.3 vapari 16v antaa vakiona tehoa?
155hv eli 10hv vähemmän kuin FT ::)
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: B230F käyttöauto viritystä
« Vastaus #260 : 11.02.2014, 23:27:11 »
155hv eli 10hv vähemmän kuin FT ::)
Oorlait. Vielä kun tietäisi maksimiväännöt ja kierrosluvut tehoille&väännöille.

Ja näitä kyselen nyt ihan puhtaasti mielenkiinnosta vaparivinokoneen taloudelliselle "potentiaalille". :D Todistetusti mitattu pitkän matkan kulutus 744 B230F oli hitusen alle seitsämän (6.8-6.9l/100km) tankillisella, Huikkoster voi tämän vahvistaa.

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5756
  • www.vrcf.fi
Vs: B230F käyttöauto viritystä
« Vastaus #261 : 11.02.2014, 23:35:52 »
Minun ajolla se oli 7.5 mutta isä sai tuonne alle 7.

Ei se M nokka välttämättä niin verkonpaino ole. Siinähän on sitä samaa fiilistä kuin atkinson moottoreissa, eli vähemmän ilmaa koneeseen, pienempi puristuspaine, kevyempi pyöriminen. Tämähän toimii kevyellä osakaasulla hyvin. ::)
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5756
  • www.vrcf.fi
Vs: B230F käyttöauto viritystä
« Vastaus #262 : 11.02.2014, 23:39:40 »
Niin ja 2.0 -> 2,3 = -1l/100km
Entäpä jos pidentäisi iskun 2,5l. Toisiko se sellaista kulutusta laskevaa vääntöä? :P
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: B230F käyttöauto viritystä
« Vastaus #263 : 11.02.2014, 23:46:37 »
Minun ajolla se oli 7.5 mutta isä sai tuonne alle 7.

Ei se M nokka välttämättä niin verkonpaino ole. Siinähän on sitä samaa fiilistä kuin atkinson moottoreissa, eli vähemmän ilmaa koneeseen, pienempi puristuspaine, kevyempi pyöriminen. Tämähän toimii kevyellä osakaasulla hyvin. ::)
Ja tämän saisi ehkä tehtyä 16V koneeseen myös hyvin ajoituksia säätämällä? Kenties jos jostain saisi säätyvän nokkapyörän modifioitua?

Poissa Veksi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1392
  • Top Etanol
    • volvo-club.net
Vs: B230F käyttöauto viritystä
« Vastaus #264 : 12.02.2014, 10:45:50 »
Onko kukaan päässyt perstuntumalla vertailemaan 8v/16 vaparien "ajokäytöstä"?

Farkku 7 koppana
-B234F vakio setupeilla raikaa 4000rpm-rajoitin
-B230F VX3 ilman kattia raikaa 3000rpm-rajoitin
16v koneessa enemmän tehoa
Käyttöauto - isolohko Kartano 240 3/4 turpo interkoorel
Kesäauto - pikkulohko Camaro 346cid

"OStrichilla siihen tarvitaan kaksi purkkia ja läppäriä yhtäaikaisesti, eikä siitä saa logia talteen"

Poissa exclusive

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1009
  • www.vrcf.fi
Vs: B230F käyttöauto viritystä
« Vastaus #265 : 12.02.2014, 14:46:57 »
Tuli sellanen mieleen noista nokka-akseleista että mikä kirjain nokka olisi hyvä vaihtoehto moottoriin joka tehdään b230et lohkoon n.11,5 rutuilla, päälle 530 isoventtiili kansimuokatuilla kanavilla ja kylkeen tuplat? Oisko vx3?
Moottorista haetaan siis kaasarivaparina menohaluja :) muuten on selvät sävelet mutta nokan valinta on vielä auki.
moottorin luonne saisi olla sellanen että vetoalue on jossain 3000rpm-->
Volvo 940 -94 2.4 TDic -käyttöauto- /// Volvo 240 -83 -projekti- ///  Nissan micra b19+m45 -jm- /// volvo 360 b200+m47 -jm- /// opel corsa 2.0 16V -jm-

Poissa Sittana

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 181
  • www.vrcf.fi
Vs: B230F käyttöauto viritystä
« Vastaus #266 : 12.02.2014, 20:14:22 »
Tuli sellanen mieleen noista nokka-akseleista että mikä kirjain nokka olisi hyvä vaihtoehto moottoriin joka tehdään b230et lohkoon n.11,5 rutuilla, päälle 530 isoventtiili kansimuokatuilla kanavilla ja kylkeen tuplat? Oisko vx3?
Moottorista haetaan siis kaasarivaparina menohaluja :) muuten on selvät sävelet mutta nokan valinta on vielä auki.
moottorin luonne saisi olla sellanen että vetoalue on jossain 3000rpm-->

K tai H.

Poissa exclusive

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1009
  • www.vrcf.fi
Vs: B230F käyttöauto viritystä
« Vastaus #267 : 12.02.2014, 20:52:32 »
K tai H.
joo..noita hiukan veikkailin. Tuo H-nokka löytyykin jo tosta lähes vakio b200 moottorista. Taidan vaihtaa tuohon jonkun muun..varmaan sitte tuo K-nokka.
Volvo 940 -94 2.4 TDic -käyttöauto- /// Volvo 240 -83 -projekti- ///  Nissan micra b19+m45 -jm- /// volvo 360 b200+m47 -jm- /// opel corsa 2.0 16V -jm-

Poissa Veksi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1392
  • Top Etanol
    • volvo-club.net
Vs: B230F käyttöauto viritystä
« Vastaus #268 : 13.02.2014, 14:42:12 »
K-heräs 40mm tuplilla jossain 4000rpm kahen litran koneessa
Ihan tulee ikävä sitä konserttia
Käyttöauto - isolohko Kartano 240 3/4 turpo interkoorel
Kesäauto - pikkulohko Camaro 346cid

"OStrichilla siihen tarvitaan kaksi purkkia ja läppäriä yhtäaikaisesti, eikä siitä saa logia talteen"

Poissa Hannu_264

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 181
  • www.vrcf.fi
Vs: B230F käyttöauto viritystä
« Vastaus #269 : 13.02.2014, 15:09:14 »
joo..noita hiukan veikkailin. Tuo H-nokka löytyykin jo tosta lähes vakio b200 moottorista. Taidan vaihtaa tuohon jonkun muun..varmaan sitte tuo K-nokka.

H on tiukin ja niitä on ollut vain B23E moottoreissa, K-nokka ei siis apuja tarjoa. Nokan ajoitukseen kannattaa käyttää hetki, muutetussa moottorissa optimikohta ei ole se volvon vakio puhumattakaan siitä mihin se nokka sattuu menemään vakio ajoitusmerkkejä käytettäessä. Volvolla vihreässä on annettu asteet, mihin nokka tulisi sokasta huolimatta saada (sokka antaa hieman periksi). Imupuolta jos muuttaa niin nokan asentoa pitää myös muuttaa.

Nokan ajoituksen muuttamisella (2-4 astetta) voi kääntää vääntökäyrää sen maksimin suhteen. Eli jos alhaalta paranee niin ylhäältä häviää ja vastaavasti toiste päin.

 

RallyBaron  Samppasport